OHT- Fremtidsutsikter?

Arodan
OHT 20.02.2021 kl 18:12 18839

Hvordan tolker vi dette?

Ramstad i Oht:
Nå har vi som selskap investert 600 millioner dollar på spekk. Nå er det på tide med forpliktelser fra dere (klientene), dersom dere ønsker å bygge mer. På et tidspunkt vil bankene som finansierer be om noe mer håndfast.

Sliter selskapene for transport av turbiner med korte kontrakter og vage utbyggere som er redde for forpliktelser pt da en del av utbygningen skjer fra 2024 og utover?
Redigert 21.02.2021 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2021 kl 16:33 769

Fin omsetning i papiret og opp 13% på en børs som stuper 2%

Her blir det nok kamp om aksjene fremover, skal vel rett opp til 22 i først omgang
Redigert 08.07.2021 kl 16:35 Du må logge inn for å svare
Fresh Prince
08.07.2021 kl 11:00 824

Lover svært godt fremover:)
Minken
08.07.2021 kl 10:55 830

Takk for innleggene! Det skal bli interessant å se denne framover.
Strilen
08.06.2021 kl 19:50 1177

Helt enig med meg selv der, og flott sluttauksjon på 17,9👍 (og slik er det med monologer). Ettersom AOW-erne er flinke til å finne triggere angående alt som omhandler havvind, så fikk jeg lest en oppklarende og interessant sak: https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/OQwbxE/vil-aapne-flere-omraader-for-havvind
Det oppklarende her er her at det kun blir to-tre (2-3) aktører som får konsesjon på feltet Sørlige Nordsjø II (bunnfaste havvind), og tre konsesjoner på Utsira Nord (flytende havvind). Mange aktører ønsker seg disse områdene, men vi ser at flere vil sitte igjen uten konsesjon når disse blir tildelt. Videre vet vi at uansett hvem som får bygge ut, så vil de trenge fartøy som er egnet for transport og installasjon; og disse fartøyene er det (og blir det) underskudd på i mange år fremover. Det interessenter (som også er en fremtidig trigger for AOW), er at regjeringen vil starte prosessen med å identifisere nye områder som kan egne seg for havvind. Dette blir jo prosjekter som ligger langt frem i tid, men likefullt en bekreftelse på at båtene til OHT (og Cadeler for den saks skyld), vil gå noen travle år (og tiår) imøte. Det betyr ikke at jeg tror at OHT står i 50kr til høsten, men heller at OHT er et greit selskap å ha i porteføljen for den som tenker fornybart og litt frem i tid..
Strilen
08.06.2021 kl 14:40 1246

Godt over 17kr nå. Har gått raskt oppover. Er vel saker som dette: https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/06/06/7681619/milliardene-triller-inn-for-norske-vindservice-rederier og https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/Ep6VQ3/enorm-interesse-for-norske-havvindutbygginger som får folk til å innse at fremtiden nærmer seg, og at det følger mye jobb og penger for seriøse aktører i den grønne omstillingen. Nå er det heller ikke mange månedene til OHT kan vise frem en viktig bidragsyter for prosjektet på Dogger bank, og i mange andre fremtidige havvind-prosjekt: Alfa Lift. For de som ikke vet hva Alfa Lift er, og hva den kommer til å bidra med, så skriver OHT selv: «At the end of 2021 / early 2022, OHT will bring to market the largest and most innovative, custom-built offshore wind foundation installation vessel in the World» (ra OHT sin egen side: https://www.oht.no/fleet/alfa-lift-design-vessel/).
Strilen
06.06.2021 kl 12:32 1470

