Nybygg utenfor Oslo som investering

kroles
04.03.2021 kl 15:26 3095

Vurderer å investere i et nybygg utenfor Oslo (typ Bærum, Drammen, Sandvika) og ønsker å høre litt erfaringer om denne type investeringer. Eksempel: kjøper nybygg i 2021, men det er ikke ferdigstilt før 2024. Tar utbyggerne utgangspunkt i salgspris for 2024 eller vil man potensielt kunne tjene prisoppgang i årene man venter på ferdigstilling? (Skjønner at dette varierer fra prosjekt til prosjekt, men ønsker å høre om erfaringer). Tanken er å leie ut boligen i 2024 når den står ferdigstilt og selge 5 år senere.

Opplever at nybygg er veldig overpriset. Er det egentlig noe å tjene her eller burde man heller kjøpe en brukt bolig som investeringsobjekt til utleie?
sondresb
07.03.2021 kl 07:48 2936

Utbyggerne tar det de kan få, ingen gratis lunsj. Dog ofte litt lagg - så siste måneder har det var overtegning på alt av små selveiere i nybygg, tror jeg (eksempelvis Fyrstikkbakken der jeg selv har tapt tapt to runder loddtrekning - og de har justert opp noe, men ikke ekstremt - men sikkert fortsetter i trinn tre). På grunn av lagg kan man risikere å betale for mye når det snur/flater ut (og å sette prisene ned igjen sitter ofte langt inne, så salgstakten går typisk ekstremt ned i stedet for at prisene på nytt gjør det).

Men man tar jo en risiko når man kjøper nå med levering i 2023. Akkurat nå antakelig med god risk/reward, men likefullt bør man jo få betalt for den. Historisk (fra midt på nittitallet til nå) har det jo vært god butikk, og regnet som avkastning på EK har også kjøp/style/salg-før-innflytting vært ekstremt gunstig (har selv kjøpt en slik resalgsleilighet og har også kjøpt i nybygg). Men det er jo fordi markedet har gått opp, ikke fordi utbyggere feilpriser. Så fort som det går opp nå, kan vi få en korreksjon om ikke alt for lenge - men å time det eksakt er rimelig umulig. Å se på omslag i OnkelS-indeksen er vel det nærmeste man kommer ;)

Ellers ang. utenfor Oslo har jeg ikke veldig tro på områdene du nevner (mulig unntak for Drammen), da jeg synes prisene er for lite forskjellige fra Oslo og jeg vil tro det er vesentlig mindre sikkert å få leid ut på kort varsel. Type Sarpsborg kan nok muligens få bedre yield enn Oslo og med riktig beliggenhet ikke ha veldig mye større risiko for å stå tomt (Sykehuset er vel nøkkelen her, uten at jeg er veldig lokalkjent - er kanskje en høyskole også?).
Klodrik
07.03.2021 kl 10:51 2832

Med nytt regionsykehus (5000 arbeidsplasser) under bygging 400 meter lenger nede i gata, bør vel dette prosjektet i Drammen være midt i blinken for deg trådstarter?

https://www.finn.no/eiendom/nybygg/prosjekt?finnkode=206846464&location=1.22030.20110&sort=PRICE_ASKING_DESC&stored-id=5952979&page=4
Pervorisk
07.03.2021 kl 11:25 2804

Når Follobanen er klar mot slutten av 2022 tar togreisen Ski - Oslo S 11 minutter.
Omtrent samme reisetid som med T-bane fra f.eks Løren/Økern til Jernbanetorget.
Merkelig at dette ikke er utsolgt....
https://magasinparken.no/
Neida, jeg jobber ikke for Solon - relax:-)
Traktor94
07.03.2021 kl 13:21 2730

Og ikke glem Ås. Når Follobanen er ferdig blir det mulig å kjøre Ås-Oslo S på bare 15 minutter!
sondresb
07.03.2021 kl 19:47 2587

Slik det allerede er fra Lillestrøm. Det er ikke slik at alle drømmer om å bo på Lillestrøm av den grunn. (LSK er mitt lag og jeg har familierelasjoner dit og liker i og for seg stedet, men har aldri vurdert å bosette meg der.)
Klodrik
08.03.2021 kl 10:55 2399

Nei - å tjene noen kroner der er greit, men minst ett lag i Eliteserien må være et krav der man skal bosette seg - vil nå jeg si :-)
sondresb
08.03.2021 kl 14:24 2309

Dårlig argument for å flytte til Ås ;) Dessuten regner jeg med at du har fått med deg at LSK er tilbake i Eliteserien? :-P