Fourth quarter. Net profit US$8 mill. Year loss US$15 mill


FOURTH QUARTER REPORT AND PRELIMINARY ANNUAL RESULTS FOR THE YEAR ENDED 31 DECEMBER 2020

HIGHLIGHTS FOR THE YEAR ENDED 31 DECEMBER 2020
- Revenue for the year: US$47 million
- Net loss for the year: US$15 million
- Basic loss per share: US$0.140
- Gearing ratio as at 31 December 2020: 15%

HIGHLIGHTS FOR THE FOURTH QUARTER OF 2020
- Revenue for the quarter: US$15 million
- Net profit for the quarter: US$8 million
- Basic earnings per share: US$0.069

The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited (the 'Company') is pleased to announce the unaudited condensed consolidated results of the Company and its subsidiaries (the 'Group') for the quarter and year ended 31 December 2020.

Revenue for the fourth quarter of 2020 decreased 24% to US$15,137,000, comparing to US$19,790,000 for the corresponding quarter in 2019. The Company recorded a consolidated net profit of US$7,550,000 for current quarter as compared to a consolidated net profit of US$5,649,000 for the corresponding quarter in 2019 due to the increase in net gain on financial assets at fair value through profit or loss from US$2,896,000 for the fourth quarter of 2019 to US$5,264,000 for the fourth quarter of 2020. Basic earnings per share was US$0.069 for the fourth quarter of 2020 as compared to basic earnings per share was US$0.052 for the corresponding quarter in 2019.

Revenue for the year 2020 decreased 25% to US$47,118,000, comparing to US$63,160,000 for the year 2019. The Company recorded a consolidated net loss of US$15,252,000 for the year 2020, while a consolidated net profit of US$4,495,000 was reported in 2019. The consolidated net loss for the year was mainly attributable to (1) poor business sentiment in early 2020 as affected by the outbreak of the Coronavirus Disease 2019 (“COVID-19”) pandemic leading to a reduction in chartering freight and hire revenue; (2) the significant unrealized fair value loss on financial assets at fair value through profit or loss amid the COVID-19 pandemic that triggered an adverse global financial markets sell off in early 2020; and (3) an increase in shipping related expenses. Basic loss per share for the year was US$0.140 while basic earnings per share was US$0.041 for the year 2019.

As at 31 December 2020, the Group had nineteen owned vessels which included two modern Post-Panamaxes and seventeen modern grabs fitted Supramaxes.

For details, please see attachment on http://www.newsweb.no.

This information is subject of the disclosure requirements acc. to §5-12 vphl (Norwegian Securities Trading
Redigert 25.02.2021 kl 06:19 Du må logge inn for å svare

Skuffende resultat? Hadde forventet at de hadde klart å få bedre rater på sine skip. Fortsatt 2 millioner $ i lønn til ledelsen per kvartal og ingen utbytte dessverre.
Redigert 25.02.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare

Er det noe problemer her i dag? det er fra q1 inntjeningen kommer i Jinhui, som i de andre rederiene

Noen som hørte på conference call og kan gi et kort sammendrag?
skvisen
25.02.2021 kl 10:10 2285

Absolutt ingen problem. Har faktisk tjent 58 øre på bunnlinje i Q4. Og som du skriver så vet de fleste att det er fra Q1 det store overskuddet kommer. Det morsomme er att driftsutgiftene er omtrent de samme og all rateøkning slår rett inn på bunnlinja. Med dagens rater burde Jin klare 1,50 i overskudd pr kvartal eller Kr 6 i 2021. Tygg litt på den😊

Men var ikke rater på 9000$ ganske skuffende? Og snakket IR noe om strategien fremover? Skipskjøp? Utbytte?
FA2000
25.02.2021 kl 10:18 2250

Ja jeg hørte den... Han var ret beskeden og konservativ men gjorde meget ud af, at fortælle at der sås "lys for enden af tunnelen", altså en klar men rolig bedre af markedet, ligeledes at raterne var gode. De ville gerne give os gode nyheder i fremtien og med lidt tålmodighed så skulle det nok komme. Det gjorde meget ud af at holde deres udgifter til drift af skibe på et minimum.... De havde ingen planer om, at købe nye skibe og ville kun sælge hvis de fik et tilbud som de ikke kunne afslå. Såfremt deres Cash indtægter steg væsenligt så kunne han ikke forestille sig at de ikke ville betale dividende igen...
Jeg syntes den var positiv uden de store armbevægelser .

