Zenith Energy no document signed by the Congolese authorities.

Slettet bruker
ZENA-M 18.02.2021 kl 08:57 22688

Allerede skeptisk til at Cattaneos firma er det riktige valget for Tilapia-tillatelsen (Africa Intelligence, 17.08.20), ser hydrokarbonsjefen nå mer usannsynlig enn noensinne ut til å plassere sin tro på Zenith, hvis "falske erklæringer og uregelmessige metoder" ikke er etter hennes syn bidrar til "et sunt fremtidig samarbeid basert på tillit".


Relations have never been tenser between the hydrocarbons director Teresa Goma and Canadian junior Zenith Energy, which has been vying to take over the Tilapia oil permit for several months. Though discussions seemed to have got off to a good start (Africa Intelligence, 05/01/21), recent statements in the media by Zenith's Italian boss Andrea Cattaneo prompted "incredulity and distress" on the part of Goma.
In a missive (in French) to Cattaneo dated 15 February that Africa Intelligence has seen, the hydrocarbons director lambasted Zenith's "completely unfounded PR manipulations" and reproached the firm for announcing to the media "the supposed allocation" of the Tilapia permit, stressing that to date "no document has been signed by the Congolese authorities to award the permit" to the company.

Zenith shoots itself in the foot
Five days earlier, Zenith had issued a press release to vaunt the public utility review conducted by the Ministry of Hydrocarbons to evaluate its capacity to carry out upstream operations. It announced into the bargain its desire to proceed with the "finalisation and potential ratification of the production sharing agreement" for Tilapia.

In her scathing reply, Goma points out that the review makes no reference to this permit and claims that investigations also threw up several missing elements, including the absence of a bank guarantee provided by Zenith's parent company and of legal documents proving the connection between Canoel Italia (the Congolese subsidiary visited by review panel) and Zenith Energy.

Already sceptical about Cattaneo's firm being the right choice for the Tilapia permit (Africa Intelligence, 17/08/20), the hydrocarbons boss now looks more unlikely than ever to place her faith in Zenith, whose "false declarations and irregular methods" are not in her view conducive to "a healthy future collaboration based on trust".

Contacted prior to publication, Zenith Energy replied late on the evening of 17 February, through their lawyer Alexandre Mennucci (August Debouzy law firm). The latter claims his client "never received such a letter". On the other hand, Africa Intelligence confirmed with the DGH the authenticity of the letter.

Lykke til.
Redigert 18.02.2021 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
citius
19.02.2021 kl 08:44 3603


Bare å legge mer inn i porteføljen :-)
Billyjojimbob
19.02.2021 kl 08:42 3600

Skaper swing og bukseskjelv for mange å være investert i Afrikaullja,spennende fremover i denne luringen her,kjedelig blir det ikke her👍
Herman*
19.02.2021 kl 08:41 3606

AI forfalsker ikke et dokument, men de kan ha få oversendt et falskt dokument. Det er derfor de har sjekket med ministeriet og fikk bekreftet at det er ekte. Det at det ikke foreligger noen børsmelding er også et tegn på at dette blir et oppgjør mellom Zenith og vedkommende som skrev brevet.
Redigert 19.02.2021 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Mdg1
19.02.2021 kl 08:36 3619

AC hadde vel brukt opp kronasjen på å bestikke de høyere oppe i systemet. Skjønner at hun føler seg snytt om hun ikke har fått sin del av pengene som gikk under bordet. Tipper ikke kvinner er likestilt med menn når de skal dele potten.
Redigert 19.02.2021 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
19.02.2021 kl 08:36 3635

@herman

Dette dokumentet KAN være falsk for å skade ZE! Det eneste du kan gjøre er å sende byråkraten en Mail om bekreftelse på dette dokumentet er virkelig! Jeg har null tiltro til AI når det gjelder deres skriverier rundt ZE! Slik jeg leser dine innlegg så har du ikke et snev av tvil om dokumentet kan være falskt overhode! Du er kritisk til mange ting som er veldig bra, men her kjører du på ukritisk til et dokument som er sendt kun til AI og ikke til ZE!! Noe skurrer rundt dette og det er mine øyne ikke for ZE, men for AI som slukt et agn som er pill råttent! Ellers få alle ha en fortreffelig børsdag alle sammen!
Herman*
19.02.2021 kl 08:31 3655

Bryr seg? Han skriver at de vil ta rettslige skritt og at artikkelen er falsk. Det foreligger dog ingen børsmelding om søksmål, så det er mulig han har innsett at han må rette sitt sinne og/eller sjarm mot byråkraten som har fremsatt disse beskyldningene.
Gullit
19.02.2021 kl 08:31 2361

