REC - Forside og stor artikkel i dagens FA

Sa2ri
REC 12.10.2018 kl 07:13 12281

REC har fått æren av å pryde dagens forside av Finansavisen (FA), og har i tillegg fått en og en halv side inne i bladet. Styreleder Jens Ulltveit Moe har (i følge avisen) gått på et tap på 560 MNOK på sin investering i REC (og Brasil satsingen hans). Han er intervjuet og i kjent stil er det ikke mye positivt som kommer fra den karen. FA har også snakket med Jonas Meyer (SB1M) som heller ikke er veldig positiv til kursutviklingen.

Ser nå at også e24.no har lagt ut denne storyen: https://e24.no/boers-og-finans/jens-ulltveit-moe/investor-jens-ulltveit-moe-har-tapt-en-halv-milliard-paa-rec-i-aar/24463889

Jeg tror derfor det kan bli nok en tung dag for aksjonærene i REC, men ønsker alle lykke til med sine investeringer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
questi
13.10.2018 kl 01:53 5650

REC er shortet for 200 mill aksjer, på kurser på ca 0.6 :D

Den artikkelen var bearbeidet for flere uker siden, og de timet til en dag da det var børskrakk med å publisere det i håp om en salgsrespons..
Litt respons ble det vel 40 mill aksjer i dagsvolum (mot 80 mill på normalhandel) :)

Neste uke tror jeg de fullfører trekket :))
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
milk
13.10.2018 kl 07:41 5530

REC blir omtalt som solselskapet fra helvete. Investorene synes nå oppriktig synd på JUM. Tviler på at det hjelper på aksjekursen :-) Vil vi noen gang se REC over krona igjen? Vil Q3 føre til en ytterligere grusing av kursen? Det knytter seg uansett en viss spenning til den videre guidingen for 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
kongkveite
13.10.2018 kl 08:03 5490

Blir sikkert kjekt for dem å telle pengene sine på en utbrent klode...
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Aldara
13.10.2018 kl 09:35 5359

Ikke synes synd på gamle Erik.
Tror dere han er rundhåndet eller garva businessmann..?
Han klipper til snart!!
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
InnerTier
13.10.2018 kl 10:25 5259

MCAP123,
Når REC-nøden synes aller størst - pga handelskrigen spesielt, finner oftest forenelighet sted - mulighetene er grunnleggende og bunnsolid tilstede.

Investorene i China blør kritisk - fases ut fra det gode lag fordi "at the end money always talk - simple as that".

Det er ikke bare REC som er "trade war" betydelig kneblet, alle med vesentlige og avtalefestet China kontakter/kontrakter er det.
Alle China handels aktiviteter over hele "fjøla" opplever sterk stagnasjon. Dog er det kun for China-investorene handels krigen er kristisk truende og ødeleggende.

China kan umulig "fase ut" USA med monkey adferds "omveier" i tredje ledd, det vil komplisere verdensbilde enormt - direkte konflikt truende - faktisk t.o.m. på korteste sikt..

Hissig chinablod som nærmer seg gatene nå, eller........ :) ? Når var det man skulle kjøpe ifølge W.B :) ? Kan REC være innafor ...?
Jeg går inn nå, begynte med 200` til 0,51 fredag, og øker i alle fall til en mill i løpet av oktober - minst.

God helg!
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
13.10.2018 kl 11:25 5165

InnerToer tar en for laget, og sørger for at stemningen er god og optimismen rår også i dag. Og en gang spilte da også orkesteret lystige toner på øvre dekk mens Titanic sank til bunns.

REC annonserte til sine ansatte i ML fredag 21/9 at de ville bli oppsagt til 1/10. Litt av en helg for dem, og det gikk da heller ikke upåaktet hen i amerikansk presse. Uansvarlig eller ikke, det er nå sånn REC drives. REC-ledelsen kom på banen mandagen etter, og annonserte at selskapet likevel har ut november på seg, og at styret ville ta en avgjørelse til da.

Det er alvor når REC's Vice President 25/9 sier “We’re chasing everything we can to try to survive.” Så hvis dere har opplevd arbeidslivet, prøv også å forstå hvordan 200 ansatte i ML føler på alvoret hver dag, i stedet for å komme med banale utsagn om at sola kommer til å være der i fremtiden også, og at kineserne kan ikke rule solarverden alene fordi verden skriker etter mer av RECs svært ulønnsomme secondgrade FBR-polysil.

