Hegnar om bitcoin (lol)

2030kommer
BTC 22.02.2021 kl 10:19 2692

Hegnar uttaler seg på podcasten sin:

Man kan trykke opp så mye bitcoin man vil og den kan gå til 1000 $

Har ikke hørt den selv, men hørte han sa det av noen andre.

Bør man ikke ta litt ansvar for det man sier, når man har en slik posisjon som Hegnar har i finansverden, og vite bare det helt grunnlegende hva man prater om?

Det er helt motsatt, Hegnar. Det kan aldri trykkes opp mer Bictoin, det kan aldri bli mer enn 21 mill stk Bitcoin.
Dette er grunnleggende kunnskap, som har eksistert i over 10 år, og derfor det sammenlignes med gull, en hedge mot inflasjon.

Det du snakker om Hegnar, det er FIAT (vanlige penger). Der trykkes det opp i hytt og pine :)

Elon Musk uttaler: bitcoin er hakket bedre enn Fiat.
Redigert 22.02.2021 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
JosefK
22.02.2021 kl 10:31 2665


Han har faktisk litt rett. Enhver med en browser kan hente bitcoin kildekoden og trykke ivei. At det ikke er bitcoin men en klone man får ut av det er neppe noe Trygve har hengt seg opp i. Dette skjedde også i stor skala i 2017 da bitcoin cash, sv, diamond, osv, osv så dagens lys.

Så dette er ikke sort-hvitt. Jeg har også hørt Trygve uttale seg korrekt om blokkjede teknologi i andre sammenhenger.

trek
22.02.2021 kl 10:33 2650

Det kan derimot finnes opp uendelig mange nye kryptovalutaer, noe det også gjøres hele tiden. Bitcoin er tungvint, og lite forstålig for flertallet av befolkningen. Kursen er også alt for volatil til at den er brukelig som utbredt betalingsmiddel. Da kan like gjerne en annen kryptovaluta ta over, som også krever mindre strøm. Eller kanskje folk mister interessen for kryptovaluta helt.
Aksjeamatøren
22.02.2021 kl 10:47 2597

Veldig enig med kommentarene over. Det tryggeste må være å kjøpe tomter, eiendom og landområder, det er noe av det eneste man ikke kan trykke opp og bare få mere av. Gates har skjønt dette.
Har selv aldri eid bitcoin eller annet cryptovaluta, men har florert av mails om ulike crypto man kan kjøpe og få 25% ekstra pga kampagne osv. Kanskje det er en del av framtiden, men for at det skal kunne være framtiden må den være mere stabil, skal man for eks ta over valuta (som mange på gata hevder) må man også kunne trykke opp flere crypto ellers er man like langt. Få beskjed fra arbeidsgiver, beklager vi er tomme for crypto, ingen lønning denne mnd. Samtidig blir det hele ganske for abstrakt for mesteparten av befolkningen.
True
22.02.2021 kl 12:08 2493

Det er klart at Bitcoins teknologi er utdadert for lengst i disse dager og er først og fremst en store of value. Grunnen til at Bitcoin fortsatt dominerer markedet er fordi den var FØRST på markedet, slik at alle andre kryptovalutater følger Bitcoin enten den går opp eller ned. Men når det kommer til brukelighet som for eksempel betalingsmiddel er det andre kryptovalutaer som slår Bitcoin ut av bildet.
True
22.02.2021 kl 12:11 2480

Du går glipp av noe stort. Alle slike utfordringer og problemer du snakker om vil bli løst etterhvert som vi beveger oss fremover. Det har allerede skjedd så mye progresjon at på dette tidspunktet er det ikke snakk om Kryptovaluta kommer til å bli eller forsvinne, men heller hva som blir det neste...
Aksjeamatøren
22.02.2021 kl 13:34 2399

