GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1045961

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Platinum365
15.04.2021 kl 23:56 7234

Ok. Synsing. Enkelt spørsmål. Ble det besvart? Tokbledlesbrett? Antakelsene. Jeg spør igjen. Uten noen skal kamuflere. Tok ledelsen rett: tce... bla bla bla... hvis ja. 👍, hvis nei 🤮
Slettet bruker
16.04.2021 kl 00:29 7168

Kan Gogl komme til å inngå noe tilsvarende det Flex har klart? Skikkelig lange kontrakter på de nye skipene, eller er det mangelvare i bulk med lengre avtaler en 1 år?
Slettet bruker
16.04.2021 kl 00:37 7141

Ceo fortalte at skipene seilte for oss umiddelbart i en artikkel på Hegnar dagen etter kjøpte, unntaket var vel 2 skip som kom noen uker etter
Mollen
16.04.2021 kl 00:38 7128

Tenkte det samme når jeg leste om de lange slutningene til Flex. 2020 har jo sluttet 2 av sine baljer på 2 år. At GOGL kan finne på det samme med alle eller i alle fall noen av de nye NewCstlene er ikke umulig. Timingen må jo begynne å nærme seg perfekt for å slutte lengre avtaler på deler av flåten nå.

Jeg synes jeg ser tendenser til at GOGL tar ned spot-eksponeringen etter at dansken kom ombord. Sikkert JF og andre som står bak, men jeg tenker det er fornuftig. Kanskje er det litt av grunnen til laggen i kursen på GOGL... Stor spoteksponering i kombinasjon med svært dype bølgedaler og forholdsvis middelmådige og korte topper har ikke vært noen suksess...
Redigert 16.04.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 00:48 7156

Gasman skrev Innlegget er slettet
Lavere break-even
– Det er snakk om 18 ultramoderne fartøyer som passer inn i vår strategi om å fokusere på de største segmentene innenfor tørrlast. Det er tradisjonelt dette som har den største oppsiden når tørrlastmarkedet går, sier Golden Ocean-sjefen.
Han viser til at 15 av skipene allerede er levert fra verftene og dermed kan bidra til kontantstrømmen mer eller mindre fra første dag. Og det i et fraktmarked som overstiger Golden Ocean Groups cash-break-even-rate.

Prisen er attraktiv, og vi senker cash-break-even-raten med 600 dollar til 12.860 dollar pr. skip pr. dag for våre capesize-carriere med dette kjøpet.
For kamsarmax- og panamax-delen av flåten er nødvendighetsraten for å drive skipene i kontantmessig balanse 8.560 dollar dagen.
Rederiet har sikret laster til 66 prosent av sin capesize-kapasitet i første kvartal til en snittinntjening på 18.200 dollar dagen
Gasman
16.04.2021 kl 01:04 7138

Gasman skrev Innlegget er slettet
fant artikkelen https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/02/17/7628087/investorko-for-a-bli-med-pa-fredriksens-bulkferd


Det han sier betyr jo ikke at selskapet har overtatt skipene. Det betyr jo bare at de kan seile fra første dag etter overtagelsen!
Hvis det var denne artikkelen du tenkte på, tror jeg ikke vi har overtatt skipene ennå, og jeg tror ikke vi kan regne med noe inntjening der.
Redigert 16.04.2021 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.04.2021 kl 01:05 7143

De traff godt på sikringen av Capene i Q1. Litt verre med Pmax, men hvem f... kunne trodd i sin villeste fantasi at disse skulle bikke 20K midt på vinteren... Snittet er rett og slett fantastisk for årstiden vil jeg si.
Slettet bruker
16.04.2021 kl 01:10 7155

Så du tror de ligger i bøyene et eller annet sted?
Tror ganske sikkert de seiler for Gogl nå, dette kjøpet ble jo ikke bestemt en sen vinterkveld i feb, dette har vært planlagt i lang tid.
Det er nå 2 måneder siden kjøpet, du tror vel ikke skipene var på lange kontrakter der cashen går til JF etter et kjøp:-))
Redigert 16.04.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
Mollen
16.04.2021 kl 01:15 7132

Når var Youtubesnutten med de bulkgutta innspilt ? Synes å huske at det var 15. mars ? Cash-kassa 31.12.20 var 175 mill usd ifølge Q4 regnskapet. Uhrenfeldt sier at «our balance is 200k mill usd» i snutten. Da mener han selvfølgelig cashblance. Steget med 25 mill usd på 2,5 mnd altså, HVIS han er helt oppdatert og det er han ikke. Han snakker om status pr. utgang februar sannsynligvis..
Redigert 16.04.2021 kl 01:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 01:17 7129

