BEWI - Grønt selskap som tjener penger?!

Aksjesnigen
BEWI 23.02.2021 kl 15:27 8651

Før jeg starter vil jeg bare si at jeg er en helt vanlig gutt som har lest meg opp om BEWI, og finner selskapet spennende. Jeg synes denne aksjen er så undersnakket, at jeg synes den fortjener litt oppmerksomhet her på en ellers rød dag. Jeg eier selv aksjer i selskapet, så ikke ta noe av dette som en kjøpsanbefaling.

BEWI er et selskap innen flere sektorer, og er konkurransedyktige innenfor både råstoff, resirkulering og produksjon. Selskapet som er eid av Bekken (BE) og Witzøe (WI) har de siste årene kjøpt opp ti-tjuetalls fabrikker i hele Europa, dette er grunnen til at selskapet har opparbeidet en del gjeld. Men deres økonomiske utsikter skal være gode nok til å dekke dette inn igjen med god margin. De doblet blant annet driftsresultatet ved tredje kvartal i 2020 - Denne doblingen skyldes nok også nettopp disse oppkjøpene.

Bekken og Witzøe er svært kjente for å være beinharde å forhandle med, og gir seg ikke før de får det de vil ha til den prisen de vil ha. Idag kan vi se produkter fra BEWI mange steder, de har produsert fiskekasser til f.eks SALMAR, First Price syltetøybokser, Isopor, plastikk, bilutstyr, vaksineutstyr, byggematerialer osv... Og det beste av alt? Det aller meste kommer fra deres egen resirkulasjon og produksjon.

BEWI er i stor vekst og har utsikter til å fortsette dette i flere år fremover, og nå alle snakker om at lakseoppdretten skal femdobles innen 2050, da trengst det en god del fiskekasser, hvem kan levere disse? BEWI. Selskapet er så "usexy" at mange leter videre med en gang de hører om dette, men min personlige tanke er at jo mer usexy, jo bedre. En billigere inngang til fiskemarkedet samt flere andre segmenter skal du lete lenge etter.

BEWI har også q4-rapport allerede imorgen (24.02), og jeg tror igjen at de vil melde gode resultater og fortsette den gode veksten de har hatt de siste årene. De er så opptatt av bærekraft at de til og med har ansatt en egen bærekraft-direktør.
Aksjen er så undersnakket at det er svært få som i det hele har hørt om selskapet, jeg tenker at dette er en god mulighet for å posisjonere seg før bølgen kommer. Et mer usnakket grønt selskap skal du lete lenge etter.

Håper dette var interessant for noen:)
Aksjesnigen.




Redigert 15.03.2021 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Litecoin
23.02.2021 kl 17:02 8570

Takk for fint sammendrag! BEWI har alle ingrediensene, så er bare å posisjonere seg. Tviler på å at vi ser noen store utslag i morgen uansett resultat, men over tid er dette en gullgruve.
Aksjesnigen
23.02.2021 kl 17:44 8509

Takk for tilbakemelding! Dette er neppe aksjen for å tjene raske penger, stein skal legges på stein. Det blir spennende å se hvor vi står om 1,5 og 10 år frem i tid;)
Aksjesnigen
24.02.2021 kl 09:06 8419

Vanvittig bra resultat av BEWI, nå er det bare å glede seg til fortsettelsen! En ting er i hvertfall sikkert, det blir ikke færre som hører om denne aksjen med tiden;)

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/24/7630865/omsetningen-okte-med-25-prosent-og-resultatet-snudde-fra-minus-til-pluss

Osvaldsen
24.02.2021 kl 09:10 8399

Så går det mot utbytte også ser det ut til :)


Osvaldsen
Aksjesnigen
24.02.2021 kl 09:32 8366

Jepp, et grønt selskap som tjener penger og betaler utbytte? Det skal man lete lenge etter, men alt dette har BEWI, fantastisk!
Osvaldsen
25.02.2021 kl 11:28 8206

