Verdien av SOFF-aksjen?

Sitting_Bull
SOFF 25.02.2021 kl 09:34 40122

Se https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-soff/solstad-offshore-shares#valuation

Er det noen som forstår beregningene her bedre enn meg - og som kan gi en vurdering av hvor seriøs den er?
Puffen
25.02.2021 kl 21:59 4445


Longsitinbulk
I dag kl 21:53
33
Bullco skrev
Vix stiger 30%
Vix stiger 45% største stigning siden feb/ mars2020
Krakk i Oslo i morgen om USA futurer er røde i morgen tidlig

Oljeprisen da ? Pleier den å ha noe betydning for Oslo Børs ?
Redigert 25.02.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
R1234
25.02.2021 kl 23:32 4339

Start en vix tråd om dere vil diskutere den:) Soff går i pluss!!
Slettet bruker
26.02.2021 kl 07:51 4195

Merkelig, vedkommende skribent hevdet jo at han hadde aksjer i Soff. Bare usammenhengende rør, hentet fra en annen tråd.

Longsitinbulk

I dag kl 07:4526

Nei, men jeg har gått av aksjer onsd/Tors , det var var i grevens tid, håper på litt panikk nå og gode muligheter

PS. Skal ikke forfølge skribenten Longsitinbulk noe mer utover dette, men jeg sliter veldig med personer som opptrer utelukkende uærlig i nesten hvert eneste innlegg.

Redigert 26.02.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2021 kl 08:23 4146

Backloggen? 8,2 ned til 5,2 ?
Redigert 26.02.2021 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.02.2021 kl 08:32 4127

Contract awards in Australia
Solstad Offshore ASA ("Solstad") is pleased to confirm that the large AHTS
Normand Ranger has been awarded a contract in Australia for commencement in 2Q
2021. The vessel will mobilise from Norway and will then provide support to a
major drilling campaign offshore North Western Australia, securing about 1 year
of utilization for the vessel.

During the drilling campaign, that also includes support from the Solstad AHTS
Normand Saracen and Far Senator, the Normand Ranger will operate in connection
with a moored semi-submersible drilling rig, with the base port being Dampier.

In addition, the PSV Far Seeker, has been awarded a contract by Santos Ltd. The
vessel will support drilling activities offshore Timor Leste, operating
predominantly from Darwin. The firm contractual period is approximately 6
months, with further options available to Santos, and is scheduled for
commencement in April 2021.

The arrival of the Normand Ranger supplements Solstads existing fleet of four
large AHTS and five PSV's operating within Australia and New Zealand, managed
from Solstads Perth office.

https://newsweb.oslobors.no/message/526280
Redigert 26.02.2021 kl 08:35 Du må logge inn for å svare
Puffen
26.02.2021 kl 08:46 4142

Det var oljeprisen jeg spurte om. Har ikke den innvirkning på Oslo Børs og aksjer som Solstad ? Nedgangen i backlog visste vi om. Den skyldes Maximus.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 09:31 4102

Da lastet jeg opp på 8kr de aksjene jeg solgte over 10kr, nå ser vi fremover gutter.

Nå kan meglerhusene regne litt på tallene så kommer analysene og kursmålene deretter.
Redigert 26.02.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Puffen
26.02.2021 kl 09:31 4189

