Intravenøsiu
10.11.2021 kl 13:07 8098

de kaller begger deler purevap, første steg er quartz reduction, dette er milevis unna moden teknologi, som kun er patent pending.

De har kun bevist at de klarer 2N med purevap quartz reduction, I bittesmå mengder.



Trinn to Purevap NSIR har mer kjøtt på benet da dette bygger på etablert teknologi fra pyrogenesis.

I trinn to ville det vært ekstremt fordelaktige å benytte 2N metallurgisk silisium.

Intravenøsiu
10.11.2021 kl 13:25 8107

Fra hjemmesiden oppdatert august i år"PILOT PLANT TESTING TO VALIDATE PUREVAP™ QRR GAME-CHANGING ADVANTAGES
The PUREVAP™ QRR is a new innovative process, which will permit the one-step transformation of quartz (SiO2) into high purity silicon metal (>99.5% Si, referred to as 2N+) “

2N står det, samt “silicon metal” (metallurgisk silisium”

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/08/05/2275911/0/en/HPQ-Gen-1-Nano-Silicon-Reactor-Successfully-Produces-First-Sample-of-Nano-Silicon-Material.html

for en lang unødvendig diskusjon...
Redigert 10.11.2021 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Loveshak
10.11.2021 kl 14:22 7983

Dette blir mitt siste svar, for du er åpenbart ikke villig til å innrømme feil.

Deres siste presentasjon som ligger ute er fra 8. september 2021. Den har 28 slides, første er en forside, andre er disclaimers. 3-6 er om hvorfor silisiumsmarkedet og batterimarkedet. 7 er om purevap, og om hvordan det skal løse 3-6. 8 er oversikt over ulike prosjekt HPQ har gående, hvor 2 av 4 er med Purevap, de andre prosjektene er silica og diverse nanosilisium. 9-13 er om hvordan purevap er den beste teknologien for å løse 3-6. 14 og 15 er om silica. 16 om hydrogen. 17-19 er om aksjen og selskapsoversikt. 20 er om hvorfor man burde investere i HPQ, hvor de nevner tre punkt 1. produkter som purevap lager. 2. Hydrogen og 3. "Supported by world class technology partners". 21 er om silisiumspris og om hvordan purevap er i forhold. 22 Nyhet om purevap. 23-25 er om hvem ledelsen, eiere, styret, revisorer, konsulenter og everføringsagenten(de bruker computershare). Og om hvordan de kan kontaktes. 26 er APPENDICES. 27 og 28 er om batterietterspørsel og hvordan batteriet vil se ut i 2030.

Så av 28 slides er 6 om aksjen og det organisatoriske, 2 er overskrifter, 1 er disclaimer. Så 9 er ikke om det de driver med, men meta om selskapet. 19 slides er altså om markedet, og teknologien de har, der hvor de snakker om hvordan de skal tjene penger. Av de 19 så er 2 om silica, 1 om hydrogen og 1 er om all teknologien deres(bortsett fra silica). Resten er om batterier, silisium og om hvordan purevap skal gjøre at HPQ får en ledende posisjon. Så beklager at jeg surret, all info er ikke om purevap, bare ca85%.

Svarer på ditt andre innlegg heretter.
I det første sier du at de ikke klarer å produsere 4N fra kvarts, bare 2N. Så sier du at det er andre prosess hvor de gjør om 4N til nanosilisium som er viktig. Og at de da hadde vært tjent med 2N.

Problemet med det er at vi ikke diskuterer om 2N er bra nok for å bli brukt i HPQs prosess, men om 2N er bra nok til at det kan bli brukt som anodematerie i seg selv. Det er det Tesla prøver på. Om 2N kan brukes i HPQs prosess for å lage nanosilisium er irrelevant i denne diskusjonen, da vi vet at nanosilisium kan bli brukt i anoder, som G14, Sila, OneD og Amprius.

