VOW - Nytt kursmål DNB 62 kr pr aksje

musthebos
VOW 01.03.2021 kl 09:37 36918

Fra Morgenrapport:

Vow posisjonerer seg etter vårt syn attraktivt for vekst innen flere industrisektorer. Mens
virksomheten rettet imot cruiseindustrien gir stabil omsetning ser vi at aktivitetene rettet
mot landbaserte næringer styrker seg. Planene om en separat etablering av Vow Green
Metals vil slik vi ser det spesielt kunne gi en plattform for å utnytte vekstmulighetene
innen metallurgisk industri. Vi venter at Vow vil initiere tilsvarende virksomheter innen
andre industrier fremover. Vow stengte fredag på NOK 49.80 pr aksje. Vi gjentar en
kjøpsanbefaling med et oppjustert kursmål fra NOK 36 til NOK 62 pr aksje.
Hammers
04.03.2021 kl 20:15 5022

Jeg foreslår at Merida, oivindl og Kalg henvender seg til DNB, Clarksons Platou og Pareto og meddeler sine bekymringer der.
Meglerhus som nylig har satt kursmål mellom 60 og 80 ut fra hva de DE ser komme i tiden framover.

Det som nå produseres på åpne tråder om VOW er innlegg av ALLER LAVESTE kvalitet mtp hva som vil skje i den nærmeste framtid.
Jeg skriver ikke mer på denne tråden og jeg skriver heller ikke mer på ANDRE åpne tråder om VOW. Det bør etter mitt syn heller ingen andre gjøre. Skriverier på åpne tråder er "mat" for de umettelige nettrollene. Det er en ÅRSAK til at jeg nå har stenger alle egne tråder.

Det VOW-aksjonærene opplever som utidige og gjentagende innlegg fra de samme aktørene handler ikke om VOW, men å hevne seg på undertegnede. En hevn pga en TA-vurdering jeg satte på AXA for snart 1 år siden. AXA falt fra 12-14 til 4-5 da varslet støtte ble brutt.
Joda, det var selvsagt NOEN som ble tatt i dragsuget!

Budbringeren skulle "tas"!
Siden den gang har "advarslene" om VOW's undergang haglet - mens kursen jevnlig har fortsatt å toppe seg.
Det vil den også fortsette å gjøre de kommende årene.

Hilsen Hammers
Redigert 04.03.2021 kl 20:17 Du må logge inn for å svare
Bubleslurp
04.03.2021 kl 20:29 4984

Burde vi lage en lukket tråd og slippe inn de vi vet er genuint interessert i å dra i samme enden av tauet?
Hammers
04.03.2021 kl 20:41 4944

Et godt forslag, buble.
Jeg kan godt opprette en slik tråd. Selvsagt med en HØY terskel ang hvem som slipper inn.

Merker man at det likevel kommer inn Muldvarper er det bare å utestenge disse.
Dere vet, etter 1 års STALKING merker jeg raskt hvem som er andre enn hva de utgis seg som.

Hilsen Hammers
Slettet bruker
04.03.2021 kl 20:46 4954

Vel, Hammers. Jeg har vært både positiv og negativ til VOW. Men mest negativ i det siste fordi jeg mener kursen er for høy p.t
Og det er en ærlig sak synes jeg. OG AXA har jeg aldri hatt befatning med. I så fall må det være for 10 år siden
Bubleslurp
04.03.2021 kl 20:47 4955

Supert Hammers, dette blir bra 👌🏻 Tipper du har en grei oversikt på hvem som bør slippes inn.
Slettet bruker
04.03.2021 kl 20:49 4972

Jeg håper dere slipper inn FAZIT, for han har mye å bidra med ;)
Hammers
04.03.2021 kl 20:50 4997

JEPP!
Det er ikke så sikkert at jeg har, men jeg vet i hvert fall hvem som IKKE bør........😉

Hilsen Hammers
Redigert 04.03.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Karbon
04.03.2021 kl 20:57 4951

Jeg er med. Kommer tilbake med innlegg på den lukkede tråden senere. Det har ikke vært så veldig givende å skrive på de åpne trådene den siste tiden.
Hammers
04.03.2021 kl 21:00 4929

Ja, ikke noe pes å skrive på den lukkede når det likevel ikke er noe spes å skrive om.
Slikt kommer etter hvert. Jeg skal uansett fylle på når nyhetene dukker opp.

Hilsen Hammers
oivindl
04.03.2021 kl 21:14 4885

"Jeg foreslår at Merida, oivindl og Kalg henvender seg til DNB, Clarksons Platou og Pareto og meddeler sine bekymringer der."

Godt forslag, noen burde fortelle dem at de bommer med 3500%.

Kanskje du også HAMMERS, tar deg turen innom disse angående kursen i NEL som aldri skulle over 3,-

Meglerhus KURSMÅL:
Apollo Markets...........................30kr (juli 2020)
Norne sec:..................................30 kr (31.8 2020) NY
Arctic sec:...................................25 kr, (23.06.2020)
Berenberg...................................23 kr (21.8.2020)
Sparebank 1 markets:.................20 kr (mai 2020)
Seb..............................................20 kr
Karbon
04.03.2021 kl 21:26 4843

Oivindl:
Jeg har heller aldri eid en eneste aksje i NEL, men jeg er ikke lei meg fordi aksjen har gått 10-gangern uten at jeg har tatt del i oppturen. Jeg husker jeg en gang fikk tilbud fra DnB om å tegne meg i emisjonen da REC kom på børs. Tror det var til rundt 70 kroner. Jeg takket høflig nei. Når aksjen gikk opp og opp og til over 300 kroner kunne jeg kanskje gremmes, men nei. Jeg tar mine valg utifra hva jeg tenker om fremtidig inntjening for et selskap, og jeg klarte ikke å regne hjem noe slik i REC. Senere gikk det som det måtte gå - inntjeningen uteble, og aksjen raste jevnt og trutt nedover, og endte vel under krona til slutt.

Det finnes mange aksjer på Oslo børs som i perioder går utrolig bra, som jeg ikke er interessert i. Jeg unner alle å tjene penger på disse aksjene, selv om jeg ikke er med. Det burde kanskje flere også gjøre. Jeg tenker da spesielt på enkelte her inne (ikke deg oivindl) som ser ut til å bli helt fra seg når aksjen de snakker dritt om går opp.
oivindl
04.03.2021 kl 21:51 4798

Enig i det, Karbon. Om en skulle ergre seg over alle aksjrally en ikke er med på, hadde det blitt slitsomt. Men det store paradokset her, er jo at Hammers tillater seg å harsellere over aksjer han misliker, (NEL, QFUEL mm), men overhodet ikke aksepterer et eneste spørsmål angående hans egne vurderinger i VOW.
Det blir desverre alt for ofte brukt karakteristikker og taperstempel på enhver som ikke følger ens egen oppfatning, enten det er hausing eller baissing.
Setter pris på at du utelukker meg fra den siste kategorien.
Jeg poster synspunkter og kommentarer jeg mener enhver aksjeeier eller potensiell sådan burde tenke gjennom. Nå ble det feks i dag påstått at Follum ville gi ordrer til VOW på 200 til 250 mill.
Det er mulig jeg har oversett noe, i så fall er det bare å opplyse meg men dette er tall jeg ikke har sett.

For min egen del leser jeg kritiske kommentarer og spørsmål om egne aksjer, med stor interesse.
CapitaL
04.03.2021 kl 23:28 4658

Oivindl.. tråden startet jeg for flere dager siden..

"Påstanden" min som du kaller det, finner du i en børsmelding fra selskapet du visstnok følger tett..

Slettet bruker
04.03.2021 kl 23:57 4620

Hydrogen replacing coking coal – should owners of dry bulk ships take note?

The recent development of replacing coking coal with hydrogen in crude steel production has created a buzz that coking coal might soon be out of favour. For dry bulk operators this is a potentially negative development, but is this really the case?
Nippon Steel, which is the largest steel producing company in Japan, plans to replace coking coal with hydrogen in the reduction process while Mitsubishi Heavy is also planning to build a zero-carbon steel plant in Austria. A trial operation to run the plant using hydrogen in Austria is slated to begin in 2021. While Mitsubishi is developing next-generation technology using a process called direct reduced iron, Nippon Steel’s use of hydrogen will be based on the conventional blast furnace design.

Elsewhere, Arcelor-Mittal is also planning to build a steel plant based on hydrogen in Germany in 2021 while other big steelmakers such as ThyssenKrupp and Salzgitter are also planning to use direct reduced iron technology. Overall, as the world moves towards attaining zero-carbon targets, it seems inevitable that in time hydrogen will replace coking coal.

However, the shift in technology will come with many hurdles; the most significant of which is a massive increase in cost, both capex as well as opex. In short, the new technology, even though very efficient, is far more expensive than the conventional design using coking coal and a blast furnace.

Hydrogen is an expensive commodity at present (market cost of hydrogen in Japan are around ¥100 per cubic meter). However, with increasing use, its cost is likely to fall, with the Japanese government aiming to bring down the market cost to ¥30 per cubic meter by 2030. Nevertheless, the price of hydrogen will need to come down by 90% to below ¥10 per cubic meter if it is to compete with coking coal.

In addition, existing steel plants have long lives, typically 30-40 years and retiring them early to meet pollution targets will mean huge additional capital costs. The global steel market is highly competitive, and it will be difficult for individual steelmakers to increase their costs at a time when margins are already very thin.

Overall, we believe it will take many years before the impact of using hydrogen will be seen on the demand for coking coal with the impact of the shift in technology only visible in the very long term.

Demand for shipping capacity to transport coking coal has expanded by 1.8% annually over the last 20 years and the share of coking coal in dry bulk trade in 2020 was 6%. But during the same year, shipping demand (tonne mile demand) in coking coal accounted for a mere 1.5% of total dry bulk shipping demand. Given that this demand will be gradually reduced over a long period of time, the recent brouhaha claiming that the use of hydrogen in steel making will have a negative impact on coking coal trade appears somewhat overstated.

However, although little, the impact of the switch will be felt on Australia-Asia, Canada-Asia, US-Asia and to some extent on Transatlantic.

Major exporters of coking coal are Australia, the Americas and Russia which together supply 250-300 million tonnes annually, whereas Asia and Europe are the major consumers. As Australia-Asia trade contributes more than 55% to the global coking coal trade, this route will be impacted the most due to the switch to hydrogen.

oivindl
05.03.2021 kl 00:15 4592

Kunne du tatt deg bryet med å kopiere den?
Om du da ikke mener denne:
"An investment of around NOK 200 million is expected in the first construction"

Ser at innlegget var et par dager gammelt, ja.
Beklager det.
Redigert 05.03.2021 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
CapitaL
05.03.2021 kl 09:12 4398

- The plant at Follum will be designed and built by Vow, which will also provide
the processing equipment. This will add between NOK 200 million and NOK 250
million to Vow ASA's Landbased order backlog when the new company is spun off
and listed.

https://newsweb.oslobors.no/message/526121

Anlegget på Follum vil ha en kapasitet på 10.000 tonn årlig i første omgang.. og avtalepartner Elkem! vil trolig ha behov for 140.000 tonn biokarbon årlig for å nå sine klimamål de neste årene...og deler av det kan oppnås ved å øke kapasiteten på Follum. Dersom bygging skal starte i sommer må investeringsbeslutning tas i løpet av første kvartal. Alt dette i følge Badin.

Det er altså gode grunner til å følge med på hva som skjer med planene på Follum fremover.. ikke minst avgjørelsen fra Enova. Selv om Enova neppe er avgjørende for Follum, for da ville nok Vow ha holdt tett om spin offen en stund til først.
Redigert 05.03.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
ruda
05.03.2021 kl 09:25 4355

Denne vil nok doble seg på sikt, så det er bare å lene seg godt tilbake i stolen og vente på oppgangen som kommer
Record
05.03.2021 kl 09:30 4357

Denne kjøres på samme viset som de "luftslottene" som ikke vil få noe insekter for om flere år , litt inflasjon i mellomtiden så sliter de andre med å holde den kursen de har fremover .
Tror vi sitter på en grei investering fremover ,noen bumper tåler vi :-)
CapitaL
05.03.2021 kl 11:21 4239

Hørt om den lille bedriften på hjørnet av Langgata og Fjellgata?

De spesialiserte seg på å lage kakebakemaskiner som ble solgt til nære og fjerne bakerier, men ikke nok med det, de begynte selv å lage kaker med disse kakebakemaskinene.. Kakene ble på folkemunne kalt for Langfjellkaker, og med sin uovertrufne gode smak ble de raskt en bestselger.. folk gikk regelrett mann av huse for å få en bit av disse kakene.

Etterhvert fikk de et problem ettersom salget av kakene de lagde gikk over all forventning. Bedriften måtte derfor trappe opp kakebakemaskinproduksjonen for å dekke den store etterspørselen.. blant annet hos sitt eget kakebakeri som også lå i det samme lokalet på hjørnet av Langgata og Fjellgata. Problemet bestod i at bedriften hadde vokst så mye at det ikke lenger var plass til å produsere både kakebakemaskiner og Langfjellkaker i det samme lokalet..

Etter å ha grublet litt på dette, fikk bedriftsleder Carbonara Voffadin en lys ide! Eureka!

Nabolokalet hadde stått tomt lenge, så bedriftsleder Voffadin tok kontakt med Gårdeier Follum Plant, som allerede solgte kakeingredienser til bedriftens kakeproduksjon. Gårdeier Follum Plant kjente selvsagt godt til den lille bedriftens meritter. Follum Plant hadde tidligere prøvd å leie ut lokalet sitt til kakeproduksjon som den kakemonsen han var.. Dette hadde mislyktes, for etter prøvesmaking av en potensiell leietakers kaker, hadde hr. Follum Plant konkludert med at de kakene ikke var salgbare... de var uspiselige rett og slett.. men Langfjellkakene simpelten elsket han! og han visste at andre gårdeiere også gjerne ville leie ut lokaler til den suksessfulle lille bedriften med sine fantastiske kaker.

Etter et møte bedriftsleder og gårdeier imellom, ble de enige om at kakeproduksjonen ble flyttet til det ledige lokalet. Gårdeier Follum Plant forpliktet seg i den forbindelse til å skaffe til veie all den mengde kakeingredienser det måtte være behov for.. Bedriftsleder Voffadin var strålende fornøyd med dette, men allikevel var det noe som gnagde han. Han syntes ikke den lokale børsen verdsatte bedriften hans slik han mente den fortjente, han visste også at det måtte investeres midler for å opprette flere bakerier rundt om.. Det ble derfor bestemt at bakeriet skulle bli et eget selskap og noteres på den lille lokale børsen.. Han ville med det rendyrke produksjonen av langfjellkaker i et selskap og kakebakemaskinproduksjonen i et annet. På den måten ville det bli enklere for begge selskapene å vokse og spisse kompetansen på sine respektive områder. Bedriftsleder Voffadin mente også at det ville få verdiene i den lille bedriften frem i dagens lys.


Begge bedriftene til bedriftsleder Voffadin ble etter sigende et industri og kakebakeeventyr.. Og den lille lokale børsen? Ja den fikk etterhvert stor respekt og beundring for den lille bedriften på hjørnet;)


Sånn går etter sigende historien iallfall :)
oivindl
05.03.2021 kl 11:29 4255

Tydeligvis flere enn Hammers som kan fortelle gode anekdoter :-)
Slettet bruker
05.03.2021 kl 12:02 4180

Det er mange muigheter ja.
Kommende trend er nå at kaker og brød skal være svarte ! Altså blir deigen tilsatt kull.
Kull er er et utmerket legemiddel mot vanskelig mage. Har tatt det selv da jeg seilte ute
Og kull vil VOW få nok av. I haugevis....
Det spørs om VOW likevel bør få litt kredit selv om aksjen er solid overpriset
Hammers
05.03.2021 kl 13:31 4067

Herlig.........og etter nærmere ettertanke; faktisk noe kjent med den historien der......😉😊!

Hilsen Hammers
Record
05.03.2021 kl 13:35 4111

Så levde de lykkelige å rike hele bunten regner jeg med 😅
Kalle 1
05.03.2021 kl 13:47 4090

Når "de to" jeg har satt på voksenkontroll proklamerer at de har kjøpt får dere andre oppegående si fra for da begynner det å nærme seg salg for min del!😁😉
TheKurgan
05.03.2021 kl 14:45 4023

Kull kan hjelpe noe ja men dette er nok heller en klar paralell til hypokonderi, altså en som stadig er bekymret og tenker det aller verste om ting som kaker og brød osv.
Slettet bruker
05.03.2021 kl 15:36 3951

Japanerne er flinke med helsa. Ikke rart de ligger på topp når det komme rtil levealder
Redigert 05.03.2021 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 16:13 3888

Hvorfor har du kjøpt deg inn i Vow da Merida????
Slettet bruker
05.03.2021 kl 16:17 3896

Oisann. Slettet du innlegget ditt om at du var tungt inne i Vow igjen Merida? Fordi du så at kursen stupte rett etter at du hadde kjøpt?
Natig
05.03.2021 kl 16:18 3898

Merkelig kursutvikling. Emisjon på gang?
Slettet bruker
05.03.2021 kl 16:20 3895

Sorry hvis du tok det alvorlig. Jeg spøkte litt med barnehageonkel K. 1
Kommer kursen under 25.- så skal jeg vurdere det
Redigert 05.03.2021 kl 18:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.03.2021 kl 16:35 3838

Kjekk utvikling i VOW. Dette går rette veien!
Slettet bruker
05.03.2021 kl 16:41 3840

kr. 45 på mandag
Fluefiskeren
05.03.2021 kl 17:02 3791

Du må sammenligne med andre «grønne» aksjer. De aller fleste har fått juling i den seneste måneden. VOW er såvidt i pluss.

Det har vært en voldsom oppgang i oljeprisen og pendelen har slått tilbake igjen. Der det i høst var en flukt fra fornybart til grønt er det det motsatte som har skjedd nå. Aksjer som AOW og ACC har jo fått grisebank.
Framtia
06.03.2021 kl 09:50 3404

Tror du tar feil! Bunnet ut for andre gang på 48kr og gårdagens korreksjon på tampen av dagen, kom som følge av at markedet mistolket gode jobbsøkertall i USA, som dårlige for markedet! Jeg måtte nesten le av vinglingen i USA i går...Ref. CNN Business: "Markedet brukte flere timer på å faktisk forstå at gode jobbsøkertall også er godt nytt for aksjemarkedene..." Tenkte først at ingen nyheter er gode nyheter, i en verden av nervøse sjeler...
https://www.cnn.com/2021/03/05/investing/dow-stock-market-today-jobs-report/index.html
Silicon Valley
07.03.2021 kl 22:46 2716

Nå har vi merkelige tider. Gode jobbtall kan bli tatt mot negativt fordi det kan dra renten opp.... Muligens bra inngang i olje nå :-). Børsen vil mest sannsynlig gå ned etter koronakrisen, fordi støttepakkene kommer til å slutte. Akkurat nå drar støttepakkene også opp renten. Muligens en midlertidig trendvendning på tilvekstaksjer og oppgang for "gamle kjedelige" aksjer i en tidsperiode.
Redigert 07.03.2021 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.03.2021 kl 23:17 2636

Det er ikke så mange som roper bull 70,- til 100,- tok de gevinst sikring og kjøper igjen under 30,-?