Natto - bud kr 30!

Slettet bruker
NATTO 15.02.2021 kl 08:10 49863

Og det på samme dag som Trvx fikk fast track. Nesten juleaften dette!
Computum
26.02.2021 kl 17:22 3680

Allerede 0,5 mill i tapt gevinst på å stole på ledelsens anbefaling. Jeg gremmes. Slik går det når man skal være "smart": Da kaster man ut vinnerne og beholder taperne.
Bjarne Kanin
26.02.2021 kl 17:38 3662

Computum.
Det forundrer meg at du da hadde det så hastverk å bli kvitt aksjene dine.
Tålmodighet er oftest lurt å ha, vet du, og stole mest på seg selv.
Hadde jeg gjort som deg, hadde jeg hatt det dobbelte i tapt gevinst.
Men skjønner hvordan du føler det. Surt er det.
In Time
26.02.2021 kl 19:13 3599

Aldri lett å vite hva som er best i dette gamet. For vel en uke siden lå kursen på rundt 23 kr. At du nå er har bundet deg til 35 er ikke noe å gremmes over. Jeg vet at det er noe usikkert avhengig av hva Kappa får tak i av aksjer. Tror de fikk noen i dag og. Det som undrer meg er at selgerne ikke setter prisen høyere.
Uansett gratulerer med en lønnsom avtale, og lykke til.
Redigert 26.02.2021 kl 19:17 Du må logge inn for å svare
Herman*
26.02.2021 kl 19:29 3572

Ja det er jo litt bittert. En skulle jo tro at de hadde rådført seg med selskapets største aksjonær før de anbefalte aksjonærene å akseptere budet.
NeitilHijab
26.02.2021 kl 20:15 3526

Ja, dersom det blir fasiten så er jo det selvfølgelig litt surt.
Men fremdeles er selskapet i spill, og mye kan ennå skje.
Du fikk vel en telefonoppringning på onsdag kveld der du ble informert om de nye budet, var vel ingen som lurte eller truet deg til å signere på tilbudet du da fikk?

Med dine 275K er du sikker på at du da kanskje ikke hadde solgt deg ut litt tidligere, kanskje allerede på kr 32,- men på det tidspunktet aksjen steg til den høyden så hadde du jo antageligvis allerede godtatt pre-acceptance på kr 30,- fra første (bud) oppringning fra Kjetil og Bohan på høytaler som kom fredag for 2 uker siden....

Blir derfor etter mitt syn litt for enkelt å hele tiden skylde på ledelse..

Jeg står fremdeles for hva jeg tidligere har skrevet, aksjen har etter mitt syn en myyyye høyere verdi enn hva den nå kommer til å bli solgt for.
Men til dere som har mange aksjer så vet dere at kursen normalt sett hadde blitt gruset om dere skulle prøve å selge dere ut på ett tidligere tidspunkt.

Nå er dere garantert kr 35,- dersom Lesaffre klarer å få 66,67% (får dem ikke en forhåndsgodkjennelse på dette ja da gjelder ikke tilbudet lengre)

Hva tror dere da skjer med kursen?

Jeg tror den da går ned til ca kr 22-25,-

Men seinere kommer den til å stige igjen, verdiene i Natto er betydelig høyere.



Computum
26.02.2021 kl 20:19 3522

Trodde dessverre at løpet var kjørt og at det ville bli liten interesse for aksjen framover mot innløsningstidspunktet. Så benyttet muligheten til å selge sålenge det var omsetning, fremfor å låse kapitalen i 1-3 måneder. Så feil kan man ta.Takket være utspillet fra selskapet. Men å handle impulsivt er sjelden lønnsomt i aksjemarkedet.
Å løpe etter blir også risikabelt. Men dette kan selvfølgelig gå høyere. Unner dere alle som er med på det. (Kanskje med unntak av de som proffiterer mest og som er høyest på lista, og som forledet idioter som meg.) God helg og en spennende neste uke :-)
Mallone
26.02.2021 kl 21:40 3458

1,5 siders oppslag i morgendagens FA, styret i Natto har ikke kontaktet Kappa. Kappa kjøper mer: "Vi er langsiktige eiere i Natto" Blir spennende fremover
Herman*
26.02.2021 kl 21:56 3429

