Teknologi - silisiumanoder og RECSI

Slettet bruker
RECSI 20.02.2021 kl 23:04 28371

Silisiumanoder kan bli en vesentlig del av vekstomrÄde til RECSI og det er svÊrt relevant Ä vite hvilke teknologi som krever silangass fra RECSI og hvilke som ikke gjÞr det. Lenken under gir en god innfÞring i de teknologiske lÞpene som nÄ retter seg inn mot neste generasjons EV og konsumerbatterier. Det er mange selskaper som nÄ konkurrere om de beste produksjonslÞsninger, sÄ det gjelder Ä fÞlge med i svingene framover. Det positive er at det nÄ ser ut til at det er noksÄ lik teknologi som framstÄr som best, med felles nevner silangass i en eller annen form, noe som er eksepsjonelt med tanke pÄ hva RECSI plutselig vil kunne bli i framtiden.

https://pubs.rsc.org/en/content/articlehtml/2020/na/d0na00589d#cit12

Beskrivelsen som er sakset ut under for dem som ikke orker lese hele (anbefales) er Sila Nanotechnologies sin teknologi sÄ vidt jeg kan se da den er basert pÄ referansen til publikasjon av Gleb Yushin - Co-Founder & CTO - Sila Nanotechnologies. Dette hÞres forÞvrig veldig likt ut som Group 14 sin teknologi som skal benyttes i Moses Lake:

Gas-phase chemical vapor deposition is used to grow silicon and carbon layers, using precursors such as silane (SiH4) and propylene (C3H6). Gas-phase processing techniques (1) can be precisely tuned by controlling time–temperature combination, (2) can achieve highly conformal coatings when operated in a surface reaction limited regime, and (3) avoid the use of solvents which are often difficult and expensive to dispose of. While gas-phase precursors for carbon are generally inexpensive and readily available, silane requires special handling due to its pyrophoric nature and is expensive (NREL reports a cost of $184 per kg for 6 N silane, corresponding to $210 per kg of silicon31). Therefore while it is possible to realize conformal silicon coatings even on highly porous materials by operating in a surface reaction limited regime (i.e. at low-to-moderate CVD temperature), this may prevent the full utilization of a costly precursor. The authors in ref. 12 do not discuss the silane utilization efficiency for their synthesis process.
Redigert 12.05.2022 kl 09:27 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 17:47 8835

Ref Hegnar

REC Silicon valgte for nÞyaktig syv Är siden Ä inngÄ et samarbeid med Shaanxi Non-ferrous Tian Hong New Energy om Ä bygge en silisiumfabrikk i Yulin, Kina.

«For et par Är siden jobbet vi med planer om Ä utvide produksjonen i USA. Det har vi nÄ lagt fra oss. Vi har innsett at vi i stedet mÄ inn i det kinesiske markedet. Her er det billigere Ä bÄde bygge og drive et anlegg,» sa REC Silicon-sjef Tore Torvund den gangen.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 17:57 8795

TT hadde nok rett, pÄ det tidspunktet. Verden er alltid i endring, selv du semi har endret deg...
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:07 8724

Det TT sier er vel blitt enda mer riktig rett og slett
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:12 8682

Faktisk sÄ tyder alt pÄ at ML skal klare seg kjempebra. Bare Ä vente, men husk Ä kjÞp litt aksjer.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:14 8693

Vel min konklusjon er at USA er ute Ä kjÞrer og det som foregÄr nÄ med pakker etc. er uforsvarlig. Mange er nÄ redd for sterk inflasjon
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:14 8736

Du selger alt av aksjer da? Eller er det bare Rec du er skeptisk til? Pga USA.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:27 8734

Jeg selger alt av USA aksjer jeg har igjen i morgen for Ä gÄ hardere inn i olje. Biden er jo en drÞm for olja

Hvis man begynner Ä sette opp renten pga frykt for inflasjon vil aksjer med en stor multippel fÄ svi fÞrst, altsÄ ESG og tech

Kanskje jeg beholder eller kjþper mer Gamestop da det er nye Bitcoin😁
Redigert 14.03.2021 kl 19:18 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:37 8766

Ja, Biden er fin for oljen, jeg skal vĂŠre enig i den.

