REC Silicon - Fourth quarter 2020 results

omac
RECSI 19.02.2021 kl 06:58 23956

Oslo, Norway – February 19, 2021: REC Silicon ASA (REC Silicon) reported fourth quarter 2020 revenues of USD 36.0 million versus USD 30.3 million in the third quarter of 2020 and EBITDA of USD 1.9 million versus USD 17.9 million in the prior quarter. Third quarter EBITDA included a noncash adjustment of USD 16.0 million due to settlement of the property tax dispute announced on October 14, 2020.

REC Silicon reported a cash balance of USD 134.9 million on December 31, 2020 which is USD 99.0 million higher than September 30, 2020 due primarily to the private placement of equity for NOK 1 billion completed on October 14, 2020.

The Company reported EBITDA contributed by the semiconductor materials segment of USD 11.7 million for the fourth quarter compared to USD 7.3 million for the third quarter. This increase in EBITDA was driven by higher silicon gas sales volumes of 881 MT for the fourth quarter compared to 746 MT for the prior quarter. In addition, semiconductor grade polysilicon sales volumes increased by 76 MT to 250 MT compared to 174 MT in the prior quarter.

Once again, the Company has reported consistent financial results for the fourth quarter. The Semiconductor market has recovered after the Covid-19 weakness and the demand for REC Silicon’s semiconductor silicon gas and polysilicon are expected to be stronger through 2021. At the same time, we see that the PV market continues its strong growth and will require additional polysilicon capacity to meet anticipated demand. This is very encouraging for our ambition to establish a “low carbon solar value chain” in the EU and the US to support these attractive solar markets. At the same time, we have made progress in the discussions with battery companies concerning the use of Silane in making a more efficient batteries, so I am very optimistic that our effort to build a profitable portfolio to restart our USD 1.7 billion plant in Moses Lake will be successful,” said Tore Torvund, CEO of REC Silicon.

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/02/19/2178622/0/en/REC-Silicon-Fourth-quarter-2020-results.html
Redigert 19.02.2021 kl 06:59 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.02.2021 kl 19:19 5444

Da gikk det som jeg sa det kom til å gå:

-JV-samarbeidet har strandet, som jeg har sagt i lang tid. Ref. s.28 i presentasjonen. Krangel med kinesiske stat, JV-partner, om penger. Produserer under 1/3 av kapasitet

-FBR mono kapasitet finnes (kun) i Yulin. Referert også på s.4

-REC har som intensjon å ta en avgjørelse om ML-restart innen årsslutt, sa REC i dag

Gode intensjoner for det nye året, altså, men innen årsslutt har REC fortsatt absolutt ingen FBR-kunder. Det sier jo REC og VP.

I ML er det ikke finansiert bygging av noen fabrikker som tilsier at REC kan restarte i ML. Sånt tar visst tid for PV- og batteri-investorene. Deretter skal det bygges. For ikke å snakke om tid det tar å komme til nybygd kapasitetsutnyttelse som gjør at REC kan selge nok til dem, for at REC selv kan drive lønnsomt.

Co-location is necessary, ref. s. 32.

Og når skal noen i US produsere ingots og wafer? Har dere spurt dere om det? For VP har jo sagt at de skal kjøpe dette fra Europa.

Aker og Røkke har nå vært største eier i REC i 15 måneder uten å ha kunnet trylle frem kunder som ikke finnes.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 19:33 5391

Solgte meg ut i dag etter å ha lest presentasjonen. Her vil det ta lang tid til noe kursdrivende nyhet kommer eller bedriften er lønnsom.
Redigert 19.02.2021 kl 20:42 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.02.2021 kl 19:34 5400

@nemi's:

har du tenkt på at det at samarbeidet med Kina har "strandet" som du skriver, kan være bra? RECSI har nedskrevet verdiene til null "0". Det er da to faktorer man bør tenke litt på, og det er:

- Dersom RECSI har nedskrevet dette assetet til null ("0") vil alt de eventuelt får for sin 15%-andel være pluss i bøkene (dette dersom de velger å droppe JV'et).
- Verdsettelsen kineserne skal gjøre blir nok ikke så høy i og med at RECSI sine folk ikke får reist til Kina og "hjulpet" kineserne med produksjonen, og da blir det beløpet RECSI skal betale mye lavere enn det kunne vært dersom alt hadde vært "andy-dandy".
nemi's
19.02.2021 kl 20:19 5180

Du, jeg tror ikke videre investeringer i Kina er særlig aktuelle for REC's aksjonærer. Du trenger ikke sette strandet i anførselstegn. For jeg har knappest hørt på makan - REC sier: "deterioration" om samarbeidet i Kina.

