??Børskrakk i morgen onsdag den 10 oktober!

michelangelo
KRAKK! 09.10.2018 kl 23:06 189604

Vær forberedt og i sikkerhet.
Redigert 21.01.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Norwege
13.11.2018 kl 17:41 7752

Ok.

Dine vektige innlegg taler for seg selv.
Redigert 13.11.2018 kl 17:42 Du må logge inn for å svare
tuja
13.11.2018 kl 17:49 7769

https://www.dn.no/utenriks/storbritannia/brexit/theresa-may/bbc-kilder-bekrefter-skilsmisseavtale-med-eu/2-1-475685


BBC: Kilder bekrefter skilsmisseavtale med EU
Kilder bekrefter at det er enighet om en skilsmisseavtale mellom Storbritannia og EU på såkalt «teknisk nivå», og regjeringen i London møtes onsdag, melder britiske medier.
gepard1
13.11.2018 kl 18:04 7747

Markedet venter paa handelsavtale mellom Kina og USA, Bailout av Italias og nye QE pakker. Frem til dette er avklart, vil rykter om dette foere til at boersene hopper som haren, opp og ned;-))

Helt til den neste aar finner ut at Kina taper alt for mye paa den nye handelsavtalen, at rentene er for hoeye, , at alt for mye gjeld forfaller til betaling i 2019, og at veksten av den grunn stopper helt opp. Saa vil markedet krakke uansett.

Og bailout eller ikke bailout, Skal like aa se hvordan Italia makter aa betale gjeldsavdrag tilsvarne 18% av BNP i 2019. Og Brexit avtale eller ikke. EU vil slutte aa motta 400 millioner kr. pr. maaned fra Storbritania Uansett.
Redigert 13.11.2018 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
gepard1
13.11.2018 kl 18:56 7696

Brexitavtale, eller ikke betyr egentlig ingenting. Det kun Brexit som betyr noe, og det er negativt for EU.

For Storbritania er fullt EU medlem i dag, og betaler EU store summer hver maaned. Allikevel har veksten i EU stoppet helt opp;-))

Saa Hva skjer naar EU ikke lenger faar rundt 400 millioner kr. fra Storbritania hver maaned. Thats the question. Og det vil skje, med eller uten en Brexit avtale. Det spiller ingen rolle.
gepard1
13.11.2018 kl 19:03 7668

General Electric

"The Collapse Has Begun" - GE Is Now Trading Like Junk

But while most investors have been focusing on GE's sliding equity, the bigger concern is what happens to the company's giant debt load, especially if it is downgraded to junk?

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-13/collapse-has-begun-ge-now-trading-junk

gepard1
13.11.2018 kl 19:06 7962

Hva skjer??

Skal oljeprisen ned paa 50 tallet igjen??

NOV 13, 2018 1:30 PM
Crude Crashes As Saudi Abandons OPEC Production Curbs

For the first time since the Vienna OPEC deal in 2016, Saudi Arabia is no longer complying with the quota as Bloomberg calculates that in October, The Kingdom boosted crude production above its starting
Redigert 13.11.2018 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
gepard1
13.11.2018 kl 19:18 7856

Tnkte kanskje at G20 moetet kjunne bli den siste redningen for aksjemarkedet, men det ser ikke slik ut. Det er altfor mange steile fronter der ute. Italia sier nei til EU's krav om aa begrense budsjettet.

Italy's Salvini Says No Change To Budget Proposal;

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-13/euro-slides-after-italys-salvini-says-no-change-budget-proposal-midnight-deadline
Redigert 13.11.2018 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
aksjejonas
14.11.2018 kl 08:56 7768

Nei, harru sett! Nå betyr plutselig ikke oljeprisen så mye for OSE lenger. Roger'n tipper ned kun 0,2 i dag, selv om olja har falt over 5%!
Er bra for verdensøkonomien nå, skriver han. Men når det går opp er det ikke måte på hvor mye OSE skal stige. OSE er jo oljedrevet, vettu!
Hahahahahahaha!
aksjejonas
14.11.2018 kl 09:06 7755

Ned 0,75% fra start! Hahahahaha!
gepard1
14.11.2018 kl 09:16 7751

Oslo boers klamrer seg fast og ser fortsatt bakover. Kanskje det er paa tide og rette blikket mot 2019, det er bare 1,5 mnd. unna.

Og Theresa May, har gjort som Brundtland, Jagland, Bondevik, Stoltenberg og Solberg, og respekterer ikke brexit(nei til EU), og har forhandlet frem en type raatten EOES avtale hvor Storbritania maa godta mye av hva Norge maa gjennom EOES avtalen. Ergo fortsetter man i praksis som EU medlem, uten stemmerett, og maa fortsatt godta en god del overnasjonalitet hvor EU bestemmer, Dette er ikke hva britene stemte for under brexit folkeavstemningen., og vil borge for mye braak fremover. Det er tvilsomt om denne avtalen blir vedtatt?. I saafall gjoer de britiske politikerne det samme som de norske har gjort. De gir f....... i resultatet fra folkeavstemingen.

Norge burde ta tilbake selvraaderetten, og gaa tilbake til handelsavtalen vi hadde med EU. Det meste var tollfritt der ogsaa. For i det siste har vi sett hvor viktig det er og vaere herre i eget hus.

I dag gir stortinget Norge bort til EU og Islam. Forsetter vi slik, vil EU styre ett midtoesten land, (tidligere kalt Norge) om en ca. 50 aars tid.

Ellers borger G20 motet for bare krangling. Aarsak, Alt for mange land har plassert seg selv i ett oekonomisk ufoere, som gjoer at de har ingenting aa gi.
Redigert 14.11.2018 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Geparda
14.11.2018 kl 09:57 7707

Siste long trade gikk i vasken ifra 2805 til 2780, har nå tatt en ny long trade spx 2712. Sl på 2690 og tp 3000 nivå.
Norwege
14.11.2018 kl 10:22 7681

Har også anudd bear til bull. Satser på oljerkyl og at 200 ma holder. Bare kortsiktig bull foreløpig.
vegle
14.11.2018 kl 10:34 7678

Så ut som du traff godt der, Norwege. Vi får se hvor lenge det varer opp :-)
Norwege
14.11.2018 kl 11:29 7651

Hadde tenkt å sitte litt lenger mot 880, men er nå over på labbene igjen. Ble litt svakere enn jeg så for meg. Mulig ma må testes en gang til.

Bear til bull igjen
Redigert 14.11.2018 kl 12:41 Du må logge inn for å svare
vegle
14.11.2018 kl 11:46 7629

Omans,

Du skriver at økte renter og fravær av kvantitative lettelser er mer en normalsituasjon, og at frykten for dette kan gi nedgang i seg selv en periode.

Spørsmålet jeg stiller meg er om det ikke er en reell og rasjonell frykt som utspiller seg. Historien har jo vist tidligere at økte renteutgifter velter private husstander, selskaper mv. Det skal nevnes at corporate debt i USA ligger i samme segment som det tidligere har gjort like før resesjoner.

Det henger imidlertid sammen med “vekst” – som du selv er inne på. Veksten må defineres og gjenspeile oppgangen. Markedenes siste tids oppgang gjenspeiler iallfall “vekst,” gitt at markedet har steget. Men på hvilket grunnlag har markedet steget? Har det steget fordi Coca-Cola og Apple har solgt varer over all forventning, eller har det steget fordi tilbakekjøpsprogrammer har redusert antall utstående aksjer i så stor skala at det faktisk påvirker resultatsesongene generelt sett?

Jeg tror nok det er en god blanding av dette – og helt sikkert en rekke andre aspekter som jeg ikke har oversikt over. Jeg ønsker likevel å peke på at:

Bare i 2018 har det i det amerikanske aksjemarkedet blitt kjøpt tilbake egne aksjer for $ 1 trillion – den totale verdien på det amerikanske aksjemarkedet var i april ca $ 34 trillioner. I tillegg har skatteletter økt inntjening “etter” skatt – selskapene i seg selv har ikke økt salget / inntjeningen.

I tillegg sies det at det amerikanske bondmarkedet – som skal være av betydelig større verdi enn aksjemarkedet vil lide av økte renter gitt at corporate debt på nåværende tidspunkt er på rekordnivåer.

Gitt posisjonen min har jeg nok et ørlite snev bearbias – så ærlig må jeg være. Men jeg er ikke permabear. Jeg har i lang tid indekstradet både på long- og shortsiden, men sitter nå fast. Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet at jeg høyst sannsynlig vil komme ut av handelen uten tap - eller i det minste uten nevneverdig tap.

Jeg tror iallfall ikke at “this time is different”. Hvorfor skal dette sekulære bullmarkedet vare i 4 – 5 år til – eller 2 år? Jeg leser argumentet ditt om forward P/E, men vil dette overvinne mer bearish tone i ledende indikatorer, generell makroøkonomi - for ikke å snakke om tilnærmet risikofrie, amerikanske rentepapirer som stadig nærmer seg forventet avkastning i aksjemarkedet? Hvorfor skal markedet stige når både private forbrukere og selskaper etter hvert får færre dollar mellom fingrene som følge økte låneutgifter.

Jeg vil avslutningsvis ha på det rene at jeg setter stor pris på dine bidrag generelt på forumet, og at mine kritiske spørsmål heller mot at jeg ønsker å forstå. Det er på ingen måte ment som noe angrep. Jeg skulle gjerne hatt din markedsforståelse de siste årene – det ville gitt god avkastning dersom en var investert i “markedet”.

Hvilke elementer har du med i din risikoanalyse – hvordan drøfter du bull / bear i markedet nå , og hvordan konkluderer du?

Flottesen
14.11.2018 kl 13:14 7572

Bra oppsummert Vegle.

Det er mørke skyer på horisonten, men det er jo nesten alltid det.
Det største argumentet mot et krakk nå er at det er altfor åpenbart, markedet er nervøst og denne diskusjonen går igjen i alle fora.
"peak earnings", "FED skal øke rentene", "rekordstort budsjettunderskudd vil presse rentene ytterlige opp", "ledende indikatorer (boligbyggere) er allerede i bear-marked", osv. osv..

Kanskje får vi et sidelengs marked en stund? Eller kanskje får vi en ny leg opp, der alle blir lettet og hopper på toget igjen.
Intill det motsatte er bevist så må vi jo anta at rentene skal opp, slik som kommunisert, så 2019 blir spennende!
Norwege
14.11.2018 kl 13:27 7559

Ser ut til at «nettløken» traff greit igjen.
Ble bare provosert av omans kommentar. Jeg er egentlig ikke sikker på hva en nettløk er heller.
Jeg er hverken permabull eller bear, men heller mest mot at korreksjonen vil fortsette noe til.
Mulig bullene forsvinner idag, men føler mest for å beholde de opp mot 880. Føler jeg det butter igjen åker de rett ut til fordel for labber.

Forresten bra innlegg vegle. Du er ikke alene om å ha vært bearish en stund, men jeg har bare vært på allerten det siste året.

Edit. Bullene forsvant ut. Desverre litt for grådig på kjøp av labber, så jeg står på sidelinjen. Grei dag uansett. Lurt å ikke trade seg bort også. Morgendagen blir vel vurdert på dassen på morran som vanlig ?
Redigert 14.11.2018 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
vegle
14.11.2018 kl 13:33 7555

Absolutt et mulig utfall i tiden som kommer, det, Flottesen. Jeg også tror at det tar tid før negative effekter av ovennevnte sammensurium materialiserer seg i markedet og gir et mer langvarig bearmarked. Jeg er neimen ikke sikker på om det blir noe krakk heller - det kan like gjerne bli en "slow death."

