NOL..THE PERFECT STORM 2021-2022.🚀 Part 2.

Mrhifi
NOL 27.02.2021 kl 06:45 94859

THE PERFECT STORM🚀 (Part 2)

Ultra lav Nol aktiekurs...
2 new state of the art harsh environment Riggs....
Nye kontrakter/optioner...
Refinansering....
Corona vaccine...
Politiske hjælpepakker....
Økonomisk boost til at hjælpe erhvervslivet og det private forbrug...
Oil price og en sektor som siden 2014 har manglet investeringer i forhold til fremtidens energi behov....
Fusion eller opkøb af Northern ocean limited....
Osv osv💰💰💰

EKSTRA BONUS....NEW SUPERCYCLE IN THE OIL MARKET🚀🚀
WELCOME TO THE FUTURE GUYS💰💰💰

KURS TARGET + 65 KRONER 💪

Is This The End Of The Covid Oil Glut ?
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Is-This-The-End-Of-The-Covid-Oil-Glut.html


North Sea Oil Faces A Drilling Rig Supply Crunch.
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/North-Sea-Oil-Faces-A-Drilling-Rig-Supply-Crunch.html

A Major Oil Rally Could Be On The Horizon.
two reasons to stick with oil:
#1 Vaccine optimism will keep driving things forward .
#2 Our Energy Transition Won't Happen Without Oil & Gas.
It's science fiction to imagine that oil and gas will suddenly disappear because of renewable energy progress.
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/A-Major-Oil-Rally-Could-Be-On-The-Horizon.html

Why The World Might Not Have Enough Oil To Meet Demand Trough 2050.
The global exploration success ratio has dropped sharply, from about 72% in 2010 to 17% in 2020
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Why-The-World-Might-Not-Have-Enough-Oil-To-Meet-Demand-Trough-2050.html

Oil Stocks Are Finally Bouncing Back.
The U.S. and global energy sectors have been deeply out of favor for the past six years--so much so that the sector could now be significantly undervalued.
In fact, the sector now trades at a price-to-book ratio below one,
the lowest in about seven decades.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Stocks-Are-Finally-Bouncing-Back.html

Oil Markets Are Finally Ready To Recover.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Markets-Are-Finally-Ready-To-Recover.html

Here’s How Oil Could Skyrocket By 138%
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Heres-How-Oil-Could-Skyrocket-By-138.html

https://lundin-energy-norway.com/2020/04/23/worlds-biggest-meets-worlds-strongest/?lang=en

11-2-2020.
De to ferskeste transaksjonene for lignende rigger med alle kostnader på rundt 600 millioner dollar plasserer Northern Ocean-aksjen til 107 kroner og Northern Drilling til 45 kroner"
https://e24.no/boers-og-finans/i/rA1Ln0/analytiker-anbefaler-northern-drillings-byttetilbud-attraktivt



Redigert 20.04.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare

Høyeste omsetning noensinne i denne i dag. Dobbelt så høy som forrige rekord, så vidt jeg kan se. Mange har skaffet seg mye aksjer til lav pris. NOL har jo lenge vært i glemselens dal ift. andre riggselskaper på børsen, det er det ihvertfall trolig slutt på....

Personlig tenker jeg at assetverdiene fnnes der. SUT finns på begge riggene (det var ikke tilfellet i høst), og riggmarkedet er i bedring.
Nye kontrakter burde (alt annet uendret) sluttes på høyere nivå nå enn på lenge.
Det som måtte være igjen av gjelden fra NOL til SDRL må/bør strykes etter denne fadesen.

Spørmålene da er:

1) Hva er burnrate på EK så lenge kun WB er på kontrakt? Hvor lenge rekker kontantene som finnes?
2) Hvor realistisk er det å få nye kontrakter, og når?
3) Basert på svarene på 1 og 2: Må det emisjon til? Hvor mye og når.

Har jeg glemt noe da?
Redigert 05.05.2021 kl 16:51 Du må logge inn for å svare
5198
05.05.2021 kl 16:55 4279

Her vil det komme etterspill NOL vil garantert se på det juridiske rundt kontrakt og drift. Er nærliggende å tenke at de vil se om det er penger å hente på et søksmål.
Fredriksen vil gjøre alt han kan for å få NOL på kontrakt igjen, skulle ikke forundre meg om han nå setter Seadrill i andre rekke slik at første kontrakten som går til Seadrill systemet blir til NOL om det passer med WM på denne jobbkontrakten. Tipper Fredriksen selv er passe irritert på det som nettopp har skjedd. Seadrill er midt i en konkursbehandling tipper han heller ser NOL med en ny kontrakt kontra Seadrill. Eller han finner på noe veldig raskt for å redde NOL tenker da på fusjon etc.

