Case: REC Silicon - Markedet må mates med en teskje

Slettet bruker
RECSI 22.02.2021 kl 21:33 147332

Hei alle sammen,

Først og fremst må jeg beklage for at jeg ikke har rukket å komme med en oppdatert analyse som jeg lovte i helgen. Jeg har en utrolig tøff og hektisk hverdag, som gjør at jeg ikke alltid har tid til å sette meg ned og skrive (dette innlegget tar meg noen timer å skrive ned). Hvis du ikke har lest mine tidligere tråder anbefaler jeg at du leser dem. For alle nye, gamle og potensielle aksjonærer, velkommen og nyt lesingen. Husk at det meste er teorier og spekulasjon og at dette ikke er ment som investeringsråd.

La meg starte med å nevne at den 18.01.21 var aksjekurs på 16.62kr. Dagen etterpå kom børsmelding om Aker Horizons og kursen steg til 19.74kr. Dagen etterpå steg kursen til 20.36kr og deretter falt den tre dager på rad ned til 17.20kr, nesten det samme som før meldingen kom. Aksjen steg gradvis opp til 19.20kr frem til den 05.02.21. Dagen etterpå kom børsmelding om at Røkke ønsker å tre inn som styreleder og vi nådde toppen på 24.64kr før vi falt ned til hva som er dagens sluttkurs, 19.63kr.

Da har jeg to raske spørsmål jeg ønsker at du skal svare på:
1. Var det noe nytt som kom frem som gjorde at aksjen falt ned til 17.20kr (enda lavere intraday en dag etterpå, 16.65kr) når informasjon om Aker Horizons kom?
2. Var det noe nytt som kom frem som gjorde at aksjen har falt ned til 19.63kr etter å ha vært så høyt oppe som 24.6kr?

I mitt syn har det skjedd endringer siden vi fikk vite at Røkke skal bli styreleder, men dette har kun vært positive endringer. Vi har blant annet lært mye om veien fremover og også hvorfor Røkke skal tre inn som styreleder, noe jeg kommer tilbake til senere. Da spør du deg selv dette:

Ingenting tilsier at aksjekurs skal falle, men hvorfor da et fall fra 24.64kr til 19.63kr på noen få børsdager?

1. Aksjen er volatil, dette gjelder på grønne og røde dager. Nye topper vil testet og tidligere topper som nå er bunn vil retestes.
2. Frykt. Et perfekt virkemiddel til å "ta" penger fra de utålmodige til de tålmodige.
3. Frykt igjen, men denne gangen på momentet til aksjen. Perfekt når det er så mange uvitende aksjonærer som ikke vet bedre - også kan de som er kapitalsterke smile, le og fortsette å laste opp og istedenfor å by for mye og presse prisen opp, byr de for lite, fordi folk rett og slett er villige til å selge.

Jeg er kun aktiv på Hegnar forum og har ingen bruker noen andre steder, men jeg har vært inne og lest på diverse forumer. Hva slags inntrykk har jeg fått? Panikk, frykt, usikkerhet. Dette blir kapitulert helt perfekt. Et par store ordre - også gjøres resten av jobben av seg selv. Begynner aksjekurs å komme tilbake? Et stort salg til, presse prisen ned - også gjøres resten av jobben av seg selv. Før jeg går videre til å snakke om fundamentet i lys av Q4 presentasjonen ønsker jeg å påpeke at frykt er din største fiende. Kontroller det.

Nå kan vi gå videre til fundamentet til selskapet. Dere som har fulgt med på meg vet at jeg har spyttet at aksjen er på billigsalg en lang periode nå. Dere vet også at jeg ikke er for opptatt med Yulin og fokuserer på USA og EU, ettersom jeg mener at det er der fremtiden ligger. En av årsakene til at jeg mener at REC Silicon vil blomstre de neste årene, er på grunn av den politiske variabelen. Jeg tror ikke folk verdsetter hvor stort det er å ha demokratisk flertall i USA med Biden (en revolusjonær som ble valgt inn fordi han lovte store endringer innenfor bl.a. energi-segmentet) som president, eller vet hvor sjeldent det er. Dette betyr i praksis at Biden kan få utført politikken han ønsker i minst 2 år til, før det blir et nytt valg om å stemme inn medlemmer til senatet. Betyr dette at Yulin er verdiløst? Absolutt ikke! Fra presentasjonen til REC Silicon på fredag ble det gitt et politisk beskjed: Inkluder oss eller bli sittende fast der dere er. Et signal ble sendt på at kunnskapen og teknologien til REC er nødvendig for våre kinesiske samarbeidspartnere og at det er REC som har styringen. Men la oss si at Yulin er et tap prosjekt, forandrer det noe? Absolutt ikke! REC Silicon kommer først og fremst til å blomstre pga. USA og EU. Det finnes ingen andre som REC Silicon i hele USA og EU, men det finnes mange som dem i Kina. Men hvorfor så mye fokus på USA og EU?

Da kommer jeg til et av mine viktigste poeng. Det vil bli startet et kappløp om å komme lengst innenfor fornybart i verden. De som mestrer dette og er suksessfulle vil komme videre, mens de som ikke klarer å gjøre skifte fra fossilt til fornybart vil sitte igjen som de store taperne, uavhengig av dagens posisjon i verdenssamfunnet. Dette er spesielt viktig for USA og Kina og kan avgjøre hvem som fortsetter å ha hegemoni og vil være verdensledende. REC Silicon passer perfekt inn her, ettersom USA kommer til å satse sterkt på fornybart og da trengs det flere selskaper som REC Silicon, som kan være bærebjelkene og produsere ingrediensene som er nødvendige for å bygge lokale verdikjeder rundt grønt.

