NOL..THE PERFECT STORM 2021-2022.🚀 Part 2.

Mrhifi
NOL 27.02.2021 kl 06:45 109827

THE PERFECT STORM🚀 (Part 2)

Ultra lav Nol aktiekurs...
2 new state of the art harsh environment Riggs....
Nye kontrakter/optioner...
Refinansering....
Corona vaccine...
Politiske hjælpepakker....
Økonomisk boost til at hjælpe erhvervslivet og det private forbrug...
Oil price og en sektor som siden 2014 har manglet investeringer i forhold til fremtidens energi behov....
Fusion eller opkøb af Northern ocean limited....
Osv osv💰💰💰

EKSTRA BONUS....NEW SUPERCYCLE IN THE OIL MARKET🚀🚀
WELCOME TO THE FUTURE GUYS💰💰💰

KURS TARGET + 65 KRONER 💪

Is This The End Of The Covid Oil Glut ?
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Is-This-The-End-Of-The-Covid-Oil-Glut.html


North Sea Oil Faces A Drilling Rig Supply Crunch.
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/North-Sea-Oil-Faces-A-Drilling-Rig-Supply-Crunch.html

A Major Oil Rally Could Be On The Horizon.
two reasons to stick with oil:
#1 Vaccine optimism will keep driving things forward .
#2 Our Energy Transition Won't Happen Without Oil & Gas.
It's science fiction to imagine that oil and gas will suddenly disappear because of renewable energy progress.
https://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/A-Major-Oil-Rally-Could-Be-On-The-Horizon.html

Why The World Might Not Have Enough Oil To Meet Demand Trough 2050.
The global exploration success ratio has dropped sharply, from about 72% in 2010 to 17% in 2020
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Why-The-World-Might-Not-Have-Enough-Oil-To-Meet-Demand-Trough-2050.html

Oil Stocks Are Finally Bouncing Back.
The U.S. and global energy sectors have been deeply out of favor for the past six years--so much so that the sector could now be significantly undervalued.
In fact, the sector now trades at a price-to-book ratio below one,
the lowest in about seven decades.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Stocks-Are-Finally-Bouncing-Back.html

Oil Markets Are Finally Ready To Recover.
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Markets-Are-Finally-Ready-To-Recover.html

Here’s How Oil Could Skyrocket By 138%
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Heres-How-Oil-Could-Skyrocket-By-138.html

https://lundin-energy-norway.com/2020/04/23/worlds-biggest-meets-worlds-strongest/?lang=en

11-2-2020.
De to ferskeste transaksjonene for lignende rigger med alle kostnader på rundt 600 millioner dollar plasserer Northern Ocean-aksjen til 107 kroner og Northern Drilling til 45 kroner"
https://e24.no/boers-og-finans/i/rA1Ln0/analytiker-anbefaler-northern-drillings-byttetilbud-attraktivt



Redigert 20.04.2021 kl 06:55 Du må logge inn for å svare
Dolly
08.05.2021 kl 19:02 4934

Markede og ratene på vei opp. Brent høyere priset. Riggverdi - gjeld gir nav 20 ish. I hvilket scenario er 6.5 riktig pris? Er du en av dem som satt med ned fra 15?
ullebusten
08.05.2021 kl 19:16 4919

Bravo, kan du være litt mer spesifikk?

Korte kontrakter ligger på ca 300k USD pr dag i HE- markedet (ref. TO Norge og West Hercules - Equinor, 292/297kUSD).

Ellers mtp lange kontrakter så ville jeg sagt at kontrakten ODL landet i fjord høst på Breidablikk gir en litt annen pekepinn enn det du skisserer. Da var også fremtidsutsiktene litt mer usikre enn hva som skisseres mtp verdensøkonomien fremover pr i dag. Ref ODL/Breidablikk, sitat fra mitt meglerhus:

"With a backlog addition of UDS ~290m tied to the firm portion of the contract the clean dayrate is estimated to be USD ~315-320’/day. This is the first contract for this time frame and a few notches up from 2021-22 pricing around USD 290’/day. Including an assumed performance bonus of ~10% we assume the effective dayrate on the contract to be USD ~350’/day"

Så igjen, fint med nyanser. Jeg snakker ikke opp de forferdelige resultatene SDRL har stelt i stand for NOL, men jeg mener at mange av dere som har solgt (ikke noe problem med det) også kan kikke litt i speilet og innse at alt ikke er helt svart / hvitt.