Emisjon kommer aldri før WM har ny kontrakt om det i det heletatt kommer, Seadrill vil aldri få en krone av beløpet det var snakk om. Ser heller for meg at Seadrill må dekke mye av tapet NOL er påført.
Redigert 05.05.2021 kl 16:57 Du må logge inn for å svare
Dolly
05.05.2021 kl 17:10 4220

Jeg tror denne skal ha en skikkelig rekyl bare se på hvor mye annet rart som går. Konkursbo kjøpes over en lav sko på oslo børs. Hva som skjer med nol på lang sikt er uvisst, men på kortere sikt tror jeg denne skal oppover. Kan ta feil men r/r fra disse nivåene virker veldig bra slik jeg ser det
Bolster
05.05.2021 kl 17:42 4124

Hvordan kan du påstå at emisjonen ikke kommer? Den er nærmere nå, enn når WM var på kontrakt. Uavhengig om balansen mot sdrl strykes eller ei - likviditeten er presset. Noen får denne termineringen til bli positivt for aksjen. Det er katastrofe. Det går utover ryktet, likviditeten, og kanskje den noe varrierende kompetansen ombord. Miste folk er ikke ønskelig for noen riggselskap.
5198
05.05.2021 kl 17:45 4111

Tror aldri det kommer en emisjon før selskapet kan melde om en ny kontrakt, Fredriksen har ikke noe å tjene på å sette emisjonen lavt da han ikke vil øke sin % andel i selskapet. Mye som skjer i markedet nå ser at Noble er ute etter rigger her kan alt skje, hva om det kommer rykter om fusjon/oppkjøp. Vanskelig å forstå hva Fredriksen holder på med nå.

Et realt bud på selskapet har vel aldri vært vanskeligere å takke nei til.
Redigert 05.05.2021 kl 18:09 Du må logge inn for å svare
Odium
05.05.2021 kl 18:30 3932

Dette er ingen overreaksjon nei, dette er worst case scenario som spiller ut og mira er av kontrakt i lang tid
Fogge
05.05.2021 kl 18:38 3913

Glad jeg kom meg helt ut av selskapet i forrige uke, hadde en dårlig magefølelse av kommunikasjonen fra selskapet rundt hendelsen. Frister noe å kjøpe litt igjen, men igjen svært stor risiko for at dette ender stygt. Man er utrolig sårbar med kun en rigg, samtidig som man blir å få store kostnader på WM i tiden fremover, skal vel noe til å få denne tilbake på kontrakt i Q2/Q3.

Ja, gårsdagens melding var nitrist lesing. Katastrofe er nok eneste riktige beskrivelse, noe handelen i dag også viser. Nå er i alle fall liket ute av skapet, så får vi se om det fortsatt bare er elendighet i vente også eller om det kan finnes lyspunkter oppi all galskapen vi har vært vitne til.

Nytter ikke å være etterpåklok, men må innrømme at det hadde vært fornuftig å lytte til dere som beskrev risikoen her. Kan ikke beskylde dere for ikke å ha prøvd. Jeg var fastlåst på at WM ikke mistet kontrakten. Så feil kan man ta, nok en dyr lærdom..!
HAS
05.05.2021 kl 18:59 3829

Skuffelse er stor, og det er neimen ikke lett å finne lyspunkter. Kom meg ikke ut i tide, og er nå prisgitt skjebnen. Har likevel et lite håp om at situasjonen kan bedre seg. Det så mørkt ut med WB, og der er det nå bare lovord å høre fra Lundin. Wintershall var i utgangspunktet også meget fornøyd med Mira som en effektiv og miljøvennlig rigg. Siste katastrofe skyldtes vel ikke store og omfattende svakheter ved riggen. Jeg velger å tro at terminering kanskje like mye handler om uenighet om fordeling av kostnader ved hendelsen. Det gjenstår å se om NOL finner en løsning. Markedet er tross alt kraftig på bedringens vei.
digfrack
05.05.2021 kl 19:25 3756

