Intet er forandret mellom Nel og H2V Product

Slettet bruker
NEL 10.10.2018 kl 07:45 3252

Her på forumet er det skrevet mye rart. Det virker som mange ikke skjønner at Nel er et børsnotert selskap. Nel har en informasjonsplikt hvis det er endringer på børsmeldt kontrakter.
Igår kunne Bjørn Simonsen fra Nel bekrefte på tlf at intet er endret i avtalen og forholdet/tonen mellom selskapene er akkurat like gode som før.
Kontrakten datert 13.juni 2017 er bindene og signert mellom partene. Men Nel har som de informerte børsmarkedet om iår datert 3.april 2018 stoppet avtalen i påvente om økonomisk sikkerhet som den franske stat har lovet partene. Dette pengepakken til fornybar energi venter begge parter på.
Begge parter venter som noen vet fortsatt på en offentlig økonomisk støtte fra den franske stat. Dette må på plass føre avtalen trer i kraft igjen. Årsaken er at Nel krever sikkerhet for store kontrakter, samt at Løkke har tidligere uttalt at selskapet alltid tar en upfront betaling slik at Nel ikke har utgifter til å produsere et kostbart P2G anlegg som krever en økonomisk sikkerhet. Nel skal aldri ha material og tekniske produksjondutgifter på en ordre. Derfor en smart upfront betaling
Som Nel tidligere har opplyst i sin børsmelding til markedet så vil kontrakten kunne inneha en omsetning på minst kr 3.5 milliarder for Nel.
Da er dette bekreftet og all tvil lagt til side.
Nel klatret opp +31% samme dag 13.juni 2017 som H2V Product kontrakten ble børsmeldt.
Redigert 19.01.2021 kl 14:55 Du må logge inn for å svare
fastinvest
10.10.2018 kl 07:55 3157

Poenget til NEL og Bjørn Simonsen var at NEL brukte penger å å utvikle produktet slik at det skulle fungere i den ønskede H2V løsningen.
Når H2V gruppen ikke betalte stoppet NEL opp i påvente av betaling.

Hv2 må få økonomien i orden og da må den franske stat hjelpe til, skjer det så er vi i gang igjen
laazarus
10.10.2018 kl 07:56 3136

Ingenting som kommer fra deg kan ansess å være bekreftet. Om du har snakket med Simonsen kan du legge ut mailkorrespondansen så vi kan se hva han sier. NEL trenger ikke kommentere denne saken i det hele tatt, for de har allerede børsmeldt at avtalen med H2V er avsluttet. Det eneste vi hørt offentlig om muligheten for å ta opp denne kontrakten igjen er fra Løkke, som sa at det kan være aktuelt å ta opp samarbeidet om H2V skaffer finansiering
Slettet bruker
10.10.2018 kl 07:58 3086

Stemmer fastinvest. Nel er smarte i sin businessmodel. De krever alltid upfront payment. Den dagen den franske stat kunngjør at pengepakken er klar, blir denne kontrakt børsmeldt og en sannsynlig fin Nel reise rett opp på OSE kommer samme dag.
Slettet bruker
10.10.2018 kl 08:03 3011

Lazzaron! Slutt å komme med uriktig informasjon. Du kan bryte børsloven. Kredittilsynet kan reagere mot de som villeder markedet med forsett. Vær varsom. Kontrakten mellom Nel og H2V Product er overhodet IKKE avsluttet og den er kun stoppet av Nel i påvente av pengepakken fra den franske stat.
Redigert 10.10.2018 kl 08:04 Du må logge inn for å svare
laazarus
10.10.2018 kl 08:09 2918

Nå sendte jeg selv en mail til Bjørn Simonsen. Jeg vil ikke kalle det noen bekreftelse, men heller ingen avkreftelse. Vi kan godt være svakt positive til at det kan bli noe på sikt, men jeg synes det er like villedende å hevde at noe er bekreftet og at du har fått dette fra ledelsen selv. NEL forholder seg til det som er avtalt inntil videre, så får vi se.

"Hei (Laazarus),

Foreløpig kan jeg ikke si noe mer enn at vi forholder oss til underliggende avtaler. Samtidig er det etter vår kjennskap ikke noen positiv progresjon i tilknytning til støtteordningene som må foreligge for at H2V-prosjektet skal realiseres.

Ha en fin dag!