Jeg er ogsÄ enig i at inflasjon vil pÄvirke sÊrlig vekstaksjer. Som du sier, mye innen ESG og Tech. Jeg er dog ikke overbevist om at Rec faller helt riktig inn i disse kategoriene. Alt avhengig av ML. Om ML Äpner er dagens pris latterlig lav uavhengig av rente og inflasjon, da vil kursen gÄ flere 100%.

Tror de fleste er satser i REC pga ML. Alt peker mot at ML skal Äpne mtp samarbeid de har med G14, VP og potensielle umeldte batteripartnere. Batteriproduksjonen vil gÄ 10 gangeren eller mer neste 10 Äret.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 19:43 8459

SĂ„ bra REC ikke er priset multippelt, da. Snarere tvert imot.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 20:42 8171

Du burde hÞre pÄ andre kanaler enn bare Fox News. Du skriver stort sett kun tull.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 21:10 8043

Nominelle renter minus inflasjon = lave realrenter?
ECCO
14.03.2021 kl 21:50 7775

FÞr gikk det an Ä finne relevante kilder og gode diskusjoner. NÄ har recsi trÄdene sÄ mye stÞy og destruktive samtaler at man ikke gidder Ä bla igjennom tekstene. Kan ikke du grabein, questi ,mk, sirablo, trier og noen dere selv hÄnd plukker ut som faktisk kommer med nyttig informasjon starte en lukket trÄd. Det er ikke for Ä forhindre folk som er skeptiske til recsi, men for at man skal kunne fÄ oversikt over de viktigste nyhetene, fremtiden, teknologi, teknisk og drÞftinger rundt dette. Det blir en bedre kok enn denne lapskausen som er nÄ.

Hilsen en som er lei av uoversiktlige trÄder :D
Ærligtalt
14.03.2021 kl 22:28 7602

Tenker det blir en god uke pÄ bÞrs for REC

Lykke til alle sammen, og husk at alle baissere har en agenda
ECCO
14.03.2021 kl 22:45 7469

Det gjĂžr jeg ogsĂ„ ĂŠrligtalt. FĂžlger sirablo sine innlegg med interesse, tiltross for at jeg ikke forstĂ„r/behersker trading. Men med karantene og tid til overs har jeg lastet opp en liten post pĂ„ 16.30,- for Ă„ "trade" med. Men er ikke sikkert jeg klarer Ă„ selge denne gangen heller, konstant fomo 😅
Redigert 14.03.2021 kl 22:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 23:01 7424

MorganKane er flink til Ä lukke trÄdene nÄr det blir for mye stÞy. Jeg har en lukket med rene nyhetssaker. Ellers er vel de Äpne diskusjonstrÄdene de det uansett vil vÊre mest action pÄ, og fÞlgelig de som er mest synlige. ;)
uct
14.03.2021 kl 23:17 7318

Jo forsÄvidt. Ligger 1t24min rett sÞr for moses Lake.

Men er vel like mye nok et bevis pÄ at USA Þnsker Ä bygge opp en egen verdikjede innen fornybar, og at staten er ivrig pÄ Ä fÄ noe slikt opp Ä gÄ.

Ser det bare som mer og mer usannsynlig at ikke rec skal vĂŠre en brikke i dette.
ECCO
14.03.2021 kl 23:34 7216

Mulig jeg rett og slett har blitt mett og slapp pÄ Ä finne informasjon som bekrefter investeringen. Ett luksus problem. Lener meg tilbake, koker meg en kaffe og ser pÄ kursen nÄr RÞkke klasker neven i bordet og serverer nyhetene pÄ et sÞlvfat. Kanskje vi ser TT og RÞkke gÄ hÄnd i hÄnd og Äpner ML sammen . Lykke til :)
Slettet bruker
14.03.2021 kl 23:47 7139

hehe, ditto. Jeg fĂžlger begge og det gjĂžr ikke du. Jeg er proff du er ikke
Slettet bruker
15.03.2021 kl 04:30 6873

Ecco.

Du minner om FrÞs, han ville ogsÄ ha bort alle som ikke var enig med han !

