Supramax steg 0,6 prosent til 20.903 dollar pr. dag.
Ja det begynner å bli et vanlig bilde, supra stiger og JIN synker og igjen synker mer enn GOGL samtidig med at Cape synker.
Det er bare latterlig :)
Det er bare latterlig :)
Lim Gordon
06.03.2021 kl 09:41
3665
Ja, dette var «food for thought», Marve, jeg støtter hvert eneste ord. Jeg skal ikke si et eneste negativt ord om Bel idag, de har en bra flåte og vil tjene gode penger i det kommende markedet. Men fakta kommer ofte godt med når det skal sammenliknes. Og de er f.eks. følgende: For nærmere 20 år siden var Bel et stort, tilsynelatende veletablert, rederi som drev et bulksamarbeid, Western Bulk Carriers, hvor skipene ble sluttet gjennom et selveiet Charteringselskap. Deres egne skip tjente gode penger, mens de øvrige medlemmene av «poolen» måtte betale allverdens avgifter og så vidt slapp fra det med livet. De holdt på slik mange anklager Jin for å drive. Og familien Lorentzen satt i førersetet. Det gjør de ikke lenger. Det kom en smarting, som hadde funnet ut at de var sårbare på børsen, og andre ting, som slo til seg hele WBC, og det var det. Mye ståk, men mannen sto støtt, og det var begynnelsen til slutten på familiens dominans. I dag sitter de med en mindretallspost i Bel. Mens i Jin, som gikk på Oslo børs omtrent på denne tiden, sitter familien Ng fremdeles støtt.
Jeg har fulgt med Jin fra lenestolen siden de gikk på børs, i 1992 var det vel. Jeg gikk tidlig inn på ørekurs, og solgte meg endelig ut på kroner 20-tallet, den beste handelen jeg noensinne har gjort. Og det har gått opp og ned for dem, som for andre, i den tiden. Og en del «rederitriks» har nok forekommet, men det som skiller dem fra andre, er at de skriver om det. Andre pakker det inn og skjuler det, men min erfaring er at de foretar seg «ting på gangen», alle sammen. Og når det gjelder Jin så sitter det mange her og «slenger med blyanten» om deres måte å drive på, som ikke har filla peiling på rederidrift. For saken er at Ng-gutta er svært dyktige, de kan ikke ha «break even» rater på USD 6500/dag med «rusthauger». For å drive til en slik selvkost, må du ha gode skip. Disse karene vet hva de gjør og det blir både kursstigning og utbytte på oss i dette året. Personlig er jeg mest opptatt av kursstigningen, og tar utbytte som en bonus, før jeg forlater skuta. Men lykke til, alle sammen, uansett hvilken filosofi dere har.
Jeg har fulgt med Jin fra lenestolen siden de gikk på børs, i 1992 var det vel. Jeg gikk tidlig inn på ørekurs, og solgte meg endelig ut på kroner 20-tallet, den beste handelen jeg noensinne har gjort. Og det har gått opp og ned for dem, som for andre, i den tiden. Og en del «rederitriks» har nok forekommet, men det som skiller dem fra andre, er at de skriver om det. Andre pakker det inn og skjuler det, men min erfaring er at de foretar seg «ting på gangen», alle sammen. Og når det gjelder Jin så sitter det mange her og «slenger med blyanten» om deres måte å drive på, som ikke har filla peiling på rederidrift. For saken er at Ng-gutta er svært dyktige, de kan ikke ha «break even» rater på USD 6500/dag med «rusthauger». For å drive til en slik selvkost, må du ha gode skip. Disse karene vet hva de gjør og det blir både kursstigning og utbytte på oss i dette året. Personlig er jeg mest opptatt av kursstigningen, og tar utbytte som en bonus, før jeg forlater skuta. Men lykke til, alle sammen, uansett hvilken filosofi dere har.
Redigert 06.03.2021 kl 09:45
Du må logge inn for å svare
tankardjr
07.03.2021 kl 13:44
3337
Det er å selge for tidlig når selskapet nettopp har begynt å tjene penger. Man har mye bedre tid på å både å kjøpe og selge enn man tror. Jinhui har dog et rykte om å ligge på lav kurs lenge og så ta store jafs oppover. Allikevel bruker den å ligge høyt minst et par måneder før den går ned igjen. Men slik har den gått opp og ned i et ustabilt marked. Nå tror jeg vi får et stabilt sterkt marked fremover også....
Thegoldenone
07.03.2021 kl 16:47
3242
Ja siste supersykel var det vel oppgang fra 2003-2007. Sikkert ikke lett å holde så lenge og så og si umulig å treffe topp eller bunn. Men en ting er sikkert: Man blir ikke rik av å selge aksjen med 30% gevinst.
