Opp opp opp


Denne aksjer vil omsettes rundt 8 kr innen dagen er omme

Virker som det er mange her som ikke forstår hvordan flybransjen fungerer!

1. Det er selvfølgelig masse tilgjengelige fly i markedet om dagen både hos produsenter og leasingselskaper. Men det er nå en gang slik at disse driver også forretning, dvs. at de helst vil beholde kontrakter som er inngått fremfor å leve med risikoen å måtte finne en ny kunde (de vokser heller ikke på trær om dagen).

At Flyr kommer til å få billig fly i forhold til i et normalt marked er helt klart, men dette betyr at alle de andre selskapene også får reforhandlet sine eksisterende kontrakter. Alternativet er at de blir kansellert og forhandlet på nytt! Ergo Flyr får ikke billigere fly enn andre, kanskje snarere tvert imot for dette er en bransje hvor kvantum er helt essensielt i forhandlinger.

2. Flyr vil også pådra seg gjeld, det har seg slik at leasing kontrakter blir bokført som gjeld i denne verden enten man liker det eller ikke. Selv om en del selskaper har mye gjeld er det ikke slik at disse pengene er brukt på fest og moro, det er som regel forbundet med noen eiendeler.

3. Når det gjelder rutenett er det ikke bare å velge og vrake, flybransjen er ikke som å drive Johannsens bussruter hvor man kan starte og stoppe akkurat som det passer en selv. Her kreves først og fremst driftstillatelser (såkalt AOC). Norge er heller ikke med i EU og har derfor ikke del i alle de Europeiske luftfartsavtalene, derfor trengs det trolig flere driftstillatelser for å få tilgang på de forskjellige rutenettene.

Det er også slik at for å fly inn eller ut fra en flyplass kreves start/landingsrettigheter (såkalt slotts). På de mest attraktive flyplassene er ikke disse så lett å få tak i selv ikke i disse dager, selskapene tviholder på disse i det lengste når de først har fått de – dog alt er til salgs for rett pris.

4. For å drifte en Boeing 737-800 (NG) kreves det også crew både i luften og på bakken, bare i luften trengs det ca. 17stk pr. fly (5 i cockpit og 12 i cabin) for å drifte 7 dager i uken 365 dager i året, dette er basert på to skift. Det er et krav fra luftfartstilsynet at alle disse må skoleres inn i selskapets driftstillatelse før en passasjer kan sette sine ben ombord, dette koster penger.

5. Flyr har hentet inn 600 millioner – ja det er mye penger, men i denne bransjen holder ikke det lenge hvis ikke alt klaffer fra dag 1. ColorAir med 3 fly brant av ca. 450 millioner på 11 måneder før de gikk konk, Braathen’s gikk fra å ha masse penger på konto og eie 26 fly til å selge alle flyene, lease de tilbake og bli overtatt av SAS som et ‘’konkursbo’’ – det trengs vel ikke nevnes hvem som ledet selskapet i denne perioden.

Ledelsen i Flyr stammer stort sett fra Norwegian og siden disse er så dyktige til å drive flyselskap
kan det jo være greit å spørre seg, hvorfor ‘’sluttet’’ de en etter en…
Når det er sagt - konkurranse er bra for forbrukerne.

Lykke til med investeringene!

..dette er bare piss. Kommer til å bli mer jobb og fritidsreiser etter dette helvette vi nå har vært igjennom. Men det betyr ikke at Flyr lykkes. Jeg velger SAS uten tvil som ligger under 2 kr...
Redigert 15.03.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
JeanPaul
15.03.2021 kl 08:43 5801

Såklart det blir flere reiser, men å anta at vi skal tilbake til gamle høyder er muligens noe naivt. De fleste selskaper ser nå hvor mye de faktisk sparer på å la folk gjennomføre møter digitalt. Det er ikke nødvendigvis slik at ansatte kan fly bare for å fly, reiser kommer til å måtte godkjennes på et mye høyere nivå enn tidligere og man skal en veldig god grunn for å reise.

fabian2
15.03.2021 kl 11:29 5687

Ja , det er fint mange har så forskjellig syn på dette. Men akkurat at de største bjellesauene hev ut alt så fort , gjør nok mange betenkelige.

Det blir helt sikkert mindre jobbreiser. Men jeg tror at behovet for fritidsreiser faktisk vil øke.

*ALLE* jeg kjenner (og meg selv inkludert) sitter og tripper og venter på å få kunne reise igjen. Og jeg komer til å reiser *mer* og jeg kommer til å sette STOR pris på reising etter alt dette. Jeg reflekterte aldri over hvor heldig jeg var som kunne reise (fly) før pandemien.

