WRL: 75 millioner kroner ekstra netto pr. år

Josik
WRL 11.10.2018 kl 16:57 34463

Jeg ble jo litt inspirert av PEN-tråden. :-)

Men 75 millioner kroner ekstra netto per år er hva WRL vil tjene bare på gasskraftverket Kinyerezi II som ble satt i drift i år.
Og i 2018 forventes WRL totalt sett å få inn netto ca. 130 millioner kroner mer enn de tok inn i 2017.

Bare sånn til sammenlikning.

?
Redigert 21.01.2021 kl 08:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2018 kl 00:57 6585

Josik
I dag kl 00:01
112

Tenk deg tanken at du og jeg drev wrl.

Ville du akseptert duder som Malcy og/eller andre analytikere uten å slåss? Slåss om du mente at disse ikke forstår og tar feil. Markedet blir bestemt av hva disse mener uansett hva du og jeg tror.

Det er dette faktumet rundt wrl jeg aldri kommer til å forstå eller akseptere. Det er så hinsides uforståelig at jeg ikke finner ord.

Enkleste vei til et marked er å sørge for at meglerhusene forstår.
Redigert 20.10.2018 kl 01:01 Du må logge inn for å svare
Jakal
20.10.2018 kl 01:01 6582

Hvis det er en trøst: jeg, i likhet med de aller fleste, sitter med papirtap i Wrl. Men betyr det at markedet alltid har rett? Og over hvilken tidshorisont måler vi suksess? Så lenge selskapet ikke roter seg bort i håpløse utgiftsprosjekter har jeg få bekymringer. Jeg misunner faktisk nye aksjonærer i Wrl.
Jakal
20.10.2018 kl 01:14 6568

OK, du kritiserer ledelsen for ikke å ha en strategi overfor analytiker-standen.... Kan godt være enig i det. Men tviler likevel på at en småinvestor bryr seg nevneverdig hva Malcy mener om Wrl. Kanskje jeg undervurderer de undersøkelsene Ola Dunk foretar før aksjekjøp (men i motsetning til dere andre er jeg en enkel trønder..,). Jeg har Qec, Trvx og Wrl i poerteføljen nå, alle med papirtap. Wrl er aksjen jeg er minst bekymret for på sikt. God helg
Mdg1
20.10.2018 kl 07:41 6609

Det stemmer. Jeg har lang horisont på aksjene i wrl. Om jeg kan få 50 øre i utbytte på aksjen i 8-10 år, så er en investering på 2.6 kr pr aksje veldig bra. Posten jeg har i wrl er langsiktig og selskapet har sagt at det blir lettere å utbetale utbytte etter flytting. Så jeg forventer ut fra kalkulatoren min å få minst 4-5 kroner i utbytte på 8-10 år.

Helst hadde jeg sett at selskapet kuttet i ledelse og bare satset på Mnazi for å bli en ren utbyttemaskin. Da kan vi fort få ca 1 kr i utbytte om et par år.
ghosthowler
20.10.2018 kl 10:30 6531

WRL er tilsynelatende et røverkjøp nå, men hvorfor er Malcy så stille? Og hvorfor har ikke nysjefen kjøpt enda? Det er dette som holder meg fra å kjøpe mer hvertfall.
Slettet bruker
20.10.2018 kl 11:43 6474

Må si folk her inne på forumet jamrer seg enormt mye over aksjekursen. Virker som mange er ganske kortsiktige. Er dere egentlig bare daytradere?

Om man ser på det fundamentale, har Wentworth ikke vært annet enn en solskinnshistorie. Det var en god del risiko tidligere under byggingen av pipen og før den første gassen ble levert. Men de siste to årene har gasssalget gått jevnt oppover og pengene tikket inn og nye gassforbrukere ventes i tiden fremover. Selskapet bygges sten for sten og styrker seg stadig med bedre fundamentale tall i regnskapet.

Den siste tids hendelser med å flytte hovedkontoret og deliste fra Oslo Børs har utvilsomt vært støy som har presset kursen nede. Men selv om det blir litt mer tungvindt å handle WRL, vil dette, fra et fundamentalt perspektiv, bare være til fordel for selskapet.

