AVANCE GAS våren 2021
Velger å starte en ny tråd ettersom tidligere tråder er veldig lange og en annen også omhandler tørrlast :) Vurderte å gjøre den lukket (tilgang etter forespørsel) for å hindre usakeligheter fra enkelte, men starter den som en åpen tråd, så får vi se hvordan det går... Anmoder alle om å dele informasjon og kunnskap og holde seg unna døve / tullete innlegg, usanne påstander, sjikanering og ren hausing eller baising.
Merkelig tid der ratene har falt raskere enn på to ti-år (se artikkel i lenke nedenfor), samtidig som aksjekursene holder seg meget godt. Det er grunn til å tro at vi ser greie aksjekurser og god stigning i Avance i dag, fordi mange nå forventer et godt resultat og et greit utbytte. BW LPG rapporterer 1. mars, så investorene konsentrerer seg foreløpig om Avance. I USA startet Dorian godt opp i ettermiddag, men snudde og er nå ned drøyt 2,5%. Sannsynligvis i sterkere grad påvirket av dårlige rater, og ingen ventede nyheter i nær fremtid.
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/natural-gas/021621-vlgc-rates-in-steepest-freefall-in-two-decades-hopes-on-return-of-chinese-lpg-trade
Merkelig tid der ratene har falt raskere enn på to ti-år (se artikkel i lenke nedenfor), samtidig som aksjekursene holder seg meget godt. Det er grunn til å tro at vi ser greie aksjekurser og god stigning i Avance i dag, fordi mange nå forventer et godt resultat og et greit utbytte. BW LPG rapporterer 1. mars, så investorene konsentrerer seg foreløpig om Avance. I USA startet Dorian godt opp i ettermiddag, men snudde og er nå ned drøyt 2,5%. Sannsynligvis i sterkere grad påvirket av dårlige rater, og ingen ventede nyheter i nær fremtid.
https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/natural-gas/021621-vlgc-rates-in-steepest-freefall-in-two-decades-hopes-on-return-of-chinese-lpg-trade
Redigert 16.02.2021 kl 18:36
Du må logge inn for å svare
kodenavn
04.06.2021 kl 11:03
1888
Økte lagre forrige uke. Det er bra. Det gir grunnlag for høyere eksport senere.
USA: PROPANLAGRENE VAR 48,2M FAT FORRIGE UKE (44,1M)
Oslo (TDN Direkt): Propan/propylenlagrene i USA var på 48,2 millioner fat i forrige uke, mot 44,1 millioner fat uken før.
Det viser tall fra amerikanske energimyndigheter (EIA), publisert torsdag ettermiddag.
Videre var propan/propylen-nettoproduksjonen på 2,325 millioner fat pr dag, mot 2,331 millioner fat uken før.
Eksporten var på 0,789 millioner fat propan/propylen pr dag, mot 1,408 millioner fat pr dag uken før.
USA: PROPANLAGRENE VAR 48,2M FAT FORRIGE UKE (44,1M)
Oslo (TDN Direkt): Propan/propylenlagrene i USA var på 48,2 millioner fat i forrige uke, mot 44,1 millioner fat uken før.
Det viser tall fra amerikanske energimyndigheter (EIA), publisert torsdag ettermiddag.
Videre var propan/propylen-nettoproduksjonen på 2,325 millioner fat pr dag, mot 2,331 millioner fat uken før.
Eksporten var på 0,789 millioner fat propan/propylen pr dag, mot 1,408 millioner fat pr dag uken før.
BIF78
11.04.2021 kl 13:14
2635
Klippet fra anden tråd:
CLEAVES
"Avance Gas (BUY/TP N55) has announced the successful completion of a NOK 555m private placement at NOK 43/sh (4.7% below last close). Mr. Fredriksen signed for 50% of the placement, thus increasing his stake in the company from 24.93% to 29.11%.
The proceeds “will be used for general corporate purposes, which includes partly financing of the Company's newbuilding program” . The company has recently ordered four dual fuel VLGC newbuildings with a 91k cbm capacity, and has options for more. Given the recent rise in steel prices and improving backlog at yards, we have seen a significant increase in newbuild prices recently. It is thus fair to assume that Avance’s NB options are in the money, and that the main rational behind the equity raise is to be able to take advantage if this. Assuming Avance declares four additional newbuildings at a fixed cost of $78 each, and with newbuilding prices now standing 5-10% higher than in December, the options could potentially be $16-31m in the money.
CLEAVES
"Avance Gas (BUY/TP N55) has announced the successful completion of a NOK 555m private placement at NOK 43/sh (4.7% below last close). Mr. Fredriksen signed for 50% of the placement, thus increasing his stake in the company from 24.93% to 29.11%.
The proceeds “will be used for general corporate purposes, which includes partly financing of the Company's newbuilding program” . The company has recently ordered four dual fuel VLGC newbuildings with a 91k cbm capacity, and has options for more. Given the recent rise in steel prices and improving backlog at yards, we have seen a significant increase in newbuild prices recently. It is thus fair to assume that Avance’s NB options are in the money, and that the main rational behind the equity raise is to be able to take advantage if this. Assuming Avance declares four additional newbuildings at a fixed cost of $78 each, and with newbuilding prices now standing 5-10% higher than in December, the options could potentially be $16-31m in the money.
BIF78
11.04.2021 kl 13:00
2660
Min pointe med øget stålpris går ikke på, at Avance skal transportere det, men at skibe vil blive betydelige dyrere at købe, når stålprisen stiger. Men du har ret, at det vil være mærkeligt, at værftet skal løbe hele risikoen med øget stålpris, så det er nok ikke tilfældet.
Sonatrach
11.04.2021 kl 11:40
2767
Du kan ikke selge selve oppsjonen da du ikke "eier" den ettersom du ikke har betalt noe for den. Men du kan erklærte oppsjonen og flippe skipet/skipene videre umiddelbart etterpå. Det kalles re-sale og kan gjøres helt opp til levering. Populært å gjøre i et stigende marked. I 1997 ca, da bulk markedet kokte, gjorde JF en resale av en Cape Size'r som han hadde betalt ca $97M for, til DRYS (George Economou) for $147M. Fantastisk deal all den tid bulkmarkedet trynet året etter.