Klart at ODL sin track-record seirer over hva NOL kan skilte med, men hovedpoenget mitt er at markedet er i bedring (og riggene WB/WM har lav gjeldsgrad) og med høy sannsynlighet vil WM bore igjen i fremtiden. Kanskje om 3mnd, kanskje om 6mnd. Jeg har også postet et finansieringsforlag på hva emisjonsbeløpet må være på for å holde oss flytende til SDRL 3.0 kan ta over. Liten nedside, og fullt ut mulig å hente inn nødvendig kapital.
ullebusten
08.05.2021 kl 19:37 4894

Kan hive på utkast fra Dagens Næringsliv i november i fjord, med sitat fra CEO i ODL for å krydre det litt:

"Odfjell Drilling har vært i kontakt med John Fredriksen-kontrollerte Northern Offshore om de to halvt nedsenkbare riggene West Mira og West Bollsta, men uten at noe har materialisert seg ennå.

«De er interessante, men for oss ser det mest naturlig ut at de ser ut til å bli en del av Seadrill. Hvordan den endelige løsningen etter restruktureringen vil bli seende ut vil imidlertid tiden vise. Vi er realistiske og vet at det er andre aktører som også kunne tenke seg å eie disse enhetene, men jeg kan bekrefte at de er av interesse for oss gitt at våre overordnede prioriteringer, eksempelvis med tanke på dividende, ikke forringes,» sier Lieungh til TDN Direkt."

Ville spekulasjoner å si at det kan komme bud på NOL sine rigger, når selskapet er i krise?
Redigert 08.05.2021 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
Dolly
08.05.2021 kl 20:04 4864

Yes, Husker interessen fra odl i fjor, kjøpte meg opp i nol på den tiden in case de skulle bli kjøpt. Vært ute en stund nå men følte dette var en god mulighet til å kjøpe seg inn igjen. At det kommer nye bud er absolutt ikke usannsynlig
bravo
08.05.2021 kl 22:29 4708

Ja det kan jeg, jeg tenker på Deepsea Stavanger som Lundin nylig hentet for inntil 9 brønner (3+6) på en dag rate rundt 275k

ref. kvartallspresentasjon: https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=526144&attachmentId=212257&obsvc.item=1

Kontraktene du trekker frem (To N. & WH) var egentlig inngått i ett bedre marked der de beste riggene ble sluttet til 350k-400k gjerne inkl. bonus, mulig en skal holde litt igjen på før en kalkulerer inn bonus på NOL riggene.

Videre er det et faktum at det er skarp konkuranse om relativt få anbud på NCS i det korte bildet. Rigger som Scarabeo 8, To N. WH, WAq. T. Barents, Cosl riggene samt Island Inovator (til og med Dolphin med 2 rigger) er alle med og kjemper om korte kontrakter inn i 2022.
Fortsatt ser en også sublet's i markedet noe som også "spiser" fra markedet. Det gjør det ikke enklere...

Når det kommer til NOL så er det isolert sett ikke kanselert kontrakt på WM som er hovedproblemet. Det er egentlig det totale kombinasjonen her som gjør situasjonen spesiel. Selskapet er nå i en posisjon der de ikke klarer å konkurere hverken på HMS eller performance, samtidig som likviditeten er rellativ stram. Denne combo'en gjør selskapet intresant også for oss som ikke har planer om å kjøpe aksjer i selskapet.....


Kiss
08.05.2021 kl 22:48 4685

Bravo, bra og godt formulert innlegg. Jeg er enig, men samtidig mener jeg at aksjeprisen nå er priset veldig attraktiv, selv med kun en rigg i drift. Nedsiden fra disse nivå er liten.
ullebusten
09.05.2021 kl 01:41 4533

Takk bravo! Fint innlegg med gode poeng.

