Verdien av SOFF-aksjen?

Sitting_Bull
SOFF 25.02.2021 kl 09:34 40262

Se https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-soff/solstad-offshore-shares#valuation

Er det noen som forstår beregningene her bedre enn meg - og som kan gi en vurdering av hvor seriøs den er?
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:16 4066

Kjøper du flere aksjer i morgen Turbo Trader? Du kjøpte jo nylig endel på 8,8 og syns det var rimlig
Pauseklovn
14.03.2021 kl 18:19 4082

Jeg vil advare alle som leser denne tråden om brukerne

Longstinbulk
https://finansavisen.no/forum/user/194791/view

Og

Desirata
https://finansavisen.no/forum/user/127176/view

Dem slenger ut grunnløse påstander uten forankring i virkeligheten. Ta en kikk på linkene så kan se at oppførselen er kategorisk også på andre tråder.

Dette har vært et problem over lang tid. Dem sprer bare usikkerhet.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:21 4095

Jeg kjøpte mer på 8,60.

Har ingen problemer med å fylle på mer om den skulle falle tilbake noe.
Tror det blir en volatil dag imorgen, ikke ukjent i Soff, nå får vi se hva som kommer fra Solstad imorgen tidlig, på bakgrunn av artiklene idag er det kanskje nærliggende å tro på en melding.
Dersom du tror at jeg lar meg skremme av dette så gjør jeg ikke det, er 99% sikker på at det kommer til en minnelig ordning.
Om den faller imorgen går det ikke mange dagene før det kommer ny melding om samme sak som vil booste kursen positivt igjen.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:21 4104

Det har du helt rett i og fint at andre enn undertegnede gidder å nevne det.

Jeg valgte helt bevisst nå å svare Longsitinbulk på et konkret spørsmål fordi jeg står til ansvar for hva jeg skriver i motsetning til vedkommende skribent.
Vedkommende svarer aldri når han/hun blir konfrontert med påstander etc.

Direkte feig og useriøs kan det kalles.
Redigert 14.03.2021 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
kuka
14.03.2021 kl 18:32 4122

Tror ikke vi bør ta "sorgene" på forskudd. Det hele kan komme til å ende med at Soff blir sittende med både eierskapet og fremtidige positive bidrag fra skipet.
Met1976
14.03.2021 kl 18:38 4109

Her var det mye tall som dukket opp- ser gjerne kilde både på rate nåværende kontrakt NM, gjengse rater for denne type skip og litt mer om hvordan du mener Amazon er en bedre båt....
Slettet bruker
14.03.2021 kl 18:41 4099

kuka,
Du har skjønt det og mange klarer ikke stoppe opp og puste med magen, man graver seg ned.
I utgangspunktet helt på trynet at Soff ikke eier mer enn 25% i et fartøy som dem står 100% ansvarlig for.

Så skjønner jeg at det var måten dem måtte gjøre det på den gangen, men ingen bra greie.
Redigert 14.03.2021 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.03.2021 kl 19:10 4036

Ikke alle som ser det slik, noen tenker soff fra minutt til minutt.
Kjøp på 8,4 med salg på 8,50 er visst en syk bra butikk.
Og ja, dersom man kjøper for 10 mill er det en ok timesbetaling, men antar basert på volumet i aksjen at man heller snakker noen hundrelapper i fortjeneste:)
R1234
14.03.2021 kl 19:32 3967

Ser den, men om en vil daytrade, hadde ikke jeg gjort det i SOFF:) og som jeg 2-5 års investor, har jeg gjort meg erfaring med trading siden 2005. Jeg har da gjort meg opp min case, og på veien dit vil jeg testes mange ganger. Dette er noe alle må lære seg at når det svinger, det er da en selv må jobbe med hvorfor jeg gikk inn i SOFF. Selvsagt, kommer det melding om konkurs, ingen nye kontrakter etc etc, vil jeg som alle andre selge. Dette er dog ikke caset i Soff. X ANTALL nye kontrakter fremover i tid. Restrukturering ferdig og garantert jobbes det med ny kontrakt til NM ila Mai! Sitt stille dere som er long, og dere andre får trade på 0,02-0,5 svinginger.
Pauseklovn
14.03.2021 kl 20:13 3875

Snart 400 hundre lesere av advarselen - konge.

Altså, selv om jeg er har veldig troen på SOFF så tåler jeg å høre konstruktive og negative ting om SOFF sågar NM risikoen. Villedning og dropping av informasjon forkledd som fakta, men som i realiteten er vås er jeg ikke tilhenger av.

Troverdigheten til Longitbulk (ett eller annet) og derisora (ett eller annet annet) er i mine øyne under bunn nivå. Dere er sikkert flotte individer, men på bakgrunn av deres bidra på denne tråden, særlig, blir FA forum undergravet.
Slettet bruker
14.03.2021 kl 20:35 3864

For de som måtte mene eller tro at dagens artikler liksom er noe helt nytt(ja, noe mer info har kommet gjennom media hva det konkret går i) så er dette hva som ble sagt i q4 rapporten:

Guarantee
As set out in our 3Q report, Normand Maximus Limited is in dialogue with Maximus Limited as owner of “Normand Maximus” with a
view to fi nd a long term solution for the lease fi nancing of Normand Maximus following Saipem’s early termination of the time charter
for Normand Maximus. As a consequence of the early termination, Saipem were to pay a termination fee in the amount of USD
44.3 million in December 2020. The termination fee due from Saipem to Normand Maximus Operations Limited has not been paid
to date as Saipem is claiming to have a claim against Normand Maximus Operations Limited for alleged breach of charter, which
approximately equals the termination fee. Normand Maximus Operations Limited is pursuing the claim for the termination fee as
appropriate. The termination fee will be recognized in the 2021 fi nancials.
Normand Maximus Limited as bareboat charterer of the vessel, has since the termination of the time charter with Saipem, been in
dialogue with Maximus Limited as owner of “Normand Maximus” and Maximus Limited’s fi nanciers, to fi nd a long term solution for the
lease fi nancing of Normand Maximus following Saipem’s early termination of the time charter, and solve liquidity issues resulting from
the non-payment of the termination fee. The discussions are ongoing. The lease fi nancing has customary default provisions for lease
fi nancings. These i.a entitles Maximus Limited to require Normand Maximus Limited to buy the vessel and/or exercise other rights
and remedies under the lease fi nancing if a solution is not found. In the current markets there is a risk that Normand Maximus Limited
as bareboat charterer of the Normand Maximus will not be able to fi nance such a purchase or other claims. As all obligations of
Normand Maximus Limited are guaranteed by Solstad Offshore ASA, this could have a material adverse effect on Solstad Offshore
ASA’s fi nancial situation.

Så dette er en "ongoing" føljetong som jeg satser på at det er en plan for når diverse flere aktører etterhvert kastes inn i saken som eksempelvis Aker Capital og Hemen.

Redigert 14.03.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
R1234
15.03.2021 kl 09:19 3578

Kvalitet! Styrke! Ikke hør på folk som vil ha kurs ned for bedre inngang! Soff leverer!
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:26 3564

Det er en korrekt beskrivelse.

Og man kan være trygg på at de som skriker høyest om farer og baisser over en lav sko nesten alltid er de store taperne i markedet.
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:30 3594

Et par skribenter her inne mer enn antydet Soff stup idag, for meg er det et fall på 15-30%, i skrivende stund er den ned beskjedne 2,24%.

Men, det kommer fra skribenter som tilsynelatende ikke har peiling på hverken Solstad eller markeds dynamikken forøvrig.

PS. Den ene av dem kommer sikkert til å meddele forumet at han nå har kjøpt seg inn igjen nær dagens laveste.
Redigert 15.03.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:39 3553

Mye mer behagelig å høre på de som vil ha aksjen opp?
R1234
15.03.2021 kl 09:41 3549

Nei, men det er iallefall begrunnet i fakta!
SoFF har jeg personlig et kursmål til sommer til 25-30kr.
Puffen
15.03.2021 kl 09:43 3546

Et vanskelig case å forstå dette med Maximus. En finansieringsmodell som antakelig skyldes utfordringene som var i selskapet og markedet ved levering i 2016. Aner egentlig ikke. Hvis Solstad mener dette er en båt som har plass i markedet og som bør kunne generere inntjening, bør den være av normal operativ flåte. Slik som det er nå, har de mest forpliktelser, og begrensede rettigheter. Så det at forhandlingene krasjer, skyldes nok, at Solstad prøver å få bankene med på noe, som de ikke ser som helt nødvendig. Og så er det et eierselskap som kun eier båten. Og som ikke driver redervirksomhet. Og da er det vel både bankene og Solstad som i fellesskap ønsker å bli kvitt mellomleddet, uten at de skal få noe særlig merverdi. Bare gjetting. Men tror markedet vil bli fornøyd om en får en avklaring rundt Maximus. Enten får den bort fra Solstad, eller inn som en ordinær del av flåten. Ingen liker slik vedvarende usikkerhet. Er det noen som kan si noe informativt om ratenivået for en slik båt ? Met1976. f.eks. ?
Redigert 15.03.2021 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 09:43 3564

Er vel ingen som bryr seg om dine kursmål, dessuten ser det ut som markedet er uenig med deg
R1234
15.03.2021 kl 09:45 3614

Hvordan uenig?
Met1976
15.03.2021 kl 11:04 3393

Det er ikke utenkelig at dette er en prosess for å få bort "mellomleddet"- husk at NM kom i en periode hvor SOFF lå med alle bein i kroppen brukket, ikke bare ryggen.

Jeg funderte litt løselig på tekinvest om det egentlig er DNB som vil ha hele NM inn i SOFF:
"Det er vanskelig å tolke DNBs veivalg her. De er stor eier i SOFF og stor pantehaver i NM

Det er ikke teoretisk umulig at DNB faktisk ønsker at NM skal overtas i sin helhet av SOFF og at den finansieringen har de en plan for. Som eier i soff, pantehaver i NM OG bank har DNB bukta, endene og vannet imellom for en slik løsning. Kanskje var det det LPS antydet 3.3 når han sa at dette gjaldt parter utenom SOFF, selv om det jo bare er delvis sant siden soff er deleier i Maximus ltd"
Ratene for NM er umulig å vite, det finne sknapt sammenlignbare båter-jeg bar en annen debattant over her om kilde på sine opplysninger- han skrev at NM kostet 1 mill til dagen, at Saipem betalte 1.3 og at dagens rate var 530k....

Jeg har ikke fått kilden på det men tallene trenger ikke være hakkande gale, da forutsetter jeg at kostnaden på 1mill/dag er med finanskostnader. Vi vet at en HATS fort kan ha kostnbader på 200k/dag m/finans og da er ikke 1mill for NM helt ureralistisk med det lånet. Skulle dog gjerne sett noen kilder på tallene.

Puffen
15.03.2021 kl 11:26 3363

Nokså sammenfattende tanker jeg har også. Blir fort litt urent trav for DNB, men det fikser de nok. Men dette blir uansett bare teorier. Enig i at det er litt merkelige uttalelser fra Solstad at dette ikke er noe som angår dem. Uansett tror jeg dette i praksis er siste del av restruktureringen rundt SOFF. Foregår nok et nokså aktivt spill i kulissene mellom alle 3 partene her. Det blir uansett bra å få dette oppgjort. Slik balansen og cashtilgangen for SOFF var pr. 31.12 har de handlingsevne til å få på plass en løsning. Om de må kjøpe ut båten for 2 mrd. så nekter jeg å tro at det ikke er mulig å få grei finansiering på minst 60 - 70 % av dette. Og resten får de ta fra kassa i verste fall.
Redigert 15.03.2021 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.03.2021 kl 11:56 3365

Huffda, hva kan det være som tynger?
Slettet bruker
15.03.2021 kl 12:06 3470

Jeg vet ikke hvor de tallene fra den skribenten kommer fra, vedkommende vil selvsagt ikke komme med noe etter å ha blitt utfordret på det heller.

Men når det gjelder Saipem antar jeg at vedkommende har tatt 1,9mrd som er oppgitt at Solstad mistet i ordrer grunnet den termineringen.

1,9mrd/4år/365dager= 1,301 mill/dag
Slettet bruker
15.03.2021 kl 12:18 3477

Haha, at du gidder!
Etter neste kontraktsmelding vil du være den første her som sier at du har kjøpt og at Soff skal til himmels, du går aldri lei?
Slettet bruker
15.03.2021 kl 12:22 3528

Ja, selvfø skal jeg kjøpe Soff igjen, men ikke nå
R1234
15.03.2021 kl 12:50 3471

For 100kr da eller?
R1234
15.03.2021 kl 12:52 3597

De 25% som Soff eier er ikke overtatt av bank slik jeg forstår det?
Er jo strengt tatt ikke noe som er endret for soff
Puffen
15.03.2021 kl 13:16 3567

Vanskelig å tenke seg at de ikke er det. Når de tiltrer pant på denne måten, så blir det alle for en. Men Solstad skrev ned verdien av sine aksjer til 0 i Q4 eller 3 om jeg husker rett
Slettet bruker
15.03.2021 kl 13:29 3599

Det tror jeg du har helt rett i, dette er nok ganske sikkert et spill som foregår nå der jeg har stor tro på at Solstad til slutt vil komme betraktelig bedre ut enn hva mange tror.
Det er ikke uten grunn at aksjen holder seg bra. For folk uten kjennskap til dette fra tidligere kunne nok slike overskrifter vi så igår skremme vannet av folk, men aksjen holder seg bra, som forventet egentlig.
Pauseklovn
15.03.2021 kl 19:22 3500

Åj, skal si Solstad krakket i dag. Uffa meg.

Neida, utviklingen i dag er ikke noe å bry seg om. Hva skal man forvente etter alle nyhetene i går. Dem som var inne etter kortsiktig profitt og som trolig ble overrasket over NM er ute.

Jeg fikk masse aksjer billigere enn jeg noen sinne hadde forventet. Tusen takk - jeg er takknemlig for røversalget. Siden den er nok av folk med elegant hukommelse, så har jeg enda mer å kjøpe for om mine vurderinger slår feil ut for en kort tid.
Jeg tror vi skal opp
Redigert 15.03.2021 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
R1234
17.03.2021 kl 07:57 3310

Doggerbank kontrakter ute, SOFF ikke nemnd nå diverre.
Slettet bruker
17.03.2021 kl 08:09 3307

Ingen andre enn vinneren er nevnt, vi vet vel simpelten ikke om og eventuelt Soff har vært med i denne anbudsrunden annet enn fra media.
Litt synd på en måte, samtidig er det et spesialisert og dedikert britisk selskap som vant anbudet.

På en annen side når man tenker seg om er det kanskje rart å tro at Soff var i denne runden overhodet gitt store nye låneopptak til nye fartøy samtidig som man må kvitte seg med nær 40 fartøy.
Litt synd, hadde selv håpet på et fartøy eller to, men tar heller 5års kontrakt til Maximus.

PS! Må forresten berømme en skribent(husker ikke hvem) som for lenge siden skrev at se til Skottland, der kommer vinneren fra. Han fikk rett, flaks eller ei.
Redigert 17.03.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:25 3221

Jasså, det går nedover som forventet


OFF: SALE OF VESSELS

10:26
Partrederiet International Offshore Services ANS, a wholly owned subsidiary of

Solstad Offshore ASA, has sold the AHTS Lady Astrid and Lady Caroline. Delivery

of the vessels to the new owner took place today Wednesday March 17th, 2021.



The sale of the vessels will result in an immaterial accounting effect for 1Q

2021.



Skudeneshavn, March 17th, 2021





© Oslo Børs
Redigert 17.03.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Puffen
17.03.2021 kl 10:32 3285

Gode gamle UT 712ere. Gadd vite hva de får betalt for slike, og hvem som kjøper ?.....
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:41 3373

Hva snakker du om?
Dette selskapet vil bare falle fremover inntil avklaring om stor skipet
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:44 3384

Tull og tøys, ikke så lenge siden vi var i nesten 11 intradag med samme uavklarte NM situasjon.

Du selv i lassevis av innlegg mente da at det ikke var grenser for hvor høyt vi skulle, men løgnere glemmer raskt:)
Slettet bruker
17.03.2021 kl 10:50 3409

Fritt valg å bli med ned eller ikke.
De som lyver er vel strengt tatt de som benekter kursutviklingen,
R1234
17.03.2021 kl 12:24 3351

Aksjen skulle jo stuuupe på news ang aksje overtakelse. Hold deg for god for meninger uten begrunnelse. Har ikke solgt en aksje her og selger ikke før 2022-24
Har nå lastet 10.000 stk til i AOW, er jo give away pris igjen der:)