HYARD - Gjennomført emisjon i HAV, hva nå?

HP17
HYARD 18.02.2021 kl 08:58 27977

Reference is made to the stock exchange notice from Havyard Group ASA (“Havyard”) published on 17 February regarding a contemplated private placement of shares (the “Private Placement”) in HAV Group ASA (the "Company" or "HAV").

The Company is pleased to announce that the Private Placement has been successfully placed through the allocation of 5,000,000 new shares in the Company (the “Offer Shares”) at a price of NOK 18 per share (the “Subscription Price”), raising gross proceeds of NOK 90 million, and a secondary sale of 6,666,500 existing shares in the Company at the Subscription Price by Havyard. The Private Placement attracted strong interest from Norwegian and international high-quality institutional investors.

“We are very pleased to have reached this milestone for both HAV and Havyard, in which HAV will be established as a refocused technology and solutions company with added working capital contributing to the green shift in the maritime industries, and Havyard now have addressed the debt facilities at a parent level enabling the company to focusing on its core activities” says CEO Gunnar Larsen.

https://newsweb.oslobors.no/message/525298

Hva nå?
Redigert 18.02.2021 kl 10:24 Du må logge inn for å svare
Amore
27.02.2021 kl 11:56 6518

At ikke regler for notering på Euronex overholdes og det gis disp.for notering over en lav sko er ikke bra. 90 % av de grønne selskapene som er blitt notert der har ingen eller lav inntjening som ikke skulle vært kvalifisert til notering. Et av kriteriene for å bli notert er at de skal ha levert regnskaper for siste 2 år, men nesten alle er så nye at det er en umulighet. Men notering gis ved å dispansere. Dette prates om innen finansmiljøet men ingen går ut med det offentlig de rir heller euforien . Det er derfor Håvard Nesheim som er en real kar går ut og advarer småsparerne. Noen blir «stinking rich» på bekostning av veldig mange andre / Håvard Nesheim, Conceptor Invest. Spetalen er vel sikker en som i høyeste grad kan assosieres med dette utsagnet, Uten at det nevnes av Nesheim.
Highflow
27.02.2021 kl 14:37 6405

Noen tanker om når denne skal slutte og gå nedover ? hatt et ganske brutalt fall de siste dagene, vurderer og gå inn litt mer men venter på at den skal stabilisere seg.
Myra2
27.02.2021 kl 14:42 6409

Tror den skal opp fra mandag av ja
Slettet bruker
27.02.2021 kl 21:50 6226

Jeg tror ikke man finner bedre kjøpssignal nå og bekreftelse på at det kommer utbytteaksjer enn ved å se på han som eier 242000 aksjer i Havyard. Nemlig Daglig leder i Hav design @solutions.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 22:21 6183

Noen tenker på aksjer som et computerspill og har ikke snøring på at en aksje med bunnlinje 50 mill gjerne er priset over 1 milliard... minst... Når det gjelder grønn teknologi så gjerne over 2 milliarder. Det vil være dumt å gå glipp av denne reisen.
Redigert 28.02.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
lolle02
01.03.2021 kl 12:46 5855

Varamedlem går ut av styret, det er vel nok nyheter til at denne luftspeilingen skal opp noen kroner.
Siste mann slukker lyset.
LordBendtner
01.03.2021 kl 14:54 5658

Kan noen prøve å komme med noen betraktninger om hav som skjer her nå?
Amore
01.03.2021 kl 15:08 5621

Går nok ned under første dagene etter notering. Det hele er en kreativ måte å foreta emisjoner på. Ledelsen er udugelig. Morselskapet blir facet ut .Havila overtar oppdragene- Det er hva jeg tror er mest sannsynlig.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 15:36 5553

Hehe.. her er det noen som er sur :)

HAV starter på 25 og HYARD følger på videre i høyt tempo. Jeg tenker 19 er en god mulighet til å gjøre penger utover våren.
Frodon
01.03.2021 kl 15:42 5541

Har Hyard gått ex de nye grønt aksjene i dag, eller kommer den datoen seinere?
tervi
01.03.2021 kl 16:31 5446

Aksjer må bli fordelt ut til hyard eierne.
Det er en selvfølge.
Emisjon er gjort i Hyard ikke hav.
Vi blir eiere i begge selskap. Det er regler for slikt.
Og det blir økt verdi totalt. 19 er stor kjøpmulighet da det er bare en krone over emisjon kurs.
Omsetning nå tyder på at noen har tatt rask gevinst på en kr etter emisjonen. Etterpå bærer det opp.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 16:55 5403

Varamedlemmet i styre, var ansatte representant, hun har fått seg annen jobb utenfor havyard.
Joasen
01.03.2021 kl 17:28 5360