Varigheten på nedetiden etter siste hendelse kan ha gitt Wintershall DEA en jurdisk mulighet til å terminere kontrakten. Ikke uvanlig at man har slike klausuler i rigg-kontrakene, tror jeg.
Bolster
05.05.2021 kl 19:30 3769

De lovordene du hører om WB er ikke knyttet opp mot operasjonen? Det jeg har lest er knyttet mot «miljø» riggen West Bollsta. Lundin er ikke allverdens fornøyd til nå. Både Wintershall og Lundin kontraherte Odfjell rigger etter WB og WM kom på kontrakt.
5198
05.05.2021 kl 19:32 3749

Ja bare trist dette, overrasket over kanselleringen siden første melding fra selskapet tyder på at de var nær en løsning. Nå føler jeg alt kan skje i denne så risikoen er selvfølgelig ennå større. Salg, fusjon, WM uten kontrakt i lang eller kort tid, erstatning fra Seadrill eller ikke? Hva gjør WM fremdeles på lokasjon? Alt kan skje her.

På kort sikt vil et frieri til ODL være det beste da kunne vi fått en fair pris for selskapet, fått utbytte fra 2022 samt tatt del i en videre kursoppgang. Spørs bare hva Fredriksen ser på som beste løsning nå.
Redigert 05.05.2021 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
retardrb
05.05.2021 kl 19:34 3739

Kom litt overraskende på at dette endte med terminering. Selv om kontrakten hadde en klausul som gjorde det mulig for WD å avslutte kontrakten hvis riggen hadde npt tid lengre en 20 dager. Hva som skjer videre er usikkert. Blir den warm eller cold stacket? Får håpe at ConocoPhillips vil gi den en sjangs selv om det er usannsynlig at skjer. Tiden vil vise...
5198
05.05.2021 kl 19:38 3719

Litt rart det også, om det kun står på dager med nedetid ville jeg tro WM skulle klart å være tilbake i operasjon ganske raskt. Her er det noe mer som ligger bak men umulig å si på nåværende tidspunkt.
HAS
05.05.2021 kl 19:54 3646

Det var vel ingen stor skade på riggen, og de burde ha hatt meget god tid til å ordne opp i alle forhold Ptil har påpekt i denne perioden. Selskapet holder som vanlig kortene tett til brystet, men CEO uttaler at markedet vil bli informert når tiden er inne for det. La oss håpe at neste sjokkmelding blir av positiv karakter.
Bolster
05.05.2021 kl 19:57 3641

Det var skader på riggens utstyr. Dette har blirt nevnt flere ganger. Skadene har større omfang enn vinsjen.
HAS
05.05.2021 kl 20:01 3648

Det har du sikkert rett i, men dersom skadene var meget omfattende hadde vel riggen blitt tatt til land for reparasjon?
5198
05.05.2021 kl 20:34 3517

Mye her som ikke gir mening, både fra kunde, operatør og eier. Skal bli spennende å se hva som skjer de neste ukene.
Sevryba
05.05.2021 kl 20:38 3497

Wm har skader mux kabler og bop. Holder på å trekke anker, går snart inn
Redigert 05.05.2021 kl 20:40 Du må logge inn for å svare
5198
05.05.2021 kl 20:44 3499

Ja det høres logisk ut og er en god forklaring på hvorfor hun fremdeles er på lokasjon.
zool
05.05.2021 kl 20:53 3458

Nå orket jeg ikke mer av Seadrillmannskapet så solgte siste rest. Justerte ned i desember og hev ut resten i dag. Seadrill har ødelagt hele denne casen for meg. De lager en alvorlig ulykke på riggene etter den andre. Nå holder det. Det finnes andre selskaper å tjene penger på. Lykke til for de av dere som har trua, jeg håper kursen stiger igjen for dere.
Redigert 05.05.2021 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Odium
05.05.2021 kl 21:22 3343

Det gir mening så lenge du ikke er blind for ting. Det har hele tiden vært en overhengende fare for at de mistet kontrakten. Børsmeldingen som kom for 14 dager siden var ikke positiv, den var negativ.

DocAntle
05.05.2021 kl 21:48 3228

Meldte meg ut av NOL klubben når juletreet sank til bunns, ser idag at det var en klok avgjørelse. Kjøper inn igjen på 4-5 kr !
Jabbefly
05.05.2021 kl 21:57 3189

Takk for at du informerte oss om det

Prøver på ingen måte å forsvare tragedien med kansellert kontrakt. Denne var og er en tragedie.