Spennende uke vi la bak oss. Fikk snittet ned til 15,7 etter flere kjøpsanledninger på 15,5 (og noen fikk enda billigere aksjer). Markedet (eller enkelte aktører i aksjen) har tydeligvis mistet litt av troen på OHT. Den kom seg imidlertid raskt over 16kr uten at det ble noe rally av den grunn. OHT er fremdeles på billigsalg. At havvind tar tid, er ikke noe nytt. Tiden spiller imidlertid på lag med OHT. Alfa LIft leveres i slutten av dette året, og har fått kontrakt på Dogger Bank. Vind I kommer ikke før om ca. 2 år, og deretter går det vel et år eller to før Vind II blir satt i tjeneste. Konkurrenten Cadeler har ikke fått samme medfart som OHT siste tiden. Cadeler omsatte for 19,5 mill i 2020 mens OHT omsatte for 65,6 mill . med et positivt resultat etter skalt. Cadeler er verdsatt til 4,5 mrd, mens OHT er priset til under halvparten. OHT er også inne i det grønne skiftet der den eksisterende flåten tar en stadig større andel av oppdrag innen havvind (med mål om 100% grønne oppdrag innen 5 år). OHT har ikke klart å bygge opp samme grønne «image» som Cadeler som er 100% innenfor fornybar. Begge selskap vil få rikelig med jobb ettersom havvind-boomen materialiserer seg; og da ikke utelukkende på de norske områdene (Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II). I så måte kunne vi linket til alle havvind-saker i media både på Cadeler og OHT-trådene. Tror ikke OHT vil bli noen rakett de neste ukene, men ser minimal nedside ved dagens prising. En litt kjedelig, men samtidig trygg og potent aksje å ha i porteføljen. Og når havvind tar tid, så er det ingen ulempe at OHT også tar oppdrag innen andre sektorer.
Strilen
01.06.2021 kl 14:41 1726

Ja, men når noen vil/må ut, så åpner det muligheter for andre. Synes det har vært flott å få plukket på 15,5 og 15,6 idag. Ikke mange som selger med gevinst på disse nivåene. Hvor smart det er å kjøpe/selge til disse kursene gjenstår å se. Kanskje vi skal lengre ned? Jeg har imidlertid tro på ledelsen og fremtidsutsiktene i OHT, og da gir ATL-nivåer en sjelden kjøpsmulighet.
Redigert 01.06.2021 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2021 kl 10:49 1721

Helt enig med deg! Med utbyggingen som skjer nå skal vi ikke se bortifra at det kommer flere kontrakter på prosjekter som starter flere år frem i tid..
Derimot forstår jeg virkelig ikke meg på de som selger på under 16, da de er nødt til å tape pengene sine... Det er heller ikke småbeløp som selges under 16 kr. Dette er en langsiktig god aksje, så dersom du som daytrader forventer å se flere rakettoppskytninger fra OHT må du tro om igjen.

Om 10 år ser du OHT i 200kr. Du leste det her først! (Ta det med en liten klype salt da er du snill)
Strilen
31.05.2021 kl 13:44 1908

Enig med deg, men tror kursen er mye høyere enn 20 om et år. Vi var vel delvis forberedt på det som kom nå. At markedet var tungt i slutten av 2020 og i begynnelsen av 2021 ble vi jo fortalt i sist presentasjon. Det ble da også nevnt at det så lysere ut fra Q2 og utover. At enkelte havvind-prosjekter tar tid - og lengre tid enn mange trodde i høst - visste vi også. Likevel vet vi at Alfa Lift allerede har fått sin første kontrakt på Dogger Bank. Flere vil komme; både til Alfa Lift og Vind I. Med alle havvind-prosjekt som skal realiseres rundt om i verden vet vi i alle fall at det blir et stort underskudd på den type fartøy OHT nå har under bygging. Synes derfor kursfallet forrige uke var uventet stort. Fikk litt på 15,6 på fredag, men bare hundre i dag til 15,7. Angrer jo på at jeg ikke lastet mer på fredag men i disse tider vet man jo aldri hvor bunn er…
Frosken
29.05.2021 kl 17:19 2265

Tror heller ikke kursen skal videre ned. Reaksjonen her er som jeg har nevnt tidligere vært overdrevent negativt. Det har egentlig ikke skjedd så mye siden kursen var på 24 kroner i januar. Tålmodighet er et nøkkelord her. Aksjen ligger ikke på hovedlisten og er påvirket av at det er lave volum, men med en gang selskapet går over til hovedlisten til Oslo børs og begynner å annonsere kontrakter vil nok regnskapstallene bedres og ikke minst vil kjøpsvolumet gå opp og vi vil se kursen stige en del i forhold til dagens nivåer.

OHT-aksjene ble notert på Merkur Market 28. september 2020 med en kurs på 20 kroner. Dette gjør at aksjen handles til en rabatert pris. Tallene fra Q1 viser bedring over hele linjen sammenliknet med Q4. Når det gjelder nye kontrakter så kan det drøye helt til september før endelige tildelinger skjer. Ramstad innrømmet å ha vært for optimistisk i forhold til tiden. Han presiserte at september er den absolutte fristen, men at det sannsynligvis vil skje tildelinger før dette.
Zolly
29.05.2021 kl 10:29 2407

Jeg tror ikke kursen skal videre ned. Katta er ute sv sekken. Markedet vet nå med sikkerhet seneste dato for inngåelse av kontrakter, samt at vi ser bedring i allerede operasjonell virksomhet. Det er jo ikke sånn at OHT har mistet kontrakter. INGEN har foreløpig blitt tildelt kontrakter. Det vi snakker om er noen få måneders forsinkelse som er utenfor OHT’s kontroll og uten betydning i det lange løp.

