NOL fremtiden.

5198
NOL 28.02.2021 kl 12:59 51960

Fra mandag går alle inntektene fra begge riggene rett til NOL, om oppetiden vi har sett i det siste fortsetter vil NOL nå virkelig starte å tjene penger. Etter hvert som markedet blir tryggere og tryggere på at dette blir en pengemaskin vil det komme til flere kjøpere. Nå når begge riggene viser til stabil drift blir det artig å se om de klarer å oppnå bonusrater i perioder. Mener begge kontraktene hadde mulighet for ca 50 000 $ pd i bonus, dette vil i såfall gå rett ned på bunnlinjen.

Syns denne bare ser bedre og bedre ut for hver dag som går. Skal også bli artig å se hva de får i dagrate om obsjonene på kontraktene utøves noe jeg føler meg sikker på at de vil. Ser vi rater opp mot 400 000$ pd inklusive bonus da vil dette selskapet kunne forsvare en pris på 100kr.

Så har vi litt kursdrivende krydder i form av bedre og bedre kvartalsrapporter, avtale med Seadrill, kontrakter/obsjoner( eller begge deler), refinansiering av gjeld, emisjon samt nye analyser fra meglerhus så fort avtalen med Seadrill er i box.
Redigert 08.03.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
sober-minded
10.03.2021 kl 15:52 4838

Etter 1.mars er NOL blitt en pengemaskin... ...Så selg gjerne den som vil... ...At Sdrl fikk en pekefinger fra Ptil endrer ikke dette ;-)
HAS
10.03.2021 kl 15:52 4867

I rettferdighetens navn får vi minne om at riggen har vært i full drift uten problemer i månedsvis, og har levert jobben på utmerket måte. At denne episoden gjør at noen blir strammet skikkelig opp når det gjelder rapportering er en annen sak. Dette burde gi gode kort på hånda i forhandlingene, og kanskje bidra til å få en hurtig avklaring også. Vi får håpe på ei snarlig positiv børsmelding ang. prinsippavtalen.
Grindman
10.03.2021 kl 15:59 4845

Det stemmer nok at tilsyn er dagligdags, men det som er spesielt er vel dagsbøtene som blir iverksatt. Va jo mye styr med Goliat og deres oppfølging av tilsynets påpekte mangler, her ble det då aldri iverksatt dagbøter. Så får vi får håpe at dette er ptil´s nye fremgangsmåte for å få avik utbedret, og ikke et de kun bruker i de mest graverende tilfeller der de ikke ser en snarlig løsning.
gbkvinlog
10.03.2021 kl 16:01 4847

Det styrker nok NOL opp mot Seadrill ja. Greit å huske på at de som solgte seg ut på hendelsen med Bollsta kan ha gått glipp av en dobling. Da falt den kortsiktig fra ca 9 til ca 7, før den nå er doblet siden den gang. Dette fremstår derimot hakket mer alvorlig og man skal jo være påpasselig med å si at dette ikke er grunn for salg, det er jo klart negativt, men kan være fort å overdrive betydningen. Antar Seadrill har full fokus på å få holde orden både på WB og WM fremover.
Slettet bruker
10.03.2021 kl 16:07 4843

Ja var nok kanskje litt krass men syntes det er en unødig ripe i lakken basert på noe som kunne vært unngått, det er jo ikke slik at dette har kommet den siste uken. Her skulle det vært rapportert inn utbedringer og planer fortløpende. Vi får tro det løser seg før fredag.
Redigert 10.03.2021 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2021 kl 16:08 4880

Noen utnytter dumpen, nesten 100k på 14,6 nå.
Slettet bruker
10.03.2021 kl 17:42 4689

Benyttet anledningen til å laste opp mer på 14,18 ved denne dippen.
Slettet bruker
10.03.2021 kl 18:13 4607

Lastet opp på 14,3 her 😎
Mrhifi
10.03.2021 kl 18:31 4555

Meget enig Bolster 👍
Men en fusion/opkøb without Seadrill ser lidt vanskeligt ud...
Men man skal aldrig sige aldrig 😉
Mrhifi
10.03.2021 kl 18:39 4530

Anyway, flot omsætning i aktien i dag😁 (10 millioner kr.)
Men overreaktion og snart er longsitinbulk tilbage IGEN😂
RISK/REWARD 💰💰💰💰
Slettet bruker
10.03.2021 kl 18:49 4513

Slettet bruker skrev Lastet opp på 14,3 her 😎
Kjøpte på 20k 14 her og solgte 50 k på 14, 65

Har enda endel 6kr aksjer, men tror ikke på noe oppgang her nå

Så får vi se om det var noe sjakkrerekk, at usikkerheten vil råde fremover er det liten tvil om i mitt hode.
Redigert 10.03.2021 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Bolster
10.03.2021 kl 19:49 4402

Ptil som skaper usikkerhet for deg?
Redigert 10.03.2021 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2021 kl 19:56 4397

Ikke mange dagene siden dette... så kan ikke være annet:
Longsitinbulk
08.03.2021 kl 18:54
1179
Hva er det du egentlig prøver på?
Fremstå som en smarting som trader 50 øre inndrag på 15 kr i det rimligste HE selskapet der ute, vi får se hvor mange dager du kan gjenta bedriften før du står der uten aksjer og du misser hele toget.
Bullco
10.03.2021 kl 20:08 4390

Long gjenganger...:)
Lær deg å les mellom linjene. Mye god budskap der
Slettet bruker
10.03.2021 kl 20:42 4352

Set dette.. men kommer noen vådeskudd når han havner i trade humør :-)

Rig går godt over dammen igjen ikveld, Transocean opp nærmere 20% og klatrer stadig mot gamle høyder, tilbake på Jan 2020 nivå nå.
sober-minded
10.03.2021 kl 21:15 4307

Ja, den har snart gått 7x siden starten på november... ...på tide markedet våkner opp her også...;-)
Redigert 10.03.2021 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
habbu
10.03.2021 kl 21:22 4291

Benyttet anledningen til å fylle på. Hadde en dårlig magefølelse når vi bikket 16 så solgte noe da, noe flaks må man ha. Dette blir bedre for hver dag som går. Men de kan ikke ha trøbbel med Ptil, forventer at det blir ordnings ellers får vi heller fusjonere/selge til ODL.
tyriel
10.03.2021 kl 21:36 4250

Selge aksjer kjøpt 7kr for å trade 0,50 øre...
Vinninga går opp i skatt

samme gjelder også volum/omsetting på de nivå han nevner (flere som har gjort det på forumet her), det ligger jo i loggene til aksjen, jaja

tyriel
10.03.2021 kl 21:39 4230

Vel, RIG har ikke kontinuering problemer med 50% flåten sin..
Frogom
10.03.2021 kl 22:14 4140

Dette er en "glitsj" ved WB og WM, men også Deepsea Nordkapp og Transocean Norge: Det er enkelt sagt slik at man ikke kan kjøre ankervinsjer (som brukes for å posisjonere riggen over brønnen når riggen ligger på anker) samtidig som man kjører mudpumper (som brukes i boreoperasjoner).

Når West Mira fikk problemer i Mars i fjor, og til slutt koblet av brønnen, var det etter en lang rekke uheldige omstendigheter. En generator var til overhaling, en thruster også, været var på tur opp, og navigatørene FIKK IKKE strøm til å kjøre ankervinsjene. Hvorfor? Jo, fordi boring alltid har prioritet. Etter hvert kompenserte de med å legge seg nedvind i forhold til brønnen, sånn at ankerlinene kunne ta mer last (de lå på POSMOOR ATA, som betyr at de kjørte thrustere i tillegg til å bruke ankrene). Dette er noe man ikke bør gjøre, fordi hvis bølgetogene nå kommer så kjører de riggen i samme retning, videre vekk fra brønnen. Men her kan de ikke klandres, men derimot ledelsen som ikke "kunne" stoppe boringen for å sørge for at riggen var i en trygg posisjon.
Det endte med at riggen ble kjørt vekk av et bølgetog, langt nok ut til at det automatiske frakoblingssystemet koblet LMRP fra resten av BOP, og en del oljemud lekket til sjø.

Å fikse dette midlertidig er lett: lær av det, oppdater prosedyrene og følg de. Når navigatørene trenger å optimalisere ankrene, la de få gjøre det. Det tar en halv time, og kan nok ofte også tilpasses i operasjonen, når mudpumpene ikke går. På lengre sikt, fiks denne dumme bug'en sånn at man slipper dilemmaet. Man bør kunne posisjonere rigg og bruke mudpumper samtidig, på en flett ny rigg! Å fikse dette skal visstnok kunne gjøres i sjøen og tror ikke det er så vanskelig.
habbu
10.03.2021 kl 22:18 4126

Vakkert innlegg 👍🏻
RussianOil
10.03.2021 kl 22:58 4022

Enterprise Value through OsloBørs valuation and enterprise statistics, calculated by current mcap, short-term and long-term debt,
as well as any cash on the company's balance sheet: 1,42B
Mcap; 937.900.000kr
Book Value; 4.278.250.570kr
BVPS; 66,02kr pr aksje.

Måtte dere ha en fortreffelig kveld.
Reflect
11.03.2021 kl 01:24 3848


Jeg er i bransjen, og har lest PTILs rapport. Dette ble ett langt innlegg, jeg er engasjert!
Sikkerhet er for meg en forutsetning for all petroleumsaktivitet. Etter å ha lest rimer 25%, og jeg skal forklare, men først;
For min del har jeg kjøpt, og vil kjøpe fordi NOL er ett godt case.
Ptil rapporten kan for min best brukes til å akselere fusjoner selv om det ikke er mening, men pris på NOL er økt.
Rapportens avvik kan etter mitt syn oppsummeres slik, men før jeg gjørfet må jeg gi Lundin en kreditt for å ta WB til ett av de vanskeligste områder, i COVID tid, og treffe en av de hardeste/Kaldeste vintre på lenge!
Ptil’s revisjon var i desember! Når nesten hele Norge er satt på hjemmekontor gjennomføres revisjon som om alt er normalt!! Ikkebare derfor, men også fordi etter mitt syn Ptil viser seg fra en annen regelrytterposisjon enn tidligere som ikke tjener økt sikkerhet, og mangfold.
Avvik - Kompetanse
Ptil avdekker avvik basert på tilstedeværende personell- Vi vet at pga kritikalitet jobbes det på en annen måte, noen skjermes for ikkå bli eksponert.
Avvik - Nødkraft
Ptil avdekker at «personell» ( mine hermetegn) «ikke er kjent med sitat; ..selektivitetsdokumentasjonen.,
... isolasjonsmålingsinstrument., .. tennkildkontroll... .»
Etter mitt syn et fantasifullt avvik dersom en feil absentia «ikke-ansvarlig person» svarer. I tillegg etterspørres dokumentasjon på norsk, -rigger kan økonomisk ikke bygges i Norge, - det er aksept for engelsk i dokumentasjon, mens PTil lager en sak av dette.
Avvik - ventilasjon - her er vel interressant å ta læring , - jeg husker å ha observert storm og -20degC på værmelding. Går det an å bruke teoretisk standard ?
Avvik- aktiv brannbeskyttelse; -Ptil klager på feil for brønntesting- jeg tviler på at brønntesting var påtenkt, som om Politiet stoppet din bil på E18 du får bot fordi dekkene dine er ikke gode nok for 250km/t.
Avvik Passiv brannbeskyttelse;- OMG- her har det vært paragrafryttere/detaljister tilstede.
Avvik Vinterisering -
Avvik Elektriske anlegg -
Med operasjoner i disse farvann og med værbetingelser 98% av oss ikke kan forestille, - pekes det på uvesentligheter?
100% norske forstår engelsk språk, så hvorfor etterspør norsk- her skaper Ptil en sikkerhetsfeil.
Sett utenfra, god rapport, men her er det mye belæring og regelrytteri tross COVID og en hard vinter, - så Etter mitt syn her har Ptil kjørt på grunn sitt eget 2021 tema «På lag med leverandørene» med effektivt å ikke akseptere mangfold og læring. Det gir null åpenhet, og ikke bedre sikkerhet. Hvorfor i all verden skulle andre bli bedre?
Utenom det får vi vente på M&A😁
Jeg har økt eksponering ettersom jeg tror på forbedret mijø med NOL rigger, og HØY oppside, 66?!!
sober-minded
11.03.2021 kl 07:42 3638

Frogom / Reflect:
Kjekt å lese gode innlegg :-) ...takk !
5198
11.03.2021 kl 08:55 3508

Hvor fant du denne infoen?

Seadrill har et ansvar når de drifter en rigg, avtalen med NOL rundt leverandørgjeld tilsier at de har fått svi for driften av riggene siden oppstart. Dette er på sin plass da det går utover NOL som selskap. Vi får håpe de kan ta lærdom av dette, slik at vi slipper sånt tull i fremtiden. Nedturen i går er logisk da mange stiller seg tvilende til Seadrill sin evne til å drifte riggene.

Går det som det pleier begynner folk å kjøpe igjen så fort de får oversikt over situasjonen og innser at dette er noe som blir løst ganske greit. Da er vi snart på tur opp igjen.
Redigert 11.03.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare
sober-minded
11.03.2021 kl 09:52 3425

Som han skriver først i innlegget, så er nok tallene hentet fra regnskapet :-)
Redigert 11.03.2021 kl 09:53 Du må logge inn for å svare
energikongen
11.03.2021 kl 10:12 3372

Gjeldsslettingen fra sdrl kom
etter q4
Pirato
11.03.2021 kl 10:18 3385

Med tanke på de pågående forhandlingene med Seadrill er ikke denne hendelsen bare negativt for NOL. Hendelsen påvirker ikke engang oppetiden til WM.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 12:05 3378

Bare å snøre på seg joggeskoen for de som solgte ut på lave 14 vi er på veien igjen.
RussianOil
11.03.2021 kl 12:12 3391

Kalkulering av selskapets listet statistikk inkludert utregning av verdiene i seg selv der alt av liabilities er trekt fra.
Veldig kort oppsummert.

En amerikaner regnet ut enterprise value mens jeg selv var med på å kalkulere Book.
Jeg er medlem av et internasjonalt lukket investor-miljø, hovedsaklig amerikanere, russere og kinesere der d konstant graves etter cases. D er også proffe som er medlemmer. Jeg selv er ikke proff, jeg jobber med etterretning, så d er sagt.

Den mer avanserte utregningen har blitt tatt ut ifra balansen som selskapet selv har oppgitt, og ikke third party entities, inkludert verdi evaluering satt opp i mot resten av sektoren.

Hvis man vil starte med dette selv på en simpel måte kan man ta i bruk instrumenter fra f.eks SimplyWallSt og Yahoo der flere utregninger blir gjort for deg som du igjen må bruke simplere formler til å utregne dette igjen. Viktig å bemerke seg da at har d kommet nylige Q rapporter, fundamentale utviklinger o.l kan disse instrumentene henge etter. Kan, ikke nødvendigvis,
Ergo; Har man kunnskapen til å regne ut dette fra scratch, vil man ha et bedre utgangspunkt. Og man vil lettere finne underprisede selskap.
Dette er også strategien til Warren Buffet.
Redigert 11.03.2021 kl 12:14 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
11.03.2021 kl 12:28 3366

Respekt 👍 Vigtigt der kommer faglige indlæg og dybdegående forklaringer om eksempelvis ptil og deres arbejdsmetoder...
STOR TAK til Reflect og Frogom👍

NOL kurs target +65 kr.🚀
Redigert 11.03.2021 kl 12:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 12:40 3323

Hei RO,
Takk for godt innlegg jeg leser ofte det SWS legger ute men klarer ikke å se at de har tatt med betalinger til SEADRILL som slutte 3 mars i sitt oppsett. De nevner ref: Even though Northern Ocean managed to grow its top line quite deftly, the cold hard truth is that it is losing money on the EBIT line. Indeed, it lost a very considerable US$24m at the EBIT level. If you consider the significant liabilities mentioned above, we are extremely wary of this investment.
Kan det tolkes dit henn at de ikke er klar over 100% inntjening fra 3 mars av? Eller hvordan leser du det? Om så tilfeller er vi jo godt i pluss på Q1 rap.
5198
11.03.2021 kl 13:43 3202

Meget rart at ikke denne kommer opp mot reelle verdier, er det virkelig ingen som tror selskapet vil bli fusjonert inn i Seadrill til en god pris. Skulle fusjonen trekke ut i tid blir det utbytte frem til fusjonen.
Slettet bruker
11.03.2021 kl 14:14 3211

Denne kommer til slutt uansett, til lenger den holder seg på disse nivåene, jo mer får jeg fylt opp ;)
sober-minded
11.03.2021 kl 14:26 3188

NOL vil klare seg meget godt på egen hånd. Har ingen behov for fusjonering med hverken den ene eller andre.
Utbytter seinest neste år.
RussianOil
11.03.2021 kl 14:56 3236

Hei 3ade2.

Mest sannsynlig har ikke dette blitt registrert. SWS kan henge etter, og når dem selv definerer/skildrer statistikk og fakta de har registrert så blir dette skildret på en så objektiv/generell måte at d som er registrert der og da kan bli skildret negativt, da d egt kan være nye positive faktorer som ikke er registrert, inkludert allerede registrerte faktorer som kan ha en positiv betydning frem i tid, som WSW ikke bemerker helt ennå i selektive skildringer de har rundt faktorer i caset.
- Eksempel; D er bra at de bemerker at loss er noe man skal tre forsiktig med når man investerer i case man titter på via SWS. Men dette blir veldig generelt. Noe skildringen ikke utdyper i dette caset er at per nå er normalen loss pga situasjonen verden er i, og hvor maltraktert markedet er. Hele sektoren har tapt, og generelt sett skal man gå etter den definisjonen skal man være «extremely wary» i hele sektoren.
Sånn sett ville jeg ha tatt med meg statistikken og fakta de registrerer, og vurdert om dette er bra eller dårlig helt selv.
Men igjen, de kan henge etter så noe statistikk kan mangle.
Etter min mening henger de noen ganger litt for langt etter. Er ikke gale, men kunne vært bedre.

Hvis jeg titter på WSW ser jeg ikke på deres egen skildring av faktorene, men kun faktorene ergo statistikk og fakta som er listet så vurderer jeg dem selv.

Siden 3. mars er såpass nylig, er nok ikke SDRL oppdateringen registrert i de siste analysene de har gjort rundt caset. Når de skildrer nåtid går de ofte ut ifra fortid, fra gårsdagen og bakover, fra dagen analysen ble gjennomført. Når de skildrer fremover, går de ofte ut ifra forecasts, og her kan flere nye faktorer mangle som kan gjøre skildringene misvisende. D er fler analyser per case, i form av short term og long term. De har nesten 100.000 store selskap på listen sin, så d er også forståelig at alt ikke er oppdatert tvert.

Håper dette ga litt klarhet rundt SWS.
Redigert 11.03.2021 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.03.2021 kl 15:56 3128

Supert, takk for innspill. Det er nok en helt klart en objektiv skildring men med grunnlag i fakta men skulle dog likt å se de ta hensyn i 100% betaling fra begge rigger etter 3 Mars da jeg tror det gitt et meget godt casegrunnlag samtidig som vær varsom utsagnet ville vært borte. Ps: sjekk ELK på SWS;) dog noe hysterisk fair prising men kombinert med fakta er det et nokså skuddsikkert bet med 5års horisont.
5198
11.03.2021 kl 17:02 2998

NOL ligger nå helt i bunnen av en stigend trend, blir spennende å se om denne fortsetter å stige eller bryter ned. 14.70 kr ligger bunnen i trenden på.