Verdien av SOFF-aksjen?

Sitting_Bull
SOFF 25.02.2021 kl 09:34 41421

Se https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-soff/solstad-offshore-shares#valuation

Er det noen som forstår beregningene her bedre enn meg - og som kan gi en vurdering av hvor seriøs den er?
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:43 3678

Er vel ingen som bryr seg om dine kursmål, dessuten ser det ut som markedet er uenig med deg
Puffen
15.03.2021 kl 09:43 3660

Et vanskelig case å forstå dette med Maximus. En finansieringsmodell som antakelig skyldes utfordringene som var i selskapet og markedet ved levering i 2016. Aner egentlig ikke. Hvis Solstad mener dette er en båt som har plass i markedet og som bør kunne generere inntjening, bør den være av normal operativ flåte. Slik som det er nå, har de mest forpliktelser, og begrensede rettigheter. Så det at forhandlingene krasjer, skyldes nok, at Solstad prøver å få bankene med på noe, som de ikke ser som helt nødvendig. Og så er det et eierselskap som kun eier båten. Og som ikke driver redervirksomhet. Og da er det vel både bankene og Solstad som i fellesskap ønsker å bli kvitt mellomleddet, uten at de skal få noe særlig merverdi. Bare gjetting. Men tror markedet vil bli fornøyd om en får en avklaring rundt Maximus. Enten får den bort fra Solstad, eller inn som en ordinær del av flåten. Ingen liker slik vedvarende usikkerhet. Er det noen som kan si noe informativt om ratenivået for en slik båt ? Met1976. f.eks. ?
Redigert 15.03.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
R1234
15.03.2021 kl 09:41 3663

Nei, men det er iallefall begrunnet i fakta!
SoFF har jeg personlig et kursmål til sommer til 25-30kr.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:39 3667

Mye mer behagelig å høre på de som vil ha aksjen opp?
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:30 3708

Et par skribenter her inne mer enn antydet Soff stup idag, for meg er det et fall på 15-30%, i skrivende stund er den ned beskjedne 2,24%.

Men, det kommer fra skribenter som tilsynelatende ikke har peiling på hverken Solstad eller markeds dynamikken forøvrig.

PS. Den ene av dem kommer sikkert til å meddele forumet at han nå har kjøpt seg inn igjen nær dagens laveste.
Redigert 15.03.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:26 3678

Det er en korrekt beskrivelse.

Og man kan være trygg på at de som skriker høyest om farer og baisser over en lav sko nesten alltid er de store taperne i markedet.
R1234
15.03.2021 kl 09:19 3692

Kvalitet! Styrke! Ikke hør på folk som vil ha kurs ned for bedre inngang! Soff leverer!
Slettet bruker
14.03.2021 kl 20:35 3978

For de som måtte mene eller tro at dagens artikler liksom er noe helt nytt(ja, noe mer info har kommet gjennom media hva det konkret går i) så er dette hva som ble sagt i q4 rapporten:

Guarantee
As set out in our 3Q report, Normand Maximus Limited is in dialogue with Maximus Limited as owner of “Normand Maximus” with a
view to fi nd a long term solution for the lease fi nancing of Normand Maximus following Saipem’s early termination of the time charter
for Normand Maximus. As a consequence of the early termination, Saipem were to pay a termination fee in the amount of USD
44.3 million in December 2020. The termination fee due from Saipem to Normand Maximus Operations Limited has not been paid
to date as Saipem is claiming to have a claim against Normand Maximus Operations Limited for alleged breach of charter, which
approximately equals the termination fee. Normand Maximus Operations Limited is pursuing the claim for the termination fee as
appropriate. The termination fee will be recognized in the 2021 fi nancials.
Normand Maximus Limited as bareboat charterer of the vessel, has since the termination of the time charter with Saipem, been in
dialogue with Maximus Limited as owner of “Normand Maximus” and Maximus Limited’s fi nanciers, to fi nd a long term solution for the
lease fi nancing of Normand Maximus following Saipem’s early termination of the time charter, and solve liquidity issues resulting from
the non-payment of the termination fee. The discussions are ongoing. The lease fi nancing has customary default provisions for lease
fi nancings. These i.a entitles Maximus Limited to require Normand Maximus Limited to buy the vessel and/or exercise other rights
and remedies under the lease fi nancing if a solution is not found. In the current markets there is a risk that Normand Maximus Limited
as bareboat charterer of the Normand Maximus will not be able to fi nance such a purchase or other claims. As all obligations of
Normand Maximus Limited are guaranteed by Solstad Offshore ASA, this could have a material adverse effect on Solstad Offshore
ASA’s fi nancial situation.

