Q4 førstkommende torsdag, hva kan man forvente?

Slettet bruker
SOFF 21.02.2021 kl 11:10 3611

Man registrerer at Soff er en forholdsvis lite omtalt aksje på diverse forum, selv på dager med heftig oppgang.
Mye taler for at forventningene er svært lave foran Q4 presentasjonen, kanskje med rette. For min del anser jeg uansett resultat Q4 som kun en parantes i historiebøkene.
Det er tiden framover nå, guiding som virkelig betyr noe. Man skal fortsatt fokusere på de vante kjerneområdene, men det er ingen tvil om at det grønne skiftet er igang for fullt og det er grunn til å tro at Solstad Offshore ønsker å engasjere seg i dette da spesielt innen Havvind.
Selskapet har og deltar i havvindprosjekter og de har nettopp reaktivert Normand Fortress for slikt oppdrag, dette er for meg et krystallklart tegn på at Lars Peder setter alle kluter til for dette nye segmentet.
Selskapets desidert største eier er Aker som er en innovativ, framoverlent og langsiktig aktør. CEO i Aker nevnte spesielt Solstad i q4 presentasjonen deres forleden dag, opplagt at Røkke har seriøse planer også for Solstad framover. Å tro noe annet vil være meningsløst å tro på, det viste dem også da de overdro/kjøpte ut OCY sin post på drøyt 2 mill aksjer for endel uker siden.
De var også toneangivende i restruktureringen av selskapet tilbake i fjor høst.

"Synes det er vel verdt å høre hva CEO Eriksen i Aker sier om Solstad fra 32 min:

https://inqrate.com/xtravideos/aker-asa-q4-20/"

Jeg vet ikke helt hva man kan forvente helt ærlig, men sitter med en følelse av at dem kommer til å overraske positivt.
Ingen hus dekker Soff såvidt jeg vet og det er vanskelig å vite hva man skal forvente, men tror ikke forventningene generelt i markedet er veldig høye.
Inntektene for kvartalet kan man anta lander i intervallet 1,2 - 1,45 mrd, kostnadene er betydelig vanskeligere.

Dem tok nedskrivninger på 860 mill i q3 hovedsaklig relatert til Maximus som nå er i full jobb igjen og det skjedde vel i løpet av desember om jeg husker riktig, den reiste vel hvertfall i q4.
Det kan gi en positiv boost.(at man reverserer nedskrivninger nå)
I tillegg har selskapet hatt en stor stor del av flåten på faste og lange kontrakter, dette vil bidra positivt. Det negative er selvsagt spot markedet i q4 som ikke var noe å skrive hjem om hverken prismessig eller noenting. Fordelen er selvsagt at hoveddelen av flåten er bundet opp i kontrakter.
Hva angår premissene i restruktureringsplanen ift q4 må noen med bredere kunnskap uttale seg, men antar den er lagt opp til at selskapet skal holde hodet over vannet også i trange tider som q4.
Så tenker jeg at ved å reaktivere et fartøy som Fortress signaliserer man vel også noe, da positivt ment. Den prosessen er kostbar.

Noen punkter fra q3 rapporten som jeg har notert interesse for:

-the fourth quarter 2020 will be reflecting the strengthen balance sheet and
positive equity
-Impairment of MNOK 862 in the quarter mainly related to Normand Maximus
-Within offshore-wind it is a different picture. Investments are
forecasted to increase year by year going forward and could
give a significant activity increase, both in Europe and other
areas
-In addition, the shipowning side is still very fragmented and a
more consolidated industry would be necessary to further
balance the market.
-The Company is exposed to interest rate and currency risk,
primarily through financing and contracts. Interest rate risk is
partially mitigated by hedging contracts, while currency risk is
reduced by having debt in the same currency as charter
agreements.
-Alleged claim in relation to termination of time charter for
”Normand Maximus”
As advised in the stock exchange notice 17 September 2020,
the early termination by Saipem of the time charter for
”Normand Maximus”, entitles Normand Maximus Operations
Limited (a wholly owned subsidiary of the Company) as
disponent owner of ”Normand Maximus”, to an early
termination fee in the amount of USD 44.3 million. The
termination fee falls due for payment 4 December 2020.
Normand Maximus Operations Limited has since received a
letter from Saipem as time charterer. In the letter, Saipem
suggests that they have a claim for damages for alleged breach
of the charter party.
The alleged claim by Saipem approximately equals the
termination fee due to Normand Maximus Operations Limited.
Saipem also states that they are entitled to withhold and/or
set off their alleged claim against the termination fee and that
the termination fee therefore will not be paid on the due date.
Normand Maximus Operations Limited disagree with the
allegations and that charterer- is entitled to withhold payment.
Normand Maximus Operations Limited will pursue collection of
the termination fee as necessary.


https://www.solstad.com/wp-content/uploads/2020/11/Quarterly-Report-3-2020.pdf


Utnyttelse i Q4 basert på selskapets oppsett i Q3 rapporten:
Med utgangspunkt i q3 rapporten som viser kontrakt/spot/rammeavtale/opplag etc viser følgende:

13 av 19 AHTS var på fast kontrakt gjennom q4. De resterende 6 har jeg ikke oversikt over ift kortere oppdrag/spot.