Vi husker tidligere i år da Spetalen, Economou + en til kjøpte en VLCC på re-sale til $105M, like etter at Hunter hadde solgt en for $95-98M. Det kan se ut som om at dette var årets mest rævva deal da de fixet den ut på en møkkarate like før tank smalt til himmels. Economou er generelt dårlig på timing, og man bør ikke henge seg på ham. Med mindre VLCC nybyggprisene stiger over $105M, blir denne stående som en drittdeal...... De kunne jo kjøpt Hunter sine for $84.5M 9 mnd senere.
Vi husker tidligere i år da Spetalen, Economou + en til kjøpte en VLCC på re-sale til $105M, like etter at Hunter hadde solgt en for $95-98M. Det kan se ut som om at dette var årets mest rævva deal da de fixet den ut på en møkkarate like før tank smalt til himmels. Economou er generelt dårlig på timing, og man bør ikke henge seg på ham. Med mindre VLCC nybyggprisene stiger over $105M, blir denne stående som en drittdeal...... De kunne jo kjøpt Hunter sine for $84.5M 9 mnd senere.
Redigert 12.04.2021 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
AudiBMWMercy
11.04.2021 kl 10:04
2911
Jeg utelukker ikke helt den hypotesen. Gitt at AGAS hoved næring å frakte LPG for å tjene penger, tror jeg at de har lite fokus med økende stålpris. Vi har sett hvordan TCE svinge ganske voldsom og ved å bestille 2 nye VLGC, vil risikoen å ikke tjene penger bare øke. Da kan en spørre om sparing ved å bestille nå mot senere, er verdt den risikoen.
Jeg tror også at verft inkluderer i deres kontrakt med AGAS at fremtidige bestilling skal tilpasses mot råvarepris. Hvorfor skal verften ta regningen på økende stålpris.
I følge 2019 rapport side 46, de første bestilling av to VLGC kostet rundt 155,4 MUSD men i deres presentasjon ble det registrert at en VLGC koster 157.8 MUSD (2x78,6 MUSD). Så er det ikke fastpris heller.
Jeg tror også at verft inkluderer i deres kontrakt med AGAS at fremtidige bestilling skal tilpasses mot råvarepris. Hvorfor skal verften ta regningen på økende stålpris.
I følge 2019 rapport side 46, de første bestilling av to VLGC kostet rundt 155,4 MUSD men i deres presentasjon ble det registrert at en VLGC koster 157.8 MUSD (2x78,6 MUSD). Så er det ikke fastpris heller.
Kvistingen
10.04.2021 kl 19:12
3286
Noen som vet om det vil være mulig å videreselge en slik opsjon? Så kan AGAS få mye av verdien av den uten å selv bygge skip. Ulempen er selvfølgelig at en konkurrent vil komme i markedet med skipene i stedet.
BIF78
10.04.2021 kl 09:48
3569
Som jeg forstår det, så er der fast pris på de 2 ekstra optioner på skibene. Med stigende stålpriser og generelt stigende værftpriser, så vil det vel være en fordel, at udnytte optionerne og få 6 skibe til en meget konkurrencedygtig pris ift hvad det vil koste at bestille i dag. Hvis nybygpris stiger så vil de alt andet lige også kunne få mere for de gamle skibe. Hvis optionerne er fast og samme pris, som de der bygges nu, så kan jeg ikke se, hvorfor de ikke skulle bestille de 2 skibe. Netop med stigende priser på nybyg, så vil det nok ligge en dæmper på bestilling af nybyg de kommende år.
AudiBMWMercy
10.04.2021 kl 09:29
3605
Før denne emisjon, hadde jeg trodd at AGAS ville bestille to nye VLGC i 2025 etter at de har fått operasjonerfaring fra de 4 dual-fuel VLGCer og har solgt VLGC som ble bygget i 2008.
Jeg tror denne emisjon henger sammen med lån avtale "A change of control provision which will be triggered if a person or company other than Hemen Holding Ltd,
Frontline or Sungas gains control, directly or indirectly, of one-third or more of the voting and/or shares of Avance Gas".
Da BWLPG, Dorian og Petredec kjøpte inn i AGAS, så er det høyere risiko at Hemen kunne ikke ha kontrol på 1/3 del av AGAS.
Jeg ville ikke vært overasket dersom AGAS annonsere de 2 opsjon nye VLGC er kansellert eller utsatt til senere.
Jeg tror denne emisjon henger sammen med lån avtale "A change of control provision which will be triggered if a person or company other than Hemen Holding Ltd,
Frontline or Sungas gains control, directly or indirectly, of one-third or more of the voting and/or shares of Avance Gas".
Da BWLPG, Dorian og Petredec kjøpte inn i AGAS, så er det høyere risiko at Hemen kunne ikke ha kontrol på 1/3 del av AGAS.
Jeg ville ikke vært overasket dersom AGAS annonsere de 2 opsjon nye VLGC er kansellert eller utsatt til senere.
Just me
09.04.2021 kl 21:10
3932
Ratene i VLGC-segmentet har steget fra 9.500 til 37.500 dollar pr. dag i løpet av en måned. Adm. direktør Kristian Sørensen i Avance Gas tror at inntjeningen skal ytterligere opp.
HØYT INNTJENINGSPOTENSIAL: Kristian Sørensen hevder at et moderne eco-skip har økt inntjeningspotensial på omtrent 10.000 dollar pr. dag sammenlignet med en tradisjonell VLGC.
Shipping
Bjørn Henning Grandal
20:09 - 9. april
Sent torsdag ble det kjent at Avance Gas hentet 65 millioner dollar i en rettet emisjon. John Fredriksen, som gjennom Hemen Holding eier cirka 25 prosent av Avance Gas, har forhåndstegnet seg for halvparten av kapitalutvidelsen. Pengene som hentes inn skal benyttes til generelle selskapsformål og til delvis finansiering av rederiets nybyggingsprogram, som nå er utvidet fra fire til seks skip.
– Hovedårsaken til av nå utvidet nybyggingsprogrammet er at vi har sterk tro på markedet og videre vekst for bruken av LPG både til industriell og hjemmebruk, spesielt i Asia, sier adm. direktør Kristian Sørensen i Avance Gas.
