NORSKE SKOG A gikk konkurs i 2017. Noe muffens her. Hva skjeer ?

Jeg får ikke fradrag for tapet på grunn av at boet ikke er oppgjort. Hva er muffens her. Skjedde det noe ulovlig her når de gikk konkurs i 2017 ? Økonomi JOURNALISTER hvor er dere ?
teaa
22.02.2021 kl 14:58 1147

Norske skog hadde som kjent kjempegjeld fra tiden da selskapet bygde seg opp på å produsere avispapir.
Selv om de stort sett har gått i pluss på denne virksomheten, var det ikke nok til å betjene gjeldsberget.
Et gjeldssanert Norske skog ble derfor igjen børsnotert. Nye Norske skog har fortsatt litt avispapirproduksjon, men fokuset er dreid mot kartongproduksjon (høyere marginer). Videre eier Norske Skog omlag en tredel i Circa Group (produserer klimavennlige løsemidler basert på biologisk skogavfall). Circa Group har nettopp hentet inn drøyt 500 millioner kr i en emisjon som ble overtegnet 15 ganger. Circa Group planlegges notert på Euronext Growth 2. mars. Norske skog sitter - i tillegg til eierandelen i Circa Group - på et tomteområde i Halden som er verdt mange hundre millioner kr.
Norske skog prises som om eneste aktivitet er en døende avispapapirproduksjon, men selskapet er altså mye mer enn dette.
Oppsiden i Norske skog bør være stor!
Redigert 22.02.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare

I og med at ikke det gamle Norske Skog A ikke er slått konkurs får man heller ikke fratrekk på selvangivelsen

Ble kluss med den første linken. Kopier hele linken, lim inn og gå inn fra den

Nå er det faktisk slik at det er mange som for 2017 har fått fradrag for aksjetapet i skattemeldingen (tidligere selvangivelse). Og det er fradragsrett for tapet, i praksis og godtatt at fradrag ble gitt for 2018 istedenfor 2017. Se for øvrig link til norske skog, hvilket er helt korrekt det som står der. Det kan for øvrig nevnes at det ikke er ett krav til fradrag at selskapet er konkurs, men tapet må kunne vises til er endelig konstatert. Jf. link følgende:
https://www.norskeskog.com/People-and-press-(old)/Press-room/Fradrag-for-tap-p%C3%A5-aksjer

Endring i skattemeldingen kan fremdeles skje ved egenretting 2018, og andre utgifter som er relatert her kan i en samlet inngangsverdi føres til fradrag i skattemeldingen hvor alminnelig inntekt i utgangspunkt legges til grunn med 23%. Inngangsverdi som her er tapet, legges inn i skattemeldingen. Jf. link:
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/skattemelding-for-person/tidligere-ars-skattemelding/

Gjennom skatteoppgjøret kommer så en oppjustering av tap som er fradragsberettiget, med en faktor på 1,33. Således kan tilbakebetalt skatt isolert sett utfra tapet beregnes til 30,59% = skatt av alminnelig inntekt (23%) oppjustert med 1,33.
Redigert 12.10.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
R1234
13.10.2021 kl 17:31 355

Ganske ny i selskapet. Solgte alt i ACC mandag, for å re investere portefølgen i noe annet vekst. Valget falt på NSG, Kjøpt meg inn på lav 36 mandag.
Etter gjennomgang av Q1 & Q2, ser jeg for meg en mye bedre Q3, samt at satsningen videre er høy. Om dette tilfaller NSG, ser jeg fort for meg en kurs rundt 50kr, ref inntektsgivende i 2022.
Andre synspunkt som er gjort? ligger det noen analyse, eller hus som har dekning pr idag på selskapet?
Mr Å
13.10.2021 kl 20:06 263

Hvis alt klaffer er Nsg minst en doblings kandidat, hvis dagens pris på papp holder seg og fabrikk bygging går på skinner kan det gi en Ebita på 2 Mrd i 2025, i tillegg 0,5 Mrd i salg/tilskudd av CO2 kvoter/kompensasjon og 400 mill i lavere energi kost ved nye anlegg, Nsg eier 25 prosent av Circa som noen meglere tro skal gå 10 gangeren, hvis disse prognosene skulle inntreffe er nok Norske skog i 2024 nærmere minst 100,- enn 50,- alt for du bekreftet med et Google søk da mange har kjøps anbefaling/ analyse ute på Nsg nå, Høyeste 72 nederst på 45,- de fleste rundt 50 til 65. Jeg tror bare Nsg ikke er sexy nok, sliter litt med omdømme etter konkursen, her inne på forumet er det svert få som bryr seg om solide vekst selskaper eller verdi selskaper, aller helst må det være et lass med gjeld og drømme utsikter om 10 år, helst en mulighet for og tape alle pengene sine 😂 Nsg går rett og slett under Radaren, At Norske skog knapt skrives om her inne er et kjøps signal i seg selv og et kvalitets stempel 👍🙂, jeg sitter tungt i Aker og Stb først nevnte har snart gått 4 gangeren siden Coviden smalt til og Storebrand snart 3 gangeren ingen her inne bryr seg om slike selskap, jeg kan snart pensjonere meg som 45 åring 😂👍🤟Hilsen dyslektikern 😁 Jeg har nå satset på Norske skog, da jeg ikke kan finne et annet selskap som er like trygt med et enormt potensiale, anbefaler at du hører på siste live innlegg fra fra Sjefen i selskapet ligger nok på hjemmesiden og ring investor kontakt Even Lund Jeg tror dette blir gull, som jeg skrev på et annet innlegg nesten for gått til og være sant, da må man være litt skeptisk 😁💰