Vi lærte også at Biden variabelen ikke kun er noe vi aksjonærer ser på, men som også blir tatt veldig seriøst av ledelsen i REC. Det blir dedikert eget område for dette på presentasjonen og ledelsen virker svært positive, men noe som er enda viktigere; Fremtoningen på presentasjonen. Det blir nærmest sagt at alternativene for batteri segmentet i USA er å enten 1. Samarbeide med REC Silicon (vegg til vegg) eller 2. Bestille fra Kina. Hvorfor er ikke punkt 2 aktuelt? Biden - og administrasjonen hans. Det ble nevnt for noen uker tilbake at Biden administrasjonen vil fokusere på å produsere i USA og kjøpe i USA. Bedrifter må nærmest sende søknad for å handle varer internasjonalt fremfor å bestille fra USA. Dette er bare noe av politikken vi har fått innsyn i. Biden var klar og tydelig om at covid-19 pandemien er hans første prioritet - og se hvor mye testing de har fått til i løpet av den korte perioden. Neste steg er å legge frem hele sin plan for fornybart. Tror du ikke at grønne incentiver vil være inkludert? De skal bruke over 2.000 milliarder dollar og med presidentens egne ord; revolusjonere energi-sektoren og skape nye arbeidsplasser. Tror du at USA vil la Kina vinne den politiske maktkampen som vil bli spilt de neste tiårene, fordi det er billigere å bestille derifra? Og apropos billigere, har ikke prisene bare steget uke for uke? Tror du ikke dette vil fortsette, når etterspørselen bare vokser og vokser?

I tillegg til det - og det aller viktigste. Vi fikk informasjon om akkurat hvorfor det haster for Røkke å bli styreleder. Fra presentasjonen fant vi ut at REC er i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere og at konkurrenter må sloss for å bli samarbeidspartner for REC Silicon. Batteri segmentet kommer til å være helt enormt, ettersom verden går fra fossile biler til elektriske biler og her synes jeg at REC håndterer det helt perfekt. De slapper av og lener seg tilbake, mens konkurrenter må kjempe for å gi dem et godt nok tilbud til at de skal vurdere å vie seg til dem. Her kommer den lange erfaringen til ledelsen frem, her kommer ekspertisen frem. I flere år har REC vært i en sårbar posisjon. Andre ledere hadde kanskje hoppet til første avtale som gir dem omsetning, men REC vet hvilken posisjon de vil ha i markedet og de tar ingen raske avgjørelser.

Konkurs er ikke lenger et dilemma, nå har selskapet tid på seg. Det som derimot bør bli diskutert er; Vil REC gi slipp på Yulin for å satse kun på USA og EU? Kan Butte utvides? Kan ML utvides? Kan REC bygge nye fabrikker i fremtiden for å møte etterspørselen som vil komme? Vil REC selge sine patenter og kreve enten eierskap eller en viss sum for lisensen?

Så er spørsmålet nok en gang; Har det kommet ny informasjon som tilsier at aksjekurs bør gå ned? Svaret mitt er nei, tvert i mot burde vi ha gått opp. REC Silicon sier selv på presentasjonen at verdien til ML er på 1.7 milliarder USD. Hva er markedsverdien til selskapet i kveld? 7.3 milliarder kroner... Usle 7.3 milliarder kroner for et selskap som kan være en helt sentral aktør for den vestlige del av verden og fornybart. Jeg tror at REC vil ha et markedsandel i hele verden, men første prioritet bør kun være USA og EU for å bygge et sterkt fundament. Markedet må alltid mates med en teskje. Hvis det ikke kommer nyheter på en til to dager, begynner folk å få panikk og selge. Slutt å tro at du blir en milliardær over natten, da kommer du til å brenne deg. Istedenfor - velg et selskap (det må ikke være REC) som du mener vil være helt essensielt for fremtiden og som er underpriset basert på potensial og hold deg til det. Ikke la aksjekurs påvirke om det er et møkk selskap eller om det er verdens beste selskap. La fundamentet snakke for seg selv.

Husk; neste uke trer Røkke inn som styreleder. Han er kun styreleder i to børsnoterte selskaper, Aker og REC. Stol på meg når jeg sier det, det er ekstremt mye som jobbes med bak kulissene. Det er begrenset med hva Tore Torvund kan fortelle oss på en kvartalspresentasjon, men for alle som har holdt øynene oppe så fikk vi den informasjonen vi trengte, vi må bare lese gjennom linjene. Ikke bli overrasket om det strømmer inn med børsmeldinger i mars, fordi det kun er snakk om tid. Så om du vil selge aksjen til 19.63kr så må du bare være min gjest, selg gjerne til enda lavere frem til midten av mars, for da skal jeg fylle på mer, men hvis du har tro på selskapet, fundamentet og tror at den grønne revolusjonen som nå kommer også er en maktkamp mellom hvem som vil beholde makten i fremtiden, ja da gjør du det jeg nå lenge har bedt dere om å gjøre: Du tar egne selvstendige vurderinger og du kjøper for alt du har råd til. Ikke la frykt være årsaken til at du går glipp av hva jeg mener er den beste vekst casen i hele Oslo Børs. Har du troen på REC Silicon, eller bare later du som fordi det har blitt en folkeaksje og bytter mening basert på aksjekurs? De store kan kanskje bestemme retning en viss periode ved hjelp av frykt, men det er oss små og fundamentet som avgjør i lengden. Tenk langsiktig.