Lønnsomme skip
Han mener også det er riktig å øke størrelsen på flåten for at selskapet skal vokse for å oppnå bedre prising på aksjen og optimalisere den kommersielle operasjonen.
– I dette bildet har vi nå muligheten til å øke flåten med to dual fuel-skip til en konkurransedyktig pris som også bidrar sterkt til å redusere vårt karbon-og utslippsavtrykk og bidrar til grønnere skipsfart.
Sørensen påpeker at intjeningspotensialet på et såkalt eco-skip er langt høyere enn for de tradisjonelle VLGC-ene.
– Som det fremkommer av vår investorpresentasjonen er det et økt inntjeningspotensial på omtrent 10.000 dollar pr. dag for et eco-skp gitt dagens forwardpriser på drivstoff.
Ifølge Sørensen vil cash-break-even-nivåene på de nye skipene ligge på på rundt 20.000 dollar dagen.
– Dette er meget konkurransedyktig sett i forhold til konkurrenter som det er naturlig å sammenligne seg med.
RATER I VÆRET: VLGC-ratene har steget fra 9.500 til 37.500 dollar dagen i løpet av en måned.
Solid opptur
VLGC-markedet har tatt seg kraftig opp den seneste månedene etter at spotratene var helt i 9.000 dollar dagen i begynnelsen av mars. Nå er ratene oppe i rundt 37.000 dollar dagen. Avance Gas-aksjen har også skutt fart etter tung nedgangsperiode etter årsskiftet. I løpet av den seneste måneden er aksjen opp i overkant av 30 prosent
– Våre analyser av markedet indikerer en ytterligere styrking av ratene i sommer og høst selv om vi ikke legger til grunn at vi igjen vil se over 100.000 dollar pr. dag slik vi hadde i 4.kvartal i fjor. Det var eksepsjonelt og primært basert på spesielle hendelser som åpner en arbitrasje på LPG-produktsiden som lukkes etter en stund, sier Sørensen.
VLGC-markedet har slitt med en «tung» ordrebok de seneste årene. Fortsatt er det mange skip i ordre, men Sørensen mener at den er håndterbar.
– Ja, slik vi ser det er den håndterbar. Det er også en flåteprofil hvor den relativt store andelen av flåten med konvensjonelt fremdriftsmaskineri forventes å måtte fases ut eller redusere seilingsfarten for å møte nye krav om redusert utslipp i årene som kommer.
Tungvekter på eiersiden
Avance Gas har tunge VLGC-aktører, som BW LPG, Dorian og Petredec, inne på eiersiden. Det har angivelig Kristian Sørensen ingen problemer med.
– Vi ønsker alle aksjonærer velkommen og ser på det som et godt tegn at profesjonelle aktører fra bransjen velger å investere sine penger i selskapet, sier han.
HØYT INNTJENINGSPOTENSIAL: Kristian Sørensen hevder at et moderne eco-skip har økt inntjeningspotensial på omtrent 10.000 dollar pr. dag sammenlignet med en tradisjonell VLGC.
Shipping
Bjørn Henning Grandal
20:09 - 9. april
Sent torsdag ble det kjent at Avance Gas hentet 65 millioner dollar i en rettet emisjon. John Fredriksen, som gjennom Hemen Holding eier cirka 25 prosent av Avance Gas, har forhåndstegnet seg for halvparten av kapitalutvidelsen. Pengene som hentes inn skal benyttes til generelle selskapsformål og til delvis finansiering av rederiets nybyggingsprogram, som nå er utvidet fra fire til seks skip.
– Hovedårsaken til av nå utvidet nybyggingsprogrammet er at vi har sterk tro på markedet og videre vekst for bruken av LPG både til industriell og hjemmebruk, spesielt i Asia, sier adm. direktør Kristian Sørensen i Avance Gas.
Lønnsomme skip
Han mener også det er riktig å øke størrelsen på flåten for at selskapet skal vokse for å oppnå bedre prising på aksjen og optimalisere den kommersielle operasjonen.
– I dette bildet har vi nå muligheten til å øke flåten med to dual fuel-skip til en konkurransedyktig pris som også bidrar sterkt til å redusere vårt karbon-og utslippsavtrykk og bidrar til grønnere skipsfart.
Sørensen påpeker at intjeningspotensialet på et såkalt eco-skip er langt høyere enn for de tradisjonelle VLGC-ene.
– Som det fremkommer av vår investorpresentasjonen er det et økt inntjeningspotensial på omtrent 10.000 dollar pr. dag for et eco-skp gitt dagens forwardpriser på drivstoff.
Ifølge Sørensen vil cash-break-even-nivåene på de nye skipene ligge på på rundt 20.000 dollar dagen.
– Dette er meget konkurransedyktig sett i forhold til konkurrenter som det er naturlig å sammenligne seg med.
RATER I VÆRET: VLGC-ratene har steget fra 9.500 til 37.500 dollar dagen i løpet av en måned.
Solid opptur
VLGC-markedet har tatt seg kraftig opp den seneste månedene etter at spotratene var helt i 9.000 dollar dagen i begynnelsen av mars. Nå er ratene oppe i rundt 37.000 dollar dagen. Avance Gas-aksjen har også skutt fart etter tung nedgangsperiode etter årsskiftet. I løpet av den seneste måneden er aksjen opp i overkant av 30 prosent
– Våre analyser av markedet indikerer en ytterligere styrking av ratene i sommer og høst selv om vi ikke legger til grunn at vi igjen vil se over 100.000 dollar pr. dag slik vi hadde i 4.kvartal i fjor. Det var eksepsjonelt og primært basert på spesielle hendelser som åpner en arbitrasje på LPG-produktsiden som lukkes etter en stund, sier Sørensen.
VLGC-markedet har slitt med en «tung» ordrebok de seneste årene. Fortsatt er det mange skip i ordre, men Sørensen mener at den er håndterbar.
– Ja, slik vi ser det er den håndterbar. Det er også en flåteprofil hvor den relativt store andelen av flåten med konvensjonelt fremdriftsmaskineri forventes å måtte fases ut eller redusere seilingsfarten for å møte nye krav om redusert utslipp i årene som kommer.