Founded July 2014 with registered capital 498 million US dollars. Shaanxi Non-Ferrous Tian Hong New Energy Co., Ltd holds the 84.94% of the shares, and REC Silicon INC holds 15.06%.

SNF betalte REC 198MUSD for FBR-lisensene i 2014.

19/2-2021:
During the fourth quarter of 2020, REC Silicon performed an analysis to estimate the fair value of its investment in the Yulin JV using discounted estimated future cashflows. Due to the impact of continuing losses, continued delays in realizing designed production capacities, and continued deterioration in REC Silicon’s ability to influence business decisions, increases in anticipated cashflows have not been realized. In addition, the Yulin JV has accumulated additional long-term debt to fund operating losses, to complete construction, and to maintain operations. As a result, estimated enterprise value less long-term debt results in a deficit equity
value. REC Silicon has no obligation to contribute additional equity as a result of these deficits. Accordingly, REC Silicon adjusted the investment in the Yulin JV to a value of zero and recognized a loss of USD 18.0 million to income during the fourth quarter of 2020

Fair value loss på 18MUSD, altså...

Og REC sier for øvrig, som jeg har forklart dere gjentatte ganger, at de trenger nye 50-60MUSD til nødvendig FBR(-B) oppgraderinger til dagens monograde industristandard. Dette ble slettes ikke finansiert i sist emisjon. Ref. s 32 i Q3-presentasjonen. Dette kommer til å kreve en ny emisjon for å oppgradere dagens ML reaktorer anno 2012. Og jeg er den eneste analytikeren som poengterer dette til dere.

Mono capable FBR production i Yulin, FBR-B, anno 2018. Ref s. 28 i Q4-presentasjonen.

19/2-2021:
The Company’s plans to reopen the FBR facility are in part dependent upon the development of a solar PV value chain outside of China which will require REC Silicon to make additional investments in FBR processes to enable product quality suitable for high purity monocrystalline PV markets. The creation of a solar value chain outside China may also depend on the implementation of incentives and initiatives to encourage the adoption of low carbon solar PV panels and trade measures to incentivize investments in solar PV production capacity outside of China. Accordingly, the development of a functional non-Chinese Solar PV value chain is subject to substantial uncertainty.

Usikkerhet, ja. Det investorer liker.

Redigert 19.02.2021 kl 20:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 20:24 5140

Ja, men «lang tid» er relativt...

TT sa at batteriprodusentene konkurrer om å bli kunde av RECSi.

Min antagelse er at det er derfor Røkke ikke kan vente med å bli valgt inn som styreleder - han vil være med å ta avgjørelser - og dem skal ta åpenbart tas snart.

Når RECsi har bestemt seg for hvem de vil samarbeide med, vil det børsmeldes og dato for oppstart settes.

Det blir nok ikke før 4.mars (da Røkke velges inn), men så kan det skje når som helst.

Med informasjonen vi fikk i dag, at RECsi kan velge blant flere interessenter, er svært positivt. Det er også synonymt med oppstart av ML.

At kursen ikke går mer er svært merkelig, men jeg har benyttet muligheten til å kjøpe noen flere aksjer.

God helg!
Redigert 19.02.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 20:46 4986

Du har sikkert rett, Vilter. Men etter det j forstår vil kursen gå sidelengs en god stund fremover. Det er er det j velger å tro da. Kan jo trade litt, men den store oppgangen vil ikke komme før høsten.
Redigert 19.02.2021 kl 20:48 Du må logge inn for å svare
Kjellefant
19.02.2021 kl 20:57 4920

Hvis du ikke har tid å vente og tror at aksjer er rask vei til rikdom og ikke tåler opp og nedturer så har du tatt riktig valg. Men håper ikke at det er Nemis nullet som har skremt deg.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 21:22 4732

nemi's
I går kl 10:46
4838
11 dager til vår. Det kan vi være enige om.

I morgen kommer børshistoriens best varslede stor-fall på OSE.
Og jeg har grundig forklart dere hvorfor. DET kan ingen nekte på.