Emisjonen ble gjort i HAV og har ikke noe med Havyard å gjøre, Havyard solgte seg og ned i hav for å slette lån. Så Havyard er snart nede på emisjonskursen til HAV, som og har flere aksjer enn Havyard. Og HAV har nå en del høyere mcap enn Havyard. Blir snart en grei arbitrage her.
tervi
01.03.2021 kl 18:52 5258

Virker komplisert men det skal tas hensyn til eierne og da skal det regnskapsmessig være balanse i verdier. Det må skje med cash eller eierskap/eiendeler. Dersom de har priset hav til 0 og hatt emisjon på over 200mill. Så blir ikke det riktig.
Hyard skulle ha kontrollen her og dvs ca 50% som Sævik pleier. Hav har stort vekstpotensial og han gir ikke bort det ved selge seg ut.
Aksjeamatøren
01.03.2021 kl 19:17 5222

Mye delte meninger her, en oppryddende og klar melding fra ledelsen er det som hadde vært fint. Usikkerheten rundt børsmeldingene har helt klart påvirket kursen negativt. Markedet trenger tydelige beskjeder.
Spørsmålet er om man bør sitte i havyard eller bare kjøpe seg rett inn i hav? Ja, havyard vil eie store deler av hav, men som alle vet prises morselskaper nesten alltid med rabatt i forhold til verdier til datterselskap. så 1+1=2 stemmer ikke med verdier og kurs i havyard.

Ledelsen prøvde å synliggjøre verdiene, men ser ikke ut til å ha gjort det på den mest kursdrivende måten, å skille ut de fire selskapene i Hav var klokt, men børsmeldingene skapte mere forvirring enn nødvendig. Ledelsen kunne gjort en bedre jobb her.
DjTao
01.03.2021 kl 21:26 5135

Utbytteaksjer -Blue sky scenario

Sævik familien eier omlag 60% i Havyard

Havyard eier 66,7% i HAV Group.

Hvis Havyard deler ut alle aksjene de eier i HAV som utbytte til Havyard aksjonærene så vil Sævik & familien sitte igjen med rundt 40% eierskap i HAV.
Spørsmålet er om Sævik familien tenker at de må ha absolutt kontroll gjennom at Havyard beholder 50,1% eierskap i HAV eller kan de klare seg med rundt 40% eierskap og oppnå tilnærmet samme grad av kontroll?

Hvis 40% eierskap i HAV kan sies å være tilstrekkelig for å sikre kontroll så er det kanskje en mulighet for at styret (hvor Sævik familien er representert med 2 medlemmer) beslutter å dele ut alle aksjene i HAV til Havyard aksjonærene.

I børsmeldingen står det at:

Havyard will consider to distribute some or all of its shares in HAV to the shareholders.
Redigert 01.03.2021 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.03.2021 kl 21:51 5061

Tør ikke tenke på hva som skjer med kursen , hvis Gunnar 1 gang for alle bekrefter utbytteaksjer på Onsdag nå hos Xtrainvestor Jeg vil iallefall ikke sitte utenfor og være den som er for sen på kjøpsknappen.
Labbetuss360
01.03.2021 kl 21:59 5040

Tør ikke tenke på hva som skjer med kursen om Gunnar avkrefter utbytteaksjer...
Slettet bruker
01.03.2021 kl 22:06 5038

Den som lever får se, men det vil undre meg stort hvis han avkrefter, da dem svart på hvitt har skrevet det i børsmelding.
DjTao
01.03.2021 kl 22:28 5050

Tror ikke vi kan forvente å høre noe om utbytte aksjer på onsdag. Det er vel først og fremst en presentasjon av Hav Group. Spørsmål om utbytte aksjer håndteres av styret i Havyard.
StevenG
03.03.2021 kl 09:38 4611

Virker som de har kun fokus på HAV , så nå er jeg ute av Hyard og skal kjøpe Hav i morgen..eller fredag til under 20kr . Lykke til folkens !
Fholm
03.03.2021 kl 10:13 4554

Her har jeg planlagt en fot i hver leir, husk at når HAV øker, så øker også Hyard. ( iom eierskapet).
Har satt av en pengepose til HAV til over helgen jeg, ser for meg rakettkurs de første dagene for så å roe seg før videre oppgang, men vet aldri, kan få himmelferd også.
StevenG
03.03.2021 kl 11:40 4482

Hva har de skrevet svart på hvitt? De ser på muligheten om mulige utbytte aksjer.. så får vi bare se, opp til hver enkelt. Hvis HAV ikke går over 24kr , så er dagens kurs i grenseland :/ Og moderselskapet følger sjeldent datter den første tiden. Ref andre utskillelser på oslo børs
Dolly
03.03.2021 kl 11:40 4512

