GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021


Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Ratta
27.03.2021 kl 09:51 5233

Hvordan fordeles kostnaden for forlenget transporttid?
Er det forskjell om skipet har last eller er tomt på vei til å laste? Noen som vet.
Gasman
27.03.2021 kl 12:55 5074

Betalingen er normalt load to discharge, altså er dagene uten last ikke medregnet. Må kontrakten forlenges, er det befrakter som betaler.
Redigert 27.03.2021 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Ratta
27.03.2021 kl 13:50 5021

Så om skipet er på vei til å losse betaler kunden, om skipet er på vei til å laste betaler skipseier?

Rate tailwinds for dry bulk

Container shipping and tankers are garnering the headlines. But as the SCA statistics revealed, there’s a dry bulk angle as well.

The first quarter has already been incredibly strong for bulkers in the Panamax (65,000-90,000 DWT) and Supramax (45,000-60,000 DWT) segments. Rates for these bulkers are at decade-highs.

Nick Ristic, lead dry cargo analyst for Braemar ACM Shipbroking, sees potential upside for both Panamaxes and Supramaxes as a result of the canal accident. Both markets are already tight.

Two-thirds of all Panamax ships sailing from the Black Sea traversed the Suez Canal in 2020 “and for grains specifically, this figure was 73%,” he wrote in his latest market outlook. Braemar expects an additional 7.4 million tons of Black Sea grain to be shipped in the current season. “With Chinese demand for grains still extremely high, prolonged Suez closures could translate to more of these ships taking the long route to the Far East,” he said

BULKERS

Seventy-four bulkers are caught up in growing congestion on both sides of the Suez Canal, according to data.
Bulkers begin to divert from Suez Canal to avoid gridlock

Bulker tracking platform Oceanbolt shows vessels are beginning to divert away from the blocked waterway
arneb
28.03.2021 kl 10:24 4435

Er det noe nytt om rep emisjonen??

Denne linken forklarer noen av farene ved en redningaksjon:
Faren for kantring hvis skipet blir topptungt når en fjerner bunkers og fuel,
eller "sagging": dvs. at båten står på grunn både i baug og akter.
Ved lav-vann vil presset bli enormt på midtskipet med fare for sprekkdannelser evt. total kollaps.
https://youtu.be/OqLcplXYHdA

Eneste måten å få til dette er å lette skipet for vekt..
Kraner må på plass og heise av containerere..
Her snakker vi ukevis
Redigert 28.03.2021 kl 11:41 Du må logge inn for å svare

Er 20.000 containere på skipet?
Tipper en 5-10 tusen containere må av..
Pacino
28.03.2021 kl 12:13 4358

Nå er vel båten konstruert for å losse og laste når den ligger i havn, ser ikke helt for meg
hvordan de skal få av 5 - 10 tusen containere så lenge den ligger på tvers i Suez-kanalen..

Må rigge til med mobile kraner.. de løfter jo av konteinere uten problem.. greia er at det tar ti ganger så lang tid pr kontainer kontra traverskraner som er designet for effektiv lossing av skip

Mulig det kan bli problemer med konteinere midt på skipet da rekkevidden kan bli for langt unna... mobil kraner mister betraktelig løfteevne jo lenger ut fra senter kran...

Og er det 2 fotballbane lengder ut til midten av skipet..
Hmm ja kanskje du har rett Pacino, at det ikke går sånn uten videre :)
Redigert 28.03.2021 kl 13:36 Du må logge inn for å svare

Det er kommet 3 nye skip inn på flåtelisten. Ser ut som det er 1 ncmax (Golden Spray) og 2 isklasse-kmax (Golden Fast & Golden Furious) fra den siste anskaffelsen.. Disse båtene er ikke etter planene ferdig bygget, litt rart at disse havnet på listen og ikke de som allerede ligger til sjøs...

https://www.goldenocean.bm/fleet/#
Redigert 28.03.2021 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Pilteri
28.03.2021 kl 13:32 4377

Skipet har nå begynt å flytte på seg. Spennende å se hva det gjør med ratene i morgen.

Ja ser skipet har flyttet på seg igjen.. flyttet seg 18m igår, nå er det flyttet 29m totalt

Ratene rakk vel aldri å reagere opp.. da det skjedde rett før helgen.. så store utfallet blir det nok ikke.. men hvis skipet blir støkk i ukevis vil i hvertfall panamax ratene gå til himmels..
Beklageligvis ser det ut som skipet kommer seg ut av knipa før plan c inntreffer 👎🤪

La oss si at skipet kommer seg ut i løpet av et døgn.
Det vil fortsatt gi en ratebonus på panamax.. hvor mye er spekulativt kanskje 5-10% over en 2-3 ukers periode..