Redigert i går kl 10:46

Takk for at du forklarer oss og deler dine meninger. Det eneste som er problemet er at meningene dine kommer med feil grunnlag og basis og er dermed ikke relevante. Du tenker på fortid (og jeg forstår deg godt. du har tapt mye her), mens vi fokuserer på fremtid. Hittil kan du mene og si hva du vil, men du har tapt (hvis ordene dine er hvor pengene dine er), mens vi som har sagt deg imot har vunnet (hvis pengene er hvor munnen er), forskjellen er bare at du fremdeles står fast på ditt - (og snakker ned til andre mennesker, du angriper individer på forumet og har innstilt deg hat mot oss... og når du får smake tilbake så klager du), mens vi mener at reisen såvidt har begynt.

I går snakket du ned om variabelen majoritet med Biden som president, mens idag fikk alle bekreftelsen. Du kan fortsette å stå fast på ditt, men vær så snill, slutt å bruke feil informasjon som er utdatert til å innstille frykt inn i andre mennesker. Ønsker deg en ellers god helg og husk, det er bare penger.

EDIT: Og til alle dere andre, slutt å late som om dere vet om kursen i morgen går ned, opp eller sidelengs. Ingen av oss vet. Det er snakk om å stole på at du har tatt riktig avgjørelse eller ikke også får tiden vise. Det er greit at man diskuterer aksjekurs på dager som i dag, men fokuser heller på det som er viktigere, fundamentet. Ikke la aksjekurs være eneste grunn til at du er involvert i et selskap hvor du må ha økning daglig eller penger innen en uke eller en måned. Da tenker du for smått og stresser unødvendig. For de som klarer å trade, bravo. Stor respekt for blant annet Borgermesteren og Sirbalo, men det er ikke så enkelt som du tror. Derfor anbefaler jeg:

Det handler om å ha tillit til at du har rett og at tiden du har brukt på å sette deg inn i alle forskjellige faktorer har vært fornuftig, fordi ellers må då gu inn i deg selv og finne ut hva du kan gjøre annerledes i fremtiden . - Vet ikke om jeg har rett eller sier jeg er bedre vitende enn noen som helst her. Ikke hør på meg. Mange av dere er nok mye bedre enn meg. Jeg er bare en anonym liten mann, men jeg forteller bare hva som funket for meg og håper at det hjelper noen andre der ute med å finne sin vei og dele det fremover i fremtiden til noen andre.

Min personlige mening er at REC Silicon ikke er her for å bli, men ta over innenfor fremtidens teknologi basert på hvor menneskeheten er rettet. Alle oppskriftene som trengs for å skape magi er tilstede. Nå handler det bare om å vente og laste opp i mellomtiden - for meg selv personlig. Jeg har fått smakt på finansiell frihet og nå er jeg villig til å risikere og investere alt for å smake enda mer <-- jeg er gal, ikke hør på meg og mine meninger, men jeg deler gjerne mine meninger underveis. Skal skrive utdypende om hva børsmeldingen har å egentlig si og prøve å holde meg så subjektiv som mulig til alle dere nye, når jeg får litt bedre tid i helgen, forhåpentligvis. Spiller ingen rolle om Yulin er med eller ikke. Dette handler om USA, EU og Kina. Hvem skal ha verdensmakten 50 år fra nå? Og REC er så velsignet for å være en stor del av fremtiden, treffer alle punkter som trengs å treffes for å kunne utnytte seg fordelaktig i denne politiske maktkampen om å ha hegemoni.

God helg godfolk! Gøy å gå opp 10% også ned igjen eller? Haha, jeg elsket det. Skal være ærlig. Man trenger litt spenning i hverdagen, mens vi jobber for målene og drømmene våre, men ikke la "urealisert gevinst/tap" forhindre deg fra å investere i hva du tror på. Om du er short eller har tro på selskapet og tenker langsiktig, vær trygg på din avgjørelse! :)
Redigert 19.02.2021 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
19.02.2021 kl 21:29 4754

Nå betyr vel ordet detoriation at noe har blitt verre, ikke at det har strandet (ref. mitt anførselstegn). Det er godt mulig at RECSI sine aksjonærer ikke skal investere mer i Kina, men det betyr jo (dersom min tese er riktig) at selskapet får «noe» for sin eierandel som de nå har nedskrevet til null.
Redigert 19.02.2021 kl 22:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.02.2021 kl 21:30 4796

Hehe når noen fremstår seg selv som som analytiker og kaller andre dumminger og har spådd nedgang siden 3kr .
Burde man skjønne at enten er han Norges dårligste analytiker og får kun jobb på hegnar forum for å sjikanere folk da det er det eneste han duger til. Eller så er hatet så stort at han bare kaller seg analytiker for å fremstå som viktig.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 21:49 4744

Syns Q4 var ganske bra jeg.