275,- er for øvrig også ex bonus, og mange av riggene du nevner er ikke tier-1. Selvsagt kan de fortsatt utgjøre stor konkurranse. Q4 har WM 318kusd i snitt rate, så bonus/effektivitet klare hun å levere når det driftes fornuftig.

Jeg kjøper også likviditetsutfordringene du nevner, og skjønnet at det åpner for spekulasjoner mtp emisjon osv.
Jeg tenker det er løsbart, i all hovedsak pga hovedaksjonær og at sdrl har opptrådt grovt uaktsomt mtp hva ptil belyser ift SUT/tilsyn. Her blir utestående balanse reforhandlet, med høy sannsynlighet.

Uansett, lov å være uenig, og takker igjen for informativ tilbakemelding 👌
Holmberg
09.05.2021 kl 04:55 4474

Vi vet antall brønner (3+6) og kontraktsverdi (ca.33 mill dollar, eksl. insentiver) for Lundin-kontrakten, hvordan regnet du deg frem til en dagrate på rundt 275k?
Redigert 09.05.2021 kl 04:56 Du må logge inn for å svare
bravo
09.05.2021 kl 05:11 4481

Tallet fremkom under kvartallspresentasjonen sist og er også å finne på side 7 i linken i innlegget over
5198
09.05.2021 kl 08:47 4381

Rent teknisk når kan Seadrill kjøpe/fusjonere inn NOL etter chapter 11 prosessen. Må de vente til de er helt ute av denne eller kan de i prinsippet fusjonere inn NOL så fort de har kommet frem til en løsning med alle kreditorer?

Vil tro en løsning der NOL fusjoneres inn i Seadrill så fort som teknisk mulig vil gi Fredriksen en fair pris samtidig som han slipper emisjon etc noe som må til om selskapet skal,stå på egne bein i lang tid. Med mindre WM får en ny kontrakt raskt eller Seadrill virkelig må blø penger etter hendelsen.

NOL har fått en skikkelig nedtur rent kursmessig, men bør i det minste gå å få 350-400 Musd for riggene ved en fusjon med feks Seadrill da blir det litt igjen til aksjonærene.
Dolly
09.05.2021 kl 10:00 4298

Skal få mine for 12 + tr i ferdig restrukturert sdrl;)
5198
09.05.2021 kl 11:11 4198

12 kr er jo bra i forhold til dagens kurs men utrolig dårlig om man ser på riggverdiene. Blir det rykter om fusjon oppkjøp vil nok kursen gå veldig på kort tid. Men en lav kurs er jo lettere å svelge om man kommer inn i Seadrill på et tidlig tidspunkt. Vil tro denne blir priset ganske lavt slik de fleste boreselskapene som kommer utgav chapter 11 har vært. Skjønner det er og blir vanskelig å få flere til å by på riggene men Seadrill kan jo ikke få disse riggene noe billigere en det andre er villige til å gi for dem. Hadde vært veldig rart om ingen var villig til å gi rundt 400 Musd for disse riggene om man solgte de stykkevis.

Tenk hva som hadde skjedd om de nå solgte WM for 400 Musd til feks ODL eller fikk en form for aksjer som betaling.
thief
09.05.2021 kl 11:31 4158

Kikket litt på denne,da oppsiden kan være god,men er jo også flere usikkerhetesmomenter her.Leste et sted at Northern Ocean har et låneforfall knyttet til West Mira på 155 millioner dollar i desember.Er flere her inne som er godt kjent med selskapet, er dette låneforfallet noe de klarer??Eller må det hentes kapital?De genererer vel neppe mye positiv cashflow med kun en rigg i drift!
Makrobaronen
09.05.2021 kl 11:37 4146

Analytikererne er bekymret og har satt 6.5 kroner og hold anbefaling. Mistenker at det er endel som har tapt veldig på aksjen å nå prøve å få opp kursen for å redde eget tap. Uansett så er det en stor risiko i aksjen, er man komfortabel med det så kan man jo alltids vurdere inngang.
5198
09.05.2021 kl 12:08 4103

