Verdien av SOFF-aksjen?

Sitting_Bull
SOFF 25.02.2021 kl 09:34 40120

Se https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-soff/solstad-offshore-shares#valuation

Er det noen som forstår beregningene her bedre enn meg - og som kan gi en vurdering av hvor seriøs den er?
desirata
20.05.2021 kl 16:48 7930

Hugs på at det britiske leasing selskapet eier 75% av Maximus.
Framleis må båten få en lengre bra chart til $100k per dag, fordi dersom ikke må Solstad kjøpe tilbake båten og der makter de ikke. Aksjen vil ikke ta av før dette er avklart.
Met1976
20.05.2021 kl 17:03 7963

Du både har og ikke har et poeng- det er fortsatt nødvendig med lang kontrakt på god rate for å realistere potensialet i aksjekursen- men du glemmer å trekke fra termineringsgebyret som nå blir betalt, altså er det (hvis vi forutsetter at 100k/dag var utgangspunktet) nå slik at en kontrakt rundt 75k/dag vil bety at samme totalsum er innkommet i samme tidsperiode.

Videre er det heller ikke slik at det er umulig for SOFF å opverta NM selv om det nok ikke er ønskelig-de har en stor kontantbeholdning og etter restruktureringen har de mer handlefrihet enn noen andre offshoreselskaper finansielt-muligens mned unntak av Tidewater.
investorman
20.05.2021 kl 17:27 7919

Det er sant, men pengene tilsvarer et drøyt år med forpliktelsen Solstad har garantert for, i tillegg har den vært på en dårligere kontrakt i mellomtiden. Men enig at en god langtidskontrakt må til.
kuka
21.05.2021 kl 08:35 7669

Jeg må innrømme at jeg er litt forundret over at nesten all diskusjon om Solstad er knyttet til et være, eller ikke være for NM. Vel å merke er NM et betydelig innslag i Solstads portefølje, men er likevel bare ett av nærmere 125 skip i selskapet. Det er situasjonen for disse skipene som i første rekke er og blir avgjørende for den fremtidige verdisettingen av selskapet.

Opp i all støyen omkring NM synes prosessen knyttet til restruktureringen høsten 2020 der Solstad kvittet seg med en 1/3 av gjelden og samtidig fikk en langsiktig struktur på den gjenværende delen som er i overkant av 20 mrd. Glemt synes også å være at Solstad i forkant av restruktureringen tok en rekke grep for å redusere kostnadene, bl.a med å slå sammen rederikontorer. Dette alene var, om jeg ikke husker feil, beregnet til flere hundre mill i årlige reduserte kostnader.

I ulike sammenhenger også på flere HO-tråder blir det ofte "påstått" at markedet har rett når det gjelder å prise et selskap. Min påstand er at også det "såkalte" objektive kan ta grundig feil. I Solstads eksempel ble selskapet på de laveste verdsatt til +/- 500 mill før restruktureringen, med en ustrukturert gjeld på ca 32 mrd. I dag etter at gjelden er redusert til i overkant av 20 mrd, blir selskapet fortsatt verdsatt til 500 mill. Forstå det den som kan.

Jeg setter lit til at den positive meldingen vi fikk i går mht NM, er starten på flere fordelaktige nyheter og et nytt eventyr for Solstad Offshore.
Puffen
21.05.2021 kl 08:39 7752