Takk FA2000.

1.Sa han noe om eiendoms investeringene? Om de ville kjøpe mer eiendom i fremtiden?

2. Skal de satse mer på børsen eller tenker de å redusere sine Hong kong børs investeringer?

3. Har de noen konkrete planer for å "unlocked" shareholder value fremover? Tilbakekjøp av aksjer?

4. Hvilke rater er det Jin får per i dag?

5. Var IR optimistisk til ratene i tiden fremover?
skvisen
25.02.2021 kl 10:39 2165

Ja 9100 var litt under forventet, men Jin bruker å ligge litt lavere en bdi. Brake Even for kvartalet var 6600 noe som gir profitt på 2500. For å synliggjøre hva dagens rater på 20k vil si på inntjening, la oss annta att Jin klarer å hente ut 17. Grunnet økt oljepris så går BRE opp til 7 altså en firedobling av netto fra 2500 til 10000

Skuffende? Kina rater og snitt q4 Supra index var ca 10 k, følger du ikke med?
Bel fikk vel 10,5 snitt på sin splitter nye flåte og skipene er større
Redigert 25.02.2021 kl 10:43 Du må logge inn for å svare

Jeg var med i presenasjonen også og all-in-all er jeg godt fornøyd med hva jeg hørte. Vi ser Q4 viser overskudd på +7millusd, der ratene er 9100usd for panamax og nesten 12000usd for capesize. Snitt ca 9500usd. Nå har vi et marked som er nær dobbelt så høyt, dvs rundt 20.000usd for panamax. La oss anta 1. halvår i år blir et snitt på 15.000usd for hele flåten ? Daa vil det si +5500usd pr dag/skip og 180dager. Det skal bli ca 17,8millusd for første 6mnd 2021 eller +151,4millnok (nok 1,39 pr aksje). Mao ca nok 2,78 årlig rate om markedet holder seg neste 12mndr. Mao. P/E lik 2,5. Selskapet har god likviditet, bankinnskudd ca 39millusd og aksjer ca 40millusd mot banklån 108millusd. Gjeldfri om 3-5 år. Egenkapital/matematisk verdi ca 18 kroner pr aksje basert på bokførte tall ! Kanskje ser vi VEK (Intrisinic value) mot 25-30 kroner når ratene/skipsverdiene stiger ? I mitt hode ser dette bra ut og svært lovende for neste 12-18 mndr. Ser ingen grunn til å selge aksjen nå ettersom en vil tendere høyere etterhvert som tiden nå går og markedet sender aksjen mot overskudd og utbytte.

Var med sist gang også de hadde en presentasjon, og det var det han snakket om ville være utfallet av 2020 den gangen som de rapporterte i dag. Uansett så vil Q1 og fremover nå være direkte bunnlinjepenger og viktig å presisere SUPRAMAX indexen som bør følges. Forsto det også slik at eiendoms investeringene ikke dro noe ned , men heller opp,,,,,Så gjeldfri butikk om noen år gjør heller ikke dette så dristig bet fremover :-) Target første halvår 2021= 30,-

Supramax indeksen vil nok falle fremover nå.

Mener du min antagelse om P/E 2,5 er for optimistisk/pessimistisk ?
Realis
25.02.2021 kl 14:50 1847

Longshit forsøker seg på en early-bird spådom som ikke koster noe - det er nok viktig for ham å være relevant.

Supramax-ratene har ikke vært høyere på godt over 10 år, men det meste skyldes innhenting etter coronaepidemien. Det er ingenting som tilsier vedvarende høye rater.

Flåteveksten er dog moderat, og varsler et brukbart marked for rederiene. Men 20k for gamle supramaxer er historie i morgen.


Redigert 25.02.2021 kl 14:58 Du må logge inn for å svare

Right Now iflg Bloomberg ; Tall og Chartet som viser utviklingen i Kina og Asia right now - Export stiger mer enn siden 1992 !

https://www.msn.com/en-us/money/markets/hong-kong-january-exports-jump-most-since-1992-on-asia-boost/ar-BB1e0h6P

Supramax indexen passerte BE-nivået på 6.600 den 15. juni 2020, så hele 2. halvår 2020 har hatt positive rater.
Dagens rater på 20.530 er en dobling av rate-nivået fra 20. november 2020.
Q1 bør bli veldig bra.