Tungvekter på eiersiden
Avance Gas har tunge VLGC-aktører, som BW LPG, Dorian og Petredec, inne på eiersiden. Det har angivelig Kristian Sørensen ingen problemer med.
– Vi ønsker alle aksjonærer velkommen og ser på det som et godt tegn at profesjonelle aktører fra bransjen velger å investere sine penger i selskapet, sier han.
Redigert 09.04.2021 kl 21:10
Du må logge inn for å svare
Avanceman
09.04.2021 kl 20:52
3984
Er kjent med det, men spørsmålet er: Hvorfor skulle han, og ingen andre, få anledning til å forhåndstegne?
Redigert 09.04.2021 kl 20:53
Du må logge inn for å svare
JF forhåndstegnet seg for 50%, men er enig i at det ikke er helt fair. LPG aksjer har en lysende fremtid foran seg, så mistenker at han vil enten hindre fiendtlige oppkjøp på disse kursnivåene ev. kunne styre en fusjon etc i en bestemt retning.
«John Fredriksens Hemen Holding, som eier omtrent 25 prosent av de aksjene i selskapet, meldte at det har forhåndstegnet seg for 50 prosent i emisjonen og minst ville bli tildelt sin pro rata-andel»
«John Fredriksens Hemen Holding, som eier omtrent 25 prosent av de aksjene i selskapet, meldte at det har forhåndstegnet seg for 50 prosent i emisjonen og minst ville bli tildelt sin pro rata-andel»
Avanceman
09.04.2021 kl 20:23
4064
Velger å puste liv I denne tråden igjen etter noen ukers pause.
Fra dagens nyhet: "Hemen Holding was allocated 50% of the new shares (pre-subscribed), taking the Group’s holding from ~25% to ~29%, illustrating strong commitment to the company." (Cleaves)
Hemen hadde ikke før emisjonen mer enn i underkant av 25% av kapitalen. Altså, majoritetsaksjonær, men ikke med verken negativt flertall (33,4%) eller over 50%.
Før emisjonen ble gjennomført hadde Hemen sagt seg interessert i å ta 50%, men etter min mening og forståelse, burde han kun få dette gitt at det IKKE var en betydelig overtegning fra andre aksjonærer. La meg være tydelig: Likebehandling av aksjonærer i dette tilfelle skulle bety at alle fikk tildelt aksjer relativt sett i f.t. hva de tegnet for. Konkret, jeg tegnet meg for 50 000 aksjer i emisjonen, men fikk tildelt kun 5000 aksjer. Hva er det som tilsier at det er rett og riktig at Hemen skulle få 50% av de nye aksjene i emisjonen, slik at de øker til ca 29%. Hvis vi legger til aksjene Frontline og Fredriksen eier, hva er prosentandelen da? Det synes jeg er det mest interessant spørsmålet i denne sammenheng. Altså, er Fredriksen (gjennom Hemen og Frontline) nå i en posisjon der han har en eiersits stor nok til å blokkere evt. oppkjøpsforsøk, altså negativt flertall. Det synes jeg er et betimelig og interessant spørsmål å få svar på. Og i så fall, måten dette skjedde på, ved å "ta" 50% av emisjonsaksjene for å oppnå dette, er det ok? Han kunne selvsagt ha handlet aksjene over børs, for å oppnå negativt flertall, men da ville det ha kostet ham mye, mye mer, fordi aksjekursen ville ha steget kraftig. At Hannisdahl i Cleaves mener Fredriksen ved å øke sin eierandel viser ´committment´ til selskapet, er greit, det gjør alle aksjonærer basert på sine forutsetninger og prioriteringer, men spørsmålet som står ubesvart er: Hvorfor gjør han det på denne måten og er det i tråd med krav til likebehandling av aksjonærer?
Synspunkter? (Saklige takk!) Garderobemannen, hvor er du? :)
Fra dagens nyhet: "Hemen Holding was allocated 50% of the new shares (pre-subscribed), taking the Group’s holding from ~25% to ~29%, illustrating strong commitment to the company." (Cleaves)
Hemen hadde ikke før emisjonen mer enn i underkant av 25% av kapitalen. Altså, majoritetsaksjonær, men ikke med verken negativt flertall (33,4%) eller over 50%.
Før emisjonen ble gjennomført hadde Hemen sagt seg interessert i å ta 50%, men etter min mening og forståelse, burde han kun få dette gitt at det IKKE var en betydelig overtegning fra andre aksjonærer. La meg være tydelig: Likebehandling av aksjonærer i dette tilfelle skulle bety at alle fikk tildelt aksjer relativt sett i f.t. hva de tegnet for. Konkret, jeg tegnet meg for 50 000 aksjer i emisjonen, men fikk tildelt kun 5000 aksjer. Hva er det som tilsier at det er rett og riktig at Hemen skulle få 50% av de nye aksjene i emisjonen, slik at de øker til ca 29%. Hvis vi legger til aksjene Frontline og Fredriksen eier, hva er prosentandelen da? Det synes jeg er det mest interessant spørsmålet i denne sammenheng. Altså, er Fredriksen (gjennom Hemen og Frontline) nå i en posisjon der han har en eiersits stor nok til å blokkere evt. oppkjøpsforsøk, altså negativt flertall. Det synes jeg er et betimelig og interessant spørsmål å få svar på. Og i så fall, måten dette skjedde på, ved å "ta" 50% av emisjonsaksjene for å oppnå dette, er det ok? Han kunne selvsagt ha handlet aksjene over børs, for å oppnå negativt flertall, men da ville det ha kostet ham mye, mye mer, fordi aksjekursen ville ha steget kraftig. At Hannisdahl i Cleaves mener Fredriksen ved å øke sin eierandel viser ´committment´ til selskapet, er greit, det gjør alle aksjonærer basert på sine forutsetninger og prioriteringer, men spørsmålet som står ubesvart er: Hvorfor gjør han det på denne måten og er det i tråd med krav til likebehandling av aksjonærer?