Grei omsetning i dag. Satser på at noen tar dekning på denne snart, å kommer med noen kursmål. Tror Nordea(?) hadde fra tidligere 25kr, men begynner å bli en stund siden det nå. Gjelder å komme seg inn i denne før kursmålene kommer og kursen går :)


Osvaldsen
Aksjesnigen
15.03.2021 kl 16:35 7638

MN24 er ute med en artikkel om BEWi, interessant lesing. Jeg limer derfor denne inn her slik at dere interesserte også får muligheten til å lese litt mer om selskapet. Dette er ikke noe nytt, men mer en god oppsummering på hva BEWI satser og fokuserer på fremover.
Fremtiden er lys!

Kilder er hentet fra: https://www.mn24.no/sistenytt/2021/03/12/Tr%25C3%25B8ndersk-oppfinnelse-skal-l%25C3%25B8se-internasjonalt-plastproblem-23581385.ece

Trøndersk oppfinnelse skal løse internasjonalt plastproblem
Bewi Energy har så langt investert 132 millioner kroner i egen oppfinnelse. Nå setter de i gang produksjonen av en gjengebeskytter som de mener skal gi både bedre effektivitet og betydelig reduksjon av plastavfall i olje- og gassindustrien.
Av:
Ann IrenBævre


For en dag siden / Siste nytt
– Jeg har selv jobbet offshore i mange år, og har irritert meg over denne flaskehalsen. Dermed så jeg at vi behøvde et nytt produkt. Nå har vi utviklet det, sier Geir Skjevik, administrerende direktør i Bewi Energy AS.
Ny oppfinnelse: Geir Skjevik, administrerende direktør i Bewi Energy, så behovet for en ny oppfinnelse da han selv jobbet offshore.
FOTO: TERJE SVAAN
Bewi er en isolasjons- og emballasjeprodusent som startet med fiskekasseproduksjon på Frøya. I dag har de hovedkontor i Trondheim, med 42 fabrikker med 1400 ansatte spredt rundt i Europa. Den nye oppfinnelsen er fra underfirmaet Bewi Energy.
Bewi Energy jobber innen olje-, gass- og marinindustrien, og hovedmålet er å være en ledende aktør innen plast og mekaniske komponenter. Bewi Energy ble etablert i 2019 og har åtte ansatte, i Trondheim og Kristiansund. De har også overtatt den mekaniske bedriften Delprodukt AS i Melhus med 56 ansatte.
LES OGSÅ:
Bewi bygger ny fabrikk på Jøsnøya på Hitra
Lokal produksjon
– Engangsbruk av plastdeler i energisektoren er et globalt miljøproblem. Nå har vi utviklet en løsning som gir en betydelig reduksjon av plastavfall. Vi har tatt patent på en universal gjengebeskytter som passer så å si alle rør i olje- og gassindustrien, sier Skjevik. Denne gjengebeskytteren skal kunne erstatte dagens engangsløsninger.
– Volumene er betydelige i denne næringen, og dette vil bidra til en betydelig reduksjon av CO₂-e utslipp, sier Skjevik.

Gjenbruk: Bewi Energy håper med denne oppfinnelsen at det blir slutt på å bruke lignende gjengebeskyttere som er til engangsbruk.
FOTO: TERJE SVAAN
Bewi Energy har fått med seg australske Evolve Surplus Ltd i et samarbeid om distribusjon, innsamling og resirkulering av industriell plast av typen HDPE fra industrien i Australia og Øst-Asia.
ANNONSØRINNHOLD
ANNONSØRINNHOLD FRA TSO
En av verdens største dirigenter gjester TSO: – En skjult perle i det norske musikkuniverset