Ser bare overskriften. Dette er litt oppsiktsvekkende. Selv hørte jeg at natto ledelsen mente at Kappa hadde meldt seg litt ut av prosessen. Hvis det viser seg at de ikke har blitt konsultert i det hele tatt i forbindelse den strategiske gjennomgangen, og ikke har blitt konsultert i forbindelse med budet fra franskmennene, så setter dette saken i et underlig lys. Men har som sagt ikke lest artikkelen.
livsstil
27.02.2021 kl 00:13 3333

Børsmeldinger som våpen i krigen

BIOTEK: Børsmeldingene har haglet fra NattoPharma i halvannen uke i kjølvannet av at Lesaffre og Kappa Bioscience kjemper om posisjonen i selskapet.
Nina Skalleberg
– Vi har ikke hørt fra NattoPharma-styret. De burde kontakte oss som er største eier i forbindelse med budet fra Lesaffre, sier Christer Åberg, styreleder i Kappa Bioscience, til Finansavisen.

– Det er overhodet ingen dialog mellom styret og Kappa som er største aksjonær, det er veldig merkelig i en situasjon med en budprosess, legger Åberg til.

Kriger med børsmeldinger

Den seneste halvannen uken har børsmeldingene haglet fra NattoPharma etter at Lesaffre mandag 15. februar la inn bud på 30 kroner pr. NattoParma-aksje og krav om 90 prosents akseptgrad – i et forsøk på å kjøpe opp Vitamin K2-selskapet.

Sluttkursen for aksjen fredagen før budet var 24,60 kroner og styret i NattoPharma anbefalte enstemmig aksjonærene å godta budet.

En nyhetsrik forrige uke fortsatte med kvartalsfremleggelsen for NattoPharma onsdagen, hvor styret stengte muligheten for å stille spørsmål om Lesaffres bud på selskapet.

Torsdag kom ukens tredje børsmelding.

Kappa Bioscience svarte på budprosessen med å kjøpe seg opp til største eier med 16,72 prosent av NattoPharma-aksjene.

Med mer enn 10 prosent av aksjene kunne Kappa både blokkere Lesaffres bud og legge inn en høyere budpris på selskapet.

Illsint aksjonær

Fredag sendte en sint enkeltaksjonær i NattoPharma, Gustaf Håkansson, ut et åpent brev til alle aksjonærene og hevdet det var på tide at aksjonærene fikk vite sannheten – NattoPharma-styret hadde motiver for å anbefale det lave Lesaffre-budet, hevdet han.

Håkansson hevdet også at det lå an til en budkrig om NattoPharma med Kappas oppkjøp og at styret måtte åpne for dialog med Kappa slik at aksjonærene ikke ble fratatt verdiene som lå i en budprosess.

Aksjonærens åpne brev og påstander om kommende budkrig, satte også fyr på NattoPharma-aksjen – som i løpet av uken steg hele 42 prosent og forrige fredag ble handlet for 35 kroner – langt over budprisen fra Lesaffre.

– Jeg leste artikkelen i Finansavisen sist lørdag med stor interesse. Det var en interessant analyse med aksjonæren om NattoPharma, bindinger og budprosessen med Lesaffre, sier Åberg.

Nytt bud fra Lesaffre

Med NattoPharma-kursen langt over Lesaffres budpris på 30 kroner også inneværende uke, og sterk kritikk rettet mot NattoPharma-styrets anbefaling av budet, ble det tid for nye børsmeldinger denne uken.

Torsdag økte Lesaffre budet til 35 kroner pr. aksje – og senket akseptgraden fra 90 prosent til 66,67 prosent av aksjen – og unngår da muligheten for at Kappa som største eier blokkerer budet.

– Jeg konstaterer at etter Lesaffres forrige bud på 30 kroner hørte jeg ingenting fra NattoPharma-styret, selv om jeg er største eier. Og jeg konstaterer at jeg heller ikke hører noe i forkant av at budet høynes, eller etterpå – og at styret sender ut børsmelding igjen og ber aksjonærene akseptere Lesaffres bud, sier Åberg.

– Hva tenker du om at Lesaffre senker akseptgraden for å unngå blokkering? Og, når skal dere legge inn bud på selskapet som alle venter på?