Synspunkter? (Saklige takk!) Garderobemannen, hvor er du? :)
Redigert 09.04.2021 kl 20:36
Du må logge inn for å svare
Noen som tror BWLPG eller Dorian kjøper mer aksjer i Agas i morgen?
Ser ut som du får rett her Cold, at hode skulder formasjonen i Lpg aksjene skal tas ut.
En kan jo bare tenke seg til det blodbadet det blir i morgen etter dividende, da skal en lete med lupe etter triggere.
Jeg lyttet til deg og Sonatrach, dere kan disse aksjene her, solgte mine Bwlpg aksjer jeg kjøpte i går på 49kr, lempet de ut på 51, 2 kr utbytte i Bw natta over er helt ok for meg
En kan jo bare tenke seg til det blodbadet det blir i morgen etter dividende, da skal en lete med lupe etter triggere.
Jeg lyttet til deg og Sonatrach, dere kan disse aksjene her, solgte mine Bwlpg aksjer jeg kjøpte i går på 49kr, lempet de ut på 51, 2 kr utbytte i Bw natta over er helt ok for meg
Redigert 03.03.2021 kl 13:46
Du må logge inn for å svare
cold
03.03.2021 kl 00:07
3392
Dorian og amerikanske aksjer lever på mange måter sitt eget liv, i stor grad fristilt andre markeder enn sitt eget.
At Dorian skal ha så mye bedre betingelser, inntekter og fremtidsutsikter i det korte bildet enn BW lpg har ikke jeg noe tro på. Jeg er fullt klar over at Avance har 70 % av flåten på faste kontrakter til 40k/pd men markedet tar ikke alltid hensyn til slikt. Vi får se hva som skjer. Jeg tror Avance faller under 30 denne gangen. Vi får se hvordan det går med BW.
At Dorian skal ha så mye bedre betingelser, inntekter og fremtidsutsikter i det korte bildet enn BW lpg har ikke jeg noe tro på. Jeg er fullt klar over at Avance har 70 % av flåten på faste kontrakter til 40k/pd men markedet tar ikke alltid hensyn til slikt. Vi får se hva som skjer. Jeg tror Avance faller under 30 denne gangen. Vi får se hvordan det går med BW.
Ganske stor omsetning på oppgangen Dorian i kveld, tydelig at investorene nå forventer at rewarden kommer.
Med siste handelsdag i både Bw og Agas i morgen før dividende blir det nok hopp og sprett på bunnen før ratene skal opp i April.
Det Amerikanske Lpg selskapet er nå opp 10% siste måned, våre en ned ca 17% i samme periode
Siste 3 måneder er Amerikaneren opp 25%- våre ned 15%
Så cold, du må nok få it fingern nå
Med siste handelsdag i både Bw og Agas i morgen før dividende blir det nok hopp og sprett på bunnen før ratene skal opp i April.
Det Amerikanske Lpg selskapet er nå opp 10% siste måned, våre en ned ca 17% i samme periode
Siste 3 måneder er Amerikaneren opp 25%- våre ned 15%
Så cold, du må nok få it fingern nå
Redigert 02.03.2021 kl 22:15
Du må logge inn for å svare
cold
02.03.2021 kl 21:31
3656
Det er bare en kjensgjerning at dersom kursen i Avance blir stående for lenge i samme område, og ikke klarer å løfte seg, slik vi ser nå, har kursen en lei tendens til å begynne å falle. Etter mine beregninger vil kursen ganske sikkert falle til området 27 - 28. Problemet er at når Avance først begynner å falle blir det ofte lite pent syn. Jeg tror derfor det kan være smart å komme seg ut _før_ det går galt og sannsynlighetene for at nettopp det vil skje er skyhøy.
Hører gjerne på andre synspunkt men BW lpg kommer ganske sikkert til å falle betydelig nå, ikke bare pga. det store innsidesalget men også grunnet teknisk analyse. Det vi så i dag var trolig bare starten. Begynner BW å falle så går Avance samme vei. Det skiller normalt 20 kr mellom dem og nettopp det kommer markedet ganske enkelt til å prise inn denne gangen også.
Hører gjerne på andre synspunkt men BW lpg kommer ganske sikkert til å falle betydelig nå, ikke bare pga. det store innsidesalget men også grunnet teknisk analyse. Det vi så i dag var trolig bare starten. Begynner BW å falle så går Avance samme vei. Det skiller normalt 20 kr mellom dem og nettopp det kommer markedet ganske enkelt til å prise inn denne gangen også.
Redigert 02.03.2021 kl 21:55
Du må logge inn for å svare
cold
02.03.2021 kl 21:11
3726
Innsider solgte seg ut
BW LPG-direktør solgte samtlige aksjer han eide i rederiet for 4,7 millioner kroner.
Niels Rigault, kommersiell direktør i gassrederiet BW LPG, solgte tirsdag 96.000 aksjer i selskapet til en snittpris på 49,60 kroner pr. aksje. Aksjene ble følgelig solgt for 4,7 millioner kroner.
Etter salget har Rigault 482.800 opsjoner i selskapet, men ingen aksjer.
BW LPG la frem skuffende kvartalstall mandag. Både driftsresultatet og bunnlinjen ble i fjerde kvartal kraftig redusert sammenlignet med samme periode foregående år.
Etter kvartalstallene tok også flere meglerhus frem kalkulatorene og senket kursmålene i aksjen.
Ta en titt på BWlpg diagrammet i linken nedenfor. Her er det lett å se en hode-skulder formasjon der siste skulder er i ferd med å materialisere seg. BW LPG kommer til å falle men det finnes mye støtte på 35 kr.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/02/7635437/innsider-dumper-alt-i-shippingaksje
BW LPG-direktør solgte samtlige aksjer han eide i rederiet for 4,7 millioner kroner.
Niels Rigault, kommersiell direktør i gassrederiet BW LPG, solgte tirsdag 96.000 aksjer i selskapet til en snittpris på 49,60 kroner pr. aksje. Aksjene ble følgelig solgt for 4,7 millioner kroner.
Etter salget har Rigault 482.800 opsjoner i selskapet, men ingen aksjer.
BW LPG la frem skuffende kvartalstall mandag. Både driftsresultatet og bunnlinjen ble i fjerde kvartal kraftig redusert sammenlignet med samme periode foregående år.