Melding Hyard:
Norwegian Electric Systems signerer totalleveranse til havvind-skip
Datterselskapet Norwegian Electric Systems (NES) har inngått kontrakt med Green Yard Kleven om levering av energidesign og smart kontroll løsninger for Rem Offshores nye skip for havvind-markedet, som blant annet blir først ut i segmentet med NES’ totalintegrerte broløsning.

https://newsweb.oslobors.no/message/526686

Med video og greier
https://www.youtube.com/watch?v=yiy9U81XV6U&feature=youtu.be

Regner med FA følger opp..
Redigert 03.03.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2021 kl 11:49 4479

Husk at Havyard har 67% av aksjene i HAV, og at Hyard under HST skal bygge sine unike SOV (Fartøyer til sypply og bygging av vindmøller til havs) som har en bro/arm som kan koble seg direkte på stammen til vindmøllene.
Av ovennevnte grunner mener jeg at det ikke er noen god grunn til ikke å ha HYARD i porteføljen.
HYARD skal teoretisk få en oppgang på 67% vs oppgangen til HAV.

I tillegg er det stor sannsynlighet for at HYARD aksjonærene får inntil 16,6% av HAV akjene når pantsettelsen oppheves ved levering av skip under bygging, og det blir en formidabel påskjønnelse helt uten økonomisk vederlag for aksjonærene.
Hvis vi forutsetter at kursen i HAV er 30 kr ved utdeling av utbytteaksjer, og HYARD står i 27 på dette tidspumktet, så blir det et utbytte på over 20% til HY aksjonærene og aksjen vil få almen interesse blant investorer.

Hva Tror dere kursen på HYARD blir når den første bestillingen på en eller flere SOV,er fra Equinor kommer?
Slike ordre til HYARD skal teoretisk ikke få noen innfvirkning på kursen til HAV, men stor kursøkning for HYARD aksjene.

Skal jeg tippe sluttkurs for HAV på første handelsdag i morgen 04.03.2021, så tror jeg den ender opp over 20% opp fra emisjonskursen, og slutter muliggens på rundt 22.

Personlig kommer jeg til å ha flere aksjer i HYARD enn i HAV (beror selsvsagt litt på hvor mange aksjer vi får i HAV).
robkal
03.03.2021 kl 15:36 4330

er ikke risken at det blir som med AKSO.. at vi sjunker langt ned etter de nya akjerna kommer ut?
UerfarenInvest
03.03.2021 kl 16:11 4274

Hvorfor skal vi det?
Rasjonelt sett er det absolutt ingen grunn til det.
HYARD eier fortsatt majoriteten av HAV.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 17:51 4147

Den kommer til og stige første ukene for så og falle som en stein. Disse 4 selskapene som er skilt ut stod for 25 % av omsetningen til Havyard og nå skal de liksom være verdt mer en det gamle havyard. Da burde Havyard ha stått i over 70kr før emisjonen da men det gjorde den ikke. Så er det utbytteaksjene som mest sannsynlig ikke kommer, for dem e jo eneste mulighet for havyard og pante for å få bygd nye skip hvis dem fortsetter med det. Lurest og holde seg unna dette luftslottet tror jeg.
UerfarenInvest
03.03.2021 kl 18:22 4142

HavYard har vært, og er, undervurdert.

Folk ser ikke helt ut til å forstå denne utskillelsen, og henger seg veldig opp i mulige utbytteaksjer.

Om du har et langsiktig perspektiv på hele konsernet, så er det det samme om man sitter med HYARD med større eierandel i HAV, eller om man får HAV, men dermed at HYARD har mindre eierandel.

Slik en del formulerer seg, virker det som at de tror at de har blitt «lurt» eller «frarøvet» eierandeler.
Dette er direkte feil. (Jeg legger ikke vekt på den lille emisjonen som skjedde i HAV)
Slettet bruker
03.03.2021 kl 18:50 4110

Havyard blir som et holding selskap for Hav Group, et morselskap med minimale inntekter hvis dem kutter ut skipsbygging og driver med kun reparasjon og service. Denne utskillelsen var kun et stunt for å unngå konkurs siden de var i brudd med lånebetingelsene sine.
DjTao
03.03.2021 kl 18:52 4125

La oss si at Hav går så det griner om noen år og bestemmer seg for å dele ut et stort utbytte til sine aksjonærer. Videre så kan man se for seg at Hyard har gått på en skikkelig byggesmell (igjen) og har måttet låne penger.
Hvilket av disse to selskapene ville du vært aksjonær i?
Redigert 03.03.2021 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
lolle02
03.03.2021 kl 18:55 4136