Til neste svar: Først så direkte motsier du det du skrev i forrige post, og henviser til prosess en og at den forvandler kvarts til 2N+, og at metallurgisk silisium er relevant for HPQ.

Et problem er jo at du nettopp har sagt at denne teknologien "er milevis unna moden teknologi". I tillegg så henviser ikke 2N+ til metallurgisk silisium, men silisium som er renere enn 2N. De er ganske tydelige på at de vil nå 4N, men at de ennå ikke har klart det.

Linken du så limer inn er ikke relevant til det du nettopp skrev, den er til en helt annen sak/nyhet. Nyheten om at prosessen deres har produsert nanosilisium, som jo er bra, men de er langt etter konkurrentene, mange år. Og nanosilisiumet har fortsatt ikke blitt kvalitetssjekket.

Helt enig med deg om at dette var en lang og unødvendig diskusjon, hvor vi har endt med at vi diskuterer HPQ, som jeg har lyst til å shorte, ikke om 2N kan brukes i en anode, som jo var startpunktet.

Gikk tilbake og sjekket hva som faktisk startet det hele. Det var at jeg sa at Tesla ikke bruker nanosilisium i anoden, og at om Tesla hadde kjøpt Sillion og deres polymerblanding i 2019 derfor ikke var relevant. Hvor du begynte å argumentere for at nanosilisium var bedre, som jeg var og er enig i, men at hvis Tesla lykkes så er det kostnaden som blir avgjørende, ikke renheten. Så havnet vi altså her.

Jaja, har i hvert fall lært at HPQ ikke er en konkurrent de neste fem årene og at jeg ikke skal diskutere mer med deg. Hasta la vista.
Intravenøsiu
10.11.2021 kl 14:54 7877

Jeg har fulgt dette selskapet lenge, de snakket om 6N eller renere med Purevap i 2019, sjekk tilbake i tid!

få hodet opp fra marketing plansjene.
Redigert 10.11.2021 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
10.11.2021 kl 14:59 7837

"Gikk tilbake og sjekket hva som faktisk startet det hele. Det var at jeg sa at Tesla ikke bruker nanosilisium i anoden, og at om Tesla hadde kjøpt Sillion og deres polymerblanding i 2019 derfor ikke var relevant. Hvor du begynte å argumentere for at nanosilisium var bedre, som jeg var og er enig i, men at hvis Tesla lykkes så er det kostnaden som blir avgjørende, ikke renheten. Så havnet vi altså her.”

Hele poenget mitt er at renheten på silisium er en faktor , det er vi enige om.

Du får gjerne skrive noen helsider til basert på et sidespor og bokstavelig tolkning av marketing som endres hver 3 måned, men det erstatter ikke å ha fulgt med et selskap over tid samt å ha lest patent søknader og forskningsresultater.

De har en tilbakemelding fra lab, hvor prøvene er tatt rett ved siden av der klorid blir innført i reaktoren.

Å tro at de vil lage 4N renhet silisium med konsistent batch kvalitet ved bare å putte Quartz inn i en reaktor og fyre av en plasma er å tro på julenissen.


edit: Leif
Redigert 10.11.2021 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Loveshak
10.11.2021 kl 16:24 7518

Lol, dette er ikke et svar, men en analyse av hva som skjedde... Det startet å gå skeis da jeg sa at enovix ikke bruker silangass, da tolket du det som om jeg sa at de ikke brukte silangass fra kvarts til silisiumet de har i anoden, men at de puttet 2N i anoden. Det jeg mente var at de ikke bruker silangass i deres produksjonsprosess. De er ikke 100% klare på hva de bruker, men ser at du tror(trodde?) at de bruker thinfilm. Da tolket jeg det som om du argumenterte for at de brukte silangass i deres fabrikk. Hvis det hadde vært tilfellet, så hadde silisiumet hatt nanostruktur, noe det ikke har. Fra da av snakket vi mest forbi hverandre.

