havbunnsmineralloven plan for en lisensrunde i 2023

krissov
NOM 19.02.2021 kl 23:35 4625

Nordic Mining har i mange år vært aktiv for å utvikle kunnskap om leting og utvinning av mineralressursene på midthavsryggen mellom Norge og Grønland.

Selskapet har blant annet deltatt i et fireårig forskningsprosjekt – MarMine (geo365.no: «Seriøs satsing på dyphavsteknologi«) – hvor det fremkommer at det i dyphavet kan ligge store mengder malm med potensielt betydelige verdier.

Nordic Mining er det første norske gruveselskapet som har vist interesse for disse ressursene, men var svært tidlig ute, med tanke på at det først i 2019 ble vedtatt en lov om undersjøiske mineraler.

Med den nye havbunnsmineralloven (geo365.no: «Klart for dyphavsmineraler«), og regjeringens plan for en lisensrunde i 2023 (geo365.no: «Lisensrunde nært forestående«), er situasjonen snudd på hodet. Nordic Mining tar nå konsekvensen av dette og vil derfor «vurdere hvordan selskapets kunnskap og posisjon kan gi grunnlag for kommersiell utvikling».
https://geo365.no/dyphavsmineraler/vil-se-naermere-pa-havbunnsmineraler/
Frodon
20.02.2021 kl 00:03 4575

Hvorfor skal jeg kjøpe NOM istedenfor Green Minerals via SBX?
krissov
20.02.2021 kl 00:25 4540

Nom Var først ute og har søknad på de beste plassene.
siden det er verdsatt til 0,- i nom
og du får masse mer på kjøpet
Eventyrer
20.02.2021 kl 00:26 4529

Hvorfor skal du kjøpe GM istedenfor NORA via NOM?

Er vel et spørsmål om hvillke andre verdier man får på kjøpet, kanskje..? Både NORA og GM stiller ganske likt, bortsett fra at GM er senere ute, men allerede har kapitalisert sin satsning og dermed har begynt å aksellerere en del ting. Om NOM får fingen ut spiller det i det lange løp liten rolle da det gjenstår noen år med manøvrering før man virkelig kan komme i gang med utvikling.
Redigert 20.02.2021 kl 00:27 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.02.2021 kl 07:24 4386

Kjøpe i begge? Har du funnet noen andre kandidater å kjøpe i, som ikke er på Equinor størrelse? 😅
Eventyrer
20.02.2021 kl 10:03 4205

Har ikke letet, er ikke så interessert i å gå tidlig inn i havbunnsmineraler. Erfaringen fra NOM (og andre junior miners) tilsier at vi blir hypet nå, og får noen års ørkenvandring etter lisenser og funn er på plass. Og hyper er ikke så interessante for meg å delta i; jeg er ikke så god til å selge aksjene mine :) Så jeg må gå for fundamentale verdier.

Ikke at jeg ikke er interessert i å sitte i havbunnsmineraler, absolutt verdi i det! Men på nåværende punkt i prosessen vil jeg ikke betale noe premium for det (SBX, ihvertfall mitt inntrykk, jeg har ikke satt meg inn i caset). At kinderegget NOM lar meg bli "gratis" med på hypen sier jeg ikke nei til :)
Flaxx
20.02.2021 kl 11:04 4106

Når det nå nærmer seg tildeling av havbunns-konsesjoner i 2023 ... da er det viktig om NOMs tidlige deltakelse i undersøkelser og kunnskap om gunstige utvinngsområder gir prioritering ved tildeling.
Utvinningsteknologien er nå så godt utviklet at "høsting" kan bli gjennomført og gi inntekter meget raskt.
Rookie,
20.02.2021 kl 11:16 4083

Burde kanskje solgt Keliber andelen og fått litt friere økonomiske tøyler på hjemlige prosjekter som man kan styre selv. TTT både i Finland og Norge, men her kan hvertfall teamet jobbe progresjonen frem selv. Brukt pengene på engebø, AlSiCal, og NORA...
Jeg selv har mer tro på AlSiCal enn diamanter og gull i vårt viktigste spisskammer. Jeg er ikke motstander av gruvedrift på havbunn, men det skal jammen meg gjøres på miljøriktig måte.
Sailor
20.02.2021 kl 15:59 3858

Tryggeste løsningen for dagens NOM-aksjonærer som har vært med lenge, er at havbunns-satsningen skilles ut og børsnoteres med NOM som storeier og moderselskap. Tror utvikling av prospecting på havbunnen fremdeles har et langt stykke frem før teknologien er moden. Det kan bli et svart hull av emisjoner og kapitalinsprøytninger med lite håp om drift med positiv cashflow før om 10-15 år.
Fantilopen
05.08.2021 kl 19:07 2593

Fordelen med havbunnen er at man slipper fire aktører:
- kommunen og saksbehandling relatert til reguleringsplan og byggesøknad etc.
- lokalpolitikere
- grunneiere


- lenkegjengen
topee
06.08.2021 kl 07:18 2325

Tja dykkere som lenkegjeng går jo fint, blir nok litt utforinger over lengre tid å være på havbunn, men med riktig utstyr så aldri si aldri haha

Men ufattelig spennende case om NOM har penger til satsningen, men med rettigheter på plass så kan det jo fort bli gøy, men helst at andre aktører driver det, og Nom sitter på en større eierpost.
Crom
29.10.2022 kl 19:41 1204

Regjeringen igangsetter høring om konsekvensutredningen av mineralvirksomhet på norsk kontinentalsokkel:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sender-kons/id2937834/#mce_temp_url#

Artikkel i E24:
https://e24.no/naeringsliv/i/4oo6gE/regjeringen-aapner-for-metall-leting-paa-norsk-havbunn