FLYR - Kjøp av aksje før notering?
Er det muligheter for å kjøpe aksjer i FLYR, før de noteres på børsen? Var dessverre ikke rask nok på avtrekkeren under emisjonen.
fabian2
24.02.2021 kl 01:47
8422
Poenget er ikke å ha gjeld , slik som Norwegian strever med..... Men akkurat navnet Norwegian fascinerer nordmenn....slik som jagerflyger og høyesterettsadvokat Bjørn Kjos gjorde. De overlever nok....... Braathen ( barnebarn til han som prøver seg nå , mens andre ligger med brukket rygg....en slags likrøver? ) har forsvunnet en gang tidligere , nå er det bare arvinger med penger som prøver seg......og de var "frekke" nok til å søke staten om over en milliard i gratis startkapital.....og fikk nei. Ok , så får de bruke sine egne penger da.....
Redigert 24.02.2021 kl 02:01
Du må logge inn for å svare
bclorin
24.02.2021 kl 15:34
8227
Simen1234 skrev Jepp, hvertfall mulig hos arctic
Arctic Asset Managment?? Jeg vil også kjøpe, men vet ikke hvor.
Mr Grey
26.02.2021 kl 23:30
7825
Det gikk noen store poster i gråmarkedet i dag på kr 6,25. Emisjonen ble gjort på kr 5 pr aksje med en ekstrem overtegning på x10 Blir spennende å se hva den går for på børsen. Personlig tror jeg den skal dobles i løpet av kort tid.
Tja... Lite oppløftende lesing om fly i Norge i FA i dag da...
Muggost
27.02.2021 kl 09:33
7622
Jeg jobber i den bransjen. Ville aldri kjøpt aksjer i noe flyselskap nå, før det er klart at vaksinene har den effekten vi ønsker og normal flyhverdag er tilbake.
Veeel... Å vente på at ting går bra, er alltid å vente for lenge i aksjemarkedet. Det er bare å se på hva som skjedde under pandemien vi står oppe i. Bunnen passerte vi for et år siden. Markedet priser alltid inn de gode nyhetene før de faktisk er der.
vestlandsfugl
27.02.2021 kl 10:28
8000
Vente til man er sikker går ikke.
SAS, NAS, Flyr og Wizzair, i tillegg til Widerøe, blir for mange konkurrenter. 737 NG har betydelig større drivforbruk enn A320 (0,28 pr setekm mot 0,25 om jeg husker rett). Jeg tror Wizz tar den delen som er opptatt av pris og SAS de som i tillegg ser på at gode frekvenser, lounge +++. Risikoen med SAS er om de makter å ha et funksjonelt forhold til sine ansatte, og Wizz har nok en utfordring med ryktet sitt. Jeg tviler på NAS selv om aksjekursen tyder på at noen har stor tro, og å starte flyselskap i blodbadet som kommer begriper jeg ikke fornuften i.
SAS, NAS, Flyr og Wizzair, i tillegg til Widerøe, blir for mange konkurrenter. 737 NG har betydelig større drivforbruk enn A320 (0,28 pr setekm mot 0,25 om jeg husker rett). Jeg tror Wizz tar den delen som er opptatt av pris og SAS de som i tillegg ser på at gode frekvenser, lounge +++. Risikoen med SAS er om de makter å ha et funksjonelt forhold til sine ansatte, og Wizz har nok en utfordring med ryktet sitt. Jeg tviler på NAS selv om aksjekursen tyder på at noen har stor tro, og å starte flyselskap i blodbadet som kommer begriper jeg ikke fornuften i.
Mr Grey
27.02.2021 kl 11:06
7955
Norwegian har pr i dag 40 milliarder i gjeld. Flyr har null i gjeld og er oppkapitalisert med 600 millioner. Organisasjoner er lett og smidig. Flyr har inngått gunstige leasingavtaler og har som ambisjon å ha 15 fly i lufta allerede i år og 30 fly i lufta i 2022.
Jeg har troen på at Flyr kan bli lønnsomt og lykkes med å utkonkurrere Norwegian. Jeg kommer derfor til å kjøpe aksjer på mandagen og gi de minst et år på å utvikle seg.
