GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Slettet bruker
GOGL 04.03.2021 kl 19:37 1044962

Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
16.04.2021 kl 20:56 8526

Er det noen som har en forklaring på hvorfor DSX ikke følger med resten av bulkaksjene opp?
Golden Goat
16.04.2021 kl 21:27 8491

"2011 was the biggest delivery year for the Capes". Disse gamle baljene skal inn på yard visit i år (totalt 28% av cape-flåten skal i år). Kommer til å stramme enda mer på tilbudsiden. Kanskje Haugen får rett?

https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/4/15/the-big-picture-capesize-market
Golden Goat
16.04.2021 kl 21:29 8525

Jernmalm 10YH. Bra artikkel som bekrefter drømmescenariet vi har sett for oss faktisk er en realitet:

https://www.mining.com/iron-ore-price-hit-10-year-high-on-rising-steel-demand/
mottas
16.04.2021 kl 22:29 8422

I dette forumet er jeg bare en flue på veggen. Men en ting har jeg lært - langsiktighet. Har vært aksjonær siden 29/12-2016, inngang 41,7-. 10000 aksjer har gitt 70956,9 i utbytte - på ferden. Jeg har et mål - slå bankrenten. Du trenger ikke være professor i økonomi for å skjønne at denne investeringen ikke har vært feilslått. Diskusjonene her er nå helt uten tanke for det langsiktige perspektivet. Må jo opplyse at nå har jeg tredoblet posisjonen - men å tro at dette bullmarkedet vil snu - blir å sammenligne med å tro på julenissen. Det blir som å tro at du kan stoppe et tankbåt i fart - dette tar tid. Folkens - å selge aksjene nå, er helt feil. Sitt i ro, og slapp av, alt mas om ingenting som betyr noe. Om et par år vil dette oppleves som å ha vært med på et eventyr - trur eg. Se dere rundt - grønne menn fra mars holder på å invadere kloden - og alt som er grønt er hinsides priset. Vi får trøste oss med at alle de grønne mennene nå har en missfit om at alle skip seiler med seil - kanskje derfor skip innen tørrlast får en boost. Et godt råd- sitt stille i båten, og det vil då deg vel. Oppturen har så vidt startet - her er det de langsiktige som vil være vinnerne. Det ser vi tydelige tegn på nå. Når jeg nå har tredoblet innsatsen,har jeg skjønnt at nå skal jeg ikke vurdere å selge, for dette kommer til å bli gøy. Fest sikkerhets-selen...... Absurditeten i forumet er, aksjen som du som aksjonær fikk som aksjonær - reparasjonsemisjon. Jeg fikk 444 aksjer, skal jeg vurdere om jeg her råd til å være med i emisjonen? Herregud, du må jo være lobotomert for å ikke skjønne at dette er som å plukke penger opp fra gata. Kjøpe aksjer til 53, ja du lurer på hva folk lurer på. Har tegnet meg for 10000 - i tilfelle de lobotomerte ikke skjønner hva som foregår.....
Redigert 16.04.2021 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 22:39 8406

Hva? 28% , husker dere slutten av mai/ Juni 2019? Minnes det var 10-15% den gang som installerte scrubbere, det var et blaff men raten gikk rett opp
Redigert 16.04.2021 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.04.2021 kl 23:22 8313

Med GOGL videre opp til 7,66/nesten 6% i USA i kveld er det bare å ønske alle sammen en riktig fin helg! Bare å nyte våren samt at pengene fosser inn både for GOGL samt oss aksjonærer😀
Mollen
16.04.2021 kl 23:40 8258

Nå må vi få utbytte !! Selg disse tulleposisjonene i Scorpio, Swiss Marine + innløsning av lån, samarbeid m Trafigura osv. Bare å realisere og betale ut. Ligger nærmere en $ bare der... Hva er forresten snittprisen på de ca 1 mill aksjene som er tibakekjøpt ?
Redigert 16.04.2021 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.04.2021 kl 09:08 7974

Scrubberinstallasjon er nok noe mer tidkrevende. Hadde vært interessant å få vite hvor lang tid denne 5- 10- og 15-års visitten tar. Det er nærliggende å tro at jo eldre båten er, jo mere utbedringer må fåretas. Kanskje noen her inne har kunskap om dette? Er også usikker på om det er logistisk mulig for verftene å ta motta så mange båter på ett år?
Redigert 17.04.2021 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2021 kl 09:32 7954

Ja, blir et knall år dette her.
Redigert 17.04.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
Endre Mening
17.04.2021 kl 12:44 7749

Bare synd at det igjen blir en pisse-rep-emi. Har overtegnet med 50x, men regner ikke med å få en dritt over tr.
Endre Mening
17.04.2021 kl 12:45 7782

Bare synd at det igjen blir en pisse-rep-emi. Har overtegnet med 50x, men regner ikke med å få en dritt over tr.
Gasman
17.04.2021 kl 12:54 7840

Du får garantert noe overtegning. Har aldri opplevd å ikke få det, og at absolutt alle benytter rettighetene sine er utenkelig. Men som du sier, er det en veldig puslete rep, så om du får 10-15% ekstra utgjør det jo nesten ikke noe for de fleste. Det skal vi være glade for, så slipper vi salgspress fra de aksjene.
Gasman
17.04.2021 kl 12:59 7842

Men et tips: Vent alltid til siste dag med å tegne. Det er selvsagt ingen tegn på at aksjen skal falle under emi-kurs før den 26, men det har skjedd krakk i markedet før. Ingen grunn til å ta den risikoen. Særlig når du flesker til med 50 ganger overtegning, som du kun kan få innfridd om det skulle skje en katastrofe!
Redigert 17.04.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.04.2021 kl 16:22 7854

Vet ikke helt hvem denne var rettet mot, men det virker som du slår inn åpne dører.

Når det kommer til investeringsstrategi, så finnes det ingen fasit. Ditt mål er åpenbart å slå bankrenten, andres mål kan gjerne være å 2-, 3- eller 10-dobble pengene sine. Ulike mål har ulike strategier. Noen her inne handler aksjer flere ganger til dagen, mens andre handler kanskje én gang i skuddåret. Noen har dette som sitt levebrød, noen har dette som sin pensjonssparing mens andre har dette som sparing før de skal ut å kjøpe sin førstegangsbolig. For noen utgør denne aksjen 0,5% av en mangfoldig og diversifisert portefølje, for noen andre utgjør denne aksjen 100% av en ensrettet portefølje. Det finnes mange mål og hensikter men ikke alle sammenfaller med det du er ute etter.

Personlig er jeg en av den langsiktig typen, men det er ingen grunn til å avfeie strategiene til de mer kortsiktige investorene av den grunn. Å ha kortsiktige investorer øker volatiliteten, ja, men de sørger også for god omsetning i aksjen.
Endre Mening
17.04.2021 kl 16:37 7842

Riktig Golden,
Noe langsiktig, noe trade. Og hva er vitsen med utbytte med de nye skattereglene?
Men åkkesom, stop loss:) Man kan alltids,
Endre Mening
Pilteri
17.04.2021 kl 16:48 7848

En fin teknikk for å maksimere avkastningen i aksjemarkedet er å, Endre mening...på rett tidpunkt. Sa en klok mann.
Endre Mening
17.04.2021 kl 17:08 7849

I mitt hode er det enkelt: Selg når det faller, kjøp når det går nordover. OG: Har min portefølje fra GOGL-R som basis. Når jeg ikke kan følge markedet lenger blir det STB, GJF etc. Bulk går så det suser snart. Det har Longs rett i. Men igjen; aksjer kjøpes på opptur, og selges på nedtur. Med mindre man er på bærtur, eller må,
Endre Mening
Golden Goat
17.04.2021 kl 18:52 7749

Kan du utdype det med nye skatteregler på utbytte? Slik jeg ser det, er det ingenting drastisk nytt..
Platinum365
17.04.2021 kl 21:59 7535

Skål!
Slettet bruker
17.04.2021 kl 23:50 7466

Natta

Ordreboken er historisk lav, med rundt fem prosent av den eksisterende flåten, og nye ordre vil i dag i hovedsak kunne leveres fra andre halvår 2023 og utover.

– Nybyggprisene stiger også, drevet av høye stålpriser og en kraftig ordreinngang fra containersektoren de siste månedene

peker også på innføringen av «EEXI» i januar 2023, som er de nye IMO-reglene som regulerer tillatt mengde CO₂-utslipp fra shipping.

– Det vil føre til at en stor del av flåten vil måtte seile saktere, samtidig som det vil føre til akselerert utfasing av eldre tonnasje. Dette skjer samtidig som etterspørselen forventes å vokse i takt med at verden henter seg inn etter corona.
Redigert 18.04.2021 kl 00:05 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
18.04.2021 kl 08:33 7280

En del interessant cape-info i denne linken bl.a restriksjoner hvor Australia krever at skip er i sjøen 14 dager
før de ankommer Australia .
Har videre lest på forumet at 28% av alle capesize er 10 år gamle, og skal ha verft-ettersyn.
Volumet er riktig, men dette gjelder båter som enten er 5, 10 eller 15 år gamle.
Alt i alt gjelder dette 517 baljer, mot 449 i 2020.

https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/4/15/the-big-picture-capesize-market
Slettet bruker
18.04.2021 kl 11:58 7082

💰👍


Og dertil kommer en annen fordel. Med ytterst få skip på faste og lange kontrakter, er nesten hele den store flåten i spotmarkedet. Rederiet er altså sterkt eksponert mot tørrlastratenes svingninger
Slettet bruker
18.04.2021 kl 13:48 7016

Enda mer positiv omtale, rally i tørrlast😀🚀
.....
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/18/7657757/rally-i-torrlast
Redigert 18.04.2021 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
PerS
18.04.2021 kl 18:50 6621

E24: GOGL anbefalt foran 2020 pga høyere spoteksponering. FA: GOGL nevnt som ett av flere alt. Ingen rangering.
Redigert 18.04.2021 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
nman
18.04.2021 kl 18:51 6711