En annen sak med Hyard, er at kursen løftes av børsmeldinger som selskapet kommer med, dette på kontrakter som fan ikke har noe verdi. Det at de skal lage en broløsning på ett skip...... Ja, det er verdt en økning på 3-4 kroner.... Der er overhodet ingen andre verft som kommer med slike børsmeldinger som Hyard gjør, men det er jo en grunn til det.
UerfarenInvest
03.03.2021 kl 18:56 4152

1. HavYard skal ikke drive på med nybygg slik de har gjort før
2. HavYard har i så fall stor eierandel i HAV og vil få sin del
3. Man kan også se for seg et omvendt scenarie, at HavYard går forholdsvis bedre enn HAV, og at det er best å sitte der.
DjTao
03.03.2021 kl 20:17 4044

Enig at det er en mulighet men jeg tror gullet ligger i Hav. Er jo en grunn til at klarte å hente inn 630 mill.

Det hadde nok ikke verftet klart alene for å si det sånn.
Redigert 03.03.2021 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.03.2021 kl 20:39 3993

Det er fordi ingen andre verft har utviklet noe som er i nærheten av Raven INS. At HYARDs datter NES i nynoterte HAV har helintegrerte broløsninger til vindturbinskip er definitivt av viktighet og må meldes. Det er av stor betydning. Andre verft melder ikke mye fordi de har ikke sammenlignbar teknologi. De brukte ikke 200 mill i 2018 og valgte heller å holde på med sveis... Derfor er HAV nå på børs på vei til å bli en skikkelig vinner i 2021, mens konkurenter sliter.

Hvilke andre verft i Norge bygger SOV og leverer bro løsningen med integrerte touch panel til disse ?
Redigert 03.03.2021 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Carrera
03.03.2021 kl 20:43 4009

lolle02 :
Jeg tipper at 02 i ditt nick viser til årstallet du er født i - Say no more
Gå på butikken og kjøp deg noen Flaxlodd du - kjøp gjerne et Donald Duck og noe smågodt også.
awkward
04.03.2021 kl 08:47 3725

Imponert over gårsdagens presentasjon.
Verdt å ta en titt!
Redigert 04.03.2021 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
auxe
07.03.2021 kl 20:31 3007

Jeg ble veldig skeptisk her når HYARD gjennomførte den tåkete og klønete Emisjonen noe jeg i ettertid ser på kursen att jeg ikke var alene om.
Nu er jo spørsmålet om de har arbeidskraft, tenker på Regjeringens beslutning om å stenge grensene for arbeidsinnvandring.
Hvordan vil det reflekteres i gjenomføringsevenen deres og hvordan vil det påvirkes økonomisk ?
Det er helt stille ifra HYARD nyhetsmessig jeg liker det ikke, før ny inngang i HYARD så vil jeg gjerne ha noen svar både på resultat og fremdrift.
PS. jeg har tjent godt med penger på HYARD og ønsker inderlig att de får det til, da jeg heier på Norske skipsverft, og vil nødig se HYARD med brukken rygg og att de kanskje må hente penger med å selge seg ut av datteren sin (HAV) for å berge seg?
I verste fall Blir HAV solgt ut.
Redigert 07.03.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
lolle02
07.03.2021 kl 20:42 2972

Carrera, om du ikke tåler at harde fakta kommer på bordet i Hyard aksjen, så er du i feil marked. Aksjen gikk på luft&kjærlighet til over 30.-kr Det er over 50% høyere enn når de fikk kontrakten på å levere ferger til over 1 Milliard. Hva har de nå? De er fremtidsrettet ja, men det er for langt frem i tid. Det grønne blir parkert av Olja nå
Kallanavn
07.03.2021 kl 21:52 2866

Hva har de nå? Jo de eier 66.67% av HAV Group, som ifølge deg er «forut for sin tid» men som allikevel leverte en EBIT på 68mnok og Net profit på 27mnok (EBITDA margin på 11%). De eier også NHST(100%) som omsatte for 1.8milliarder per q3 med en EBITDA margin på 3.5% - ja en viss usikkerhet rundt hva fremtiden vil bringe men den vil for NHST innebære service, reparasjon, ombygging også nybygg når marginene er attraktive for HYARD.

De var lavt priset tidligere, rettere sagt konkurspriset, ettersom de var i brudd med lånebetingelsene sine og hadde negativ egenkapital. Dette er nå i orden(basert på Havyards egne uttalelser), gjeld er redusert og de vil være tilnærmet gjeldfrie når byggelånene innfris ved ferdigstillelse av nybyggene det nå jobbes med.

Faktum er nå at Havyard/NHTS (ekskludert HAV Group) er verdsatt til rundt 50 mill basert på dagens kurs. NHTS hadde en EBIT på 53 mill i Q3.