Bør vel svare for den jeg da:) Jeg sitter like tungt som jeg gjorde tidligere i vinter. Men er enig i at det har blitt stille og kjedelig i det siste. Spotmarkedet og prisene begynte jo for alvor å flekke tenner i vår, men har seget tilbake de siste ukene. Dette er nok sterkt medvirkende til at interessen og kursene i dette papiret har falt. '
Personlig mener jeg dog fortsatt det samme. En MCAP på 400 mill eller 800 mill er begge feil, og nokså irrelevante i forhold til virkelig verdi. Denne er 0, eller veldig mye høyere enn det som er status i dag. Og jeg tror fortsatt mest på det siste. Utebetalingen for Maximus er med på å fjerne noe usikkerhet. Og slik usikkerhet tynger alltid aksjer. Her gjenstår det fortsatt en del, før vi kan begynne å vurdere verdifastsettelsen for båten. Men gårsdagens melidng om 450 mill i tilflyt av cash, verdsettes bare til 25 % på aksjekursen, jfr Solstads eierandel. Men utkjøpsverdien for Solstad ,om det blir enden på historien om Max, falt nok med vesentlig mer enn bare Solstads andel av oppgjøret. Solstads finansielle plattform er ikke så ille, og den ble bedret i går. Så er det da inntjeningen som gjenstår. Og der vil vi begynne å få tall som er rensket for restruktureringskostnader og engangseffekter på tirsdag. Det blir spennende. Og markedet ? Ja det ser etter mitt syn lovende ut. Et betydelig vedlikeholdsetterslep off-shore og nye markeder skal gi rater det er mulig å leve av i årene framover. Kan rederiet bli verdt 13 milliarder ? Ja, ikke umulig. Men mitt tips er at selskapet vil ha en prising av MCAP i overkant av bokførte verdier i løpet av mindre enn 12 mnd. Dvs. 5 - 7 mrd.
Redigert 21.05.2021 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Byzantin
23.05.2021 kl 19:25 7305

Takk for link, men nå har kanskje ikke alle og enhver et online-abonnement på Haugesunds avis.
VestInvestment
23.05.2021 kl 22:13 7174





MENY
NÆRINGSLIV
Solstad får flere titalls grønne millioner: – Nå har vi ni måneder på oss

MÅ TA ET VALG: Tor Inge Dale og Solstad Offshore. Foto: Marius Amdal Haugen
Marius Amdal Haugen
23.05.21 10:52
Åpne deleknapper for artikkelen
Solstad Offshore fortsetter elektrifiseringen av flåten. Selv om de nå har kommet godt ut i en tildeling fra Enova, gjenstår store investeringer fra selskapet selv.


For abonnenter
KARMØY: Lokale rederier tar det grønne skiftet på alvor.

Østensjø Rederi fortsetter å investere i nye skip som skal jobbe med havvind, gjennom underselskapet Edda Wind. Seks av de nye skipene klargjøres dessuten for nullutslippsteknologi.

Arriva, Aasen og Knutsen har alle skip i bestilling – med batteripakker og landstrømtilkobling som skal sikre lavere utslipp og/eller kostnadskutt.

Fortsetter satsingen
For litt over et år siden skreiv Haugesunds Avis at Solstad Offshore hadde ansatt nye folk i grønne stillinger, og tatt flere miljøgrep for flåten.


LES OGSÅ
Kjetil (24) og Tommy (39) sikret seg grønne jobber i Solstad
Nå får Skudeneshavn-rederiet over 30 millioner kroner i støtte fra Enova, fordelt på fem skip. Pengene skal gå til «elektrifisering» av skipene, opplyser Enova.

– For vår del er det snakk om hybridisering av offshoreskip, forteller leder for bærekraft, Tor Inge Dale.

Kort fortalt innebærer det installering av landstrømtilkobling og batteripakker. Tilkobling til landstrøm betyr at skip som ligger til land kan være operative uten karbonutslipp, og batteripakker gjør at de kan operere mer miljøvennlig, men like effektivt som før.

– Jeg tror vi allerede er de største i Norge når det gjelder antall skip i drift med batteripakker, så dette er en fortsettelse av den satsingen. Målet er å kutte 50 prosent av utslippene våre innen 2030, og bli karbonnøytrale innen 2050, sier Dale.

Allerede innen 2025 ser de for seg at de første nullutslippsskipene vil komme på markedet.

Må betale mesteparten selv
Kursen Solstad nå staker ut, er helt i tråd med myndighetenes ønsker.

– Skipsfart har et stort potensial for både teknologiutvikling og markedsendringer som vil gi utslippsreduksjoner. Det er viktig at noen går foran med et godt eksempel og tar i bruk klimavennlig teknologi i maritim sektor. Slik teknologi sørger for betydelige kutt i klimagassutslippene, og vil gi læring og erfaringer som hele den maritime sektoren kan dra nytte av, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

– God klimapolitikk er god næringspolitikk, og Enova er et av de viktigste verktøyene vi har for å sørge for at Norge er i front av den grønne utviklingen, legger klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til.