Jeg sitter hverken med fasit eller noe konkret tidspunkt for når ting skjer - men jeg har tro på en eller annen black swan eller slow death innen 1 - 3 år.
Redigert 14.11.2018 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Hugoil
14.11.2018 kl 13:40 7548

Børsene har den siste tiden hatt vanskelig for å gå noe særlig mer. US-indekser har kommet under lange snitt, også 200d. for NASDAQ som er ledende indeksi sykelen nå grunnet forhold nevnt tidligere.. SP500 er liiike under 200d og Dow rett over. Også OSEBX bør ned og kanskje under 200d, det er lenge siden nå. DAX ligger under alle dagsnittene og har avgitt 2års salgsignal HS, mens US-indeksene har årslangeREKTANGLER. Det brygges salgsformasjoner i de andre indeksene også. OSEBX brygger i likhet med USindekser 6mnd HS- med halslinje lik 200dsnitt for OSEBX.

Siste 3-års rally er det mest hatede rallyet noensinne - også fordi det har ligget ute tidenes største short i USA - som har etterhvert måttet dekke seg litt inn på buy-the-dip - men som også ser fordelen/bidrar i å få dekket seg inn i korreksjoner.

Olja brøt i forrige uke ut og ned av 2-års stigende trend og vil nok ligge svak fram til OPEC-møte i beg. des. og deretter er det veldikehold av raffinerier, så det brede klimaet indikerer ned. Poltisk begivenhet/uroligheter kan komme 21. nov., enten det er Trump/høyre- vs venstreside, eller Italia-prosessen som får kalrt fram i dagen at ESB-obligasjonene ikke er omsettelige i 2.håndsmarkedet - fordi ingen vil kjøpe så stor risiko til så lav rente, så renta må opp, kraftig opp.
Redigert 14.11.2018 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
gepard1
14.11.2018 kl 13:44 7548

Det kommer forskjellige signaler fra midtoesten hver dag. I gaar at Saudia Arabia ikke vil foelge Opecs produksjonsbegrensinger, og oeke sin produksjon, og fra i dag, at Opec vil kutte saa mye i produksjonen neste aar slik at oljeprisen ikke tanker;-)) Hva blir det til.? Det hoeres ikke veldig tillitsvekkende ut. Ser man paa historien, virker det mer sannsynelig at de fleste er interessert i aa produsere saa mye som mulig, istedenfor det motsatte. Og det hoeres litt rart ut at Opec vil kutte fordi amerikanerne sproeyter store mengeder med olje ut i markedet. Sist gang det skjedde, soerget Opec for at oljeprisen krakket for aa ta knekken paa de amerikanske produsentene;-))

Ellers en soergelig europabeskjed;

NOV 14, 2018 6:25 AM
German Economy Shrinks For First Time In 3 Years As Car Production Collapses, og det like foer Dragi stenger seddelpressen for godt?

In what was its worst GDP print in three years, Germany saw its economy contract 0.2% in Q3, putting Europe's strongest economy on the bring of a technical recession and providing the clearest sign yet that economic growth in the euro area stalled just as the ECB was preparing to end its massive bond buying program with an eye toward raising interest rates late next year, according to Bloomberg.

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-14/german-economy-shrinks-first-time-3-years-car-production-collapses
Redigert 14.11.2018 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
gepard1
14.11.2018 kl 15:29 7487

Vil rentene gaa til himmels?

Nomura: "Long-Awaited" Credit Contagion Emerges, Crushing Risk Sentiment

"The Credit market’s catch down to Equities was a significant development of the past few days—this long-awaited spread widening is a significant NEGATIVE development for the risk-asset macro regime..."

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-14/nomura-long-awaited-credit-contagion-emerges-crushing-risk-sentiment
Redigert 14.11.2018 kl 15:31 Du må logge inn for å svare
gepard1
14.11.2018 kl 16:39 7458

Amerikanerne forgifter seg selv..........

SoCal Fire May Have Ejected "Incredibly Dangerous" Radioactive Particles Into The Atmosphere

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-13/socal-fires-may-have-ejected-incredibly-dangerous-radioactive-particles-atmosphere
gepard1
14.11.2018 kl 19:04 7385

Trumphs paniske forsoek paa og repetere bankponzischemet som var en av faktorene som ledet til forrige finanskrise, blir stoppet av demokratene.

US financials stocks have tumbled from opening higher after Rep. Maxine Waters - soon to to take over the powerful House Financial Services Committee when the new Congress convenes in January - laid down the law on what will and won't happen under Democrat rule.

