Til @focuss og @req

Slettet bruker
IDEX 09.10.2018 kl 21:28 3382

Se bilde 4
http://webcast.seria.no/client/mobile/?id=92028257
(Card integratos er kundene som bestiller fingerprintsensor for å sette det sammen med kortene).

Se bilde 8 (trykk play)
http://webcast.seria.no/client/mobile/?id=92028257
1. IDEX kjøper deler av Suppliers (Her er IDEX kunden)
2. IDEX kjøper montering til sensor fra Manufactur (Her er IDEX kunden)
3. Eksempler på kunder (IDEMIA, FEITIAN osv) som kjøper sensor fra IDEX.
(Så kunder kan bestille hundrevis eller millioner av sensorer. Men IDEX vet nødvendigvis ikke hvem sluttkunden er. IDEX er ferdig her når de leverer produktet til kunden. Derifra er det opp til kunden hva de gjør med fingerprintsensorene. I dette tilfelle har det blitt en avtale med at Fransabank skal ha kort med fingerprintsensor. Men IDEX har ikke noe med den prosessen å gjøre. Så det IDEX skal børsmelde er at IDEMIA har bestilt sensorer. BOM FERDIG!)
Redigert 09.10.2018 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Havutsikt
10.10.2018 kl 08:07 2370

Riktig, men det er også for sent å hoppe av da; for å unngå eksplosjonen.
Lord B
10.10.2018 kl 01:08 2601

Havutsikt
Enig, man vet ikke utfallet før turen er over, derfor er det også forsent å hoppe på da.

Lord B med stor B
Lord B
10.10.2018 kl 01:04 2610

Det substansielle er:
Hvorfor beskylde de som har trua på Idex for å være drømmere uten den fantastiske innsikten du mener du har?

Hvor mye mening mener du beskyldningen din om at de som er pro Idex er drømmere, som aldri lærer er?
Jamfør at Idex aksjonærer er tidligere aksjonærer i pyramide selskap som:,Opticom, World Games Inc og T5PC.
God bedring møyfrid, med liten m

Lord B med stor B
Havutsikt
10.10.2018 kl 00:50 2632

Da tør jeg aller høfligst minne om at det finnes både raketter og romferger som har eksplodert kort tid etter oppskytning. En eventuell eksplosjon kan være vel så farlig som bakke-flammene.

Brent barn lukter svidd.
Møyfrid
10.10.2018 kl 00:47 2635

Det eneste jeg finner her inne er tolkninger for egen vinning og ikke et eneste innlegg av substans eller ønske om å svare seriøst på kritiske spørsmål. Det blokkeres heller. Da er det blokkert i utgangspunktet, men jeg lar meg fortsatt forundre. Dette er uansett underholdning som overgår etthvert sirkus.
Møyfrid
10.10.2018 kl 00:42 2644

Det var veldig mange ord med veldig lite mening i forhold til det substansielle. Men sikkert godt å få skrevet det.
Møyfrid
10.10.2018 kl 00:40 2653

Ja, tenk å bli stilt kritiske spørsmål :-) Skal det så lite til?

Igjen, lykke til.
Lord B
10.10.2018 kl 00:36 2659

Møyfrid
Det er nok du som har brent deg på Opticom, World Games Inc eller T5PC.
brent barn skyr ilden og jeg tror at du har blitt brent så mange ganger at kun ser dine brannskader og at du derfor bare ser farer når du ser en rakett.

Husk en rakett skyter ut flammer, men det er ikke lurt som jeg tror du har gjort, stått alt for nære og ikke sett annet enn flammene og dermed blitt kraftig brent.

Jeg ser også raketten, men har avstand så jeg ser mer enn flammene. Jeg ser faktisk at rakketen er på vei til Månen. Jeg vil heller være med raketten enn å stå under å bli brent, slik jeg tror du har gjort flere ganger med blant annet Opticom, World Games Inc og T5PC.
Som sagt brent barn skyr ilden, hvorfor ikke prøve noe nytt bli med rakketen, isteden for å stå under å bli brent enda en gang.