Jeg har troen på at Flyr kan bli lønnsomt og lykkes med å utkonkurrere Norwegian. Jeg kommer derfor til å kjøpe aksjer på mandagen og gi de minst et år på å utvikle seg.
Flyr har ingen ting. Ikke AOC, ikke personell, ikke utstyr, ikke hangar, ikke uniformer... Husk når DY startet hadde de drevet i 10 år allerede m Air Shuttle
Ledelsen er dessuten de samme grådige idiotene som styrte DY i grøfta ifra 2013-2020...
Dette er i sannhet ikke et dreamteam
De er forbanna på den nye ledelsen i DY, som sparket de for de fantastiske evnene de hadde.. NOT
De har kun startet dette, for og lure markedet som en form for DY 2.0
Det skjer ikke... De er konk før de knapt har startet..
Alle prater om den forferdelige gjelden til DY.. Alle selskaper vil måtte ha gjeld, da leasing avtaler er balanseførte som gjeld.
Og hva i herrens navn gjør Flyr så myr mere attraktive blant fly leasing selskaper? Bare tull selvfølgelig .
Disse analyserer forretnings ideen mot markedet de skal operere i. Det markedet er ihvertfall ikke særlig lyst for tiden..
Ledelsen er dessuten de samme grådige idiotene som styrte DY i grøfta ifra 2013-2020...
Dette er i sannhet ikke et dreamteam
De er forbanna på den nye ledelsen i DY, som sparket de for de fantastiske evnene de hadde.. NOT
De har kun startet dette, for og lure markedet som en form for DY 2.0
Det skjer ikke... De er konk før de knapt har startet..
Alle prater om den forferdelige gjelden til DY.. Alle selskaper vil måtte ha gjeld, da leasing avtaler er balanseførte som gjeld.
Og hva i herrens navn gjør Flyr så myr mere attraktive blant fly leasing selskaper? Bare tull selvfølgelig .
Disse analyserer forretnings ideen mot markedet de skal operere i. Det markedet er ihvertfall ikke særlig lyst for tiden..
vestlandsfugl
27.02.2021 kl 16:43
7745
Hvordan kan du starte flyselskap med 600 mill og 30 fly? Bygge organisasjon koster sitt, så du har mindre enn 20 mill pr fly. Hva får du for det? Husk at leasingforpliktelser bokføres som gjeld.
Du skal ut og konkurrere med Wizz og SAS, men du flyr "selvsagt bare lønnsomme ruter". OSL - BGO bare når etterspørselen er stor. Mens SAS flyr minst en gang pr time, og Wizz til 200 kr. Kan bli tøft. SAS kommer til følge prisene til Flyr med bedre nettverk, og Wizz knuser Flyr på pris.
Skal det fungere må du konkurrere ut en av dem (I tillegg til NAS - det er nok overkommelig). Lykke til.
Det blir fint å være passasjer framover.
Folk må gjerne kjøpe aksjer, risikoen for null i gevinst er overhengende hvis man ikke kommer seg ut før flyene er i lufta.
Du skal ut og konkurrere med Wizz og SAS, men du flyr "selvsagt bare lønnsomme ruter". OSL - BGO bare når etterspørselen er stor. Mens SAS flyr minst en gang pr time, og Wizz til 200 kr. Kan bli tøft. SAS kommer til følge prisene til Flyr med bedre nettverk, og Wizz knuser Flyr på pris.
Skal det fungere må du konkurrere ut en av dem (I tillegg til NAS - det er nok overkommelig). Lykke til.
Det blir fint å være passasjer framover.
Folk må gjerne kjøpe aksjer, risikoen for null i gevinst er overhengende hvis man ikke kommer seg ut før flyene er i lufta.