25 av 33 PSV var på fast kontrakt gjennom q4. De resterende 8 har jeg ikke oversikt over ift kortere oppdrag/spot.

24 av 25 CSV var på fast kontrakt det meste av q4. Normand Mermaid har jeg ikke oversikt over for q4, men mener å huske at den var på oppdrag hvertfall i desember.

Har tatt vare på endel av listene jeg hadde da jeg manuelt fulgte listene før den kom her på Tek.
Den 22.12.20 hadde Topp 20 59,408,77 aksjer.
Listen igår viste 59,867,714 aksjer.

Topp 20 har ikke økt med voldsomt mye, men tross alt har dem hvertfall økt og det med 458,837 aksjer.

Uansett, det blir uhyre spennende på torsdag. En annen sak er den at med Soff sin store flåte kan man forvente nye kontraktsmeldinger nesten en gang og to i uken i gjennomsnitt.
Doggerbank eller andre Havvind kontrakter kan meldes når som helst, det samme kan en ny og betydelig lengre kontrakt for Normand Maximus. Vil selskapet skille ut en egen grønn del, spørsmålene er mange.
Er hvertfall temmelig sikker på at restruktureringen i høst også har tatt høyde for hva dem har kunne se inn mot de nærmeste kvartalene.
Redigert 21.02.2021 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Met1976
21.02.2021 kl 13:57 3494

Gode poenger, enig i det meste- når det gjelder inntjeningen i Q4 blir den dårlig, det vet vi--tipper 1,0-1,1- elendige spotrater all-over. Litt vanskelig å vite hvor mye aktiviteten på CSV drar opp/ned evt, ettersom ratene er ukjent. Jeg er mest spent på det som ikke går direkte på Q4

- Er det noe mer konkret mtp de ca 25 båtene de vil bli kvitt?
-Er det noe nytt mtp Saipem/Maximus disputten?
- Hva er ordrereserven med/uten Maximus
-Hva med havvind/renewable
- Er det noe konkret på gang mellom SOFF og AOW/AKH/AKSO?

Redigert 21.02.2021 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2021 kl 14:18 3462

Enig i dine momenter som du trekker fram som blir spennende om vi får høre noe mer om.

Når det gjelder mitt anslag for inntektene i q4 og at de ligger høyere enn dine skyldes det i hovedsak at q3 gav 1,31 mrd i inntekter.
I q3 var det 63 fartøy på kontrakt, mens det i q4 var 62.
Maximus mistet ca. 1,5mnd inntekter i q4. Kontrakt terminert med Saipem fra 2.nov mens den gikk inn i ny kontraktsperiode i desember.
Spørsmålet ift totale inntekter blir hvorvidt spot utnyttelse og rater var bedre i q4 enn i q3, det sliter jeg med å vite.
Redigert 21.02.2021 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Maxlittle
21.02.2021 kl 18:09 3330

Hva kan vi forvente av kursen frem mot presentasjonen?
FarmerX
21.02.2021 kl 18:28 3281

Som med andre kvartalsrapporter er det vrient å vite. En ting er hva presentasjonen viser fra q4 og guiding framover. Vi vet vel at q4 ikke er særlig bra, men at det er mye positivt som forventes i 2021. Noe annet er hvordan dette vil påvirke kursen. Jeg synes det som skjedde tidligere denne uken, da kursen spratt opp mot 10,3 i løpet av noen timer, vitner om en aksje der det skal små ting til før den stiger markant. Dessuten er topp 50 aksjonærer veldig stabilt. Det håper jeg er et tegn på at kursen ikke vil bevege seg noe særlig ned etter torsdag. Men som sagt, dette er synsing. Selv sitter jeg tungt lastet, og blir ikke stresset om den skulle synke ned mot 7 igjen. Jeg tror våren kan bringe mye positivt, og under 10 kr er relativt sett billig.
Redigert 21.02.2021 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.02.2021 kl 21:15 3146

Enig, som jeg tidligere har skrevet, det blir trolig elendig.