Det kan like gjerne være noe rest beløpet fra emisjonen, behøver ikke bare være penger tjent i Q1, og så kommer det mer cash etter repp, cash som umiddelbart skal ut igjen i juni, Gogl har liten grunn til å bygge kasse slik ståa er nå, at JF er sugen på dividender nå etter alle disse magre år er helt sikkert.
Redigert 16.04.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Platinum365
16.04.2021 kl 01:22 7144

Dere unngår å svare?
Platinum365
16.04.2021 kl 01:24 6969

Bla bla bla bla bla bla bla bla. ? ? ? ? ? ?
Mollen
16.04.2021 kl 01:29 6953

Cash er frie disponible midler Longs. Leverer personlig 2 Brigg til deg hvis ikke kassa til GOGL er steget med minst 25 mill $ ved avleggelsen av Q1. Mitt bett er imidlertid at kassa stiger med 25/ / 2 x 3 = 37,5 mill usd. Delt på 200 mill aksjer blir det 18 Cent i cashøkning pr aksje. Jeg nekter å tro at GOGL nå går hen og bygger mer kasse, akkurat som du sier. Mitt bett er 15-20 Cent i utbytte for Q1. ALLE forventer utbytte nå og sultnest av alle er Storeulv og han sitter med hendene på rattet.
Redigert 16.04.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Gasman
16.04.2021 kl 01:32 6953

Jeg synes det er uklart i alle fall. I presentasjonen fra 18. februar er det oppgitt 78 skip de eier/ disponerer og kjøpet er oppgitt som et "heads of agreement". Det var jo ikke formelt godkjent ennå.
Det har ikke kommet noen melding om at flåten er utvidet. Det bør det jo gjøre og likeledes med de andre skipene som ikke var klare på det tidspunktet.
De nye skipene står heller ikke oppført på flåtelisten, men den er ikke oppdatert, siden de har solgt Golden Shea og Golden Saguenay, og de står der fortsatt. Den første skulle vært overlevert i mars, den andre i løpet av Q2.

Kapitalutvidelsen ble godkjent 26. mars, så jeg mener heller ikke at selskapet formelt sett har kunnet gjennomføre kjøpet før det var i orden.

EDIT: Kikket i ESG-rapporten, publiser 7. april. Der er flåten oppgitt til 68 selveide skip (mot 67 i q4-rapporten).

Redigert 16.04.2021 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
Platinum365
16.04.2021 kl 01:38 6943

Utbytte meg her og utbytte meg der. Er det ikke 0,3 + så er det en svakhet. Alt annet er piss fra ende til annen, og en hån kontra hva vi, markedet va, evt ledelsen, står ovenfor. Jeg er mektig lei. Sitter her. Men ikke kom med bs. Saken er den at de usle TR vi nå «får», gangner kun Hemen, og ingen andre. Jeg blir så kvalm. Dere sitter og tenker positivt.... vi har en storaksjonær som taler to tunger, og det er akkurat grunnen til vi ikke er på 78kr. Og nei, hjelpe ikke alskens videoer på et samlet forum hvor lakeiene av reddere sitter og mimrer!
bankersen
16.04.2021 kl 07:45 6732

Til alle løkene som kritiserer JF og hauser JIN. JF mener jeg er fair ovenfor de andre aksjonærene, sammenliknet bandittene i 90% av de andre shipping selskapene som JIN.

På syv år har brødreparet, som leder det Oslo-noterte tørrlastrederiet Jinhui Shipping, tjent vanvittige 440 millioner kroner. Samtidig har pengene rent ut av selskapet.

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/15/7656997/sjefsduoen-i-jinhui-shipping-har-tjent-440-mill.-pa-syv-ar
bankersen
16.04.2021 kl 07:47 6737

Vekstaksjer har gjort det bedre enn verdiaksjer så langt i april, men Paul Harper tror denne trenden vil snu på sikt.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/04/15/7656305/paul-harper-verdiaksjer-vil-fortsette-oppgangen
Slettet bruker
16.04.2021 kl 07:53 6752

Platinum365 skrev Dere unngår å svare?
Hva er det du egentlig spør om, hva med å spørre litt mindre rundt grøten?

