OHT- Fremtidsutsikter?
Hvordan tolker vi dette?
Ramstad i Oht:
Nå har vi som selskap investert 600 millioner dollar på spekk. Nå er det på tide med forpliktelser fra dere (klientene), dersom dere ønsker å bygge mer. På et tidspunkt vil bankene som finansierer be om noe mer håndfast.
Sliter selskapene for transport av turbiner med korte kontrakter og vage utbyggere som er redde for forpliktelser pt da en del av utbygningen skjer fra 2024 og utover?
Ramstad i Oht:
Nå har vi som selskap investert 600 millioner dollar på spekk. Nå er det på tide med forpliktelser fra dere (klientene), dersom dere ønsker å bygge mer. På et tidspunkt vil bankene som finansierer be om noe mer håndfast.
Sliter selskapene for transport av turbiner med korte kontrakter og vage utbyggere som er redde for forpliktelser pt da en del av utbygningen skjer fra 2024 og utover?
Redigert 21.02.2021 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
Cutter
15.04.2021 kl 11:49
4930
Det er nok flere som ser det på samme måten. Inklusive meg. Det er nok derfor den siger sakte men sikkert nedover. Spørsmålet blir jo om en skal ta et lite tap nå eller sitte gjennom en laaaaang 'tornerose' hvil?
Zolly
15.04.2021 kl 11:10
4951
OHT: SB1M initierer dekning med kjøpsanbefaling og kursmål NOK 25.
Kilde: Xtrainvestor idag
Kilde: Xtrainvestor idag
Zohan
14.04.2021 kl 12:39
5026
Jeg har selv vært med siden notering og har benyttet dupper i kursen til å fylle på og sitter nå tungt lastet. Er nok noe i det de sa at det var ikke de som letet etter gull i Klondike som ble rike det var de som solgte hakker og spader. En kan jo dra samme tilnærmingen innen havvind installasjon. Etterspørselen bare vokser og vokser, mens de som skal installere fundamenter ikke klarer å demme opp for etterspørselen. Dette vil gi gull kantede rater frem til markedet klarer å tilfredsstille behovet, noe jeg ikke tror de vil klare før etter 2030.
Baklengssaldo
14.04.2021 kl 12:16
5040
Jeg så også presentasjonen og hørte Torgeir Ramstad.
Har sittet rolig lenge og er nå klar for å starte den hyggelige reisen i OHT.
Har sittet rolig lenge og er nå klar for å starte den hyggelige reisen i OHT.
Zohan
14.04.2021 kl 11:54
5029
Om du hørte etter på presentasjonen så sa Torgeir Ramstad at det kunne komme i første kvartal, og han gjentok kanskje. Når disse blir gitt er jo ikke OHT herre over, og nå i covid må en regne med noen forsinkelser. Personlig så føler jeg Torgeir Ramstad har kontroll og jeg sitter rolig, kontraktene kommer etterhvert. Er overbevist om at det blir en hyggelig reise i OHT 2021 og videre.
Baklengssaldo
14.04.2021 kl 10:09
5023
Ingen omtale, ingen handel. Kontrakter skulle komme Q1. Begynner å bli litt utålmodig :-)
Noen som har ny info?
Noen som har ny info?
Tekk
11.04.2021 kl 23:14
5206
Verdt å få med seg det ferske intervjuet med CEO lenket over ja!
Eller på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=GRyvPvvfa2o
Spesielt sekvensen fra 25:06-26:33 kaster lys over spørsmålene til tråd-starter.
Som forklart vil klientene oppleve en voldsom flaskehals fra 2023 og utover. Det mangler kapasitet i alle ledd.
Det lever nok OHT godt med. De bestiller gjerne mer, både innen innen fundament og turbin, men er klare på at da må klientene forplikte seg.
Tolk det slik:
Etter å ha posisjonert seg innen både fundament og turbin installasjon med bestillinger av Alfa Lift (leveres tidlig i 2022) og Vind 1 (leveres 2023) er det nå bare spørsmål om tid før markedsbalansen tvinger frem langsiktige og solide kontrakter. Da blir det også meget hyggelig for investorer å bidra til ekspansjonen!
Eller på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=GRyvPvvfa2o
Spesielt sekvensen fra 25:06-26:33 kaster lys over spørsmålene til tråd-starter.
Som forklart vil klientene oppleve en voldsom flaskehals fra 2023 og utover. Det mangler kapasitet i alle ledd.
Det lever nok OHT godt med. De bestiller gjerne mer, både innen innen fundament og turbin, men er klare på at da må klientene forplikte seg.
Tolk det slik:
Etter å ha posisjonert seg innen både fundament og turbin installasjon med bestillinger av Alfa Lift (leveres tidlig i 2022) og Vind 1 (leveres 2023) er det nå bare spørsmål om tid før markedsbalansen tvinger frem langsiktige og solide kontrakter. Da blir det også meget hyggelig for investorer å bidra til ekspansjonen!
