OHT- Fremtidsutsikter?

Arodan
OHT 20.02.2021 kl 18:12 18772

Hvordan tolker vi dette?

Ramstad i Oht:
Nå har vi som selskap investert 600 millioner dollar på spekk. Nå er det på tide med forpliktelser fra dere (klientene), dersom dere ønsker å bygge mer. På et tidspunkt vil bankene som finansierer be om noe mer håndfast.

Sliter selskapene for transport av turbiner med korte kontrakter og vage utbyggere som er redde for forpliktelser pt da en del av utbygningen skjer fra 2024 og utover?
Redigert 21.02.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Baklengssaldo
20.02.2021 kl 20:29 10021

Jeg tolker dette som positivt. Det er et stort behov for nye «skip», og ratene stiger. OHT ligger godt an til starten på en enorm vekst. Kontrakter forventes i god tid før selve utbyggingen starter. Dette er tilbud og etterspørsel. Tar det mer tid, stiger prisene. Å bygge nye skip tar tid....
jaco
21.02.2021 kl 00:53 9974

Arodan, kan du supplere innlegget med ticker OHT ?
Zohan
21.02.2021 kl 09:56 9880

Har stor tro på at OHT blir en ledende aktør inne havvind installasjon. Å posisjonere seg her krever sitt, og det kan ta noe tid før verdiene i selskapet virkelig blir synliggjort. Flere av konkurrentene som satser her er selskaper som er nyoppstartede og har så og si null inntekter i årene frem mot skipets ferdigstillelse, her skiller OHT seg ut. OHT har 5 heavy transport skip i drift som generere bra med inntekter og får Alfa Lift levert iløpet av året og starter på fundament installasjonen på doggerbank i 2022. Tror dere aksjekursene ligger på lavt 20 tall når Alfa lift er levert, neppe. Jeg tror vi iløpet av de neste ukene får servert kontrakter som vil sette igang bygging av Vind 2. Samt mer info om notering på hovedlisten. Har også troa på at selskapet leverer fine tall kommende Torsdag, ut ifra det jeg ser så har heavy transport skipene vært hatt nok å gjøre i Q4, selv om de har operert i spotmarkedet.
Kiromads
21.02.2021 kl 12:41 9768

Har noen fått med seg oppdatert info rundt levering av alfaliften? Denne skulle vel opprinnelig leveres januar 2021, men ser at den står som 2021/2 på spec’en som ligger på hjemmesiden. Om det er februar 2021 eller H2 2021 er jeg helt blank på.
Zohan
21.02.2021 kl 13:14 9733

Mener jeg leste en plass at det var levering i Februar, men husker ikke hvor jeg leste det. Men 2021/2 tolker jeg som Februar.
Kiromads
21.02.2021 kl 13:48 9735

Denne er utdatert. De har gjort endring på pdf-filen til alfaliften på hjemmesiden en eller annen gang i løpet av januar, fra å stå mid-january til 2021/2, og hvor det nå står kun 2021 på forside og 2021/2 på speclisten. Jeg har tidligere tolket dette til februar 2021, men innser etterhvert som tiden går at det kan bety noe annet.
Zohan
21.02.2021 kl 14:02 9722

Men er ikke mange dagene til vi får svar på det, er tross alt kvartalsrapport på Torsdag. Så da får vi vite det, har posisjonert meg for torsdag da jeg tror det kan komme info som er kurs drivende. Skal ikke se bort i fra at det kommer en kontrakt dagene eller q4 tallene er presentert.
Kiromads
21.02.2021 kl 14:05 9888

Samme her, og for noen muligheter det har vært mot slutten av uka. Handla på rabatt torsdag og fredag, fått ned snittet bra
Zohan
21.02.2021 kl 14:11 9860

Jeg kjøpte meg opp endel rett etter notering, og økte torsdag og fredag. Har vel et snitt nå rett over 20. Om kursen er like hyggelig til uka så fyller jeg på med mer
Zohan
21.02.2021 kl 14:30 9958

Her er linken til presentasjonen Arodan refererer til: https://inqrate.com/xtravideos/sparebank-1-markets-energy-conference-track-1-february-18th-2021/

Anbefaler å ta en titt for de som vurderer å investere eller er har investert i havvind. Flere selskaper her som presenterer blant annet OHT og Cadeler, mye interessant.

