GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.04.2021 kl 21:27
13210
Tja, hva skal man si. Det er i hvert fall ikke uventet. Jeg har forsøkt å henvise til prisen på iron ore og rebar i China for å se på hva som virkelig skjer, og ikke om alt hva som skrives. Vi beveger oss mot en storm innen råvarer, og en perfekt storm for shipping, som er underinvestert over mange år nå. Når snart hele verden skal få hjulene i gang igjen etter pandemien så finner man fort ut at man ikke kan bygge broer med bitcoin og vindmøller. Man må faktisk ha stål. China dro i gang, USA har nå lansert sin plan for ny infrastruktur. Når etter hvert India og resten av østen skrur opp alle kranene, så vil stål bli en meget lukrativ handelsvare. Og da vil shipping og GOGL bli en av de store vinnerne.
Og de som hevder at vi ikke har inflasjon vil møte seg selv i døra om ganske kort tid. Når man trykker penger som fulle sjømenn over tid, så vil det selvsagt føre til inflasjon. Generelt vil verdiaksjer få sin renessanse og shipping spesielt :-)
Og de som hevder at vi ikke har inflasjon vil møte seg selv i døra om ganske kort tid. Når man trykker penger som fulle sjømenn over tid, så vil det selvsagt føre til inflasjon. Generelt vil verdiaksjer få sin renessanse og shipping spesielt :-)
tankardjr
08.04.2021 kl 08:45
12832
Hahahaha og jinhui tjener enda mere på sine supraer med 6700 dollar i break Even og rater på rundt 20 tusen dollar.
Jin tjener godt, men Supra er fallende, Cape vil sprette utover sommeren.
Dessuten havner overskuddet i Kinesiske lommer, i Gogl deler vi likt med JF.
Flåten er tipp topp og ferdig oppgradert, det stikk motsatte må sier i Jinhui, store klasseforskjeller
I Gogl blir det dividende fest utover sen sommeren, det kan jeg nesten garantere deg
Dessuten havner overskuddet i Kinesiske lommer, i Gogl deler vi likt med JF.
Flåten er tipp topp og ferdig oppgradert, det stikk motsatte må sier i Jinhui, store klasseforskjeller
I Gogl blir det dividende fest utover sen sommeren, det kan jeg nesten garantere deg
Redigert 08.04.2021 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Dere som er "stål" bull på bulk, dere har vel også litt lommerusk i Rana gruver? trenger ikke gå for ETF for å ha eksponering.
Dividendene blir bra i Rana, jeg tipper Rana vil utvikle seg i takt med drybulk aksjer.
Dividendene blir bra i Rana, jeg tipper Rana vil utvikle seg i takt med drybulk aksjer.
Redigert 08.04.2021 kl 09:08
Du må logge inn for å svare
mottas
08.04.2021 kl 09:13
12724
Herregud - mye snakk om stålpriser nå. Vi som har eksponert oss i GOGL vet jo at stigende stålpriser er gull of skipsfart. Nybåtprisene vil ikke bli billigere, og bruktprisene vil heller ikke falle. Egenkapitalen vil stige - voldsomt....
Golden Goat
08.04.2021 kl 09:26
12650
Spørsmålet er: Hvor mye av oppgangen på 205% i hot-rolled coil vil kunne forplante seg oppstrøms i kjeden og påvirke jernmalmprisene. Altså spørsmålelet er ikke 'om' men 'hvor mye'.
Nettopp, derfor bør alle eie aksjer i malm gruvene i Rana, er en bull på Gogl skal en også ha eksponering der.
bankersen
08.04.2021 kl 10:43
12453
Weekly Dry Time Charter Estimates, April 07 2021
Cape opp, PMAX flat, de mindre skipene nedgang. GOGL uttalt strategi er å satse på de største skipene. Ingen skip under PMAX, med flest Cape baljer. De sist de kjøpte var "storebror" til CAPE/PMAX - NMAX (10) og KMAX (8) som viser at strategien følges.