Stemmer at de har et ballonglån med forfall i desember, men når vi kommer til desember er NOL mest sannsynlig en del av Seadrill. Skulle det skje noe som forandrer på dette må det være at Mira får en kontrakt og det kjøres emisjon slik at selskapet kan bestå selvstendig en lengre periode for å hente ut en bedre pris for riggene. Det kommer egentlig til å bli akkurat det Fredriksen mener det er mest penger i. Som flere nevner her en risiko aksje men oppsiden er meget stor.
Dolly
09.05.2021 kl 12:25 4102

Leste den artikkelen, det mener jeg er i overkant negativt. Verdien på riggene er langt høyere en utestående og bare det sier nav 20 ish. Merkelig at det ikke nevnes. Heller ikke marked/rater i bedring. Ellers har du nok rett i at det var mange som led store tap her, men har en følelse av at de største baiserne er de som solgte lav 6 og tok tapet der er «redde» for at nol finner en god løsning og kursen går kraftig opp. Bare en følelse jeg sitter med så klart. High risk ja, men betydelig oppside kontra nedside nå imo
Dolly
09.05.2021 kl 12:27 4175

Når det gjelder lån som forfaller i desember er det ikke utenkelig at det kan skyves på. Regner med det jobbes med en sånn løsning også
5198
09.05.2021 kl 13:07 4118

Å skyve lånet er jo "normalen" så regner med at det gjøres her også. Om en regner NAV på selskapet skjønner man fort hvor stor oppsiden er ved et salg/fusjon.

Som nevnt tidligere ser jeg bare to løsninger, løsning 2 innebærer at Mira kommer raskt i arbeid, ser ikke hva Fredriksen skulle vinne med en emisjon så dette alternativet ser jeg ikke på som reelt.

1. Selskapet fusjoneres inn i Seadrill i Q4.
2. Mira får raskt en kontrakt selskapet velger å drifte videre med to rigger slik at de kan få en bedre pris for enheten ved et senere tidspunkt, mener NOL kan fusjoneres inn i Seadrill litt billig mot at NOL aksjonærer får bli med tidlig i det nye selskapet. Så løsning 1 er den jeg ser for meg.

NB. Hele poenget med NOL fra start har vært å holde disse to riggene utenfor Seadrill systemet frem til Seadrill ble ferdig restrukturert, dette er Seadrill mest sannsynlig i september. Da er enkleste, tryggeste og mest økonomiske løsning å kun sitte igjen med et selskap.
Redigert 09.05.2021 kl 13:11 Du må logge inn for å svare
Dolly
09.05.2021 kl 13:24 4095

Hadde vært spennende å komme inn helt i starten etter restrukt av sdrl til en gunstig strike.
ullebusten
09.05.2021 kl 13:41 4101

Dette var hovedfokus til selskapet før WM-hendelsen var et faktum. Leverandørgjelden til SDRL må løses før refinansiering av hovedlånet på WM, og dette ble satt på pause umiddelbart etter hendelsen. Det er fortsatt tilstrekkelig med tid, og covenants har fått lettelse fortløpende fra i fjord høst.

Nå vet alle utfallet (kansellering) og gjelden til sdrl vil etter alle solemerker bli reforhandlet. At XT-vinsjen sviktet kan ikke tillegges SDRL i sin helhet (med mindre granskingen avdekker mer enn hva som har kommet frem til nå), men tilsynet som ble gjennomført i februar viser at SDRL ikke har fulgt regelverk; utbedret krav ifm SUT osv. Dette er nesten garantert kontraktsbrudd mellom NOL/Sdrl.

Ordlyden fra WD sin offentlige uttale understreker også at kanselleringen var en totalvurdering (svikt/manglende tro på evnen til sikker drift). Det styrker NOL sin sak, og setter SDRl i en vanskelig posisjon.