– Jeg tolker det som at Lesaffre er veldig interessert i å kjøpe selskapet. Jeg noterer hvordan budet er formulert, men har ingen kommentar til om vi har planer om å legge inn bud. Vi er langsiktige eiere, det kan jeg bekrefte, svarer Åberg.

Fredag var det tid for nok en børsmelding.

Kappa Bioscience kjøper ytterligere 700.000 aksjer og øker eierskapet i NattoPharma til 20,26 prosent av selskapets aksjekapital.

– Det er ikke nok til å blokkere Lesaffre. Hva er planen?

– Vi er store og langsiktige eiere, det er alt jeg kan si, svarer Åberg.

Tidligere Kappa-bud avvist

Forventningene om et snarlig bud fra Kappa Bioscience på NattoPharma, blir i så fall ikke første gangen Kappa forsøker å kjøpe konkurrenten.

28. mai i fjor la Kappa frem et ubetinget bud på 12,75 kroner pr. aksje for 11 prosent av NattoPharma. Intensjon var å kjøpe resten av selskapet for samme budkurs, dersom Kappa fikk adgang til å gjennomføre en due diligence av NattoPharma.

Budet ga ingen premie og var på linje med aksjekursen den gangen. Like etter budet kom, falt Natto-aksjen 10 prosent, men vendte opp igjen og steg til over 15 kroner i løpet av en forlenget budperiode.

Den umiddelbare responsen fra NattoPharmas styre og et flertall av selskapets aksjonærer den gangen var at Kappas bud er «vesentlig lavere enn hva som er akseptabelt».

26. juni trakk Kappa budet og hevdet blank avvisning om due diligence fra NattoPharma-styret var årsaken til at budprosessen havarerte.

– Avvisningen var vel fordi NattoPharma var verdt mer enn dere var villige til å by? Vil dere by høyere enn aksjekursen neste gang?

– NattoPharma har hatt en fantastisk fin utvikling siden forrige bud, og jeg kan ikke uttale meg om det eventuelt kommer et bud, svarer Åberg igjen.

Fredag stiger NattoPharma-aksjen 5,14 prosent og handles for 36,80 kroner på Oslo Børs – godt over Lesaffres andre budpris på 35 kroner.

– Venter Kappa på at kursen skal falle før dere legger inn et bud?

– Vi har kjøpt oss videre opp i dag og er langsiktige eiere, det er alt jeg kan si, svarer Åberg.

Det er duket for en ny uke med haglende børsmeldinger og stilltiende krigføring om NattoPharma.

donolini
27.02.2021 kl 00:56 3299

det blir rotet i edderkoppens rede.
pips
27.02.2021 kl 09:18 3205

Noen har svin på skogen.
Resterende aksjeeiere må nå mobilisere og ikke selge en eneste aksje i markedet.
De fleste har sittet lenge i Natto, og kan lett sitte litt lengre.
Kappa kommer ikke til å gi seg, og ved å selge nå under 45 er det å gi dem en gavepakke.
Kappa blir tvunget til en motreaksjon når de ikke greier å få de aksjene de trenger i markedet.
Det er et skittent spill som er i gang, og nå må vi selge oss så dyrt som mulig.

Sukiyaki
27.02.2021 kl 09:38 3178


' Resterende aksjeeiere må nå mobilisere og ikke selge en eneste aksje i markedet. 'Det var det da. Alltid noen som selger, og tar gevinst. Det er nok mange som ser sitt snitt til, endelig kommer jeg meg ut med en pen gevinst. Når styret har gitt blanke i sine aksjonærer, er det nok noen som tenker, takk for sist.
Det er en annen sak som også skremmer, trekker Lesaffre budet, hva skjer så med kursen?

pips
27.02.2021 kl 09:41 3225

Hvorfor skal de trekke budet?
Sukiyaki
27.02.2021 kl 10:36 3173


Vet ikke hvorfor, men en vet aldri. Håper at det ikke skjer, vil ha mest mulig for aksjene og riktig priset.
Jensemand
27.02.2021 kl 10:46 3159