Takk og god natt
Lord B med stor B
Redigert 10.10.2018 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 00:31 2669

@ahk5
- Jeg har blokkert Møyfrid, som betyr at @Møyfrid kan skrive så mye som man bare orker, men jeg kan ikke lengre se hva @Møyfrid skriver. En befrielse :D
Slettet bruker
10.10.2018 kl 00:09 2705

Har lest at Idex sine kort skal brukes i Kina også gjennom et firma. Vet ikke om det var Idemia, har ikke linken her, men den er et steds på forumet.
Slettet bruker
10.10.2018 kl 00:03 2720

Du får gå gjennom børsmeldingene og alle linker i innleggene, så finner du de samme svarene som de fleste andre her inne har funnet. Men med ditt utgangspunkt så hjelper det vel lite om Idex hadde fått bestillinger på 1 mrd enheter.
Møyfrid
10.10.2018 kl 00:00 2731

Uansett en herlig gjeng her inne. Du må oppleve det før du tror det.

Lykke til i morgen!
Møyfrid
09.10.2018 kl 23:57 2742

Jeg har sagt hva jeg mener, men jeg etterlyser litt substans i det som blir kastet ut her. Bare sånne patent greier å sånt. Ikke noe viktig asså.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 23:45 2772

Møyfrid
Nå er det ingen som gidder å svare deg,dette greier du best selv.
Møyfrid
09.10.2018 kl 23:39 2785

Jeg skal være forsiktig med å påstå noe, men jeg er rimelig sikker på at flere av skribentene her tidligere har vært aksjonærer i Opticom, World Games Inc eller T5PC.

The song remains the same.
Møyfrid
09.10.2018 kl 23:32 2803

AnnaLyst.

IDEX har som alle andre players i bransjen vært klar for å levere det markedet etterspør, etter egne utsagn.

Hvor går produksjonen så det "suser"? Hvor mye produseres pr måned? Til hvilken fortjeneste?

Ingen kan ta fra dem forspranget :-) Neivel.

30% av hvilket satt marked?

Hvorfor ikke kursmål 30.000?
Møyfrid
09.10.2018 kl 23:29 2814

Tar du av litt nå, PetterJ?

Når sa Mastercard at de skulle gjøre IDEX sine patenter til sin standard og rulle DEN ut til hele verden? Du er sikker på at du ikke mener at IDEX har patenter som kan tilfredsstille Mastercards standard?

Sist jeg leste en oppdatering var at Libanons 4 største bank har gjort en tilsynelatende mindre bestilling på kort til sine kunder (med utrulling i mars `19), med en intensjon om å TILBY til alle i løpet av en ikke oppgitt tidsramme.

Er ikke dette rimelig langt unna det du påstår, eller har du rett og slett bestemt deg for at det er slik det må være?
Slettet bruker
09.10.2018 kl 23:26 2825

Idex er klar ti å levere det som markedet etterspør. World leading ! Produksjonen går som det suser. De har et forsprang. Det kan ingen ta fra dem!
Får de 30%av markedet, hvilket ikke er en umulighet, så har vi å gjøre med en gullgruve! Kursmål NOK 300!
Møyfrid
09.10.2018 kl 23:22 2838

Min tro på framtiden. Det jeg skriver nå er kun bygget på personlige meninger, og jeg sier ikke at det blir slik, bare at jeg tror det.
- Jeg tror (som ikke er bygget på fakta men kun på meninger) at MasterCard nå har bestemt seg for IDEX og det er nå MasterCard sin nye standard. (STORT).
- Jeg tror (som ikke er bygget på fakta men kun på meninger) at MasterCards samarbeid med IDEX har knyttet dem godt sammen. Her har IDEX en meget stor forsprang til andre konkurrenter. Jeg ser på det omtrent som umulig at konkurrenter skal komme inn og ta IDEX sin plass hos MasterCard, da tror jeg rett å slett IDEX må tabbe seg ut på en eller annen måte. Dette samarbeidet tror jeg er unikt, de har startet noe sammen.

Atså, er det egentlig Mastercard eller IDEX som "eier" standarden? Det ville vært greit om du redegjorde for det.

Det ville jo vært litt nedtur om MC lot andre få prøve seg mot standarden slik at MC kunne fått ned prisene når dette markedet går "bananas".

Eller konkluderer vi med at IDEX eier Mastercards standard?
Møyfrid
09.10.2018 kl 23:19 2856

My point exactly!

Det vil si den eneste standarden IDEX leverer.