Takker😄
Slettet bruker
18.04.2021 kl 19:22 6656

Vi har nok en heidundranes uke forran oss i Gogl , de som ikke tar pointet nå får stå, for nå går trolig toget opp enda et hakk, Gogl lagger big time.
Kopp/ handle formasjonen skal tas ut.
75 kr next

Trolig er det bare å kjøpe alt av bulk før det reprises enda flere hakk, både Belco, Jin og 2020 bør eies, alle 4 i Oslo selv om hovedtyngden med penger bør ligge i Gøggen, for når inntjeningen kommer utover sommeren er JF den første som slår neven i bordet og sier, alt skal ut til aksjonærene, og det blir ikke lite.
Redigert 18.04.2021 kl 19:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2021 kl 20:37 6473

Ikke glem at for 10-15 år siden, da gikk aksjene 10x i fra bunnen i syklusen, både Gogl og Fro gikk så mye, om det er mulig igjen aner jeg ingenting om, men slik var det den gang, og historien har en tendens til å gjenta seg.
At Gogl skal toppe ut på 65 kr i denne syklusen ser jeg på som usannsynlig, det er ikke nedside her om en tenker litt lengre en nesen er lang.
hogan
18.04.2021 kl 21:26 6391

Er vel egentlig bare å gå all in her å tviholde på aksjene i en 2-4 år framover
Sto på perrongen når Flex gikk og det bekymrer meg fint lite når jeg leste meg opp på bulk, reagerte raskt og kjøpte på 60 blank torsdag
Redigert 18.04.2021 kl 21:29 Du må logge inn for å svare
Pilteri
18.04.2021 kl 21:39 6353

Siden jeg kjøpte gogl første gang i 2007 har jeg aldri sett en slik optimisme som nå. Vet ikke hvor mange ganger man har blitt skuffet siden toppårene sist men nå synes alt det fundamentale å tale for at de neste 2-3 årene kan bli veldig bra. Liker spesielt godt at mye verftskapasitet er tatt ut om det stemmer som endel har påpekt her. Dette hindrer rask kontrahering av nybygg noe som jo tidligere har effektivt har snudd oppgang til nedgang.
Mollen
18.04.2021 kl 21:59 6314

Da snakker vi om GOGL i 300 kr... Det er vel egentlig bare et spørsmål om hvor høyt ratene går og hvor mye cash GOGL skuffer inn, er det ikke det da ? Vet ikke hva vi snakker om i rater for at GOGL skal kunne prises på slike nivåer jeg, men sier vi avkastningskrav på 20 % må de betale 60 kr i året i utbytte. Trengs nok heftige rater over tid for å ligge på de nivåene, men kan vel skje
hogan
18.04.2021 kl 22:21 6223

Hvis syklusen varer en stund noe jeg tror får man neppe 20% i utbytte, får å få det må man handle før
Noen som vet hvilke rater som gir 30 i utbytte i året
Slettet bruker
18.04.2021 kl 22:21 6269

Det er ikke dividendene som bestemmer prising i shipping aksjer, det er prisen på stål og asset, shipping blir ikke priset på dividende kapasitet.
I Lpg har en flere ganger sett ekstrem dividende kapasitet i perioder, tank like så, aksjekursene har aldri reflektert inntjeningen,
Men kommer asset, noe vi har sett starten på nå og selskapet gjør et salg eller to i ny og ne, da stiger også aksjene, og aksjene kan stige mer en noen kan forestille seg i dag så tidlig i syklusen.
Lng aksjer gikk også 10-15x i syklus for en mannsalder siden.
I dag har de fleste glemt hvordan en bullish shipping syklus ser ut og utarter seg, ikke så rart, for det er 15 år siden vi hadde en positiv syklus, skal det noengang gjenta seg så er det nå.
Redigert 18.04.2021 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
Mollen
18.04.2021 kl 22:28 6349

Hva er NAV verdien av en GOGL-aksje i dag da ? Er det ikke ca 80 kr ? Kan baljenene stige med 3,75 gangen fra dagens verdier i et super-bullmarked ?
Golden Goat
18.04.2021 kl 22:34 6325

Himmelferden fortsetter.

"Iron ore rose by US55 cents or 0.3% to a 9½ year high of US$177.85 a tonne. Over the week iron ore climbed US$5.50 or 3.2%.
(CFR Tianjin port)."

https://twitter.com/CommSec/status/1383870443392671746?s=20
Golden Goat
19.04.2021 kl 07:38 5939

Ny rapport fra #1 MED NYTT KURSMÅL!!!!, obligatorisk lesning for folk her inne:

Shipping Quarterly (2Q21) - Off to the Races

https://www.cleaves.no/post/shipping-quarterly-2q21-off-to-the-races-316-pages
Redigert 19.04.2021 kl 07:39 Du må logge inn for å svare
bankersen
19.04.2021 kl 07:54 5935

Samme kursmål som regnearket mitt viste sist uke🚀😁
Redigert 19.04.2021 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2021 kl 08:00 5951

Noen endringer i kursmålet?
hva er essensen, store dividender?
Redigert 19.04.2021 kl 08:01 Du må logge inn for å svare