I prinsippet så burde ledelser i et børsnoteret selskap, hvor der er lagt bud - ikke komme med nogen anbefaling - NÅR DE SJELV HAR AKSJER I SELDKAPET - etter min mening, Men sådan er virkeligheten jo ikke..
Hvis franskmendene ikke opnår 2/3 av aksjerne vet det nye forhøjede på kurs 35, så vil de melde pas og trekke seg. Heretter vil kursen synke langsomt tilbake, hvis ikke ledelse opper seg med oplysninger om seldkapet - ud over hva regnskapet viser.
Hvis franskmendene opnår 2/3 av aksjerne vet det nye forhøjede bud, så kan de vet ekstraordinær egneralforsamling kreve selskapet avnoteret - og hvem vil have aksjer i et avnoteret selskap for så ska aksjerne selges vet personlige forhannlinger.
pips
27.02.2021 kl 11:36 3103

Derfor burde vi vente, og eventuelt akseptere bud når det foreligger eller revurdere når Kappa kommer kommer opp mot 30%. Kappa kommer ikke til å la dette gå. De kjøper for bortimot 37 kr over børs. At de kommer med nytt bud på 40 er jo veldig realistisk. Så får vi se hva som skjer da. Når Kappa derimot begynner å få opp mot 30% bør varselbjellene begynne å gå. Men da er ikke kursen under 40 kr hvis vi holder. Kappa har for mye å tape på å la Natto gå..
Herman*
27.02.2021 kl 11:55 3077

Med utgangspunkt i hvordan Kappa satte i gang denne prosessen, fortjener de lite sympati selv om Natto styret tilsynelatende har sviktet litt i denne prosessen. Hvis Lassafre ikke får 2/3 flertall, trekker de antagelig budet. Da vil aksjekursen synke litt, men Kappa vil nok fortsette å kjøpe i markedet for å oppnå negativ kontroll på 33.4%. Det vil kunne medføre at aksjekursen igjen stiger hvis selgerne er disiplinerte. Hvis de oppnår 1/3, bør forstandige natto aksjonærer jobbe for et kompromiss; nemlig at både Bohan og Greve trekker seg fra ledelse og styre, og at selskapene fusjonerer. Greve har som kjent jobbet i Natto tidligere, og det har vært vondt blod etter dette, noe alle vet. Bohan har vel vært som en gudfar innen K2 markedet, med full kontroll i Natto og i div selskaper som selger k2 som ferdigprodukter. Etterhvert tok Kappa over som verdens største produsent med god margin, men i år har Natto gjort et fenomenalt comeback, noe som åpenbart har vært vanskelig å svelge for Kappa. Vi får håpe Lassafre lykkes, men hvis ikke bør dere satse på forsoning og fusjon.
Redigert 27.02.2021 kl 12:29 Du må logge inn for å svare
Jensemand
27.02.2021 kl 18:25 2887

Jeg anser det for utopi at Lasaffre opnår 2/3 av aksjerne. Men Kappa på over 20% nu - og stadig aggressive i markedet, så vil det betyde at Lasaffre trekker seg.
Og Kappa vil have Natto Ph - enten vet kjøp eller fusjon. Og hvorfor det? - jo fordi Kappa har innset at Natto Ph. har overhalet dem som markedsledende - og Kappas eneste chanche for ikke at blive minimert, er vet det gamle slogan "if you can't beat them then join them"
livsstil
27.02.2021 kl 18:29 2875

Nei, det er ikke lett å bli klok på denne prosessen. Først legger Kappa inn et bud de mener reflekterer verdien av Natto på 12, 75. Noen måneder etterpå kjøper de samme aksjer for priser opp mot kr. 37,- Det er vanskelig å ta et slikt selskap seriøst. I dagens FA syter styrelederen at han ikke har hørt noe fra Natto, neivel jeg jeg har personlig ringt samme styreleder 3 ganger uten han har giddet å tatt telefonen eller ringt opp igjen. Dette gjorde jeg da han oppfordret aksjonærer til å ta kontakt.
Selvfølgelig er det rart at Styret ikke har tatt kontakt med Kappa når det foreligger et bud på selskapet, men akkurat i dette tilfellet skjønner jeg ledelsen veldig godt, Kappa har seg selv å takke med en håpløs start på budprosessen.
Kappa sin styreleder kunne i samme intervju ha sagt hva de ønsker å gjøre. Det er helt fair når man er største eier og der ligger et bud på selskapet til kr. 35,- Jeg er helt enig med Herman at selskapene burde fusjonert, men her tror jeg det er for mye følelser for at det vil skje. Kanskje Kappa håper på at Lassafre skal legge inn bud på dem også?
Herman*
27.02.2021 kl 20:34 2802