- Uchi
Rubin
23.02.2021 kl 23:12 13093

Helt riktig. Jeg skrev det samme på «min tråd» tidligere i kveld også.
Totalmarkedet for den nye batteriteknologien blir ekstremt stort. Vi snakker om kanskje mange tusen milliarder kr over noen år...😅
Redigert 23.02.2021 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Babbai
24.02.2021 kl 05:17 12813

Veldig positiv artikkel i DN i dag: https://www.dn.no/utenriks/usa/kina/teknologi/usa-skal-etablere-teknologiallianse-for-a-isolere-kina/2-1-968865

Sitat: USAs president Joe Biden skal i løpet av denne uken undertegne en presidentordre for å akselerere oppbyggingen av en forsyningskjede for databrikker, batteriteknologi, medisinsk utstyr, sjeldne råvarer og andre komponenter. (...) Målet er å bli langt mindre avhengig av kinesiske fabrikker. USA ønsker å gå i spissen i alliansen
Slettet bruker
24.02.2021 kl 07:52 12528

Alle faktorer ligger tilrette for at rec skal få seg en kraftig byks oppover . Ref til artikkel om at Biden ønsker å gjøre USA uavhengig fra Kina . Rec har den råvaren som muliggjør mye av det Biden planlegger !
Slettet bruker
24.02.2021 kl 07:52 12523

Snart vet vi så mye mer om Biden-administrasjonen sin plan. Snart vet vi mer om Røkke sin plan. Disse to triggerene i seg selv, sammen med inventar og teknologi bør enkelt gi oss dobling fra dagens kurs, mener jeg. Risikoelementet blir mindre for hver dag. ML skal gjenåpnes - og kontrakter vil komme i bøtte og spann, fordi for at Biden-administrasjonen sin plan skal lykkes, trengs det flere bærebjelkere som REC.

Ha en fin børsdag og husk å ikke la aksjekurs påvirke dere for mye! Det er når det "dipper" ned og markedet er fylt med falsk frykt at en bør kjøpe med begge hender, men så tror jeg at vi får kraftig rekyl opp i dag.
Redigert 24.02.2021 kl 07:53 Du må logge inn for å svare
manman01
24.02.2021 kl 07:57 12488

https://factba.se/biden/calendar

Jeg skal ihvertfald følge med på hvad der sker i USA i dag.

Dette kan blive spændende.

"
Time (ET)
12.30PM
Press Briefing by Press Secretary Jen Psaki, Deputy Director of the National Economic Council Sameera Fazili, and Senior Director for International Economics and Competitiveness Peter Harrell

2:00PM
The President and The Vice President meet with a bipartisan group of House and Senate members on U.S. supply chain

4.15 PM
The President signs an executive order on the economy; The Vice President also attends
"
Redigert 24.02.2021 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
JML
24.02.2021 kl 11:07 12029

Godt å se at markedet nok en gang ser ut til å ikke vektlegge hva enkelte av disse forsurede grinebiterne får seg til å si. Sissener, Jensen mf blir tydeligvis ikke hørt lenger, og det har de seg selv å takke for.
Slettet bruker
24.02.2021 kl 16:40 11744

Hmm. Kan det komme emisjon på disse lave kurser?
Slettet bruker
24.02.2021 kl 17:10 11552

Det drar seg til.

Fra BetterWorldSolutions:
"A Polysilicon shortage probably is causing problems for the solar panel industry. Producers of solar panels expect high costs and lower margins due to an unexpected shortage of raw materials."
orhaugen
24.02.2021 kl 17:25 11427

Ganske utrolig at markedet ikke skjønner hvor det bærer. RECSI har fabrikken klar! Byggekost 1,7 mrd USD, børsverdi 6 mrd NOK. Ganske så idiotisk! Er det noe USA og EU ønsker, så er det større uavhengighet fra Kina. Det er ingen tvil lenger om at hele verdikjeden må bygges opp andre steder. Annet eksempel; https://www.nrk.no/urix/biden-holder-krisemote-om-mangel-pa-databrikker-1.15388740
Slettet bruker
24.02.2021 kl 17:42 11275

Når så rundt halvparten av Kinas produksjon kommer fra Xinjiang-provinsen basert på kullfyring og slavearbeid, og som svartelistes i US og EU, så blir det kø på venterommet til Tore Torvund. Kanskje til og med kinamann står på døra? Det er jo shortage på poly i Kina. Men verdikjeden utenfor Kinas kontroll må på plass.
Slettet bruker
24.02.2021 kl 23:51 10830

RANT - ikke les om du skal sippe og klage etterpå. Kun mitt ærlige perspektiv om alt, men kan hende at jeg bommer fullstendig om alt - mange av dere som er langt bedre enn meg, så ikke hør på alt jeg sier kun fordi jeg er flink til å formulere meg. Tenk selvstendig - innlegget har lite å gjøre med REC, men mer om personen bak Uchi, så vi kan bli enda bedre kjent og dette er ment som rant. Vet du hva, ikke les. Ikke verdt tiden din!

Markedet er fylt med uvitende aksjonærer som ikke legger inn tid og dedikasjon innenfor sine investeringer. De ønsker kun raske penger, men det er sånn de brenner seg. Det hjelper heller ikke at finansmedia og profilerte profiler konstant skal rakke ned på selskapet også hele tiden. Det de alle gjør feil er at de dømmer REC basert på fortid fremfor fremtid.... helt absurd, også tror de at de er så smarte ved å gjenta ting fra fortiden som alle vet fra før av og nevner aldri fremtid.