Så da hadde jeg et inntrykk av at du ikke kunne så mye om enovix, fordi det er åpenbart at de ikke bruker silangass i selve prosessen. Så når du trakk inn dette sitatet fra HPQ i annen debatt: “...the other high end application, batteries, which cannot use 2N (metallurgisk silisium)”. Så tenkte jeg at du ikke kunne så mye om dem heller, fordi sitatet er feil. Tesla bruker 2N i batteriet sitt. Så svarte jeg nedlatende og feil, "Ikke for å være slem, men tror du må lese deg mer opp. Nå linket du nettopp til en presentasjon av et selskap som bruker metallurgisk silisium som innsatsfaktor." Fordi jeg var skråsikker på at sitatet du linket var feil, så gadd jeg ikke lese meg opp ordentlig på HPQ(har lest om de før, men ikke så nøye). Hvis jeg hadde gjort det så hadde jeg forstått at han ikke snakket om 2N i anode generelt, men 2N i deres prosess. Så var det mye tull hvor vi snakke forbi hverandre, jeg trodde du var dum fordi du "trodde" at man ikke kunne bruke 2N i anoden. Og du trodde jeg var dum fordi jeg ikke var nøyaktig i det hele tatt om HPQ. Så ballet det på seg. Så sa vi begge at det ikke var personlig, selv om det åpenbart hadde blitt det.

Jaja, begge kunne nok ha gjort mer for å ikke misforstå den andre. Er selv ganske kverulant og sta, tipper at du er det samme, så da blir det fort sånn. Men sorry for min del i det.
Slettet bruker
10.11.2021 kl 16:29 7491

Uavgjort?
Slettet bruker
10.11.2021 kl 16:31 7541

Jeg kan langt mindre enn dere begge to åpenbart, men det er verdt å merke seg at SEMA krever 99.99% (+ endel desimaler til) renhet på silisium for å få tax credit. Det betyr vel en del for det rent økonomiske i verdikjeden. Rec kan i prinsippe selge silisium med tilskudd på $3/kg, mens denne leverandøren ikke oppnår noen tax credit og da eventuelt må ta det igjen i besparelse på interne produksjonskostnader?

Lite tilleggmoment som kan være viktig i denne diskusjonen. Og et lite skudd for baugen for prisargumentet mtp PUREVAP.
Redigert 10.11.2021 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
10.11.2021 kl 16:34 7618

"Hvis det hadde vært tilfellet, så hadde silisiumet hatt nanostruktur,”

Du har en del å lese deg opp om dersom du tror bruk av silangass=nanostruktur

FBR granules REC prdouserer med silangass som innsatsfaktor er pepperkornstørrelse granuler.

Utover det så blir dette en for lang og tullete diskusjon, og ja vi har nok begge en kverulant i oss :D

Loveshak
10.11.2021 kl 16:48 7537

Et pepperkorn er ca. 5mm i diameter. Det er 1,000,000 nanometer i en millimeter. Så vil ikke akkurat si at FBR er en nanostruktur, menmen...

Hva mener du egentlig er silisiums innsatsfaktoren i Enovixs batteri? Er genuint nysgjerrig, har ikke funnet ut av det selv.
Intravenøsiu
10.11.2021 kl 17:08 7446

Du understreker poenget mitt, for evinnelig labyrint dette er.

poenget mitt er akkurat det skriver, les posten om igjen.

Jeg sier at vi ikke vet hva som er innsatsfaktor på dette tidspunktet fro Enovix

Det var en som postet her som påstod at det er metallurgisk silisium, jeg spurte om bevis som underbygger dette.