Jeg vil presisere at jeg ikke mener at fusjon er den beste løsningen, men hvis budet faller, kan det kanskje være fornuftig at Greve (og i verste fall Bohan) trer til side for å la fortid være fortid. Enig med Livsstil at jeg definitivt forstår styrets skepsis til Kappa, men de burde ha forelagt dem budet da dette er korrekt fremgangsmåte. Kappas fremgangsmåte derimot er kanskje den mest amatørmessige jeg har sett på år og dag, så de har ingen grunn til å syte. Amatørmessig også at journalisten ikke konfrontere styreformannen i Kappa med hvorfor de truet Natto med søksmål en dag før budfristen i fjor.
Alle forstår at folk som ikke har solgt ønsker å få mest mulig ut av dette. Vil allikevel anbefale dere å vurdere budet på 35 seriøst, da jeg ikke er overbevist om at Kappa vil by på selskapet.
In Time
27.02.2021 kl 21:16 2758

Jeg har hatt mitt kursmål på Natto i området 35-38. Hadde uansett tenkt å selge på disse nivåene. Det har bare tatt så utrolig lang tid.
Det er en bra pris, så jeg er enig med Herman i at budet bør vurderes seriøst. Jeg sitter rolig. Kanskje skjer det noe mer, men jeg er egentlig bra fornøyd.
holmes
27.02.2021 kl 22:14 2713

Ikke enig, NattoPharma er verdt minst 55-70 kroner om man sammenligner med peers.
NeitilHijab
27.02.2021 kl 22:54 2685

Helt enig med holmes,
Og i grunn så er også både Herman* og livsstil enig med deg holmes.

Personlig så tror jeg at Natto hadde nærmet seg 100 lappen i løpet av 2-3 år.
Svensson1
28.02.2021 kl 09:32 2550

I wonder if Kappa are considering making an offer for shares in Kaydence Pharma?
The patents used by NattoPharma are actually owned by Kaydence...
In Time
28.02.2021 kl 10:03 2517

Ja, luftige kursmål kan vi ha, men Natto har jo hatt problemer med å få opp investorenes interesse. Hva som blir om 2-3 år er vanskelig å si. Uansett vil slike kurser kreve høyere volumer på omsetningen. Har Natto nok prod kapasitet til dette, eller kreves det store investeringer? Blir det syntetisk eller naturlig K2 som må øke i volum?
Vil Kappa med sin verdisetting av Natto på 12,75 kr være til aksjonærenes beste? Neppe. De bør få minst mulig aksjer.
Vi risikerer at Kappa eller Lesaffre plutselig kommer med en melding som tilsier at budet trekkes. Da sitter vi fort med en mye lavere kurs.
Mange ubesvarte spørsmål. Det vi vet er at vi nå kan sikre oss 35/aksje. Jeg vil anta at alle eiere i dag går ut med bra gevinst på dette budet. Fremover vil det som alltid være mange selskaper som mye raskere kan gi tilsvarende gevinst som skisseres over. Problemet er å klare å plukke ut disse. Uansett hva som velges. Lykke til.
Herman*
28.02.2021 kl 12:24 2435

Jeg synes prisingen av Kaydence ikke henger på greip. For det første er det slik at Natto har brukt enorme summer på IP, noe de har forsvart med nebb og klør. Nå mener de at denne IPen er verdt bare 3-4% av Nattos market cap. For det andre, så har kursen i Natto steget flere hundre prosent mens Kaydence prises til det samme som første emisjonskurs, en kurs som angivelig var en gavepakke til Natto aksjonærene. Vi trenger ikke gjøre oss vanskelige, men 15 kroner er mer enn rimelig i lys av ovennevnte faktorer. Selvsagt kan Kappa by på Kaydence aksjer, men det er vel ikke så mange aksjer å oppdrive hvis lassafre budet når 67% aksept. Regner med at styret bruker sin styrefullmakt og kjører en emisjon mot Lassafre på ca 2 mill aksjer, noe som burde være tilstrekkelig. (Uten at jeg vet hvor mye støtte styret har)
holmes
28.02.2021 kl 15:35 2314