Hvor lenge har jeg ikke nå spyttet ut, nesten daglig at Biden-administrasjonen (majoritet i senatet) er en gamechanger som er langt viktigere enn VP eller G14. Jeg bryr meg ikke om dem lenger, fordi jeg vet at kontrakter vil komme i bøtte og spann. Ikke misforstå, G14 er viktig for REC, men nå er det ikke lenger snakk om at REC trenger dem, tvert i mot så trenger de REC. Hovedinnlegget i denne tråden påpeker tonen ledelsen i REC hadde på Q4 presentasjonen, men problemet med sauer er at de kun tror på det de blir fortalt - og klarer ikke å tenke selvstendig. Ikke deres feil, jeg har vært i den båten selv store deler av livet. Hele livet blir vi fortalt at vi skal være fornøyd med å leve "ok" og at vi har det bedre enn 99% i verden. Trygg utdanning. Trygg jobb. Trygg lønn. Jobbe til vi er i 60-70 årsalderen for å leve finansielt fritt de siste årene i livet, men så spør jeg; hvorfor skal de som er på toppen pensjonere seg når de er i 20-30 årsalderen og følge drømmen resten av livet, men resten av oss må jobbe som slaver til vi nærmer oss døden? Tjene mer på 1 dag enn vi gjør på 1 år? Bleh. Jeg vil gjerne jobbe til jeg er 100 år til og med, hvis jeg lever så langt, men ikke fordi jeg må det for å overleve finansielt, men fordi jeg følger drømmen min og at min arbeidsplass er givende!

Fremdeles er det folk som tviler - og det beste argumentet de kan komme med er at jeg hauser, men har ikke ting jeg har sagt siden jeg ble aktiv på Hegnar endt opp med å treffe, hver eneste gang? Jeg har bommet på prediksjon av aksjekurs, men aldri på fundamentet, fordi enhver med litt IQ og visjon til å tenke større enn det vi blir matet av media klarer å sette 2+2 sammen... men da må man klare å se det større bildet. Man må sette seg inn i selskapet, verdenspolitikk og vekst aksjer.

Bare vent sier jeg til alle dere som fremdeles tviler. Snart begynner kontraktene også å renne inn. Spørsmålet har ikke vært om ML kan gjenåpnes, det har vært hvor fort kan de gjenåpnes og ekspandere? Kan REC selge patenter for å bygge nye fabrikker - eventuelt kreve eierskap mot patenter? At folk selger på disse prisene er enten sauer som rett og slett blir flådd av de store - eller at de store ikke lar denne vokse for mye før de er fornøyd med sin posisjon, men nå skal jeg ikke konspirere alt for mye.

Kort sagt: Dere som har angrepet meg de siste dagene kan si at jeg hauser. Dere kan si at jeg bare snakker luft, men så spør jeg deg: Har du våknet opp ennå? Begynt å tenke selvstendig? Begynt å tenke lengre enn nesetippen? Hvis ja, så bra. Velkommen til vekst aksjer og vær forberedt på store svingninger short term, men livsendrende avkastning longterm, gitt at det vi sier om REC ender opp med å være riktig. Hvis nei, selg REC og kjøp Storebrand, Telenor, Gjensidige osv. Vekstaksjer er ikke for deg. Du må tørre å drømme og sette verdenspolitikk i sammenheng med hvor du tror fremtiden er på vei til og hvilken rolle et selskap som REC Silicon kan ha i denne fremtiden. Du må tørre å ta kalkulert risiko og du kan ikke riste og vibrere mer enn en tredemølle hver gang aksjekurs går ned. Du må ha tillit til din investering og akseptere svingningene og ri dem ut. Men kom igjen, fortsett med angrepene og fortell meg at dette innlegget er det værste du noen gang har lest eller at jeg bare snakker tull, men merk at jeg noterer ned navnene deres og jeg kommer til å calle dere ut om et år fra nå, når ML gjenåpnes fordi demand fra verden vil kreve det, kontraktene kommer i bøtte og spann og REC Silicon nok en gang tar en ledende rolle med å være en innovator og frontfigur innenfor sitt felt - så får vi se hvem som hadde rett. Trenger dere ærlig talt flere signaler på at REC Silicon kommer til å bli en maskin med potensial til å få større markedsverdi enn de hadde i 2007? Jaja, da kan ikke jeg hjelpe deg. Men til dere uvitende som rister, pust. Slapp av. Ikke la aksjekurs påvirke deg til å selge, fordi hva har endret seg fra da vi var på 24.6kr kontra nå? Ingenting negativt, men flere positive bekreftelser, men så er frykt et virkemiddel som har blitt brukt for å kontrollere sauer helt siden menneskehetens historie og det har fungert hver eneste gang og vil fortsette å fungere, til vi små innser at frykt bare begrenser oss fra å nå vårt sanne potensial.

Jaja, nok av dagbok skriving på forum for i kveld også gleder jeg meg til å bli kritisert av dere for å ha så ekstreme meninger om alt. Kanskje jeg bare skal forholde meg til REC fremover og slutte å snakke som om jeg er en livs-guru, for det er jeg ikke, haha. Jeg bare våknet opp for to år siden og fikk til mer på to år enn det jeg fikk til resten av livet mitt til sammen, fra å være en gjeldsslave (tok meg så mange år....) som startet med minus (tok et forbrukslån på 200k, fordi bankene vil jo ikke gi en gjeldsslave noen andre muligheter) til å bli en multi millionær og leve finansielt fritt (jobb), ikke på grunn av aksjer eller jobb alene, men fordi jeg begynte å stole på meg selv, rose meg selv og ta selvstendige avgjørelser i livet fremfor å følge alle andre som skal fortelle meg hvordan jeg bør leve - og jeg deler hva som fungerte for meg. Ikke sikkert det er ment for deg! P.S: Jeg er ingenting i forhold til de fleste av dere og ser ikke på meg selv som bedre enn andre, men jeg har tillit til at når jeg investerer mye av min formue innenfor noe, så setter jeg inn innsatsen som trengs for å være sikker på at det er riktig avgjørelse for meg selv og jeg har INGENTING i mot å dele det med dere andre små, fordi vi må være der for hverandre fremfor å prøve å sloss mot hverandre.