Etter kvartalstallene tok også flere meglerhus frem kalkulatorene og senket kursmålene i aksjen.
Ta en titt på BWlpg diagrammet i linken nedenfor. Her er det lett å se en hode-skulder formasjon der siste skulder er i ferd med å materialisere seg. BW LPG kommer til å falle men det finnes mye støtte på 35 kr.
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/02/7635437/innsider-dumper-alt-i-shippingaksje
Redigert 02.03.2021 kl 21:17
Du må logge inn for å svare
Avanceman
02.03.2021 kl 20:49
3787
Det kan være en fornuftig strategi å kjøpe tilbake på dette nivået. Det er uansett nærmest umulig å treffe bunnen. Må si jeg forundres over de som stadig vekk trekker frem hvor negativt det er at AGAS har to skip i bestilling når markedet (ratene) er så dårlige som nå... Flere her inne som uttaler som om skipene skal leveres i morgen. Fakta er flg.: Avance Gas Holding Ltd (OSE: "AGAS", or the "Company") today announces that it has entered into shipbuilding contracts for two 91,000 CBM, LPG Dual-Fuel VLGCs with Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) in South Korea, for delivery Q4 2022 and Q1 2023."
Altså er det ca 2 år før disse skipene skal inn i markedet. Hvem i all verden kan påstå i dag at det er negativt. Sannsynligvis er flere gamle skip sendt til opphugging før den tid. I tillegg er naturligvis markedssituasjonen vinteren 22/23 totalt umulig å ha noen formening om i dag. Det blir vill gjetting. Det er like sannsynlig at det er mangel på skip (grunnet få nybygg de seneste årene), som at det er for mange skip. Longshit og andre som fremhever nybyggene negativt har kun som formål å lure aksjonærer som følger dårlig med. Nedrig oppførsel, sannsynligvis straffbart også, - forsøk på markedsmanipulasjon.
Altså er det ca 2 år før disse skipene skal inn i markedet. Hvem i all verden kan påstå i dag at det er negativt. Sannsynligvis er flere gamle skip sendt til opphugging før den tid. I tillegg er naturligvis markedssituasjonen vinteren 22/23 totalt umulig å ha noen formening om i dag. Det blir vill gjetting. Det er like sannsynlig at det er mangel på skip (grunnet få nybygg de seneste årene), som at det er for mange skip. Longshit og andre som fremhever nybyggene negativt har kun som formål å lure aksjonærer som følger dårlig med. Nedrig oppførsel, sannsynligvis straffbart også, - forsøk på markedsmanipulasjon.
BIF78
02.03.2021 kl 18:32
3977
Jeps, det kan være trendskifte. Vi ved Q1 bliver rigtig godt. Muligvis nu der skal købes yderligt op. Solgte næsten halvdelen i 46, de skal jo købes tilbage på et tidspunkt😊
Avanceman
02.03.2021 kl 18:15
4032
Har fallet i sport-rater stoppet opp? I alle fall en stigning fra i går til i dag, men ikke det store hoppet, fra 5790 i går til 5876 i dag. Om det innebærer et trendskifte, at fallet har stoppet og stigningen begynner, er jo det positivt. Dorian LPG startet ned i dag, men er nå opp nesten 3%.
Sona, de shorter selvfølgelig ikke på 33 kr, de dekker på 33k når aksjen er ned 30% på en måned, disse folkene shorter Agas hele tiden, de utnytter bare svingningene slik andre tradere gjør, short registeret er en stor vits, du får ikke innblikk overhode av noen ting via det registeret, og aller minst hvor aksjen skal.
En 1% short er uansett piss i havet i en Fredriksen aksje.
At aksjen skulle komme ned på kuldesjokk/vindu og deretter ratefall var like lett å forutse som at det motsatte nå vil skje når temperaturen flyr i taket rett etter kinamann ferie.
En 1% short er uansett piss i havet i en Fredriksen aksje.
At aksjen skulle komme ned på kuldesjokk/vindu og deretter ratefall var like lett å forutse som at det motsatte nå vil skje når temperaturen flyr i taket rett etter kinamann ferie.
Redigert 24.02.2021 kl 12:21
Du må logge inn for å svare
Sonatrach
23.02.2021 kl 18:05
5040
Shorterne er ikke noen guder husk det. JP Morgan har en short på BW LPG rundt 35 kr. De var vel ikke veldig smarte da de satte den? Og hvorfor var det ingen som shortet Avance da den hoverte rundt 50? Men istedet venter til 33? Vedder på at det sitter en gjeng BI broilere i disse finanshusene som ikke gjør veldig veloverveide beslutninger i det de foretar seg.
OptiRock
22.02.2021 kl 23:24
5355
Er vell det som er probleme. Når meglerhus kommer med anbefaling, er det bare og selle samme dag som de har pumpa opp kursen. I 9 av 10 til tilfeller faller aksjen dagen etter kurs anbefaling. Når de kommer med hold anbefaling er det bare og laste opp igjen. Det er nå min erfaring og vil si det har gått veldig mye bedre enn om jeg hadde fulgt deres anbefaling.
Just me
22.02.2021 kl 18:49
5634
Ja, shorten har økt til 458K fra 390K, det forklarer også del av fallet på fredag. Jeg skjønner ikke at et selskap som leverer 1 mrd i overskudd på 2 kvartaler faller.. samtlige meglerhus kommer med ukentlige kjøpsanbefalinger på agas, men aksjen faller videre ned der shorterne vil ha den.
Sikkert flere som er short som har under 0,5%..
Sikkert flere som er short som har under 0,5%..
15% bedre en Agas siste uke okke som, er en hel del det og attpåtil en 90 øring ut om ei uke på lagger´n.
Med oljen opp 3% nå får vi se hvor det bærer på børsen i morgen.
Er det noe annet du vil diskutere?
Med oljen opp 3% nå får vi se hvor det bærer på børsen i morgen.
Er det noe annet du vil diskutere?
