Slettet bruker
22.07.2021 kl 15:44 8455

With their new technology partners at SilaNo (SILA Nanotechnologies), Mercedes-Benz wants to attain an energy density of up to 900 Wh/l by employing silicon-carbon composites in the anode. As a comparison, solid state batteries, yet to be developed in production form for cars, will enable automakers to exceed the limits of conventional lithium-ion cells, with a capacity of over 1200 Wh/l and in excess of 400 Wh/kg.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 15:45 8469

Bare hyggelig🙂 I like måte for alle dine gode linker🙂
Slettet bruker
22.07.2021 kl 16:13 8487

Fett det, men regner med at dette er mer en intensjonsavtale. Kan ta årevis før Mercedes blir betalende kunde.

Men går i riktig retning og REC kommer til å levere batterier til verdens beste bil-fabrikanter når ting er ferdigstilt (2025-26 tipper jeg)
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:12 8420

Med STOR fare for å gjenta flere andre her inne på forumet, så gjentas denne (gammel artikkel, men kan nå kanskje sees i sammenheng med avtalen mellom MB og Sila):

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2021/01/27/7614795/rec-kan-fa-monsterkunde-i-usa
Redigert 22.07.2021 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 17:19 8432

Det er jo ingen andre som har kapasitet til å levere mengden silangass som Sila trenger, så artikkelen er veldig relevant.
Slettet bruker
22.07.2021 kl 20:00 8165

Når sindige munnknappe, ja kjedelige Torvund sier han er optimistisk mht åpning av ML tolker jeg det dithen at det er egentlig sikkert. Ja, hvor i all verden skal amerikanske anodeprodusenter hente silan.... det er egentlig en nobrainer. At han snakket lite om batterier og mer om solarverdikjede har sin grunn..... de vil om kort tid sannsynligvis informere om avtaler ...med hvem? G14, Sila, OneD, Enevate....det er mange kandidater og de fleste må om kort tid ta beslutninger om industriell oppskalering... innen året er omme. Det blir nok jul i år også 😁
Redigert 22.07.2021 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
jokke
23.07.2021 kl 09:20 7700

Fin start på dagen med bekreftelsen i går ved 2Q fremleggelsen på att oppstart i 2023 går som planlagt så burde vi se 24,- igjen neste uke 😊
Ser ut som om Voleon må jobbe for å berge shorten sin, de greide å snu oppgangen på 17,- midlertidig og rett ned til 16,50- ja ja de får no pleie shorten før eller siden så taper de den kampen.
Redigert 23.07.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2021 kl 09:34 7582

Deg er bare noen få mnd igjen til de bekrefter oppstart av Ml også som annonseres i slutten av året eller før. Nå begynner det virkelig og nærme seg:)) Dette må markedet snart begynne og prise inn:))

Som selskapet selv sier de er sikre på åpning:))
Redigert 23.07.2021 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
Dimind
23.07.2021 kl 09:45 7507

Markedet har allerede priset det inn. Det er jo ingen hemlighet. RECSI er opp over 350% siste år. Det er ingen gevinst igjen på aksjekursen. Dette er det samme som for mange andre "grønne" selskap. Gevinsten de neste 5-10 år er priset inn i aksjekursen. Det eneste som er igjen for nye aksjonærer, er risikoen når skuffelsene kommer
Slettet bruker
23.07.2021 kl 09:47 7495

Bullshit. Du kan umulig ha satt deg inn i caset.
Redigert 23.07.2021 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
C-Eiken
23.07.2021 kl 09:48 7514

RECSI er mindre værd end deres fabrikker er i dag, så hvordan vil du underbygge at det allerede skulle være lagt ind ? RECSI er steget mange % eftersom de faldt mange % dengang kina og usa lukkede på handelsfronten. Derfor en naturlig stor gevinst for de derh havde troen. Men ML åbning er på ingen måder lagt ind i dagens kurs.
Redigert 23.07.2021 kl 09:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2021 kl 10:29 7230

Det nicket sier til deg er at han vil inn og kjøpe aksjer i Rec:)) hehe om han mener dette er priset inn sier det seg selv at dette ikke henger på grei og nicket ikke har satt seg inn i selskapet:))
Slettet bruker
23.07.2021 kl 10:50 7109

Pareto og Arctic som sier 25 kr og 28 uten nyheter er veldig nærme der den bør ligge pr i dag. Før Q3 vil den nok også ligge der for da er det like før de annonserer åpning av ML. Etter det vil kursen gå gradvis oppover.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 12:10 7110

Litt sommerunderholdning fra Mercedes, deres nye modell som slippes neste år EQXX skal ha 1000 km rekkevidde, med siliconanodebatteri. En av Mercedes' partnere er som kjent Sila. Videre sier Mercedes at de har planer om å bygge 8!!! gigabatterifabrikker rundt omkring i verden. Jeg tenker at de andre store bilprodusentene har lignende planer, og at de fleste av dem vil benytte, allefall de neste 5-10 årene, batterier med siliconanoder. Jeg har også sett at for faststoffbatterier, som kan bli viktige noe senere om jeg har forstått det riktig, vil silicon også kunne komme til å bli en viktig "ingrediens".
Er det noen som kan få fart på oppskalering av produksjonen av batterier og batterimaterialer er det vel de store bilprodusentene. Blir moro dette tror jeg.
https://www.youtube.com/watch?v=HttiY4ggZKs
https://www.youtube.com/watch?v=ClXnu8r8X84



Slettet bruker
23.07.2021 kl 12:14 7176

Spennende.

Jeg er dog usikker på hvor i alle dager Mercedes skal få disse anodene fra. Trodde fabrikk måtte bygges først :P Kanskje de har et sted de kan pumpe ut et lite antall.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/07/23/7709555/tysk-premium-skal-bli-helt-elektrisk-men-det-er-en-hake

Ser de planlegger en fabrikk i USA. Ikke utenkelig at den blir forsynt med anoder fra SilaN. Ville vært meget rart om ikke tenker jeg.
Redigert 23.07.2021 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2021 kl 12:20 7332

Ja, det er et godt spørsmål. Vi snakker her nesten om en slags industriell revolusjon. Dette gjelder ikke bare Mercedes, dette gjelder ikke bare bilprodusenter.... det gjelder vel alt som kan benytte batterier i prinsippet, og i tillegg kommer batterier for lagring av elektrisitet fra fornybar energi.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 12:25 7306

Ja, det er nok en trend dette her, som er sterkt voksende.

Det er mye strømnett rundt i verden, også Norge, som er overmodent for oppgradering og kapasitetsøkning. Dette er kostbart. Jeg tror med litt tid nå så vil i første omgang offentlige bygg og industribygg, der det er mulig, få integrerte systemer med solar og batteri. Det kan godt være det svarer seg å produsere mer lokalt og investere der, enn å bygge ut strømnettet rundt forbi i stor skala.

Til og begynne med vil det rette seg mot næring og industri, men etterhvert vil det også bli hele systemer laget for private husstander også. Tesla er på god vei der, men pga sterk satsning på EV har de ikke hatt veldig fokus på det. Likevel, det virker å være økt satsning der nå fremover om jeg leser Tesla riktig.

Aldri så liten revolusjon ja q:)-<-
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:23 7096

Betyr det da at Rec ikke får Sila som kunde?
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:27 7168

Jo , nettopp det at MB satser så stort betyr at SILA kommer å trenge silan forsyning , de planlegger fabrikk , trolig på vestkysten av USA hvor Moses Lake er lokalisert ….

Sila , one og G14 trenger silangass .. det er ikke lett å bare starte opp en slik fabrikk .. rec sitter på vinnerkort

Rec forhandler nå med flere , den som kan kontraktfeste lengst og volummessig størst forsyning som kan sikre drift i ML vinner . Trolig inngår de langtidskontrakt med flere partnere
Redigert 23.07.2021 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
AtlasShrugged
23.07.2021 kl 14:29 7170

betyder vel enda mer kunder som trenger rec fremover dette!
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:35 7125

Ser sånn ut , er ihverfall min konklusjon
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:37 7121

Helt riktig Taycen bortsett at du selvf. mener vestkysten.
Mer viktig, hvor er det naturlig at silangassen kommer fra....som du du antyder, jeg kan ikke begripe annet enn at dette blir enn fulltidsbeskjeftigelse for REC. Med den utviklingen vi har foran oss er må det bygges mer kapasitet for silan.....her er det rom for flere i markedet... som Kristian Valen sier det... adle skal få :) I tillegg, om det skal bygges en US verdikjede for solar er det på tide å få bygd kapasitet i alle ledd hvor det mangler amerikanske/europeisk kapasitet. Torvund har gode oversikter i sin presentasjon på dette.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 14:38 7258

De store bilselskapene er desperate etter å henge med Tesla innen EV. Det er enorme mengder kapital som de vil bruke for å prøve og henge med. Dette vil gjøre at etterspørsel for silisiumsanoder vil eksplodere og det så raskt som overhodet mulig. Dette skulle de gjerne hatt i går.