Hilsen,
"Hauseren" Uchi som bare snakker tull.
Kjellefant
25.02.2021 kl 00:05 10820

Elsker din posivitet, fortsett med det. Skulle gjerne vært like positiv, men jeg er den rake motsetningen til deg. Men denne gangen har jeg bestemt meg å stole på meg selv også og har derfor satset en del penger på REC. Skulle det gå gale så er sjansen for å tape alt veldig liten og den risikoen har jeg råd til. :)
Slettet bruker
25.02.2021 kl 08:50 10235

Dette er nok allerede en realitet men Røkke drøyer med kunngjøringen til etter 4 mars
Babbai
25.02.2021 kl 09:04 10150

Ja, det er bare å være tålmodig.

Jeg likte forresten veldig godt dette sitatet i artikkelen nedenfor som ble publisert i går: «Etter tirsdagens sene forbedring er det ikke for sent å selge de dyreste vekst-aksjene du har, men for de gode vekstaksjene definerer jeg meg selv fortsatt som en kjøper», uttaler Cramer.

De GODE vekstaksjene. Det er de man må finne. De som støttes av positive trender og events på både mikro- og makronivå. Om REC er en slik aksje, får hver investor avgjøre selv.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/02/24/7631989/hvis-du-holder-pa-disse-aksjene-ma-du-tale-at-det-svir
Slettet bruker
25.02.2021 kl 17:42 9941

Det fundamentale ligger til rette for at REC Silicon skal restarte ML og vokse blir bedre og bedre for hver dag.
Så ser vi at aksjekursen går motsatt vei og over 26% av verdien av selskapet er barbert bort siste uken.

Frykt.

Jeg kjenner på frykten. Jeg kjenner den er der, men har tatt valget om å stole på egen overbevisning om at dette skal gå veien. Har snudd flere steiner og mikset og trikset, til og med tradet med suksess. Har kjøpt med alle sparemidler jeg har fått tak i, uten å risikere hus og hjem. Økt beholdning med nærmere 40% og senket snittet til rett over 19.

Buy the dip.
Redigert 25.02.2021 kl 20:19 Du må logge inn for å svare
VL
25.02.2021 kl 20:12 9468

Det går veien men det tar bare lengre tid, surt at det måtte ned såpass mye. Foreløpig så har vi rykket tilbake til da AH tok over men med litt tålmodighet så tror jeg REC skal skinne igjen.

Idag ble Jennifer Granhold valgt inn som i Department of Energy.
« Granholm wants to boost jobs in manufacturing of electric vehicles (EVs) and wind and solar power, and is likely to play a big role in Biden’s goal to put the country on a path of decarbonizing the economy by 2050.»

https://www.reuters.com/article/BigStory12/idUSKBN2AP2JP
USA skal satse på fornybar og REC er klar.

Redigert 25.02.2021 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
Null
25.02.2021 kl 20:25 9367


Hvordan går det med RECSI i morgen
Ser USA faller tungt i kveld, lurer på hvordan det vil påvorke REC i morgen.
Liker vel egentlig ikke utviklingen sinden Q4 forrrige uke...

Ser vi nye 10 % i morgen??? det vil bli rød OSE over det hele om dette ikke kommer litt opp på slutten av kvelden og med grøne FUTER i morgen

Null
VL
25.02.2021 kl 20:29 9332

Ingenting er sikkert, OSE har vært grønn i mange dager nå og Rec har falt som en stein. Så kanskje vi trenger noe røde dager så folk kan våkne fra sine fossile( olje) drømmer og tenker på fremtiden igjen.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 20:37 9238

REC bør få en ganske kraftig recyl i morgen etter mine analyser
Ærligtalt
25.02.2021 kl 20:51 9047

Yulin...Hvorfor er det ikke mer snakk om den? Siste ord er jo absolutt ikke sagt der..

Og hva med denne... slår den inn så kan det vel bli hyggelig?
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
Redigert 25.02.2021 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 21:02 8876

Uten tvil kjedelig å se 30% ned på hva da? 9 børsdager? Spesielt når det har tatt så mye tid på veien opp - og selv på 24kr mente jeg at aksjen var på billigsalg basert på potensiale i fremtiden.

Det jeg har merket, helt siden forrige uke er hvor mye frykt og usikkerhet det har vært på forumer. Er nesten som en domino-effekt, hvor nedgang skaper mer usikkerhet og enda mer nedgang fordi alle forsøker å time markedet. Vi gikk fra å ligge stabilt på 20-23kr til å dundre ned på 16.60kr på litt over en uke. Hvordan kan vi falle på en dag som i dag, hvor vi endelig får bekreftelse fra Biden-administrasjonen? Enkelt: Panikk. Istedenfor at kjøpere skal presse prisen opp presser utålmodige og redde aksjonærer prisen ned for å komme seg ut - og jeg forstår dem kjempe godt! De vil jo sikre gevinst og det hjelper ikke med daglig FUD og at de ser at aksjekurs går nedover.