Jeg er ute på reise på jobb og det er veldig hektisk. Ikke hatt tid til å se noen presentasjon, har dog skummet over Q4 presentasjonen. La merke til en ting, jeg kunne ikke se VP nevnt der. Med ett ord. Vet de var inne i Q3 presentasjonen.

Er det bare meg som ikke har fått gått over alt, eller var dette helt utelatt? :)
nemi's
19.02.2021 kl 21:54 4763

meninger... ikke relvante, feil grunnlag. Sier du. Men jeg har referert hva som står i kvartalsrapporten til REC.

Sist gang vi diskutere skulle REC i følge deg produsere i ML i 2021. Jeg ba deg forklare hvem som i så fall skulle være kundene. Da forsvant du.

Her er du igjen, og virker stressa over hva REC forteller deg. Og du trøsteskriver mye, men innleggene dine omhandler veldig lite.

I dag har TT forklart deg om tingenes tilstand, og intensjonene i ML resten av året. Så nå fikk du vite det samme jeg skrev til deg allerede 27/1.

Selg på mandag. Det er nok lurt. For flere analytikere kommer til å referere det jeg skriver i dag, når de bare skjønner det.

TT sier at REC har samarbeidet med den kinesiske stat har deteriorated i Yulin, og TT sier samtidig at de er helt avhengige av å selge FBR fra ML til Kina for å kunne gjenåpne ML.

For REC har ingen andre solar polysil kunder.
nemi's
19.02.2021 kl 22:05 4816

REC's analyse tilsier long-term deficit equity, så da må det finnes noen som vil betale for å overta fortsatt long-term deficit equity.

Kanskje noe for Røkke?

Kjellefant
19.02.2021 kl 22:22 4690

Nemis, rapportert deg igjen.. legger ut info om at nå må aksjen selges som om REC er på utfor stupet. Dette er å gå langt over streken. Det finnes mange sykehus for personer som deg. Trenger ikke deg her for hele tiden å fortelle referat fra Q presentasjoner i fortid og nåtid. Patetisk
nemi's
19.02.2021 kl 22:24 4677

Jeg skriver 100% saklig. Se hvilke stygge ord dere bruker.
Woopwoop
19.02.2021 kl 22:28 4635

Ja du nevner støtt og stadig s. 32 i q3 presentasjonen ihvertfall :-) På tide å se fremover, ikke bakover.
Spurs8
19.02.2021 kl 22:29 4672

Men du svarer ikke på spm andre stiller. Trist
nemi's
19.02.2021 kl 22:33 4661

S.32 i q3-presentasjonen går helt til juni 2022... Det er så langt som REC tidfester noe. Og eneste sted de gjør nettopp det. Så da gjør jeg det også.

Enig: fremover, ikke bakover.
Rubin
19.02.2021 kl 22:34 4734

Jeg tror vi kan legge ballen (Nemi) død nå. 😅
Jeg stoler faktisk mer på Røkke enn en anonym besserwisser på Hegnar forum. Røkke har tross alt skapt verdier på titalls milliarder til sine medaksjonærer.
Hva har Nemi skapt? Mye rør..🤪
Men alle bør selvsagt benytte sine egne hjerneceller når de forvalter egne penger..🤯
Kjellefant
19.02.2021 kl 22:34 4766

Nemis jeg kommer til å rapportere deg for hvert innlegg som har manipulasjon i seg helt til du er utestengt.
nemi's
19.02.2021 kl 22:39 4750

Positivt og negativt er to ord med motsatt betydning. Kjøp og salg er to ord med motsatt betydning. Her inne florerer pluss-ordene.

Synes ikke jeg hører annet her inne enn råd om ikke å selge aksjene sine til gi-bort pris.