Så dette er en "ongoing" føljetong som jeg satser på at det er en plan for når diverse flere aktører etterhvert kastes inn i saken som eksempelvis Aker Capital og Hemen.

Redigert 14.03.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
Pauseklovn
14.03.2021 kl 20:13 3989

Snart 400 hundre lesere av advarselen - konge.

Altså, selv om jeg er har veldig troen på SOFF så tåler jeg å høre konstruktive og negative ting om SOFF sågar NM risikoen. Villedning og dropping av informasjon forkledd som fakta, men som i realiteten er vås er jeg ikke tilhenger av.

Troverdigheten til Longitbulk (ett eller annet) og derisora (ett eller annet annet) er i mine øyne under bunn nivå. Dere er sikkert flotte individer, men på bakgrunn av deres bidra på denne tråden, særlig, blir FA forum undergravet.
R1234
14.03.2021 kl 19:32 4081

Ser den, men om en vil daytrade, hadde ikke jeg gjort det i SOFF:) og som jeg 2-5 års investor, har jeg gjort meg erfaring med trading siden 2005. Jeg har da gjort meg opp min case, og på veien dit vil jeg testes mange ganger. Dette er noe alle må lære seg at når det svinger, det er da en selv må jobbe med hvorfor jeg gikk inn i SOFF. Selvsagt, kommer det melding om konkurs, ingen nye kontrakter etc etc, vil jeg som alle andre selge. Dette er dog ikke caset i Soff. X ANTALL nye kontrakter fremover i tid. Restrukturering ferdig og garantert jobbes det med ny kontrakt til NM ila Mai! Sitt stille dere som er long, og dere andre får trade på 0,02-0,5 svinginger.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 19:10 4150

Ikke alle som ser det slik, noen tenker soff fra minutt til minutt.
Kjøp på 8,4 med salg på 8,50 er visst en syk bra butikk.
Og ja, dersom man kjøper for 10 mill er det en ok timesbetaling, men antar basert på volumet i aksjen at man heller snakker noen hundrelapper i fortjeneste:)
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:41 4213

kuka,
Du har skjønt det og mange klarer ikke stoppe opp og puste med magen, man graver seg ned.
I utgangspunktet helt på trynet at Soff ikke eier mer enn 25% i et fartøy som dem står 100% ansvarlig for.

Så skjønner jeg at det var måten dem måtte gjøre det på den gangen, men ingen bra greie.
Redigert 14.03.2021 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Met1976
14.03.2021 kl 18:38 4223

Her var det mye tall som dukket opp- ser gjerne kilde både på rate nåværende kontrakt NM, gjengse rater for denne type skip og litt mer om hvordan du mener Amazon er en bedre båt....
kuka
14.03.2021 kl 18:32 4236

Tror ikke vi bør ta "sorgene" på forskudd. Det hele kan komme til å ende med at Soff blir sittende med både eierskapet og fremtidige positive bidrag fra skipet.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:21 4218

Det har du helt rett i og fint at andre enn undertegnede gidder å nevne det.

Jeg valgte helt bevisst nå å svare Longsitinbulk på et konkret spørsmål fordi jeg står til ansvar for hva jeg skriver i motsetning til vedkommende skribent.
Vedkommende svarer aldri når han/hun blir konfrontert med påstander etc.

Direkte feig og useriøs kan det kalles.
Redigert 14.03.2021 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:21 4209

Jeg kjøpte mer på 8,60.

Har ingen problemer med å fylle på mer om den skulle falle tilbake noe.
Tror det blir en volatil dag imorgen, ikke ukjent i Soff, nå får vi se hva som kommer fra Solstad imorgen tidlig, på bakgrunn av artiklene idag er det kanskje nærliggende å tro på en melding.
Dersom du tror at jeg lar meg skremme av dette så gjør jeg ikke det, er 99% sikker på at det kommer til en minnelig ordning.
Om den faller imorgen går det ikke mange dagene før det kommer ny melding om samme sak som vil booste kursen positivt igjen.
Pauseklovn
14.03.2021 kl 18:19 4196

Jeg vil advare alle som leser denne tråden om brukerne

Longstinbulk
https://finansavisen.no/forum/user/194791/view

Og

Desirata
https://finansavisen.no/forum/user/127176/view

Dem slenger ut grunnløse påstander uten forankring i virkeligheten. Ta en kikk på linkene så kan se at oppførselen er kategorisk også på andre tråder.