AllInInc
27.02.2021 kl 17:52
7662
Det jeg lurer på om bjellesauene kommer til å lempe ut aksjene sine med engang. Vurderer å kjøpe på mandag
Kan aldri vite. Tipper at Spettet lemper ut, han pleier jo å gjøre det. Men, jeg merker meg at Arctic har vært på meg et par ganger for å få meg til å selge "if issued" på forhånd... Tviler litt på om de gjør det for å "redde" meg fra en nedgang...
fabian2
28.02.2021 kl 11:42
7105
Både Color AIR og Hennig Olsen-iskrem-arvede-penger har prøvd seg på "lønnsomme ruter" lenge før corona-tiden slo inn........de forsvant fort....Spettet er alltid inne for å komme ut fort. Jaja , lykke til da. Kanskje bitcoin er bedre
Redigert 28.02.2021 kl 11:48
Du må logge inn for å svare
Jeg leste investorpresentasjonen på denne og i følge beregningene de presenterer der så holder det med 10% høyere drivstoffpriser eller 10% lavere antall passasjer før de går med underskudd. De har altså ikke mye å gå på før det må hentes mer penger.
fabian2
28.02.2021 kl 21:29
6716
Ja , så er vi inne på det eldgamle tema , kjøp for 5 kr blant de første , legg det så ut , og la de naive kjøre opp kursen til 7 kr...så selger du...goodbye and farewelll.... dette kjenner vel alle igjen :).)---Spetalen special....så lager noen venner i en finansavis et kjempeoppslag om " stor overtegning"....og du får 40% gevinst.......nesten som på barneskolen........hallejula - og så er det over.
Redigert 28.02.2021 kl 21:35
Du må logge inn for å svare
JeanPaul
01.03.2021 kl 07:11
6461
Rart med denne iveren etter å kjøpe flyaksjer. Er det fordi konseptet er noe som er enkelt for mannen/kvinnen i gaten å forstå (de transporterer folk/gods), derfor kjøper de kun på dette grunnlag ?
rvmossi
01.03.2021 kl 09:24
6203
Single Malt skrev Spetalen er vel ute før lunch
Håper han tømmer seg på 6,- Så flyr den kanskje videre?
Kommer vel analyser og dekning av FLYR fra flere meglerhus etterhvert, med kursmål osv. Attraktivt nytt norsk flyselskap klar for å fly når det verste av pendemien er over. Null gjeld per i dag.
Da vet vi at Sissener er long, spennende! Kan bli nye Norwegian folkeaksje uten all gjelden NAS hadde.
rvmossi
01.03.2021 kl 09:32
6103
pengex skrev Men 28 fly for 600mill. Hva slags fly er dette ?
Det er vel fordelt på flere år. De skal vel tjene penger underveis forhåpentligvis.
pengex
01.03.2021 kl 09:34
6066
Innen 2025 sto det. Ikke så mange år. Og Norwegian har vel ikke gått i pluss på lenge.
fabian2
01.03.2021 kl 09:45
5981
Dett var dett. Bare penger å tjene for de som kjøpte på 5 kr tidligere. Kanskje den går tilbake fra 6 til 5.70 igjen
Da er vi i gang igjen. Kjendistungt før børsnoteringen og full fart opp. Der efter skal fotfolket ta ansvar når kjendisene ser at det er på tide å forlate selskapet. Er det normal utvikling eller ? Når skal vi lære ?
fabian2
01.03.2021 kl 10:20
5810
Det mest imponerende var at de søkte om gratis statsstøtte/gave fra staten på 1,5 MILLIARER for egen oppstart for få måneder siden. Frekkheten lenge leve!
Single Malt
01.03.2021 kl 16:02
5423
Cornerstone investor Spetalen som driter aksjer ned i halsen på retail nå tro....
Kva skal eg gjera som kjøpte på 6,45 i dag, nesten 200.000 aksjar?
Vil denne stiga, eller detta videre nedover. Er da lurt å snitta seg ned?
Tenk om eg enda opp med å kjøpa Spetalen sine aksjar.
Vil denne stiga, eller detta videre nedover. Er da lurt å snitta seg ned?
Tenk om eg enda opp med å kjøpa Spetalen sine aksjar.
Redigert 01.03.2021 kl 16:08
Du må logge inn for å svare
Single Malt
01.03.2021 kl 16:34
2199
pengex skrev Men 28 fly for 600mill. Hva slags fly er dette ?
Papirfly?
JeanPaul skrev Har du en god grunn for å kjøpe deg inn i et flyselskap?