GOD NÆRINGSPOLITIKK: Det sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (i midten) om miljøsatsing i næringslivet. Foto: NTB


Men selv om Solstad Offshore mottar betydelig støtte til moderniseringen av de fem skipene, gjenstår betydelige investeringer fra rederiet selv for at det skal realiseres. Dette er noe de nå må ta stilling til.

– Vanligvis utgjør støtten rundt 30 prosent, så det er et betydelig antall millioner per båt som må investeres. Det gjenstår fortsatt å bestemme oss for om vi skal gå for dette, og nå har vi ni måneder til å bestemme oss på, sier Tor Inge Dale.

– Er det sannsynlig at dere går inn for dette?

– Ja, det er relativt sannsynlig, men det er forskjellige ting som må på plass først.

Konstruksjonsskipet «Normand Ocean» er det Solstad-skipet som i denne omgang fikk tilsagn om mest støtte, med 11 millioner kroner.

De resterende fire skipene fikk mellom 5,8 og 7 millioner.
investorman
25.05.2021 kl 23:36 6852

Resultatet var vel egentlig ganske tynn suppe..? Brenner cash, redusert EK..
Slettet bruker
26.05.2021 kl 00:21 6806

Her er bare og rømme skuta ja desverre, hadde håpet på noe annet enn det vi fikk servert i ettermiddag
desirata
26.05.2021 kl 02:31 6894

Ser ut for at Solstad fremdeles holder på med hva DN kalle "Donald duck", avskrivning.

De skriver ned skipsverdien med 2,5 prosent per år, istedet for vanleg 4. Så stopper de avskrivning med 50 prosent etter 20 år. Dette blåser opp resultatet, men er bare tull. Når skipet er 20 år er ikke verdien halv pris, det opplever de selv når de selger PSV for $1m eller NOK 10m.

En annen ting, var Saipem oppgjøret med i 1q resultatet, isåfall var jo resultatet skremmende.!
kuka
26.05.2021 kl 07:33 6782

Det kan virke som om enkelte "leser" q1-resultatet på samme måten som "fanden leser bibelen". Nedskrivingen av skipsverdiene er helt innenfor tatt i betraktning av flåtesammensetningen og ikke minst at selskapet foretok store ekstraordinære nedskrivinger i forkant av restruktureringen gjeldssaneringen. Resultatet er tilfredsstillende og en klar indikasjon på at "skuta er snudd" og på tur inn i en langt lysere fremtid.
Viro
26.05.2021 kl 07:52 6885

Enig,
Dersom noen trodde på overskudd i q1 2021 etter at selskapet leverte 2,5mrd i underskudd samme kvartal ifjor er det ille.
Selvsagt kunne inntektene med fordel vært 1-200 mill høyere, men det er grunn til å tro at flere fartøy som gikk av kontrakt på slutten av 2020 ikke gikk på nye kontrakter før i q2 2021 og således vil man oppleve høyere inntekter i q2.
Kostnadene har man kontroll på, det er tatt endel engangskostnader for kvartalet.
En bør i dette kvartalet vektlegge hva selskapet selv skriver om framtidsutsiktene både ift NM men ikke minst til markeds utviklingen framover.
Ellers, blir det presentasjon fra CEO nå kl 09 for de som måtte ønske å høre hva selskapet selv har å si om q1 og hvordan dem vurderer fortsettelsen.

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/05/25/7675743/langt-sterkere-resultat-for-solstad-offshore-i-forste-kvartal
Dolly
26.05.2021 kl 10:38 6772

Dette var lagt ut på xtrainvestor etter presentasjonen.Synes det virker positivt med arbeid fremover, spesielt at ang maximus.

Oppsummering:

Isolert sett et ok 1Q21-resultat, men hvor Saipemforliket i stor grad pynter på det faktiske aktivitetsnivået- og inntektene i perioden. Merk at naturlige kontraktsforhold tilsa en dupp i 1Q ettersom nye kontrakter ikke får virkning før 2Q. Da er flere båter også i produksjon.