Når OHT får kontrakter i størrelsesorden 500-1000 mill per kontrakt, så tenker jeg kursen fyker opp på 20 tallet relativt raskt.


Redigert 29.05.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare
optimist68
28.05.2021 kl 16:42 2605

Plutselig så snur det men vi bør få ett innside kjøp snart for å bekrefte dette
Cutter
28.05.2021 kl 16:07 2632

Er på vei ut selv. Det som er skummelt her nå er elendi komunikasjon samtidig som nest største eier begynner å selge
Andreas85
28.05.2021 kl 15:43 2657

Solgte meg ut i dag, tror vi skal videre ned når meglerhusene begynner å kutte kursmålene. (Basert kun på min mening etter dagens kvartalsrapport ) At dette er ett selskap for fremtiden er meget mulig, men min tålmodighet slutter her. En av de svakeste aksjene jeg har vært innom, og er naturligvis meget skuffet. Mulig jeg kjøper meg inn igjen på en lavere kurs eller når optimismen er tilbake.
Slettet bruker
28.05.2021 kl 11:56 2759

Et år frem i tid og kursen står i 20? Jeg er optimistisk av meg og tenker 30-tallet jeg altså. Da er Alfa Lift levert og i gang på Doggerbank (?). Aksjen hoppet noe veldig fra 5. jan (18,90) til 13. jan(21.36) uten noe nyheter eller noe. Det kom dog en analyse 15. jan, noe som førte til at aksjen hoppet til 24kr aksjen. Vi kan fort se slike hopp igjen!
Denne aksjen skal nok ikke så mye lenger ned enn 15kr. Dette er bare en tanke uten noe som helst fundamentalt eller teknisk som ligger bak...
Slettet bruker
28.05.2021 kl 11:33 2780

Her er det bare og sitte stille. Et år fram i tid bør vi være på 20-tallet. Noen som har meninger hvor langt ned vi kan komme?
Slettet bruker
28.05.2021 kl 10:12 2835

Enig med deg! Tildelingen av kontrakter er ikke noe OHT kan gjøre noe med, da det er utbyggerne som ikke har fått ut fingern. Alle skal vel bygge ut havvind samtidig, så da bør det bli nok å gjøre hvertfall. Det er ogå positivt for OHT at aktiviteten innen offshore øker, men samtidig har de annonsert at de skal gå helt bort fra slike jobber på sikt.
Zolly
28.05.2021 kl 10:01 2860

De som selger i dag selger ikke pga tallene, men pga at Ramstad annonserte at tildelingen av kontrakter tar lengre tid enn forventet. Tallene viser bedring i markedet som er forventet å fortsette fremover blant annet pga høyere oljepriser - mer aktivitet innen offshore.

Jeg ser det som positivt at man nå har en ABSOLUTT grense på Q3 ifht kontrakter. Med stor sannsynlighet skjer tildelinger før dette.
Redigert 28.05.2021 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 09:43 2888

Absolutt ikke! Som sagt, det er bare å handle nå på så lave nivåer! Hadde jeg hatt mer tilgjengelig så skulle jeg snitta ned.
Redigert 28.05.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 09:39 2906

Jeg skulle aldri skrevet dette! Skuffende, men kan trøste oss med at det var en positiv retning i forhold til Q4.
Nå er det bare å handle folkens! Avslutter vi dagen nærme 16kr er jeg meget fornøyd....
Zolly
28.05.2021 kl 08:54 2971

Tallene fra Q1 viser vel stort sett bedring over hele linja sammenliknet med Q4. Når det gjelder nye kontrakter så kan det drøye helt til september (Q3) før endelige tildelinger skjer. Ramstad innrømmet å ha vært litt for optimistisk i forhold til tiden. Han presiserte at september er den absolutte fristen, men at det sannsynligvis vil skje tildelinger før dette. Det er flere kontrakter og størrelsen er ca kr 500-1000 mill per kontrakt.