“Looking ahead, the mainland economy is expected to grow strongly, while import demand of the advanced markets should recover further if their epidemic situation gradually stabilizes,” the report said. “These developments bode well for Hong Kong’s exports of goods in the near term.”

Hong Kong’s economy will return to growth this year and expand between 3.5% and 5.5%, Financial Secretary Paul Chan forecast in his budget speech Wednesday, although that is dependent on the global rollout of vaccines to spur a return of external demand and international travel.

“We hope that from the second half of the year we will see more vibrancy in the economy,” Chan said at a press conference after announcing the budget.
FA2000
25.02.2021 kl 15:14 1799

De har jo vist i Q4 at de tjener penge med en gennemsnit rate på 9500.-. Det er derfor åbenlyst, at de vil tjene endnu flere penge i Q1 også når raterne falder til lidt lavere niveau. Der er dog intet der tyder på, at de skal falde så meget at JIN ikke tjener gode penge lige foreløbigt... Så ja Q4 var vel som forventet og Q1 bliver "pisse godt" som vi siger på dansk :-) dermed bør der også følge en højere aktiekurs end vi har idag.

@Long er du uenig i mine antagelser ?

Det er riktig,, tenker det er en fordel å være realist.
Hvis en får et snitt supra indeks 10-15k fremover er nok det nærmere sannheten en 20k eller mer slik noen fabler om, disse spikene over 20k er nok bare midlertidig.
En typisk historisk indeks er 15k supra når de store skipene ligger rundt25k eller grovt regnet !/2- tror ikke 20k blir noe norm her.

Likevel vil en få pene kvartaler i Jin, langt bedre en på flere år, aksjen har da også doblet seg de siste 3 måneder.
Redigert 25.02.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare

Skulle gjerne sett du besvarte mitt regnestykke, om en antatt rate rundt 15.000usd fremover i 2021 og en implisitt P/E lik 2,5 som dette betyr. Hvis spotraten nå er rundt 20.000usd finnes det nok forwardpriser som gjør at JINHUI kan sikre seg for året 2021 allerede nå. Risikoen med det er at de ikke får med seg videre stigning. Mulig ledelsen satser på å være i spotmarkedet. Uanett, noen som har Forward-ratene 2021 - 22 ??

Umulig å spå dette. Men at ratene har passert 20 tusen dollar viser at markedet er tilbake som bel sjefen sier. Og i tillegg skal alle land fremover stimulere økonomien etter pandemien i tillegg til at det ikke kommer nye skip. Uansett jinhui er billigst. Belships har 225 milloner aksjer høy gjeld og 23 skip prises til 6.45 pr aksje. Jinhui har lavere break Even 18 skip lavere gjeld og meget god egenkapital prises til 6.45 med 109 millioner aksjer. Hvorfor gjør ikke finansfolka og pressen jobben sin?

Bør lære deg forskjellen på Ultramax og Supramax. U er en liten panmax med gear som nå ligger 20k+.
Bel sin flåte er mindre enn 5 år gammel hvor Jin er over 10 år gammel. Med stor differanse på fuel og reparasjoner.
Regnestykket ditt er mao feil.

Det var ikke et regnestykke. Men et overblikk, dessuten har Bell en break Even på hele 10300 dollar. Jinhui er på 6700 dollar. Bell har dessuten bare 7 ultramax. Finansiell risiko er mye høyere i bel enn jinhui. Dessuten så er det bedre å ha lav gjeld og 10 år gammel flåte en ny flåte og mye gjeld

Dessuten sitter de på en kontoreiendom mitt i finansdistriktet i Shanghai verdt rundt 10-12 mill usd som ble opplyst idag. Videre har de 40millusd i bankinnskudd og samme beløp i børsnoterte aksjer halvpart Hong Kong og en halvpart private i Shanghai. Tilsammen ca 80 millusd i likvide omløpsmidler og 108 millusd i bankgjeld. Gjeldfri om 3-5 år. Slå den !

Forstår ikke det regnestykket ditt. USD 9.500 er oppnådd ekvivalent timecharterrate og har intet med totale driftsutgifter å gjøre, de var USD 6,603/d (?!) Kvartalsresultatet på USD 8 mill, uansett hvor pengene kom fra, var eksepsjonelt. Og hvorfor skal ikke ratene holde seg på USD 20,000 hvis lastebehovet tilsier det? Jeg kan huske tankrater som nedbetalte skipet med to turer A/G-Europa.