Offshore wind delen er fra 1t 14 min - 2t 30 min
Redigert 21.02.2021 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
Kiromads
21.02.2021 kl 16:56 9914

Takk for link, fikk bare sett bruddstykker grunnet dårlig nett. Noe om overgang til OSE, eller om de har nevnt noe om dette i senere tid andre plasser?
Zohan
21.02.2021 kl 17:02 9908

Nei det ble ikke nevnt på onsdagens presentasjon, men i Q3 rapporten står det at de har mål om å fullføre listing på Oslo børs i Q1 2021. https://www.oht.no/wp-content/uploads/2020/11/OHTASA-Q32020-Presentation201113.pdf
Kiromads
22.02.2021 kl 08:11 9615

Basert på...?
Zohan
23.02.2021 kl 17:02 9405

Du har helt rett, står faktisk i Q3 rapporten, at siste komponentene skal monteres i Q4 2021. Men er sjøsetting nå i Januar/februar.

Fra Q3 rapporten:
Construction of Alfa Lift at CMHI’s yard in Jiangsu, China proceeds satisfactorily, with most blocks in the forecastle area now installed and major components making up the main crane foundation being assembled. The plan is to install the crane foundation onto the vessel prior to floating the vessel out of dock in mid-January 2021. Thereafter follows work primarily within the mechanical, piping and electrical disciplines as well as fitting out the accommodation areas.
6

In Rostock, Germany, we see good progress in assembling the various main crane components. Liebherr remains on track to ship the central crane machinery module together with the A-frame to China in late February, followed by the crane boom in late May.
A major EPC contract for the main components making up Alfa Lift’s mission equipment was placed with MacGregor, in partnership with Kongsberg Maritime, in the period. Design activities proceed to plan and steel cutting for the main Upending Frame and Motion Compensated Pile Gripper is expected to take place in Q4.
Cutter
23.02.2021 kl 18:39 9320

Vet ikke om du gjør dette bevisst.? Men det du setter opp her gjelder 2 forskjellige skip. 1stk heavylifter snart ferdig så 1stk installasjons fartøy ferdig begynnelsen av 2022
Zohan
23.02.2021 kl 18:43 9310

Alfa Lift er skipet som skal installere fundamentene på doggerbank, er den vi snakker om her. Og ut i fra det vi har av info i q3 rapporten så er den ferdig mot slutten av inneværende år. Vind 1 som skal kunne installere vindmøllene er ikke ferdig før i 2023 en gang. Så vet ikke helt hva du sikter til?
Rune74
25.02.2021 kl 11:34 9127

Skulle de ikke legge frem tall i dag?
fjettis
26.02.2021 kl 08:47 8963

Denne er bull ;)
Zohan
26.02.2021 kl 09:00 8931

Ble bare mer bull her, bare synd at presentasjonen kommer på en knallrød dag på Oslo Børs.
Kiromads
26.02.2021 kl 09:50 8875

Ser ut som det blir gode muligheter til å snitte litt ned i denne til uken, passer meg perfekt. Fremtidsutsiktene her er knallgrønne. Pareto fremholder etter rapporten i dag kjøpsanbefaling med kursmål kr 30.

Jebsen sa i dag at de har gjort finansielle grep for å fremskynde noteringen på hovedlisten, kommer ikke med noen antatt dato for når dette vil skje men de har vel tidligere uttalt mål om første halvår så dette bør dermed være innen rekkevidde.
Redigert 26.02.2021 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Zohan
26.02.2021 kl 10:06 8870

Jeg stilte spørsmål på Q&A og da sa de at de så for seg andre halvår. Tror kursen får seg et boost snart med nye kontrakter og når låne fasiliteten på Alfa Lift er i boks.
godeaksjer
26.02.2021 kl 10:26 8835

Jeg har nå etablert en "spareavtale" i denne aksjen med små kjøp fordelt over tid. Jeg tror at denne kommer til å svinge mye før levering av båtene. Hvilke andre alternativer i samme bransje har vi på Oslo Børs, og hva har denne aksjen tidligere blitt emitert på? Bonheur har jo allerede flere båter der noen skal oppgraderes med tyngre kraner.
Sann
02.03.2021 kl 23:36 8419

Cadeler er vel et selskap som har bedre posisjon og forutsetning for kontrakter enn OTH?
Joasen
13.03.2021 kl 18:57 7689

Cadeler er større og har større ordrebok, men mener de har sakt selv at det er god plass til OHT og andre konkurrenter da dette blir ett stort marked.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 15:38 7550

Har stor tro på OHT og har posisjonert med deretter. OHT har jo verdens største installasjonsskip av havvind fundamenter i bestilling, med levering høst 21. Det er ventet flere kontrakter i Q1 21, og mulig notering på hovedlisten som vil trolig gi en boost i denne aksjen. Aksjen er pdd priset mye lavere enn Cadeler og er grunnen til at jeg har posisjonert meg i OHT. De har også 2 andre installasjonsskip i bestilling (VIND 1 & 2) som er av samme størrelsesorden som Alfa Lift.