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-dry-time-charter-estimates-april-07-2021/
Cape opp, PMAX flat, de mindre skipene nedgang. GOGL uttalt strategi er å satse på de største skipene. Ingen skip under PMAX, med flest Cape baljer. De sist de kjøpte var "storebror" til CAPE/PMAX - NMAX (10) og KMAX (8) som viser at strategien følges.
https://www.hellenicshippingnews.com/weekly-dry-time-charter-estimates-april-07-2021/
KJEPET
08.04.2021 kl 11:47
12298
Dette lar seg nok ikke stoppe med det første.
"Major Chinese #steel mills raised offers $10-50/t to $787-920/t fob SS400 #HRC "
https://twitter.com/freightinvestor/status/1380086303950311424
"Major Chinese #steel mills raised offers $10-50/t to $787-920/t fob SS400 #HRC "
https://twitter.com/freightinvestor/status/1380086303950311424
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +1,8% TIL USD 22.874/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 1,8 prosent til 22.874 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 1,8 prosent til 22.874 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
08.04.2021 kl 12:24
12146
Horisontal utvikling i cape? Åja, da skal vel GOGL ned til 55kr tenker jeg.
Når USA åpner 15.30 sender de GOGL over 60 igjen :-)
bankersen
08.04.2021 kl 15:15
11696
Klp-forvalter Torkel Aaberg shippingfavoritt
For øvrig er Golden Ocean Aabergs foretrukne shippingaksje.
Han viser til hyggelige dagrater, en sterk utvikling i den globale råvarehandelen, og lite bygging av nye skip.
– Inntjeningsutsiktene for de neste to-tre årene er gode, og verdiene på bulkskip er fortsatt historisk lave, tilføyer han.
– Stålprisens kraftige oppgang siden nyttår gir god støtte til bulkflåtenes verdier og øker Kinas etterspørsel etter jernmalm, noe som er positivt for Golden Oceans bunnlinje.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/04/08/7653061/klp-forvalter-styrer-unna-dyre-fornybaraksjer
For øvrig er Golden Ocean Aabergs foretrukne shippingaksje.
Han viser til hyggelige dagrater, en sterk utvikling i den globale råvarehandelen, og lite bygging av nye skip.
– Inntjeningsutsiktene for de neste to-tre årene er gode, og verdiene på bulkskip er fortsatt historisk lave, tilføyer han.
– Stålprisens kraftige oppgang siden nyttår gir god støtte til bulkflåtenes verdier og øker Kinas etterspørsel etter jernmalm, noe som er positivt for Golden Oceans bunnlinje.
https://finansavisen.no/nyheter/bors/2021/04/08/7653061/klp-forvalter-styrer-unna-dyre-fornybaraksjer
Redigert 08.04.2021 kl 15:17
Du må logge inn for å svare
bankersen
08.04.2021 kl 15:20
11681
Stemmer det at verdiene på bulkskip er fortsatt historisk lave? Noen som har link til oversikt?
KJEPET
08.04.2021 kl 15:46
11692
Side 5 her forteller at skipsverdiene nå ligger godt over gjennomsnittet siste 5 år. Vi IKKE på historisk lave skipsverdier sett ut ifra et fem års perspektiv.
https://www.hyqfocus.com/resource/report/1617672599465/report.pdf
Her har du også skipsprisene fra 2013-2018. Det forteller at påstanden om at vi har historisk lave skipsverdier er feil
https://www.hyqfocus.com/resource/report/1522112441462/report.pdf
Det gnages hardt på stållagrene i China. Ned over 6% bare sist uke. Det er mye :-)
https://twitter.com/freightinvestor/status/1380152002869608456
https://www.hyqfocus.com/resource/report/1617672599465/report.pdf
Her har du også skipsprisene fra 2013-2018. Det forteller at påstanden om at vi har historisk lave skipsverdier er feil
https://www.hyqfocus.com/resource/report/1522112441462/report.pdf
Det gnages hardt på stållagrene i China. Ned over 6% bare sist uke. Det er mye :-)
https://twitter.com/freightinvestor/status/1380152002869608456
Redigert 08.04.2021 kl 16:11
Du må logge inn for å svare
Bassefix
08.04.2021 kl 21:42
11310
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/08/7653511/2020-bulkers-styrer-mot-20-kr.-i-utbytte.
Det er sku da ikke så ringe
Det er sku da ikke så ringe
Golden Goat
09.04.2021 kl 00:30
11208
Ved samme rate blir cash flow for GOGL 16.63 kr ** p.a.