Jeg har gått glipp av flere store ting, men kan ikke bli med på alt. Og sammenligne gull med crypto blir feil. Crypto er noe man aldri har fysisk tilgjengelig. Gull kan man ikke bare lage mere av etterhvert som det går tomt. Crypto er tall i et digitalt system. Kan være praktisk for store bedrifter for å drive transaksjoner og handler, men for mannen i gata er det vel ikke tingen å ha enda. De fleste jeg kjenner kjøper crypto for å trade eller selge videre, men hvor mange kjøper det for å faktisk bruke det som betaling for noe? Må kjøpe for ganske store summer for å betale med en bitcoin. Og hvor mange er villige til å ta imot dette som betaling. Ikke mange om kursen noen dager senere kan være 10% mindre. verdt. Du får ha lykke til, jeg holder meg til aksjer, eiendom og mineraler :)
True
22.02.2021 kl 13:38 2381

Jeg kommer til å bli rik på Bitcoin alene som har allerede gitt meg omtrent 1 million i avkastning. På lang sikt vil Bitcoin være uvurderlig.

Som sagt, Bitcoin er primært en store of value, det er utallige andre krytpoer med ulike innovative funksjoner som kommer til å forandre samfunnet slik vi kjenner det.
2030kommer
22.02.2021 kl 16:52 2265


Tomme for krypto? Du må nok lese litt mer om hva det er. Man kan kjøpe 0,000001 bitcoin. Det er ikke sånn at alle eier 1 hel krypto hver, hehe.
Og det er vel ikke snakk om at det skal ta over for alt annnet, men ett bra hedge alternativ.
De mailene du snakker om er jo som de aller fleste vet svindelforsøk, og har ingenting med bitcoin å gjøre, men noen som lurer deg til å tro det.

Mange kommentarer her så viser at de ikke har forstått hva bitcoin er. Bitcoin er BITCOIN, og ikke noe annet.
Ja det finnes over 1000 kryptovalutaer. Mange er shitcoins, men de holder man seg unna. Bitcoins blokkjede sender bare penger til og fra mottaker. Og er desentralisert, og begrenset til 21mill stk.Men man kan eie 0,000001 bitcoin feks.

Så har mange andre profesjonelle aktører bak andre kryptovalutaer, dette er IKKE DET SAMME SOM BITCOIN.
Det er egne prosjekt bak alle. Noen prosjekt ligner og andre er totalt forskjellige tek- prosjekt.

Ett eksempel er chainlink. Dette oracle basert, som er kjent i IT verden og brukes i sammenheng med databaser.
Det er bare å starte å google.

Mastercard skal nå bringe bitcoin til sitt nettverk. Paypal også. Så her kan man snart handle så det suser.

Dere kan regne ut hvor mye gull har steget de siste 10 åra. sammenlignet med bitcoin.

Det kommer aldri til å ta over for vanlige penger (fiat), men det kan lagres som gull, enda bedre, det kan også handles for direkte.

Jeg ser med en gang at det var feil å starte denne diskusjonen her, da det nok ikke er helt målgruppen..

Men håper noen lærte bittelitt.

Selv har jeg rundt 20 stk forskjellige kryptovalutaer på mobilen (coinbase og binance). Det har steget 100k i uka siden desember, og vi er nå i første fase av bullrunnet (etter 4 års syklusen). Det likner det samme som i 2017-18,.

Kommer det til å krasje igjen? Sannsynligvis på kort sikt, men ikke enda, men kanskje i slutten av året eller 2022.

Men over tid, så er trenden klar!
True
22.02.2021 kl 16:55 2253

Always say less than necessary ;)
2030kommer
22.02.2021 kl 16:57 2242

hehe. Nei, bitcoin kan aldri trykkes opp i fler. DEt er derfor det er hedge mot inflasjon. Du må kjøpe for store summer for å betale i bitcoin? Nei. du kan kjøpe bitcoin for 100 kr og handle ei truse på nett.

Men, aksjer er fint det også. Jeg har begge deler. :)
JonasKr
22.02.2021 kl 18:50 2128

Skal Cryptovaluta bli det intensjonen var, så må det gå bort fra å være et spekulasjonsobjekt som alle tror de skal bli rike på.
Viggo99
22.02.2021 kl 19:07 2094

Må le av alle som tror Bitcoin skal brukes. Dere har tydeligvis ikke forstått noen ting. Bitcoin er en investeringsklasse. Er bare å gå all inn i Bitcoins. Skal dobles innen sommeren.