Styret kan komme til å ta en avgjørelse om å stenge ML til 24/10, og publisere denne i forkant. Så slipper verden å se forferdelige tall i guiding for Q1-2019. Det skjer at REC kommer med pw inn i siste uke før Q-presentasjon. 12jul2017 sende REC ut børsmelding om CTO sitt skattekrav på 30MUSD, åtte dager før Q2. For øvrig ankom kravet den gang allerede ultimo juni, men ble skammelig nok ikke børsmeldt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Overogut
13.10.2018 kl 12:16 5050

Innlegget er slettet
Trump knuser våre sparegriser og stjeler Europas penger for egen og USA’s kortsiktige vinning!?
Men den som har prøvd å tisse i buksa for å holde varmen på en kald vinterdag vet at det ikke vil bli noe suksess in the end... For dere REC aksjonærer får vi håpe han kommer til fornuft før det er for seint!
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
milk
13.10.2018 kl 12:51 4965

Yepps! Før det er over og ut.....
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.10.2018 kl 13:11 4373

Forstår ikke denne krismaksimering, så enkelt kan det gjøres.
Alternativt kan man velge å stenge helt for å spare både kostnader og risk - et valg vi tar for om vi ønsker å være med på polysilicon eller ikke. Butte genererer store nok overskudd. Både verdien av Butte og EBITDA-overskuddene de generer tilsier en aksjekurs tre-fire ganger høyere enn dagens aksjekurs. Fjerner vi ML fra regnestykket blir det bedre synlig. Det er Butte, ikke Moses Lake, som er REC Silicon i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 09:28 4133

REC's Vice President 25/9 sier “We’re chasing everything we can to try to survive.” Høres bra ut. Høres ut som de fått ut fingern og lagt vekk all prestisje. Nå jakter de altså alle muligheter for å unngå stans Moses lake. Det må bety at de jakter faste avtaler med Taiwan og i tilfelle gir dem en superdeal for å oppnå dette. Hvis Taiwan skal ha sjanse å overleve blir det nok et tilbud det blir vanskelig å si nei til. Husk at Taiwan wafer ligger tynt an for tiden men det er forventning innen industrien om at regjeringen på øya vil støtte industrien da de har ambisiøse solarmål (20 gw) og nok gjerne vil beholde dim solindustri. At rec jakter alt må også bety at de i sine samtaler ned jv partner drøfter fordypet samarbeid. Det kan også bety at de vil selge Butte. Det var alternativet i våres hvis obligasjon ikke kom på plass og en jobb ble gjort med å hente inn indikative bud. Butte er må refinansiert og klart for salg ved kun ta en telefonrunde til tidligere budgivere. 3-400 million usd har blitt nevnt som nivå på indikative bud men det er nok å forvente at en ev reel budrunde vil gå noe høyere. Så kan de også velge å stanse ML å avvente bedre tider for ML. Uansett flott at de fått litt ild i bakende. Det skulle også kunne komme et tilbud etter Q3 for å ta rec av børs. Ser andre skribenter her på forum spekulerer i det og deg er spennene at som nevnt jum nylig satte sammen en investorgruppe for å kjøpe morske skog. Det feilet men de var ikke langt unna. Nå ser jeg det var tålmodig1 som skal ha cred for å hentet noe ab skrev på shareville om dette. Takk for øvrig til short Nemi for å stor energi grave opp alt negativt. Tror vi har full oversikt over det negative nå, men tror mange tapt oversikt over mulige positive utfall. Så prøver med dette å vise at rec trass alt er et selskap som opererer i fremtidsrettede bransjer ( sol, semi grade og silangasser). At Fbr solpoly ikke går at selge er som kjent ikke produktets skyld med politiske beslutt. Hvis rec bare får anledning at konkurrere er deres produkter meget konkurranse dyktige. PG her er siste håpet at det skjer noe i Trade war. Diskusjoner pågår hele tiden då muligheten er der.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
milk
14.10.2018 kl 10:03 4091

Endelig et "matnyttig" innlegg! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.10.2018 kl 10:17 4064

Hei mCAP!

Jeg kjøpte 1000 REC-aksjer i vår. Jeg er nå blitt litt redd for at REC-kursen skal krakke. Jeg leser børskommentarer i avisen før jeg skal legge meg. Jeg ser at dere kan mye og REC også her. Så jeg lurer på om det kan være lurt å selge nå, tro? Jeg har også tenkt på høyrentekonto. Hva bør jeg gjøre? Er litt engstelig for tiden, og er takknemlig for gode svar.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
bel68
14.10.2018 kl 11:03 3997

Kan begynne å lure alder og iq på enkelte inne på ho no ..........nemi's
I dag kl 10:17
63
MCAP123 skrev
REC's Vice President 25/9 sier “We’re chasing everything we can to try to survive.” Høres bra ut. Hø..
Hei mCAP!