Ja bare å legge nok en svertekampanje bak seg så får vi heller laste opp på nivåer som egentlig ikke skulle være mulig nå, trist att mange ble skremt ..
Bullshark
19.02.2021 kl 08:28 2372

Tipper at denne byråkraten er snurt for at hun ikke fikk noen ekstra kronasjer i lommen under forhandlinger. Forkastelig skitt slenging.
Mdg1
19.02.2021 kl 08:28 2360

Jeg tror ikke han bryr seg så veldig mye, men vil sikkert ta det opp med avisen. Så lenge han ikke planlegger en snarlig emisjon har ikke aksjekursen noe betydning på kort sikt. Tror heller ikke det er noe shorting i en iten filleaksje som Zenith, så det er altså ingen som tjener noe på lavere aksjekurs. Tror den fortsetter å falle litt til Tunisia dealen er på plass
olje
19.02.2021 kl 08:08 2432

Jeg har jo fått med meg fra dag en at denne avtalen ikke er endelig spikret. Det har virket som mange har tatt det som ferdig gjennomført allerede. Det ligger jo an til en ørkenvandring ang. Tilapia..ting går sent til tider. Kan det gå tre fire mnd minst til vi får signert siste papiret ang Tilapia, jeg bare spør. Når det sagt så blir vi jo fortalt at Zenith jobber med andre avtaler som kan komme "når som helst" eller for lenge siden for å si det sånn. Fortsatt optimist her men kjenner ett snev av at ting trekker ut i det uendelige.
Gullhaugen
19.02.2021 kl 07:56 2363

Her er det bare å slappe av å laste billige aksjer på 0.13 tallet så lenge det varer. Tenker AC er på krigssien nå.....kan nesten høre tamtam trommene helt opp her. Uansett så er jo dette typisk.....plutselig kommer news og så er folk ute...hahaha
Herman*
19.02.2021 kl 07:51 2381

Jeg skjønner ikke hvorfor dere retter kritikken mot AI i stedet for mot byråkraten. AI har en agenda og det har også Wassa, men i akkurat dette tilfellet må vi jo se på fakta. Og her kan det jo virke som om byråkraten har en særdeles dårlig dag på jobben, med en del anklagelser som virker merkelige. Er ikke så opptatt av hva AC har sagt til media, det tror jeg er innenfor. Skulle gjerne visst om Zenith klarer å ettersende den dokumentasjonen som etterspørres.
kaunis
19.02.2021 kl 07:42 2405

Ikke for wassa, visst dette kan tilbakevises og at han har hentet dette bak en betalingsmur, og på den måten gjort noen straffbart/ ureglementert, har han jo noe han må stå til rette fro. Dette, om det er en røverhistorie som sist, burde wassa bli strøket fra deltagelse på dette forumet.
Gullit
19.02.2021 kl 06:54 2516

Kort sagt»

Zenith kunngjorde at de hadde mottatt bekreftelse på suksessen til IPU (noe de tydeligvis har gjort, da det ikke er noe i artikkelen som setter spørsmålstegn ved dette), og at de nå vil fortsette med å fortsette med den POTENTIELLE sluttbehandlingen av PSC. Stikkordet her er potensielt. På intet tidspunkt sier de at de har blitt tildelt lisensen, og på intet tidspunkt hevder de at et “dokument er signert av de kongolesiske myndighetene for å tildele tillatelsen til selskapet.”

Selv i intervjuet som Andrea Cattaneo nylig gjennomførte med Stefania Barbaglio 02.02.2021 sa han at "Etter godkjenningen av IPU bør lisensen fortsette å signere en produksjonsdelingsavtale (PSC), og deretter går PSC til statsrådet som skal ratifiseres, og deretter går det til parlamentet for den endelige ratifiseringen og for å bli vedtatt i loven. ” Igjen, stikkordet - burde. Ikke at det allerede har vært, men at det skulle gå videre til en PSC og deretter ratifisere.

Det ser ut til at Africa Intelligence har konstruert litt av en stråmann her. De hevder at i et brev de har sett (men tilsynelatende aldri har blitt sendt til Zenith) at Zenith blir beskyldt for å hevde alle slags ting som selv det enkleste blikket på intervjuene og pressemeldinger gjør det klart at Zenith ikke har hevdet.