Men det er aldri manipulasjon :-)
Redigert 19.02.2021 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
454
19.02.2021 kl 22:46 4674

Si meg nemi: Tror du Røkke blir styreformann her fordi han ser solid oppside, eller fordi han som deg tror dette går dårlig? Tenk deg nå godt om før du svarer.
Redigert 19.02.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
19.02.2021 kl 22:49 4663

Jepp, helt enig. På en måte er det bra at noen setter han litt på plass, mange nye og uvitende aksjonærer som leser her inne og ikke vet bedre. Er ikke dette samme kar som snakket negativt om RECSI, men linket en artikkel om REC Solar? Når det skal sies, så burde man ta alt som skrives her med en klype salt og heller gjøre egen research. Simen er jo så flink som han hevder, med den kunnskapen han har så kunne han jo sendt en personlig melding til Røkke og spart han for masse tid og penger. Uff.. men nok om det, er bare å ignorere eller blokke. Hadde han vært så sikker på det han sa, så hadde han ikke brukt tid her inne på å overbevise oss andre.
Arvid
19.02.2021 kl 22:52 5107

Til administrator. Det er veldig ødeleggende for dette forum med disse dumme innleggene fra folk som ser ut til bare å ha dette som nonsens tidsfordriv. Kan ikke dere plukke disse ut og blokkere denne form for aktivitet. Det vil heve det faglige og seriøse nivået, og det vil gjøre mye forumet. Se på noe av det som er skrevet i det siste. Hva vil dere gjøre med dette problem. Seriøse blir trett av dette våset, og slutter å komme hit.
nemi's
19.02.2021 kl 22:55 5083

Der tar du feil. Her har du den nye fabrikken til REC. Se hva verdenspressen skriver. Ikke mye negativt å si om dette:

REC identifies location for 4 GW solar module factory in France
https://www.pv-magazine.com/2020/11/18/rec-identifies-location-for-4-gw-solar-module-factory-in-france/

Dette er REC Solar, altså.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 22:55 5083

Hva tenker du om at VP ikke er nevnt i Q4 Nemi? Ser de var nevnt i Q3.
nemi's
19.02.2021 kl 23:05 5007

Innlegget mitt kl 20:19:

During the fourth quarter of 2020, REC Silicon performed an analysis to estimate the fair value.......
Slettet bruker
19.02.2021 kl 23:11 4949

Skjønner ikke helt at dere lar dere hisse opp over Nemi's, og enda mindre at dere ønsker å få brukeren bort. Blokk om plager dere å se innleggene, men ikke noe grunnlag for å rapportere vedkommende ut fra hva jeg har sett.

Ville ikke latt Nemi's få styre en krone av mine sparepenger, og i særdeleshet ikke kjøp og salg av mine Rec, jf historikk, men liker faktisk godt at det er motstemmer som har annet syn enn meg selv på utsikter og nyheter. Er nok av tråder hvor det kun er menigheten, og kun haussere, og det er i alle fall ikke bra. Vil gå så langt som å si at vi er velsignet, ok da - og litt forbannet, med en bidragsyter som bare leter etter nedsiden i alt. Midt poeng er at for en "DD" av REC så må man lete etter de også.

Selv om innpakningen er sur og tverr, så er sjeldent argumentene helt uten substans. Og vedkommende får da også sitt i retur. Forskjellen på han(hun?) og de som har investert i at aksjene skal opp, er vel synet på det store bildet.

For egen del ser jeg det slik at fundamentet er bra, vindene blåser selskapets vei og med Røkke inn for å styre har jeg stor tro på selskapets fremtid, og dette er min absolutt største post og investering. Men selv om potensialet er enormt, og troen er stor - risikofritt og uten svakheter er jo prospektet ikke

Redigert 19.02.2021 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
nemi's
19.02.2021 kl 23:11 4947

Jo, de er nevnt på s. 5 i Q4-rapporten:

On October 13, 2020, the Company entered into memorandums of understanding with Violet Power to develop a non-Chinese solar PV value chain.