At vi unngår en lang juridisk prosess mellom NOL/SDRL tar jeg nesten for gitt, støttet av innholdet i opprinnelig «NOL settlement». SDRL er ydmyk og kutter gjelden fra +120MUSD til 45MUSD (pluss overskudd fra drift frem til 1. mars 2021).

Situasjonen til NOL (risk/reward) er for meg fortsatt akseptabel på grunn av selskapets soliditet (god egenkapital/lav belåningsgrad), samt eierstruktur med bunnsolid hovedeier. Selskapet har i senere tid hatt god drift (bank i bordet!) på WB, som er med på å dekke løpende utgifter til selskapet. Ved 31.12, hadde NOL 37MUSD i kontanter. Det er også tilgjengelig 30MUSD på sterna fasiliteten, så likviditeten er ikke krise på en god stund enda.

Gjelden til WM er fullt håndterbar når leverandørgjelden mot SDRL er ordnet opp i. Emisjonen kan komme, om det er fordelaktig for aksjonærene, men den kan også skyves på en stund mens men jobber med sakene som er belyst. Om/når emisjonen settes så tror jeg at det gjøres i sammenheng med at løsningene/refin. er landet og risiko redusert.

At det nå også dukker opp beilere med et skambud er heller ikke veldig usannsynlig.

Jeg har sittet stille lenge i NOL. I mars hadde jeg ca 200% avkasting, den er nå ca 0! Der var jeg også i fjord høst. Da hadde vi andre utfordringer (kan sikkert argumentere for at de var mindre), men markedet på det tidspunktet var definitivt ikke bedre.

Det er også vesentlig å følge med på utfallet av SDRL sin cp. 11 prosess og hvorvidt JF er med på eiersiden.
Redigert 09.05.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
HAS
09.05.2021 kl 13:56 4087

Takker for mye innsiktsfulle tanker fra mange her. Jeg har vært med lenge, og sitter nå i ca 0. Minner meg selv på at de fleste aksjer i selskapet er kjøpt for 50+ den tiden alt var like usikkert som nå. Markedet vil være enda bedre til høsten og neste år, så en eller annen løsning blir det. Velger å sitte rolig på ren lojalitet og magefølelse. Folk drar jo frivillig til Tusenfryd også:)
Redigert 09.05.2021 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
5198
09.05.2021 kl 14:00 4072

Kort oppsummert ting så veldig lyst ut før hendelsen, men etter kanselleringen er det en ting som kommer klarere frem. Salg/fusjon bør skje før selskapet brenner for mye penger. Situasjonen før ulykken var at vi ville få bedre betalt jo lenger vi ventet på fusjon. Nå tvinger det seg frem et salg/fusjon om ikke lang tid venter egentlig bare på Seadrill. Spørsmålet jeg ikke har fått svar på er, kan NOL fusjoneres inn i Seadrill mot slutten av chapter 11 prosessen. Dette kunne gjort hele prosessen enklere da fusjonen kunne settes ganske lavt mot at man ble med tidligere, mye mer spiselig for alle parter.

Om en legger til grunn 350-400 Musd pr rigg snakker vi fort 20-30 kr aksjen. Kunne gått lavere men da må man inn i Seadrill tidlig si 15 kr aksjen.
ullebusten
09.05.2021 kl 14:48 3990

Godt spørsmål. Jeg vet ikke, men antar at rent teknisk er det mulig. De gjorde jo «oppkjøp» ifm AOD, men det var vel litt annerledes insentiver da det var med på å løse en ganske fastlåst konflikt mtp gjeld/pant.

Ut fra siste ch. 11 melding er selskapet disponent frem til 31.08.

