VOW - VOW GREEN METALS BØRSNOTERES!!!

Karbon
VOW 25.02.2021 kl 07:49 10957

Vow ASA : Contemplating spin off and subsequent listing of Vow Green Metals:

https://newsweb.oslobors.no/message/526121


Oslo (TDN Direkt): Har du aksjer i Vow, vil du også få aksjer i Vow Green Metals ved noteringen som er planlagt å ta plass før sommeren 2021.

Det sier konsernsjef Badin i Vow under selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

Oslo (TDN Direkt): Vow vurderer å lansere og skille ut Vow Green Metals i en ny separat virksomhet hvor aksjene skal deles ut til aksjonærene og med målsatt børsnotering før sommeren 2021.

Det opplyses i en melding torsdag.

"Vow Green Metals vil bygge, eie og drifte fabrikker og levere høyverdi biokarbon og CO2-nøytral gass til metallindustrier", heter det i meldingen.

Vow Green Metals planlegger bygge sin første fabrikk på Follum med ferdigstillelse i 2022 betinget av finansiering og endelig investeringsbeslutning.

Det ventes at leveranser til Vow Green Metals vil gi ytterligere ordrereserve og omsetning på 200-250 millioner kroner til Vow i 2021/22.

Videre opplyses det at Vow Industries vil forbli i nåværende struktur i Vow "som en inkubator for andre potensielle spin-offs i fremtiden".
Redigert 25.02.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
oivindl
25.02.2021 kl 11:03 4803

"Synliggjøring av verdier, er stikkordet i en slik sammenheng."

I store selskaper som de du nevner, kan det være en viktig faktor.
Mer usikker på om man kan forvente samme effekten i VOW.
Record
25.02.2021 kl 11:04 4796

Hadde hvert greit om "alle" tok seg sammen å diskuterte det dette forum er til for ,person og personlige ting kan det jo enkelt opprettes en ny tråd om ?
oivindl
25.02.2021 kl 11:05 4787

Nei, svingte litt tilbake til oljerelatert.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 11:06 4775

Så du har et krav om at det skal være mulig med en fornuftig dialog på HO om den/de aksjene du velger, høres jo ut som en gjennomtenkt og fornuftig strategi, så da må vi nok skjerpe oss kraftig så du kommer ombord, noe annet vil jo være en tragedie for VOW.
oivindl
25.02.2021 kl 11:07 4761

Tenker du på å kalle noen sykelig eller forsøk på begrunnelse for egne innlegg og svare på anklagen?
Karbon
25.02.2021 kl 11:11 4739

Oivindl:

Skjulte verdier finnes i både store og små selskaper. Ettersom Vow har såpass mange forretningsområder, så vil jeg tro at noen av områdene fort kan "gå under radaren" for mange, dersom man ikke tar grep.

Det er kanskje ikke så vanskelig å holde oversikten i dag, men ser man noen år frem i tid, så kan nok situasjonen være mer komplisert.

Derfor tror jeg det er et smart, og helt riktig trekk, både for selskapet og for aksjonærene, at selskapet deles opp, slik at de forskjellige forretningsområdene kan rendyrkes i sine respektive selskaper.
oivindl
25.02.2021 kl 11:16 4710

Sikkert et smart trekk, men usikker på effekten på kort til mellomlang sikt, men som du sier, når verdiene øker kan det sikkert være et smart trekk.
oivindl
25.02.2021 kl 11:20 4691

Enig i at det er en fornuftig strategi, enig i at dere må skjerpe dere kraftig, uenig i at det er en tragedie for VOW. :-)
Heller ikke for meg får jeg legge til.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 11:23 4671

Jeg vil anbefale DEG å vente med inngang, i hvert fall til i slutten av neste måned.
upsidedown
25.02.2021 kl 12:03 4517

VOW er et selskap for fremtiden, men vi må alle tåle at det er ulike synspunkter og innspill. Personlig tror jeg spinnoff er fornuftig da de fleste varianter til det grønne skiftet vil kreve kapitalinnsprøytning på veien. Man bygger ikke fremtiden på banklån!
Slettet bruker
25.02.2021 kl 15:58 4148