"Make no mistake, come January, in this committee the days of this committee weakening regulations and putting our economy once again at risk of another financial crisis will come to an end," Waters said.

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-14/bank-stocks-dive-after-maxine-waters-threatens-end-regulation-rollback
gepard1
14.11.2018 kl 20:28 7297

USA setter hardt mot hardt. Stolte Kinesere maa boeye nakken for aa unngaa en kald (handels) krig.

Pence: "All-Out Cold War" Coming If China Doesn't Change Course; "We Won't Back Down".

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-14/pence-all-out-cold-war-coming-if-china-doesnt-change-course
gepard1
15.11.2018 kl 13:32 7078

Sitter og ser paa debatten i England med Theresa May i spissen, og en ting er sikkert, denne avtalen kommer aldir til aa passere stemmegivningen i parlamentet. Dette er en elendig avtale. Hvordan Theresa May i det hele tatt var i naerheten av aa kunne tro at hun kunne faa godkjent noe slikt, er hinsides.

Og hun forsikrer at det ikke vil bli noen ny Brexit avstemning. Det gaar mot en hard Brexit. 29. mars.
Redigert 15.11.2018 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
gepard1
15.11.2018 kl 14:07 7057

Resesjon kaller..............

Nye svake biltall fra europa.

Oktober-nedgangen var på 7,3 prosent i forhold til i fjor.
gepard1
15.11.2018 kl 16:58 7005

Politiske partier som vil redde oss fra EU og Islam, vokser kraftig over hele Europa. I Noen land viser saagaar meningsmallingene at de er de stoerste partiene , og i Itlaia har de til og med tatt regjeringsmakt, hvor oppslutnigne til og med har oekt etter valget. Merkels la alle muslimer som vil komme til europa er i ferd med aa snu opp ned paa det politiske kartet, noe som skaper selvsikkerhet baade her og der. Det snart bare Norge igjen, som helt og holdent boeyer hodet for EU og Islam.

Italian Yields Spike After Salvini Advisor Warns Italy Will Exit Eurozone If League Wins Majority.

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-15/italian-yields-spike-after-salvini-advisor-warns-italy-will-exit-eurozone-if-league

Edit
Og Brexit avtalen May har forhandlet frem med EU, er saa daarlig at man skulle tro det var noe EU og den britiske regjeringen har gjort med vilje for aa fremprovosere noe annet.;-)) F.eks. avlysnings av Brexit, ny brexit avstemning, eller nyvalg. Den vil uansett ikke bli godkjent av det britiske parlamentet.

Redigert 15.11.2018 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
gepard1
15.11.2018 kl 20:00 6938

Warning, the Debt Bomb is No Longer Contained... It's "Early 2008".

The corporate debt market is putting it its worst year since… 2008.

Credit Markets Are Bracing for Something Bad

Cracks in corporate debt lead market commentary.

…the Bloomberg Barclays U.S. Corporate Bond Index losing more than 3.5 percent and on track for its worst year since 2008.

Source: Bloomberg.
Hallo!!!!
15.11.2018 kl 20:07 6932

Sjekk de 9!!!!!!! Siste innleggene på tråden.
Dere skjønner da sjøl hvorfor alt av seriøse skribenter forlater denne tråden.
Først ble Krakkefasit tråden ødelagt..... Nå denne.
Men det vil nok fortsatt være noen Krakkenisser som hyller han..... Men de blir stadig færre
gepard1
16.11.2018 kl 05:57 6797

Naar det ikke gaar som man oensker, dikter man opp en leogn isteden.;-))

Ifølge Financial Times har USA bestemt seg for å utsette den neste runden med straffetoll mot Kina, som skulle innføres fra nyttår.