Cadeler har pdd en flåte bestående av 2 skip hvor de på sikt kan ha problemer med de nyeste møllene, selvom de installerer ny kran. Derfor tror jeg også OHT er i en god posisjon, og de har også landet en gedigen kontrakt på dogger bank noe som kan føre til enda mer installering?
Joasen
14.03.2021 kl 16:37 7517

Cadeler sier selv at de er de eneste pdd som er rustet til å å installere de nye møllene. Tror ikke OHT og Cadeler vil kjempe så mye om de samme kontraktene, men heller at det vil bli mer enn nok til begge. Slik jeg forstår det kryr det ikke av slike selskaper med kapasitet til å installere møller av den størrelsen som kommer på markedet i dag.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 17:49 7478

Cadeler har vel pdd kraner på 1.200T på hvert skip, hvorav alfa lift vil ha 3.000T. Vet derimot at Cadeler har investert i nye kraner, men er usikker på leveringstiden på disse. Er enig i det du sier, at de vil nok ikke konkurrere om alle kontrakter! Dersom man ser på antatt utbygging av havvind innen 2040 så bør det være stor mangel på slike skip. Begge to er nok godt posisjonert for dette, i og med at de begge har operative skip innen 2024.

Må også tenke på at OHT har skip som kan utføre andre typer fraktjobber, og da også havvind fundamenter.
Joasen
14.03.2021 kl 18:02 7464

Ja, og selv om de ikke følger hverandre nøyaktig på mcap så tror jeg de vil følge hverandre på % videre i rykk og napp. OHT stiger nok når det nærmer seg leveranse av det nye skipet, og Cadeler har nok planer om å anskaffe seg like stort eller med større kran, så rykker begge opp større hele tiden.
Zohan
15.03.2021 kl 08:46 7317

Offshore wind operations and maintenance market is expected to grow 16% annually

The global offshore wind operations and maintenance (O&M) market is expected to grow 16 per cent annually and reach € 10 billion by 2029 according to the latest report from Wood Mackenzie.
Europe will remain the biggest O&M market by region, while China will become the biggest single market in terms of national markets. Wood Mackenzie pointed out that China is expected to overtake UK’s position as world’s largest single offshore wind O&M market. Growing markets in Asia and the U.S. are also bringing opportunities for domestic industry as well as international investors.
The O&M market will grow as manufacturers dedicate more resources to O&M services for newer and larger turbines, but also create significant opportunity for independent service providers with the ageing turbine fleet.

Ingen tvil om at det blir nok av arbeid for fartøy innen havvind de neste tiårene.
Zolly
15.03.2021 kl 08:55 7309

CEO Ramstad har sagt at det KAN komme 3-4 kontrakter i løpet av 1.ste kvartal. La oss være passe konservative og si at det kommer 2. Det burde få litt fart på en ganske laber kursutvikling. Ca 2 uker igjen av kvartalet...

Mao. Skal man inn i denne så er det kanskje ikke så dumt å hoppe på toget nå.
Joasen
15.03.2021 kl 12:47 7245

Ser at jeg kanskje missforstår litt når det kommer til kraner og behov, da OHT trenger større kran når de skal installere turbin fundamenter, men Cadeler bare skal installere turbiner.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 14:47 7210

Hehe jeg også! Tidlig mandag dessverre... Det positive i det er at OHT vil få en flåte som kan gjøre totalentrepriser i fremtiden (2023(?)), men Cadeler har pdd ikke planer om dette :)
Redigert 15.03.2021 kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Joasen
15.03.2021 kl 17:44 7159

Ikke som jeg vet om, men kanskje det står noe i presentasjonen de hadde i november om det.
Zohan
30.03.2021 kl 08:28 6786

Uptick in demand to transport Offshore Wind equipment to China
Offshore Heavy Transport has said it has recently experienced an uptick in demand for the transportation of offshore wind equipment to China.

"OHT’s fleet of semi-submersible heavy transportation vessels have been busy transporting offshore wind equipment to China, supporting the huge surge in development of offshore wind farms in the fast-growing market. This followed OHT’s largest transportation project to date, which saw three of OHT’s transport vessels engaged in offshore wind foundation transportation from the UAE to Scotland for the majority of 2020," OHT said Monday.

https://www.google.no/amp/s/www.oedigital.com/amp/news/486408-oht-sees-uptick-in-demand-to-transport-offshore-wind-equipment-to-china