Loveshak
10.11.2021 kl 17:34 7298

Vi kan ikke begynne på nytt. Men det siste er feil, nemis startet med å linke til konkurrenter som han mente ikke brukte silangass, du svarte at "Og selvsagt ingenting som underbygger påstanden om at Enovix ikke benytter silangass". Så svarte jeg at de ikke bruker silangass, og kom med bildet på presentasjonen deres som eksempel. I presentasjonen sier de også at deres anode er "Designed for Low-Cost Silicon" i motsetning til anodene som driver med "STRUCTURALLY ENGINEERED SILICON". Så de setter en kontrast mot Sila, G14 og OneD på kosten for silisiumet. Så med mindre de har funnet opp en helt ny metode, som mer betydelig billigere enn det de andre har klart, så bruker Enovix ikke silangass som innsatsfaktor til anoden. Det betyr ikke at de bruker 2N, men billigere enn silangass.

Du har tidligere skrevet:
"ingenting er sikkert, men å hevde at Enovix er avhengig av samlokalisering av anode materiale produksjon og batteriproduksjon er beviselig feil."
Betyr det at du har det som en åpning at Enovix produserer sitt eget anode materiale?
Intravenøsiu
10.11.2021 kl 18:16 7106

-silangass kan ha lavere kvalitet enn f.eks 8N dette er billigere å produsere

-"Structurally engineered” betyr ikke at silangass som innsatsfaktor er utelukket, FBR silisium granuler vil jeg ikke kalle “structurally enginered” for å ta et eksempel, innsatsfaktoren er silangass

OneD battery sciences er vil jeg f.eks kalle “structurally engineered” de tar grafitt, fester nanopartikler av kobber og benytter dette som anker punkt for silisium tråder i nanoskala.

OneD hevder de har pris på 3,7 dollar pr Kwh

Dette tilsvarer vel da en ca 1700-4000.- kroner pr elbil.

Det eneste alternativet jeg vet om som er renere enn 2N er Elkem sin silisium som er metallurgisk silisium behandlet med flussyrebad men ikke destillert.

Jeg har fremdeles ingen bevis som tilsier at Enovix ikke benytter silangass, jeg har heller ikke bevis for at de benytter det.



-Søker man på “enovix silane” I google så er tredje treff fra battery science , her ser du setningen "Amprius, Enovix, Hefei Guoxuan, LeydenJar and OneD Battery Sciences employed Si deposition through monosilane (SiH4) gas”


Mulig ting har endret seg siden dette.


"Du har tidligere skrevet:
"ingenting er sikkert, men å hevde at Enovix er avhengig av samlokalisering av anode materiale produksjon og batteriproduksjon er beviselig feil."
Betyr det at du har det som en åpning at Enovix produserer sitt eget anode materiale?”

Dette er skrevet fordi de er fullstendig batterileverandør, det er kun anodeproksjons delen som bør samlokaliseres dersom det brukes silangass i storskalaproduksjon for biler, for å få materialet over i faststoff form som er vesentlig billigere å frakte.

Redigert 10.11.2021 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Loveshak
10.11.2021 kl 19:10 6871

Den ene jeg vet Enovix tenker på når det er "structurally engineered" er Sila, på presentasjonen så har de en rad som går på om teknologien er i et kommersielt produkt. Hvor de skryter av de lanserer neste år. På den raden så stod det "no" i sommer, men etter Sila lanserte så står det "varied" a.k.a. at minst en er tilgjengelig nå. Men de differensierer seg fortsatt på pris, jeg er usikker på om FBR teller som "low-cost silicon", tviler egentlig på det. I tillegg tror jeg TT hadde nevnt at FBR var mulig i batteri, hvis Enovix var en potensiell kunde av de...

Når det gjelder en egen lokasjon for anodeproduksjon, så er det ingenting som tyder på at de lager silisiumet sitt selv. For fullstendige batter leverandører så er det vanlig å kjøpe grafitt, litium og kobolt på markedet, så hvis de hadde lagd sin egen silisiumsblanding så hadde de nevnt det, som et konkurransefortrinn. Hvis de kjøper det av noen eksterne, så er det jo ikke så mange høykvalitets produsenter av silisium. Så hvis det på en eller annen måte er et spesielt produkt i anoden, så hadde vi hørt om teknologien.

e: Når det gjelder battery science artikkelen, så må man jo nesten kjøpe den for å få fasit. Men enovix har jo brukt silangass i noen av patentene, så kan være det de sikter til.
Redigert 10.11.2021 kl 19:11 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
10.11.2021 kl 19:40 6834

OneD battery operer med en pris 40% lavere pr KwH enn grafitt , med silangass som innsatsfaktor, er det dyrt?