DETT AVVISES OVERFOR CNBC. (fra DN.investor)

Edit. Og mr. hallo

Undertegnede skrev ikke paa krakkfasit traaden naar den doede. Deltok ikke der paa over 2 aar, og naar jeg kom tilbake var den doed. Aarsak, krangling fortalte traadstarter Fevang meg. Regner med at du var en av bidragsyterne til dette, siden du kun slenger dritt til andre, og aldri bidrar med noe konstruktivt;-))
Redigert 16.11.2018 kl 06:08 Du må logge inn for å svare
Norwege
16.11.2018 kl 09:27 6714

Du har ikke vært borte i to år ifra dette forumet. Det er ren løgn.
Innlegg som er gjentagende er vel for spam å regne. Copy paste av artikler er også i strid med reglementet.
Jeg hopper bare over innleggene dine som skrevet før.

Ut av bull og inn i bear OB 1,26%+.
Tror jeg satser på å bære utenfor innen dagen er omme. Italia er litt wild card.
vegle
16.11.2018 kl 10:04 6694

Target på bear, Norwege? 50 dagers glidende snitt?

Registrerer at det kraftige hoppet i dag kom på betydelig lavere volum enn fallet i går ettermiddag hvertfall, så antar at indeks iallfall skal ned og teste 50dma etter bruddet opp.
Redigert 16.11.2018 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Norwege
16.11.2018 kl 10:52 6681

Hei
Har egentlig ikke noe target foreløpig, da jeg er litt innstillt på å bare selge når jeg er fornøyd med gevinsten.
Kjøpte bull igår da børsen var i null og lå i ta, men det ble gevinst på den idag før bearkjøpet. Det gjør at uka er såpass bra, at jeg burde være fornøyd.
Ser an dagen, men jeg er så bearish, at jeg ser ikke bort fra at neste test av 200 ma, evt området 862/63, så kan vi få bruddet ned mot 840.
Oljeprisen er opp for dagen, men fortsatt myyye ned fra topp.
Snur meg veldig etter vinden om dagen vegle, så det er ikke lett å gi noen gode råd.

Edit. Det er egentlig obx jeg kjøper i, så om den går ned til 802 området, så selger jeg nok idag.
Redigert 16.11.2018 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
gepard1
16.11.2018 kl 10:57 6677

Norwege

Jeg tror faktisk jeg ikke skrev paa krakkfasit traaden paa over 3 aar. Frem til for to tre maaneder siden. Uansett var den doed naar jeg kom tilbake.

Ellers; gjoer klar for resesjon.

Global Auto Industry Collapse Continues As October EU Data Shows No Relief

https://www.zerohedge.com/news/2018-11-15/global-auto-industry-collapse-continues-october-eu-data-shows-no-signs-relief-0
Redigert 16.11.2018 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
vegle
16.11.2018 kl 11:34 6658

Da skal man være fornøyd :-)

802 er bare +/- 1p unna 50dma. Tenker at det kan være et fornuftig TP-mål i dag :-)

Lykke til og god helg

Ed. Jeg henviser for øvrig også til OBX.
Redigert 16.11.2018 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Hallo!!!!
16.11.2018 kl 12:30 6630

fra www.nettavisen.no

Nye tall fra SSB viser at staten tjener penger som aldri før på skatter - og det er utelukkende skatt fra oljesektoren som bidrar til resulatene.

I løpet av årets 10 første måneder, har staten og kommunene samlet inn 713 milliarder kroner i skatt - noe som er en økning på 8,4 prosent fra samme periode i fjor.
Redigert 16.11.2018 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
vegle
16.11.2018 kl 12:41 6624

Da har OBX vært nede på 50DMA og snudde følgelig opp igjen. Videre retning i dag har jeg ingen formening om.

Ed, 15min chart
Redigert 16.11.2018 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Norwege
16.11.2018 kl 14:18 6589

Hmm. Da er obx rett under 200 ma. Ta gevinst, eller....?

Edit Har sittet på labbene. Kan være lurefutter idag.
Samtidig, så blir en ikke fattig av gevinst...

Solgt
Redigert 16.11.2018 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
gepard1
16.11.2018 kl 18:17 6556

Spoersmaalet blir hvor langt ned FED vil la markedet falle, foer de trykker paa pnikknappen.;-))

BofA called "flash recessions" in three key economies: Japan GDP -0.3%, German GDP -0.2%, and Italy GDP 0.0%. Meanwhile China is also cracking, as its auto sales plunge -12% YoY.