GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021


Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Smisen
04.03.2021 kl 19:52 27818

Golden er ned 4,3% i US

Se litt på handy/supra/panmax. No problem spør du meg. Er du klar over at over en fire årsperiode skal Vale i Brasil øke produksjonen fra godt 300 mill tonn til 400 mill tonn i året? Australia går på full kapasitet og 3 generasjon gruver vil få et kostnadsnivå på 40-50 usd/ tonn. Og de har ennå ikke begynt. Vale ble hindret i damulykken i 2019 og er først nå på full track fremover. Ikke utenkelig at Gogl og Fredriksen har lagt et skikkelig gullegg her. Det hadde jeg ikke tenkt for en måned siden!
Mollen
04.03.2021 kl 19:56 27806

Enig Longs. Dette er ikke realistisk. I hvert fall ikke i 2021. Kapasiteten på malmproduksjon er ikke stor nok. Flaskehalsen ligger i produksjonsleddet, ikke i transportleddet pt. Jeg tenker at vi ikke er tjent med superrater. Da begynner bare kontraheringen av skip...


Eller er vi det...? GOGGEN drar inn 100K for dag og utbytter deretter, ESG nede for telling og 10-åringen på full fart oppover. Kan fort bli bra pris i papiret da...
Redigert 04.03.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare

Tror a-mollen har et poeng her. Se den gigantboomen på Soya, hvete og mais som har vært de siste tre månedene. Derfor det store rally i småbulk. Den store driveren i storbulk - særlig newcastlemax viser veien. Se på 2020 sin periodeslutning i går ser du tegninga. Gogl på 53- tallet ser ut til å være et røverkjøp. Alle stjerner aligned. Ingen conflict of interest. Kamsarmax i full fart. Dette kan bli svært bra. Med fornyet flåte, mindre vekt på marginale panmax og capesize som er på vei ut uansett. Husk at malmbåter holder bare Max 15 år. Ellers går malmen rett gjennom bånn og båten synker.

Snakker du til meg?
Sier ikke at det ikke skjer, jeg har som sagt sett over 100k før, for en mannsalder siden, men de siste 10 årene har jeg lært i moderere meg og være realist.
Farer som dette vil ALLTID lure og dukke opp som troll i eske
https://www.tradewindsnews.com/shipyards/rio-tinto-lines-up-chinese-yards-for-800m-dual-fuel-bulker-binge/2-1-973370
Men det er klart, det ser meget bra ut i Gogl nå kortsiktig, nesten litt for godt, er også derfor jeg ikke trader denne aksjen mer men kun holder, plutselig kommer et kjempebyks i aksjen når en minst aner det.

Om 1/2-3/4 år vil trolig alt av shipping aksjer uansett segment ha løftet seg vesenlig, og de vil tjene masse penger uansett segment.
Shipping er så under investert de siste 5 år, akkurat som olje/olje service at det er nesten uungårlig nå når veksten kommer.
Tror Oslo børs går en meget god tid i møte, stigende renter er ikke et argument for at shipping og olje ikke skal gå, snarere tverdt i mot.
Redigert 04.03.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare

Vi er nok enige her Longsit. Men den store prøvelsen og utfordringen vår er vel å finne riktig selskap?
Første krav er at de har en moderne, versatil tonnasje som vil få full uttelling i det markedet som ligger foran oss. Du har sett et nærmest tektonisk skift i ratenivået på alt utenom capesize som dels begynner å bli litt gammal og ikke passer inn i de nye handelsmønsterene vi ser.
Dels må rederiet vi evt kjøper ha en klar vinkling på at dette skal gå i alle «stakeholdere» sin interesse. Fro, gogl og flng viser hvorfor dette er så viktig for å få god prising.
Mollen
04.03.2021 kl 22:27 27531

Det som støtter tanken om en supersyklus nå er at prisene stiger som faen nedstrøms. Jobber på økonomisiden i anleggsbransjen og vi kjøpte armeringsjærn for 6,5 kr i fjor høst. Nå er prisen 8,5 kr pr kg. !! Malmen er støttet av stor etterspørsel nedstrøms. Jeg tror vi nærmer oss boomen før -08.
Redigert 05.03.2021 kl 03:31 Du må logge inn for å svare