Redigert 11.04.2021 kl 23:17
Du må logge inn for å svare
Zohan
09.04.2021 kl 17:14
5364
Ny presentasjon av OHT med Torgeir Ramstad, kan være verdt å ta en titt på den.
https://www.google.no/amp/s/www.oedigital.com/amp/news/486689-oht-ceo-discusses-offshore-wind-push-and-dogger-bank-offshore-wind-farm-role
https://www.google.no/amp/s/www.oedigital.com/amp/news/486689-oht-ceo-discusses-offshore-wind-push-and-dogger-bank-offshore-wind-farm-role
Zohan
30.03.2021 kl 08:28
7141
Uptick in demand to transport Offshore Wind equipment to China
Offshore Heavy Transport has said it has recently experienced an uptick in demand for the transportation of offshore wind equipment to China.
"OHT’s fleet of semi-submersible heavy transportation vessels have been busy transporting offshore wind equipment to China, supporting the huge surge in development of offshore wind farms in the fast-growing market. This followed OHT’s largest transportation project to date, which saw three of OHT’s transport vessels engaged in offshore wind foundation transportation from the UAE to Scotland for the majority of 2020," OHT said Monday.
https://www.google.no/amp/s/www.oedigital.com/amp/news/486408-oht-sees-uptick-in-demand-to-transport-offshore-wind-equipment-to-china
Offshore Heavy Transport has said it has recently experienced an uptick in demand for the transportation of offshore wind equipment to China.
"OHT’s fleet of semi-submersible heavy transportation vessels have been busy transporting offshore wind equipment to China, supporting the huge surge in development of offshore wind farms in the fast-growing market. This followed OHT’s largest transportation project to date, which saw three of OHT’s transport vessels engaged in offshore wind foundation transportation from the UAE to Scotland for the majority of 2020," OHT said Monday.
https://www.google.no/amp/s/www.oedigital.com/amp/news/486408-oht-sees-uptick-in-demand-to-transport-offshore-wind-equipment-to-china
Joasen
15.03.2021 kl 17:44
7514
Ikke som jeg vet om, men kanskje det står noe i presentasjonen de hadde i november om det.
Hehe jeg også! Tidlig mandag dessverre... Det positive i det er at OHT vil få en flåte som kan gjøre totalentrepriser i fremtiden (2023(?)), men Cadeler har pdd ikke planer om dette :)
Redigert 15.03.2021 kl 14:50
Du må logge inn for å svare
Joasen
15.03.2021 kl 12:47
7600
Ser at jeg kanskje missforstår litt når det kommer til kraner og behov, da OHT trenger større kran når de skal installere turbin fundamenter, men Cadeler bare skal installere turbiner.
Zolly
15.03.2021 kl 08:55
7664
CEO Ramstad har sagt at det KAN komme 3-4 kontrakter i løpet av 1.ste kvartal. La oss være passe konservative og si at det kommer 2. Det burde få litt fart på en ganske laber kursutvikling. Ca 2 uker igjen av kvartalet...
Mao. Skal man inn i denne så er det kanskje ikke så dumt å hoppe på toget nå.
Mao. Skal man inn i denne så er det kanskje ikke så dumt å hoppe på toget nå.
Zohan
15.03.2021 kl 08:46
7672
Offshore wind operations and maintenance market is expected to grow 16% annually
The global offshore wind operations and maintenance (O&M) market is expected to grow 16 per cent annually and reach € 10 billion by 2029 according to the latest report from Wood Mackenzie.
Europe will remain the biggest O&M market by region, while China will become the biggest single market in terms of national markets. Wood Mackenzie pointed out that China is expected to overtake UK’s position as world’s largest single offshore wind O&M market. Growing markets in Asia and the U.S. are also bringing opportunities for domestic industry as well as international investors.
The O&M market will grow as manufacturers dedicate more resources to O&M services for newer and larger turbines, but also create significant opportunity for independent service providers with the ageing turbine fleet.
Ingen tvil om at det blir nok av arbeid for fartøy innen havvind de neste tiårene.
The global offshore wind operations and maintenance (O&M) market is expected to grow 16 per cent annually and reach € 10 billion by 2029 according to the latest report from Wood Mackenzie.
Europe will remain the biggest O&M market by region, while China will become the biggest single market in terms of national markets. Wood Mackenzie pointed out that China is expected to overtake UK’s position as world’s largest single offshore wind O&M market. Growing markets in Asia and the U.S. are also bringing opportunities for domestic industry as well as international investors.
The O&M market will grow as manufacturers dedicate more resources to O&M services for newer and larger turbines, but also create significant opportunity for independent service providers with the ageing turbine fleet.
Ingen tvil om at det blir nok av arbeid for fartøy innen havvind de neste tiårene.