Mvh Bjørn

--

Bjørn Simonsen
Vice President Market Development & Public Relations
Nel ASA

E
bjorn.simonsen@nelhydrogen.com
M
+47 971 79 821"

Framtia
10.10.2018 kl 08:13 2863

...Nel tok også fallet fra ca 2,95kr 3. april i år og falt ila et par dager ned til 2,58...Husker det godt, da jeg doblet akkurat litt for tidlig på tur ned på kurs 2,68...Hvorfor vi skulle falle på nytt i går av "samme" årsak virker for meg som en overreaksjon fra en "mengde" småaksjonærer. Dette basert på at det ikke foreligger noen melding foreløpig hva angår innsidesalg...
Jeg minner om at trendbildet fra rundt 4. april er entydig positivt!
Slettet bruker
10.10.2018 kl 09:19 2609

Noen er i mot det du skriver JB, men du er den mest opplysende Nel skribenten på forumet. Du gir innsikt og oppdateringer som man ellers måtte møysommelig leite seg frem til. Stå på til glede for oss latsabber.
Slettet bruker
10.10.2018 kl 09:33 2523

Tusen takk far-far. Dine ord varmer.
Ny fakta om Nel og H2V product kontrakten for å understreke fakta om Nel sin viktige rolle:
“Our projects are developed by H2V PRODUCT in collaboration with the general services of the SAMFI-INVEST and locals engineering offices partners, as well as with the technology support from the Norwegian manufacturer Nel. Their large-scale electrolysers are proven to be the world´s most efficient and reliable,
making them a perfect fit for our important industrial development. We are looking forward to working with Nel to furnish, install and ensure the maintenance of 40 electrolysers in our first H2V PRODUCT hydrogen plant, with a planned expansion to six other plants in France towards 2025”, says Lucien Mallet, founder and CEO of H2V PRODUCT.
Fakta ruler alltid som mr 007 sier og bekrefter her.
Redigert 10.10.2018 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.10.2018 kl 10:42 2336

Her kommer en liten beskrivelse av adferden til sjefshausseren slik at nytilkomne lesere kan kjenne ham igjen uansett hvilket/hvilke nick han opererer under:

1. Legg ut en masse positive nyheter om Nel, nye og gamle blandet.
2. Svar på egne innlegg slik at hausse-trådene holder seg flytende øverst på forumet.
3. Lag nye fiktive brukere som kan si "for noen flotte opplysninger du kommer med, takk!"
4. Når brukernavnet har mistet nok troverdighet, skift til et nytt nick og håp at nye lesere ikke skjønner at det er samme person.
White Hawk
10.10.2018 kl 11:54 2195

Er H2V Industry og H2V Product det samme? Hvis ikke hva er forskjellen? Hydrogenpro og H2V Industry har inngått inngått intensjonsavtale. Den kan vel ikke være bedre enn den avtalen NEL har satt på vent?
Slettet bruker
10.10.2018 kl 12:01 2158