Hvis vi sier at WM er verdt NULL kr. Da priser markedet i dag resten av NOL (altså WB) til en verdi på under 40% av en eneste Odfjell rigg.
(Da har jeg sett bort i fra gjelden, for her har jo Odfjell større gjeld pr rigg enn NOL)

Så: Joda. dagens fall var en overreaksjon.
Redigert 06.05.2021 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
Sevryba
06.05.2021 kl 00:06 2914

Uansett hvordan vi snur å vender på dette så er det krise. Det største problemet er at ryktet til wm er ødelagt. Riggen i seg selv er bra, men er bare helt sykt hvordan seadrill gjengen har driftet den. Selskapet overlever, det er det ingen tvil om.
Dolly
06.05.2021 kl 00:13 2899

Limer inn denne fra en diskusjon på extrainvestor:

Det jeg vet - er at HE riggverdiene forventes og stige ganske kraftig inn i i H2 2021, og 2022. Iflg kilde i Aker BP så ser vi nok rater opp mot 550.000 dollar allerede sommeren - 2022.

Jeg legger til grunn i et konservativt estimat så tror jeg riggene kan bli omsatt for (WB -400 idag) (WM 375) - i et bull HE marked med 500k pr dag - vil samme riggene være verd omlag 50-75% mer.

Så legger man til grunn 775 mill dollar, trekker fra all gjeld og fordringer. Sitter selskapet igjen med omlag 250 mill dollar. Eller 2,1 mrd. eller 32 kr aksjen. Dette er mitt base case. Low case går på rest - 175 mill dollar som alikvell gir nær 20 kr aksjen. Tusenkr spørsmålet er hva som skjer i mellomtiden.
Odium
06.05.2021 kl 08:48 2523

Alle riggselskaper er underverdsatt i dag, ikke noe unikt med NOL.
nå har nol et anker på størrelse med mira rundt halsen og vi vet ikke hva som egentlig er problemet. Hvis det er selve riggen som er dårlig, noe jeg har en gryende følelse at det er, så vil det kreve mye å få den på jobb igjen. Uten mira på jobb og uten at riggen kan selges fordi den er rævva, da er nol konk.
ingen overreaksjon nei.
Jabbefly
06.05.2021 kl 08:53 2497

Ja sånn argumenterer man når man solgte i går og håper på lavere inngang...;)
Odium
06.05.2021 kl 08:54 2447

Hvis mira er salgbar.
Akkurat som vi ikke visste hva som skjedde med kontrakten for noen uker siden når alle trodde ting var i ferd med å ordne seg, så vet vi ikke i dag hva som egentlig var grunnen til at wd kansellerte kontrakten. Noen sier det er seadrill sin drifting, men jeg er redd det er selve riggen som er problemet.
Jeg tror de har gått igjennom mira med lykt og lupe og oppdaget at ting ikke er bra.
5198
06.05.2021 kl 08:55 2453

Har vondt for å tro det er noe feil med riggen, er vel en kjent sak at driften har vært dårlig. Litt oppstartsproblemer er naturlig men her har problemene stått i kø.
Slik jeg ser det er det nå kun tre alternativer som kan utspille seg.

1. Seadrill får WM raskt på en kontrakt, slik at skadene for NOL blir begrenset.
2. Fredriksen selger/fusjonerer selskapet i løpet av kort tid.
3. Fredriksen fusjonerer selskapet inn i Seadrill så fort selskapet kommet ut av Chapter 11, altså i løpet av Q4.

Alternativ 3 er vel det mest sannsynlige her, ligger utrolige verdier i selskapet. Men de har virkelig rotet det til for seg selv nå.

Hei Odium,

At situasjonen er mørk er vi alle tilsynelatende enig i. Katten er ute av sekken, dette handler om SDRL management sin manglende evne til å korrigere og ivareta sikkert arbeid.

WM er et kjent design. Her ryker kontrakten pga alt du kan lese deg opp på hos ptil. Det mangler ledelse og det mangler tilsynelatende kompetanse hele veien ned til boredekk. Ukultur, det tas sjanser osv har vært en gjenganger.

Jeg innrømmer å ha tatt feil mtp kansellering. Men, at riggen er grunnen og at NOL går konkurs, det er jeg ikke enig i.