Joasen
14.03.2021 kl 18:02
7819
Ja, og selv om de ikke følger hverandre nøyaktig på mcap så tror jeg de vil følge hverandre på % videre i rykk og napp. OHT stiger nok når det nærmer seg leveranse av det nye skipet, og Cadeler har nok planer om å anskaffe seg like stort eller med større kran, så rykker begge opp større hele tiden.
Cadeler har vel pdd kraner på 1.200T på hvert skip, hvorav alfa lift vil ha 3.000T. Vet derimot at Cadeler har investert i nye kraner, men er usikker på leveringstiden på disse. Er enig i det du sier, at de vil nok ikke konkurrere om alle kontrakter! Dersom man ser på antatt utbygging av havvind innen 2040 så bør det være stor mangel på slike skip. Begge to er nok godt posisjonert for dette, i og med at de begge har operative skip innen 2024.
Må også tenke på at OHT har skip som kan utføre andre typer fraktjobber, og da også havvind fundamenter.
Må også tenke på at OHT har skip som kan utføre andre typer fraktjobber, og da også havvind fundamenter.
Joasen
14.03.2021 kl 16:37
7872
Cadeler sier selv at de er de eneste pdd som er rustet til å å installere de nye møllene. Tror ikke OHT og Cadeler vil kjempe så mye om de samme kontraktene, men heller at det vil bli mer enn nok til begge. Slik jeg forstår det kryr det ikke av slike selskaper med kapasitet til å installere møller av den størrelsen som kommer på markedet i dag.
Har stor tro på OHT og har posisjonert med deretter. OHT har jo verdens største installasjonsskip av havvind fundamenter i bestilling, med levering høst 21. Det er ventet flere kontrakter i Q1 21, og mulig notering på hovedlisten som vil trolig gi en boost i denne aksjen. Aksjen er pdd priset mye lavere enn Cadeler og er grunnen til at jeg har posisjonert meg i OHT. De har også 2 andre installasjonsskip i bestilling (VIND 1 & 2) som er av samme størrelsesorden som Alfa Lift.
Cadeler har pdd en flåte bestående av 2 skip hvor de på sikt kan ha problemer med de nyeste møllene, selvom de installerer ny kran. Derfor tror jeg også OHT er i en god posisjon, og de har også landet en gedigen kontrakt på dogger bank noe som kan føre til enda mer installering?
Cadeler har pdd en flåte bestående av 2 skip hvor de på sikt kan ha problemer med de nyeste møllene, selvom de installerer ny kran. Derfor tror jeg også OHT er i en god posisjon, og de har også landet en gedigen kontrakt på dogger bank noe som kan føre til enda mer installering?
Joasen
13.03.2021 kl 18:57
8044
Cadeler er større og har større ordrebok, men mener de har sakt selv at det er god plass til OHT og andre konkurrenter da dette blir ett stort marked.
Sann
02.03.2021 kl 23:36
8774
Cadeler er vel et selskap som har bedre posisjon og forutsetning for kontrakter enn OTH?
godeaksjer
26.02.2021 kl 10:26
9190
Jeg har nå etablert en "spareavtale" i denne aksjen med små kjøp fordelt over tid. Jeg tror at denne kommer til å svinge mye før levering av båtene. Hvilke andre alternativer i samme bransje har vi på Oslo Børs, og hva har denne aksjen tidligere blitt emitert på? Bonheur har jo allerede flere båter der noen skal oppgraderes med tyngre kraner.
Zohan
26.02.2021 kl 10:06
9225
Jeg stilte spørsmål på Q&A og da sa de at de så for seg andre halvår. Tror kursen får seg et boost snart med nye kontrakter og når låne fasiliteten på Alfa Lift er i boks.
Kiromads
26.02.2021 kl 09:50
9230
Ser ut som det blir gode muligheter til å snitte litt ned i denne til uken, passer meg perfekt. Fremtidsutsiktene her er knallgrønne. Pareto fremholder etter rapporten i dag kjøpsanbefaling med kursmål kr 30.
Jebsen sa i dag at de har gjort finansielle grep for å fremskynde noteringen på hovedlisten, kommer ikke med noen antatt dato for når dette vil skje men de har vel tidligere uttalt mål om første halvår så dette bør dermed være innen rekkevidde.
Jebsen sa i dag at de har gjort finansielle grep for å fremskynde noteringen på hovedlisten, kommer ikke med noen antatt dato for når dette vil skje men de har vel tidligere uttalt mål om første halvår så dette bør dermed være innen rekkevidde.
Redigert 26.02.2021 kl 09:59
Du må logge inn for å svare
Zohan
26.02.2021 kl 09:00
9286
Ble bare mer bull her, bare synd at presentasjonen kommer på en knallrød dag på Oslo Børs.
fjettis
26.02.2021 kl 08:47
9318
Rune74 skrev Skulle de ikke legge frem tall i dag?