Mennesker har alltid vært i bevegelse / på vandring. Jeg tror dette er med på å definere oss mennesker.

Tenk på hvordan det blir når alle oss som sitter og tripper og venter på å få kunne fly igjen... og mange flyselskaper ikke lenger kan levere da de ligger nede med brukket rygg eller er konk...

Noen som har peiling på når de får et fly i luften før eg sjøl går konken. De detter jo bare. E jo rett før det er full styrt her. Har knapt til dasspapir.
cold
15.03.2021 kl 12:45 5587

Jeg har advart mot PR-kampanjer og intensiv markedsføring som vi ser her. Det er dette som på en måte skal holde liv i idéen om at Flyr = NAS.2. For siste gang skriver jeg nå at NAS er et flyselskap som vil overleve! De vil reise seg fra asken og nå er Bjørn Kjus og co er på vei tilbake og det bør være et veldig tydelig signal om hvor man bør putte pengene. De har ventet på det rette øyeblikk som er nå. Mye bedre å satse pengene der.

Til orientering: Det er IKKE plass til Flyr AS nå NAS kommer tilbake for fullt!

Flere her burde stikke fingeren i jorda, samle tankene og forsøke å orientere seg mot realitetene. Idéen Flyr er totalt dødfødt, som jeg skrev i forrige innlegg. Jeg ville solgt aksjene i Flyr med det samme og heller satset på å blitt med på emisjonen og den siste store restruktureringen i Norwegian Air Shuttle (NAS).
NB! Vennligst ikke ta dette personlig. Det er kun et velment råd. Lykke til uansett.
Kratos
15.03.2021 kl 14:36 5482

Fikk kjøpt mer på dippen i morges. Satser på bunnen er satt og at vi flyr oppover.

...sånn, da kom vi oss inn her også. SAS og Flyr og IKKE NAS... Sånn ble det :))) Det virker beksvart nå, men krise fører til mobilisering. Ny vaksine kommer dersom Astra blir dømt ut... Reiselivet skal i gang!! :))))

Da fikk jeg klemt inn litt til :))) Nå blir det sitting framover mot vårsleppet! Heia Flyr og SAS!
sanair
15.03.2021 kl 16:11 5337

Nå kom en ny torpedo i skutesiden på Flyr.. Hvem skal feede Norse Atlantic? Ihvertfall ikke Flyr...

Bare bra det da Flyr ikke skal fly over atlanteren fra Europa. Når det er sagt har jeg mer tro på Erik G, Braathen, Nordea Asset Assangement, Spetalen, Sissener, Fredly med flere enn Kjos/Kise på aksjonærsiden. Bare tull dagens fall. Vent på himmelporten nå.

Helt enig, nå får jo Norwegian konkurranse på utenriks flygningene fra sin tidligere kjære sjef. Så da blir det enklere for Flyr å få andeler av innenriksmarkedet tenker jeg

Mitt första inlägg här på ert fina forum. Vill samtidigt skicka en hälsning till broderfolket! :)
Länk från Avanza. https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/03/15/darfor-lyfter-flygbolagsaktierna.html
Vänliga hälsningar

Bare surr det Kjos greiene. Av dato hele greia.. bare hold her og i SAS! Reiselivet åpner fullt i Mai! Positive signaler i hele verden etter påske!
Redigert 15.03.2021 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
fabian2
15.03.2021 kl 22:24 4901

Konklusjon om å ha lest om Flyr og SAS og Norwegian og jagerpilot/hr.advokat Kjos........Vi bare synser. Ingen vet hvordan dette ender :)...5,14 er vel greit nok for alle synsere som er skråsikre....
Redigert 15.03.2021 kl 22:27 Du må logge inn for å svare

Flyr starter for fullt med 23 - 30 fly fra Juni.. Selskapet er uten gjeld, sitter med rutinerte folk i kulissene og hele reiselivet vil eksplodere når massevaksinering også kommer i gang i Europa.

https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2021/03/15/7642388/oppgang-for-flyaksjene-etter-sterke-reisetall

Kurs 5, emisjonskurs blir ikke vedvarende...
Redigert 16.03.2021 kl 07:57 Du må logge inn for å svare
Zorin
16.03.2021 kl 08:59 4532

Vil kalle det en aksje for enkle mennesker. Og da prøver jeg å presse meg til det ytterste i være diplomatisk. Seriøst.