Som sagt jeg kjenner ikke til dette veldig godt, så det blir synsing, men tror en slik transaksjon kun ville komplisert en allerede komplisert forhandlingsprosess.
Odium
09.05.2021 kl 15:38 3893

Ikke nødvendigvis så enkelt hvis mira blir liggende i havn uten kontrakt og svært få tror mira finner noe nytt å gjøre med det første. Ser ikke for meg at en Bank aksepterer å flytte på noen lån før de vet hvordan nol skal betale for dette. De vil være mer tjent med å tvinge nol til å hente penger gjennom en emisjon som uansett er planlagt, bare større en forventet.
HAS
09.05.2021 kl 15:47 3882

Er det noen som har en god forklaring på hva som foregår når den nå ligger i ukevis på samme posisjon, til tider med assistanse av supplybåter?
Slettet bruker
09.05.2021 kl 16:32 3826

De holder nok på med å avslutte arbeidet og sikre utstyret på havbunnen slik at det er trygt frem til andre kommer for å overta. Supplybåtene kommer med utstyr og mat så det er naturlig med i hvert fall to anløp i uken avhengig av hvor mye utstyr en trenger. Blir spennende uker her når det kommer frem hvordan denne floken skal løses og hvordan Seadrill skal gjøre opp for seg for den elendige jobben de har gjort med denne riggen. Må huske at selv om Fredriksen er stor eier i begge selskaper så er faktisk Nol en selvstendig juridisk enhet med andre eiere enn Seadrill.
5198
09.05.2021 kl 16:51 3783

Trøsten i dette er at Fredriksen eier mer i NOL en Seadrill kunne også virke som om han var ganske lei Seadrill sin håndtering av riggen når han fikk til gjeldsordningen. Som nevn tidligere tror jeg NOL er historie før nyttår. Virker rart om Fredriksen kjører emisjon i denne rett før fusjon med Seadrill.

Sant at det blir vanskelig med lån uten kontrakt, et av mange problem som blir løst ved en fusjon. Om ikke Mira får ny kontrakt ganske snart ser jeg ingen annen mulighet for selskapet en fusjon om de ikke skal ødelegge aksjnærverdiene.

Tidligere fusjoner mener jeg er gjort til NAV verdier selskap til selskap uavhenging av kurser, mener det ble slik med Fro2012. Noen som har sett dette i andre Fredriksen selskaper den siste tiden? Hva er eventuelt "normalen"?
Redigert 09.05.2021 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
ullebusten
09.05.2021 kl 19:34 3578

Hei 5198,

Litt aksjekapitalhistorie mtp NODL/NOL fra etablering frem til i dag. Fint å friske opp da noe av det begynner å bli en stund siden.

NODL – aksjekapital historie:
Emisjoner gjennomført som «private placement»:
• 17.03.17: 46m aksjer a 5USD – totalt 230 MUSD
• 14.11.17: 31.75m aksjer a 64NOK – totalt 2032 MNOK
• 09.05.18: 29.805m akser a 68NOK – totalt 2027 MNOK
Totalt hentet inn ca 6000 mill NOK. Emisjonskurs er ~markedskurs hver gang.

NOL/NODL splitt + emisjon:
• 03.12.19 – teknisk re.org, splitting av verdier NOL/NODL. Etablering av 45m akser
• 06.12.19 – private placement, 18.726m aksjer a 49NOK – totalt 917 MNOK

Her settes emisjonen 25% over markedskurs (ca 20nok pr NODL-aksje på børs pluss splitt ~2:1). Her ble også reparasjonsemisjon tilbudt (for å ivareta småaksjonærene) men det resulterte i liten verdi da markedet falt (covid-19) stort og aksjer var omsatt på børs i etterkant lavere enn emisjonskurs i den private plasseringen.

For å summere viser historien en særs aksjonærvennlig håndtering, med en sterk eier som setter kurs høyt hver gang (minimerer utvanning for aksjonærene som ikke deltar i den private plasseringen). Det er hentet inn totalt 7000 mill NOK i egenkapital som i dag prises til 750MNOK: ~250M NOK i NODL, og 400M NOK i NOL (Det siste er egentlig bare komisk).
Redigert 09.05.2021 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
5198
09.05.2021 kl 21:57 3419