Jeg kjøpte 1000 REC-aksjer i vår. Jeg er nå blitt litt redd for at REC-kursen skal krakke. Jeg leser børskommentarer i avisen før jeg skal legge meg. Jeg ser at dere kan mye og REC også her. Så jeg lurer på om det kan være lurt å selge nå, tro? Jeg har også tenkt på høyrentekonto. Hva bør jeg gjøre? Er litt engstelig for tiden, og er takknemlig for gode svar.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 11:18 3974

Ha ha spør en voksen du stoler på vad du skal gjøre. Livet er et usikkert prosjekt. Unngå unødvendig lidelse og prøv å gjøre noe bra hver dag så sprer det seg som ringer på vannet. Ved å kjøpe aksjer i rec har du hvert fall vist en vilje å gjøre noe for miljøet. Du har da gjort mer enn mange voksne. Sammenligne gjerne FN klimapanel rapport og statsbudsjett som kom samme dag så ser du at mange voksne ikke tar ansvar slik som du har gjort. Ikke kjøp flere ( ikke kjøpe fler enn du har råd å tape) men hold på de du har. Kanskje kommer ledelse på Q3 eller onkel jum med noe spennende nytt etter Q3. Uansett skal du vite at de fabrikker rec eier har kostet mange penger og at de er verdt mye mer en de voksne sier. Mange voksne lyver for å lure fra deg dine penger. Husk bak sky er det alltid sol og ved å eie aksjer lær du deg mye rart om økonomi, politikk og om verden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Overogut
14.10.2018 kl 15:36 3790

Nemi; Håper og tror dette var et ironisk innlegg!?
Hvis du ikke sover godt med en innsats på hele 1 200kr. Bør du absolutt selge og holde deg vekke fra aksjemarkedet i all fremtid!?
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
14.10.2018 kl 15:42 3769

Helt konge, mCAP! Tusen takk for svar. La oss ha trua sammen! Jammen ikke greit å skjønne seg på alt her, og ikke rart man blir litt nervøs når analytikeren i toppen sier til avisen at aksjen kan falle noe mer. Ser du skriver om en ab som virkelig har trua. Leste om han, slik du viser til. Han sier han er topp100 i REC, også så sier han at all småsparerne fortjener å tape pengene sine siden de ikke tar opp kampen mot shortsene. Hæ?! Den skjønner ikke jeg, altså. Jeg har også lett litt rundt på internetten, men finner faktisk ingen positive ting å lese om REC. Men ser at det her inne blir linket inn mye rart som jeg antar kanskje ikke er så bra? Au da, i så fall.

Heretter stoler jeg mest på deg, fordi du har nok rett når du skriver at sola er der fremtiden også.

Disse P/B og P/E har jeg hørt skal finnes i alle fabrikker på børsen. Vet du hva dem er i REC også? Ikke tall, please. Men skikkelig bra, hva? Eller bare bra?

Hvem er onkel jum forresten?
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 15:45 3759

Jeg sa at du skal snakke med en voksen du stoler på og ikke voksne på Internett OK? FA har også snakket med Jonas Meyer (SB1M) som heller ikke er veldig positiv til kursutviklingen.
Han snakker om ny kapasitet ( hvilket altså er modifisert Siemens) i Kina bygges til 13 usd. Rec cash cost Q1 med 50% drift var 9,4 usd. Er heller ikke mye av denne nye kapasitet som kommet online. Tar tid å bygge i Kina også. Den gamle kapasitet ( mesteparten ) må fases ut da den har en langt høyere cashcost. Dette betyr bare at i en konkurranse situasjon hvor vi får konkurere på like vilkår er rec meget konkurranse dyktig ( thats all i am saying).
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Randers
14.10.2018 kl 17:07 3627

*Nemi, nå har jo også jeg begynt å handle.

Jeg syns du skal støttekjøpe minst 20 aksjer i morra - slik at ikke jeg får
svi fordi ingen gidder stå på for å holde kursen oppe !!!!!!!!!!


ps. glemte en sånn figur, redigerer den inn

hei, serru` hatten -------> ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.10.2018 kl 21:22 3403

Rec vil ikke selge Butte, det er deres økonomiske " lifeline " , men de kan legge ML " på is " og kun ha en håndfull ansatte som vedlikeholder reaktorene etc. slik at de kan starte opp på kort varsel. Overskuddet fra Butte kan da finansiere 49 % i Yulin ila. en 3 års periode.
Flere scenarioer her....konkurs er ikke et tema, ML kan stenges ( nedskrivninger ) Butte og Yulin drives videre, alle parter vil tape på en konkurs, oppkjøp er også en mulighet. Investorer går nå inn i solparker og ikke waffer fabrikker, men råvarene må fortsatt leveres...

Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Polygon
15.10.2018 kl 08:53 3143

“Analytikeren sier at selskapet har veldig lite kontanter og med en potensiell skattesak hengende over seg, står de i fare for å bryte betingelsene i obligasjonslånet allerede før jul.”