I en pilot og første gangs utrulling er standarden er først og fremst tuftet på et krav om sikkerhet og og deretter minimum av funksjonsavvik for brukeren. IDEX ble pre-testet og valgt (for lenge siden i et teknologisk perspektiv) og fikk mulighet til å bevise at de er i stand til dette, og det har de levert på, ingen tvil. Men alle andre kan konkurrere med standarden og selge seg inn hos kortprodusenter og institusjoner på nettopp dette grunnlaget. Altså, de har ikke patent på sikkerhet og pris! Og i hvilken rekkefølge styres markedet? Dessverre ikke fra bunnen.
focuss
09.10.2018 kl 23:12 2890

PetterJ
Kjempebra. Da ser i hvert fall vi lyst på IDEX sin fremtid. Så får andre gjøre som de vil.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 23:09 2912

@focuss
Det kunne ikke vært bedre. MasterCard har bestemt seg for en standard de mener er mer en god nok. MasterCard er så trygg på IDEX sine patenter at de er villig til å gjøre dette til sin standard, og levere dette til hele verden. Kortene skal også brukes i mange år. Ikke nok med det, men IDEX har allerede laget neste generasjon fingerprint sensor som er helt utrolig bra. Selve sensoren er også en skjerm, som eks kan levere en ny CVC kode hver gang man skal bruke det til digital betaling. Og veldig mange andre muligheter, ja stemmer IDEX patent.

Jeg ser på meg selv som en amatør når det gjelder å gjøre undersøkelser på firma og teknologi. Men selv jeg (som er en amatør) ler av påstander og diskusjoner her inne. Folk gjør jo ikke undersøkelser før de spyr opp kvalme. Helt utrolig!

——————-

Min tro på framtiden. Det jeg skriver nå er kun bygget på personlige meninger, og jeg sier ikke at det blir slik, bare at jeg tror det.
- Jeg tror (som ikke er bygget på fakta men kun på meninger) at MasterCard nå har bestemt seg for IDEX og det er nå MasterCard sin nye standard. (STORT).
- Jeg tror (som ikke er bygget på fakta men kun på meninger) at MasterCards samarbeid med IDEX har knyttet dem godt sammen. Her har IDEX en meget stor forsprang til andre konkurrenter. Jeg ser på det omtrent som umulig at konkurrenter skal komme inn og ta IDEX sin plass hos MasterCard, da tror jeg rett å slett IDEX må tabbe seg ut på en eller annen måte. Dette samarbeidet tror jeg er unikt, de har startet noe sammen.

Jeg gjentar, jeg sier ikke at det er slik. Jeg sier ikke at det blir slik. Jeg sier ikke at det er noen grunnlag for å tro at det er eller blir slik.
Jeg ville bare dele hvordan jeg personlig ser på saken.
Redigert 09.10.2018 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
focuss
09.10.2018 kl 23:01 2943

PetterJ
Det synes som at det som diskuteres er hvor stort er det egentlig at det første biometric Master Card leveres med IDEX sensor. I min uvitenhet så trodde jeg dette var helt fantastisk. Faktisk så fantastisk at jeg ikke ser hvordan det kunne vært bedre.
Slettet bruker
09.10.2018 kl 22:55 2974

Hei alle sammen. Hvis EN standard er en standard, så vil jeg gjerne dele med dere at MasterCard sin standard er bygget opp av IDEX patenter som ingen andre kan levere. Da må de i så fall lage sin egen standard.
Redigert 09.10.2018 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
09.10.2018 kl 22:53 2987

Selvfølgelig vil det sertifiseres. Hvor produserer IDEX sine sensorer? En standard er en standard. Så er det om å gjøre å levere den billigst mulig.
Møyfrid
09.10.2018 kl 22:48 3013

Kanskje det ikke er så mye mer å fortelle?

Anbefaler deg å følge embeddedsecuritynews og laste ned "The Rise of Biometric Cards". Der får man en rask og forholdsvis god oversikt over teknikken, markedet og samarbeidspartnere i forhold til hva som er offisielt kjent. I tillegg fremstår redaktøren rimelig edruelig, til tross for at han har samarbeid med IDEX.
Sente
09.10.2018 kl 22:46 3026

"Ikke at jeg tror FING vil gjøre det så mye bedre, men jeg blir ikke overrasket om de vinner større deler av kappløpet, som de forøvrig har gjort før."
FING var en av de første med sensor for mobiler og gjorde det bra med det en stund, til billige Kina sensorer kom på markedet og tok over det meste. Historikken viser godt på aksje kursen til FING.
Nå ser det ut som IDEX er først ute med sensorer i et kommersielt kort. Basert på dagens bilde er det vel større mulighet for at rollene er byttet denne gangen?
Kina sensorer kommer nok også, men de er ikke ute enda. Og spørsmålet er om EMV vil noen gang sertifisere en slik sensor? Som vil si at IDEX og FING får det tøft på det Asiatiske markedet, men kanskje litt mindre konkurranse på det vestlige.
Sente
09.10.2018 kl 22:39 3058

"Nå har nok FING samarbeid med flere kortprodusenter enn Zwipe"
Godt mulig, jeg har ikke følgt dem noe særlig. Jeg fant bare denne her:
https://findbiometrics.com/fpc-tech-zwipe-silone-partnership-508293/
Så jeg trodde det var snakk om de samarbeidet om sensor/chip og fikk noen i Kina til å lage kortene.