Båtene er nedskrevet i slik grad at man ikke skal se bort i fra oppskrivninger i et stigende marked

Backlog er positiv sett i forhold til et stigende marked

NM kommer i arbeid (LPS/Gode signaler som tilsier dette), Valiant (LPS/Spekulasjon knyttet til offshore vind) kommer i arbeid og 8 andre layup-båter kommer rett inn i kontraktsarbeid

Vinden blåser til fordel for Offshoremarkedet, men også innenfor olje og gass. Konkrete samtaler med Aker vedr. Offshore wind
Slettet bruker
31.05.2021 kl 16:52 6345

Fremtidsutsiktene her ser bra ut, Soff er det soleklart best stilte av disse rederiene. Prises kun til ca 10% av bokført EK.
Puffen
03.06.2021 kl 10:40 6001

Hvorfor er Siem Offshore nestnes 3 ganger så mye verdt som Solstad ?
Slettet bruker
03.06.2021 kl 10:45 5997

Fordi den er priset på at mange trodde den var billig når den falt 90%. Sioff er en knøtt i forhold til Soff, med ca 1/3 av flåten.
Puffen
03.06.2021 kl 11:04 6002

Finner i allefall ikke noe i regnskapet til Siem som burde tilsi prisingen. Det blir temmelig sikkert et salgspress på toppen når konverteringsaksjene skal selges. Men jeg er ikke ekspert på flåtesammensettingen i rederiene. Har Siem båter med bedre inntjeningspotensiale ?

Slettet bruker
03.06.2021 kl 11:34 6058

Jeg antar kursen holdes kunstig i sjakk slik at konverteringsaksjene kan lempes ut fra 5 og ned til 2kr. På 2kr er selskapet priset tilsvarende mcap som Soff. Folk får gjøre sine egne vurderinger, men skal jeg handle offshore nå så er det Soff jeg puttet penger i.
tybring
03.06.2021 kl 13:02 6221

Sioff har nyere båter, og mye mindre gjeld enn Solstad. Solstad må ha emisjon snart for å betjene gjeldsberget sitt på ca 22 milliarder!!! Dette er grunnen til ulik prising mellom selskapene.

Tybring
desirata
17.06.2021 kl 12:21 5647

Har nå hørt i 5 år at:
"skuta er snudd"
Det verste er over
Gjelda sanert og nedskrivninger tatt
Markedet på vei opp, osv.

Likevel tapet Soff penger ca. Halv milliard i kvartalet.
Forsetter det slik, blir det ny emisjon og nulling av aksjer.
Rederen sier hele tida at tomorrow blir bedre, men hjelper lite.

Viro
17.06.2021 kl 13:25 5588

Rederen er den samme som leverte kanon resultater det første tiåret på 2000 tallet, tror han vet hva han snakker om.
kuka
17.06.2021 kl 14:14 5548

Fortsatt "interesser" i denne? Etter et par uker med "taushet" på forumet om Soff, trodde jeg den var gjemt av de "troende" og i allefall glemt av de "vantroende". Tiden får vise og tålmodighet har fortsatt sin dyd.
AtlasShrugged
06.07.2021 kl 11:16 5112

Mulig doblingskandidat soff her nede, NM melding og løsning tenker denne er i 10kr ++! Bull!
desirata
08.07.2021 kl 16:45 4966

Så lenge Soff taper en halv milliard per kvartal. Sier det seg selv at aksjen vil gå i tilnærmet null igjen. De tjener ikke penger før finanser, da blir det håpløst.