Stemmer dette virkelig?

http://www.recsilicon.com/RECSilicon/media/RECSilicon/site%20files/2018%20Bond/Securities-Note-REC-Silicon-ASA-NO0010820590_Final_-dated-September-26,-2018-with-appendix.pdf

s. 16 “Call option: […] Early redemption option due to a tax event:

If the Issuer is or will be required to gross up any withheld tax imposed by law from any
payment in respect of the Bonds under the Finance Documents pursuant to Clause 8.4 “

s. 16 “Early redemption option due to a tax event:

If the Issuer is or will be required to gross up any withheld tax imposed by law from any
payment in respect of the Bonds under the Finance Documents pursuant to Clause 8.4

(Taxation) in the Bond Agreement as a result of a change in applicable law implemented after the date of these Bond Terms, the Issuer will have the right to redeem all, but not only some, of the Outstanding Bonds at a price equal to 100 per cent. of the Nominal Amount. The Issuer shall give written notice of such redemption to the Bond Trustee and the Bondholders at least twenty (20) Business Days prior to the Tax Event Repayment Date, provided that no such notice shall be given earlier than 60 days prior to the earliest date on which the Issuer would be obliged to withhold such tax were a payment in respect of the Bonds then due.“

s. 26 Means an event where the Tax Liability is settled with a final and enforceable judgement resulting in favour of the Norwegian tax authorities with an amount payable by the Issuer equal to (or higher than) USD 100,000,000, unless the Issuer, within 90 days of such final and enforceable judgement, has received (in new equity or Subordinated Loans) an amount equal to such payable amount in respect of the Tax Liability less USD 30,000,000 (being the estimated potential Tax Liability).



Lånebetingelsene vil altså kun brytes, og kreditorene kunne kreve lånet tilbakebetalt dersom futen krever over $100 mill og REC i løpet av 90 dager ikke klarer å redusere utgiftsposten til under $30 mill. REC regner med at futen maksimalt kan kreve USD 26 mill pluss $4 mill i renter. At REC kommer i brudd med lånebetingelsene før jul er derfor svært usannsynlig slik jeg vurderer det.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
15.10.2018 kl 08:57 3121

Da er uka i gang. Og hva i all videste verden skal REC leve av? Dere som venter at ASP skal øke.

https://www.digitimes.com/news/a20181012PD212.html

China polysilicon makers start production at new plants

Some China-based polysilicon makers have started production at new plants established in regions offering lower production costs, which is expected to send product pricing further declining amid weak demand, according to industry sources.

The lower production costs are enabled by lower power prices in the regions where the new plants are located, the sources said.

While the market sees tight supply of mono-Si PV modules with power output of over 300W, demand for poly-Si modules remains weak, the sources noted.

Due to decreased demand in China, global additional PV installation in 2018 is estimated at 83GWp, slipping 15% on year, but the capacity will then keep increasing to 111GWp in 2023, the sources cited International Energy Agency as indicating.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
nemi's
15.10.2018 kl 14:11 2924

Sender dere enda en av dem dere ikke liker å lese. Prøv så å skrive noe fornuftig om hvordan REC skal kunne gjøre solar investeringer utover second grade kvaliteten de tilbyr, og til FBR cost 15$/kg, og som ikke etterspørres i markedet som heller ikke finnes. Hvordan skal finansieringen skje, hvor, av hvem?

...achieve production capability of approximately 80% mono-crystalline grade polysilicon... production costs to around US$6.80 per kilogram...

https://www.pv-tech.org/news/daqo-targeting-polysilicon-production-costs-of-us6.80-per-kilogram-in-2020
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.10.2018 kl 20:53 2684

Kinesiske subsidier ( daqo heavy subsidiert strøm) er ikke det samme som reel cash cost. Er nok grenser for hvor mye som lar seg subsidiere på denne måte. Regner med at de ikke ønsker å gå all inn for planøkonomi. Gikk ikke så bra i lengden i USSR allikevel det så bra ut i 5 års planen. Så skal man nok som alltid ta statistikk og «fakta» fra den kanten med en klype salt. Dette ble påpekt av Rec selvt Ifm Q presentasjon. Rec produserte til 9,3 usd Q1. FBR er ikke bare konkurrent men også kompliment til Siemens . 50/50 blanding er optimalt ( som karsk og jalla cola). Meget cost effektivt. Ser at daqo took a beating på wafer: «However the company did not escape entirely unscathed, and announced in September it would halt the production of silicon wafers entirely due to developments in Beijing, a decision which cost it an estimated $21.6 million in fixed asset impairment and restructuring costs and which affected 430 MW of wafer production capacity and around 450 employees in Chongqing.». Ikke så greit når du ikke blir subsidiert. Kilde er pv magazine og det står også i artikkel ? om hvordan Trump og co vil reagere på åpenlys statsstøtte til daqo.
Redigert 21.01.2021 kl 00:47 Du må logge inn for å svare