JINHUI, BØRSENS STYGGE ANDUNGE?

Lim Gordon
JIN 26.02.2021 kl 09:57 8104

Det er interessant å se hvordan rådville aksjekjøpere søker mot børsmeglerne etter råd, omtrent som nyfødte kattunger søker etter morsmelk. Og råd får de, Golden Ocean, 2020 Bulkers, Belships, etc, alle er gode kjøp og blir omtalt som svaner, mens Jinhui, et kinesisk rederi fra det fjerne østen, blir dømt nord og ned og omtalt som den stygge andungen. De har pølsefingre, heter det seg, de stjeler aksjonærenes penger. Men virkeligheten er stikk motsatt, det er Jinhui som er svanen, og pølsefingre har de alle sammen. Jeg har aldri vært borti et rederi, som ikke forsyner seg litt unødvendig ekstra av lasset. Forskjellen fra Jinhui er at, mens Jinhui oppgir sin pølsespising i regnskapene, kaller de andre det for konsulenttjenester, leasing, leie etc. Men resultatet blir det samme.
Jeg gidder ikke her ta frem alle de negative aspektene som har blitt lagt frem om selskapet, men for en aksjekjøper er det bare en ting som teller, sannheten. Når han får den, klarer han å bestemme resten selv. Og kortversjonen ligger under «news» på rederiets hjemmeside. Der finner du bl.a. ut at selvkost for skipene i dag ligger på ca USD 6.600/d. For den uinvidde inneholder dette beløpet daglige driftsutgifter, kapitalutgifter og nedskrivinger! Ingen slår dette. Og markedet i dag, for rederiets tonnasje, ligger på nærmere USD 20.000/d!! Rederiet eier sine skip selv, alle 19, med lav belåning, hvilket bør fortelle deg at den kommende stigning i jernprisen går rett i rederiets lommer. Børskursen i dag ligger under Kr 6,50, mens den i gode tider har vært oppe i Kr 85.-. De tider kan komme igjen, min venn!
Slettet bruker
28.02.2021 kl 19:35 3222

Tror ingen kommer til deg uansett cowboyen, alle har nok fått med seg advarslene dine nå, takk til deg.
Redigert 28.02.2021 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
tankardjr
01.03.2021 kl 01:11 3106

Det er ikke riktig. Sist noen lånte ut aksjer for shorting var i juni 2017 i jinhui. Nå er det 0 aksjer i jin til utlån. Sjekk finanstilsynet short registrert.
bubby
01.03.2021 kl 01:37 3092

De som hører på MorganKane og mister muligheten til å få med seg utbytte og kursstigning bør sende klage til MorganKane for tapet.
tankardjr
01.03.2021 kl 02:15 3069

Dessuten er det mulig nå å shorte golden ocean. Er ingen som i følge finanstilsynet som har lånt de aksjene men det er mulig å låne hele 11.5 prosent av hele selskapet til golden ocean til shorting. Sikkert Fredriksen selv som har tilbudt de til de som vil låne aksjer
Slettet bruker
01.03.2021 kl 08:02 2980

Du tar nok totalt feil, maskinene selger aksjer i Jin året rundt, tror du de selger egen eide aksjer?
Alle aksjer kan du shorte, men shortaksjene er ikke nødvendigvis tilgjengelig for alle, finanstilsynets lister er bare en vits, der finner du ikke svaret på noe som helst, du er ganske naiv om du ikke tror Gogl er shortet, registeret har ikke vist short posisjoner på flere år, er ikke mange ukene siden jeg f.eks shortet Gogl, poenget er at det ikke fanges opp før du overskrider 0,5% av selskapet, dette kan aktører fikse ved å benytte forskjellige konti.
Helt klart at disse Kinesiske stor eierene låner ut deler av sine aksjer, de vil jo tjene mest mulig penger de som alle andre.
Redigert 01.03.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
01.03.2021 kl 09:38 2900

Når man ser at Nordnet sitter med nesten 10% av aksjene, skjønner man at det kan bli litt bølger. Og akkurat nå testes grensen rundt 6 fordi da venter noen seg et ras av skremte mennesker som vil gi dem rimelige aksjer. Mitt råd til disse, som motmedisin: Få aksjer har Jin’s potensiale, bare sitt, eller aller helst, kjøp dere opp, hvis dere kan. Da vil kursen snu før dere aner.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 09:52 2880

Må vel forvente at denne faller tilbake nå etter en strak dobbling?
Lim Gordon
01.03.2021 kl 10:01 2863

Ja, men nå er det nok!
Thegoldenone
01.03.2021 kl 11:10 2808

Hvordan tolker dere alle innsidekjøpene som er gjort de siste årene og den siste tiden?