Lyspunktet er at markedet er på vei opp, og da blir stålverdien plutselig aktuell som indikator. Så kan vi selvsagt diskutere om alt dette burde prise selskapets egenkapital til null (200MUSD pr rigg), eller om +300MUSD er et mer riktig target ved et salg. For meg er ikke NOL en Out-of-money opsjon - enda.
5198
06.05.2021 kl 09:09 2383

Tenker likt som deg ullebusten, men når ser du for deg at Fredriksen vil få frem verdiene i dette caset?
Med begge riggene i arbeid betydde det ikke så mye når Fredriksen vill realisere dette caset, men så lenge ikke WM har kontrakt stiller dette seg annerledes.
Akkurat nå hadde det smakt godt om det kom en beiler og slang et tilbud på bordet.
Redigert 06.05.2021 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
Sevryba
06.05.2021 kl 09:13 2352

Selskapet går ikke konkurs. Dette er ikke første riggen så mister kontrakt blir ikke den siste heller. Blir ikke emisjon på disse nivåene. Ting blir å ordne seg, men ikke i dag
Odium
06.05.2021 kl 09:19 2334

I mine øyne så gjør dere samme tabben igjen.
dere vurderer mangelen på negativ informasjon som positivt.
Vet vi nå med sikkerhet at vinsjen røyk pga rævva mannskap? Det har i så fall gått meg hus forbi. Vi kan også med sikkerhet si at riggen er sjekket fra topp til tå og jeg har ikke lest noen rapport anngående dette. Har dere?
Ja, crewet kunne vært bedre, men vi vet ikke om dette var det eneste problemet.
igjen, mangelen på negativ informasjon er ikke positivt.
Kan jeg ta feil, selvfølgelig, men jeg hadde rett med kontrakten og det sa jeg gjentatte ganger for flere uker siden mens dere var skråsikre på at det var utenkelig at kontrakten ble kansellert.
NHH78
06.05.2021 kl 09:20 2330

Selv om jeg fortsatt tror på at NOL blir kjøpt/fusjonert inn av et refinansiert Seadrill, så er jo det ingen umulighet at andre kommer på banen.. Med flere og flere av rigg-kjempene ute av Chapter 11 så har jo de noen helt andre muskler.. Side 31 i Finansavisen i dag: https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/05/05/7668595/ny-beiler-byr-pa-seadrill-rigger

På Oslo Børs har NOL i dag en markedsverdi på ca 450 mill. Så for å si det enkelt; oppsiden er langt større enn nedsiden!

Hei,

Jeg tror JF ønsker å synliggjøre verdiene i NOL asap, men så langt har de/hen ikke klart det. Svaret ligger hos SDRL. Vi må ikke glemme at JF er og kan også forbli (etter ch. 11) den store aksjonæren i SDRL. At planen var at disse riggene skulle inn i SDRL er jeg overbevist om, men selskapet trengte å ha orden på finansene mm., for å forsvare at SDRL skulle betale en god pris. JF har alltid vært tålmodig kar, og utvilsomt kan timing. Han kan ikke råde over covid-19(går ikke inn på SDRL sin manglende evne, for det blir en egen saga, men det er klart at den må tillegges mye - kanskje noe burde vært gjort tidligere men vanskelig under ch. 11).

Nå er det plutselig aktuelt med beilere, da SDRL er mer problemet enn løsningen. Om ODL eller noen av de andre er god på transaksjoner er det nå de må svi. Ellers vil JF kapitalisere og holde NOL flytende til 2022, 2023 - you name it, for å få frem de virkelig store verdiene (og da snakker vi +450MUSD pr rigg). Hvorfor byr Noble på flere av SDRL sine rigger nå (lagt inn bud), det er fordi alle vet (med mindre det blir en ny uforutsett resesjon i de nærmeste pr årene) at en ny (muligens den siste-) rigg-oppturen er på trappene. Jeg tror fortsatt 2021 er året hvor JF (og vi) får betalt for verdiene i NOL.


Jeg skal være forsiktig med å si "hold på aksjene", for her kan fortsatt mye skje og markedet kan sende denne videre ned, men at det fortsatt er oppside er jeg 100% sikker på. Refinansiering skulle gjennomføres (hovedlånene også) i år, men planen gikk i vasken med WM. For øvrig har refinansiering aldri vært et problem i JF sine selskap. Denne hus-analogien som har blitt introdusert tidligere her på forumet, er fin, men hva er risiko for at banken tar over når største aksjonær "eier" banken..

I am staying put, while healing my wounds..