Denne er bull ;)
Zohan
23.02.2021 kl 18:43
9665
Alfa Lift er skipet som skal installere fundamentene på doggerbank, er den vi snakker om her. Og ut i fra det vi har av info i q3 rapporten så er den ferdig mot slutten av inneværende år. Vind 1 som skal kunne installere vindmøllene er ikke ferdig før i 2023 en gang. Så vet ikke helt hva du sikter til?
Cutter
23.02.2021 kl 18:39
9675
Vet ikke om du gjør dette bevisst.? Men det du setter opp her gjelder 2 forskjellige skip. 1stk heavylifter snart ferdig så 1stk installasjons fartøy ferdig begynnelsen av 2022
Zohan
23.02.2021 kl 17:02
9760
Chirpieching skrev Tror det er årsskiftet 2021/2022 at Alfa Lift'en er klar.
Du har helt rett, står faktisk i Q3 rapporten, at siste komponentene skal monteres i Q4 2021. Men er sjøsetting nå i Januar/februar.
Fra Q3 rapporten:
Construction of Alfa Lift at CMHI’s yard in Jiangsu, China proceeds satisfactorily, with most blocks in the forecastle area now installed and major components making up the main crane foundation being assembled. The plan is to install the crane foundation onto the vessel prior to floating the vessel out of dock in mid-January 2021. Thereafter follows work primarily within the mechanical, piping and electrical disciplines as well as fitting out the accommodation areas.
6
In Rostock, Germany, we see good progress in assembling the various main crane components. Liebherr remains on track to ship the central crane machinery module together with the A-frame to China in late February, followed by the crane boom in late May.
A major EPC contract for the main components making up Alfa Lift’s mission equipment was placed with MacGregor, in partnership with Kongsberg Maritime, in the period. Design activities proceed to plan and steel cutting for the main Upending Frame and Motion Compensated Pile Gripper is expected to take place in Q4.
Fra Q3 rapporten:
Construction of Alfa Lift at CMHI’s yard in Jiangsu, China proceeds satisfactorily, with most blocks in the forecastle area now installed and major components making up the main crane foundation being assembled. The plan is to install the crane foundation onto the vessel prior to floating the vessel out of dock in mid-January 2021. Thereafter follows work primarily within the mechanical, piping and electrical disciplines as well as fitting out the accommodation areas.
6
In Rostock, Germany, we see good progress in assembling the various main crane components. Liebherr remains on track to ship the central crane machinery module together with the A-frame to China in late February, followed by the crane boom in late May.
A major EPC contract for the main components making up Alfa Lift’s mission equipment was placed with MacGregor, in partnership with Kongsberg Maritime, in the period. Design activities proceed to plan and steel cutting for the main Upending Frame and Motion Compensated Pile Gripper is expected to take place in Q4.
Kiromads
22.02.2021 kl 08:11
9970
Chirpieching skrev Tror det er årsskiftet 2021/2022 at Alfa Lift'en er klar.
Basert på...?
Zohan
21.02.2021 kl 17:02
10263
Nei det ble ikke nevnt på onsdagens presentasjon, men i Q3 rapporten står det at de har mål om å fullføre listing på Oslo børs i Q1 2021. https://www.oht.no/wp-content/uploads/2020/11/OHTASA-Q32020-Presentation201113.pdf
Kiromads
21.02.2021 kl 16:56
10269
Takk for link, fikk bare sett bruddstykker grunnet dårlig nett. Noe om overgang til OSE, eller om de har nevnt noe om dette i senere tid andre plasser?
Zohan
21.02.2021 kl 14:30
10313
Her er linken til presentasjonen Arodan refererer til: https://inqrate.com/xtravideos/sparebank-1-markets-energy-conference-track-1-february-18th-2021/
Anbefaler å ta en titt for de som vurderer å investere eller er har investert i havvind. Flere selskaper her som presenterer blant annet OHT og Cadeler, mye interessant.
Offshore wind delen er fra 1t 14 min - 2t 30 min
Anbefaler å ta en titt for de som vurderer å investere eller er har investert i havvind. Flere selskaper her som presenterer blant annet OHT og Cadeler, mye interessant.
Offshore wind delen er fra 1t 14 min - 2t 30 min
Redigert 21.02.2021 kl 14:34
Du må logge inn for å svare
Zohan
21.02.2021 kl 14:11
10215
Jeg kjøpte meg opp endel rett etter notering, og økte torsdag og fredag. Har vel et snitt nå rett over 20. Om kursen er like hyggelig til uka så fyller jeg på med mer
Kiromads
21.02.2021 kl 14:05
10243
Samme her, og for noen muligheter det har vært mot slutten av uka. Handla på rabatt torsdag og fredag, fått ned snittet bra