Redigert 22.02.2021 kl 17:21
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
22.02.2021 kl 17:06
5810
Å diskutere om Dorian går opp og ned må vel være enda mer meningsløst enn ratene Longsit. Vi har vel alle god tilgang til å følge med på Dorian selv. Dorian er forøvrig opp hele 0,22% nå. Det er ikke mye brukbart spør du meg.
Dorian går brukbart, opp 5% siste 2 dager vs Agas ned 12%
Redigert 22.02.2021 kl 16:07
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
22.02.2021 kl 15:22
6030
Ok, stusset bare på at du nå mente det ikke var verdt å diskutere etter at du i en periode nevnte det i nesten hvert eneste innlegg, gjerne flere ganger om dagen.
Da slipper vi i det minste mer mas om ratene fra deg fremover :)
Da slipper vi i det minste mer mas om ratene fra deg fremover :)
Du må gjerne diskutere med andre hva spot raten er, jeg gidder ikke diskutere det, jeg vet.
Redigert 22.02.2021 kl 11:33
Du må logge inn for å svare
De som sitter muse stille i shipping vil aldri tjene ei krone, beveger du deg å utnytter volatiliteten kan du hente endel.
Jeg er overhode ingen investor i shipping, i motsetning til mange andre, her er er det fortløpende gevinstsikringer som gjelder, hvordan andres strategi er spiller liten rolle.
Jeg er overhode ingen investor i shipping, i motsetning til mange andre, her er er det fortløpende gevinstsikringer som gjelder, hvordan andres strategi er spiller liten rolle.
Redigert 22.02.2021 kl 11:37
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
22.02.2021 kl 11:28
6308
Litt usikker på om jeg henger med her. Du mener at ratene er under brake even med god margin, men at dette ikke er verdt å diskutere?
Kenevil
22.02.2021 kl 11:24
6337
Alt denne bruker skriver må leses igjennom et filter, som må justeres i forhold til om bruker sitter i aksjen eller ikke.
Så må du tolke alt annet også, og gjøre opp din egen mening.
Kortsiktig er det trolig lurt å følge med anbefaling, men da bør du hele tiden oppdatere deg på hva som er siste status og ikke anbefalinger skrevet 4+ innlegg tidligere.
Alt i alt, denne aksjen er alltid volatil, og den kommer til å gå både opp og ned ofte. Ønsker du en stabil aksje med lengre horisont anbefaler jeg å se utenfor shipping segmentet.
Så må du tolke alt annet også, og gjøre opp din egen mening.
Kortsiktig er det trolig lurt å følge med anbefaling, men da bør du hele tiden oppdatere deg på hva som er siste status og ikke anbefalinger skrevet 4+ innlegg tidligere.
Alt i alt, denne aksjen er alltid volatil, og den kommer til å gå både opp og ned ofte. Ønsker du en stabil aksje med lengre horisont anbefaler jeg å se utenfor shipping segmentet.
Tøff
22.02.2021 kl 11:23
6349
Longsit har mye kunnskap om shipping. Jeg leser alltid hans innlegg med interesse. Enkelte drømmere blir da sinte når de ikke er enige. AGAS kan komme litt lenger ned før jeg kjøper. Kanskje 32?
Vi trenger ikke diskutere om ratene er over eller under break, for det er de med god margin.
Litt urovekkende formasjon i Bwlpg nå, hode skulder kne å tå?
Litt urovekkende formasjon i Bwlpg nå, hode skulder kne å tå?
Redigert 22.02.2021 kl 11:25
Du må logge inn for å svare
Siphlonurus
22.02.2021 kl 11:06
6419
Usikker på om denne er trygg å kjøpe nå. Longsitinbulk har jo flere ganger spådd at kursen skal ned til 28 og når resultatet i tillegg var langt mer skuffende enn forventet så var vel ikke det akkurat noe kjøpssignal. Han mener jo at ratene blir liggende lavt i flere måneder fremover og når ratene i følge han ligger langt under break even så blir vel inntjeningen deretter fremover etter hvert som det gjøres nye slutninger.
Superoptimist
22.02.2021 kl 11:00
6452
Jeg blir jo nesten halshugget når jeg påstår, gang på gang, at børsen ikke lenger er et seriøst investeringsobjekt.
https://finansavisen.no/leder/2021/02/21/7630167/skal-alle-shorte-na
Godt å se at jeg ikke er alene om det i all fall. Børsen er blitt kapitalmarkedets "rottereir". Snakk om spillebule du, og i tillegg legal!
https://finansavisen.no/leder/2021/02/21/7630167/skal-alle-shorte-na
Godt å se at jeg ikke er alene om det i all fall. Børsen er blitt kapitalmarkedets "rottereir". Snakk om spillebule du, og i tillegg legal!
Redigert 22.02.2021 kl 11:01
Du må logge inn for å svare
Rui
22.02.2021 kl 10:09
6584
DNB Markets oppgraderer Avance Gas fra hold til en kjøpsanbefalingen, og setter samtidig kursmålet på 45 kroner pr. aksje. Det kommer frem i et notat fra meglerhuset mandag.
En viktig ting med denne meldingen i dag fra DNB markets er følgende:
DNB har aldri tidligere lagt kursmålet så høyt for Avance som jeg kan huske.
Vanligvis de siste år har de priset aksjen betydelig lavere en andre finanshus, og den reelle oppnådde aksjekurs i markedet har alltid vært betydelig høyere en DNB sitt kursmål.
Så det er stor sannsynlighet at vi også denne gang vil oppleve betydelig høyere reell aksjekurs en kursmålet til DNB.
Det er bare å kjøpe inn på dette nivået, da oppsidepotensialet er stort.
Rui
22.02.2021 kl 09:06
6704
FREIGHT ROUTE LIQUID PETROLEUM GAS (BALTIC) FUTURES PRICES FORTSETTER Å VÆRE STIGENDE.
Siste oppdaterte fraktrater lover svært bra for en økt aksjekurs i AGAS. Tror vi fort kan få en rekyl i aksjekursen.
hogan
20.02.2021 kl 16:00
7139
Ja, det har vært mye sinne her Long, trusler til å med, får ta på seg hjelm når man kommenterer her.