Det betyr at partene har intensjoner.
Donald_Duck
19.02.2021 kl 23:13 4937

Hvem skal man satse på, hm?
Nemi? Neppe, han har bevist sin udugelighet siden 3kr.
Aker? De kjøpte neppe Rec på impuls. De hadde selvfølgelig analysert Rec grundig på forhånd. Etter å ha jobbet med Rec ett års tid satser Aker/DNB en milliard? Skulle tro de har gjort en del analyser før det også.
Nei, jeg tror jeg går for Akers analyse team ikke ‘’Analytikeren’’ Nemi.
Det er selvfølgelig utfordringer. Derfor er kursen 21 og ikke 100. Det hender jo han Røkke fyren får til et og annet.:)
Redigert 19.02.2021 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
19.02.2021 kl 23:15 4919

Meyer-du spådde jo 1 krone når den stod i 3 kroner. Jeg skjønner at det er bittert å gå glipp av den vanvittige oppturen (noe jeg ogdå delvis gjorde med mine 90.000 aksjer snitt 2.7) men kom over det og innrøm at du tok feil. Er ikke for seint med en ny 10 gangen.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 23:19 4885

Transkript av hele presentasjonen her:
https://seekingalpha.com/article/4407526-rec-silicon-asa-rnwef-ceo-tore-torvund-on-q4-2020-results-earnings-call-transcript

Nils Kjerstad

Okay. Related to that question, will the Moses Lake facility be able to produce mono-grade polysilicon?

Tore Torvund

Yes. As we know that, that will be possible because that's what we do now in China with our technology. There will be a need for some modifications as we have already informed about. But it is highly capable to produce mono quality and there's substantially less carbon footprint and a lower cost than all our competitors outside of China.

...

Francine Sullivan

Okay. So the electrification transition is really picking up pace across the global economy. We're seeing momentum in all aspects of the battery and EV industry, and this has really picked up in the last couple of months. Not just new entrants into the EV space these days, we've seen some major moves by the incumbent automakers even in recent weeks. Ford announced a couple of weeks ago, it would start making significant or really ramp up its EV investment significantly.

And GM, of course, has announced that it will be all-electric by 2035. And these are really, really big moves and really important for the electrification transition and the move to EVs in a global economy.

Alongside this, the Biden administration has emphasized the importance of EVs in its decarbonization goals. And of course, the importance of a domestic battery supply chain for making those EVs and the important components. We're also seeing significant investor interest across the EV and battery sectors.

So the relevance of all this REC Silicon is silane is a next-generation battery material and silane is the preferred source of silicon for next-generation silicon anodes.

Next-generation silicon anodes using silane are achieving 20% to 30% increased performance and some are even achieving a 50% increased performance within time. So these batteries, because these batteries can take silicon anodes a much better value than the batteries containing traditional and over material, which is graphite.

Specifically, the advantages of silicon anodes are improved energy density, they reduced factory weight and costs, and they unlock currently redundant or unused cathode capacity. They increase the power acceptance of batteries, allowing faster charge and longer range.

Advanced silicon materials containing silane are also a drop-in solution to replace graphite. So there's no need for major changes in manufacturing for battery makers just don't using these kind of materials, which is very, very important for market acceptance.

Next slide, please. So we are continuing our cooperation with Group14. We have the MOU in place, as you know, and G14 is without a doubt, a silicon anode leader. G14 is planning the first commercial scale silicon anode manufacturing plant globally and it plans to build this 12,000 metric ton plant co-located with REC facility in Moses Lake.

The plant is expected to break ground in 2021, and REC Silicon will supply a silane by pipeline to this facility. And we'll work together with Group14 to develop the pipeline infrastructure.

Currently, Group14 has a pilot plant installation underway at our facility in Moses Lake. Group14 anticipates entry into the EV market in 2023 and that its material will overtake less sophisticated, but the currently prevalent silicon anode material by 2024.

Next slide, please. REC is very well positioned to supply the growing silicon anode market globally. We are currently supplying silane to several of the leading players in addition to G14, and we are having continuing discussions with these players in relation to ramping up supply in the future.

Large quantities of filing of forecasted for battery and EV demands over the coming years. And as these companies scale up production, it simply will not be practical or economic to use silane in cylinders or in containers. It will be necessary for companies to co-locate with silane production.

The reason for this is that the current silane distribution network or available container capacity is only around 7,000 metric tons. And in order to scale up or to increase that capacity, it is very, very expensive. It's about $30 million per 1,000 metric tons.