Skjevik er klar på at den trønderske oppfinnelsen er for verdensmarkedet.
– Ja, vi satser på et globalt marked, men sammen med Bewi og Svenn Bekken har vi klart å finne den beste løsningen for produksjon her i Trøndelag. Norplasta i Stjørdal viste seg å være best både med tanke på økonomi og effektivitet. Det er jo ekstra artig, at den trønderske oppfinnelsen skal produseres i Trøndelag. Det er en del av motivasjonen til selskapet, sier Skjevik.
LES OGSÅ: Eiere solgte for millioner da trøndersk milliardselskap gikk på børs
Tidsbruken går ned
Den nye oppfinnelsen har fått navnet Bewi Smart Protector.
– Når borerør produseres lages de i normalt i en lengde på 9,5 meter. Disse produseres og transporteres offshore, før de skrus sammen i det de senkes ned i en brønn. Dette er mulig ved at borerøret produseres med gjenger. En operasjonell utfordring er at gjengene som brukes ikke er standardisert, forklarer Skjevik. Dermed blir det mye jobb med manuell skruing.

Patent: Denne passer til fleste gjengesnitt som brukes i gass- og oljeindustrien.
FOTO: TERJE SVAAN
– For at borerørene skal la seg montere produseres de med en beskyttelseshette, kalt protektor. Når borerørene forlater produsenten blir de sendt til mellomlagring hvor rørene kvalitetssikres ved at protektorene manuelt skrus av, gjengene inspiseres og protektoren skrus på igjen. Å ta av en protektor tar fra 40–60 sekunder. En slik operasjon tar derfor minimum 1,5 minutter per rør. Rørene blir videre sendt til en logistikkbase hvor rørene igjen må inspiseres før de transporteres til rigg. På riggen må rørene igjen inspiseres før de senkes ned i brønnen og når borerøret kobles på borestrengen tas protektoren av en siste gang. Dette gjøres i dag manuelt av en person som befinner seg i «rød sone», sier Skjevik.
LES OGSÅ: Milliardinntekter for Bewi i tredje kvartal
Fra 1000 til 42



Dette mener Skjevik nå kan gjøres enklere:
– Vår løsning har digital sensor som vil lyse rødt hvis det er behov for inspeksjon av gjengene. Den er utviklet slik at alle gjengetyper innenfor én og samme rørdimensjonen klassifiseres under samme kategori og protektoren vil kunne brukes på alle gjengetyper innenfor den respektive rørdimensjonen, sier Skjevik.
Dette betyr at antallet ulike protektorer vil kunne reduseres fra 1000 til 42. Tiden det tar å ta av en protektor vil reduseres fra 40–60 sekunder til 2–4 sekunder, og lyser det grønt er det ikke behov for inspeksjon i det hele tatt. Utviklingen av det digitaliserte systemet er gjort sammen med lokale Norbit.
− Videre vil robotisering med avtaking og montering av protektorer fjerne personer som i dag arbeider i «rød sone» på boredekk. Det gir en HMS-forbedring, sier Skjevik.
LES OGSÅ: Seks dykkere fikk litt av en fangst på kun én times jobb
Et bidrag for en grønnere industri
– Den største miljøfordelen ligger likevel i at protektoren kan produseres av 100 prosent resirkulert plast og bli brukt og gjenbrukt til den når en status der vi sender den til materialgjenvinning for å produsere høykvalitetresirkulerte råvarer som vil bli benyttet til å produsere nye protektorer eller andre produkter som vi jobber med i Bewi Energy. Overskudd av råstoff vil bli benyttet til å øke andelen av resirkulert plast i vårt store utvalg av produkter i Bewi-gruppen, sier Skjevik.
– Vi skal ikke redde verden med dette, men dette er et lite bidrag fra oss. Vi kan i alle fall bidra til å gjøre olje- og gassindustrien litt grønnere og redusere avtrykket noe, sier Skjevik.
Kostbar satsing
ANNONSØRINNHOLD