** Rates not adjusted for Newcastlemax and Kamsarmax premiums of 130% and 123%, respectively, of benchmarks or taking into account assumed scrubber premiums (så det blir ganske nært)
** Rates not adjusted for Newcastlemax and Kamsarmax premiums of 130% and 123%, respectively, of benchmarks or taking into account assumed scrubber premiums (så det blir ganske nært)
bankersen
09.04.2021 kl 07:11
11047
Ja, så på dette i går. Enkel matte, ta med eventyrrater i PMAX noen uker. 70k på en ICE class osv.
KJEPET
09.04.2021 kl 08:03
10996
Det har dessverre blitt noe feil med https://braemarscreen.com/home hos meg i dag. FFA mai står til $27625. Det må jo være feil siden kursen ligger nede på 50-tallet. Noen som har de korrekte tallene? (Den viste nemlig OPP for mai i går også).
Steike, mai 27 500
Her skal alle med bulk i hue bade i dividender fremover
Se å få solgt støggegøgg ned på 55 kr
Her skal alle med bulk i hue bade i dividender fremover
Se å få solgt støggegøgg ned på 55 kr
Redigert 09.04.2021 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
vulkan
09.04.2021 kl 08:24
10951
Når alt går oppover, men kursen ligger flatt så er det noe som ikke blir fortalt/forstått her på forumet. Hvilke fundamentale forhold er det som holder kursen nede? Det er sykt mange proffe folk som følger med på gogle, summen av deres vurdering er flatt bortover. Hva er greia?
KJEPET
09.04.2021 kl 08:42
10892
Du kan godt si at det er mange proffe som følger GOGL. Men flokkmentaliteten er nok sterkere. 2020 Bulkers (som er ca 15% av markedsverdien av GOGL) er flinke til å eksponere seg, og har sitt andre flotte oppslag på en uke i FA i dag. Alle ære til de. Da går den fort 5-6%. Tipper ikke det er de proffe som investerer etter hva som står i FA.
Ser ikke ut som det skal bli noe interesse for GOGL før vi får utbytte for Q1 og en saftig guiding for resten av året. Selv om alle kan lese tall og trender, skal man ikke undervurdere den fjerde statsmakt (pressen).
Ser ikke ut som det skal bli noe interesse for GOGL før vi får utbytte for Q1 og en saftig guiding for resten av året. Selv om alle kan lese tall og trender, skal man ikke undervurdere den fjerde statsmakt (pressen).
Mollen
09.04.2021 kl 08:45
10871
Ja, jeg forstår ingenting....Hvor blir fondene som jager utbytte av ? Hvorfor hører vi ikke noe fra de såkalte aksjeekspertene ? Hvor blir anbefalingene av ? Tydeligvis ingen som tror at dette skal vare....og så er jo bulk en solgangsindustri da må vite...
Redigert 09.04.2021 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
Mollen skrev Hvor leser du dette Golden Goat ?
Forventer ikke en 50 øring i stigning her før Usa åpner, 27k på cape er jo bare ræva
Redigert 09.04.2021 kl 09:05
Du må logge inn for å svare
bankersen
09.04.2021 kl 09:12
10705
27 på cape så er vi på de høyeste scenario i presentasjon 5 milliarder i cashflow (medberegnet premium)
bankersen
09.04.2021 kl 09:22
10650
Inventories of coal in China are low for this time of the year. China’s main economic planning agency met this week to ensure that the country has enough supplies to meet the summer demands when the use of air-conditioning peaks.
“Prices for domestic coal have spiralled, but as imports are restricted by a quota system, inventories at more than a quarter of the country’s utilities can only last for a week’s consumption,” a report from brokers Lorentzen & Stemoco noted yesterday.
The number of bulk carriers still waiting in China to discharge Australian-loaded coal counts 35 vessels this week, down by roughly 50% from its peak in a trade spat that has seen more than 1,500 seafarers caught up, waiting for many months at anchor off the Chinese coastline.
https://splash247.com/asian-coal-trading-map-transforms-in-wake-of-chinas-ongoing-ban-of-australian-products/
“Prices for domestic coal have spiralled, but as imports are restricted by a quota system, inventories at more than a quarter of the country’s utilities can only last for a week’s consumption,” a report from brokers Lorentzen & Stemoco noted yesterday.