HIGHLIGHTS
- Operating revenue was $11.7 million in Q1 2021, up from $8.9 million in Q4 2020
- Loss before tax was $4.3 million in Q1 2021, the same as in Q4 2020.
- Loss per share was $0.035 in Q1 2021, compared to loss per share of $0.046 in Q4 2020
- EBITDA1
was negative $0.1 million in Q1 2021, up from negative $0.8 million in Q4 2020
- Utilization on the transportation fleet was 90% in Q1 2021. Utilization in Q4 2020 was 71%
- The Group has accepted a firm offer, subject to satisfactory documentation, for a $135.0 million Senior
Secured Green ECA Credit Facility agreement for the post-delivery financing of the wind foundation
installation vessel Alfa Lift


Slettet bruker
27.05.2021 kl 20:49 3098

Hadde håp om det samme🤗 Men tallene kan jo skuffe mange.
Slettet bruker
27.05.2021 kl 16:28 3166

Fin oppgang idag. Lader seg opp til imorgen?
Wian
26.05.2021 kl 10:08 3292

Det ligger an til at OHT - Offshore Heavy Transport - får mer enn nok å gjøre med sine spesialskip på havvindkonstruksjoner i årene som kommer:
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/AlexLx/equinor-hydro-og-rwe-blir-partnere-satser-paa-havvind-soer-i-nordsjoeen

Om 2 dager kommer Q1 rapporten. I rapporten for Q4 for 2020 meldte selskapet at de hadde økende oppdragsmengde for sine allerede inntektsgivende skip. Og snart kommer Alfa Lift. Aksjen handles fortsatt for en rabattert pris og med lite volum, noe som er forventet å endre seg drastisk i tiden som kommer. Analysene og kursmålene som allerede foreligger, og at OHT er i mai-porteføljen til Pareto, burde vekke investorers interesse for selskapet. Det kommer..
Slettet bruker
20.05.2021 kl 10:08 3660

Moro med litt høyere aktivitet her!

Som sagt, tror ikke vi skal være redde for å snitte litt ned i denne..
OHT bruker per nå tre av deres totalt fem skip til transport av havvind fundamenter til Asia, så det betyr jo bare at OHT har flere skip som kan transportere fundamenter enn Alfa Lift. Som du sier Wian, så vil ratene på disse skipene eksplodere som et resultat av etterspørsel og tilgjengelighet.

Hvor mange selskaper har vi i verden idag som kan gjøre slike jobber som OHT og Cadeler?
- Fred Olsen Windcarrier
- MPI Offshore
- Fugro Seacor
- Gulf Marine Services
- RWE
- Marine Construct International
- GeoSea
- MPI Offshore
Redigert 20.05.2021 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Wian
20.05.2021 kl 08:56 3708

Helt enige med dere. Å få OHT til under 16 kr er trolig ett meget godt kjøp. Hadde selv snitt på 18,9 i vinter og solgte ikke en eneste aksje da den var på 23 kr. Har lest meg opp på OHT siden i høst og vært med siden de kom på børs. Ett selskap som har gått under radaren og som ikke har fått mye oppmerksomhet i media, slik konkurrenten Cadeler har fått. OHT har imidlertid flere skip i drift allerede og i høst meldte de at de siler ut kontrakter fordi etterspørselen er så høy. De går bevist mer og mer bort fra oljeservice til fornybart og havvind.

Det er nokså få aksjer i omløp og derfor ikke de store bevegelsene fordi over 75% av aksjene eies av de 2 største eierne og de selger ikke sine. Det var en bunn på rundt 18,5 i flere måneder og vanskelig å snitte ned fra 18,9. Denne uka har snittet blitt til hyggelige 17,6 og jeg ser frem til Alfa Lift oppdateringer og videre guiding i Q1 om 8 dager. Uansett så er nok tålmodighet viktig å ha i OHT, ser på det som langsiktig sparing å være med der.

https://www.oht.no/ - Alle som tenker å investere i OHT bør ta en titt på hjemmesiden for å få ett innblikk i at de faktisk er i full drift allerede, har gode inntekter og har veldig spennende planer fremover med Alfa Lift og Vind 1 og 2. Ratene på disse båtene spås å gå til himmels når havvindparker skal bygges ut.
Redigert 20.05.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Frosken
19.05.2021 kl 23:06 3806