"Når det gjelder en egen lokasjon for anodeproduksjon, så er det ingenting som tyder på at de lager silisiumet sitt selv”

skjønner ikke hvor du vil med dette.

"e: Når det gjelder battery science artikkelen, så må man jo nesten kjøpe den for å få fasit. Men enovix har jo brukt silangass i noen av patentene, så kan være det de sikter til."

Jeg er medlem, det står at de bruker det, men det er vel ca 18 måneder gammelt om jeg ikke husker feil, det er gratis å bli medlem dersom du har et organisasjonsnummer å registrere det på.

Det er selvsagt mange hemmeligheter selskapene holder på, og ikke urimelig om man kommer med utspill som er beregnet på å finte ut konkurrenter, så det er litt vanskelig for oss å ha full oversikt.

edit:trykklief

Hovedpoenget mitt med første svaret er at renhetsgrad er en faktor som har noe å si for bruk av silisium i batteri.

Tore Torvund har sagt dette tidligere, og han er kjent for å være tilbakeholden og forholde seg vitenskapelig fakta når det gjelder materialeegenskaper.



Redigert 10.11.2021 kl 19:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.11.2021 kl 21:58 6548

StoreDot, the Extreme Fast Charging Battery Pioneer, Shipping A-Series Samples of Extreme Fast Charge Batteries for Electric Vehicles, Accelerating Journey to Mass Production
Wed, November 10, 2021, 2:23 PM·4 min read
· StoreDot becomes the first company to produce silicon-dominant extreme fast charge (XFC) cells for electric vehicles on a mass production line

· Revolutionary A-Sample cells have been produced by EVE Energy in China and will be shipped to automotive companies for testing

· StoreDot using an AI-assisted rapid development process to speed up time to market – XFC cells will be produced at scale by 2024

...

In a crucial step towards production at scale of technologies that will decrease electric vehicle charging times by half, A-Series Samples of XFC pouch cells have been produced by StoreDot's manufacturing partner EVE Energy. These cells will go on to be shipped to global car manufacturers, already partnering with StoreDot, to begin real-world testing.

...

About StoreDot:

StoreDot is a pioneer and leader of extreme fast charging (XFC) batteries that overcome the critical barrier to mainstream EV adoption – range and charging anxiety. The company has revolutionized the conventional Li-ion battery by designing and synthesizing proprietary organic and inorganic compounds, making it possible to fully charge an EV in just five minutes – the same time it takes to refuel a conventional combustion engine vehicle. StoreDot's battery technology is optimized for best driver experience with XFC in Li-ion batteries, as well as future technologies for extreme energy-density (XED).StoreDot's strategic investors include BP, Daimler, Samsung Ventures and TDK. In 2019, the company achieved a world first by demonstrating the live full charge of a two-wheeled EV in just five minutes. In 2020, the company demonstrated the scalability of its XFC batteries for other industries, by fully charging a commercial drone in five minutes in another world first. Moving XFC battery technology from the lab to a commercially-viable product for the first time, StoreDot has launched engineering samples of its first-generation batteries that are designed to be manufactured at scale on traditional Li-ion production lines.

https://finance.yahoo.com/news/storedot-extreme-fast-charging-battery-132300638.html
Loveshak
11.11.2021 kl 12:56 6168

Fra Tekna presentasjonen:
• Initiated discussions with raw material (silane) manufacturers to secure long-term supply, incl. REC Silicon, Air Liquide and 2 Asian producers
Slettet bruker
11.11.2021 kl 14:24 6135

legger ved linken loveshak ;)

https://f.hubspotusercontent40.net/hubfs/2094793/2021Q3%20presentation_Final%20(website).pdf

Side 10 fra tekna sin presentasjon :-)

Denne er fra i dag. Tekna er altså i forhandlinger/samtaler med REC om levering. Hvor store mengder kan vi annta er aktuell for TEKNA?
En av tydeligvis mange
Redigert 11.11.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
halvpris
11.11.2021 kl 14:29 6228

Og Røkke hentet penger til Silisium pleie . Nå starter snart leken
Slettet bruker
11.11.2021 kl 14:32 6392

Spennende. Tekna har jo et samarbeid med LG. Potensielt store greier innen batteri der.

Slettet bruker
11.11.2021 kl 20:05 6137

Noter :DISCUSSIONS TO SECURE LONG-TERM SUPPLY


Tekna nano Silicon initial product performance assessment is progressing according to schedule preliminary results expected by end of Q4-2021.

• Industrial-pilot capacity ready in early Q1 2022
• Initiated discussions with raw material (silane) manufacturers to secure long-term supply, incl. REC Silicon, Air Liquide and 2 Asian producers
Redigert 11.11.2021 kl 20:07 Du må logge inn for å svare
Trollstuket
11.11.2021 kl 20:18 6066

Hohoho, spennende tider ;)
Slettet bruker
11.11.2021 kl 20:39 6031

Altså, dette er BREAKiNG🤛🏻
solfylt
11.11.2021 kl 21:29 5992

Ser ut som Air Liquide har litt historikk med gamle REC vedrørende silangass også. Denne er fra 2008 (før REC ble splittet):
https://www.eetimes.com/rec-to-supply-air-liquide-with-silane/#
nemi's
11.11.2021 kl 22:13 5828

"Initiated discussions ... " står det, fra Tekna. Det er det samme som REC har sagt i lang tid. REC har diskusjoner, samtaler, om piloter, osv. med produsenter av battery materials. Men TT sier jo at den industrien er så umoden at REC heller har sitt fokus på PV-industrien!

Det er nettopp det Tekna også forklarer dere. REC trenger ikke flere pilotanlegg i nedlagte gymnastikksaler i år fremover. G14 driver med presis det samme, i gymnastikksalen sin i Woodinville. REC sier at de heller ikke foreligger noen avtale med G14 om noe som helst, men sier derimot at REC har det TT omtaler som en MoU med G14. G14 eier ikke nåla i veggen, og har ikke klart å avtale, planlegge, prosjektere eller finansiere noe som helst i industriell skala.

Ingen produksjonsanlegg for solar wafer eller battery materials er planlagt, prosjektert, eller enda mindre finansiert noe sted verden med kapasitet som gjør at REC kan starte opp i ML. Anleggene tar år å bygge. Penga finnes ikke. Det er helt tydelig at investorene har bedre alternativer. Og snart er også året 2021 gått.

Dere farer med kun tankespinn.

Intravenøsiu
11.11.2021 kl 22:23 5752

Jeg hører noe støy fra mister “HPQ silicon leverer til bilindustrien…NÅ!” anno høsten 2020

Her er det bare å la tyngdekraften virke
Bullinvestor
11.11.2021 kl 22:28 5825

En pen økning siden 12 tallet og nå er vi på 16 tallet, lett å forstå at det på utsiden så skapes det tankespinn!
nemi's
11.11.2021 kl 22:38 5860

ML avviklet seg selv.

Bernreuter skriver at et lynnedslag har gjort året 2021 til et helvete for REC Silicon:

https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/increase-of-polysilicon-ebitda-margins-slowing-at-a-high-level/

Hvem vet - kanskje strømmen går, eller bedriftslegen er i streik i Butte til neste år. Så er det i gang igjen.
Stonks_
11.11.2021 kl 22:43 6231

det størst bull signalet for recsi er tilbake, takker nEMsI. Det blir oppgang imorgen
solfylt
11.11.2021 kl 22:48 6194

Spørsmålet er hvorfor ML ikke er avviklet eller nedlagt hvis fremtidsutsiktene er så grimme?
Slettet bruker
11.11.2021 kl 22:51 6173

Det kan du si 😂 Ikke godt å si, eller at Norges største industribygger fant det lurt å bli styreleder.

Nemi’s er jo en løgner, det blir bevist i neste samtlige poster.
Bullinvestor
11.11.2021 kl 22:52 6304

Tenk at noen bruker så mye tid på andres investeringer uten å eie en aksje selv😂
MorganKane
12.11.2021 kl 00:06 5954

Alle vet at hvis man skal statse på produksjon av anodematerialer av en viss mengde så er det REC som gjelder. Det er mange som ønsker et samarbeid med REC silicon. 2024 kommer silisiumanodeproduksjonen ti å gå mot uante høyder. Jeg råder alle til å legge REC i skuffen på kort sikt så får vi se om vi klarer 42,5 før jul. Jeg tipper det.
Slettet bruker
12.11.2021 kl 07:19 5893

Stemmer det, det ligger jo helt klart i kortene at ML skal åpnes, og det har vært signalisert av TT også.
Skal vi dra det positive ut av artikkelen til Simen, så må det være at de andre selskapene som er omhandlet, har produksjon av poly, og leverer MEGET gode resultat.
Hvilket betyr at det ligger høy fortjeneste i ML når den åpner (forutsatt at poly-prisene fremdeles har høyt nivå ved åpning).

Nå kan det se ut til at det kan være noe på gang igjen med nabo tomten, og da er det snakk om solar panel produksjon.
https://columbiabasinherald.com/news/2021/nov/11/ml-council-approves-updated-comp-plan/

Utdrag fra litt lenger ned i artikkelen (Wheeler Road er jo ved REC, og det er ikke akkurat flust med bygg til salgs i den regionen):
"In a public hearing before the vote, Kevin Richards, president of Western Pacific Engineering & Survey, asked council members to delay the vote for two weeks, saying a solar panel manufacturing company was considering moving into an existing, but vacant, facility on Wheeler Road. Richards said he couldn’t provide any other details about the company and apologized for bringing the request to the council so late in the process."


fjellape
12.11.2021 kl 18:23 5678

Det var en interressant artikkel om produsenter av polysilicon som Nemi linka til:
Daqo New Energy i Kina hadde EBITDA marginer på 70,6 og 75,4% i 2. og 3. kvartal.
Wacker i Tyskland økte EBITDA marginen fra 42.1% til 49.1% i 3. kvartal.
Oci i Korea økte samtidig fra 42.4% to 45.3%..
Rec Silicon: -1.4% in the previous quarter to -10.2%
Nå kjenner jeg ikke til om REC sin ebitda gjelder for Butte, USA eller hele konsernet. Ett enkelt kvartal kan være påvirka av enkelthendelser.
Slettet bruker
12.11.2021 kl 18:54 5654

Mener å ha lest at Butte sin Ebitda margin har ligget rundt 25% siste tiden, men det er fordi dem leverer på faste priser. De skal reforhandle mye av volumet for 2022 sa se på Q3.

Derfor har ikke Rec tjent noe på de stigende prisene i år, som de også sa på Q3.

Så vi har vel da basert på det, litt å glede oss over selv om ML ikke kommer i drift før uti 2023 kanskje.
Redigert 12.11.2021 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
16.11.2021 kl 11:16 4965

"For that you need back-end performance, but also industrialization. In Eindhoven, we can produce rolls of this silicon nano material, and these rolls can be directly used by a battery-maker to make the whole cell.”

https://www.fastcompany.com/90695705/creating-the-battery-of-the-future

LeydJar bruker silangass som innsatsfaktor.
Nsxnsx
16.11.2021 kl 11:18 5072

Hvem kjøper de den fra ?