120% prosent er mye bedre, enig det
bubby
07.03.2021 kl 20:20
3116
Det er omsatt kun 2 mil aksjer fra 3,5 -7 kroner dvs hvis du har kjøpt og solgt 200000 aksjer på disse nivåer så har du kanskje tjent 600000 -skatt 31.5 prosent. Du blir ikke rik av dem men venter du til 20-30 kroner så har man 3-5.3 millioner kroner i gevinst.
Redigert 07.03.2021 kl 20:22
Du må logge inn for å svare
skvisen
08.03.2021 kl 15:00
2849
Fantastisk Supramax ratene fortsetter oppover. Skip som sluttes på dagens rater gir Jin 69% netto fortjeneste. Så lenge ratene holder seg på dette nivået er det bare ett tidsspørsmål før neste byks oppover, for nå tjener Jin grovt mye penger.
Kalle Kurtasje
08.03.2021 kl 15:12
2825
Og der falt kursen med 6% - på en dag med rater over USD 21.000.-
Hva skjer?
Skal eierne utføre en "Høegh"?
- Presse kursen ned, og deretter komme med et "skambud" til alle aksjonærene?
Hva skjer?
Skal eierne utføre en "Høegh"?
- Presse kursen ned, og deretter komme med et "skambud" til alle aksjonærene?
Lim Gordon
08.03.2021 kl 15:30
2801
Hvis du hopper av nå, taper du, og blir du, får du del i den store oppgangen. Kraftige karer legger frem sperrer for å hindre at kursen stiger og så ligger de å fanger opp rimelige aksjer. Det hele ender i et byks når tiden er inne, det har det alltid gjort.
Thegoldenone
08.03.2021 kl 16:15
2760
Når skal vi ned til 5? Ratene er jo horrible så aksjen burde vært solgt for 5 eller lavere for lenge siden
Når raten snur ned ser vi kanskje 4?
Thegoldenone
08.03.2021 kl 16:50
2714
Ja hehe hvis ratene nå begynner å gå ned så skal vi i følge dagens logikk falle ekstremt mye. Gjerne ned til 2-3 kroner. Eller er det kanskje blitt sånn at hvis ratene nå begynner å falle så vil aksjen gå kraftig opp! Bakvendtland
Finner ikke jøpere, alle som ville kjøpe er allerede inne, skal de ut må de må de dumpe for å finne kjøpere.
En kan jo ane hva skjer q1 når Gogl betaler bra utbytte og det kanskje ikke kommer noe i Jin
En kan jo ane hva skjer q1 når Gogl betaler bra utbytte og det kanskje ikke kommer noe i Jin
Redigert 08.03.2021 kl 16:57
Du må logge inn for å svare
tankardjr
08.03.2021 kl 17:16
2676
Jo da du må se historisk hva som har skjedd med jinhui når den har skutt rett til væra. Og det er når de andre bulk aksjene stiger. Så går det litt tid og så skal jinhui stige etter de andre bulk aksjene. Poenget er at det blir fort vakum i jinhui fordi det er egentlig lav omsetning i denne. I tillegg så er den upopulær så når den skal reprises så finnes det ikke nok selgere og aksjen går voldsomt.
FA2000
08.03.2021 kl 17:28
2660
Det er vel også en af de aktier i branchen som netop godt kan tåle, at raterne på et tidspunkt falder lidt ? Med deres lave breakeven så tjener det jo penge uanset. Jeg tror på dobling af dagens kurs i 2021 - men det kan da godt være at nogle af de andre selskaber stiger endnu mere :-)
Thegoldenone
08.03.2021 kl 20:15
2532
Problemet jeg tror med Jin er at mange investerer i bulk for å motta fete utbytter. Og hvis ikke Jin snart begynner å betale utbytter tror jeg ikke det blir mange nye kjøpere og t.o.m folk som selger. Folk er vel bekymret for at pengene som håves inn nå går til ledelsen, eiendom eller gambling istedenfor utbytte. Så jeg tror det blir avgjørende om det blir annonsert utbytte eller ei på neste rapport
Thegoldenone
08.03.2021 kl 20:20
2518
Lim Gordon skrev Bubby, vær snill å vise meg det regnestykket!
Jin tjener vel + ca 10.000$ per dag per skip nå. Hvis Jin tar inn rater på 16500 per i dag. 365*19*10000=70 Mill dollar per år ca.
Men så må man vel trekke fra lønn til ledelsen, tap på aksjer og eiendom etc..
Men så må man vel trekke fra lønn til ledelsen, tap på aksjer og eiendom etc..
skvisen
08.03.2021 kl 20:34
2504
Lim Gordon skrev Bubby, vær snill å vise meg det regnestykket!