ANNONSØRINNHOLD FRA BJØRG FJELL REKRUTTERING
11 av 20 ansatte i denne bedriften ble rekruttert av samme byrå
Utviklingen fra idé til produkt har kostet.
– Vi har investert 132 millioner kroner så langt, men vi er sikre på at det er verdt det. Patentet passer til cirka 50 ulike gjengesnitt, og det vil redusere logistikken kraftig. Produksjonen vil bli hele 75 prosent mer effektiv. Bewi Energy skal lede vei for det grønne skiftet ved å legge til rette for den sirkulære økonomien. For oss handler det om å lage og tilby produkter som optimaliserer verdikjeden og eliminerer avfall, sier Skjevik.
Bewi Energy samarbeider nå med flere større aktører som gjennomfører piloter.
– Dette produktet er godt mottatt av sluttbrukerne i havet, det varmer mitt gamle borehjerte. De samme tilbake meldingene har vi også fått fra de steder hvor vi nå er i sluttfasen av piloteringen i det store utland. Det bevitner at produktene både virker og gjør nytten som var tenkt i utgangspunktet, sier Skjevik.


Aksjesnigen.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 18:03 7590

Dette virker som et spennende produkt, men slik jeg forstår det eies det ikke av Bewi ASA. Veldig rotete med slike selskaper som bærer samme navn, håper de kan ordne opp i det.
Aksjesnigen
15.03.2021 kl 21:57 7506

De skriver i denne artikkelen om BEWI som holder til i Trondheim og driver med isolasjon- og emballasje gjenvinning. Samt om den nye fabrikken på Frøya som skal produsere fiskekasser. Dette er jo relevante ting til aksjen BEWI. Hvor stor grad BEWI energy er under BEWI ASA vet jeg ikke, og vil jeg ikke uttale meg om dette i frykt for å si noe feil. Jeg antok nesten at siden artikkelen omhandlet BEWI ASA så handlet hele artikkelen om den. Det ville vært veldig uoversiktlig om ikke, men hvis dette er tilfellet, så beklager jeg på det sterkeste!

Jeg er uansett meget bull i BEWI, mer spennende men samtidig usexy selskap skal du lete lenge etter:)

Aksjesnigen.
Slettet bruker
19.03.2021 kl 23:36 7321

Dobbel topp 27 og nedtur... Gørr...
Aksjesnigen
23.03.2021 kl 23:35 7122

Billigsalg:)
Aksjesnigen
23.03.2021 kl 23:38 7116

BEWI kjøper 34% av Inoplast, og har opsjon på kjøp av de resterende 66%. Dette er et stort steg på veien mot målet om 60 000 tonn i resirkuleringskapasitet. BEWI kommer til å bli en soleklar ener innen gjenvinningssektoren i flere tiår fremover! Her gjelder det å ta en bit av kaka mens man enda kan.

Kilde: https://news.cision.com/bewi-asa/r/bewi-acquires-minority-stake-of-the-recycling-company-inoplast,c3311922

Aksjesnigen.
Osvaldsen
08.04.2021 kl 09:11 6833

Nordea Markets oppdaterer kursmål:

Oslo (TDN Direkt): Nordea Markets høyner kursmålet på Bewi til 30 kroner pr aksje, fra 25 kroner, med en gjentatt kjøpsanbefaling.
Det fremgår av en oppdatering torsdag.

"Når Bewi fortsetter å levere i tråd med forventninger ser vi økt verdi ettersom utsikkerheten rundt inntjeningen er avtagende", skriver meglerhuset.
På kursmålet handler aksjen til P/E på 15 ganger på 2022-estimater, med en selskapsverdi (EV) mot ebitda på 8,4 ganger for samme periode.


Osvaldsen
Aksjesnigen
13.04.2021 kl 18:32 6674

BEWI kjøper opp 51% av det danske selskapet Honeycomb Cellpack. Med opsjon for kjøp av de resterende 49%. Dette bare bekrefter BEWI sin filosofi om å bli store ute i hele Europa. Fantastisk!