Flyaksjer har alltid hatt et tvilsomt rykte, men midt i en pandemi, hvor alle flyene står å ruster, og med 3 etablerte flyselskaper i Norge så kommer altså Flyr inn. Og hva gjør pengefolka der? Jo de er bjellekyrene; inn først og så snart de ser lemmingene følger etter solgte de seg ut på flekken.

Og hva gjør Kjosern'? Jo, han vil også starte et nytt flyselskap!! Og få til et "samarbeid" med Norwegian hvor han leaser fly.

Seriøst alle sammen! Sett heller pengene i GME! Da kan du senere investere i en gorilla sammen med de andre i Wallstreebets for pengene dine og få et diplom!

Kjos og NAS er latterlig. Det er derfor Flyr med Braathen, Spetalen og co er smart :))) Blir moro når fly starter et halvt år før samarbeidet med NAS og fjas starter :))) Kursmål 10 i første omgsng til de får siget.. Følg også med SAS som får superfly som er miljørettede.. Kommer til å ta hele Europa. Fly og reise symboliserer status, noe Norge kommer til å stå ledende for.. Dette gjelder hele flybransjen..
Redigert 16.03.2021 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
AksjeRik
17.03.2021 kl 10:08 4157

Anbefaler denne! Vi er ved bunn nå og stigning har begynt!
Kjøp før markedet blir oppdatert fra F L Y R ! 🚀🚀🚀
JeanPaul
17.03.2021 kl 10:17 4140

Takk for god analyse, all in!
Highflow
17.03.2021 kl 14:44 4041

Kjøpte en del her selv idag, tenk når første meldingene kommer at flyene er fullboket og klare for take off, da ser vi en helt annen kurs fort :)
AksjeRik
18.03.2021 kl 07:58 3857

En NO BRAINER! ;)
Redigert 18.03.2021 kl 07:59 Du må logge inn for å svare

Apollo Assets som har stått for nedsalget siste tiden har igjen 500k aksjer, de solgte 436k aksjer i går. Så 1/4 av gårsdagens salgsvolum var direkte salgsaksjer fra de.
Dagen før solgte de 1mil aksjer på ett dagsvolum på 2mil, så 50% av dagsvolum var direkte nedsalg av aksjer kun fra de.

Nå sitter de igjen med 500k aksjer, så i dag blir siste dag hvor man kan kjøpe Flyr aksjer billig.. Kanskje til og med bare halve dagen.
fabian2
18.03.2021 kl 12:42 3697

Bare halve dagen igjen nå , da må det være rett opp fra 6 til 8 neste timen. Helt klart dette er vår siste sjanse ! Opp,opp.opp---hu hei hvor det går! Og alle vet best!
Redigert 18.03.2021 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
fabian2
18.03.2021 kl 12:59 3677

Kjøper 5,10 og selger 5,11------sikkert tegn på at det må være like før kursen FLYR.....
Benabel
18.03.2021 kl 13:11 3670

hvor finner du den info om Apollo Assets sitter de igjen med 500k aksjer idag?
Strategi
18.03.2021 kl 15:31 3579

Nærmest gjeldfritt selskap.
Crew osv. blir ikke ansatt på lønn før rutene er oppe å står.
Lave kostnader, gode leasingavtaler.
Braatenfamilie som har lang erfaring fra aviation, plukket noen av de beste medarbeiderne fra Norwgian.
Smal organisasjon, enkle bookingsystemer.
Har sterk tro på at denne skal kraftig opp.
fabian2
18.03.2021 kl 16:12 3543

"Lang erfaring fra aviation"........akkurat ja , Braathens forsvant fra flybransjen lenge før dagens arvinger gikk på barneskolen.... Hva slags erfaring har de da ?

Dem har nok sett i familiealbumet fra tiden da det ikke var konkurranse i norsk luftfart.
Går dette veien og at dem får grønne tall på bunnlinjen blir jeg mektig imponert, da vil jeg si det umulige er mulig.
fabian2
24.03.2021 kl 16:09 2620

Uffda , det hjelper så sørgelig å rope "Opp, Opp,Opp"

Tok lit lenger tid enn jeg trodde, men nå får du i hvert fall dette verdiløse flyselskapet på 4-tallet, fortsatt alt for høyt priset all den tid de ikke eier noe eller selger noe. Kommer til å synke videre ned frem mot sommerferien ...
Strategi
24.03.2021 kl 17:38 2528

Heldigvis eier de ikke noe, flyene skal leases til en meget gunstig leie, mulig de også lager en avtale på leasing pr. hour.
Jeg regner med at deres største fokus nå er kost, dette blir meeeget bra skal du se.

Etter påske direkt oppi 7-8..

Hvilken påske? Skjønner du er langsiktig.