Q4 rapport

Preliminary results from
ongoing optimizations and responses from the contractor market indicates a
reduction in the initial capital expenditure in the range of USD 100 million
from the USD 311 million in the DFS from January 2020

The Group is fully financed for the finalization of the DFS update and into H2
2021 based on current plans and forecasts.

In contrast, an expected
reduction in demand for garnet in the short term implies a revision of projected
sales volumes in the first years of production. The full economic results of the
updated DFS optimizations will be presented as soon as the study is finalized.
Redigert 16.02.2021 kl 08:03 Du må logge inn for å svare
Pipegakk
16.02.2021 kl 11:53 1242

Det viktigste i en kvartalsrapport er å lete etter det negative. Det positive får du midt i fleisen, men det som står mellom linjene (eller er utelatt) er ofte mye viktigtere.

Når det gjelder risikoen til prosjektet så er jo dagens melding om at CAPEX er redusert med 100 millioner USD en ikke mindre enn fantastisk nyhet. Som Sparebank 1 Markets skriver, så vil det medføre at det blir mye lettere å finansiere prosjektet. NOM må skaffe 200 millioner dollar og ikke 300 millioner dollar for å starte prosjektet. Det er jo nesten en reduksjon i kapital behovet på 1 milliard. Det må da redusere risikoen for å ikke få finansiert prosjektet BETYDELIG. Desto større grunn til å laste opp mer.
tuja
16.02.2021 kl 12:17 1165

We view near-term triggers to be: 1) final decision around the AMR case, 2) update to the DFS, 3) firming of offtake agreements, and 4) development financing. Risking the Engebø project with 50% probability, and valuing the Keliber stake as per the latest transaction (also book value in NOM’s balance sheet), we reach a risked SOTP of NOK5.7/sh for Nordic Mining, implying that the share is currently trading at a 50% discount. Assuming no risking, we estimate NOK14/sh in value. Note that these estimates are based on the previous DFS, and are subject to change in the upcoming update to the DFS, for which we expect the NPV to be scaled down following a capex reduction of some 1/3rd.
Pipegakk
16.02.2021 kl 12:22 1147

"Risking the Engebø project with 50% probability" ?

Hva betyr det ?

At når alle risikofaktorene er avklart dobles kursmålet. Ihvertfall slik det var i forrige analyse jeg har lest hele av (nov. 2019 om jeg ikke husker feil)
Rookie,
16.02.2021 kl 12:34 1106

kan se ut som om Nominee kontoen til Clearstrean består av to eller tre aksjonærer. ikke en haug med små amatører altså...
Pipegakk
16.02.2021 kl 12:36 1098

interessant.
hvordan ser du dette?
longterm
16.02.2021 kl 12:38 1087

Min kommentar gikk på at det eneste du syntes å ha og komme med av negativitet, i hvert fall i den kommentaren jeg relaterte min kommentar til, var hva du oppfattet som Fossums negative kroppsspråk.
Rookie,
16.02.2021 kl 12:38 1083

https://www.nordicmining.com/investors/20-largest-shareholders/
gå inn på shareholders by country, Clearstream er Luxembourg registrert.
Pipegakk
16.02.2021 kl 12:45 1060

At prisene ikke er redusert til sluttkunde er bra, men redusert etterspørsel vil trolig gå utover offtake-avtalen:
Kunde/partner er ikke like giret på å binde seg for kjøp av granat når markdet fremover virker kjøling. Dette kan føre til at de får en bedre rabatt enn om markedet så veldig bra ut.
Bedre rabatt gir lavere overskudd.
Pipegakk
16.02.2021 kl 13:04 1017

Godt tenkt!
Ser at Luxembourg er registrert med 2.11% av aksjene, mens Clearstream har 2% av aksjene. Det er offset på ca 200k aksjer.
Goldy
16.02.2021 kl 14:50 863

Litt sykt at selskapet melder om at capex blir 100millioner lavere (som tilsvarer mer enn hva HELE selskapet er verdesatt til idag) blir belønnet med en nedgang på 6%?

lastet opp mer på 2.87 nå. Vi få se hvor lurt det var etterhvert :)
tuja
16.02.2021 kl 14:55 836

Ja, en reduksjon på 100m usd på capex, og i tillegg ett pluss resultat, så burde kursen gå opp. Og oppdatert DFS er i rute, og forventes senest første halvdel av april.
Er vel noen kortebuksegutter som leker i ballbingen.

Huff ja , at man aldri lærer. Burde jo visst at denne alltid blir grusa etter en oppgang
Goldy
16.02.2021 kl 15:08 772

Keliber ser bra ut med stigende litum priser. Samt mer fokus på NORA fremover.

Den ble omsatt opp mot 3.80 for drøye 2 uker tilbake. stigningen kom på svært høyt volum.

Jeg klarerer helt å forstå dagens nedgang ut i fra dagens Q4 og selskapet oppdatering...

Må være mange som sitter solid i minus.
Goldy
16.02.2021 kl 15:20 723

muligens på papiret. Nedgangen har kommet på vesentlig lavere volum enn oppgangen.

likte så pass godt det jeg leste idag. Så jeg går litt mot strømmen å velge å kjøpe litt mer idag :)
Crom
16.02.2021 kl 16:02 629

Enig, hva mer kunne en forvente i dagens kvartalspresentasjon. En capex reduksjon på USD 100 mill var en over forventet positiv nyhet. Samt at NOM nå går i gang med en gjennomgang av NORA og selskapets videre strategi der høres lovende ut.
Også at prosessanlegget nå planlegges helt utslippsfritt med tanke på CO2 må sies å være særdeles positivt og fremoverlent.

Kan nok være SB1M sin reduksjon av kursmål som tynger aksjen, men mistenker at denne reduksjonen i kursmål ikke svarer realitetene i hva NOM har gått ut med angående reduksjon av capex, i å med at SB1M antar betydelig redusert NPV som følge.