Det blir godt når denne flytte prosessen er ferdig og aksjen endelig tatt ut fra Oslo Børs. Da vil jeg tro selskapet og aksjen får arbeidsro til å jobbe seg videre oppover. Selskapet er helt klart underpriset. På lang sikt vil kursen ALLTID gjenspeile selskapets verdier, dog noen ganger kan det ta lang tid.
rischioso
20.10.2018 kl 15:53 6370

Virker å være riktig at det ikke er tåpene som selger på dette nivået.

De virkelige tåpene er vel heller alle de som alltid blir med ned og som skylder på alle de som selger mens det ennå er noe å hente, men akkurat det er det jo ikke å forvente at de virkelige tåpene skal forstå...:)
kveithau
20.10.2018 kl 18:57 6279

Å nei, håper for guds skyld du ikke kjøper noe i wrl, Risch, å få baisingen/hausingen din alt etter din egen posisjon vil være ulidelig.
Forumets største drittsekk, som alle selvsagt er klar over, men dog.
Olympus
20.10.2018 kl 19:58 6231

Innsidekjøp er den sikreste indikatoren på at kursen nå skal opp.
Ledelsen har nok strategien klar for hva som skjer etter delistingen. Utbytte, tilbakekjøpet av aksjer eller partner/salg? Spennende blir det for ledelsen kjøper ikke for slike summer om ikke de vet hvilke retning kursen tar.
Så å posisjonere seg nå er nok ikke dumt.
Spitzer
20.10.2018 kl 22:58 6144

Ser flere ønsker og tror på utbytter og at selskapet skal minimere antall ansatte, borre på MB for å dekke øke de etterspørsel i Tanzania og helst bare være et postkasse-selskap med den hensikt å maksimere utbytte.

Har liten tro på det. Fra et selskapmessig perspektiv; hvilket selskap vil drive videre uten ambisjoner og visjon?
Ja, et selskap har eiere og målet er at disse skal få avkastning på sin investering. Men et selskaps styre og ledelse vil være opptatt med selskapets vel og ambisjoner om vekst.

Tembo ser ut til å svinne hen som ben nr2. Tror selskapet ser behov for vekst (ben 2 og gjerne 3); tror derfor fusjon for å få dette til, sekundært salg. Hvorvidt selskapet lykkes med dette og hvorvidt dette er til aksjonærenes beste vites ikke, men trolig til selskapets beste.
alph
20.10.2018 kl 23:01 6143

Eskil Jersing taler på Oil Capital konferansen i London onsdag 24.10. http://www.oilcapital.com/conferences
Kommer ny presentasjon i den forbindelse.
Kanskje Malcy også er på plass og får tatt en prat med Eskil?
Kingen
20.10.2018 kl 23:20 6122

Fra Xtrainvestor.

Nå begynner selskapet trykket som lovet i Q4.

Eskil will be presenting at the Oil Capital conference next week. He will put the WRL presentation on our website on Tuesday morning.
http://www.oilcapital.com/conferences

www.oilcapital.com
Oil Capital - Conferences
Oil Capital leads the world in connecting oil
thief
20.10.2018 kl 23:55 6091

Jepp,begynner roadshowet:)Rimelig trygg på at eskil selger inn caset,burde jo ikke være vanskelig med de tallene de leverer og fremtidig etterspørsel i Tanzania!Kursen i dag gjenspeiler jo ikke det fundamentale i det hele tatt,her skal vi mye opp!
Josik
21.10.2018 kl 02:00 6031

Den oransje delen av grafen viser gassproduksjonen fra Mnazi Bay, hvor viktig den har blitt for Tanzania, og viser i praksis inntektsutviklingen til WRL.
https://www.dropbox.com/s/c6jspwawz3fsqys/WRL_MB_production.pdf

Kursen har siden produksjonen og inntektene startet å øke, utrolig nok gått dramatisk ned grunnet illikviditet kombinert med nedsalg / dumping.
https://www.dropbox.com/s/bqa3ub3ery4u4ja/WRL_kurs.png

Vi får håpe at Jersing vil utgjøre en forskjell og (endelig) få budskapet ut i markedet. WRL er seriøst underpriset.
bokaj70
21.10.2018 kl 11:29 5865

@Symphony

Jeg har skrevet dette mange gange efterhånden om forskellige aktier.

Hvis du regner på WRL og diverse nøgletal så er aktien ikke billig nu.

Den eneste grund til at flere herinde argumentere for at det er et godt køb er forventninger.
Det kan selvfølgeligt være frustrerende at markedet ikke bare prissætter aktien efter ens forventninger så man kan sælge og komme videre til næste gode investering.
Men når du køber på forventninger er der altid en risiko for at du må vente til selskabet rent faktisk leverer på bundlinjen før du bliver belønnet.