Så spørs det hvor stor vekt investorer legger i historie kontra det å se fremover.
Tror uansett ikke dette kvartalet vil trigge noe som helst, alt for tidlig enda til å se konturene av noe spesifikk retning.
Redigert 21.02.2021 kl 21:16 Du må logge inn for å svare
locksley
21.02.2021 kl 23:17 3013

Det høres kanskje sykt ut, men jeg tror vi får en kraftig opptur etter Q4 fordi bot'er og algoritmer dreit i at 10 milliarder av gjelda egentlig er slettet, men ikke ble regnskapført etter Q3. Dermed har den boosten blitt utsatt til nå. Det er idiotisk, og burde vært priset inn, men jeg har sett liknende i andre aksjer.
locksley
21.02.2021 kl 23:19 3009

Late analytikere har også bestemt seg for å ikke regne på caset før det går fram i tallene etter Q4. Guidingen blir selvsagt viktig, og drypp om Aker-samarbeidet.
Slettet bruker
22.02.2021 kl 10:09 2821

Prøvde på en annen tråd å utfordre deg til å forklare og argumentere for hvorfor det blir elendig og hva er et elendig resultat.
Fint om du kan redegjøre for hva du forvente?
Puffen
24.02.2021 kl 13:04 2672

Jeg har ikke brydd meg med å gjøre meg opp noen forventning til Q4 totalt sett. Inntekten er veldig vanskelig å estimere, pga stillstand i en periode på Maximus mm. Kostnadene blir derimot mye mer interessante for Q4 isolert sett. Vi skal kunne se klare konturer av fremtidig nivå for belastning av finanskostnader. Og vi skal kunne forvente at mye meglerkostnader etc. er avgjort og borte. Så vi skal nå kunne få gode pekepinner på nivået for indirekte kostnader på vegen videre. Inntekter er selvsagt også viktige :) men dette må vi nok vente til Q1-21 før vi får se et mer meningsfylt bilde av nivåene vi er på veg inn i. Så det eneste jeg vil spå, er at vi får en helg med mye regnskapslesing og analyse :)
Slettet bruker
24.02.2021 kl 13:29 2624

Tydelig at salgspresset har avtatt betydelig nå idag.
Mange rømmer ofte i forkant av q tall, men man skal ikke utelukke at noen gambler på det motsatte utover dagen, forventningene er små og det justerer poteniell oppside ved "bedre enn forventet" betydelig.

Har selv benyttet den strategien ved å kaste meg på dagen før dagen når mange nok dømmer et selskap nedenom og hjem, med blandet hell selvsagt.
Redigert 24.02.2021 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
Puffen
24.02.2021 kl 14:41 2539

Om vi unngår ekstra nedskrivinger, så er det faktisk ikke umulig at de legger frem et plussresultat :) Det er nokså store valutaeffekter på gjelden, siden USD svekket seg ca 8 % i løpet av kvartalet. Forutsetter da at gjeldsettergivelsen blir ført direkte mot egenkapitalen. Og ikke gir noen resultateffekt.
Redigert 24.02.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2021 kl 14:45 2525

Puffen,
Nedskrivninger i q3 var på ca 860mill relatert til Maximus som nå er i jobb.
Jeg mener det kan tenkes at noe av det reverseres?
Puffen
24.02.2021 kl 15:05 2497

Tviler på at de reverserer slik avskriving så fort. Bare med grunnlag i en korttidskontrakt. Egentlig skal vi bare være glad for alle nedskrivinger som er gjort før 1 okt 2021. De reduserer mye av risikoen ved Q-rapporter videre fremover
Slettet bruker
24.02.2021 kl 15:15 2468

100% enig.
Praktfullt at så mye som mulig ble tatt den gang.
Slettet bruker
24.02.2021 kl 15:17 2469

Noen som vet når tallene slippes, er det kotyme for morgen eller etter stengetid med Soff?
Slettet bruker
24.02.2021 kl 17:41 2370

q3 var etter børs kl 17.00
Slettet bruker
24.02.2021 kl 17:57 2341

Ok, takk.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 08:28 2168

"Det er nokså store valutaeffekter på gjelden, siden USD svekket seg ca 8 % i løpet av kvartalet."

Har ikke lest Dof sitt regnskap, men registrerer at dem har hatt positive valutaeffekter og det vil nok absolutt også ses hos Soff:)
Pølsebua
25.02.2021 kl 09:26 2105

Hmmm. Savner kvartalsrapporten. Hvorfor kommer ikke den før børsåpning? Ingen innkalling til presentasjon heller, så vidt jeg kan se. Mangler de en IR? Det virker ikke tillitvekkende.
Met1976
25.02.2021 kl 09:46 2061

Roe helt ned nå, SOFF pleier alltid komme etter børsslutt-sent kvald faktisk ofte.
Met1976
25.02.2021 kl 16:16 1922

Ble litt skremt av at DOF gikk ned 3-400mill i inntekter, håper ikke SOFF ryker like ille ut :-o
Slettet bruker
25.02.2021 kl 16:21 1908

Met1976,
Det tviler jeg sterkt på at skjer med Soff.
Utnyttelsen for Dof på psv og ahts var på 50-tallet, det skjer ikke med Soff da de hadde ifølge q3 veldig god kontraktsdekning på sine fartøy.