Skal ikkje alle fly snart då. Pareto seie dette er ein folkeaksje. Eg hugsar båe telenor og gjensidige sina børsnoteringa. Eg tenkte denne blåste gjøno 10 krone i dag.
Smisen skrev Mr Burns jr som tar fra de fattige igjen
Tar aldri fra de fattige... Bare fra de rike. Jeg er som Robin Hood! :-D
Mr Grey
01.03.2021 kl 21:17
1716
Fra Finansavisen i kveld:
Norwegian-trøbbel gir Flyr oppdrift
Mens Norwegian kjemper for å overleve i irske og norske rettssaler, har fondsforvaltere og privatinvestorer kastet seg over Flyr-emisjonen. Og Flyr fløy første dag på børs.
LIKER FLYRS TIMING: Forvalter Espen Furnes i Delphi.
Luftfart
Olav Gram Degnes
21:00 - 1. mars
Kimmo Risbakken
21:00 - 1. mars
Knappe tre måneder etter at investor Erik G. Braathen annonserte at hans selskap tok navnet Flyr, har hans startkapital på 50 millioner kroner blitt til 650 millioner etter emisjonen i februar.
Og mandag steg markedsverdien til nær 1 milliard kroner på det meste.
– Hvis man noen gang skulle starte et nytt flyselskap så var dette riktig timing, sier forvalter Martin Mølsæter til Finansavisen.
First-forvalteren var i flere år storaksjonær i Norwegian, men kastet NAS-aksjene før det store kursfallet i fjor, som de fleste profesjonelle investorene gjorde.
To First-fond gikk inn i Flyr-emisjonen på 5 kroner, som priset selskapet til 750 millioner kroner, og First-fondene fikk aksjer for knappe 13 millioner kroner.
Men at konkurrentene i luftfarten sliter hardt for øyeblikket drar han frem som Flyrs fordel, som igjen kan gi Norwegian enda større problemer med å ta tilbake herredømme i norsk luftfart.
DUMPET NAS, LIKER FLYR: Forvalter i First Fondene, Martin Mølsæter.
Analytiker Andrew Lobbenberg, som leder HSBCs analyseteam innen transport og luftfart, uttalte for få dager siden at luftfartskonkurransen i Norge ikke er rasjonell – rene galskapen. Mølsæter tror Lobbenberg er inne på noe:
– Det blir tøffere for Norwegian å reise seg etter Flyrs etablering, sier han.
Norsk luftfart får stjerneanalytiker til å riste på hodet
Får billige fly
Flere skarpe forvaltere tegnet seg i Flyr-emisjonen, deriblant forvalter Espen Furnes i Delphi Norge. Fondet tok 10 millioner kroner av Delphi-fondenes tildelte 35 millioner kroner. Furnes kaller Flyr-initiativet «meget spennende», og har som Mølsæter brukt Norwegians problemer som argument for å kjøpe aksjer i konkurrenten.
– Norwegian står en hårsbredd fra døden. Flyselskapet har vært tvunget til å nedskalere egen produksjon kraftig, sier Furnes.
– Men først og fremst er Flyrs timing meget god, konstaterer han.
I tillegg til at Norwegian står på randen av konkurs er leasingmarked for fly i total ubalanse, med en angivelig tilgang på gode fly med rabatter på mellom 30 til 50 prosent av konkurrentenes priser.
Både Mølsæter og Furnes ser på gunstige leasingavtaler på fly som viktig for Flyrs del. Men for Mølsæter er det flere grunner til at han går inn i flyaksjer igjen:
– Flyr får tilgang til relativt bra slots på flyplassene og en mer effektiv bruk av flybesetningene i tillegg til siste nytt innen teknologi på bookingssystemer, sier han.
Vektlegger Braathens erfaring
I tillegg har jeg sans for at Flyr starter forsiktig med bare åtte fly det første året.
Robert Næss, Nordea
Nordea-forvalter Robert Næss var en av cornerstone-investorene, og er for øyeblikket nest største aksjonær med 8 prosent av aksjene. Som sine forvalterkolleger er også Norwegians problemer en medvirkende årsak til at fondet tegnet seg for 60 millioner kroner, det samme er gunstige leasingavtaler på fly, ifølge Næss.