Ikke noe tvil om at det er spyttet inn store beløp i disse selskapene, det jeg er mest skeptisk til nå er prisen en får ved en fusjon med dagens kurs. Skulle en fått NAV på veldig forsiktige nivåer burdet man fått 20-30 kr aksjen, men ser ikke helt hvordan det kan skje med dagens prising. Godt og informativt innlegg viser litt av verdiene som er lagt ned i dette selskapet. Når Fredriksen kjøpte disse riggene var ikke planen å selge de for 400 Musd for å si det slik.
ullebusten
09.05.2021 kl 22:43 3327

Nei det er helt sikkert. Jeg ser det ikke som helt utenkelig at en fusjon med SDRL 3.0 baseres på NAV. Det er mange grunner til det og i markedet er WM pr i dag mindre verdt pga SDRL. Balansen ble for øvrig også utfordret av PWC i årsberetningen, med fokus på riggenes verdi, uten at det medførte justeringer.

Ser også ut til at SDRL har blitt gitt forkjøpsrett på WM - det var nytt for meg: "Furthermore, Seadrill Ltd. has a right of first offer in relation to any sale of West Mira."
Slettet bruker
09.05.2021 kl 23:41 3239

Det er jo hele problemet til NOL, de er dessverre avhengige av Seadrill for å drifte riggene sine. Det beste for Mira hadde antagelig vært at noen andre kjøpte riggen, eller tok over driften, men det kommer jo ikke til å skje slik det ser ut nå. Problemet eller utfordringen er da at NOL sin forhandlingsposisjon overfor Seadrill er begrenset. De kan jo ikke true med å få inn en tredjepart til å drifte Mira. En slik endring vil ta altfor lang tid. Samtidig vil det ta lang tid for NOL/Seadrill å gjenvinne markedets tillit slik situasjon er nå.

Man kan jo selvfølgelig håpe på at man skal klare å få en ny kontrakt på Mira i nær fremtid, men så lenge detaljene rundt termineringen ikke er kjent, så tviler jeg på om noen operatører på norsk sokkel vil inngå en ny kontrakt med Mira. Som nevnt tidligere, bare se hvor lang tid det tok før Cosl Innovator fikk ny kontrakt etter deres terminering av Equinor. Og det var korte kontrakter.

Hvis Wintershall ikke ønsker å bruke Mira (driftet av Seadrill), er det da noe som tilsier at andre operatører på norsk sokkel bør ta sjansen på å bruke Mira med samme management? Når det ligger andre rigger ledige?
hypotetic
09.05.2021 kl 23:42 3620

Er ikke aktuelt å selge disse riggene nå rett før ratene og markedet bedrer seg. Blir også mildt sagt litt feil å sammenligne disse riggene med riggene til Dolhin Drilling som er fra 1970 tallet.
Slettet bruker
09.05.2021 kl 23:45 3614

Før det skjer noe som helst på fusjons siden så skal selvfølgelig JF laste opp med aksjer så billig som mulig, noe annet er å tro på julenissen og det skjer nok ikke før det foreligger noen konkret, enten kontrakt eller fusjon/oppkjøp.

Har noen aksjer her, men forbereder meg på at dette kommer til å ta tid, og er slettes ikke sikker på at det det vi nå ser er noe gulv i aksjen her.
Håpet er og trolig er det beste alternativ for aksjonærer nå, tror jeg, er å få hentet penger fortest mulig, det vil sette et gulv, men tror ikke det skjer nå dessverre.
så får en håpe at det kommer retter til gamle aksjonærer når pengene hentes.
Redigert 10.05.2021 kl 00:03 Du må logge inn for å svare
tokerud07
09.05.2021 kl 23:54 3598

Låneforfall skal betjenes. Hvordan betjener man låneforfall når man er et selskap i krise - man gjennomfører kriseemisjon. Greier ikke å se for meg banker som gir ytterligere lån til denne klovnegjengen som kjøpte disse riggene på spekk, uten en vettug plan for å drifte de uten at liv og helse går tapt. Bare flaks så langt at ingen har mistet livet.

Seadrill har vært en tragedie de siste årene og NOL (Seadrill 2) følger i det samme sporet. Krona kommer og det vet dere innerst inne, det har bare ikke gått opp for alle ennå. Tipp om neste kapitalinnhenting blir på over eller under krona??
Redigert 10.05.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.05.2021 kl 00:05 3577

Mye rett der tåka, bortsett fra krona.
Du spådde krakk på 5 kroner, etter at aksjen hadde krakket og aksjen gikk til 15, så håpet er jo som sist, når du dukker opp på tråden med råd og vink, da skraper vi bunnen.
Redigert 10.05.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
tokerud07
10.05.2021 kl 00:12 3561

Det var mye rart som gikk fra tilsvarende 5 til 15kr på Oslo Børs i den perioden, nå blir kriseselskapet innhentet av virkeligheten og her går det meste i feil retning. Bare fordi en aksje har falt, betyr ikke at den er "billig". Var f.eks. Seadrill billig på 140kr? Var den billig på 100? Var den billig på 50? Var den billig på 10.

Nol er ikke billig på 5-6 kroner hvis neste stopp er 1kr...
ullebusten
10.05.2021 kl 00:18 3637

Du er morsom. Elsker folk med god selvinnsikt! Er det JF du snakker om??

«Greier ikke å se for meg banker som gir ytterligere lån til denne klovnegjengen som kjøpte disse riggene på spekk, uten en vettug plan for å drifte de uten at liv og helse går tapt.»

Regner med du har lang erfaring med forhandlinger med DNB.

Også trist å ikke se forskjellen på Sdrl før andre ch. 11 og Nol (ca 6000musd i forskjell). F. Eks. hadde sdrl mer gjeld pr sevan rigg enn hva nol har pr sine..
Redigert 10.05.2021 kl 00:35 Du må logge inn for å svare
5198
10.05.2021 kl 06:22 3550

Kan ikke helt se hvorfor Fredriksen skal laste opp med aksjer han har jo den eierandelen han ønsker, det mest økonomiske for alle er en tidlig fusjon inn i Seadrill.
Fredriksen løser alle problemer i NOL med å fusjonere dette inn i Seadrill, øker riggverdiene etter fusjonen får han jo med seg oppgangen i Seadrill.

Med en gjeld pr rigg på ca 270 Musd bør det være merverdier å fordele ut på de 63 millioner aksjene i selskapet. Et salg eller fusjon der riggene blir verdsatt til 370 Musd vil gi en konerveringskurs på ca 25 kr aksjen. Dette er et alternativ de fleste kan leve med, ved en fusjon vil det også være en oppside i det nye selskapet da denne sektoren nå er på full fart opp etter 5-6 års krise.

Hva godt en emisjon kan gjøre for dette selskapet er for meg komplett umulig å forstå.

Et åpent skambud fra en av de store nå er akkurat det som skal til for å starte dette, da må fredriksen ta stilling til om han vil fusjonere selskapet inn i seadrill til en høyere sum.

Dagens aksjekurs priser faktisk riggene til ca halv pris av verdien på slike rigger i et normalmarked.

Å selge riggene stykkvis kan jo også være en løsning om dette gir en bedre pris pr enhet, hadde de latt Mira gå for rundt 400 Musd kunne de brukt litt lenger tid på å finne ut hva de skal gjøre med WB.
Redigert 10.05.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
ullebusten
10.05.2021 kl 08:37 3408

Helt enig i dine resonnement, men en emisjon kan være nødvendig om ledelsen mener de trenger tid for å maksimere verdiene. Det er ikke snakk om kriseemisjon, men et valg ut fra hva som er best for aksjonærene. Tror ikke sdrl er klar for fusjon før utpå høsten, og bud kan jo like godt være for lave til at det vil aksepteres. Uansett bud vil det reflektere underliggende verdier over dagens markedspris på selskapet(JF har nok et litt annet syn på verdiene i dette selskapet).

Sier ikke at emisjon må gjennomføres, men har tidligere belyst at det ikke nødvendigvis er et onde for oss som aksjonærer. Riggene må uansett selges, NOL kan ikke bestå i dagens form.
Slettet bruker
10.05.2021 kl 08:44 3424

Kjære vene, innser du enda ikke at dette selskapet trenger penger?