Gå inn i boligmarkedet nå, eller vente til neste år?

Ebe
11.10.2018 kl 17:57 9869

Hei,

Er i midten av 20-årene og skal kjøpe første bolig/leilighet. Noen som har noen tanker om når det lønner seg å kjøpe i forhold til prisene?

Er det lurt å vente til etter jul med tanke på prisutviklingen i september, renteøkningen, mulig regjeringskrise og de urolige aksjemarkedene? Eller er det safest å komme seg inn så fort som mulig?

Hva hadde dere gjort? Er i Oslo jeg skal kjøpe - i prisklassen 3-4 millioner sannsynligvis.
Redigert 20.01.2021 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Bankerått
11.10.2018 kl 19:33 8232

Det er vanskelig å si. Finansmarkedet er volatilt. Renta kan gå alle veier. Tilbudssiden de neste månedene er uklar. Jeg tenker at det mest sannsynlige er at alle forskjellige faktorer (inflasjon, kronekurs, rente, oljepris, lønnsøkninger, tilbudsside) motvirker hverandre. I så fall vil det være flatt en stund, og da spiller det ingen rolle om jeg kjøper nå eller senere.

Hvis vi får en finanskrise i USA, tjah, følgene av dette i Norge er jo veldig uklare. Folk kan miste jobber her og hvis krona styrker seg samtidig så må Olsen senke renta. Med mindre inflasjonen hjemme blir for høy. Who knows. Ikke jeg.

Jeg ville ikke ha hatt hastverk i alle fall.

Nå er det i all fall lett å kjøpe, ikke så mye konkurranse. I januar og i juni-juli pleier det å være mest press.
Redigert 11.10.2018 kl 19:34 Du må logge inn for å svare