Det vi trenger nå er at moment snues igjen. Samme menneskene som var kjempe positive i forrige uke er nå plutselig negative, kun pga. aksjekurs. At grønt er en boble er jeg uenig om. Grønt er fremtiden, men ja det er selskaper som er overpriset, men REC Silicon - som har en markedsverdi til 6.2 milliarder kroner, hvor bare fabrikkene er verdt så mye mer, patentene ekstremt mye fordi alle vil ønske teknologien fordi dette er hvor fremtiden er på vei til - Biden startet første steg allerede i går kveld og hvor Kjell Inge Røkke tar styringen personlig fra og med neste uke viser jo meg alt jeg trenger å vite; det er ekstremt mye som jobbes med bak kulissene og det er kun snakk om litt tid før vi får nye børsmeldinger, nye partnere, gjenåpningsdato for ML og at USA starter kappløpet om fremtidens olje med Kina. Dette vil være Biden sin legacy. Hva han kommer til å bli husket for. Har full tillit til at alt skal gå - akkurat som vi har predikert.

Det at aksjen handles til disse kursene er helt absurd, men til folk ikke innser det selv og panikk avtar - er det lite vi kan gjøre, bortsett fra å holde, forsøke å time markedet ved å selge oss ut - eller de som er heldige og har mer kapital; kjøpe enda mer og utnytte muligheten

Men så tenker jeg dette - fabrikkene er her og vi vet at markedet er på vei, basert på verdenspolitikk, men hvorfor blir REC fremdeles straffet for sin fortid? Eller straffet for å være et grønt "bobleselskap" når det er et solid og sterkt selskap? La oss si at ML gjenåpnes og er i full drift i 2023 (jeg tror personlig gjenåpning ved slutten av 2021 - Q1/Q2 2022 - gradvis, med full kapasitet i 2023) som er beskjeden vi fikk fra forrige presentasjon: Hvorfor blir ikke REC priset på ebitda? Merkelig.

Uansett - får vi en god dag nå - med la oss si 10% og mer opp så er momentet tilbake og vi kan gå tilbake til å teste nye topper. Vi må klare å bikke over 18.5kr og fortsette veien tilbake til 20kr. Se på 5 års graf for selskapet - aksjen er kraftig oversolgt akkurat nå. Jeg har ikke opplevd tidligere at et selskap som bruker mye tid på å gradvis klatre opp sakte, men sikkert brått skal miste alt på noen dager, når fundamentet har blitt styrket i mellomtiden.

En uke til Røkke trer inn som styreleder og derifra kan børsmeldinger kommer når som helst også er vi plutselig tilbake der vi slapp sist. Jeg tørr ikke å forsøke å time markedet med alt som foregår akkurat nå.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 21:10 8789

Dette er ikke komplisert, det er så enkelt som at de store hvalene sluker krill, og eneste verktøy vi har er å ha tålmodigheten i behold. RECSI er ingen tomt skall eller en spinnoff som kan henges på grønne bobler, dette er et stort stort spill som ingen av oss her inne kan påvirke i særlig grad. Som alltid, er det største problemet at man ikke har større krigskasse... men om kort tid er denne uken glemt og som vanlig er mars en riktig god del av aksjeåret, som alle andre aksjeår. IKKE selg unna gull for møkk som det sies :-) Stå på og hold hain ann, så kommer skuta til havn og solbrillene kan slites ut i dagesvis!!
VL
25.02.2021 kl 21:15 8733

Misforstår meg rett men det er helt håpløs å komme med spådom. Mange her som spådde at den skal opp idag, så jeg tror vi la tiden jobber for oss og selskapet.
Sitter du i noe mnd. og år så er det bare å sitte rolig gjennom stormen. Tok oss ukervis å komme til 24kr men tok oss 4 dager til 17kr så man vet aldri når det snu. Kanskje det blir imorgen, kanskje neste uke men opp tror jeg skal vi i fremtiden.
BPVK
25.02.2021 kl 21:21 8670

Misforstå eller forstå deg rett?
KommersK
25.02.2021 kl 21:30 8590

Enten man er hausser eller baisser(ja, begge ordene skrives faktisk med to s'er, Uchi), så trengs begge typene i disse trådene. Blir helt oppgitt over at enkelte nærmest blir mobbet og latterliggjort hvis de er pessimister. Det er alltid flere grunner til at kursene er der de er. Jeg er selv tungt inne i Recsi, og tror den skal opp fremover. Men denne dip'en viser jo at pessimistene hadde rett i at den skulle ned nå. Klart det var overraskende at det ble så mye uro i Yulin, men sånn er nå situasjonen.
Benytter anledningen nå til å snitte meg ned, og håper og tror denne skal godt opp i løpet av året. Kjell bruker å sørge for oppgang. Men sikker kan man aldri være i denne tralten. Husk det.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 22:05 8363

Skjønner ikke hvorfor du skal forsøke å rette på skrivemåten min (bruker bare deg som eksempel nå, har skjedd flere ganger av andre også). Jeg har jo ikke bedt om hjelp med grammatikk. Når man skriver så mye som jeg gjør og er dyslektiker i tillegg, så bryr jeg meg lite om ordfeil. Tankene mine er på helt andre plasser enn slike detaljer. Så lenge du forstår meg og jeg forstår deg er jeg fornøyd. For orientering så har jeg mastergrad fra topp universitet, ikke at sensorene mine noen gang tok meg fra A til B pga. ordfeil.... men så er jo dette flere år tilbake, så kanskje ting har endret seg og har en stilling som gjør meg til 1% i Norge lønnsmessig, de brydde seg nok ikke for mye på skrivefeil de heller når jeg fikk jobben...