Historien har vel visst at hvis man bare omgÄs Ja mennesker er man pÄ

ville veier ! Selv om vi ikke liker dem, bÞr vi kjempe for at de fÄr si sin mening !

Er ikke det grunnsteinen i et Demokrati ?

Bybonden ( Þnsker ikke Ä gÄ i takt )
Redigert 15.03.2021 kl 06:25 Du mÄ logge inn for Ä svare
ECCO
15.03.2021 kl 08:06 6556

Var dumt du fikk det inntrykket bybonden. Er helt enig at man mĂ„ vĂŠre Ă„pen for begge sider av saken. Er Ă„pen for Ă„ bli overbevist av en som ikke deler samme syn som meg, det har kun positiv effekt (jeg ble ble tryggere feks nĂ„r jonas meyer kom med sine meninger i 2019,og handlet pĂ„ den duppen). Men jeg har enda til gode og se en som er pĂ„ andre siden av caset som skriver saklig og forholder seg til fakta. Nemis er litt tĂžysete og hakker en del, men han bringer frem det beste i mange og har skapt mange gode meninger. Det sagt, sĂ„ mener ikke jeg at stĂžy er de som har motsatte meninger,men samtalen vi har nĂ„ feks 😅. men hadde vĂŠrt kjekt Ă„ kunne se "eliten" i en lukket trĂ„d. Demokratiet fĂ„r jo leve i alle de andre daglige trĂ„dene :) Fred ut bybonden
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:31 6338

TrÄdene kan bli litt kaos, men heller det enn at "eliten" skal fÄ prate for seg selv. Det blir litt som pÄ Stortinget. Mye vas der hvor vanlige folk ikke har muligheter til Ä komme med innspill pÄ fornuftig vis. SÄ blir det litt sÄnn menighet over det hele fullstendig frakoblet vanlige folk. Min mening. Jeg syns noen av de lÄste trÄdene med relevante nyhetsoppdateringer er fine, sÄnn sett forsvinner ikke viktige og relevante ting i mengden.
Redigert 15.03.2021 kl 08:32 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 08:33 6307

Forskjellen - og den er kvalitativ - er at her gjÞr folkene jobben sin. Det gjÞr de ikke pÄ Stortinget ;-)
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:17 6008

_Trier, du mÄ lÊre deg Ä spre risikoen noe
Slettet bruker
15.03.2021 kl 10:45 5916

Takk for velment rÄd.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 11:44 5861

ECCO.

Fred vÊre med deg ogsÄ.

Da gjenstÄr bare ett spÞrsmÄl :

Hvem skal utnevne "eliten " ?

Trygve ? he he bare skĂžyer litt med deg !

Bybonden ( Du virker klokere nÄ ECCO )
ECCO
15.03.2021 kl 12:28 5793

Hehe, da hadde underholdnings verdien steget og investerings lysten sunket 😅

Bare for Ä spytte ut en mening om "journalister" sÄ er vel det en utdÞende rase. Overskriften er vel det som er viktig ,mens innholdet er mindre viktig. Kan selvfÞlgelig ikke uttale meg om alle, men de stÞrste avisene har hvertfall for lengst mistet min interesse. Det er trist at faget journalistikk gradvis blir mindre viktig mens inntjening pÄ klikk og annonser gÄr opp. Leserinnlegg er ofte bra. Overskriften er avisen, nÄr vi klikker oss inn er avisen solgt, satt pÄ spissen.

Jeg er ferdig med temaet, og muligens det var et dÄrlig forslag.
NĂ„ skal jeg slutte Ă„ spamme:) lykke til med investeringen
DjTao
15.03.2021 kl 22:26 4874

Nei det er du ikke. Cuberg benytter en ren Lithium anode
Redigert 15.03.2021 kl 22:26 Du mÄ logge inn for Ä svare
Kjellefant
15.03.2021 kl 22:36 4802