Dette er virkelig forferdelig rapportering. Det mest overfladiske blikket på uttalelsene fra Zenith ville ha gjort det klart for Africa Intelligence at Zenith aldri hadde kommet med påstandene som AI har anklaget dem for, og jeg tror at selskapet har gjort akkurat det rette ved å ta rettslige skritt mot Africa Intelligence. . Advokatene deres burde ha en feltdag med dette ....

Enkelt sagt er det ingenting å se her. Dette er en komplett ikke-historie.
Mdg1
19.02.2021 kl 06:52 2509

Han har jo ikke så mange ansatte i selskapet og sitter vel i karantene i Tunisia. Tipper han har god tid om dagen. Kan ikke være allverdens å gjøre med fem ansatte og karantene.
Aqualight
19.02.2021 kl 00:54 2613

Det er så uendelig meget gensidigt wassa. Men endnu engang viser du et nyt lavpunkt, og endnu engang roder du dig ud i en masse juridiske mellemværender. Med beskyldninger til højre og venstre, der er bare intet nyt. Men held og lykke, jeg fornemmer du får brug for begge dele i så rigelige mængder.

Og således har jeg ikke yderligere at fodre trolden med på denne tråd.

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Nano Rekyl
19.02.2021 kl 00:41 2636

Han kommer nok til å hoste opp ett eller annet kjenner jeg wassaguten rett! Han få tygge seg igjennom natten for sitt neste trekk!
Pessimist1
18.02.2021 kl 23:28 2723

Jeg er helt enig med deg også, bare spent på om Wassa kommer til å gi noe ordentlig svar...
Nano Rekyl
18.02.2021 kl 23:19 2743

Jeg håper du vet hva de 68m fat vi snakker om her? Eller må jeg hugge det inn i stein med store bokstaver?

Pessimist1 jeg er så saktens enig med det du skriver!!!!
Pessimist1
18.02.2021 kl 23:06 2783

Jeg kan jo da gi deg noen tall som gjør at jeg sliter med å forstå at dette er en stor kredibel avis. Africa Intelligence skal jo dekke hele Afrika, Afrika er et kontinent med 1,2 milliarder innbyggere. Afrika Intelligence har 20 tusen følgere på twitter, med et nedslagsfelt på 1,2 milliarder mennesker. Ja vi kan legge til grunn at flere i Afrika sliter med internett, så det burde ikke være drøyt mange som følger dem, men 20 tusen av 1,2 milliarder potensielle lesere er ikke mye å snakke om. Dagens næringsliv f.eks har 60 tusen følgere, over 3 ganger så mange som Africa Intelligence som har et nedslagsfelt på 1,2 milliarder. Business Daily som er en større Afrikans næringslivavis har 800 tusen følgere, så jeg skjønner virkelig ikke hvordan du definerer den som spesielt stor?
Pessimist1
18.02.2021 kl 22:53 2827

Den er grei, har noen spørsmål fortsatt jeg.

Du hevder selv at AI er en svært kredibel Afrikansk avis, kunne du forklart hvilke parametere du her har brukt for å definere den som:
1. Stor
2. Kredibel

Slik jeg forstår det kritiserer en byråkrat at AC soler seg i glansen å sier han har oppnådd noe han ikke har gjort.(Forklar gjerne om jeg missforstår), videre fremkommer det her at Zenith aldri på noe som helst slags tidspunkt har hevdet at de nå har lisensen. De har sagt de har vunnet "anbudet" for så å forklare den videre politiske og juridiske prosessen for å kunne ha lisensen. Slik dette nå utspeiler seg er det en produksjonsdelingsavtale som må på plass, deretter må dette opp i parlimentet eller kongress eller hva enn de nå har i Congo. Dette har vært kommunisert tydelig i alle børsmeldinger fra Zenith sin side. Jeg ber her om at du dokumenterer at AC sier de har en signert ferdig avtale for Tilapia, det har nemmelig jeg aldri hørt. Men dette kan du sikkert dokumentere.

Videre så vil jeg poengtere at du før Jul delte flere artikkler som beskrev at noen andre ville vinne anbudet om Tilapia lisensen. Zenith vant dette tilbudet og de påstandene som da kom frem i AI ble tilbakebevist. Jeg lurer på hvordan du legger dette inn i likningen for at dette er en serriøs kredibel avis i Afrika. Er det slik og forstå at aviser som da er enige med deg er kredible men aviser som ikke er enige med deg er falske?

Prøver som sagt kun og forstå hvordan du definerer tingene du gjør. For meg fremstår det noe uklart hvilke vurderingskriterier du legger til grunn i flere av påstandene dine.
Slettet bruker
18.02.2021 kl 22:27 2913

Kan godt gjøre det pessimist.