Mollen, 25 mill er ok, jeg sender en brigg med brevdue
Ser ut som cape fortsetter opp, Støggen er opp grove 10% etter flåteutvidelse, er vel dette Platinum365 maser om, står ikke i forhold til hva asset har steget i perioden, helt latterlig utvikling.
At JF er en stor utlåner er ikke noe nyhet, slik har det vært i 20år, og det er prisen for å sitte i JF selskaper, har poengtert dette mange ganger og sagt at dette er grunnen til lagg vs Star, slik er det bare, men dette jevner seg ut på sikt, er inntjeningen der er det ingen som kan stagge oppgangen.
Paul Harper, har rett, vekting mot verdi har såvidt begynt, man eier ikke vekst når renter skal opp
Redigert 16.04.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
bankersen
16.04.2021 kl 08:10 6666

For hver dag GOGL ikke stiger med økende rater og skipsverdier blir papiret billigere når det ikke stiger. Fortsetter dreiningen over i verdi på sikt så er det enda en rabatt som ikke er inkludert i prissettingen. Desto mindre grunn til å selge
Shippingballs
16.04.2021 kl 08:19 6602

"ALLE forventer utbytte nå og sultnest av alle er Storeulv og han sitter med hendene på rattet.". Takk Mollen! Noen ganger er det litterære gullkorn å finne her.
KJEPET
16.04.2021 kl 08:22 6592

Nå er det helt frivillig å være aksjonær i selskaper notert på OSE. Det kan noen ganger virke som det er tvang :-)
Når det gjelder kursutviklingen mellom Golden Ocean og Star Bulk så kan ikke den sammenliknes. Golden Ocean er ikke i nærheten av sin tidligere sjef Billung når det gjelder verdiutvikling. Golden er totalt gruset i forhold til de, dessverre:

Her er tallenes klare tale
Verdiutvikling
Siste 5 år: SB +210% - GOGL +60%
Siste 3 år: SB +35% - GOGL -9%
Siste året: SB +153% - GOGL +110%
bankersen
16.04.2021 kl 08:28 6545

Den rabatten i forhold til SB burde være enda en grunn til å velge GOGL, ikke sikkert den vil vedvare.....
KJEPET
16.04.2021 kl 08:34 6510

Der er jeg enig i. SB er verdsatt høyere i forhold til NAV enn GOGL. Ser egentlig ingen store grunnleggende forhold til at det skal være slik. Men når du ser den enorme forskjellen i verdiutviklingen over en 5-års periode, så kan man ikke kalle det tilfeldig heller.....
Slettet bruker
16.04.2021 kl 08:42 6464

Star er bare notert i Usa, Billung sa fuck off til Oslo børs, det var ingen investor interesse i SBulk i Norge, ingen omsetning, nå kan Esg investorene angre bittert for at de ikke ville ha bulk aksjen, kunne doblet pengene siden strykning.
Vi ser det hver forbanna dag, de selger Gogl ned i Oslo, den henter seg inn igjen i Usa, Oslo børs er ikke noe for selskaper som tjener penger, her er det finansmedier som styrer showet med haussing av Spetalen, Røkke grønt osv, er det rart ´ amatører´ på børs er i villrede.
Et jækla godt eksempel er oppslaget ang Jinhui i dag, hva er agendaen? At Jinhui ledelsen har tatt ut store bonuser i 15 år, det er sikkert 20 slike oppslag ang Bonuser i selskapet i Nprske media de siste 5 årene, at Jinhuiskipene nå kan få opp mot 20k er liksom ikke noe tema.
KJEPET
16.04.2021 kl 08:47 6461

Ja, å være aksjonær i Golden er en prøvelse. Golden begynner nå også å tape terreng i forhold til 2020 Bulker. Allerede bak hittil i år, men de fantastiske ratene vi har hatt i år. Og siste året ligger Golden 5% bak 2020. Både Billung og Trøim, som stakk fra Golden banker sin gamle sjef John Fredriksen i tørrlast.

Golden og Ulrik har litt å bevise, om ikke blir det vanskelig å holde på aksjonærene fremover.

(Men med Pmax på May $23375 så soper de nesten inn like mye som en Cape på over $31000. Pengene renner i hvert fall inn i kassa).
Redigert 16.04.2021 kl 09:15 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
16.04.2021 kl 09:22 6286

Var litt for mye for meg å lese gjennom alt, men ser at det stilles spørsmål ang. leveranse av anskaffelsen. Det ser ut til at båtene allerede har vært under GOGLs management allerede før anskaffelsen, så det er nærliggende å tro at overtakelsen var en ren formalia der kontantstrømmen blir skiftet fra å gå til Hemens konto over til GOGLs konto. Litt overforenklet, men etter Ulriks egne ord, så er nok poenget gjeldende: this transaction will create instant new revenue streams

"So if we drill down a little bit into the transaction, what we can see here is that the 10 Newcastlemaxes are highly competitive. They are here describe the index 130 but as we have had these vessels in management for Hemen or Seatankers previously, we have actually managed to fix them at index 138 at times, but conservatively describe the index 130. On top of that, of course we achieved a scrubber premium. So we believe these are the right vessels.