Ja det gjĂžr de. De bruker Li anode( lithium metal)
Det ser ut som det blir kamp om hvilken type som blir den ledende i fremtiden. Kapasitets messing tror jeg de er ganske like. Hvilken som er billigst og best har jeg ikke funnet ut av. Vet at Li anoder har hatt problemer med sikkerheten da de kan ta fyr og tror ikke de er sÄ billige som Si anode batterier. PÄ den andre siden sÄ slipper man utfordringen med transport av silan gass.
Synes ting eskalerer fort nÄ med nyheter pÄ batteri fronten.
HÄper derfor at REC gjÞr en god jobb med Ä kapre kunder pÄ Silan gass. Det bÞr komme nyheter snart fÞr folk mister troen pÄ REC. Nyheten bÞr komme fÞr Mai mener jeg
Slettet bruker
15.03.2021 kl 22:43 4738

Jeg er ingen ekspert, men har lest meg litt opp pÄ temaet selv nÄ. Slik jeg forstÄr det, sÄ kan man kalle Lithium-metal batterier som en slags Lithium-ion 2.0. De lagrer i utgangspunktet "bare" 50% mer energi enn litium-ion-batterier. Det virker som en rask og relativt billig i produksjon. Det virker som GM har planer om Ä ta i bruk teknologien i EV innen 2025. (Fabrikk klare i 2023 og masseproduksjon i 2025)

Silisium-batterier er pÄ den annen side en vesentlig bedre teknologi pÄ papiret. De vil nÊrmest kunne tidoble (10x) kapasiteten sammenlignet med et lithium-ion-batteri. Tradeoff her er at silisium ekspanderer kraftig under lading. Det har derfor vÊrt nÞdvendig med mye forskning bÄde pÄ anoden (som er det produsert av silisium) og katalysatoren i batteriet. Slik jeg forstÄr det bygger man rett og slett silisiumsanoden slik at den har "tomrom" til Ä kunne vokse pÄ nanonivÄ ved 3d-printing av batteriet. Det er denne teknologien som nÄ endelig begynner Ä bli klar til produksjon.

Jeg er absolutt ingen ekspert dog og fulgte ikke spesielt godt med i naturfagstimene pÄ videregÄende. Dersom vi har noen smartinger der ute, sÄ fÄr dere gjerne korrigere. Fint om dere kan hjelpe til med Ä bekrefte de store linjene ogsÄ i sÄ fall. (Lithium-metal vs Lithium-silicon batterier)
Krohnjuvelen
15.03.2021 kl 22:44 4732

Fant dette intervjuet med Mr. Wang fra Cuberg. September 2020 « Wang, who interned at Tesla’s Cell Research Lab while earning his Ph.D. at Stanford University, agreed with Musk’s characterization and speculated the company is working to move past the limitations of Li-Ion batteries through either silicon anode technology or lithium-metal applications similar to Cuberg.

“We have some strong suspicion that Tesla is working on silicon anode technology, and that is one potential way to get there, although the technology still needs some R&D and process breakthroughs to be commercialized,” Wang said. “They have a well-publicized partnership with a renowned Canadian battery lab that is working on some lithium-metal approaches as well.”

The lithium-metal approach has two advantages, according to Cuberg’s founder. In addition to being fully compatibility with most manufacturing processes used for Li-Ion, which will make production at scale much easier than alternatives, Cuberg’s cells use a non-flammable proprietary electrolyte that significantly reduces the risk of an electric fire, as experienced by Eviation’s Alice prototype in January. If safer cells are developed and validated, then battery packs using those cells can be safely designed with less extra cost and weight compared to conventional Li-ion, according to Wang»

https://www.aviationtoday.com/2020/09/08/batteries-behind-electric-aircraft-revolution/
Slettet bruker
15.03.2021 kl 22:52 4641

StÞttes 100%. Volkswagen satser jo nÄ 250 milliarder pÄ en lithium anode. Haster med Ä komme pÄ banen.
Krohnjuvelen
15.03.2021 kl 22:59 4569

Blir et spennende Är.. Ikke sÄ rart REC ligger der de ligger kursmessig mtp risikoen, og ogsÄ ift hvem som vinner frem av de forskjellige batteriteknologiene. Dette kan gÄ begge veier og synes markedet priser det riktig inn
Kjellefant
15.03.2021 kl 23:12 4449

Det er plass til begge teknologiene. 👍 men greit Ă„ fĂ„ noen hint snart