Ut fra dagen situasjon så er runt 25.- en rimelig prising av VOW. Og da har jeg tatt med at de på en måte er et vekstselskap. Skulle man være streng ut fra foreliggende tall så burde ikke kursen vær mer enn 5.- basert på 110 000 000 aksjer. Hadde de rendyrket Cruise ville de kanskje fått en netto på 50 mill i året , eller 0.50 / aksje. Med p/E på 10 blir det 5.-/aksje Men hvilket selskap har ikke forventninger om å vokse? Vokse, stort sett på bekostning av andre. Eller markedsøkonomi som det også kalles
Redigert 25.02.2021 kl 16:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.02.2021 kl 16:05 4106

Vow – en grønn aksje med inntjening
SpareBank 1 Markets-analytiker Thomas Dowling Næss anser Vow som en grønn underdog. – Jeg mener investorene har oversett den landbaserte virksomheten, sier han.


motsetning til mange grønne aksjer på Oslo Børs, har skipsutstyrsleverandøren Vow hatt en relativt flat utvikling det seneste året med en kursoppgang på «bare» 20 prosent.

Mesteparten av Vows inntekter i dag kommer fra cruisebransjen, hvor selskapet leverer systemer for håndtering av avfall og avløpsvann, samt omgjøring av søppel til energi.

– Jeg anser Vow som en grønn underdog. Utviklingen har vært relativt flat i 2020, mye på grunn av stempelet som et cruise-eksponert selskap. Jeg mener investorene har oversett den landbaserte virksomheten, som jeg mener er mest interessant, sier SpareBank 1 Markets-analytiker Thomas Dowling Næss.

– Det er nesten så man kan stille spørsmålet om aksjen straffes for å ha positiv bunnlinje og derfor ikke vekker like mye interesse som andre ESG-selskaper som har til gode å (mot)bevise store lovord. I mine øyne har VOWs landbaserte drift et enormt potensiale. Det er så langt ingen kanselleringer av nybygg globalt, kun skraping av gamle skip. Ordreboken og inntjeningen fra cruise burde gi investorene enda større grunn til å like selskapet, sier Dowling Næss.







https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/02/03/7618518/sparebank-1-markets-anbefaler-kjop-av-vow
Slettet bruker
25.02.2021 kl 16:26 4004

Handler kona til Badin tro? Hun er jo flink på dette.
Silicon Valley
25.02.2021 kl 16:57 3870

Altså hva gjelder resultatet til Vow - hva synes dere om det? Ikke for at det kanskje har så mye å si og kanskje man må legge på litt her og der pga corona. Men resulatet i år er dårligere enn for 1 år siden. Når jeg analyserte i 2019 hadde jeg tenkt at Vow skulle gå 60 millioner i pluss i 2020. Nå har man et EBITDA på 47 millioner på helåret 2020. Har ikke sjekket hva årsgevinsten etter skatt var på, men kanskje rundt 40 mill. Med en børsverdi på ca 5,7 miljarder gir det en p/e på ca 140. Det er høyt, eller rettere sagt veldig høyt.

Men man kan legge på bortfallet pga corona og det kommer mere inntekter med ny fabrikk på follum etc etc. Man skal skille ut Greem Metals osv. Men hvor mye kan vi tenke at fabrikken i follum gjør i vinst per år? 20 millioner ca til å begynne med?

Hvor stor markedsandel i dette segmentet kan Vow få? Markedet i Green Metals blir vel verdt en 7-8 milliarder til 2030 estimert tror jeg ca. Hvor stor andel av dette kan Vow ta? Noen men noen gode ideer?

