REACH Q4: IMPONERENDE TURNAROUND CASE, STERK VEKST INNEN HAVVIND

Herman*
REACH 23.02.2021 kl 07:49 6619

Reach har levert fantastiske resultater i et svært utfordrende år. Unntaket er Q120 som dro ned årsresultatet betydelig. Mye ligger nå til rette for et EBT på 70-90 millioner i 2021. Dette forutsetter bare at de går breakeven i Q1 (noe som ser sannsynlig ut), samt at de fortsetter å levere i de andre kvartalene. Med en market cap på 400 mill virker det ikke som prisingen henger helt med. Lansering av nye autonome farkoster vil redusere kostnadene med 65%, og hvis denne kostnadsfordelen deles 50/50 med kundene, kan vi se gradvis økte marginer i årene som kommer. Sammen med sterk vekst innen havvind, vil jeg tro at selskapet vil kunne vise til en imponerende lønnsomhet de neste årene.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/02/23/7630255/reach-subsea-snudde-minus-til-pluss
Redigert 23.02.2021 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2021 kl 12:13 2242

Jeg får også spørsmålstegn. Og egentlig bare negative.

For det første ville jeg tro at Ocean Infinity må sees på som en konkurrent til Reach Remote?
For det andre ville jeg tro at MMT derfor ikke vil ha behov for å bruke Reach i fremtiden?

Konklusjonen min blir derfor: Kan dette være oppkjøp for å skvise Reach ut av samarbeidet med MMT og samtidig stoppe Reach Remote som vil bli direkte konkurrent?
Slettet bruker
02.03.2021 kl 12:54 2189

Når jeg leser om Reach sitt samarbeid med MMT så ser det interessant ut.

https://www.mmt.se/about-mmt/cooperations/

"We believe in the power of collaborations.

Whether it is a client or a partner, we form strong relationships and close collaborations. Together with Reach Subsea, our partner since 2014, we find new ways and possibilities for our clients. The collaboration started with a joint ownership, along with the design and development of the Surveyor Interceptor (SROV). The partnership has developed and today we have a vessel pool agreement in place, where MMT and Reach Subsea share the costs for the assets of a number of larger offshore vessels.

MMT are the experts in survey and inspection—and Reach Subsea are the experts in ROVs and IMR. Combined, we provide a full range of services."

Rart om de skulle være interessert i KUN MMT og ikke Reach i samme slengen med tanke på samarbeidet...
badkrukan
02.03.2021 kl 13:00 2168

Fortsetter samarbeidet uforandret er det vel bare kundebasen som gått fra sportsidene til nasjonalencyklopedien? Legg merke til lyden om teste 2 båter og se om det er kunder for det er vekk. nå er det klart og tydelig en fleet som skal bygges. blir vel 50/50 eller oppkjøp. Spennende!
Slettet bruker
02.03.2021 kl 13:15 2142

Meget spennende utvikling, som noen av dere omtaler kan mye skje nå. Husk; Reach har over tid bygd en bærekraftig og solid organisasjon, med innovasjon!! Strategien for fremtiden er lagt og jeg ser for meg kraftig oppside og som tidligere nevnt er ikke oppkjøp å forakte;) Bring it on...;) Meget BULL
badkrukan
02.03.2021 kl 13:52 2076

oppkjøp nå er ikke positivt, ja, det kan bli noen kr pluss, men at sitte med noen ekstra tusenlapper når reach jobber globalt med sine radiostyrte små skip og håver inn, kommer vare surt. første båtene i drift neste år. Vi klarer at vente noen år på at gullegget sakte åpnes?

Minner meg litt om mannen som spurte legen vad han skulle gjøre med broren sin som begynt tro at han var en høne. legen sa at han måtte legges inn, varpå han svarte:

-Men jag trenger jo egga!
Herman*
02.03.2021 kl 14:37 2023

Den var god. Ellers enig i dine betraktninger. Var aksjonær i NattoPharma, og messet i årevis om den latterlige prisingen. I løpet av 9 mnd har den gått 500%. Det går fort når det operasjonelle og strategiske klaffer med et bakteppe av økt investorinteresse.
Redigert 02.03.2021 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
badkrukan
02.03.2021 kl 17:27 1897

går fort når det først oppdages. Det er og nesten naturlov at de aller fleste selger for tidlig. Blir mange nye nick på vei opp til første 10 kroningen.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 10:47 1718

Oppkjøpet av MMT er interessant på mange måter.

Hvis målet er å skvise ut Reach slik at de ikke får bygget Reach Remote og kan eventuelt kjøpes opp senere til en langt lavere pris enn dagens så er det jo et veldig godt strategisk trekk.

Hvis målet er å kjøpe opp Reach også så er det også et strategisk godt trekk å kjøpe opp MMT først på grunn av grunnen over. Ved å kontrollere partneren og stikke kjepper i hjulene for Reach vil de kunne få kjøpt selskapet langt billigere enn ved et bud på børsen.

Jeg tror målet er å få minst mulig konkurranse innen segmentet OI opererer og det å kjøpe opp en liten konkurrent for å hindre denne i å få teknologisk overtak vil i det lange løp være veldig lønnsomt. Det kan også tenkes at man ønsker å undersøke teknologien bak og gjennom å kjøpe opp MMT så får man innblikk i teknologien og hvor man selv ligger i løypa i forhold til Reach Remote sin teknologi.

Mange ting ble veldig spennende, på godt og vondt, etter dette oppkjøpet. Jeg tror Reach er interessant for Ocean Infinity hvis de har bedre teknologi på sine løsninger enn OI selv har. Det er såpass mange grunner til å ville kjøpe opp Reach at jeg tror det er mulig Reach er kjøpt opp innen sommeren er over!
keane
03.03.2021 kl 10:57 1704

Ikke glem at andre selskaper nå må få ut fingeren hvis de vil kjøpe opp Reach! Startet kappløpet om Reach nå tro? Hva vil være et fair bud på Reach?
Herman*
03.03.2021 kl 11:31 1673

Ocean Infinity har samarbeidet mye med Reach, og de kjenner hverandre godt. De konkurrerer på noen områder, men Reach tilbyr også tjenester som OI foreløpig ikke leverer. Det kan derfor være en god match på sikt. Ved å benytte to leverandører på fjernstyrte skip, vil de også kunne redusere teknologi risikoen i et teknologisk kappløp som så vidt har begynt. Men Reach har sikkert andre muligheter hvis de ønsker en strategisk transaksjon.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 11:56 1637

Kan en fusjon mellom Reach og MMT/OI være mulig? Da vil jo selskapet bli børsnotert i samme slengen...
Herman*
03.03.2021 kl 12:35 1594

Sikkert mange strategiske alternativer i en bransje som står foran en teknisk revolusjon.
Slettet bruker
03.03.2021 kl 13:47 1543

En annen spekulasjon...

Reach/MMT kom i Februar 2021 med melding om kontrakt på inspeksjon av Nord Stream pipeline mellom Russland/Tyskland...

Ocean Infinity er amerikansk. Vi vet veldig lite om eierskapet.

Amerikanerne ønsker sanksjoner mot Nord Stream 2. Kan det tenkes at de kjøper opp MMT for at russerne skal si opp kontrakten siden den nå blir utført av et amerikansk-eid selskap?
Redigert 03.03.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare