PHO Q4

JosefK
PHO 03.03.2021 kl 07:17 17941


Photocure ASA: Results for the fourth quarter of 2020

Oslo, Norway, 3 March 2021: Photocure ASA (OSE:PHO) reports Hexvix[®]/Cysview[®]
revenues of NOK 97.7 million in the fourth quarter of 2020 (Q4 2019: NOK 58.8).
Product revenues increased 20% in FY2020 representing strong execution in an
unprecedented year. Due to the ongoing pandemic, the Company suspends guidance
for its 2023 revenue ambition in the range of NOK 1 billion. Photocure plans to
re-issue financial guidance once the impact from Covid-19 is significantly
diminished and physician practices and patient flow have normalized in both the
U.S. and Europe.

"Photocure grew sales in 2020 despite the significant operational challenges
during a major global pandemic," says Dan Schneider, President & Chief Executive
Officer of Photocure. "Despite the limited access to hospitals and physicians
due to Covid-19, we still achieved positive growth in the U.S. Key
accomplishments for the year included: continuing to generate growth in Cysview
product sales and installations of BLC equipment in the U.S.; successfully
integrating the European Hexvix business and launching commercial operations on
1 October; generating value with our partner, Asieris, who is advancing Cevira
through Phase III development, and working with our licensing partners to expand
Hexvix use worldwide."

Photocure reported total group revenues of NOK 97.9 million in the fourth
quarter of 2020 (NOK 115.6 million) with an EBITDA before restructuring of NOK
15.2 million (NOK 54.8 million), and where the corresponding period in 2019
included sign-on fee and milestone payments of NOK 56.5 million. Hexvix/Cysview
revenues were NOK 97.7 million (NOK 58.8 million). Growth in the U.S. market
continued, despite limited access to hospitals and physicians due to the Covid
-19 pandemic, with in-market unit sales up 11%, while European revenues grew
83.8% following a successful launch of the Company's commercial organization in
markets previously operated by Ipsen Pharma SAS.

The installed base of cystoscopes in the U.S. was 268 at the end of the fourth
quarter, an increase of 45 units or 20% since the end of 2019. Blue Light
Cystoscopy (BLC[®]) in the surveillance setting is a key priority for Photocure
in the U.S. market. By the end of the fourth quarter, a total base of 38
flexible cystoscopes have been installed representing a 46% increase over the
prior year, giving more patients access to blue light cystoscopy procedures with
less constraints in the office-based setting.

"I am pleased with how we managed through these unprecedented times and proud of
our employees for adapting to changing working conditions and continuing to
serve our patients and customers. Our performance in dealing with the business
volatility throughout 2020, including the rebound in the third quarter, gives me
confidence in the periods ahead," Schneider adds.

The ongoing Covid-19 pandemic adds continued uncertainty to Photocure's near
-term business forecast, which impacts the reliability of financial estimates.
However, the Company believes that the benefits of blue light cystoscopy with
Hexvix/Cysview offering superior detection and management of bladder cancer will
continue to be adopted and become the standard of care. Procedures are expected
to rebound back to pre-Covid-19 growth rates in the U.S. in places where bladder
cancer patient care has been disrupted by Covid-19. In the newly acquired
European markets, the Company also expects to see significant growth
opportunities.

"Given the ongoing pandemic conditions, we have suspended our guidance for 2023
revenues in the range of NOK 1 billion. However, we plan to re-issue financial
guidance once the impact of Covid-19 is significantly diminished and physician
practices and patient flow have normalized in both the U.S. and Europe.
Importantly, we are continuing to execute on our business plan to become a
leader in the bladder cancer treatment segment, and we remain well-prepared to
return to our prior growth trajectory when the pandemic is resolved," Schneider
concludes.

Please find the full financial report and presentation enclosed.

EBITDA and other alternative performance measures (APMs) are defined and
reconciled to the IFRS financial statements as a part of the APM section of the
fourth quarter 2020 financial report on pages 26-27.

Photocure will present its fourth quarter 2020 report on Wednesday 3 March 2021
at 14:00 CET. The investor presentation will be streamed live and be hosted by
Dan Schneider, CEO and Erik Dahl, CFO.

The presentation will be held in English and questions can be submitted
throughout the event. The streaming event is available through
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20210303_1. The
presentation is scheduled to conclude at 14:45 CET.

For further information, please contact:
Sobering
06.03.2021 kl 22:37 5656

Lysbilde 18 i 4. kv. presentasjonen viser at mars, april og mai ga stor reduksjon i salg av sysview kits i forhold til 2019. Alle de andre månedene hadde en økning.

aksjenooben
07.03.2021 kl 23:57 5431

Peaf... du er jo relativt standhaftig i din kritikk av ledelsen. I en annen tråd (PHO vs AZT) så ser jeg at du likevel ikke er utelukkende negativ til selskapet.

1) Hva mener du er fair value på selskapet i dag?
2) Hvordan tror du kursen vil utvikle seg neste 2 - 3 år?
peaf
08.03.2021 kl 08:46 5313

Om det er Cevira du funderer på så kan du spørre den udiglige ledelsen vad de mener. Eller Turbo som alltid bakker opp dem.
peaf
08.03.2021 kl 09:34 5265

Lysbilder som ikke forteller realiteter er vel ikke mye att komme med, det er bekreftet av selskapet att salget var 8 mil større Q2 en vad regnskapet viser.
Men det som betyr noe er vad EBITDA forteller (inntekter - kostnader) da de er i samme valuta og ikke har samme valutaeffekt som omsettning og vekst.
EBITDA 2020 i USA var - 38.071 kr vilket er det samme som reellt tap. Trots en vekst på 14,5 mil så økte tapet. Men i 2019 klarte de en vekst på 35 mil med en EBITDA på bare - 30.870.kr. Det er for meg obegripeligt att noen kan påstå att det har vart positiv utvikkling i USA. Det er greit att det går att påstå att salget var bra i en pandemi. Men det er hoppløst dårlig att bruke 21 mil ekstra i kostnader, når man vet att det er reduserte muligheter att selge noe. Og det der 41 mil salget i Q4 som i gjentligen var 33 mil er en skandløs måte att presentere det på.
HrDuck
08.03.2021 kl 10:15 5210

Nå leser jeg ikke hva peaf skriver (og kommer heller ikke til å gjøre det). Jeg tar likevel sjansen på å si at dine spørsmål kommer stort sett til å bli ubesvart nooben. Peaf fører en personlig vendetta mot selskapets ledelse (uvisst av hvilken grunn og jeg ser ikke noe mening i å spekulere). Alle "meninger" han har er tilpasset det å kunne kritisere ledelsen. Dette innbefatter også cherry-picking av tall, stråmannsargument rundt strategi og påstander om at alt bra som skjer egentlig er basert på handlinger fra tidligere ledelse (feks Asieris).
peaf
08.03.2021 kl 10:36 5388

Att man beskriver ett selskap og dess ledelse og begrunner det med fakta og tall. Gir det jo en troverdighet. Og att jeg tillpasser tall blir vel ett ovanligt dumt påstand når man ikke att har noet annet grunnlag en seg selv som bekrefter det. Og kalle tall før cherry - picking i ett førsøk att bagetallisere betydelsen av dem. Er vel bare ett ynkelig førsøk att prøve gjøre seg merkverdig. Even om HrDuck ikke førstår det, så er tall det viktigaste innstrumentet att evaluere ett selskap.
Sobering
08.03.2021 kl 15:08 5278

Jeg er ikke så kritisk til pengebruken på dette tidspunktet i selskapets utvikling. Jeg er mest opptatt av om de greier å øke topplinjen. Det er der slaget står. Å utvikle egen salgsorganisasjon er dyrt og jeg tror det er helt riktig. Å selge så komplekse produkter gjennom partner-kanaler med mange andre produkter og agendaer er svært vanskelig. Slike kanalen vil stadig love oppmerksomhet og fokus, men ikke gi det. De vil selge det enkleste produktet de tjener mest på. Kunnskapsutviklingen i salgsleddet er avgjørende for penetrasjonen. Leger må læres opp, og sykehus må gis de rette rutinene for undersøkelser. Uinteresserte kanaler vil aldri kunne gjøre dette. Kompetanseutviklingen rundt god bruk av tårnene blir en av de største utfordringene for å øke salget fremover.
Redigert 08.03.2021 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
peaf
09.03.2021 kl 06:05 5121

Tror ikke du satt deg helt inn i saken, nu har de i 10 år satset og innvestert i USA. Snart er det ett samled underskudd på 600 mil på de 10 åren. Det var det Schneider skulle rette på, men det har ikke skjedd.I steden klarte han att øke underskuddet med det som du kaller utvikle egen salgsorganisasjon. Som selger mindre og mindre per selger. Er de det som de skall overføre til Europa så førstår eg godt de syntes det var nødvendig med emisjoner. Så de har nok penger til underskuddet. Og når det gjeller cystoscopen er det samme tilverkere på BLC scope og WLC scope, og de er i det nærmeste identiske foruten blålyset. Og virker på samme måte, og krever minimal opplæring enligt urologer i en studie. Så opplæringsargumentet er ikke eksisterende og har ikke med salget eller bruket att gjøre.
Redigert 09.03.2021 kl 06:07 Du må logge inn for å svare
aksjenooben
09.03.2021 kl 06:24 5132

HrDuck, det virker som du har helt rett. Etter 4 relativt lange innlegg er spørsmålene ubesvart.

Ble overrasket da Peaf omtalte PHO positivt på en annen tråd. På PHO trådene går det stort sett i copy & paste samme innlegg. Skulle nesten tro han vat en bot.
peaf
09.03.2021 kl 07:19 5098

Jeg skall forklare hvorfor, det finns inget som får meg att ta bort fokus fra de totalt idiotiske disposisjoner som dagens styrelse og ledelse har stått før. De 5 mil aksjerne de utstede i emisjonerne har gjort en obotlig skade på alle kommende inntekter. De kommer aldri att bli en så lønnsom investering att de kan førsvares. Vi skall ta oss av de positve delerne i PHO igjen, når det blir klart bland aksjonærerne att dagens ledelse reduserer aksjonærverdierne og ikke skaper dem. Som er deres jobb,og ikke att skape olønnsom vekst. Så ni får nok bare finne er i att eg gjør vad eg kan før att vise sanningen til den uduglige ledelsen og styret som er den hovedansvarlige.
Så får ni andre ta er av de positive delerne som ni kan dokumentere, luftige løften som de alltid må korrigere kraftigt nedåt har vi nok av.
Redigert 09.03.2021 kl 07:22 Du må logge inn for å svare
aksjenooben
09.03.2021 kl 08:37 5037

Tror det er svært få som hører på deg...så du får skrive for kråka!
Blir bare dumt når du egentlig mener at kursen skal opp...også med denne ledelsen!

peaf
09.03.2021 kl 09:36 4999

Ja syns du att det er okey att ledelsen reduserer kursoppgangen med att fordele den på flere aksjer. Så er det opp til deg. men deres oppgave er ikke att spride inntekter på flest mulig. De skall skape aksjonærverdier før de eksisterende aksjonærerne..
peaf
09.03.2021 kl 11:32 4944

Jeg må jo tillegge att i år blir det ikke mye overskudd på hex/cys delen, om det overhoved taget blir noe. I USA blir det defenitivt ikke overskudd i år heller. Og selskapet har jo langt på vei bekreftet det, i presentasjonen og med fjerning av guiding. Men de får vel usd 2,15 mil av asieris i sign fee og milestone, det hjelper jo noe. Men noe att juble før blir det ikke. Og de kommer att slite med motsatt valuta effekt på omsettning og vekst yoy..
peaf
09.03.2021 kl 12:51 4882

Aksjenooben virker ikke ha noen egne meninger om selskapet, bare om meg. Og de er vel ikke basert på noen påvisbare kunnskaper. Men det er greit de deler.
sokaratest
09.03.2021 kl 12:53 4889

Telegram
Pressmeddelanden
Externa analyser
Stockpicker: Photocure - Photocure kvarstår som en av årets hetaste Top Picks (MFN)
2021-03-09 10:00
Det norska hälsovårdbolaget Photocure tuffar på och levererar. Bolaget togs in i Stockpickers Vinnarnummer redan i januari och lyftes senare in som ett Top Picks då vi tror att bolaget kommer vara en vinnare på årets börs. Vi ser ingen anledning att frångå vår positiva syn på bolagets aktie som behåller sin plats bland våra Top Picks.

Det var inte särskilt länge sedan som vi adderade medicinteknikbolaget Photocure till våra Top Picks och angav riktkursen till 140 nok. Redan i förra veckan nådde kursen upp till 138,2 kr som högst som en följd av positiv marknadsreaktion på bolagets Q4-rapport. En positiv signal inte minst som ledningen tillkännagav att man frångår sin tidigare guidning om att omsätta närmare 1 miljard nok under 2023 med 400 Mnok i EBITDA-resultat.

--

Att man frångår sin prognos avseende utvecklingen fram till 2023 ser vi inte som något större problem i det här skedet. Varken vi eller någon annan har nog kalkylerat med att nämnda prognos skulle infrias. För egen del räknade vi faktiskt inte med att bolaget skulle nå hela vägen dit ens året därpå (2024). Men omöjligt är det förstås inte. Vårdskulden har ökat runt om i världen och ledningen är inte heller främmande för att växa via förvärv vilket givetvis kan komma att förändra utsikterna framgent.

Fullständig analys hittas via direktlänken: https://www.stockpicker.se/home/analys/photocure-kvarstar-som-en-av-arets-hetaste-top-picks och på www.stockpicker.se

Analytiker;
Jacek Bielecki, Stockpicker
peaf
09.03.2021 kl 13:36 5004

Ja dette skriver DN, og det er nok mer korrekt før de som lest resultatet skikkelig-
Legemiddelselskapet Photocure kom onsdag morgen ut med svake fjerdekvartalstall for 2020 som følge av pandemien. Til tross for dette steg aksjen rundt 13 prosent. Under selskapets kvartalspresentasjon varslet konsernsjefen at Photocure aktivt ser etter oppkjøp.

Og det er ikke resultatet som driver kursen, det er ren haussing uten andre konkrete resultater forutom kursen.
HrDuck
09.03.2021 kl 14:29 4954

Du kan ikke vente noe annet nooben. Lenge siden jeg har gitt opp.
peaf
09.03.2021 kl 14:59 4915

Ja nu finner eg ikke noen større mening med att svare verken deg Duck eller Snobben. Ni er ikke de som tar til er fakta eller kommenterer det på en opartisk måte.
Sobering
09.03.2021 kl 17:29 4839

Det er bra at aksjonærer er kritiske til ledelsen – men det hjelper best når du kommunisere de kritiske spørsmålene direkte til ledelsen. Skriv brev, still spørsmål ved kvartalsrapporteringene osv.

Ja, at scopene er ganske like scopene med hvitt lys gjør adopsjonen lettere, men det er likevel en ekstra runde med hexvix som må administreres - med de komplikasjonene det medfører. Photocure har investert i å gjøre den diagnostiske prosessen så enkel som mulig. At det tar tid å rulle ut en slik innovasjon i USA er ikke overraskende.

De 10 årene du nevner var hard jobbing fra den gamle ledelsen som resulterte i refusjonsordningen. Den nye tidsregningen starter med refusjonsordningen. Det var vel på slutten av 2019 at gjennombruddet med refusjon kom. Litt senere har det blitt større gjennomslag for å bruk blue-light som standard både i førstelinje – og i oppfølging. Det er her slaget står nå. Det må presses på i alle kanaler for å bli standarden som pasientene forlanger å få. Når pasientene skifter sykehus eller klinikk for å få blue-light kommer sykehusene etter. Bare noen få sykehus kommer av seg selv. Hvis man tar utgangspunkt i en vanlig diffusjonsprosess – så er det alltid tungt i starten. Et par år er ikke så mye i denne sammenhengen. Det tar ikke 10 år å bygge et selskap - kanskje 30? At gjennomsnittssalget per selger går ned er en naturlig konsekvens av å ansette flere selgere. Det er helt riktig å investere i egen salgsorganisasjon.Jeg tror det etterhvert blir pene tall.
Redigert 09.03.2021 kl 17:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2021 kl 18:03 4799

Nå kan det vel bli overskudd i 2021 selv om guiding for 2023 er fryst inntil videre.
Ingen direkte sammenheng der.
aksjenooben
10.03.2021 kl 00:04 4664

Peaf: At du gjentar det samme gang etter gang etter gang er fakta, at jeg ikke tar til meg upartisk informasjon er en hypotese du har. Den kan du velge å tro på, på samme måte som jeg velger å tro på hypotesen om at jeg kommer til å tjene gode penger på PHO aksjene over tid.

Nå stilte jeg to relativt enkle spørsmål som det vil ta deg fem til seks tastetrykk å svare ut. Det registrerer jeg at du ikke har tid til innimellom all den andre tastetrykkingen din.

I alle dine innlegg kan jeg ikke huske å ha sett et eneste kursmål, kun derfor jeg var nysgjerrig. Så mye som du kan om selskapet, og med tanke på dine relativt sterke meninger, finner jeg det underlig at du ikke har et eget kursmål.
peaf
10.03.2021 kl 09:06 4502

Ja om du mener att eg gjentar meg, er før meg ointeressant. Jeg skriver om det eg vet og bekrefter det med fakta. Mens du skriver om det du tror og håper på. Du verken viser eller virker ha noen kunnskaper om driften eller resultaten i selskapet. Som eg er opptatt av når man evaluerer en ledelse eller styre, nå har de to ganger fått krype til korset og erkjenne att salgsmål var bare luftspeilinger. Og vil du ha bekreftet din egen førtrefflighet så slå deg ihop med Ducken så blir det sikkert bra. Vi ser jo DNB market
som skryter heidløst over PHO. Det er ikke mange kroner DNB fonderne investerer i PHO men de tror vel ikke på DNB market i noen større grad. Så vil du ha kursmål så vend deg til de som har betalt før att lage dem. Du er jo fan til uduglige Schneider og der med en som ikke ser realiteter.
peaf
10.03.2021 kl 10:44 4434

Og før de som husker denne.fra Q2 -20
Photocure has received adjustments on royalty payments from Ipsen for fourth quarter 2019 and first quarter 2020, in total NOK 13.5 million In the adjusted
income statement the part of the adjustment relating to last year is classified as “Revenue adjustments” with a total of NOK 5.6 million..
Som viser att tapet 2020 var egjentligen 5,6 mil større en vad årsregnskapet viser. Og differanssen yoy på Q4 resultaten var egjentligen de 8 mil + de 5,6 mil mindre
i Q4 - 19 sin favør. Så man kan verkligen seie att Q4 resultatet og årsresultatet 20 er pyntet på.
Det er vel noen som mener att 5,6 mil er ikke mye, men i PHO sammenheng er de det. Da det forandrer bildet av inntekter vesentligt.
Computum
10.03.2021 kl 17:47 4322

Nesten imponerende at en svenske har greid å legge nesten all diskusjon rundt Photocure død.
Ebit
10.03.2021 kl 18:43 4280

Utrolig hva visse skeptikere gir inntrykk av å vite, som Pareto og DnB meglerhusene ikke vet.
Det må ha vært en formidabel skuffelse for skeptikerne å se PHO nå vake over 120 kr
peaf
12.03.2021 kl 05:54 4044

Ja nu var vel kursen hausset til 115 kr føre resultat fremleggelse med løften om milliard omsettning i 2023. Som plutsligt ikke har noen betydelse lengre, de halverte den ikke ens en gang. Før de vet det håller ikke heller. DN og E24 er vel langt ifra enige med meglerhusen om att PHO leverer noe som helst, foruten økte kostnader. Og att det var idiotiskt att satse så mye på vekst i pandemitider har til og med ledelsen innrømmet.. Ikke ens Schneider klarte bortførklare det. Det viser en hel del om hans kompetanse som CEO.
Burobeng
12.03.2021 kl 06:35 4019

Uten koronausikkerheten er det ikke sikkert europadelen hadde latt seg kjøpe, og prisen kunne vært høyere. Mot og muskler til å handle i usikre tider kan ha sikret oss kontroll over ressurser som kan vise seg å bli av stor verdi fremover.
bravi
12.03.2021 kl 08:49 3936

Covid er en grei unnskyldning, eneste problemet med pandemien for Photocure er at det er vanskelig å drive oppsøkende virksomhet mhp. salg av skop, salgskorpset har lite å gjøre, de får ikke møte kundene. Salget av Hexvix/ Cysview går av seg selv, klinikkene bare bestiller det de trenger, slik sett bør det salget være rimelig upåvirket. Blærekreften venter ikke men må behandles tidlig, den kan ikke utsettes, da er det er ikke noen forskjell på å behandle pasienter med BLC elle annen type behandling.
Computum
12.03.2021 kl 09:49 3884

Alle på topp50, bortsett fra en, er nå proffesjonelle investorer. De leser nok ikke her på forumet og skjønner tydeligvis ikke sitt eget beste. :-)
(Man må ha ca 115.000 aksjer for å komme inn på topp50.)
Topp50 har øket med 1.066.082 (kr. 128.995.922) aksjer siste 1,5 måned
De som har solgt aksjene leser kanskje på forumet?
Redigert 12.03.2021 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
'xu'
12.03.2021 kl 13:31 3812


God informasjon Computum!
Heller ingen bevegelse på shortsiden siden 23. februar.
peaf
12.03.2021 kl 13:48 3799

Det blir nok ikke helt rett nominee konto betyr att de handler for andre og er ikke de reelle eierne til aksjerne. Men før all del de kan vare proffesjonelle i alle fall uten eg vet det. og tvivler vel på att så mange vet det.
'xu'
12.03.2021 kl 13:57 3776

Er vel vanskelig å gi en vurdering, men..
Det er vel å anta et mange av se små og mellomstore benyttet muligheten til å gevinstsikre og at roboten nå forhåpentligvis holder miniatyrpostene sine over 120.
Volum og omsetning har tørket inn, så derfor er det også naturlig å tørre påstanden om at det ikke vil komme volum før kursen stiger vesentlig fra dagens nivå.

Aksjonærsammensetningen skulle vel tyde på langsiktighet og at gjeldende analyser og kursmål derfor er relevante.
Merlin
15.03.2021 kl 16:49 3486

Dette kan ha betydning for Cevira:

FHI tror livmorhalskreft nesten kan utryddes innen 2039.
Folkehelseinstituttet (FHI) viser på sine nettsider til en studie som konkluderer med at livmorhalskreft nesten kan være utryddet innen 18 år, på grunn av vaksinasjon.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/03/15/fhi-forskere-tror-livmorhalskreft-nesten-kan-utryddes-innen-2039/
Hayen
15.03.2021 kl 18:08 3424

Svært liten betydning for global utbredelse/inntektspotensial av Cevira at man i Norge kan ha eliminert sykdommen gjennom vaksinering.
Computum
15.03.2021 kl 21:27 3307

18 år er lang tid. Vi vet hvor lang tid det tar å utvikle nye løsninger i denne bransjen. Og hvor lang tid det tar å få testet og godkjennt produktet. Og så skal det ut i markedet, noe som ikke skjer av seg selv. Heller ikke for gode og etterlengtede produkter. Så hvis du ikke kommer opp med noe bedre å bekymre deg for, så tror jeg du kan la det ligge. Men nå gjaldt kanskje ikke bekymringen deg selv, men oss andre idiotene?

Og så går det jo an å hedge ved å kjøpe aksjer som arbeider med vaksine.
Redigert 15.03.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
peaf
16.03.2021 kl 05:21 3141

Ja de skriver tror og kan men det er inget som bekrefter det. Siste forsknig seier att hpv vaksiner bare virker på 70 % av hpv infeksjonerne, da det er mange ulike varianter. Og vaksinen må gis føre sexuell debutalder, samt den er en bristvare og dyrbar ca 4.000 kr før fullvaksinering. PHO har jo patent til 2034 og de behøver nok ikke bekymre seg for pasientunderlaget frem til dess. Det er betydligt større en de fleste førstår, inberegnet Schneider og Styret, Men vi får vel vente tils salgstallen bekrefter det. Men det viser seg fort når det blir godkjent.
Redigert 16.03.2021 kl 05:25 Du må logge inn for å svare
peaf
21.03.2021 kl 08:00 2738

Ja kursen stiger og stiger men på vilket grunnlag, det er vel i stort sett bare utlendninger som driver kursen opp. Om de vet noe mer en de norske er vel lite troligt, men noen har klart att skape forventninger til PHO i utlandet. Så her må man vel seie att emisjonerne gjorde nytten, de meglerhusen som tillrettelagt og tjente penger på emisjonerne skryter ohemmet av PHO og dess potensiale. Att selskapet ikke tjente penger i 2020.er av mindre betydelse. Og opsjonerne til ledelsen stiger i verdi før var dag. Att selskapet ikke tjener nok peger til att betale dem speler ingen rolle. Aksjonærerne tar gladeligen den biten da kursen stiger. De første 200.000 opsjonerne til Schneider gir vel en vinst på 16 mil om de blev løst ut idag. Det betyr att han har en løn på høyde med Equinor og COOP og det er bra og velførtjent når han klart att drive kursen så høyt med att tape penger ipå driften.

Han guide jo ett salg på 70 mil usd i USA 2023 og en vinst på 40 mil usd. Men som tur var kom corona så han har noe att skylle fiaskot på. Det var jo derfor han vart ansatt før han kunde det amerikanske markedet. Men efter han sparket Bellete og ansatte COY har det bare gått nedåt, de leverer bare mindre og mindre vekst til høyere kostnader. Og Ipsen har vel vist seg vare en investering på helt feil tidpunk, da den ekstra førtjensten den skulle gi har uteblitt. Og de siste 2,5 mil aksjerne de lagte og solgte før 190 mil er per idag verdt 325 mil. Vilket beviser att det hadde vart mye bedre att suttit igjen med 2,5 mil egne aksjer, en de 190 mil de har i kontanter som ikke gir noen avkastning per i dag. Schneider fikk jo ytterlige 60.000 opsjoner, men det var vel med ett førbehold når de fikk løse inn dem. Det rette hadde vel vart bonus på førtjensten, da hadde de nok spart på onødvendige kostnader og.

Men hadde PHO vart like flinke med att skape ett overskudd att betale opsjonerne med. På lik linje som de klarer att skape forventninger og kusøkning på, så hadde det vart greit. Men ledelsen og aksjonærerne er fornøyd med att kursen og verdierne på opsjonerne øker, så får overskudd på driften komme i andre hand om den kommer....
Sobering
21.03.2021 kl 23:29 2542

Vi har jo hatt bedre diskusjoner av dette tidligere. Jeg har også sagt at konstruktiv og tydelig kritikk av ledelsen er bra - men til ingen nytte hvis den ikke kommer frem til ledelsen. Du burde stille disse spørsmålene i riktige forum. I dette forumet har vi alle hørt dette før.
peaf
22.03.2021 kl 05:39 2464

Mener du att kritikk bør rettes til ledelsen og ros bør føres i dette forum. Da blir det ikke mye skrevet her om man holder seg på avkastning på investert kapital og overskudd på driften. Kursen er jo positiv og den kjenner alle, så den behøver man ikke skrive om igjen. Om man har de holdninger du har. Vi vet jo att man kan ikke leve på ett selskap som taper penger eller på løften om att de skall tjene penger sedan. Men styret og ledelsen lever godt og beriker seg selv, ikke på penger de tjener. Men på penger de hemter fra aksjonærerne, med løften om store kommende inntekter. Men da kan de ikke øke underskuddet i USA og gjøre store investeringer i Europa som ikke gir noen avkastning. Og man ser jo de må hele tiden justere guiding og løften nedåt efter verkligheten..

Før meg er det naturligt att sette fiingern på de høye lønningerne og opsjonerne til ledelsen, når selskapet ikke tjener penger. Jeg setter tall på det som skjer og da har jeg gjort mitt før att fortelle sanningen. Men om noen bryr seg vad eg mener aner eg ikke. Ledelsen gjør det defenitivt ikke, de er mest opptatt av hvordan de skall klare opprettholde det høye lønnsnivået uten att prestere. Der har de vart god hittils, med Golden Key og very very strong pipeline samt fantasiguiding.
Og hvem vet muligens de går break even i USA 2023 om de fortsetter i samme takt, men da får man ikke legge in opsjonskostnader i regnestykket.
Og vi får vete mer 9 juni, men vi får glede oss til de 6 mil de har fått fra Asieris. Even om en del går bort i kostnader på opplæring av Asieris hvordan ett BLC scope virker så de kan få solgt noen. Vilket bør ta sin tid om de skall ha samme høye nivå som de Amerikanske selgerne. Som og lær opp urologerne.