1. 68m fat fra hvor? Zenith eier vel ingen fat enda. Uten om fisen i Italia da.
2. Kritiserer meg for å legge ut en gammel artikkel(selv om den var fra i dag). Legger selv ut en fra sommer 2019.
3. SNPC driter vel i hva zenith melder. De er ikke partnere. Er jo nettopp dette de kritiseres for i brevet.
4. Hadde hun vært dårlig likt av presidenten hadde hun vært fjernet for lengst.
Redigert 18.02.2021 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Pessimist1
18.02.2021 kl 22:09 2949

I kjent stil så argumenterer du ikke i mot tingene som aqua sier, du kaller det suppe å sier det er kveld. Ganske typisk fra deg dette, hva med å helder forklare hvorfor det aqua sier er feil å hvorfor de du i så måte sier er korrekt?
Slettet bruker
18.02.2021 kl 21:56 2994

Hadde faktisk trodd du skulle komme med noe bedre en den suppa der Aqua.
gravemaskinen
18.02.2021 kl 20:48 3128

Konjagi skrev Afrika
Slapp av alle sammen... Ja det er Afrika.. I morgen kan det plutselig ligge Tunisia melding så er alt bare glede igjenn
Konjagi
18.02.2021 kl 20:42 3149

Labbetuss360 skrev Kort oppsummert enyone?
Afrika
Labbetuss360
18.02.2021 kl 20:23 3200

Kort oppsummert enyone?
Nano Rekyl
18.02.2021 kl 20:22 3206

Er det ikke rart at flere aviser har tatt tak i dette? En annen ting er jo at Zenith ikke ha mottatt dette skrivet! Jeg sitter med en følelse at dette er en svertekampanje mot Zenith, og hvorfor har hun ikke blitt intervjuet ut i fra dette skrivet? Nå må jeg si at troverdigheten til AI er lik null! Så få vi se hva som blir fasiten til slutt.
Herman*
18.02.2021 kl 20:08 3259

Det at artikkelen ligger bak betalingsmur betyr ingen ting i denne sammenheng etter min oppfatning. Jeg tror dog vi er enig i det meste. Dette brevet er ikke falskt. Det er skrevet av en rasende byråkrat som har latt seg provosere av at AC soler seg i glansen av Tilapia før prosessen er ratifisert. Dette burde ha blitt en intern sak mellom Zenith og vedkommende-helt merkelig at et slikt brev lekker. Så spørs det da om dette skader eller styrker Zenith i den videre prosessen. Ikke godt å si. VI får følge med på fortsettelsen.
citius
18.02.2021 kl 20:02 3246


Det er et godt tegn at ledelsen svarer aksjonærer som spør
HUSK det er aksjonærene som eier selskapet, ledelsen jobber for dem !!!

Har ved en del anledninger skrevet til "vanlige" større selskap på O B og fått svar fra Adm Dir innen 24 timer, en rekke ganger

Det er deres plikt....de er bare vanlige mennesker på jobb, med en grei tittel
Aqualight
18.02.2021 kl 19:55 3262

@Herman*

Skal vi tage den fra toppen, det tror jeg er på sin plads, lad os starte med 1. at artiklen samt brevet ligger bag en betalinsmur, hvis der var fugls føde på den historie, ville de førende olie site, og 1000 andre have det på forsiden af deres netavis. men det ser ikke ud til at være tilfælde, er dette et tilfælde?.... næppe.

Hvor er hendes harme ellers publiceret? nååå ja.......... INGEN STEDER, men nu handler det og også KUN om 68 millioner tønder olie......... til en milliardværdi, så who cares right.

Og hvor var det nu jeg så hendes navn og noget med hendes opførsel, hmmm det er rigtigt, lige her : http://zenga-mambu.com/2019/05/07/pouvoir-de-brazzaville-en-plus-detre-incompetent-il-devient-raciste/

This very prestigious meeting for the Republic of Congo did not have the participation of the CEOs of Total E-amp;P Congo, Perenco Congo and Congorep allegedly for agenda reasons. But, from consistent and reliable sources, this is a boycott because of the irascibility of the Director General of Hydrocarbons, Mrs Teresa Goma (this meeting is scheduled three months in advance).

And for good reason, during the meeting, she did not stop lambasting the oil operators, even calling the expatriates present "apartheid white". These are very serious and unacceptable statements that do not honour our country.