Legger man til grunn fartøyoversikten/kontrakter som oppgitt i q3 rapporten viser den sikrede kontrakter for q4:
AHTS 68,5%
PSV 76%
CSV 96%

Uten spot oppdrag gir det en total utnyttelse på 80,5%(86% q3 20)

Det er tall med oppgitt spot fartøy da satt uten et eneste oppdrag i q4.
Så er det et men og det er om antall fartøy stemmer ift oppgitt. er det flere fartøy i bruk enn faktisk oppgitt i tabellene går selvsagt utnyttelsen ned noe.

Utnyttelse q3:

The overall utilization for the operational fleet in 3Q
2020 was 86% (92% in 2019), the subsea CSV fleet had a
utilization of 83% (90%), AHTS fleet 83% (87%) and 90%
(95%) for the PSV fleet.
Redigert 25.02.2021 kl 16:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 17:23 1799

Alt i alt ok Q4!
Met1976
25.02.2021 kl 18:45 1655

Mye bra i Q4 tallene for de som gidder lese- jeg var som nevnt litt skremt av at inntektene for DOF gikk ned 300mill, SOFF klarte seg langt bedre, kun ned litt under 100mill og det er ikke noe å snakke om mtp den elendige oljepris/coronasituasjonen vi hadde hele høsten og vinteren-det er vel knapt mer enn de tapte ratene på de båtene som ligger i spoten på norsk side det.

Inntektene altså like 1175mill, midt mellom mitt topp-anslag på 1,1 og Turbos bunn-anslag på 1.2 omtrent :-D

Nård et gjelder de store tallene er det jo dramatiske forbedringer selvsagt etter restruktureringen- gjelden ned fra 30 til 20mrd, egenbkapitalen forbedret med flere milliarder.

Noen andre tall jeg biter meg merke i:
Antallet skip skal ned til ca 90 (det vet vi jo forsåvidt) av de 37 som skal bort er 3 solgt etter nyttår, 14 skal sprapes(hva venter de på, få de i spikermaskinene) mens resten skal selges-dette vil gi en 6år lavere snittalder, noe som trengs.

Backloggen dramatsik ned fra 8,2mrd til 5,2 mnrd fra Q4 2019- ikke uventet, dette står vel Maximus for nesten alene- hva som skjer med den fra mai/juni er fortsatt utrolig viktiog for SOFF.

Gode nyheter preger bilder for de største båtene som drar største lasset, ikke helt gale for psv/ahts på lengre kontrakter heller, i spoten er det dårlig...men med 65dollar fatet skal vi ikke se bort fra at den årlige oppturen fra våren kommer i år også, mer psoitiv der nå både SOFF og jeg enn fjoråret når man tenker på cv19-situasjonen.... 2019 var tross alt et klart bedre år enn årene før det (sjekk snittratene på westshore)

Totalinntekene for 2020 ble bare ca 200mill under de for 2019 faktisk, bedre enn ventet.

De fortsetter å være positive innen renewable, jg noterer meg at noen utskillelse ikke ser ut til å være rett om hjørnet, om aktuelt....

Puffen
25.02.2021 kl 19:31 1557

Et tungt regnskap... Forretningsengelsk, mye engangseffekter og fordømt liten skrifttype... Men. Positivt nivå på inntektene. Virkelig. Uten å ha reflektert for mye over det, så ville jeg være fornøyd med alt over 1 mrd. Det aller mest gledelige er jo økningen i cash. Men vanskelig å følge helt hvor alt kom i fra. Som ventet fikk de over 0,5 mrd i pluss på valutakursendringer. Korrigert for gjeldsettergivelsen, er det faktisk i pluss for kvartalet. Rentekostnadene er ikke helt nede på nytt nivå for kvartalet totalt. Antar de betalte renter på den gamle gjelden de første 20 dagene av kvartalet. Så kostnadene skal fortsette å falle i Q1. Det beskrives vel også en engangskostnad i driften på 109 mill. Så for Q1 tror jeg vi kan håpe på en positiv cash flow opp mot 250 mill fra driften. Vi kan få en EBITDA for 2021 totalt på over 2 mrd om utviklingen i markedet fortsetter. Det skal faktisk ikke så veldig mye til. Maximus ut i en mer langsiktig kontrakt med OK inntjeningsnivå, så er vi der :)