Med det sagt så er jeg uenig med deg om at vi trenger haussere og baissere. Vi trenger folk som faktisk står for sitt ord og som bruker logiske argumenter med informasjon tilgjengelig for å argumentere for hvordan fremtiden vil være, fordi REC skal ikke dømmes basert på fortid, men fremtid. Denne nedgangen viser ikke at pessimistene hadde rett. Pessimistene som skriver her argumenterer stadig for at REC ikke er verdt noe som helst. Årsaken til at vi går ned (tror jeg, kan ta feil!) er makro-børs situasjon i verden, mye FUD og panikk rett og slett. REC Silicon blir straffet for å være et grønt selskap (som er bunnsolid) fremfor at verdien skal gå høyere sammenlignet med alle selskapene som er basert på luft. Pessimistene hadde flaks, fordi fundamentet har blitt styrket i mellomtiden. Selv en ødelagt og feil klokke gjetter tiden riktig to ganger om dagen.

Men så sier jeg det jeg har sagt million ganger før. Ingen av oss vet hvor denne skal kortsiktig, men langsiktig har jeg investert alt av formue bortsett fra hus og faste eiendeler fordi jeg har tro på fremtiden. Sikker kan man aldri være med noe som helst, plutselig våkner jeg ikke opp i morgen eller milliarder av scenariorer som kan oppstå, men det kommer aldri til å stoppe meg fra å følge det jeg tror på. Kalkulert risiko kaller jeg det. Går det feil er jeg villig til å starte fra null igjen, men går det riktig kan dette ta meg så mange steg nærmere der jeg ønsker å være, finansiell frihet. Ikke noen usle millioner, det er ikke finansiell frihet. Jeg vil ha "F*** you" penger og REC er snarveien min. Når året startet spådde jeg at vi vil se en flerdobling av kursen, hittil er vi 3.11% opp YTD. Ingenting har forandret seg. Om ikke i dag, i morgen, om ikke i morgen om en måned, om ikke om en måned, om ett år. Tid er på min side og tålmodighet er noe jeg har. Jeg er ikke investert i REC for å få en dobling eller tredobling, da hadde jeg gjort som Grove og solgt meg ut for lengst. Jeg er i REC fordi jeg ønsker å være med på reisen til et av de sterkeste casene som finnes og har tillit til at fremtiden jeg har analysert og predikert vil bli en realitet, noe som betyr at dette blir en uforglemmelig reise. Det at vi går 30% ned på noen dager er en del av eventyret. For å avslutte: Jeg har lastet opp med hver eneste krone jeg har klart å samle og vil fortsette å laste opp månedlig, uavhengig av aksjekurs. Synes egentlig bare synd på de som er all inn og ikke kan utnytte muligheten til å akkumulere mer....
Redigert 25.02.2021 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 22:09 8315

Tar man en titt på andre solaksjer over dammen, som FSLR, ser man at REC rett og slett følger solaksjene ned i gjørma. Dette later ikke til å ha noe med REC å gjøre, men rett og slett markedssegmentet.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 22:23 8155

..sier sitt om slike som sikter seg inn på grammatikk i en sammenheng som dette vi prøver å debattere i et slikt forum som dette, vil heller belyse dine gjennomtenkte ordlag i sammenhengen vi alle er her for. Takk for dine utdypende bidrag !!
JML
25.02.2021 kl 22:34 8019

Ja markedssegmentet. Men hva betur det, jo dårlig stemning i markedet. Hvorfor? Markedet er jo utvilsomt der, men ser du hva som blir uttalt i media så blir investorene skremt. Og hvorfor? Pga manipulasjon fra diverse mediehus, analytikere og kapitalforvaltere har gått sammen for å skaffe seg en god inngang.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 00:24 7524

Uchi, du skriver godt!
Planen min er å selge litt av mine 215k aksjer når ML starter opp.
I motsetning til Grove kommer jeg ikke til å snu på flisa uten noe fundamentalt forandrer seg drastisk.
Ståltro på at Aker og Røkke tar godt vare på mulighetene som ligger foran REC Silicon. Sitt i ro i båten er mitt råd sålenge ingenting fundamentalt har forandret seg. Dette går over, verden er i omstilling til det grønne og REC Silicon ligger godt ann til å kunne bli en kjempe innenfor dette.
Spice Melange
26.02.2021 kl 00:54 7406

Da vil jeg bare gratulere alle som sitter på RECSI, for uansett hva jeg gjetter på av ting som flytter markedet i den ene eller andre retningen, så ender det motsatt av jeg skulle gjette på xD
MAO -Jeg tror REC får en drittdag i morgen -dvs. at dere som er fornuftige og med is i/på magen/egga får hentet dere inn igjen litt skikkelig i morgen.
I dont get it...
Ingenting har vel forandret seg i realiteten?