At luftfartsveteranen Erik G. Braathen har fått med seg erfarne mennesker har vært svært viktig for de tre forvalterne, men for Næss var det avgjørende.
– Det er for så vidt lett å lage fine plansjer, men Erik G. Braathen var adm. direktør i Braathens i et tiår fra 1989, og var med som styreleder i Norwegian fra 2005 til 2009, sier Næss.
Braathen var i tillegg en kort periode nestleder i Norwegian-styret, fra mai 2009 til november 2009. Frem til finanskrisen gikk Norwegian-kursen kraftig.
– Ser vi på aksjekursen i Norwegian fra mai 2005 gikk den veldig bra i perioder, sier Næss, før han fortsetter:
– Det trenger absolutt ikke å være Braathens ære, men det er tross alt bedre med god track-record enn ingen – eller en dårlig track-record.
Næss har vært en av de mest klare stemmene om feilprisingen av Norwegian på Oslo Børs, men samtidig holdt en deltagelse i Norwegians kommende rettede emisjon åpen.
FLYR OG NAS: Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.
Liker Flyrs åpningsplaner
Braathen gikk i begynnelsen av desember ut i Finansavisen med Flyrs navn og første planer. Da kommenterte han også at det meste av ledelsen er hentet fra Norwegian:
«Vi har respekt for konkurrentene, og vi får plukke litt histen og pisten.»
Han uttalte videre at Flyrs ambisjon «er å ta en del av hele kaken».
Furnes har studert Flyrs planer for igangsetting og oppskalering, og han oppsummere de som «ambisiøse, men ikke urealistiske».
– Flyr-ledelsen har allerede fra starten konsentrert seg om effektivitet, standardisering og aktiv inntektsstyring, og bør kunne konkurrere godt med tradisjonelle lavprisaktører, sier han.
For Næss, som var den mest offensive i fondsforvalteren i Flyr-emisjonen, var det viktig at Flyr skal inn i det han omtaler som den lønnsomme delen av flymarkedet, som vil si Norwegians «melkeruter».
– Norwegian har opp igjennom årene hatt god lønnsomhet innen Norge, samt med flyvninger til populære feriedestinasjoner. Det er her Flyr satser.
Næss legger til:
– I tillegg har jeg sans for at Flyr starter forsiktig med bare åtte fly det første året.
Norwegian-trøbbel gir Flyr oppdrift
Mens Norwegian kjemper for å overleve i irske og norske rettssaler, har fondsforvaltere og privatinvestorer kastet seg over Flyr-emisjonen. Og Flyr fløy første dag på børs.
LIKER FLYRS TIMING: Forvalter Espen Furnes i Delphi.
Luftfart
Olav Gram Degnes
21:00 - 1. mars
Kimmo Risbakken
21:00 - 1. mars
Knappe tre måneder etter at investor Erik G. Braathen annonserte at hans selskap tok navnet Flyr, har hans startkapital på 50 millioner kroner blitt til 650 millioner etter emisjonen i februar.
Og mandag steg markedsverdien til nær 1 milliard kroner på det meste.
– Hvis man noen gang skulle starte et nytt flyselskap så var dette riktig timing, sier forvalter Martin Mølsæter til Finansavisen.
First-forvalteren var i flere år storaksjonær i Norwegian, men kastet NAS-aksjene før det store kursfallet i fjor, som de fleste profesjonelle investorene gjorde.
To First-fond gikk inn i Flyr-emisjonen på 5 kroner, som priset selskapet til 750 millioner kroner, og First-fondene fikk aksjer for knappe 13 millioner kroner.
Men at konkurrentene i luftfarten sliter hardt for øyeblikket drar han frem som Flyrs fordel, som igjen kan gi Norwegian enda større problemer med å ta tilbake herredømme i norsk luftfart.
DUMPET NAS, LIKER FLYR: Forvalter i First Fondene, Martin Mølsæter.
Analytiker Andrew Lobbenberg, som leder HSBCs analyseteam innen transport og luftfart, uttalte for få dager siden at luftfartskonkurransen i Norge ikke er rasjonell – rene galskapen. Mølsæter tror Lobbenberg er inne på noe:
– Det blir tøffere for Norwegian å reise seg etter Flyrs etablering, sier han.