Om en skal forsøke seg på en verdivurdering.... Når jeg begynte å kjøpe Solstad etter reorganiseringen var jeg forbauset over den lave market capen. Med prising på hele AK p åca 300 MNOK etter gjeldssanering på 10 mrd, virket det som markedet forventet en ny snarlig gjeldsfelle. Det vi nå ser er et selskap med en bankkonto på 2,4 mrd NOK. Lånerenter på ca 3 %. Avdragsfrihet i nye 2 år. Og et marked som sakte er økende. De har over 120 båter, men skal ned på ca 90. Der det naturlig nok er de gamleste og mest ukurante som skal ut. En kan ikke forvente særlig store salgsproveny, men de kommer ikke til å bli gitt bort gratis. Så noe reduserte drifts og rentekostnader må en kunne forvente. Eneste egentlige spørsmålstegn er Maximus. Det er en båt som antakelig alene bærer en gjeld på 3 mrd. Og den er dyr og drive. Men det er også en båt som det finnes marked for. Men det må ryddes opp i finansieringen av denne båten, med mindre de får en ny lengre kontrakt. Kanskje er det greit å la den slite litt, mens det forhandles om ny finansiering.... Uansett. Med en fair forventning om et årlig omsetning på + 5 mrd. Og en rente som ikke stiger mer enn 1-1,5 % ser dette lyst ut. En EBITDA på nesten 2 mrd bør ikke være utenkelig for 2021. Noe som igjen vil gi et lite overskudd før skatt. Forutsatt at vi ikke får noen større bevegelser i valutakurser. Igjen vil dette gi en positiv cash flow på ca. 1,5 mrd fra driften. Og så får vi muligens noe i tillegg fra avhending av de 30 båtene som skal ut. Men det meste av salgsprovenyet på dette vil nok gå til gjeldsnedbetaling. Men om gjelda forsvinner, så få vi leve med det :) Jeg klarer uansett ikke å se at gjeldsvolumet på ca 20 mrd. skal være et problem for et selskap med en så stor flåte av inntektsbringende skip. Og hva får vi da som prising på egenkapitalen ? Vel, jeg forventer som sagt en positiv cash flow bare i 2021 på det doble av dagens market cap. Jeg mener fortsatt vi seriøst kan snakke om et selskap som skal gå 10 gangern, om vi får orden på Maximus og litt mer forutsigbare markeder. Men 5 gangern bør komme uansett. Føler selv at det er litt useriøst å skrive slikt, men jeg finner fortsatt ikke feilen. Med gårdagens nyhet om at det står 2,4 mrd på konto, så er det bare å sitte rolig å vente.
Redigert 26.02.2021 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Loveshak
26.02.2021 kl 09:47 4151

Problemet er vel fortsatt at videre nedskrivinger kan komme hvis markedet ikke bedrer seg. Nå vet ikke jeg hvordan nedbetalingsprofilen ser ut, så den ikke i Q4 i hvert fall. Men hvis det kommer store avdrag fra 2023, så kan soff igjen finne seg i en posisjon hvor den bryter lånebetingelsene, og/eller de ikke har nok cash til å betale avdragene. Sier ikke at det kommer til å skje, men sannsynligheten er ikke 0. Hvis dette derimot er siste restrukturering blir det en veldig hyggelig reise, lykke til.
Puffen
26.02.2021 kl 10:01 4123

Risken er aldri lik 0. Det ble våren 2020 et smertelig bevis på. Når det gjelder nye ekstraordinære nedskrivinger, så vil det selvsagt henge sammen med markedsprisene. Og båtenes evne til å generere en inntjening som gir forsvarlig avkastning på bokført verdi. Usikker på hva som er make og break for dette. Men vil anta at en EBITDA på 10 % av bokførte verdier bør være tilstrekkelig til å holde revisoren i sjakk ? Noen som vet mer om dette for bransjen ?
Loveshak
26.02.2021 kl 10:06 4108

Har ikke peiling, men tror 10% er for lavt. De fleste har jo mye høyere marginer enn det, selv når de har gjort nedskrivinger.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 10:10 4133

Bokført verdi av selskapet ligger 50-60 kr aksjen. Noen som har en formening om virkelig verdi.
Met1976
26.02.2021 kl 10:10 4150

De skrev noe brutalt 2019/2020 etter påpakning på hvordan de gjorde det fra finanstilsynet, skal ikke ligge alt for mye lik i lasten mtp den biten.