I mellemtiden må vi holde øje med at vejen mod målet forløber planmæssigt og tåle kurssvingningerne.

Ellers skal du heller handle på TA, finde de sjældne investeringer hvor indtjening allerede er løbet fra kursen eller satse på breaking news.

Selv foretrækker jeg at sprede investeringerne. Så sker der altid noget på godt og ondt et eller andet sted.

Jeg havde været dybt frustreret hvis min eneste aktie havde været WRL de sidste år. Men det er det ikke og jeg har glædet mig over at casen forløbet som planlagt omend med nogle forsinkelser.

Kursfaldet på det sidste virker urimeligt men det er en relativ ilikvid aktie og jeg tror mange har kastet kortene pga. afnoteringen fra Oslo børs
alph
21.10.2018 kl 12:40 5808

Hva mener du er fair value på WRL, bokaj?
Slettet bruker
21.10.2018 kl 14:05 5744

Spitzer; Du skriver - "fra et selskapsmessig perspektiv, hvilket selskap vil drive videre uten ambisjoner og visjon.. ". Du mener vel fra et ledelses perspektiv, hvilken ledelse/managmenet vil drive videre osv... Og det er jo nettopp dette som er kjernen her - i selskap med spredt eierskap som børsnoterte selskap ofte er - kan ledelsen operere som om de driver et "eierløst" selskap. Management bestemmer alt, gjør det de ønsker, setter seg og sine ambisjoner først og "skvalter og valter" med selskapets ressurser etter sin egen agenda. WRL mangler industrielle eiere som setter agendaen, stiller krav og har klare formeninger om hva eierne faktisk ønsker. Det er slett ikke sikkert at eierne samlet ønsker at Eskil & co skal starte et tredje ben (egentlig et andre fordi Tembo er lost case). Alt avhenger av hvorvidt jeg og du samt de øvrige eriene kan forvalte kapitalen bedre enn Eskil &Co gjør. Så langt har jeg ikke sett en eneste uttalelse fra Eskil som forteller hvilket EK avkastningskrav ha styrer etter - eller hvilken prosentandel av fremtidig overskudd han akter å foreslå som utbytte. Det er det dette dreier seg om - avkastning på investert kapital - og ikke noe annet. Tilfredsstiller ikke Eskil & Co våre krav må vi forlange å få pengene utbetalt til oss som dividende - og ikke investert videre i 10 fugler på taket prosjekter..
bokaj70
21.10.2018 kl 14:34 5712

Jeg mener 5,2 NOK er fair value. Det er baseret på en forventning om 120.000 Mscf/day i 2020. (Edit: lad os sige 4.4 - 5.2 pga. Afrikarabat)

Hvis man ser på 2018 isoleret mener jeg derimod dagen kurs er rimelig.

Så min pointe er at jeg selvfølgeligt håber markedet bliver enig med mig hurtigst muligt, men jeg er tålmodig så længe, det går den rette vej. Den dag vi producerer 120 - 130t pr dag er kursen ikke længere 2,3 NOK. That's for sure.

Og i mellemtiden håber jeg selvfølgeligt at efterspørgsel og kapacitet bliver endnu mere attraktiv så vi kan stræbe efter endnu højere mål (med endnu mere tålmodighed :) )




Redigert 21.10.2018 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
40something
21.10.2018 kl 15:00 5687

Med samme tankegang blir selvsagt en rekke selskaper feilpriset (overpriset) dersom man mener at aksjekurs skal representere resultat for inneværende år. En annen ting er at med samme prinsipp så blir det ingen behov for guiding. Hele markedet er jo teftet på antisipering.
bokaj70
21.10.2018 kl 15:12 5714

Jeg mener ikke, at aktiekurs skal repræsentere resultat for indeværende år. Kursen kunne f.eks. fint være 1 NOK hvis der var i overensstemmelse med markedets forventninger. Læs det igen