Du finner den igjen overalt. Se Lumberpris i USA. ATH. Trelast Norge er nå varsla 20% stigning 3 måneder før tida. Forhandler halvårsvis. Nå 1.4. Dette ser jo helt utrolig ut. Vi som var vant til å se dr Copper - kobberprisene i Us er lurt helt i stry. Sjekk også en interessant gjennomgang av Cleveland - Cliff på Seeking Alpha. No store på stål. Etter kjøp av AK Steel og Arcillor. Alt går helt bananas. På tørt. Bare et tidsspørsmål før det kommer i vått. Skjønner fortsatt ikke at man ser den gamle trade AG - Østen som benchmark. Marginal etterspørsel er Østen. Marginalt tilbud er Atlanteren. Sjekk aksjekursene på YPF og Petrobras i kveld.
Men capesize er vel mer eller mindre på vei ut. De små er knallsterke som 2020 bulkers meldte i går. Sjekk også Vale sine planer i samme slengen. Dette blir moro!

Sorry. Sjekk småbåtene som nå går 20 k usd +. Og newcastlemax som 2020 slutta i går.
Mollen
05.03.2021 kl 03:29 27316

Ja, du har helt rett Kris ! Forskaling (trevirke), betong( sement), armeringsjærn ++, stiger voldsomt nå ! Ingen får det med seg. Kommer til å bli skrevet mye om til høsten når alle blårussene innenfor Ring 1, som ikke greidde å fullføre vgs. blir edru, får barbert seg og skal forklare inflasjonen.
Redigert 05.03.2021 kl 03:47 Du må logge inn for å svare

Bonanza bananas 🍌

Kina lover sterk økonomisk vekst
Verdens nest største økonomi ser for seg å vokse solid i år, og har satt mål om en vekst på over seks prosent.

Pilteri
05.03.2021 kl 07:33 27182

Hvis den nyheten ikke trigger fall i gogl, ja da vet ikke jeg.

Kina 180dwt steg 20% i går, etterslepet kommer nok gpdt inn på Cape index i dag

Ingen i Norge bryr seg om det Fattig, bortsett fra oss faste 30-40 mann, men det kan jo hende Cowboyene ser litt anderledes på det hele i kveld.

Kina Capen opp nye 5% i dag, 17,5k
Cape indeksen gjør nok et bra byks i dag
Sector
05.03.2021 kl 12:11 26647

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +6,6% TIL USD 14.794/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 6,6 prosent til 14.794 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com
Sector
05.03.2021 kl 13:47 26461

Freight futures am update
Capesize up ~7%
Panamax up ~2%
Flame
05.03.2021 kl 20:03 25967

Det er kun JF som gjelder i shipping, her kommer utbytter med en gang det er mulig.
Størst i cape .
Tonnmil stiger grunnet skikkelig politisk trøbbel mellom Australia og Kina ...Brasil får malmordrene med mye lenger seilingsdistanse.
Gasman
05.03.2021 kl 21:26 25865

Ser ut som Golden Ocean endelig har oppdatert flåtelista. Mye lange kontrakter. Nesten alt på spot eller cape index + premium. Høyere risiko enn faste rater, men om markedet blir som jeg tror, er dette gull!!
Og snart kommer en armada av nye baljer inn🤑
Pilteri
05.03.2021 kl 22:03 25764

Vi noterer 57.50 i USA. Alt tyder på en god mandags morgen for oss som ennå er igjen i goglmenigheten.

Dette var råsterkt.
Gasman
05.03.2021 kl 22:09 25717

Noen som vet når vi overtar de nye skipene?
Sector
05.03.2021 kl 22:27 25691

Herlig å ta helg med oppgang over 5% i USA i kveld!😀👍

Da forventer jeg at Gogl trades en krone under Usa hele dagen mandag, og at Cowboyene alene en dag neste uke banker den et stykke over 60kr.
Redigert 05.03.2021 kl 22:55 Du må logge inn for å svare

Umiddelbart var vel utalelsen til ceo

Lavere break-even
– Det er snakk om 18 ultramoderne fartøyer som passer inn i vår strategi om å fokusere på de største segmentene innenfor tørrlast. Det er tradisjonelt dette som har den største oppsiden når tørrlastmarkedet går, sier Golden Ocean-sjefen.
Han viser til at 15 av skipene allerede er levert fra verftene og dermed kan bidra til kontantstrømmen mer eller mindre fra første dag. Og det i et fraktmarked som overstiger Golden Ocean Groups cash-break-even-rate.