And we had the same story for the Kamsar. On top of the efficiency, we also have Ice-class premium because four of them are Ice-class. So, all in all, this is a fleet the ties well in with our strategy of being placed in the large segment and being present in the growing and expanding Ice-class segment.

What it is worth noticing of course as well is that this transaction will create instant new revenue streams. 15 of the vessels are already on water and we will take them over within short, whereas the last three will deliver in March, April and June, respectively. This is of course a positive."
bjooern
16.04.2021 kl 09:50 6170

bjooern skrev Ikveld skjer det!!!
Var vist idag det skjedde!Oppturen har startet.
Golden Goat
16.04.2021 kl 09:53 6175

CAL22 CAPE har styrket seg markant, på høy tid med re-prising av tørrbulkflåten:

A stellar year for dry bulk so far, even for the deferred - Cal22 Cape ytd +34%
https://twitter.com/braemarscreen/status/1382952137517367296?s=20
fattigstakkar
16.04.2021 kl 09:57 6156

Takk for deling av denne. Ble ikke mindre bull av å høre på Ulrik her.
KJEPET
16.04.2021 kl 10:07 6077

Bare hyggelig Fattig :-) Ulrik virket frempå her ja. Han ser også ut til å være godt forberedt på nye utslippskrav fremover, i motsetning til flere andre i panelet. Han virker offensiv på den fronten, som helt sikkert kommer til å bli en av de viktigste faktorene i årene som kommer.
Slettet bruker
16.04.2021 kl 10:13 6044

Får bare håpe dette ikke var toppen, og at dagens nedtur kun er midlertidig, ratene kan jo ikke bare gå en vei heller. Klok av skade lettet jeg meg uansett nå litt over 62, og avventer videre utvikling FFA.
....
Cape
Apr
27875 -750
May
30500 -1125
Q2
28791 - 1042
Redigert 16.04.2021 kl 10:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 10:17 6041

Cup and Handle
Handle 75kr may
Letter meg nok litt over 100 til høsten
Redigert 16.04.2021 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2021 kl 10:26 6002

Virker nesten som kjøpsinteressen er større de dagene ratene korrigerer litt ned. Kan være at noen ikke ønsker at kursen skal gå for fort og bremser oppgangen når ratene eksploderer opp, og kjøper når det er flere som er villige til å selge.
KJEPET
16.04.2021 kl 10:27 6006

Det er en strategi som vanligvis fungerer. Men husk at GOGL har underprestert etter at repp. emisjonsdetaljene ble kjent. De som "måtte" selge seg ned for å kjøpe de få aksjene i rep.emi'n har nok gjort det nå. Da kan det fort bli en rekyl her. Fredag er også gevinstsikringsdag når FFA har gått bra tidligere i uka.

Er nok mange som har solgt de siste dagene med bind for øynene og lagt bort kalkulatoren og ignorert de faktiske markedsutsiktene. Det er det selvsagt noen som benytter seg av. Bare fem børsdager igjen før den lille rep.emi'n kan tegnes, ikke mange som sitter igjen nå som må selge.

Men jeg har tatt feil før, så altfor mange ganger :-)
Redigert 16.04.2021 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
eriksu2
16.04.2021 kl 10:45 5936

Fikk svar fra selskapet at skipene kommer fortløpende over fra hemen etter eksisterende reise de fleste kommer over i april mai og alle skal være overtatt iløpet av q2
Slettet bruker
16.04.2021 kl 10:50 5951

Passer bra det, betyr jo bare at inntjeningen kommer til å skyte i været fra q1-q2-q3, det er i q2/q3 det normalt koker i Cape.
Men de klarer nok skrape sammen til et par kroner dividende i q1 også, det blir det siste "lave" dividende på noen kvartaler.
Slettet bruker
16.04.2021 kl 11:00 5918

Ble du fintet ut av laggingen?
da klarte de oppnå det de ønsket, at folk gir opp rett før det eksploderer opp

Kina Cape 31100
Redigert 16.04.2021 kl 11:10 Du må logge inn for å svare