The number of bulk carriers still waiting in China to discharge Australian-loaded coal counts 35 vessels this week, down by roughly 50% from its peak in a trade spat that has seen more than 1,500 seafarers caught up, waiting for many months at anchor off the Chinese coastline.
https://splash247.com/asian-coal-trading-map-transforms-in-wake-of-chinas-ongoing-ban-of-australian-products/
Golden Goat
09.04.2021 kl 09:29
10610
Mollen skrev Hvor leser du dette Golden Goat ?
Sensitivitetsanalysen i investorpresentasjonen ved nyanskaffelsen: CF/#stocks
Golden Goat
09.04.2021 kl 09:40
10592
Hehe, den var god! :-)
Tenker alt ser rosenrødt ut nå. Det eneste er at GOGL-aksjen har hatt skuffende lav omsetning de 2 siste ukene. Uten om det, så er det syklonen i Oz som kanskje kan se litt skummel. Men etter det jeg kan se, så ser det ut som at den de viktigste portene er et stykke unna, men kanskje ikke langt nok til at vi kan garantere 100% at den ikke er i stand til å lage litt kvalme for oss. Ellers er alle pilene opp, både kort-, mellom- og langsiktig. Det vi sliter med er investorer som ikke ser forskjellen mellom rosenrødt og blodrøtt.
Tenker alt ser rosenrødt ut nå. Det eneste er at GOGL-aksjen har hatt skuffende lav omsetning de 2 siste ukene. Uten om det, så er det syklonen i Oz som kanskje kan se litt skummel. Men etter det jeg kan se, så ser det ut som at den de viktigste portene er et stykke unna, men kanskje ikke langt nok til at vi kan garantere 100% at den ikke er i stand til å lage litt kvalme for oss. Ellers er alle pilene opp, både kort-, mellom- og langsiktig. Det vi sliter med er investorer som ikke ser forskjellen mellom rosenrødt og blodrøtt.
bankersen
09.04.2021 kl 09:54
10530
Rekordeksport av korn fra USA.
#Corn exports topped 2 million tonnes last week - among the best weeks on record. From here on out, 2018 is the high benchmark and with current sales levels, exports don't have to be as strong as in April-August 2018. They could be up to 15% lighter.
https://twitter.com/kannbwx/status/1380162524411224066
#Corn exports topped 2 million tonnes last week - among the best weeks on record. From here on out, 2018 is the high benchmark and with current sales levels, exports don't have to be as strong as in April-August 2018. They could be up to 15% lighter.
https://twitter.com/kannbwx/status/1380162524411224066
bankersen
09.04.2021 kl 10:28
10414
Utbyttefondene holder seg langt unna. Kun finans, sjømat, mat, oljeselskaper, telecom. Skyr shipping som pesten. En får ta imot utbyttene selv, fondene vil ikke ha disse shipping pengene.
fattigstakkar
09.04.2021 kl 10:37
10388
OSE synes ikke dette er verdt en oppgang. Presser igjen kursen under 60 og lavere enn den sluttet i USA i går.
Cape
Apr 25500 +1000
May 27625 +1125
Q2 26717 +1217
Cal22 17650 +275
Cape
Apr 25500 +1000
May 27625 +1125
Q2 26717 +1217
Cal22 17650 +275
Gasman
09.04.2021 kl 10:44
10360
Ikke glem at dollaren styrker seg og at også Pmax er betydelig opp.
Tror jeg selger alt og kjøper Flyr i dag. Tenk, de melder at de skal fly snart!
Tror jeg selger alt og kjøper Flyr i dag. Tenk, de melder at de skal fly snart!
KJEPET
09.04.2021 kl 10:45
10340
I GOGL gjelder prinsippet om massesuggesjon mer enn i noen annen aksje på OSE. Det gjelder bare å være posisjonert før massene kommer :-)
fattigstakkar
09.04.2021 kl 10:51
10339
Er spent på hvordan markedet og kommentatorer vil reagere når q2 legges fram og selskapet forhåpentligvis kommuniserer noe rundt guiding for resten av 2021. Overrasket om ikke noen tar i bruk kalkulatorene da.