Dette har vært et problem over lang tid. Dem sprer bare usikkerhet.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:16 4180

Kjøper du flere aksjer i morgen Turbo Trader? Du kjøpte jo nylig endel på 8,8 og syns det var rimlig
R1234
14.03.2021 kl 18:12 2840

Større risk, større gevinst. Dette er ingen ny case for Soff
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:11 2819

En emisjon, så klarer Soff å beholde skipet.
Stusser litt på at ledelsen enda ikke har innløst 3,5 kr opsjonene, enda enkelte mener selskapet er ´frisk meldt´.
Redigert 14.03.2021 kl 18:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:08 2831

Ratene for nåværende kontrakt for NM, hvor finner du de?
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:04 2849

Selvsagt vil det kunne få konsekvenser for Solstad dersom man ikke oppnår enighet, men dette er da ikke noe nytt.
Som tidligere forklart har dette vært allmenn kjent informasjon i markedet siden q3, videre redegjort for i q4 rapporten med en lang og omfattende kommentar om det og sist meldingen av 3/3 om juridiske skritt.
DNB sitter på begge sidene av bordet, de har alt å tape på å ikke oppnå en fornuftig løsning på denne floken.

Og vi vet alle at markedet er i bedring.

Tror ikke det blir nødvendig, men Solstad har muligheter til å gjøre noe her selv om dem får kniven på strupen.

"Liquidity strengthen with MNOK 1,358 compared to previous
quarter and year end cash position of MNOK 2,412"
hstray
14.03.2021 kl 18:03 2850

Hvordan klarer du å resonnere deg frem til at dette er en postiv melding? . Se mld under, Soff vil sitte med hele ansvaret til slutt da de har garantert for leasingavtale.

Der gjentar også Solstad Offshore, og som Finansavisen har skrevet tidligere, at leasingavtalen for Normand Maximus er garantert av rederiet og at mislighold kan føre til at Solstad Offshore i verste fall må kjøpe ut skipet dersom det ikke sikres ny kontrakt.
desirata
14.03.2021 kl 17:58 2873

According to Nor-Ocean, which cited industry sources, McDermott is expected to finalize the acquisition in February for an estimated $80 million. The shipbroker points out the price would be at some 80 percent discount compared to the $350 million newbuild price.30. jan. 2017
desirata
14.03.2021 kl 17:56 2892

Ingen nevner ratenivå.
Saipem betalte $130k per dag.
Idag får den kun $53k, dvs taper 50k dagleg.
En slik båt må ha $100k per dag for break-even. Da hjelper det lite med en langtidskontrakt til eks. $60k som er markedsnivå idag. Et salg vil kun gi $150m, dvs ikke i nærheten av det såkalte taksten fra Solstad. Amazon ble solgt for $80m og var en større og bedre speca båt. Dette vil få konsekvenser for Soff.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 17:54 2872

Det får du se i morgen
Slettet bruker
14.03.2021 kl 16:00 2907

Hele tiden har jeg hevdet at en ny og lang kontrakt til NM vil endre spillereglene totalt og når jeg leser artikkelen idag hva dem har foreslått overfor kreditorene som løsning har jeg blitt enda sikrere, det er en storkontrakt i emming.

"Maximus har kommet med et forslag de mener vil løse problemet og sørge for at bankene
år betalt. Det innebærer at Solstad år en ny langtidskontrakt for skipet, og at AGC
forplikter seg til å tilføre Maximus mer egenkapital."
Slettet bruker
14.03.2021 kl 15:53 2925

Du er en slik skribent som gjør hva du kan for enten å hausse enn å baisse.
Ryddighet og ærlighet er det ikke så nøye med.

Hvilken liste har han falt ut av?

PS Men det er korrekt at Falnes falt ut av topp 50 listen den 25.2, fordi det ikke lenger var tilstrekkelig å opprettholde en topp 50 plassering med 80k aksjer!