Prisen er attraktiv, og vi senker cash-break-even-raten med 600 dollar til 12.860 dollar pr. skip pr. dag for våre capesize-carriere med dette kjøpet.
For kamsarmax- og panamax-delen av flåten er nødvendighetsraten for å drive skipene i kontantmessig balanse 8.560 dollar dagen.
Rederiet har sikret laster til 66 prosent av sin capesize-kapasitet i første kvartal til en snittinntjening på 18.200 dollar dagen
Redigert 05.03.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Pilteri
05.03.2021 kl 22:59 25580

Fan long du påvirker kursen med all negativiteten. Kom igjen, si noe positivt så vi kommer opp dit vi skal på mandag...😉

Tusen takk for ny tråd

50k snitt 20k break even....... God helg
tankardjr
06.03.2021 kl 07:39 25259

Ikke kjøp golden ocean. Da blir du bare en husmann til en storbonde. Kjøp ship finance istedenfor.

SFL Corporation Ltd. (“SFL”) has a unique track record in the maritime industry paying dividends every quarter since 2004.

With an owned and managed fleet of more than 80 vessels, split between tankers, bulkers, container vessels and offshore assets, SFL’s long term distribution capacity is supported by a portfolio of long term charters and significant growth in the asset base over time.
utaskjærs
06.03.2021 kl 12:04 24985

Har du tro paa bulk, saa kjop Golden O. Det er 100% bulk. SFL har 9 tankskip, 22 bulk, 50 containership og noen bore-rigger. Litt av alt men mest container.
Gasman
07.03.2021 kl 23:40 23853

Veldig på siden i forhold til GOGL, men jeg tror «helikopterpenger» er en kjempedårlig idé. Tanken, slik Milton Friedman lanserte den, var at folk fikk penger direkte under en krise og at dette ville sette sving i hjulene fordi de ville kjøpe varer og tjenester med en gang. Under finanskrisen var det kanskje lurt, men da var det jo ikke mangel på ting å bruke pengene på. Under pandemien derimot, er det svært mange som bruker mindre enn noen sinne fordi det ikke er så mye å bruke penger på! Restauranter, kulturtilbud, reiser og mye annet er utelukket. Det gjør at mye av pengene ikke finner veien inn i produktivitet, men i sparing. For børsene er det knall (i alle fall for en stund), for økonomien - not so much.
Redigert 07.03.2021 kl 23:43 Du må logge inn for å svare

Kraftig handelsvekst
Kina la frem langt bedre handelsstatistikker enn ventet for årets to første måneder i helgen. Eksporten økte med 60,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. De to første månedene slås sammen på grunn av at tidspunktet for kinesisk nyttår varierer fra år til år.
«Dette forteller oss at den globale etterspørselen har begynt å ta seg opp igjen», skriver finansinstitusjonen ING.
En nedbrytning av handelsstatistikkene fra Kina viser at eksportveksten ikke skyldes hjemmekontor og økt etterspørsel fra koronapandemien.
Les også:
Kinas statsminister lover solid økonomisk vekst og økt handel
«Det inkluderer også kjøretøy, noe som viser at forbrukere i eksportmarkedene føler seg tryggere på jobbutsiktene og fast lønn», skriver ING.
Eksporten til USA økte med 87,3 prosent. EU-eksporten var på 62,2 prosent. Eksporten til Japan var på nesten 50 prosent.
Den kinesiske eksportveksten av elektroniske komponenter var på kun 30,8 prosent. Dette skyldes sannsynligvis den prekære mangelen ved fabrikker over hele verden til alt fra smarttelefoner, pc-er og biler.
«Knappheten betyr at eksportveksten vil begrenses og prisene vil øke. Dette kan påvirke produksjonen av veldig mange produkter, noe som igjen vil påvirke handelen for mange land i månedene som kommer», advarer ING.
Importen økte med 22,2 prosent – også denne veksten var høyere enn konsensus. Importen fra USA økte med 64,4 prosent i årets to første måneder.

Dette viser at Kina innfrir forpliktelsene i første fase av handelsavtalen med USA», skriver ING



Redigert 08.03.2021 kl 07:12 Du må logge inn for å svare

Kina capen opp 10% i dag
Får nok et bra løft i Cape indeksen i dag, noe vi blåser i her hjemme, men som cowboyene setter stor pris på.