"Men de hausser ikke VISA på samme måte som menigheten her snakker mot seg selv og hausser MC"
En kjapp kikk på Fing sine hjemmesider viser de børsmelder hver eneste trial som bruker en Fing sensor i kort. (i følge Q2 rapport hadde de vel 6 stk på gang)
Mens IDEX har 18 trials gående i følge Q2 rapporten, men har børsmeldt hvor mange? Usikker hvilke av selskapene som hauser iallefall. ;)
Tenk hvor gøy dette forumet hadde vært om IDEX fortalte mer om hva de holdt på med.
Møyfrid
09.10.2018 kl 22:20 3114

:-)

Nå har nok FING samarbeid med flere kortprodusenter enn Zwipe. I alle fall sist jeg sjekket. I tillegg har de den påstått beste organiske integrasjonen mellom chip og modul pr i dag. Men de hausser ikke VISA på samme måte som menigheten her snakker mot seg selv og hausser MC. Ikke at jeg tror FING vil gjøre det så mye bedre, men jeg blir ikke overrasket om de vinner større deler av kappløpet, som de forøvrig har gjort før.
Møyfrid
09.10.2018 kl 22:16 3141

Det er altså likegyldig for sluttkunde hvor den spesifikke delen kommer fra, på lik linje med hvor likegyldig det er for IDEX hvem sluttkunden er. Markedet er spådd å være enormt. Hvor mye ressurser tror folk det legges inn i å få en størst del av markedet? Spør for eksempel Fingerprintcards hvordan det gikk når kineserene kom på banen. Uansett, det er godt at noen starter en tråd med å bekrefte at IDEX er likegyldige for Mastercard. MC skal ha pris og sikkerhet. Det kommer et vell av løsninger når flaskehalsen åpner seg. Skal vi tippe tid? Innen 12 mnd? Da blir sensorer like viktige som hårfønere. Hvilke andre vertikaler har IDEX da, bortsett fra å leie ut gode tekstforfattere?
Sente
09.10.2018 kl 22:16 3147

Strengt tatt ikke, IDEX har 3 leverandører som lager sensor delene, samt en som setter delene sammen for komplett sensor.
Så basically, de kjøper deler og selger dem videre med et påslag. Og med mindre IDEX har tenkt å lage hele kort eller starte bank så kan de faktisk ikke komme høyere opp i kjeden.
Verre med Fingerprint cards som jobber sammen Zwipe for å levere en komplett sensor med mikrokontroller.
Møyfrid
09.10.2018 kl 22:10 3174

Så det PetterJ egentlig sier er at IDEX er absolutt nederst i næringskjeden og det kun er et spørsmål om hvor mange det finnes der nede som gir svar på hvem som har et liv verdig og hvordan salg og fortjeneste skal bli.

Konge :-)
Møyfrid
09.10.2018 kl 22:05 3194

"Mastercard er teknologien som muliggjør at kortet virker. Mastercard står for kommunikasjonen mellom en butikk og banken."

Akkurat :-)
Slettet bruker
09.10.2018 kl 22:02 3208

Konge!
Sente
09.10.2018 kl 21:59 3220

På en måte.
Mastercard er teknologien som muliggjør at kortet virker. Mastercard står for kommunikasjonen mellom en butikk og banken.
focuss
09.10.2018 kl 21:43 3290

Hva med Fransabank, er de en kunde av Mastercard.
John8
09.10.2018 kl 21:37 3314

Om det kan glede deg, Sente:
Jeg leste det innlegget med stor interesse og husker det fremdeles.
Klargjørende.
focuss
09.10.2018 kl 21:35 3341

Petter
Takk for orientering
Du har rett dersom det er uvesentlig for verdien av IDEX, hva Idema skulle bruke sensorene til.
Sente
09.10.2018 kl 21:33 3356

Veldig bra.
Jeg skrev også dette tidligere:
https://forum.hegnar.no/thread/11285/view
Bra andre også syns det er greit med litt folkeopplysning. :)