Gårsdagen kontrakter er bra, men blir bare plaster på såret. Soff aksjen er ikke investerbar. Hugse Hegnar gav samme advarsel vedr Norwegians og han fikk rett.
Selvklart om det blir nye gjelds forhandlinger / emisjon, blir aksjen også nullet, som sist.
Sorry guys -
Så vil noen si at en er negativ og ikke ser framover. Da må du tenke på ovenfor utsagn.
Puffen
08.07.2021 kl 20:21 4900

Greit innspill det, men taper de en halv milliard pr. kvartal ? Overskudd på 47 mill. etter avskriving og før finans i Q1. Avdragsfrihet på lån. Inntekstførte riktignok engangsbetaling for Maximus i Q1. Men har også hatt alle løpende kostnader fro Maximus i Q1. Ikke all verden. men dette er altså Q1. Årets dårligste kvartal. Vi får vesentlig bedre inntrykk av hvor vi er på veg hen etter at Q2 kommer på bordet
Redigert 08.07.2021 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2021 kl 20:30 4886

Ser ikke ut som Longs er den nye snåsamannen, eller hvordan gikk denne investeringen?
Puffen
16.07.2021 kl 11:41 4574

Hva er det som røsker i kursen i dag ?
Slettet bruker
17.07.2021 kl 19:29 4297

Hva sa du?
Vil leve godt med min investering på 6kr blank i lang tid, ikke sant desirata ?
Redigert 17.07.2021 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.07.2021 kl 20:12 4253

Ja, måtte vente til det kom en oppgang før det kom noe svar :). Var det ikke 6,5 du gikk inn med? Så litt mer oppgang nå så :)
Slettet bruker
17.07.2021 kl 23:00 4160

Joda men aksjen var jo på 5,5 lenge, ikke sant, en hadde ukesvis på å snitte ned.
Det rant inn med kontrakter og aksjen steg ikke, men falt, ikke vet jeg hva folk driver med på børs men dette var da en nobrainer.

Og lurer du på noe mer så svarer nok desirata deg.
Redigert 17.07.2021 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Puffen
18.07.2021 kl 11:00 4036

Ingen som har noe som helst teori om hvor hvorfor den rykker over 20 % på en handledag ? Ser at DOF rykker til også, og har vanskelig for å tro at det var de nye kontraktsnyhetene der som lagde bølger. Altfor små til det. Men det snakkes fortsatt om mer behov for konsolidering i bransjen. Møgster og Røkke har vel historisk hatt gode relasjoner, så kanskje noe på gang ?
Redigert 18.07.2021 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.07.2021 kl 20:08 3682

Hva er grunnen til at denne stuper igjen og oppgangen var svært kortvarig, mens dof går til himmels på mørkerød børs?

Vi får bare krysse fingrene for at longs kom seg ut igjen med gevinst.
Slettet bruker
20.07.2021 kl 14:07 3542

Er ikke det såre enkelt da? Trenden er i ferd med å snu etter et fall på 50% siden nyttår, forøvrig en Dnb favoritt:-))
Kontrakter renner inn og aksje stuper, det er så mye short i denne at det ligner ikke grisen.
På toppen av det hele vil økt prod føre til større aktivitet, er jo helt dust den prisen en ser i markedet nå

Personlig blåser jeg lang masj i Dof, kan ikke sammenlignes med Soff
Redigert 20.07.2021 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.07.2021 kl 14:33 3504

Her skal det ikke selges på bunn nei, har jo akkurat fått kjøpt på bunn etter at aksjen på uforståelig vis er ned 50% siste 1/2 år.
Med økt oljeproduksjon vil det bare renne på med kontrakter for Soff fremover.
vis snakkes over 10 kr før julegrøten, få aksjer i Oslo har større potensiale en Soff.
Redigert 20.07.2021 kl 14:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 10:52 3266

Bare husk at dere som vil være med å tjene penger fremover i Soff begynner å få det svært travelt
Slettet bruker
29.07.2021 kl 17:02 2848

29.7.2021, 16:52 · Oslo Børs
SOFF: Notification
SOLSTAD OFFSHORE−0,47%6,32 NOK
Hemen Holding Limited has today borrowed 6,910,687 shares in Solstad Offshore
ASA (OSE ticker SOFF) from DNB under a share lending arrangement. Following this

transaction, Hemen Holding Limited holds 13,821,374 shares and votes, which

represents 18.4% of the shares and votes of Solstad Offshore ASA.

https://newsweb.oslobors.no/message/538762
StockSteinesen
29.07.2021 kl 19:23 2719

Ja, hva tenker du om det? Må da være positivt