Additionally, reliance on containers requires substantial OpEx on the part of the user. And this OpEx would relate to loading of modules and maintenance as well as freight and logistics. So we do anticipate supplying companies that are focused in this space through co-location in future and the diagram shows how a co-location would work with REC. Thank you. And with that, I'll hand over to Tore.
Slettet bruker
19.02.2021 kl 23:24 4841

Nemi's - apropos Røkke - hva er dine tanker om at han selv går inn og vil bli styreleder i selskapet. Og at han åpenbart har det så travelt at han ikke kan vente til ordinær GF?

De fleste her, og jeg selv heller også mot det, er at dette skjer for å sikre kontroll over helt avgjørende avtaler og retning for selskapet, og slik spekuleres i, at han ønsker å posisjonere seg og Aker, herunder økt eierskap, før dette sluttføres og presenteres.

Men hva tenker du? Han ikke er fornøyd med dagens styre og den ledelsen de utøver?
Slettet bruker
19.02.2021 kl 23:56 4703

Sist gang vi diskuterte spekulerte jeg om - og dette står jeg fremdeles fast på - at ML vil gjenåpnes innen slutten av 2021/tidlig 2022 med 25% drift og gradvis opparbeide det til 2023, i takt med verdensutviklingen innenfor grønt (se historikk). Dette tror jeg fremdeles. ML vil være i 75-100% innen 2023. Men da må jeg påpeke til alle; mine teorier er også dannet på informasjon som ikke er tilgjengelig for markedet og kan være feil). Biden har ikke lagt frem sin plan ennå. Covid kommer først - og jeg er tålmodig :) REC Silicon kan kun uttale seg om hva som skjer her og nå - og det har de - og jeg elsket hvert eneste ord, men jeg velger å prøve å lese mellom linjene og spekulerer hva som kommer til å skje, ikke fortid (og porteføljen min viser at jeg har hatt rett, hittil i allefall, mens du har bommet, hvis pengene har vært der munnen er).

Har jeg rett eller feil? Det får tiden vise, men jeg har hvertfall historikken på min side. Skal heller lage et større innlegg hvor jeg kun fokuserer på det fundamentale når jeg får litt tid - og gleder meg til du skal forsøke å "rette på meg", men til da, god natt og husk at du sa at vi bør selge når aksjen var på 3 kr og det er lurt. Hadde jeg hørt på deg da, fremfor å tenke selvstendig så hadde jeg ikke tjent så mye som jeg har tjent på aksjer alene. (Tusen takk for at jeg tenkte selvstendig. Åh jeg elsker meg selv og at jeg ikke blir påvirket av andre og kommer heller med egne meninger og tar egne avgjørelser som en voksen individ). Du har mye selvtillit for en som har spådd så mye feil og kaller oss som har tjent gooooooooode penger for muppetgjengen.... haha, søtt.

Til alle andre, ikke hør på meg, ikke hør på nemis, følg hva du selv tror.
Redigert 20.02.2021 kl 01:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.02.2021 kl 00:46 4515

Bra. Takk for kritikk angående velsignet utsagnet mitt. Jeg setter pris på det! Skal skrive et innlegg senest ila. helgen hvor jeg vil legge frem min DD, med kildehenvisning til hvorfor jeg tror akkurat det jeg tror og fokusere på Q4 presentasjonen.
Redigert 20.02.2021 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
BIF78
20.02.2021 kl 08:01 4142

Denne er interessant, Grabein. Der er en åben invitation og klar antydning af, at det vil være bedst for fremtidens bruger af silan, at bygge fabrik tæt på ML, så transport undgås, da dette er dyrt. Men samtidig kan det jo også gå den anden vej på sigt. Så REC skal udvide med nye fabrikker, når der kommer gang i produktionen. Det kunne f.eks være i Europa.

Ser du det på samme måde?
Slettet bruker
20.02.2021 kl 10:14 3735

Det kan absolutt være en mulighet. Når vi først får åpnet ML og utvider Butte, vil også pengekranen åpne for fullt. Da vil det bli videre muligheter for å bygge nye fabrikker.

Men jeg tror ikke, med RECs forhistorie og implodering, at markedet er villig til å investere i nye fabrikker før de kan vise at de tjener gode penger på de som allerede står der.

Med Yulin nedskrevet til 0 tror jeg risikoviljen er litt skakkjørt for øyeblikket. Min mening, bare.
Redigert 20.02.2021 kl 10:16 Du må logge inn for å svare