Vi får satse på det. Ser ikke noen grunn til at den handles så lavt som nå. Men det positive er jo at det blir en del billige aksjer slik at man kan snitte ned.
Strilen
19.05.2021 kl 21:04 3867

Sant Zolly. Omsatte for 65,6 mill i 2020, og leverte et positivt driftsresultat. Kommer til å være i glimrende posisjon innen havvind de kommende årene. Det er underskudd på slike fartøy med tanke på all havvind som er planlagt de neste årene, og det vil bli sterk konkurranse for å få hyret inn OHT sine fartøy. Gjennom de to nybyggene vil selskapet være solid posisjonert for det grønne skiftet. Ja, når man får handlet i dette på ATL, så trenger ikke det å være så veldig dumt. Tålmodighet vil nok likevel være viktig. OHT har ikke historikk for de store kursbevegelsene, så man kjøper ikke her for å bli rik i morgen. En kjedelig aksje, men selv i urolige tider tror jeg man sitter ganske så trygt her med en inngang rundt 16kr.
Zolly
19.05.2021 kl 19:39 3920

Ja, tror nok at nedsiden er veldig begrenset nå. I dag ble aksjen handlet på all time low, mer enn 20% under emi kurs fra september i fjor.
Redigert 19.05.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
Strilen
19.05.2021 kl 17:24 3986

Kan være risky å snitte ned også. Bunnen kan ligge dypere, men jeg ser i alle fall begrenset nedside nå når den kan handles under 16. Er jo et selskap i full drift og med stadig større andel av oppdrag innen fornybart. Overleveringen av Alfa Lift er nok den første store triggeren her, og det er ikke langt frem i tid.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 16:19 4032

Kan absolutt være smart å gå inn i denne igjen ja! Selv har jeg et snitt litt under 19kr og skulle ønske jeg hadde kapital tilgjengelig slik at jeg kunne snittet litt ned.
Strilen
19.05.2021 kl 15:28 4052

Ja, i dag var OHT på billigsalg. Har vært inne i denne før, og har sett alle presentasjonene. Virker som om ting skal bli bedre i 2. kvartal, og fremtiden innen vind-flåten er jo bare lys. Har ventet litt på denne dagen. Fikk noen hundre på høy 15 idag. Et veldrevet selskap med en grønn fremtid.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 15:03 4071

Jeg er av samme oppfatning som det. De som selger på 16 har garantert tapt penger! For meg er det også uforståelig at de selger nå...
Wian
19.05.2021 kl 14:06 4110

OHT er nå oversolgt og har økt interesse. Det er er store kjøpsposter under 16 kr, mens det selges mindre poster. Åpenbart at de tålmodige er i ferd med å overta billige aksjer fra utålmodige. Venter spent på oppdatering på Alfa Lift og ikke minst Q1 den 28.mai. OHT er anbefalt av flere den siste tiden og ligger inne i mai porteføljen til Pareto. Uforståelig at enkelte selger på disse nivåene, men bra for oss som er langsiktige.
Zolly
19.05.2021 kl 13:19 4144

Skjønner godt at mange begynner å bli utålmodige og kursen preges av utålmodige småsparere som presser den ned.

Still deg selv spørsmålet om du ville kjøpt OHT på +/- kr 16? Hvis svaret er ja så er det sannsynligvis dumt å selge nå.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 10:52 4212

Helt enig med deg Zolly!

Jeg tror utbyggingen frem mot 2030 kan møte på utfordringer, rett og slett fordi det er for få skip og aktører. Alt skal skje samtidig, så det skal hvertfall ikke stå på ordreboken hos disse.

Som sagt tidligere har OHT andre skip i full aktivitet med transport av fundamenter til havs.
Zolly
19.05.2021 kl 10:25 4243

Cutter.

Kvartalsrapporten 28.mai blir første trigger. Slik jeg ser det er det signalisert at den blir mye bedre enn Q4 rapporten.

Dette er noe av det OHT har sagt i løpet av Q1

Fra februar: "the market balance has improved into 2021, with full utilization YTD"

Merk dere "full utilization YTD"

I mars ble dette meldt "OHT Sees Uptick in Demand to Transport Offshore Wind Equipment to China"

Mao har det vært høy aktivitet i Q1.

Rapporten bør få kursen og interessen til å ta seg opp. Når det også er signalisert kontrakter senest innen Q2 (juni) så tror jeg ikke det er smart å selge nå (på bunn).

Redigert 19.05.2021 kl 10:30 Du må logge inn for å svare