Er det ikke rentefritak til 2023 og avdragsfritak til 2024 da, ser dere skriver 2023 her?
Loveshak
26.02.2021 kl 10:24 4128

Hvis markedet ikke kommer så må de fortsette med nedskrivinger, men kommer nok ikke like brutale som i den gang nei.

Kan godt være 2024. Poenget består jo, vi vet ikke nedbetalingsprofilen. I Dof subsea så kom det noen ballonglån som en bank ikke ville flytte på, også var det ikke noen andre banker som ville ta over gjelden. Så stod managementet der som idioter, og jeg tapte forholdsvis mye penger. Sier ikke at det kommer til å skje, men tror det er det markedet er redd for. I alle bankpresentasjoner jeg har sett på de siste kvartalene så liker de å fremheve hvor lite eksponert de er mot OSV, dette kan selvfølgelig ha endret seg til 2024, men man vet aldri.
Slettet bruker
26.02.2021 kl 10:30 4123

En skal være bra bear om en ikke kjøper aksjer i starten av 2021 for noe som kan komme i 2024.
Er en så bear skal en selvf ikke eie noe supply overhode.

Tenker dette er siste sjanse jeg før dette papiret går hardt nord over.
Loveshak
26.02.2021 kl 10:41 4108

Sant det, prøver bare å forklare hvorfor aksjekursen er 8 og ikke 30.
kuka
26.02.2021 kl 11:04 4110

Offshorebransjen er i ordets rette betydning syklisk. Bi befinner oss sannsynligvis i den dypeste bunnen bransjen noen gang har vært til tross for en vedvarende konsolideringsprosess siden oljepriskollapsen i 2014. Soff er i mål med sin del av prosessen, mens andre, herunder Dof nærmer seg "sluttkampen", forhåpentligvis i løpet av våren. Dersom også Dof, og andre i lignende forhandlinger, ender opp med å "bli pålagt" kapasitetsreduksjon, og samtidig tar inn over oss at det praktisk talt ikke har fornying av flåten de siste fen - seks årene, vil en raskt kunne oppleve rater i størrelsesorden som de vi hadde frem til 2014. Tror nok Røkke/Aker så slik på det da de engasjerte seg i bransjen i 2015 og at de fortsatt har det samme synet.
Puffen
26.02.2021 kl 11:09 4153

Ikke rentefritak. Men muligens betalingsutsettelse av rentene ? Husker ikke i farten. men det vil i så fall gi ytterliger 0,7-0,9 mrd i positiv cash flow hvert av de 2 kommende årene
Met1976
27.02.2021 kl 08:40 3860

Utdrag fra intervju med LPS igår:

"Administrerende direktør Lars Peder Solstad friskmelder nå selskapet og legger den siste kvartalsrapporten for 2020 på bordet som et bevis for det.

– Det er deilig å være ferdig med fjoråret, og vi kan jobbe oss inn i det nye. Det siste kvartalet synliggjør den regnskapsmessige effekten av restruktureringene vi har vært gjennom, og vi er på offensiven igjen, sier Lars Peder Solstad til Haugesunds Avis.

Både selskapets likviditet og egenkapital er betraktelig styrket. Omsetningen på ca. fem milliarder kroner i 2020 er på noenlunde samme nivå som året før.

Restruktureringen av selskapet ble annonsert 20 oktober i fjor.

– Det medførte at en betydelig del av selskapets gjeld ble omgjort til egenkapital, samtidig som likviditet ble tilført selskapet. Fra å ha negativ egenkapital i 2019, er den ved utgangen av 2020 betydelig på pluss-siden, sier Solstad. "
Puffen
27.02.2021 kl 11:19 3799

Friskmelder :) Et utsagn jeg mener de kan stå godt inne for. Og da er en prising av EK på børsen på ca. 600 mill. helt feil. 40 pr. aksje vil fortsatt være en forsiktig prising. Kuriosa; Når kan vi forvente at selskap som NEL, AOW og ACC vil vise en EBITDA på 2 mrd. ? Solstad vil betale utbytte lenge før disse selskapene er i stand til å vise pluss
Redigert 27.02.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Puffen
27.02.2021 kl 11:37 3797

