GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045301

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
05.04.2021 kl 18:06 8914

Ser ut som siste oppgangen på BCI, den 1.apr., har gått helt under radaren. 11.33% opp.

http://www.hyqfocus.com/jsp/bdi.jsp
Pilteri
05.04.2021 kl 18:52 8814

Ser ut som planlagt nedkjøling i kinaøkonomien fremover trumfer den oppgangen....
Golden Goat
05.04.2021 kl 19:25 8729

Første gangen jeg har hørt om det, finner ingen nyheter på det heller, hva refererer du til her?
Slettet bruker
05.04.2021 kl 19:32 8688

Se her, Golden Goat:

https://finansavisen.no/nyheter/portefoljer/2021/04/05/7651447/nedkjoling-i-osten

men de mener i artikkelen at det er nokså forbigående og at USA kommer til å ta opp stafettpinnen.
Slettet bruker
05.04.2021 kl 20:02 8619

Må ikke bry deg om han, helt useriøs.
Men hva er feil med Gøggen i Usa, ser China capen endte på 23 500 dollar 02.04
Kjøper litt ekstra Gøgg i statene på 56,8kr , må da komme et solid løft i ratene etter påske nu.
Redigert 05.04.2021 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
05.04.2021 kl 20:19 8560

Min forklaring er dagens 20%-nedgang i CTRM (meme stock-boble) som smitter over til øvrige sektormedlemmer.

Har finkjemmet både twitter og google.news etter noe som kan substansiere ryktene om 'planlagt nedkjøling' i Kinas økonomi. Intett funnet så langt. Inntil det kommer noe mer informasjon, forholder jeg meg til Kinas FYP og dems uttalte ønsker om 6% vekst for 2021 (ellers, er det konsensus om en forventet økning på 8%). Høres klokt ut, Long.
Redigert 05.04.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.04.2021 kl 20:43 8509

Sikkert bare litt nyhets nervøsitet uten at det medfører alvorlige konsekvenser over tid.
KJEPET
05.04.2021 kl 21:11 8448

Har folk mistet troen i løpet av påsken? Det ser jo bedre ut en noen gang (ref. siste Pareto podcasten med Haavaldsen). Spesielt interessant med skipene som ble bygget under boomen i China 2008, så må forholde seg til EEXI reglene som trer i kraft 1. januar 2023. Men om man ser det "korte" bildet (frem til slutten av 2023) så kan det nesten ikke se lysere ut. Selvsagt kan det dukke på nye sorte svaner (virker nesten mer som en regel enn unntaket for oss drybulk entusiaster). Men i det store og hele bør det kunne bli et kraftig oppsving de neste to årene. Innen shipping er det veldig lange sykluser, gjerne på 12-15 år. Det stemmer bra med et topp nå igjen etter toppen i 2007/08.

For de som vil ha litt "håndfaste" bevis i forhold til China bør en følge med på prisen på iron ore og rebar i China. Her er to linker som sier det meste om dagens situasjon.
Iron ore: https://tradingeconomics.com/commodity/iron-ore
Rebar (spot): http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-927.html

Når dere vet at ordreboken er superslank, og at de største verftene er opptatt ut 2023 med containerskip, så kan nesten ikke dette gå galt. Dermot kan det gå fryktelig bra. At skipsprisene også har gått helt bananas (spesielt ETTER det siste oppkjøpet), og at skrapprisene neste er doblet gjør heller ingenting (https://www.hyqfocus.com/resource/report/1617152654726/report.pdf).

Men jeg er klar over at mange her inne day/swing-trader. De har selvsagt en annen agenda enn de av oss som er langsiktige. Men vi lever godt her inne med forskjellige strategier :-)
Golden Goat
06.04.2021 kl 00:02 8208

Bra podcast der, ja:)
Bassefix
06.04.2021 kl 06:13 8079

Chinese rebar futures up more than 2% to new multi-year highs, as China returns from the holidays. With iron ore prices rangebound and coking coal off its recent highs, steel mills are finally enjoying some hefty profits.
#ironore #steel #drybulk https://t.co/LMdaakSPa4
Kenevil
06.04.2021 kl 09:10 7832

Nå som alle land skal sette igang infrastruktur prosjekter for å få igang aktiviteten så er det klart at det skal og fraktes mye!
Jeg er ikke i tvil iallefall om at det skal bli positivt.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 09:41 7717

Slapp av, dette blir trippel home run
Mollen
06.04.2021 kl 09:43 7696

Utrolig hvor treg den er..
Slettet bruker
06.04.2021 kl 09:45 7684

Må dere roe dere ned... lønner seg ikke selge før kanskje 2025 😄
Slettet bruker
06.04.2021 kl 09:49 7731

Aksjen er bænkers 2023, men når bygging av konteinerskip lager kø etter historisk lav flåtevekst.. ja ser 2025 i kikkerten
Slettet bruker
06.04.2021 kl 09:54 7718

Utbytter og kursløft pose og sekk, impressive success
you name it!