Styreleder i Jin har hatt en rekke innsidekjøp i aksjen de siste årene og han eier ca 5% av aksjene:
4.78% Siu Fai Ng 5,221,026 $32.0m 0% no data

“insiders might sell their shares for any number of reasons, but they buy them for only one: they think the price will rise.” Peter Lynch

"Whenever you see an insider buying shares of the company, that is a very, very good sign because that means that they think that the company is undervalued and that it is going to grow in value"

I Jins tilfelle er ikke det et positivt tegn?


Lim Gordon
01.03.2021 kl 12:05 2764

Hvorfor spør du når du vet svaret?
Thegoldenone
01.03.2021 kl 12:25 2727

Damn ;) Jeg har bare lyst til å høre motargumentene. Men det er tyst.
Hvorfor innsidekjøp hvis ledelsen ikke har interesse av at aksjen skal opp?

Altså hadde Jins ledelse aldri betalt utbytte og ingen innsidekjøp ville jeg vært mye mer skeptisk til selskapet.

Styreleder og kona eier 5,215,302 aksjer. La oss si snittpris på 6 kr? Da ca 30 millioner kroner investert. Hvis styreleder hele tiden skuffer markedet og kjører aksjekursen i grøfta taper han også penger.

Hva er det jeg ikke forstår? I Dagens næringsliv gis innsidekjøpene av styrelederen i JIN vektingen 1, som er det laveste mulig. Altså man kan bare ignorere disse innsidekjøpene. Hvorfor?

Er dette bare en strategi for å holde håpet oppe blant naive investorer?
Thegoldenone
01.03.2021 kl 13:22 2685

Aksjen skal ned til 5.0 kr
tankardjr
01.03.2021 kl 13:43 2648

De har ikke en snittpris på 6 de har nok en snittpris på mellom 8 og 9 kr. Jeg husker de børsmeldingene. Ja det kan dere være sikre på at de ønsker at kursen skal opp. Men jeg tror ledelsen har en viss kontroll på dette. De vet at de må få til bra tall i bøkene og litt utbytte så går det veien. I tillegg så har alle bulk aksjer opplevd dårlig momentum, så ledelsen tenker nok at dette bare må ta sin tid.
Lim Gordon
01.03.2021 kl 14:16 2615

Ingen vet bedre hvor dette går enn familien som sitter med den daglige drift. Og de ønsker, som oss andre aksjonærer, å tjene penger på børsen, Men de sitter på 55% av aksjekapitalen, som er stolenes forsikring, og ikke kan selges. Derfor må de ut på markedet , også som oss andre. Som du selv skriver, når du kjøper, betyr det alt, men ingenting når det selges. Jeg mener at 1 er høyest.
Slettet bruker
01.03.2021 kl 14:43 2578

Thegoldenone skrev Aksjen skal ned til 5.0 kr
tror det ja
bulkinvest
01.03.2021 kl 15:15 2541

Kjøp heller enn å synse på 5, småpenger å trade på nå
Lim Gordon
02.03.2021 kl 08:41 2322

Der fikk vi det skipet vi ventet på. Litt gammelt, kanskje, men med litt kinesisk "me fix" teknologi, skal nok dette skipet gjøre god nytte for seg gjennom hele høykonjunkturen.
Slettet bruker
02.03.2021 kl 10:39 2221

Der røk q1 utbyttet også

JIN: KJØPER SUPRAMAX FOR USD 7,275M

06:04
Oslo (TDN Direkt): Jinhui Shipping and Transportation har inngått en intensjonsavtale for kjøp av et supramax-fartøy til en pris på 7,275 millioner dollar.

Det fremgår av en melding tirsdag.
Thegoldenone
02.03.2021 kl 11:17 2185

Og de som sier Jin er på vei bort fra shipping.

7.275m høres dyrt ut for et 2004 skip. Men et tegn på at skipsprisene har økt og verdien av Jin har økt.
Slettet bruker
02.03.2021 kl 11:27 2161

Bra man solgte et skip i midten av desember da, ellers hadde vel q2 utbyttet røket også.:-)

Slettet bruker
02.03.2021 kl 11:42 2147

Hva er vitsen å selge et for så å kjøpe et? Meningsløs strategi, bare for å slippe å betale dividende?