Snakker om sinte komentarer, du husker sikkert Ads crude som gikk fra 20-30 og du advarte om å gå ut akkurat på 30og da mente hausse gjengen at denna skulle til 50-60 pluss feite utbytter på veien, gikk rake vegen ned til 13, tydeligvis en risikosport og gi gode råd her inne. Takker for det rådet, gikk inn på 20 der og begynte å selge ut på ditt råd på 29 og solgte nedover til 24.
Ellers en annen grunn til at Avance ikke skal noe lenger ned, industri som bruker Lpg var nedstengt fjor vår i Asia lpg til biler i India hadde heller ikke konsum, det er over nu.
Snakker om sinte komentarer, du husker sikkert Ads crude som gikk fra 20-30 og du advarte om å gå ut akkurat på 30og da mente hausse gjengen at denna skulle til 50-60 pluss feite utbytter på veien, gikk rake vegen ned til 13, tydeligvis en risikosport og gi gode råd her inne. Takker for det rådet, gikk inn på 20 der og begynte å selge ut på ditt råd på 29 og solgte nedover til 24.
Ellers en annen grunn til at Avance ikke skal noe lenger ned, industri som bruker Lpg var nedstengt fjor vår i Asia lpg til biler i India hadde heller ikke konsum, det er over nu.
Redigert 20.02.2021 kl 16:06
Du må logge inn for å svare
hogan
20.02.2021 kl 14:42
7069
Ok, bra kjøp på Fredag, kjøpte selv 8500 stk så tror og satser på en rebound mandag men kanskje en dupp på morgenen
Ser veldig bra ut dette nå Long
Ser veldig bra ut dette nå Long
Redigert 20.02.2021 kl 14:47
Du må logge inn for å svare
Springer
20.02.2021 kl 14:35
7089
Det var faktisk et naivt spørsmål. Greit å dele kunnskap her inne. Lurte på om det var noen andre sammenhenger enn den opplagte du nå dro frem.
Jeg har fremstått grinete mot Longsit på AGAS trådene fordi jeg mener er en uredelig markedsmanipulator.
Forøvrig kjøpte jeg 10000 AGAS på fredag.
Jeg har fremstått grinete mot Longsit på AGAS trådene fordi jeg mener er en uredelig markedsmanipulator.
Forøvrig kjøpte jeg 10000 AGAS på fredag.
Det er ikke annet en sinne på Agas trådene Hogan, det må du bare venne deg til.
Usa bruker nå gassen selv pga lav temp, det har presset prisene opp, når varmen kommer faller igjen prisene og vinduet står igjen på åpent gap som på en varm vår dag.
Men det er rett som du skriver, en moderat til god olje pris er viktig for Usa prod, Asia sulten vender tilbake, en ser antydninger nå at handelsmenn forventer oppgang ganske snart.
Usa bruker nå gassen selv pga lav temp, det har presset prisene opp, når varmen kommer faller igjen prisene og vinduet står igjen på åpent gap som på en varm vår dag.
Men det er rett som du skriver, en moderat til god olje pris er viktig for Usa prod, Asia sulten vender tilbake, en ser antydninger nå at handelsmenn forventer oppgang ganske snart.
Redigert 20.02.2021 kl 14:35
Du må logge inn for å svare
hogan
20.02.2021 kl 14:11
7097
De fleste vet jo at med høyere oljepriser blir det produsertmer olje og gas i Usa og da skal det fraktes mer til Asia, Lng var det høy arbitrasje i januar da gikk ratene opp mye, lng vat da mye dyrere i Asia så da lønte det seg å kjøpe lng fra Usa
Er det noe viktig jeg har glemt her Springer eller er du sint fordi aksjene dine gikk ned 8% på fredag
Er det noe viktig jeg har glemt her Springer eller er du sint fordi aksjene dine gikk ned 8% på fredag
Redigert 20.02.2021 kl 14:12
Du må logge inn for å svare
hogan
20.02.2021 kl 13:53
7046
Hvorfor skal jeg forklare det, forklar du hvis du har behov, du får lese
Kan du forklare hvorfor ratene lå å 45000 i fjor vår med dårlig arbitrasje, lav oljepris
Kan du forklare hvorfor ratene lå å 45000 i fjor vår med dårlig arbitrasje, lav oljepris
Redigert 20.02.2021 kl 13:59
Du må logge inn for å svare
Springer
20.02.2021 kl 13:50
7047
hogan, kan du forklare sammenhengen mellom høy oljepris og høy arbitrasje på LPG fra USA?
hogan
20.02.2021 kl 13:36
7008
Ja, spennende på mandag Long, denne skal jo selvfølgelig ikke under 30, når Avance lå på 20 i fjor var oljeprisen på 30 tallet, blir lite arbitrasje av det. Nu er oljeprisen over 60 og mye mer arbitrasje.
Hvis denne skulle til 20-tallet, da skal Dorian til 9 og Be lpg til 40 og det skjer ikke pga av en liten dipp i ratene.
Fro har jo gått 25% på minus rater, og hva med andre shippingsksjer Høeg partner var nede på 5 i fjor, nu 16, Glng også nede på faktisk 4-tallet de skal jo ikke ned dit pga litt svakere rater så det skal selfølgelig ikke Avance heller.
Det ble sagt i fjor sommer at hvis ikke arbitrasjen kommer tilbake blir det problemer med lpg rater, det er tilbake med mye høyere oljepris.
Er i motbakker det blir tjent penger
Hvis denne skulle til 20-tallet, da skal Dorian til 9 og Be lpg til 40 og det skjer ikke pga av en liten dipp i ratene.
Fro har jo gått 25% på minus rater, og hva med andre shippingsksjer Høeg partner var nede på 5 i fjor, nu 16, Glng også nede på faktisk 4-tallet de skal jo ikke ned dit pga litt svakere rater så det skal selfølgelig ikke Avance heller.
Det ble sagt i fjor sommer at hvis ikke arbitrasjen kommer tilbake blir det problemer med lpg rater, det er tilbake med mye høyere oljepris.
Er i motbakker det blir tjent penger
Redigert 20.02.2021 kl 13:38
Du må logge inn for å svare
suspekt skrev Hva blir utbytte? er det kvartalsvis, eller årlig??
Kvartvis, ca 93 øre utbetales for dette kvartal