Sånn da har vi hausa nok for idag..
KJEPET
06.04.2021 kl 10:23 7650

Ser mai printer $26000 nå. Om man legger til ca. 22% i snitt premium på spot + tillegg for scrubbere, så blir også Q2 knallbra med et pent utbytte :-). Morsomt med fest som ingen vil være med på. Men det har vel blitt slik i disse COVID tider.
Golden Goat
06.04.2021 kl 10:33 7603

"Plugging in 2022 dry bulk freight forward agreement (FFA) contract rates and implied 2022 container rates to my model, I forecast base case revenues for 2022 at $598M, implying 2022 EPS at $13.24. But many analysts including myself believe that capesize rates are likely to far exceed what is currently priced into dry bulk FFAs and for that reason I have added a bull case scenario to my model that I believe to be the more likely scenario.

Joakim Hannisdahl, who has been ranked by Bloomberg as the #1 shipping equities analyst for 3 years running and who I can attest to having been incredibly prescient about shipping markets in recent years, sees capesize rates MUCH HIGHER for the balance of 2021 and throughout 2022..."

Kilde: https://seekingalpha.com/article/4417748-navios-partners-merger-complete-ready-for-the-next-double
Slettet bruker
06.04.2021 kl 10:34 7604

Fra spøk til alvor, ja treg, trodde ratene er bra opp idag.. tror jeg feil?
Redigert 06.04.2021 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Gasman
06.04.2021 kl 10:43 7587

Ja.
Ratene er opp og børsen er grønn. Alt er på stell, men det er en eneste ting som gjør at vi ikke ser et godt kursløft i dag. Det har tre bokstaver: U, S og A.
Jeg tror ingen helt skjønner hvorfor tørrbulk har vært så surt på andre siden av fjorden i påsken, men det legger helt klart en demper.
Men fundamentalt kan jeg ikke se noe som ikke tilsier at vi skal oppover.
KJEPET
06.04.2021 kl 11:38 7426

Foreløpig ligger Q2 FFA for cape langt over #1's estimater fra 23. mars :-)
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1374435401771806736
Slettet bruker
06.04.2021 kl 12:09 7334

60 next :-)
.....
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +5,6% TIL USD 20.962/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 5,6 prosent til 20.962 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.

Martin Brennmoen martin.brennmoen@tdndirekt.com

Infront TDN Direkt
bankersen
06.04.2021 kl 12:20 7294

Helt merkelig hvordan folk handler GOGL, alle visste jo det ville komme en grei oppgang i Cape. Når aksjen ikke gikk benyttet jeg anledningen til å kjøp på 58+ tidligere i dag. Nå skal den vel nedover mot USA åpning.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 12:22 7314

Tror denne har hatt nok nedgang nå, venter sterk oppgang utover kveldinga
Golden Goat
06.04.2021 kl 12:26 7281

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +5,6% TIL USD 20.962/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 5,6 prosent til 20.962 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
06.04.2021 kl 12:30 7278

Hvilket i realiteten er en 14,38% økning fra det forrige rapporterte nivået på 18.327 dollar pr dag (den 31.3) .
Redigert 06.04.2021 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.04.2021 kl 12:33 7264

He, he. Nå må du ikke forvirre ESG folket med slike høye prosenttall. Ikke kult å være i shipping når du kan si til kompisene at du er 100% ESG :-)
bankersen
06.04.2021 kl 12:49 7218

Med Q2 25K Cape burde vel GOGL kunne nærme seg 30K for capene og ca. 24K på PMAX+ om en regner inn premium. Hvilke EPS snakker vi om da for Q2?
Golden Goat
06.04.2021 kl 13:04 7193

Godt spm. i følge sensitivitetsanalysen i investorpresentasjonen gitt ut i forkant av nyanskaffelsen, så gir rater på 30k cash flow - BE på 601 mUSD per annum.
dollargliset
06.04.2021 kl 13:11 7162

Det er en viss forsinkelse på ratene. Betalingen i Q2 er avtaler som er gjort i Q1.
dollargliset
06.04.2021 kl 13:11 7166

Det er en viss forsinkelse på ratene. Betalingen i Q2 er avtaler som er gjort i Q1.
Slettet bruker
06.04.2021 kl 13:14 7143

Rumours of another Suze grounding.. MT Rumford
bankersen
06.04.2021 kl 13:27 7082

Naturlig nok det ja, avtaler nå gjøres vel for slutten av Q2/Q3 om en tenker Brasil i hvert fall. Og FFA har historisk ikke vært en spesielt god indikator for fremtidige ratenivåer.
Bassefix
06.04.2021 kl 13:44 7011

Freight futures am update
Capesize up ~2%
Panamax down ~3%
#shipping #drybulk $BDRY
Gasman
06.04.2021 kl 13:47 7010

Ser sånn ut ja :-) Men dette tror jeg ikke er noen stor krise, og vil bare gi litt trøbbel i dag. Ser ut til at det er motortrøbbel og ikke grunnstøting.

https://twitter.com/hashtag/Rumford?src=hashtag_click
Redigert 06.04.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Bassefix
06.04.2021 kl 14:19 6885

Baltic Dry Index Rises 0.97% to 2,092
Capesize +5.59% to $20,962
Panamax -2.26% to $20,544
Supramax 58k tons -1.66% to $19,904
Handysize -2.56% to $18,021

#DryBulk #Shipping

$DSX $EGLE $GBLK $GNK $GOGL $SBLK https://t.co/eplmQTDwgs
KJEPET
06.04.2021 kl 15:18 6712

20. august 2018 ble GOGL handlet til over 80.-, da var BDI nesten halvparten av dagens.......og det var i høysesong............ Just saying.........