Det er i de store bulk skipene rallyet vil komme nå fremover, Gogl kommer til å gå bra nå.
Redigert 02.03.2021 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.03.2021 kl 11:50 2126

ikke godt å si hvordan man har resonnert. Det kjøpte skipet er vel noe yngre enn det solgte, uten at jeg har sjekket tilbake til salgsmeldingen? Uansett tror jeg ikke eventuelt utbytte vil bli påvirket; om noe øker vel utbyttesjansen ved flåteøkning.

Er inne både i GOGL og JIN, tror begge vil gå bra fremover.
Slettet bruker
02.03.2021 kl 11:52 2121

Ikke godt å bli klok på de folka der
Thegoldenone
02.03.2021 kl 12:31 2078

Kanskje de bare solgte et skip for en god pris og kjøpte et nytt for noe de også mener er en god pris? Regner ikke med de selger og kjøper for moro skyld
tankardjr
02.03.2021 kl 16:02 1952

Det kan være et problem skip de solgte. Dessuten så er denne 3 år nyere. Et poeng til er jo at ratene er gode og de ser lysere på det hele. Husk de solgte seg ned fra 32 skip på toppen og det var ikke dumt når de tapte penger på å seile eller å gå i break Even. Gogl er jo mye mere gearet sånn sett et kvartal de taper penger på en så stor flåte fører jo omtrent til at egenkapitalen er tapt. Nei dette er ikke rart det er forsiktig og det har spart oss aksjonærer for tap og emisjoner. Ta scrubber fiaskoen til gogl som et eksempel. Masse havner vil ikke ha scrubber skip i tillegg så går scrubberne hele tiden i stykker og koster like mye som de tjener på å kjøre på tungolje. Det er monkey business. Jinhui er velkommen i alle havner både små og store.
mithra
02.03.2021 kl 16:15 1929

I 2018 betalt de 4,6 cent i utbytte. ( de siste 2,3 ble utbetalt i 2019 )
Jeg regner med at resultatet of Q1 2021 blir bedre enn hele årsresultatet for 2018. Det kan jo være en pekepinn om mulighetene for utbytte
bulkinvest
02.03.2021 kl 16:20 1914

Ser positivt på dette, er jo klart viktig å øke kapasitet når ratene er høye, 20 skip nå med topp inntjening
mithra
02.03.2021 kl 16:36 1886

19
bulkinvest
03.03.2021 kl 10:45 1668

Kommer vi over 7 i dag? da kan vi få et nytt løft i kursen
bulkinvest
03.03.2021 kl 10:45 1667

Kommer vi over 7 i dag? da kan vi få et nytt løft i kursen
Lim Gordon
11.03.2021 kl 11:39 1292

I alle de år jeg har fulgt denne aksjen, har den tatt stigning i lange klev, selv om markedet har steget jevnt og trutt. Ikke som FRO og GOGL. Det er i ferd med å skje igjen, store penger rister treet, svelger nedfallsfrukten og smeller til når det minst ventes. Rimelige kjøp og kontrollert oppgang. Men de som ikke lar seg riste ut, får oppgangen allikevel. Som meg, jeg blir sittende inntil grådighet og økonomiske lover velter alle barrierer på vei til neste avsats. Og det kommer, en eller annen gang før neste kvartalsrapport. Det med at Jinhui lurer bort mer penger enn de øvrige, kan dere bare glemme.
Da jeg, for første gang, fikk jobb i rederi, var det mange å velge mellom. De som overlevde de harde tyve- og trettiårene, kom styrket tilbake i gjennoppbyggingstiden, selv om de mistet tonnasje under krigen. Men de la seg til en uvane, som etter hvert tok livet av dem, de bestilte ny, og kostbar, tonnasje i gode tider, da pengene kom inn. I de påfølgende nedgangsperioder forsvant, etter hvert, både skipene og rederiene. Og det synes jeg illustrerer en forskjell mellom GOGL, BEL og JIN. De to førstnevnte skaffer seg nå ny tonnasje, og glemmer at det blir svært magert etterpå, med tomme kasser og påfølgende emisjoner. Jeg foretrekker Jin-metoden, drift med halvgamle skip og lav belåning. Er det noen av dere som tror det stadig lønner seg å kjøpe ny bil, fremfor å kjøpe halvgamle men, i stedet, skifte litt oftere?
Redigert 11.03.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare