VOW - Fredagens siste rusletur med VOW-VOW'en!

Hammers
VOW 26.02.2021 kl 21:21 3995

Jeg registrerte at innlegget om gårdagens tanker under rusleturen med Sporty plutselig hadde forsvunnet fra Forumet.

Ble det for sterk kost å høre om min lykkelige barndom på landet - eller var det fortellingen om da onkel Øyvind revolusjonerte sitt eget jordbruk ved å gå til innkjøp av den unevnelige sprederen av kumøkk? Eller var det at han skrev sitt eget navn på sprederen som var for drøy kost?
Ikke vet jeg, men borte ble innlegget. Tok heldigvis kopi av dette åndsverket lenge før forsvinningsnummeret fant sted.
_______________________________

Under kveldens tur var det noe HELT annet jeg grublet på. Det var VOW's stjernetegn - det jeg har beskrevet for dere et par ganger tidligere.
De 3 stjernene i Orions belte + de to symmetrisk plasserte stjernene gjennom den midterste av dem. De 5 som danner det store PLUSS-tegnet.

Det plusstegnet som VOW-aksjonærene har opplevd over tid de siste 4-5 årene. Jeg har selv opplevd den stigningen i under 2 av dem.
Bare for å ha sagt det; Den beste aksjen jeg noen sinne har kommet over. Fått aksjeutbytte og en kursstigning jeg aldri hadde drømt om!
Inntjeningen er så langt ikke voldsom, men det BLIR den! I dag går VOW på ca 1/3 maskin. Likevel et 2-sifret og positivt EBITDA-tall.

Tilbake til himmelen: Nederst av de to sistnevnte er Rigel - og opp til venstre har vi den DESIDERT mest spennende av dem alle; Betelgeuse.

Hvis vår sol hadde hatt en tilsvarende størrelse ville den nesten nådd helt ut til planeten Jupiter. Det er en KJEMPE vi snakker om.
Det spektakulære er at vi også snakker om dens siste dager - og at den kan forventes å eksplodere som en Supernova hvilken dag som helst.
Med "når som helst" snakker jeg i astronomisk målestokk. I morgen - eller om 100.000 år.

Uansett neppe noen fare for oss jordboere siden avstanden er anslått til å være hele 640 lysår unna.
Trykkbølgen vil neppe nå oss - og heller ikke strålingen virker å være noe å bekymre seg over. Selve lysglimtet blir utrolig!

Altså; Hvis eksplosjonen fant sted på 1400-tallet har lyset fortsatt ikke nådd oss. Et fantastisk syn blir det uansett NÅR det skjer.
Dessverre tror jeg at alle som leser dette innlegget har trukket sitt siste sukk lenge før Betelgeuse gjør det.

Her en kort og realistisk animasjon på kun 1 min av hvordan dette vil kunne se ut: https://www.youtube.com/watch?v=e79MqkHXDuk
Et annen litt lengre innslag her; https://www.youtube.com/watch?v=rgkdcYznXHA
_______________________

Dette er på på sett og vis som å vente på at VOW's nåværede trege utvikling skal avsluttes.
Akkurat som for DEN stjerna er det kun et spørsmål om tid - for slikt har vi aksjonærer tidligere opplevd 6-7 ganger siden starten av 2020.

Sist helt i begynnelsen av 2021. DA som alltid tidligere; når stigningen endelig startet ble den av det spektakulære slaget!
Like spektakulært som eksplosjonen som vil finne sted i VOW's herlige og treffende stjernebilde.
Bare vakkert å kikke på når man går der i mørket med en hyggelig kar som Sporty - og mye vakrere når man kjenner sammenhengen.

Hilsen Hammers............med stø kurs mot 100 - og senere langt høyere nivåer enn det! En NY stjerne er i ferd med å fødes!

Ja, for det er vel ingen som tror at "Norges neste store børseventyr" (Ref SpareBank 1 Markets) vil verdsettes til under 6 MRD i særlig lang tid?
Et børseventyr som verdsettes til ynkelige 6 mrd - mens slike UTEN operativ drift verdsettes langt høyere. Snakker vi om gavepakker?
Redigert 27.02.2021 kl 14:20 Du må logge inn for å svare
vow
26.02.2021 kl 21:59 3845

Hei Hammers. Jeg stoler på deg, og leser det du skriver, Jeg har snittkurs på 40,- og har troa., 'Imidlertid, "bli millionær, på hvilket grunnlag, skal man ha 1000
aksjer eller 100.000 for å bli millionær om 2 år. HVA MENER DU.??? En kan alltids bli millionær, men på hvilket grunnlag???
Hammers
26.02.2021 kl 22:11 3790

Kjøper man f.eks 3000 VOW-aksjer i dag til kr 50 (kr 150.000) viser den lange stigende trenden at man er millionær om 2 år.
Beskrevet på annen tråd - med de FORUTSETNINGENE jeg har nevnt der.
Primært at trenden fortsetter som den har gjort de siste 4-5 årene.

Hilsen Hammers
Utbyttet 2020
27.02.2021 kl 00:07 3487

Tatt deg på ordet Hammers! 3000 aksjer til 50,- stk ble i dag kjøpt og lagt på is for to år! Så får vi se..
Hammers
27.02.2021 kl 00:40 3409

Etter mitt syn en klok avgjørelse. Spesielt etter at VOW nå har falt med 12% ila et drøyt døgn.
Det etter den positive resultatframleggelsen som kom. Bare husk; etter hver får du også DIN del av pengemaskinen Green Metals.

STORE ting vil skje framover - men de ENORME inntektene kommer ikke før om et års tid - eller deromkring!
Når de første fabrikkene står klare.

Likevel vil veksten øke betydelig med den nye operative organisasjonen som inkluderer landlig drift.
Seilingene for cruiseskipene er nå planlagt startet i midten av året. Starter dette vil en NY 3. del (Aftersales) bidra positivt.
Vi snakker om VEKST over hele fjøla!

Hilsen Hammers.......som minner om at "børs" alltid ligger et halv års tid forut for de forventede begivenhetene.
Redigert 27.02.2021 kl 01:27 Du må logge inn for å svare
May-Liss
27.02.2021 kl 01:20 3327

Hvordan skal fabrikkene som skal gi de enorme inntektene finansieres?
Hammers
27.02.2021 kl 01:33 3303

Les børsmeldingene - og du finner svar.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
27.02.2021 kl 01:43 3282

Anbefaler deg å gjøre deg opp din egen mening. La deg ikke forlede av Hammers svulstige setninger og bruk av caps lock.

Hilsen Belfort.......
Redigert 27.02.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.02.2021 kl 02:01 3261

Si ikke det!

Bare siden bunnen i mars i fjor (på kr 12) har kursen mer enn 4-doblet seg.
Likevel ingen stor stigning på årsbasis siden den lå rundt 30 ved inngangen til 2020.
12 var en gavepakke - og på sikt tror jeg dagens 50 er det samme.

Etter den tid har kontraktene fosset inn, det FØRSTE nye datterselskapet er etablert (ennå ikke børsnotert) og det som sto stille i 2020 begynner nå å røre på seg!

Hilsen Hammers......som ikke gidder å si mere om DEN saken!
Ethvert sirkus har sine egne KLOVNER!

SjonkelRolf
27.02.2021 kl 02:11 3243

Kudos til aksjonærene i Vow . Har lenge tenkt at det var dumt å selge på 22 etter kjøp på 18. hvem som er klovn blir en annen sak
oivindl
27.02.2021 kl 06:45 3113

Fortsatt mye vi ikke vet angående finansiering.
Follum: støtte fra ENOVA, lån og equity. Endelig avgjørelse ved svar fra ENOVA. Venter svar i løpet av de neste månedene.
I følge selskapet har de fått positive signaler, men det er jo et spørsmål hva som skjer ved et eventuelt avslag. Kanskje droppes prosjektet?

ArcelorMittal: fordeling av kostnadene, men jeg har ikke funnet mer informasjon.
Redigert 27.02.2021 kl 06:46 Du må logge inn for å svare
oivindl
27.02.2021 kl 06:55 3095

Alltid lurt å sjekke informasjon, påstander og vurderinger man får her inne.
Etter hvert finner man gjerne noen nick som over tid gir god og konsistent informasjon med nøkterne og reflekterte vurderinger. Utstrakt bruk av caps lock, er ikke noe pluss i mine øyne. Skal muligens gi inntrykk av kunnskap og skråsikkerhet, men er det noe man ikke trenger i aksjemarkedet, er det skråsikkerhet, i hvert fall etter min mening.
Lynvingen
27.02.2021 kl 08:31 2946

Jeg synes det er alt for lite fokus på de som allerede er blitt millionær på VOW :-) Ha en fantastisk helg folkens. Overfører telepatisk et kjøttbein til Sporty ! :-)
Slettet bruker
27.02.2021 kl 09:53 2701

Bare en liten betraktning til siste linja der. Tenker om vi i situasjonen vi er i nå i Norge må legge inn en liten ny faktor ? Det er klart markedet prises på forventninger frem i tid ,spesielt pga de store profesjonelle aktørene. Men akkurat nå er vi jo en stor gruppe amatører relativt ferske på børs . Jeg har hvert fall reagert på hvor stor oppgang /nedgang aksjer har på for eksempel resultat fremleggelse og nyheter. Dette selv om det i mange tilfeller er nokså kjent info. Feks at Europris og Kid hadde bra 4q i 2020 burde ikke være noen bombe ,allikevel går de 10 prosent ++ rundt rapporten . Mulig jeg tar feil men virker som mange har en kort horisont og baserer seg mye på finans overskrifter i øyeblikket . ?
Hammers
27.02.2021 kl 12:28 2364

Ja, viktig med korrekt og saklig informasjon.

oivindl står i prinsippet for det motsatte med sine gjentatte mistenkeliggjøringer og negative vinklinger.
Kanskje prosjektet bli DROPPPET - er det siste skudd på den stammen.

Byggingen skjer 110% sikkert. Enova skal uansett bidra med kun en del av støtten - og avtalene ligger på bordet.
Kommer det ingen støtte fra Enova ordner man finansieringen på annen måte.
Fabrikken skal kun koste ca 200 mill - og uansett ikke rare lånet som skal delfinansiere Enovas bidrag.

Dette er starten på det store eventyret som Sparebank 1 Markets snakker om. Uansett om oivind vil eller ikke.
Oivindl, og hans forgjengere med samme budskap så lenge jeg kan huske.
I samme periode + litt til har jeg kommet med korrekte vurderinger og guidinger fra min inngang på ca 8-tallet.

Jeg anbefalte (indirekte) også å gå ut da Corona herjet for fullt inne i folks hoder.
Ikke pga VOW, men pga det markedet jeg så for meg ifb koblingen til Cruise. En HELT ubregrunnet frykt.
Jeg anbefalte også (indirekte) kjøp på 12-tallet.

Den enkelte bør selv vurdere hvem som har kommet med korrekt info her inne.
Har selv ikke sett at oivindl og hans forgjengere har kommet med annet en TVIL, SVADA og FORLEDING til forumbrukerne.
De som diskuterer "viktige saker" som dreier seg om pyrolyse er forbrenning eller ikke - for å finne "sannheten".......🤭🙄🤣!
TRAGISK.

Lynvingen;
Sporty takker for det kjøttbeinet du sendte over, men han vet ikke hva det er for noe!
Sporty spiser slikt som Paprika, kokte gulrotbiter, brød med f.eks leverpostei, fisk, hundemat til kr 8 pr beger fra Rema (har ikke vist ham prisen)
og litt indrefilet på "gode børsdager". Ja, det har blitt mye fra øverste hylle den siste tiden, og mer kommer nok.
Unsett takk for omtanken!

Hilsen Hammers
oivindl
27.02.2021 kl 13:07 2270

Det er mange som påstår VOW er underpriset, at markedet ikke har oppdaget WOV, eller lignende.

For meg er ikke slike spekulasjoner så interessante. Det er uansett ikke noe man får gjort noe med.
Det man kan gjøre noe med, er å prøve å forstå dette bedre, og da er eneste løsning å øke egen kunnskap om caset.
Jeg tviler på at store og profesjonelle aktører i markedet ser seg fornøyd med kun å se på de positive sidene ved caset. Også usikkerhetsmomenter bør vurderes, altså enkel og grei risikovurdering.
Jeg har blandt annet sett på hva store kunder foretar seg, utover samarbeidet med VOW.
Det har ikke blitt spesielt positivt mottatt. Etter min mening er det å gi seg selv en ulempe i forhold til andre aktører, om en ikke ønsker slik kunnskap.

Vi vet jo veldig lite om søknaden til Enova. Kanskje er den bankers og vil uansett gå i boks. Men jeg liker informasjon, så jeg prøvde å finne litt informasjon om dette.

Blandt annet fant jeg dette:
"Informasjon om statsstøtte
Støtte fra Enova faller inn under EØS-avtalens definisjon av statsstøtte og rammen for våre ordninger er derfor fastsatt av EØS-avtalens regler om statsstøtte...
Vilkår for statsstøtte
Statsstøtte kan bare benyttes når dette er en forutsetning for å oppnå formålet med den støtteordningen den tildeles under, og det er bare anledning til å støtte tiltak/prosjekter som ikke ville blitt gjennomført uten støtte."
https://www.enova.no/bedrift/industri-og-anlegg/klima--og-energisatsinger-i-industrien/

Legg merke til siste setningen.
Jeg vet ikke om søknaden fra VOW faller inn under denne bestemmelsen, men det kan i hvert fall virke slik.

Da er vi ved følgende dilemma. Hvis det stemmer som Hammers påstår, at prosjektet uansett fullføres, faller det utenfor reglene for støtte.
I motsatt fall, vil det altså ikke bli gjennomført om søknaden ikke innvilges.

Hva Hammers måtte mene om mine motiver er forsåvidt uinteressant. Ei heller tror jeg prosjektet er avhengig av min vilje.
Jeg har forøvrig aldri uttalt meg om hvordan kursen i WOV vil utvikle seg. Det får den enkelte selv vurdere, fortrinnsvis med best mulig kunnskapsgrunnlag.
oivindl
27.02.2021 kl 13:16 2250

"Har selv ikke sett at oivindl og hans forgjengere har kommet med annet en TVIL, SVADA og FORLEDING til forumbrukerne."

Du fikk da litt hjelp da du slet med å finne systemet i EBITDA for de første 10 000 tonn kontra videre utvidelse. Egentlig ikke spesielt vanskelig.
Du estimerte økning til over 10%, men det korrekte var altså inntil 25%.
Langt bedre enn dine tall.
Den gangen du mente jeg hadde kjøpt meg inn, husker du.
Karbon
27.02.2021 kl 13:31 2204

https://www.enova.no/bedrift/industri-og-anlegg/

https://www.enova.no/bedrift/biogass/

"Biogass og biodrivstoff

Vi kan gi den økonomiske støtte du trenger for at investeringer i produksjonsanlegg for biogass og biodrivstoff skal lønne seg.

Enova skal sette fart på utfasingen av fossile brensler. Derfor ønsker vi å gi økonomisk støtte til virksomheter som vil etablere produksjonsanlegg for biogass og biodrivstoff."

oivindl
27.02.2021 kl 13:44 2175

"Vi kan gi den økonomiske støtte du trenger for at investeringer i produksjonsanlegg for biogass og biodrivstoff skal lønne seg."

Og videre:
"Man søker om den støtten som er nødvendig for å ta en positiv investeringsbeslutning."

Bekrefter vel det jeg antydet tidligere.

Og Hammers fortsetter fnisende sin kamp mot viktig kunnskap ved å låse seg inn i ekkokammeret.
Som om det forandrer på fakta.
Men kunnskap er en mulighet, ingen plikt.
Redigert 27.02.2021 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Hammers
27.02.2021 kl 14:24 2086

Bare EN ting å gjøre - og det har jeg nå gjort.....🤭!

VOW blir en pengemaskin for aksjonærene - men de store inntektene kommer ikke før til neste år.
Likevel vil aktiviteten på land ta seg kraftig opp fra dette året.

I tillegg vil aksjonærene få aksjer i VOW Green Metals.
Sporty går mao mot gode tider. En lykkelig og fornøyd liten VOW's!

Hilsen Hammers