Etter restrukturering vil dagens aksjonærer i Siem sitte igjen med 4 % av den nye egenkapitalen. På børsen er denne 4% andelen nå priset til ca 500 mill..... Dvs at det etter restrukturering vil måtte bli satt en pris på 12 mrd for å forsvare dagens prising. Det skal da altså skje etter at ca 2,5 mrd blir konvertert fra gjeld til EK. På børsen er altså 0,5 + 2,5 = 12. For øvrig ser vi at også Siem snakker varmt om behovet for skraping av båter. Hva har de tenkt å bidra med ?
Slettet bruker
27.02.2021 kl 13:19 3767

Utbytte, det tror og håper jeg Solstad ikke prioriterer. Bli kvitt lån må være første prioritet, sammen med å kvitte seg med overflødige fartøy. Sett i sammenheng med selskapet ambisjoner så tror jeg også at deler av eksistere flåte må ombygges eller nye må anskaffes for å dekke behovet innenfor havvind.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 13:40 3768

Det var en tøff og artig uttalelse fra en direktør, for markedet priser jo i realiteten selskapet fortsatt som at det skal til skifteretten.
Det bugner nok for mye gøy og skøy i Soff fremover:-))
Redigert 27.02.2021 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
Puffen
27.02.2021 kl 14:14 3740

Det med utbytte må du lese som en ironi i den konteksten det ble skrevet ;-)
Slettet bruker
27.02.2021 kl 16:15 3670

;-)
Slettet bruker
27.02.2021 kl 17:50 3585

Da kan jeg dele nedre del av intervjuet/artikkelen.

Nye kontrakter
– Det blir gjort en formidabel innsats både på sjø og land, sier Solstad.

Karmøy-selskapet vil i årene som kommer satse mye på markedet for fornybar energi, i tillegg til olje og gass. Solstad har et uttalt mål om å bli karbonnøytrale innen 2050.

– Det er mulig, og det skal vi få til, mener Solstad.

Fredag signerte Solstad Offshore to nye kontrakter i Australia. Den ene kontrakten gjelder oppdrag for en båt som allerede er «down under», mens den andre signeringen gjelder arbeid for en Solstad-båt som er i Norge.

– Ja, det er vi fornøyde med. Vi har en veldig bra flåte med masse flinke folk, og vi jobber aktivt med å øke aktiviteten videre, spesielt i Norge, UK, Brasil og Australia..

– Hvordan har covid-19 påvirket selskapet?

– Som hos de fleste andre så har koronapandemien har også påvirket oss Vi merket effekten med en gang ved at kundene våre strupet inn på aktiviteten.. Samtidig som det krever mye ressurser både på sjø og land i forbindelse med mannskapskifter, reiser, tester, karantenebestemmelser og logistikk og reising. Det koster mye penger, sier Solstad.

– Hvor mye koster koronatiltak?

– Det kostet oss i alle fall 100 millioner kroner i fjor, og jeg regner med det vil gjøre det samme i 2021, sier Lars Peder Solstad.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 18:15 3565

Puffen, det var utaleleser om konsolidering i artikkelen jeg siktet til, ikke Siem aksjen, den holder vi oss milevis unna.
Hvis alle hadde bidratt med skrap, hadde dette markedet vært i balanse natta over, for etterspørselen er det som kjent ikke noe galt med pr i dag.
For å få det til må alle ta tap, kreditorer, aksjonærer og banker, om det er realistisk å tro på det? jeg tror faktisk på det til en viss grad, flere av disse selskapene er så fucked at skal de ha lives rett finnes det ikke andre alternativer.
Godt vi i Soff allerede er ferdig med den oppvasken og kan fokusere på fremtiden.
Redigert 27.02.2021 kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.02.2021 kl 18:46 3585