This was the nail that gave a cold sweat to Mr. Marco Rotondi, CEO of ENI Congo who left the premises as soon as the meeting PVs were signed, refusing to share the lunch planned for this purpose.

Faced with this fact, the participants refused to sign the document touted in the letter of the Director General of Hydrocarbons, Mrs Teresa Goma
_______________________________________________________________________________________

Jeg ved ikke om det efterlader nogen tvivl om at hun skal ud af døren, og det kan kun gå for langsomt. minder lige om endnu engang at ALLE RNS skal godkendes og udfærdiges med SNPC inden udsendelse.

Minder også lige om at ENI har været i landet siden 1965-1968, så mon ikke hun bliver kaldt til samtale af hendes chef, præsidenten meget tidlig i morgen, for at forklare sig, det er LANGT fra første gang hun har udtalt sig direkte skadeligt om og overfor oliefirmaer i landet, og præsidenten har mere end 1 gang udtalt skarp kritik af hendes opførsel.

AC´s mail svar er helt på linje med, de retningslinjer der nu er i forbindelse denne slags postulater, beskyldninger, og set i lyset af hvad der ellers er kommet af historier, er dette desværre ikke ukendt land..

Og her til INFO, til dem der vælger at dele her fra AI´s egen side :

When you buy an article, you are only paying for the right to consult and use it yourself
You may print an article or an issue and download it for your personal use, but you cannot under any circumstances distribute it to third parties even within your own organization whether by email, printing or intranet.

God aften til jer

Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Nano Rekyl
18.02.2021 kl 18:11 3436

Gleder meg til melding blir meldt om det ene eller det andre! Ut i fra det selskapet har meldt ser jeg ikke noe som indikerer på usakligheter overhode! AC har jo i mine øyne opptrådt saklig i sine intervjuer og det er klart han er stolt på selskapets veier hva de har oppnådd så langt. Det er klart noen har vondt i røven av hva andre klarer å oppnå av avtaler! Zenith er on track i mine øyne! Jeg er rimelig sikker på en god melding når som helst! Ha ellers en fin fin kveld alle sammen!
Redigert 18.02.2021 kl 19:49 Du må logge inn for å svare
gravemaskinen
18.02.2021 kl 17:55 3488

Kombinasjon med det og generelt nedgang... I UK er den forøvrig over 14 øre i ettermiddag så helsvart er det ikke.. Fikk fylt på idag så får vi se til slutt
BlackPearl
18.02.2021 kl 17:54 3499

Noen er ute etter billig inngang slik som det ser ut, kan det være dette brevet som er årsaken til nesten 25mil omsatte aksjer idag.
Herman*
18.02.2021 kl 17:15 3606

Å svare aksjonærene er et tegn på respekt, og det er bra. At svarene ikke henger på greip er selvsagt noe enhver bør ta til etterretning hvis det er slik de oppfatter det. I dag føler jeg at AC’s svar til aksjonærene kom delvis til kort. Det er ikke Africa Intelligence som kommer med injurierende påstander (så fremt brevet er ekte), det er toppbyråkraten. Hun skal sikre en sømløs og uklanderlig byråkratisk prosess, mens AC skal bygge tillit blant politikere og aksjonærer. Dette burde være en intern smekk på fingrene, og det at Afrika Intelligence har fått tak i brevet indikerer jo at det finnes en utro tjener i ministeriet. Hva AC burde ha gjort var bare å si at brevet inneholder beviselige feil, da alle presse og børsmeldinger har underliggende dokumentasjon, samt at de dokumentene det henvises til er ettersendt om så er riktig Det er tydelig at byråkraten er rasende over at AC soler seg i glansen av Tilapia før den er ratifisert, men dette burde de ha tatt på kammerset. Dama er forresten ganske pen, så det er kanskje nettopp på kammerset de burde ha løst dette...:-)
Woopwoop
18.02.2021 kl 17:00 3654

En CEO som driver å svarer småsparere på mail om dette er et skeptisk tegn i seg selv. Alle som har fulgt dette selskapet bør være klar at det er en enorm risiko med å satse penger her. Jeg var med i litt over ett år og fikk stadig svar fra AC selv når jeg sendte mailer til selskapet. Selv mener jeg svarene ikke hang på greip etter hvert. Jeg snittet ned når vi lå mellom 4-8 øre og håpet på en push til å selge meg ut. Beste avgjørelsen jeg har tatt i aksjemarkedet. Lykke til dere som er investert, ønsker dere alt det beste, men dere bør være sterkt kritiske til dette selskapet.