Hvis ratene nå stiger slik vi ser og stabilliseres rundt dagens 20.000usd vil det si at vi er over dobbelt av nivå Q420 som var USD9500. Mao. da tjener man extra +10.500usd/dag/skip. (20.000-9500=10.500). Da tenker jeg vi ser extra 68 millusd på bunnlinjen ila 2021. (10500x18x360). Mao. NOK +578 mill (kr 5,30 pr aksje basert på usd/nok 8,50 og 109 mill aksjer). Dette er kanskje litt optimistisk derfor sier jeg 15.000usd, ikke 20.000usd. Da blir tallene ca halvparten av dette. Resten er matematikk og betyr enten P/E 2,5 -3 eller lavere. Holder ratene seg snakket vi P/E tall mellom 1-2.
Hva er feil eller hva forstår jeg ikke ? Tar gjerne innspill.

Du kan glemme først som sist, det er ikke reelt overhode å tro Jin oppnår 20k, det er eller ikke spesielt reelt å forvente at Supramax indeksen vil stabilisere seg på 20k bortsett fra i perioder, klarer Jin midt 10-15 er det meget bra.
Du må nok sette opp et mer reelt og seriøst regnestykke
Du må også ta i betraktning at en P/E 2-2,5 på shipping ikke er spesielt merkverdige prising, legg til ytterligere stor historisk rabatt på Jinhui aksjen.
Et selskap som Agas ble priset på 50 kr nylig og tjente ca5 kr/aksjen på 1 kvartal.

Man priser shipping lavt, rater hopper historisk kraftig opp og ned, det er umulig å regne langsiktig på inntjening.
Redigert 26.02.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare

Du har ingen presis gjetning, bare en upresist range mellom 10-15. Som jeg sier når spotraten er først 10.000usd q420 og stiger/stiger til 20.000usd q121 da danner det også forward priser som nå sansynlig er i backwardation, dvs at prisen frem er lavere en spot. kankjse rundt 15.000usd. Jeg tipper det kan dokumenters. La oss se. Hvis det er tilfelle betyder det at JINHUI kan sikre seg/"close deals" nå på disse nivåene. Det er poenget.

Asiatisk rater er alltid lavere en indeks, selv om de akkurat nå er bedre mot indeks en normalt.
Når en regner på Jinhui lønner det seg ´alltid trekke fra en hel endel i fra på regnestykket du får.

Snitt raten så langt i q1 er rett over 12k- trekk fra Asia rabatt
Men igjen, klarer Jin 12-13k q1 er det meget bra,

Ingen grunn til å ta fullstendig av, edruelighet lønner seg, vær realist ellers blir du alltid skuffet i Jin
Redigert 26.02.2021 kl 00:21 Du må logge inn for å svare

Allerede nå kan en se konturene av en Supramax nedgang kommende uker, FFA viser 16500 dollar april.
Så glem 20 k først som sist

Jin kommer nok ikke til å sikre seg noen lange kontrakter. De kjører utelukkende på spot så vidt jeg vet og har gjort det i mange år.

Og rater på 20.000 er ikke realist over lengre tid som longs nevner. Og Jin skuffer alltid på en eller annen måte så må bare sette inn litt ekstra rabatt og sikkerhetmargin.

Prøver å holde meg litt oppdatert på Tørrlastmarkedet. Dette er linkene jeg bruker:

https://www.braemarscreen.com/

Her ser jeg:

Cal22 11100 -100

Er det forwardratene for 2022?
Og er det atlantic rutene eller pasific rutene? Eller snittet av de 2?

Og: https://fearnpulse.com/#2

Atlantic RV
$26,970

Pacific RV
$17,286

TCE Cont/Far East
$33,632

Kan noen forklare meg hva disse 3 betyr og forskjellen?

Samt: 1 Year T/C
Supramax 58. 14000$.

Er dette rater man kan sikre seg for et 58 tonns skip 1 år i fremtiden?

Mange takk!

De skuffet før fordi de asiatiske ratene lå under snittet. De bruker shipsmeglere og i det markedet som er i Asia har nå bedre rater enn snittet. Sterke råvare priser og Kina som stimulerer gir bra rater.