Kilde: https://newsweb.oslobors.no/message/530073

Aksjesnigen.
minsin
13.04.2021 kl 20:31 6603

hmm må korrigere deg litt der ang BEWI- det er mange år siden G. Witzøe hoppet utav BEWI. S&G Bekken kjøpte han ut.
Selv om Witzøe ble kjøpt ut endret ikke selskapet navn
BEWI er riktignok leverandør til Witzøes Salmar - S.Bekken har etterhvert fått flere bein å stå på - og er en relativt stor aktør i skandinavisk sammenheng.
Aksjesnigen
13.04.2021 kl 21:06 6577

Takk for korrigering! Ikke alt en amatør får med seg alltid:)

Aksjesnigen.
Garagardo
28.04.2021 kl 21:29 6250

Kjøpte meg litt inn her i går, virker som et veldig spennende selskap! Jaggu kom det melding om nytt oppkjøp(54%) i dag :)
Aksjesnigen
29.04.2021 kl 11:14 6122

Nytt oppkjøp kom igår. BEWI kjøper opp det polske selskapet IZOBLOK. Vanvittig bull mot veien videre til å ble europeisk ledende innen emballasje og gjenvinnings-industrien.

Kilde: https://news.cision.com/no/bewi-asa/r/bewi-inngar-avtale-om-kjop-av-majoritetsandel-av-det-borsnoterte-polske-selskapet-izoblok-for-a-styr,c3336094

Limer inn dette innlegget hentet fra Shareville, skrevet av brukeren BBBTRH:

Bewi gjør ett nytt spennende oppkjøp for å øke markedsandelen for leveranser til bilindustrien.
Det er som vanlig kjøpt opp i slik størrelse at Bewi utgjør aksjemajoritet.

Denne gangen er det polske selskapet IZOBLOK som har gått i gapet til Bewi-haien. De holder for øyeblikket 20% markedsandeler i Europa og har bla Volkswagen som kunde.

Dette synes jeg er svært gode nyheter, da car/automotive er et område hvor Bewi trenger å vokse mer enn på isolasjonsplater, fiskekasser hvor de allerede er så store at du kan kalle det «vollgrav mot utfordrere»

Det blir også viktig med EPS eller lignende produkter i større og større grad i bilindustrien for å redusere vekten til kjøretøyet. Elbiler er som kjent svært tunge..

Kikket litt kjapt på aksjekursen til IZOBLOK og ser at de toppet ut i mars 2017 for deretter å dundre ned og komme på bunn i 2020. Etter covid sjokket i mars 2020 har de hatt en svak stigende trend. Kurs i dag står i 44. På topp i 2017 var den på 196 i den valuta det gjelder.

Vil tolke det slik at BEWi har fått mye for pengene denne gangen og står ovenfor en vekstperiode i dette segmentet.
Bla kommer Volkswagen med en voldsom satsning på elbil på omtrent alt av personbil de kommende år.

Kort oppsummert så fortsetter BEWi sin sterke aktivitet i oppkjøp og blir større og større i et stadig raskere tempo.
Jeg synes det går litt fort i svingene men jeg tror at BEWi her har bestemt seg og gir gass.

Inntektene til selskapet vokser også i rekordfart og renter og betingelser er historisk lave. Det er nå man må kjøpe. Penger er nærmest gratis å låne i dagens marked.

Gratulerer til alle som har kjøpt, fortsettelsen blir veldig spennende og jeg vil tro det må komme nytt kursmål snart.
Her må analytikerne bare forsøke å henge med🤠

Aksjesnigen.
Redigert 29.04.2021 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Aksjesnigen
29.04.2021 kl 11:14 6118

Velkommen ombord. Blir en lang og hyggelig ferd dette:) Mye å glede oss til!

Aksjesnigen.
Garagardo
29.04.2021 kl 12:40 6082

Takk Aksjesnigen! :) Liker strategien de viser, og vokser bra. Skal se om jeg får kjøpt meg mer opp fremover.
Osvaldsen
06.05.2021 kl 18:05 5777

BEWI recorded net sales of EUR 148.9 million for the first quarter of 2021, an
increase of 42 per cent from the EUR 105.1 million reported for the
corresponding quarter last year. The increase in sales can mainly be explained
by improved volumes in all segments and most regions, as well as increased sales
prices as a consequence of increased raw material prices. Acquired companies
contribute to approximately half of the increase.