Gasman
09.04.2021 kl 10:59
10310
Mer enn noen annen?
Det tviler jeg sterkt på...
Oslo børs er stappfull av aksjer som går 10-20% og mer på en dag på "massesuggesjon".
GOGL kan på ekstreme dager gå 5%.
Det som forundrer meg mest er at markedet ikke skiller mer mellom ratesvingninger som skyldes kortvarige effekter (enkelthendelser som Suez-blokkeringen mm.) og langvarige trender som sterkt økende etterspørsel, store statlige investeringspakker, voldsom økning i skipsverdier, lav ordrebok og sprengt kapasitet på skipsverftene (jeg kunne fortsatt med mye mer).
Blokkeringen av Suez ga en kraftig opptur, men det var jo bare en hendelse som ville bety lite i utbytte, uansett utfall. Det som skjer nå, derimot, er jo at bull case scenarioet utfolder seg. Det skjer faktisk, det vi har trodd skulle (kunne) skje.
Det tviler jeg sterkt på...
Oslo børs er stappfull av aksjer som går 10-20% og mer på en dag på "massesuggesjon".
GOGL kan på ekstreme dager gå 5%.
Det som forundrer meg mest er at markedet ikke skiller mer mellom ratesvingninger som skyldes kortvarige effekter (enkelthendelser som Suez-blokkeringen mm.) og langvarige trender som sterkt økende etterspørsel, store statlige investeringspakker, voldsom økning i skipsverdier, lav ordrebok og sprengt kapasitet på skipsverftene (jeg kunne fortsatt med mye mer).
Blokkeringen av Suez ga en kraftig opptur, men det var jo bare en hendelse som ville bety lite i utbytte, uansett utfall. Det som skjer nå, derimot, er jo at bull case scenarioet utfolder seg. Det skjer faktisk, det vi har trodd skulle (kunne) skje.
KJEPET
09.04.2021 kl 11:37
10163
Jeg snakker om massesuggesjon i form av store grupper over tid får øynene opp for shipping. Slik som når du får aksjetips om GOGL av taxisjåføren......
Slik det er nå er det nesten ikke noe snakk om shipping. Shipping har som kjent vært et håpløst investeringscase de siste 10 årene, men dammen i Brazil som sprakk, handelskrig mellom China og US, og pandemien som det endelige nådestøtet. Ikke rart mange fortsatt skyr shipping som pesten. Massene bruker tid på å endre handlemønster, det tar tid før sårene har grodd, og man kan se på shipping som en mulighet igjen.
Mange nye investorer har også kommet til de siste to årene. Der er det nok ingen som har hørt om gode tider innen shipping. Kanskje om han har en bestefar/oldefar som var interessert en gang. Resten ser vel shipping som en utdøende bransje som bare forurenser. Men fakta er at ca. 80% av alle varer blir fraktet sjøveien, og det blir ikke noe mindre behov for frakt fremover.
Dette kalles sykluser og slår sjelden feil. Etter regn kommer sol også innen shipping. Så her er det bare å posisjonere seg nå som regnet har stoppet og skylaget er i ferd med å sprekke opp :-)
Slik det er nå er det nesten ikke noe snakk om shipping. Shipping har som kjent vært et håpløst investeringscase de siste 10 årene, men dammen i Brazil som sprakk, handelskrig mellom China og US, og pandemien som det endelige nådestøtet. Ikke rart mange fortsatt skyr shipping som pesten. Massene bruker tid på å endre handlemønster, det tar tid før sårene har grodd, og man kan se på shipping som en mulighet igjen.
Mange nye investorer har også kommet til de siste to årene. Der er det nok ingen som har hørt om gode tider innen shipping. Kanskje om han har en bestefar/oldefar som var interessert en gang. Resten ser vel shipping som en utdøende bransje som bare forurenser. Men fakta er at ca. 80% av alle varer blir fraktet sjøveien, og det blir ikke noe mindre behov for frakt fremover.
Dette kalles sykluser og slår sjelden feil. Etter regn kommer sol også innen shipping. Så her er det bare å posisjonere seg nå som regnet har stoppet og skylaget er i ferd med å sprekke opp :-)