På lang sikt er jeg ikke uroet for vow, men det jeg er litt skeptisk til er den generelle vurderingen av grønne aksjer på børs. Som jeg ser det drar Tesla opp alt, men aksjen er helt sinnsykt høyt vurdert. Den skal ned for eller siden og det kraftig. I Norge er det vel NEL som går i front med grønne aksjer sammen med noen andre. Samme er egentlig. Nel er sinnsykt høyt vurdert. Det er ikke tvil om at aksjen skal ned før eller siden og det kraftig, akkurat som Tesla. Lignende på massa andra grønne selskaper. Personlig tror jeg på at det kommer en korreksjon i grønne aksjer snart. Ikke sikkert selvsagt men en stor del av boomen er ulogisk eufori. Hvis det kommer en korrekjjon her tror jeg Vow dras med uansett hvor bra fremtidsutsiktene ser ut. Det tar jo noen år innen vinstene og slår ut i resultatet.

Så jeg er usikker om hva som er bra og gjøre akkurat nå. Hva tenker dere her? Jeg er ikke interessert i ensidig positivitet. Kom med noe gode argumenter og helst med tall bak. Ja jeg tror at Vow skal opp til 100 på sikt, men jeg vet ikke hvor kjapt det går og jeg vet ikke hvor dippene på veien kommer. Jeg er redd at det kan komme en dipp. Sitter dere uansett hva som skjer med grønne aksjer eller hva tenker dere?
Slettet bruker
25.02.2021 kl 17:11 3806

Har du aksjer i vow?
Slettet bruker
25.02.2021 kl 17:18 3772

Hadde du kjøpt Vow på 20 kr siden du begynte å klage på Vow/Hammers, så hadde du tjent noen kr. Er ganske sikker du ikke er ute etter å svartmale Vow, du er nok ute etter Hammers. Det du skrev nå er bare tragisk, synes synd på deg.
oivindl
25.02.2021 kl 17:42 3671

Har hatt, men ikke for øyeblikket.
Slettet bruker
25.02.2021 kl 17:53 3618

Det kan se ut som at et selskap der det går rett til himmels uten dipper, er tingen for deg. Samtidig må det gå kjapt, maks 2 timer ? Litt usikker på hva jeg kan anbefale, men lykke til !
oivindl
25.02.2021 kl 17:58 3591

"Så jeg er usikker om hva som er bra og gjøre akkurat nå. Hva tenker dere her? Jeg er ikke interessert i ensidig positivitet."

Tenkte jeg skulle advare deg om at du nok ikke får så mange fornuftige svar, men Maalselv kom meg i forkjøpet.
Silicon Valley
25.02.2021 kl 18:19 3508

oivindl - jeg har ikke høye forhåpninger om noen gode svar her. Men det finnes noen flinke skribenter her og der så man vet aldri :-)
Slettet bruker
25.02.2021 kl 18:26 3477

Hva kan forventes av seriøse svar på noe sånt ?

" Ja jeg tror at Vow skal opp til 100 på sikt, men jeg vet ikke hvor kjapt det går og jeg vet ikke hvor dippene på veien kommer. Jeg er redd at det kan komme en dipp"
CapitaL
25.02.2021 kl 18:33 3443

De som lurer på hva Vow driver med og om det selskapet er noe å satse på, kan jo starte med å se denne:

https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-watch-the-full-second-half-and-full-year-2020-online-presentation

Om gigantene Vow samarbeider med sier Badin.. "they came to us".
Burde si litt om hvor langt fremme Vows løsninger er..
Silicon Valley
25.02.2021 kl 20:35 3209

Maaselv, har du problemer med å lese og forstå? Eller kan du ingenting om aksjer? Det kan ta 6 måneder eller 5 år innen kursen er i 100. Hvis du tror at vow går rakt opp til 100 uten dipper på veien er du til de grader ute og sykler. Flere helt legetime spørsmål.

I stedet for meningsløse innlegg de fleste legger her skulle det kunna vare bra hvis noen gidder å prøve regne hjem en riktkurs og legge en analyse her. Men det har jeg ikke sett til sen jeg selv lagde en for litt over 1 år siden.
Slettet bruker
28.02.2021 kl 23:11 2583

Eller kanskje 6 dager, men pass deg for dipper, huff huff....