During the first quarter of 2021, the price of the raw material increased
significantly. This positively impacted the margin for segment RAW and put
pressure on the margins for the downstream segments, P&C, and Insulation, as
sales price adjustments face a time-lag of approximately one quarter.

Adjusted EBITDA came in at EUR 16.7 million, up from EUR 14.8 million reported
for the first quarter of 2020. Acquired companies contribute with an increase of
EUR 2.6 million.

BEWI had a cash flow from operating activities of EUR 0.3 million for the first
quarter, including an increase of the working capital of EUR 9.5 million,
following normal seasonality for working capital. For the corresponding quarter
last year, the company had a negative cash flow of EUR 4.9 million, including an
increase in the working capital of EUR 14.7 million.

Cash flow used for investing activities was a negative EUR 7.2 million, of which
investments in ongoing greenfield projects amounted to EUR 3.3 million

Sterk vekst, godt resultat :)

Osvaldsen
Slettet bruker
07.05.2021 kl 08:13 5689

Skal ikke alle aksjonærer likebehandles? Vi blir ufrivillig utvannet. Veldig dårlig aksjonærpolitikk som senker tilliten til ledelsen og styret.
"Bewi har gjort en rettet emisjon på 200 millioner kroner gjennom utstedelse av 28.833.922 aksjer til kurs 28,30 kroner pr aksje. I tillegg har fond knyttet til Verdane Grup solgt aksjer for 50 millioner kroner på samme kurs. Grunnet den høye etterspørselen i plasseringen og for å øke fri flyt av aksjer, har 2.393.232 aksjer blitt allokert til Frøya Invest AS, mindre enn selskapets pro-forma allokasjon. Selskapet har besluttet å ikke gjennomføre en reparasjonsemisjon."
Slettet bruker
07.05.2021 kl 09:28 5656

Takk-takk! Da fikk jeg fylt opp likevel, doblet like godt.
Aksjesnigen
21.05.2021 kl 13:08 5090

Fin artikkel om BEWI i FA idag i forbindelse med tall for 1. kvartal.

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/05/21/7675529/oppkjop-preget-kvartalet

God lesning:)
Aksjesnigen.
Osvaldsen
04.06.2021 kl 08:48 4743

Da handles den til ex-utbytte i dag :)

Osvaldsen
Osvaldsen
14.06.2021 kl 16:22 4485

Edit :)

Osvaldsen
Redigert 16.06.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2021 kl 20:16 4425

Nå er ikke Bewi Energy en del av BEWI ASA, men heller et selskap som eies av Bekken familien som altså er største aksjonær i BEWI ASA. Er lett å misforstå og syntes de burde finne et nytt nevn eller evt. slå det sammen med BEWI ASA.
ondeulf
14.06.2021 kl 22:54 4369

https://www.bewienergy.com/no/about I følge denne linken er BeWi energi 100% eid av BeWi group.
Slettet bruker
15.06.2021 kl 14:57 4279

Tok kontakt med IR. Nettsiden du referer til er ikke oppdatert. Så Bewi Energy er altså ikke eid av Bewi ASA. Det skulle ryddes opp i!
Osvaldsen
16.06.2021 kl 09:29 4197

Da skulle det være i orden her på forumet vertfall :)

Osvaldsen
Aksjesnigen
28.07.2021 kl 11:59 3730

En fin liten video hvor BEWI er inkludert. Et samarbeid med Skanska som valgte nettopp BEWI på grunn av deres fremtidsrettede miljøvennlige tankegang!

Lenge siden siden forrige oppdatering, derfor ønsket jeg å dele dette:) Kursen er lav om dagen, det samme er omsetningen. Det vil være få aksjer når denne aksjen først får vann på mølla.

Husk Peter Lynch sitt ordtak: "When even the analysts are bored, its time to start buying"

https://bewi.com/news/sustainable-construction-together-with-skanska/

Aksjesnigen.
Elverhøi16
31.08.2021 kl 18:19 3388

Rett opp i dag på bra omsetning. Skjedde det noe spesielt ?