UAnsett - supert med alle både pessimister og optimister her! Alltid bra å med litt perspektiv!
Zilver
26.02.2021 kl 23:07 6645

Setter stor pris på dine innlegg Uchi. Fokus på det fundamentale, der fokuset skal være. Enig i at mange er uvitende aksjonærer og hopper fra aksje til aksje og ønsker raske penger. Det ender som oftest ikke så bra. Å som du også har nevnt blir mange fort nervøs når aksjen går nedover. Jeg er glad for at jeg er såpass trygg på REC at jeg ikke blir styrt av frykt om aksjen går nedover i perioder. Langsiktighet er nøkkelen.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 08:27 6266

Bidens gigantiske corona-pakke er vedtatt i representantenes hus. Det burde være gode nyheter for REC!
kuka
27.02.2021 kl 09:11 6108

Nå er det neppe "stumpene" Røkke skal redde når han stiller seg til disposisjon som styreformann; men derimot å legge forholdene til rette for noe langt større. Om jeg har forstått det rett sitter Rec på noe unikt når det gjelder materialer og patenter som vil etterspørres i stadig sterkere grad etter hvert som omstillingen til "grønt" tar fart. Allerede nå er det f.eks amerikanske bilfabrikanter som har besluttet at hele bilproduksjonen fra 2025 skal basere seg på batterier.

Selv om Røkke i den norske finansmedia forsøkes fremstilles som alt annet, har han et solid navn internasjonalt, også på det politiske planet. Noen av oss vil huske at daværende president Bill Clinton i forbindelse med hans Norgesbesøk, lot seg avbilde med Røkke på hans rekefartøy ved Aker brygge. De politiske relasjonene dette stuntet var tuftet på er neppe blitt borte i mellomtiden.

Så til oppstart av den omtalte fabrikken. Det er vel riktig at det pr i dag ikke er et marked for den produksjon som fabrikken har kapasitet til, men gitt den rette utviklingen er det samtidig slik at en fabrikk alene ikke er nok til å dekke etterspørselen i fremtiden. Dette vet Røkke/Aker/TT og ikke minst de virksomhetene som allerede har tatt beslutningene om overgang fra fossilt til fornybart. I dette spillet er det neppe rom for for kortsiktig tenkning, men derimot for for de lange linjer.

I dette bildet er det nærliggende å anta at det over tid har pågått forhandlinger mellom Rec og potensielle fremtidige brukere av Rec`s produkter. I dette spillet tror jeg Røkke vil være en utrolig viktig person som styrets leder og som kan sette hardt mot hardt mht betingelsene og der han kan tenke seg å sette Rec på spill om nødvendig.
Kjellefant
27.02.2021 kl 10:15 5932

Er ganske overbevist at utbygging og bygge nye fabrikker i fremtiden bør være målet til Røkke når en ser potensialet . Dette må planlegges snarest og er trygg på at han tenker på det samme. Håper på nyheter i løpet av året.
manman01
28.02.2021 kl 21:00 5146

Jeg laver en post på den her tråd også da jeg gerne vil have nogle meninger på dette, og jeg føler denne artikel passer bedre her. Korsfæst mig om nødvendigt.

https://www.wsj.com/articles/u-s-enlists-allies-to-counter-chinas-technology-push-11614524400
(Og til dem der er blokeret af paywall: https://pastebin.com/Mnz0M7N8 )

Jeg syntes specielt denne her del af artiklen er meget interessant.
"Semiconductor technology is at the top of the administration’s list because computer chips power the modern economy. China is the world’s largest semiconductor market, but more than 80% of the chips—especially advanced ones—are either imported or produced by foreign companies in China.

Beijing has spent tens of billions of dollars over the past few decades to try to build a world-class domestic industry but still lags behind Western rivals. The Biden administration wants to keep it that way.

During the Trump administration, the U.S. worked with the Netherlands to block the sale of Dutch-made semiconductor manufacturing equipment to China’s largest chip maker, Semiconductor Manufacturing International Corp., which could have helped it produce leading-edge chips. The Trump Commerce Department also restricted sales of chip-making equipment to SMIC.

The Biden administration is following up on the curbs. In February, national security adviser Jake Sullivan spoke with his Dutch counterpart, Geoffrey van Leeuwen, about China and advanced technology, among other subjects, according to a White House statement.

Technologists describe semiconductor manufacturing equipment as a “choke point technology” because it is dominated by just three countries—the U.S., Japan and the Netherlands—making it relatively simple to restrict. A semiconductor alliance would also probably include big chip producers in Europe, as well as South Korea and Taiwan.

Along with restricting technology to China, the members could pool work on advanced R&D, including financing multibillion-dollar semiconductor manufacturing facilities outside of China."
Rubin
28.02.2021 kl 21:39 4832

Til tvilerne:
Røkke hadde aldri i verden tatt på seg styrelederjobben hvis han ikke har store planer for RECSI.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 11:10 3991

Kun noen få dager til han trer inn som styreleder. Jeg er utrolig positiv og tror at vi vil lære mye nytt denne måneden. Røkke er effektiv og jeg er helt sikker på om at det har blitt jobbet med mye bak kulissene de siste månedene. Billigsalget fortsetter i mellomtiden.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 11:49 3670

Røkke har nok vært i kulissene allerede en god stund og de facto hatt styring på den retningen REC skal bevege seg. De større strategiske valgene som REC må ta framover anså nok Røkke å være litt for viktig til at han overlater dette til det nåværende styret. Det interessante er hvordan Røkke skal oppnå en majoritetspost i REC og hva netto resultat for oss som allerede sitter i aksjen blir. Jeg tror ikke vi har noe valg - skal RECs potensiale utnyttes til det fulle trenger vi en kapitalsterk hovedeier. Det kan på den ene siden være utvannende, men på den annen side gi REC muligheter til å vokse. Jeg tror netto blir betydelig positivt. Mange spennende ting framover, og jeg er i allefall overbevist om at REC passer inn i Røkkes filosofi kun når han har en majoritetspost. Igjen - om dette stemmer - hvordan vil dette skje? - det er flere muligheter her.