En annen ting, hvem bryr seg om at Falnes ikke er på listen lenger? jisus.
Han sitter med en porsjon aksjer i mange selskaper og beveger seg litt opp og ned på listene.
Redigert 14.03.2021 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 15:52 2914

Etter at Solstad informerte markedet om at det var tatt juridiske skritt den 3/3 har Topp 50 økt sin beholdning fra 84,77% til 84,88% av utestående og kursen står vel omtrent likt om jeg husker riktig. I denne perioden har da Handelsbanken redusert sin beholdning med ca. 1 mill aksjer.
Dette er ikke noe nytt, det har blitt informert om både i q3 og q4 rapporten.

Noen små aksjonærer blir sikkert nervøse som dem bruker å bli, men at det skal få store innvirkninger på kursen imorgen eller framover tror jeg ikke såfremt ikke Solstad da skulle melde om en negativ utvikling i saken.
Byzantin
14.03.2021 kl 15:52 2915

Klippet fra artikkelen i DN av 14 mars: «Maximus har mulighet til å fremsette krav mot Normand (Solstads datterselskap, journ.anm.) og Solstad om betaling av skyldig hyre og for salg av skipet i henhold til salgsopsjonen. Bankene har imidlertid nektet Maximus å gjøre dette
Redigert 14.03.2021 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
hstray
14.03.2021 kl 15:44 2924

Klippet fra en artikkel i FA for noen uker siden.
Visst Soff har garantert for leasingavtale, så vil risiko flyttes over til Soff som varslet ved forrige q presentasjon

Der gjentar også Solstad Offshore, og som Finansavisen har skrevet tidligere, at leasingavtalen for Normand Maximus er garantert av rederiet og at mislighold kan føre til at Solstad Offshore i verste fall må kjøpe ut skipet dersom det ikke sikres ny kontrakt.

«I dagens marked er det en risiko for at Normand Maximus Limited som befrakter ikke vil klare å finansiere et slikt kjøp eller andre krav, » skriver Solstad Offshore i kvartalsrapporten.
Byzantin
14.03.2021 kl 15:41 2926

Er det tilfeldig at dette skjer samtidig med at noe lignende utspiller seg rundt Polarcus? I begge tilfeller stiller kreditorene seg på bakbena, og i begge tilfeller står DNB sentralt. Og åpenbart vil man heller tiltre pantet enn å diskutere konkrete og konstruktive løsninger. Kan dette, når det gjelder Maximus, også ha å gjøre med at skipets verdi er mye høyere enn det utestående lånebeløpet?
Og denne situasjonen må vel sies å være relativt ny, da AGC Equity Partners, som eier 75 prosent av Maximus, fikk beskjed 10 mars om at bankene tar beslag i aksjene. Når dette først ble offentliggjort vet jeg ikke, har kun lest den omtalte artikkelen i DN av 14 mars.
Lurer veldig på hvordan dette vil påvirke Soff-kursen i morgen. Noen som har en formening om det?
Redigert 14.03.2021 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 14:41 3041

Har nå fått tilgang til artikkelen.

Dette er enskikkelig uenighet partene har kommet opp i, men jeg tror det løses på fornuftigvis, noe annet vil bare gi et lass av tapere.
Utfra det jeg leser virker det meget sannsynlig at det er en større og lengre kontrakt på vei til NM siden Maximus har foreslått følgende:

"Det innebærer at Solstad får en ny langtidskontrakt for skipet, og at AGC
forplikter seg til å tilføre Maximus mer egenkapital."

Slikt slenger man ikke bare ut i løse luften uten at man har noe konkret i kikkerten, til det er tidsaspektet ift forfall for klemt.

Merker meg også at Solstad har fått en takst på skipet:
"Solstad har hentet inn takst på skipet, og mener det er verdt mellom 265 og 345 millioner
dollar, altså langt mer enn det utestående lånebeløpet på 194 millioner.
"

Registrerer også at gjelden er betydelig lavere enn i q4 rapporten.

Aldri positivt å ha slike saker gående, men det handler kanskje om prestisje fra enkelte institusjoner, men jeg tror dem besinner seg og at det hele løse opp i på en for alle parter best mulig måte.
Redigert 14.03.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 13:47 3088

Hvorfor?

Såfremt ikke selskapet melder noe nytt selv før 09 imorgen er det ikke ny informasjon.

PS. Har ikke selv tilgang på artikkelen og forholder meg til hva selskapet selv melder markedet.
Redigert 14.03.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2021 kl 08:33 3359

Da har Kristian Falnes gått ut av listene