Kjenner hvertfall etter å ha lest gjennom rapporten enda en gang kombinert med LPS sine uttalelser i media, FA og Haugesunds Avis at jeg er overbevist om at Solstad vil bli en vinner framover nå.
Jeg trodde dem skulle klart 1,2mrd i inntekter, bommet med 25 mill i mitt wild guess intervall, kostnadene er noe høyere enn de ville vært uten Covid 19. Covid 19 har gitt selskapet betydelige ekstrakostnader iform av mønstring på skip/reiser/tester etc. det kommer vi ikke ifra, men det er ikke selskapet selv direkte skyld i.
I tillegg har de slik jeg tolker det selvsagt fått færre kontrakter grunnet lavere etterspørsel og enkelte kontrakter har blitt terminert og eller avkortet. Vil anta dette i aller høyeste grad gjelder Maximus og sikkert det disputten også handler om, Covid 19.
Kan tenke meg at Saipem mener at Force majour kommer til anvendelse her.

LPS er meget positiv til Havvind og jeg tror dem vil gjøre hva som står i deres makt for å ta førersetet i det racet framover med full oppbacking fra Aker og Røkke.
I spotmarkedet ser vi en soleklar forbedring, mulig den nådde en midlertidig topp forrige uke, men i såfall tror jeg den er midlertidig.
2 nye spot oppdrag tildelt idag etter hva jeg kan se. Noen fartøy blir ledige de kommende dagene nå, la oss håpe på fullt kjør med nye oppdrag i starten på uken, synes de som sjonglerer fartøyene i spotmarkedet hos Solstad utviser teft selv om det nok også er gambling innimellom. De er hvertfall flinke til å dra de beste prisene etter mine vurderinger.

Jeg ser egentlig bare to risiko element på 1-2 års sikt, det ene heter Normand Maximus, det andre heter total makro kollaps.
Når det gjelder Maximus anser jeg den risken som relativt liten, fartøyet lå ikke lenge i Mekjarvik etter termineringen fra Saipem før den kastet loss for nytt oppdrag i Mexico.
Garantert at dem gjør hva de kan for å sikre ny og lengre kontrakt på fartøyet før utgangen av mai.
Når det gjelder makro kollaps tror jeg lite på det også, korreksjoner vil komme, men det er vesentlig forskjell på ordinære og normale korreksjoner versus en kollaps. Holder oljeprisen seg på dagens nivåer tror jeg vi har lite å frykte framover.

Forøvrig synes jeg at han gjorde klokt i å uttale til FA at noen må inn å ta grep ift overkapasiteten. Flere andre konkurrerende selskap sliter nå og skal gjennom en restrukturering, la oss håpe for alles parter at det blir tatt grep til det beste for gjenlevende selskaper.
LPS klarte hvertfall å si det såpass høyt og tydelig at Siem Offshore uttalte i nærheten det samme.
Vel, jeg har hvertfall meget stor tro på at Solstad vil levere framover, styrket i troen etter at uåret 2020 er tilbakelagt med et fjerde kvartal som tross alt var solid.
Slettet bruker
27.02.2021 kl 19:44 3511

? Hvilken ny kontrakt
Redigert 27.02.2021 kl 19:58 Du må logge inn for å svare
R1234
28.02.2021 kl 07:52 3304

Normand ranger til AUS
Slettet bruker
28.02.2021 kl 08:52 3287

Ahh. Trodde det var snakk om noe nytt utover børsmeldingen;)
desirata
28.02.2021 kl 15:22 3099

Det er positive ting i Solstad,men:

Ble bekymret da jeg leste side 19 i Q4 rapport.
Det står det at Saipem ikke vil betale $45m.
Samt at Solstad må tilbakekjøpe Maximus og at dette vil få "adverse effect for Solstad financial.