Rec sier SK er deres hovedkonkurrent på Silan. TT sa i går at han bekjent, så er SK sin kapasitet begrenset. Rec har alle de gode kortene slik jeg ser det.

Dette blir bra greier.
Slettet bruker
23.07.2021 kl 22:22 7066

"Journalisten eier aksjer for halvannen million i et selskap som ønsker å samarbeide med Sila Nano" regner jeg med det stod i artikkelen 👍

https://www.lydogbilde.no/nyheter/biler/batterier-sila-nano/
Slettet bruker
24.07.2021 kl 09:08 6544

Det som står ordrett er:

"Forbehold: Artikkelforfatter har aksjer i REC Silicon, en norsk/amerikansk produsent av polysilisium og silangass."

Kan jo ikke skrive at de ønsker å samarbeide med Sila Nano, når det kun er spekulasjoner her inne.
Redigert 24.07.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.07.2021 kl 13:25 6067

Ingen kan ta deg for noe som helt, Grabein.
Troll er troll🔬
Slettet bruker
24.07.2021 kl 15:25 5903

👍
Slettet bruker
24.07.2021 kl 23:44 5296

Et senario man ikke skal se vekk fra er at noen av de store batteriprodusentene ønsker å sikre seg hele produksjonskjeden og legger inn et bud på REC . Et annet senario er at en annen stor silikonprodusent legger inn bud , blir billigare enn å bygge nye fabriker ..
Redigert 25.07.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.07.2021 kl 00:33 5163

Dersom denne prisingen fortsetter vil et bud komme, naturlig nok. MEN, jeg tror ikke denne prisingen vil vare stort lenger. En reprising vil tvinge seg frem.
Slettet bruker
25.07.2021 kl 01:07 5072

Ulltveit Moe i DN i dag, hvor han påpeker at tvangssalget av REC utvilsomt var det bitreste:

«For jeg tenkte ikke at verden kunne være så gal. Men det var den. Og det brakk ryggen på Rec. Banken tvang meg til å selge. Det var ille. Jeg tapte masse penger. Men det var også ille at jeg ikke fikk gjennomført analysen min. Kampen mellom USA og Kina fører til at det blir regionale markeder for solkraft. Da trengs det polysilisium i den amerikanske solindustrien. Den fremtiden ser riktig bra ut. Og jeg er helt ute av det. Det gjør vondt. Men sånn er det»

Framtiden ser med andre ord bra ut🔆
Slettet bruker
25.07.2021 kl 08:17 4844

Han var fortidig ute men fikk rett i sine analyser.
Husker at jeg selv reflekterte over at verden gjort seg så sårbart avhengig når man så lett overlot all produksjon til Kina . Godt man har våknet opp ..
Redigert 25.07.2021 kl 08:39 Du må logge inn for å svare
jokke
25.07.2021 kl 10:42 4518

Det var imponerende mange stillinger 👍🏻
Slettet bruker
25.07.2021 kl 12:11 4318

Les det Jens Ulltveit-Moe sier i DN 23/7-21:

- Var salget av Rec Silicon til Røkke det bitreste?
- Ja, utvilsomt. Jeg hadde spilt Rec perfekt. Kjøpte meg opp på lave priser, alt så helt riktig ut. Jeg ble største eier og satt på gevinst på flere milliarder kro ner. Analysen var riktig. Den sa at man skulle være der det tar lengst tid å produsere nytt utstyr, altså i polysilisium - eller ren silisium. Det tar tre år å bygge en ny polysilisiumfabrikk, mens med vanlige solceller tar det bare noen måneder.
Slettet bruker
26.07.2021 kl 21:13 3778

Litt mer om Mercedes-nyheten:

"Unlike Volkswagen, Mercedes-Benz did not disclose all chemistries with which it is willing to work. Sajjad Khan, its Chief Technical Officer, only mentioned that the EQS currently uses NMC811 cells and that his teams are working to increase the energy density in them. The plan is to adopt silicon-carbon composite in the anode made by SilaNano to reach 900 Wh/l. Mercedes-Benz would also be investigating solid-state cells to get “ up to 1,200 Wh/l and more than 400 Wh/kg.”
Harald Wilhelm, the board member responsible for Finance & Controlling and Daimler Mobility, said that LFP batteries would help bring the cost per kWh below €100. Although it does not mean the company is planning to use them, it would not make sense for him to mention that if that was not the case."

https://www.autoevolution.com/news/mercedes-benz-will-follow-volkswagen-in-its-modular-approach-to-batteries-165998.html