40something
21.10.2018 kl 18:06 8771

Det er ingenting som tilsier at det er fint med at kurs i WRL er 1 kr. Det er en direkte diskvalifisering av at børs/markedet ikke klarer å sette verdier i alle selskap. Men nå er jo det ikke markedet som skal vurdere verdien i et selskap. De skal kun vurdere aksjekurs. Altså attraktivitetsverdi. Jeg kunne fint blitt med i WRL tatt vekk fra børs. Men da med større påvirkning uten å måtte være majoritetseier for å kunne bestemme. Spekulanter ser bare på hvordan andre handler. Det er slik de få som spiller på børs og som tjener store penger agerer. Når man hoster før selskapene får betalt så er det på andre aksjonærers bekostning. Jeg skulle ikke gå så langt som å si at et hus på bygda er mindre vert enn i Oslo- kun plasseringen utgjør forskjellen. T o m Afrikarabatten består i at gassen selges i Tanz i steden for å bli solgt i Europa.
bokaj70
21.10.2018 kl 21:04 8659

Whatever
alph
22.10.2018 kl 15:02 8324

Victoria Oil&Gas, gassprodusent i Kamerun, presenterte produksjonstall for Q3 i dag. Gross gas sales increased by 11% to 356mmscf and average gas production increased by 12% to 3.72mmscf/d.
Interessant at selskapets børsdverdi er på nivå med WRL (2 millioner pund mer enn WRL). Til sammenligning produserte WRL 87 mmscf/d i Q3. Skulle ikke det bli noe som 2000% høyere produksjon?
plaff
22.10.2018 kl 16:10 8266

Ja, det er jo klart det er noe som skurrrer, alph. En av selskapene er grovt feilpriset, om ikke begge. Jeg har ingen kunnskap om Viktoria forøvrig. Er ikke det selskapet i vaskebøtta til Malcy?
alph
22.10.2018 kl 16:48 8230

Det stemmer.
Oppgitte reserver er også veldig likt. 117 bscf for Victoria, 111 bscf for WRL (2P).
long-stocking
22.10.2018 kl 17:01 8205

Victoria har fordelen ved å ikke være notert på Oslo børs.
40something
22.10.2018 kl 17:45 8145

Er sikkert mange fordeler med å hete Victoria, men finnes sannsynlig andre faktorer enn å befinne seg på AIM som gjør at kursen ligger bedre tilrette enn for Wrl.
thief
22.10.2018 kl 18:00 8137

Skulle eskil legge ut en presentasjon i morgen,som han skal ha på en konferanse senere denne uken??Blir jo spennende å se hva slags planer han har og hvordan han ser for seg MB fremover med eventuell etterspørsel/produksjon:)!
long-stocking
22.10.2018 kl 18:27 8078

The Oil Capital Conference - 24th October - London
Wrl ett av åtte selskaper som legger fram presentasjon foran 300 investorer i London onsdag.
Redigert 22.10.2018 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
Yzf R1
22.10.2018 kl 18:31 8065

Så dato den 24 stemmer ikke ?
long-stocking
22.10.2018 kl 18:32 8062

Rettet. Sorry....
thief
22.10.2018 kl 18:35 8057

Lover bra:)En bra presentasjon kan få inn nye investorer.Er nå tydligvis roadshowet begynner!Hint om potensielt utbytte etter hvert hadde vært knall:)!!
A. Automat
22.10.2018 kl 18:38 8046

Men wrls andel av gassen er vel på rundt 32% (sammenlignet med Victoria) . Likevel...
Redigert 22.10.2018 kl 18:39 Du må logge inn for å svare
alph
22.10.2018 kl 19:34 7996

32% av 87 mmscf/d er noe høyere enn 57% av 3.72 mmscf/d ja.. :-)
A. Automat
22.10.2018 kl 20:15 7957

he-he:-)
alph
22.10.2018 kl 23:53 7803

Jersing synes å ha et tett program fremover.
https://africa-investment-exchange.com/events/aix-gas-2018-update/
alph
23.10.2018 kl 18:39 7587

Kansje like greitt med noen dagers børspause i dette børsklimaet..
Kingen
24.10.2018 kl 08:08 7400

Ny presentasjon på hjemmesiden som Jersing skal holde i dag på Oil Capital Conference - London.

https://wentworthresources.com/presentations.php
Mdg1
24.10.2018 kl 09:24 7258

Ser det står 13,5m$ i net cash. Da har det i så fall økt med 10m$ siden H1 rapporten. Altså over 100m nok på bok. eller ca 0,5 nok pr aksje. Eller sagt på en annen måte. Cash har økt med 80m nok på under 4 mnd.
Redigert 24.10.2018 kl 09:29 Du må logge inn for å svare