Gjelda på Max er idag 2,5 Mia og skiper er verdsatt til 1,5 Mia av Vessel value. Dersom et nytt tap på 1 Mia vil jo hele aksjeverdien inkl. upside bli utradert. Nåværende chart på Max. er break-even ex capital cost. Skipet er heller ikke lettsolgt. Vil tro at dette vil legge demper på aksjekurs dette året og mere.
Slettet bruker
28.02.2021 kl 15:35 3084

Dette har vært kjent en stund at det er en uenighet om dette termineringsgebyret.

Les det som står under "Risk" på side 10, denne saken er ikke over. Maximus er på oppdrag. Og så står det i siste setning"this could have a material adverse effect on Solstad Offshore ASA’s fi nancial situation"
Selvsagt kan det, men børsene kan også kollapse, sånn er det å være investor.

"As advised in our 3Q report there is a dispute with Saipem om payment of the termination fee
amounting to USD 44,3 million related to the early termination of the time charter for “Normand
Maximus”. As a consequence of the early termination, Saipem were to pay a termination fee
in the amount of USD 44,3 million in December 2020. Saipem has forwarded a counterclaim,
and the termination fee due from Saipem to Normand Maximus Operations Limited has
not been paid to date. Normand Maximus Operations Limited is pursuing the full claim for
the termination fee legally. The termination fee has not been recognized in 4Q 2020.
Normand Maximus Limited as bareboat charterer of the vessel, has since the termination of the
time charter with Saipem, been in dialogue with Maximus Limited as owner of “Normand Maximus”
and Maximus Limited’s fi nanciers, to fi nd a long term solution for the lease fi nancing of Normand
Maximus following Saipem’s early termination of the time charter, and solve liquidity issues resulting
from the non-payment of the termination fee. The discussions are ongoing. The lease fi nancing
has customary default provisions for lease fi nancings. These i.a entitles Maximus Limited to require
Normand Maximus Limited to buy the vessel and/or exercise other rights and remedies under the
lease fi nancing if a solution is not found. In the current markets there is a risk that Normand Maximus
Limited as bareboat charterer of the Normand Maximus will not be able to fi nance such a purchase
or other claims. As all obligations of Normand Maximus Limited are guaranteed by Solstad Offshore
ASA, this could have a material adverse effect on Solstad Offshore ASA’s fi nancial situation."

Lars Peder Solstad sier i et intervju at de er glad for å kunne legge 2020 bak seg og er fornøyd,.
Tror dette med NM ordner seg😀
Redigert 28.02.2021 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2021 kl 17:14 3005

Jeg deler din bekymring. Men den finansielle risikoen vedrørende Normann Maximus er intet nytt og er trolig den tyngste årsaken dagens lave aksjekurs. Jeg har ikke fulgt Soff lengre enn siden oktober 2020 og har derav ikke fullstendig innsikt i selskapet og sektoren generelt. Påtross av dette fremstår soff til sammenligning med konkurrentene i en langt bedre situasjon. Soff har gjennomført restrukturering, startet omstilling til fornybar og har en solid eierstruktur. I Q4 til Aker var Eriksen veldig tydelig på at soff kunne bli en ressurs i selskapet fornybarsatsing innenfor havvind ( Aker er den største aksjonæren til soff..) Q4 er historie, det tar tid for soff å «vende skuta». 2020 sårgar 2021 er og kommer til å bli tøffe år - ikke bare for soff, men jevnt over linjen. Jeg tror som soff aksjonær at utfordringene vedr. Maximus blir løst grunnet det positive sentimentet jeg knytter til selskapet.
Slettet bruker
28.02.2021 kl 17:49 2967

Tror du bør bekymre deg langt mer over egne investeringer i Prs, en et papir du ikke engang eier.
Og så får du ta en telefon til direktøren i Solstad selskapet, han som senest Lørdag friskmeldte selskapet.
Vel vel, det er alltid noen bekymringer ved å være på børs, men akkurat i dette selskapet er personlig ganske rolig.
Redigert 28.02.2021 kl 17:52 Du må logge inn for å svare