Nel har kontrakt med H2V Product. De venter på den franske statsstøtten føre Nel kontrakten blir aktivisert. Det kan som mye annet komme gledelig brått på. Men jeg fant denne artikkelen som dere bør lese om Michalsen og ydrogenPro. Jeg må bare le. Husk at deres forretningside er at de kun har en agentavtale med et Kinesisk elektrolyseselskap. Men les mere om gutta boys her som er ikke fremstår som veldig serøse:
Daglig leder i Hydrogenpro, Richard Espeseth, må betale 300.000 kroner i erstatning til gamle forretningspartnere etter å ha startet «konkurrerende virksomhet».
8.10.2018
– Det jeg har lært i denne prosessen er at du må velge dine partnere med omhu, og avtaler skal være skriftlige, sier daglig leder Richard Espeseth i Hydrogenpro (til venstre). Her sammen med investor Terje Mikalsen. – Det jeg har lært i denne prosessen er at du må velge dine partnere med omhu, og avtaler skal være skriftlige, sier daglig leder Richard Espeseth i Hydrogenpro (til venstre). Her sammen med investor Terje Mikalsen.
Richar Espeseth vil sammen med Norsk Datagründer Terje Mikalsen bygge opp Norges ledende hydrogenselskap – Hydrogenpro. Men sammen med parets nye hydrogeneventyr hører også en innbitt aksjonærkonflikt.
I en fersk dom fra Agder lagmannsrett er Richard Espeseth blitt dømt å betale 300.000 kroner i erstatning til gamle forretningspartnere etter en bitter krangel om eierskap.
Kranglet om kontrollen
I 2011 stiftet Espeseth selskapet Hydrogenpartner. Terje Mikalsen var med som styremedlem og kona Vivian Espeseth som varamedlem, samt en investorgruppe som hadde skutt flere millioner kroner inn i selskapet. Selskapet skulle levere hydrogenanlegg og våren 2013 fikk det sin første store kontrakt med det finske selskapet Oy Woikoski. Etter dette gikk alt skeis.
Ifølge dommen ville investorgruppen at Espeseth skulle redusere sin eierandel med ti prosent. Dette ville ikke Espeseth være med på.
«Konflikten bunnet i en tvist om hvem som skulle ha kontrollen over selskapet som nå lå an til å få en betydelig fortjeneste fra Woikoski-avtalen», skriver lagmannsretten.
Lagmannsretten skriver at daglig leder Trond Ingvaldsen i 2013 ble bedt om «å ikke signere eller endre på avtaler som har betydning for Hydrogenpartner as».
I juni ble Ingvaldsen sagt opp som daglig leder og Espeseth overtok som ny daglig leder. Lagmannsretten mener det er bevist at fjerningen av Ingvaldsen og innsettelsen av Espeseth som ny daglig leder, reelt var begrunnet i et ønske om å oppnå full kontroll med selskapet.
Les også: Finanstilsynet krever at meglerhus-sjef går av etter egenhandel
«Klart oppblåste verdier»
To måneder senere opprettet Espeseth sitt nye selskap, Hydrogenpro, der han en måned senere ansatte sin kone og en ingeniør fra det gamle selskapet. Sammen skulle de jobbe med den finske kontrakten. Hydrogenpro fakturerte så Hydrogenpartner for konsulenttjenester i samsvar med en «ingeniøravtale» som var inngått mellom de to selskapene.
«Denne «ingeniøravtalen» er inngått av Richard Espeseth på vegne av begge selskapene», skriver retten.
I desember 2015 investerte Terje Mikalsen to millioner kroner i Hydrogenpro. Andeler i selskapet er siden blitt tilbudt investorer med en anslått markedsverdi på 150 millioner kroner, ifølge retten. Den betegner Hydrogenpros investortilbud som «klart oppblåste verdier».
Retten mener Hydrogenpro ble drevet i konkurranse med det gamle. Få år senere, i 2016, gikk Hydrogenpartner konkurs. Den saksøkende investorgruppen la til grunn at selskapet ble tappet for penger fordi Hydrogenpro og Espeseth fakturerte sitt andre selskap med en altfor høy timepris – 1280 kroner per time.
Lagmannsretten mener at det på den måten ble ført inntekter ut av Hydrogenpartner og overført til Espeseths heleide selskap.
«De ovennevnte forhold, gir et klart inntrykk av at det har foregått virksomhet i Hydrogenpro i konkurranse med, og på bekostning av, Hydrogenpartners interesser. Dette har ført til en tapping av selskapets økonomiske, personellmessige og merkantile ressurser til fordel for Richard Espeseths eget selskap, og har resultert i Hydrogenpartners konkurs».
Helt uenig
Richard Espeseth har en helt annen oppfatning av saken.
– Jeg inngikk en muntlig avtale med mine tidligere forretningspartnere for syv år siden. Denne avtalen ble ikke overholdt fra motparten sin side og det var ikke mulig for meg å legge frem bevis for denne avtalen i retten, dessverre. Dette har vært en konflikt mellom mine tidligere forretningspartnere og meg som person. Hydrogenpro er ikke saksøkt. Det jeg har lært i denne prosessen er at du må velge dine partnere med omhu, og avtaler skal være skriftlige, sier han.
Trond Ingvaldsen og resten av investorgruppen som står som motpart i saken ønsker ikke å kommentere saken.
I første rettsinstans som var Nedre Telemark tingrett ble Espeseth dømt til å betale erstatning på to millioner kroner og dekke motpartens saksomkostninger. Espeseth anket dommen og endte dermed til slutt opp med å måtte betale erstatning på 300.000 kroner.
Redigert 10.10.2018 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
White Hawk
10.10.2018 kl 13:27 2011

Spørsmålet var: Hva er H2V INDUSTRY? Det andre er kjent stoff som ikke frister noen til å investere ...
Slettet bruker
10.10.2018 kl 13:51 1963

Jeg vet ikke. Spør han her oppe som ble dømt i Tingretten :-) :-)
Redigert 10.10.2018 kl 13:51 Du må logge inn for å svare