Norsk luftfart får stjerneanalytiker til å riste på hodet
Får billige fly
Flere skarpe forvaltere tegnet seg i Flyr-emisjonen, deriblant forvalter Espen Furnes i Delphi Norge. Fondet tok 10 millioner kroner av Delphi-fondenes tildelte 35 millioner kroner. Furnes kaller Flyr-initiativet «meget spennende», og har som Mølsæter brukt Norwegians problemer som argument for å kjøpe aksjer i konkurrenten.
– Norwegian står en hårsbredd fra døden. Flyselskapet har vært tvunget til å nedskalere egen produksjon kraftig, sier Furnes.
– Men først og fremst er Flyrs timing meget god, konstaterer han.
I tillegg til at Norwegian står på randen av konkurs er leasingmarked for fly i total ubalanse, med en angivelig tilgang på gode fly med rabatter på mellom 30 til 50 prosent av konkurrentenes priser.
Både Mølsæter og Furnes ser på gunstige leasingavtaler på fly som viktig for Flyrs del. Men for Mølsæter er det flere grunner til at han går inn i flyaksjer igjen:
– Flyr får tilgang til relativt bra slots på flyplassene og en mer effektiv bruk av flybesetningene i tillegg til siste nytt innen teknologi på bookingssystemer, sier han.
Vektlegger Braathens erfaring
I tillegg har jeg sans for at Flyr starter forsiktig med bare åtte fly det første året.
Robert Næss, Nordea
Nordea-forvalter Robert Næss var en av cornerstone-investorene, og er for øyeblikket nest største aksjonær med 8 prosent av aksjene. Som sine forvalterkolleger er også Norwegians problemer en medvirkende årsak til at fondet tegnet seg for 60 millioner kroner, det samme er gunstige leasingavtaler på fly, ifølge Næss.
At luftfartsveteranen Erik G. Braathen har fått med seg erfarne mennesker har vært svært viktig for de tre forvalterne, men for Næss var det avgjørende.
– Det er for så vidt lett å lage fine plansjer, men Erik G. Braathen var adm. direktør i Braathens i et tiår fra 1989, og var med som styreleder i Norwegian fra 2005 til 2009, sier Næss.
Braathen var i tillegg en kort periode nestleder i Norwegian-styret, fra mai 2009 til november 2009. Frem til finanskrisen gikk Norwegian-kursen kraftig.
– Ser vi på aksjekursen i Norwegian fra mai 2005 gikk den veldig bra i perioder, sier Næss, før han fortsetter:
– Det trenger absolutt ikke å være Braathens ære, men det er tross alt bedre med god track-record enn ingen – eller en dårlig track-record.
Næss har vært en av de mest klare stemmene om feilprisingen av Norwegian på Oslo Børs, men samtidig holdt en deltagelse i Norwegians kommende rettede emisjon åpen.
FLYR OG NAS: Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.
Liker Flyrs åpningsplaner
Braathen gikk i begynnelsen av desember ut i Finansavisen med Flyrs navn og første planer. Da kommenterte han også at det meste av ledelsen er hentet fra Norwegian:
«Vi har respekt for konkurrentene, og vi får plukke litt histen og pisten.»
Han uttalte videre at Flyrs ambisjon «er å ta en del av hele kaken».
Furnes har studert Flyrs planer for igangsetting og oppskalering, og han oppsummere de som «ambisiøse, men ikke urealistiske».
– Flyr-ledelsen har allerede fra starten konsentrert seg om effektivitet, standardisering og aktiv inntektsstyring, og bør kunne konkurrere godt med tradisjonelle lavprisaktører, sier han.
For Næss, som var den mest offensive i fondsforvalteren i Flyr-emisjonen, var det viktig at Flyr skal inn i det han omtaler som den lønnsomme delen av flymarkedet, som vil si Norwegians «melkeruter».
– Norwegian har opp igjennom årene hatt god lønnsomhet innen Norge, samt med flyvninger til populære feriedestinasjoner. Det er her Flyr satser.
Næss legger til:
– I tillegg har jeg sans for at Flyr starter forsiktig med bare åtte fly det første året.