Hvis skipet blokkerer i ukevis, kan vel panamax få en 20-40% bonus over 1-2måneder
Tipper vilt her nå men ..
Redigert 28.03.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare

Jmf. rapport (se link) i går var 90 av de 318 ventende skipene bulkere. Disse 90 skipene utgjør 6,4 mdwt ut av ~930 mdwt hele bulkmarkedet. Dette er foreløpig bare snakk om en dråpe i havet hva angår tilbud/etterpørsel, og stansen må nok holde på en god stund for at det skal merkes på ratene. Ja, kontraktene kan gå høyt relativt raskt, men dette er ikke rater; rater og kontrakter er to vidt forskjellige ting.

https://twitter.com/Michellewb_/status/1375889703132655618?s=20
rascal
28.03.2021 kl 17:41 4149

Utdrag fra pressemelding fra 18. februar:

"The Subsequent Offering is conditional on (i) completion of the Private Placement, (ii) the Company’s extraordinary general meeting to be held on or about 26 March 2021 (the “EGM“) resolving to increase the Company’s authorized share capital at the EGM and the Board resolving to issue the Subsequent Offering Shares, and (iii) approval and publication of an offering prospectus approved by the Financial Supervisory Authority of Norway, expected to take place in April 2021. The Board may cancel the Subsequent Offering, depending on the prevailing market conditions and considerations of the Company."

Ser ut som april er tidspunktet for å avgjøre dette.


Med alle fornybarprosjektene kommer jernmalm etterspørselen til å fortsette å øke fremover. Dette kommer i tillegg til mange andre infrastrukturprosjekter i USA,Kina og andre land.

https://www.hellenicshippingnews.com/china-production-cuts-wont-end-iron-ore-boom/
KJEPET
29.03.2021 kl 07:57 3514

Bare å se her det, så skjønner man at etterspørselen etter jernmalm vil holde seg høy fremover.

http://www.dce.com.cn/DCEENMO/Products0/Industrial20/Iron%20Ore/index.html

Bulk commodities in China start the week strong: Dalian iron ore up 5%+ , thermal coal up ~6%+, coking coal up ~7%+.

Slapp børs i dag, er nok bare til å grave huet ned i sanden til påsken er overstått...

Cape
Apr 21500 -1125
May 23125 -1750
Q2 22708 -1458

Nå må en nok vente på sommer rallyet før det blir noe fart i ratene igjen. Lettet meg litt på fredag når en fikk en litt for rask rekyl opp. Dog sitter long med det meste. Når en ser hvor irrasjonelt noen handler må en jo bare benytte muligheten når den byr seg. Noen skal vel selg på 58 - 55 og kanskje helt ned mot 53. Resultatet i mai blir hyggelige så gjelder å posisjonere seg i god tid i forkant.

Hva er det du mener skal tilsi det? Nå er jo ratene allerede høye, så noe "fart" er jo strengt sett ikke nødvendig for en videre god utvikling i aksjen.
KJEPET
29.03.2021 kl 11:27 3070

På denne dagen i fjor var cape spot $3765 og i 2019 var sport $3796. Så ratene er rett og slett helt fantastiske, for ikke å snakke om utviklingen i skipsverdiene. I dag tjener vi mer enn på en arbeidsuke på samme tid de to foregående årene. At kursen ikke står over 80.- ut ifra både rater og skipsverdier forstår jeg lite av. Men markedet bestemmer :-)
Redigert 29.03.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare

Aldri helt godt å si hvor ratene går kortsiktig..
sesongmessig er ratene veldig sterke.. de kan plutselig gå opp et hakk til..
Føler aksjen ligger her og samler krefter før den rykker mot 70
Tørrbulk er i starten av en supersyklus som kan vare ut 2023..
Er man ute på fisketur skal man følge godt med er mitt tipps 😄

Jeg mener når CAPE skal nå 50K. For all del ratene er fantastisk at det å er jo ikke urealistisk med en korreksjon før det blir full fræs. Men vedder ikke alle GOGL aksjene på det, men noen få. I supersykluser kan det gå strake veien og doble dagens rater på direkten frem mot høsten. Jeg håper jo på det som alla andre her inne:-))

Mener ikke å si at du tar feil, men lurer bare på hva du mener kan forrårsake en nedgang. Å lande på en konklusjon uten å peke på mulig forklarende årsak->virkning blir litt vanskelig å forholde seg til. Jeg tenker at ordet "korreksjon" impliserer at noe er feilpriset og at prisen skal justere seg til et nytt og 'korrekt' nivå som reflekterer reell verdi, så når du bruker ordet korreksjon tyder det på at du synes at dagens rater/futures/aksjekurs er feil(?)

Redigert
Tidevannet når toppen om 10t så fortsatt håp om å få løs ever green idag
Redigert 29.03.2021 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Mollen
29.03.2021 kl 13:52 2628

De siste årene har snittrater Q3 ligget på ca 3 til 3,5 gangen av snitt Q1. Sånn sett så ligger det an til ratefest senere i år
KJEPET
29.03.2021 kl 14:10 2591

Det er vanligvis rundt disse tider +- 1 uke hvor ratene snur. Så om det snur opp med rater på $19.000 så blir det moro :-)

Alle tar feil om fremtiden, bare se tilbake til FFA før jul om januar og Q1, Q2 2021. Jeg spådde full fart og høye rater i november 2020, fra desember til april, FFA gjorde ikke det. Derfor kjøpt 200k GOGL aksjer til et snitt på ca. 34. Må jo kunne si at de som solgte og så på FFA tok feil om fremtiden:-))
jokke
29.03.2021 kl 14:54 2462

bankersen det var jo en fantastisk inngang, grattis. Hvor lenge ser du for deg å sitte du før du ser toppen og selger?
Bassefix
29.03.2021 kl 15:34 2357

Freight futures am update
Capesize down ~4%
Panamax down ~6%
#shipping #drybulk $BDRY