Ja det er enkel prosent regning. Brake even er 6600 X 100 dele på dagens supra rate 21268 =31, 03 %. Dette blir da utgiftene. Dermed resterende 68,97% netto. Forutsetning er selvfølgelig att de slutter skip på dagens rate, er klar over att Jin vanligvis ligger litt under det
Aksjen oppfører seg vel nå omtrent som den lenge gjorde på 3-tallet ifjor. Plutselig gikk den. Det er ikke uvanlig med dagsomsetning på 100-200 tusen aksjer i lengre perioder med ganske stabile kurser, så at fravær av kjøpere sender denne ned langt ned i dagens bulkmarked har jeg ingen tro på. Tror selv aksjen vil gå noe på forventninger til Q1-tallene og mulig utbytte. Selge nå er i alle fall helt uaktuelt.
bubby
08.03.2021 kl 21:21
2449
Noen må jo selge til Longsitinbulk fordi han gikk ut for tidlig og er desperat for å kjøpe på 5 tallet.
Lim Gordon
08.03.2021 kl 21:58
2383
Takk, jeg spurte bare av ren nysgjerrighet, fordi tallet, for meg synes lavt. Ifølge regnskapet hadde selskapet en TCE på USD 9500/dag i 4.kvartal, kun ca. USD 1000/d under tidens reiserate, så da bør vel ditt tall i alle fall fremkomme som netto, etter at de har forgrepet seg. Og det blir det penger av! Jeg synes forøvrig jeg så tallet tyve på antall skip, etter nyinnkjøpet, men er litt i tvil.
Thegoldenone
08.03.2021 kl 22:07
2422
Men jeg har trukket fra breakeven raten på 6500. Kun det over er profit. Så la oss si de klarer 16500 spot nå. Da blir det 10.000$ per skip per dag i ren profitt før tjuveri ;) mener de har 19 skip nå. Men rett meg om jeg tar feil i det jeg skriver. Matte var ikke min sterkeste side
Thegoldenone skrev Longsit håper på en lavere ny inngang, ingen tvil om det :)
Disse Supra ratene kommer nok godt ned nå
High freight costs is already causing issues in the supply chain, and although near term this is inevitable, the market has a way of bringing such inefficiencies under control, until once again supply and demand gets out of sync. The fact that charterers are seeking Capesize ships to transport cargoes destined for Supramax ships that are almost 1/4 the size of Capesizes just to save on costs, is a great testament of the rapidly increasing importance of freight costs, the impact on shippers and eventually on consumers alike.
High freight costs is already causing issues in the supply chain, and although near term this is inevitable, the market has a way of bringing such inefficiencies under control, until once again supply and demand gets out of sync. The fact that charterers are seeking Capesize ships to transport cargoes destined for Supramax ships that are almost 1/4 the size of Capesizes just to save on costs, is a great testament of the rapidly increasing importance of freight costs, the impact on shippers and eventually on consumers alike.
Tenker Jin klarer 13 -14k nå
Tallene dere opererer med er ikke reelle for Jin, Jin ligger bakerst i kjeden og får de dårligste ratene.
Ikke for å være festbrems, men glem de høye ratene dere regner med, Jin tjener uansett masse penger nu, men et lite hyggelig papir når ting bikker ned igjen, noe som trolig kommer nå.
Tallene dere opererer med er ikke reelle for Jin, Jin ligger bakerst i kjeden og får de dårligste ratene.
Ikke for å være festbrems, men glem de høye ratene dere regner med, Jin tjener uansett masse penger nu, men et lite hyggelig papir når ting bikker ned igjen, noe som trolig kommer nå.
Redigert 08.03.2021 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
Lim Gordon
08.03.2021 kl 22:21
2405
Det var fint å få dine tanker om det, så får vi bare se når tallene kommer. Ingen grunn til å drive dommedagsvirkomhet, jeg er optimist av natur!
fin drøm!
Det er ikke dommedags profeti, 13-14 k i Jin er ikke lite på bunnlinjen, vær moderat optimist når du regner inntjening i Jin, eller blir du skuffet gang på gang og får det bare rett i trynet om en for bull.
Lim Gordon
08.03.2021 kl 23:08
2345
Som tidligere nevnt, jeg tar utbytte som en bonus og tror det nå blir bra i Jin. Jeg har drevet handysize bulkere i mange år og har aldri vært borti noen som har drevet så bra som brødrene Ng. Husk de har også holdt på i mange år nå. USD 6500/dag «break even» er eksepsjonelt og lar seg ikke gjøre med dårlig vedlikehold. De kjører, etter all sannsynlighet, med en relativt stor kinabesetning og tar all proviant, reparasjoner og reservedeler i Østen. Og de har klart å beholde kontroll, betale ned skip og holde «off hire» til 98-99 %. Med bare en utvanning! Flinke folk, jeg gleder meg til fortsettelsen! Og til dem som tror at de er eksepsjonelt urededelige, sammenliknet med rederier fra andre land, tro om igjen. Det brukes mange triks i den bransjen for å skjule at det tas litt ekstra fra kassen
tankardjr
09.03.2021 kl 03:34
2221
14 til 15 tusen dollar i snitt for Q1 ja. Det er fordi ratene lå på 10 tusen store deler av januar. Jinhui burde sparke sin skipsmegler hvis det er slikt at jinhui får lavere rater i Asia og østen. Selvfølgelig er det ikke slikt. Baltic dry indeks er snitt for hele kloden og ikke Asia. Men nå har det vært et sterkt marked i Asia så det blir nok lite fratrekk på snitt BDI for Q1. Men som sagt ratene har ikke vært på 20 tusen før nå i mars og 10 tusen i januar ergo 15 tusen er en bra spådom hvis ratene holder seg på 20 en stund til i mars.
Har fulgt dette selskapet i alle år, i grove trekk kan en slavisk trekke fra 20-25% på Jin sine oppnådde rater på Bsi indeksen,
Jin klarer nok 13-14k q1
En grund til å være skeptisk i Jin aksjen er at det sitter folk rundt om nå og tror at Jin tjener 20k/skip, det er langt unna sannheten og når q1 kommer begynner surmulingen og gaukingen og en får en kursbevegelse få ønsker.
Jin klarer nok 13-14k q1
En grund til å være skeptisk i Jin aksjen er at det sitter folk rundt om nå og tror at Jin tjener 20k/skip, det er langt unna sannheten og når q1 kommer begynner surmulingen og gaukingen og en får en kursbevegelse få ønsker.
Redigert 09.03.2021 kl 07:35
Du må logge inn for å svare
bulkinvest
09.03.2021 kl 08:23
2098
Bli det 14 k første kvartal skal vi være godt fornøyd, det fører til et inntjening vi ikke har vært i nærheten av på 10- 12 år og vil gi boost til aksjen og ingen surmuling fra oss som har vært med her siden den gang
Spørs hva de sier, de som fabler om 20k
Vel, så er det noen som har urealistiske forventninger og som selger seg ut i skuffelse, mens andre ser at inntjeningen er god nok til å forsvare klart høyere kurs enn dagens. Legger en først til grunn at tørrbulk er i en oppgangsfase, vil kursendring som følge av individuelle investeringsbeslutninger uansett bare være kortsiktig støy.
skvisen
09.03.2021 kl 09:59
1977
Det er vel ingen som fabler om snitt rater på 20K for Q1.
Derimot skip som sluttes på dagens rater bør ligge på rundt 20K. Dersom ratene holder seg ut mars havner vi på snitt Q1 på ca, 16K. Jin litt under dette så forventer rundt 15K. Noe av det som var gledelig ved Q4 var att ratene Jin oppnådde nærmer seg indeksen og forskjellen har aldri vært mindre. Kina forventer vekst på 6% i år så forventer att trenden fortsetter med lite rate forskjell.
Hold på aksjene og vær tolmodig, ingen med vettet i behold som selger med dagens inntjening.
Derimot skip som sluttes på dagens rater bør ligge på rundt 20K. Dersom ratene holder seg ut mars havner vi på snitt Q1 på ca, 16K. Jin litt under dette så forventer rundt 15K. Noe av det som var gledelig ved Q4 var att ratene Jin oppnådde nærmer seg indeksen og forskjellen har aldri vært mindre. Kina forventer vekst på 6% i år så forventer att trenden fortsetter med lite rate forskjell.
Hold på aksjene og vær tolmodig, ingen med vettet i behold som selger med dagens inntjening.
Lim Gordon
09.03.2021 kl 10:00
1978
Denne har nok mange øyne rettet mot seg i øyeblikket, og flere for hver dag som går. Det skal ikke mye uoppmerksomhet til, før toget har gått.
Ikke vet jeg, tviholder på aksjene selv , solgte riktignok 20% på 7 kr men har kjøpt de tilbake på 6kr.
Eagle bulk som er det mest sammenlignbare går så det griner om dagen, så hva som er feil i Jin på 6kr skjønner ikke jeg,.
Eagle bulk som er det mest sammenlignbare går så det griner om dagen, så hva som er feil i Jin på 6kr skjønner ikke jeg,.
Redigert 09.03.2021 kl 10:15
Du må logge inn for å svare