Jeg kommer ikke til å selge aksjene mine til «halv pris» her rundt 35 kroner. Håper andre også forstår at det ikke er i vår interesse.
pips
28.02.2021 kl 15:51 2295

Flere som har fått telefon idag? Tanker..
Fortgjort
28.02.2021 kl 15:58 2285

Montgomery ringt meg nå og ville kjøpe aksjene mine for 38, og hvis franskmennene senere økte budet sitt ville jeg få samme pris som nytt bud. Første mann til mølla mente de helt til de hadde 67 %. Jeg sa nei, tror Kappa vil kjøre prisen opp.
pips
28.02.2021 kl 16:02 2272

Hvilken kurs selger du til kappa på da? Kappa kommer med motbud hvis de har som intensjon om å gjøre det. Det budet er garantert ikke over 40. Ergo de kjøper ikke over 40. Med preaksept går du maks glipp av 2 kr opp til 40 i worst case scenario. Best case legger lesaffre inn nytt bud og du er med videre i budkrigen. Med preaksept oppnådd må Kappa komme med motbud hvis det er intensjonen.
pips
28.02.2021 kl 16:13 2252

Selger man på den 2 kr spreaden er man ute av gamet og får ikke være del av eventuell økning ved budkrig. Slik jeg ser det er dette alternativet med minst risiko og størst oppside.
holmes
28.02.2021 kl 16:18 2246

Hva om Kappa kommer med motbud på 40 som aksepteres av nok til at vilkårene til det franske budet ikke går igjennom. Flere mener jo at kursen i så fall vil falle tilbake, selv om jeg personlig ikke er sikker på det.
pips
28.02.2021 kl 16:26 2237

Det er et godt argument. Da får du og resten som ikke har preakseptert solgt og kursen raser. Tror likevel lesaffre hadde økt.
Fortgjort
28.02.2021 kl 16:30 2220

Jeg synes det var litt «du har frem til 1800 å bestemme» deg «press» og det føltes litt kjipt. I tillegg har jeg disse aksjene i en Aksje Spare Konto og frykter at å selge aksjene på denne måten tvinger meg til å skatte av gevinsten nå.
pips
28.02.2021 kl 16:37 2207

Tror ikke skattemessig det vil være forskjell. Heller ikke om du svarer dem ikveld. Er fortsatt ikke helt bestemt meg. Derfor jeg ønsker motargument her.
holmes
28.02.2021 kl 16:40 2192

Hvis du takker nei presser du begge parter og øker sannsynligheten for bedre vilkår tenker jeg. Nedside på «bare» 3 kroner per aksje.

Jeg er skuffet over at vi ikke har en åpen og rettferdig prosess der høyeste budgiver vinner. Isteden prioriterer styret og ledelsen de ansatte, og sine partnere (der de selv har interesser). Synes dette tilsvarer å vise fingeren til oss langsiktige og trofaste aksjonærer.
Redigert 28.02.2021 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
pips
28.02.2021 kl 16:45 2174

Synes ikke 3 sikre kroner er bare. De kronene er i banken. Kronene over det er potensielle. Der er det en forskjell. Den reelle fomoen er her at du risikerer å gå glipp av 3 kroner hvis de gjennom ringerunden oppnår 66.67%

Bare så det er sagt vet vi nå at hele denne prosessen stinker, og jeg er helt enig med deg.
Er forsåvidt ikke rart at Natton med sin historikk kulliminerer på denne måten
Redigert 28.02.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
holmes
28.02.2021 kl 16:59 2140

Husk at hele budet kan falle gjennom hvis lesaffre ikke oppnår 2/3, det er potensielt mer enn 3 kroner nedside
Sukiyaki
28.02.2021 kl 17:15 2107


De har ringt dattera i dag. Hun fikk en melding nå at jeg hadde frist til kl 19 i dag.
De som har snakket med TG Montogemery, har alle fått tilbud på 38?