GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021


Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene

Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
KJEPET
19.04.2021 kl 20:23 4608

Fersk rapport. https://dnfanalysis.com/CMS/imageFolder/1618850189.pdf
TC ratene cape 1-year saftig opp forrige uke!

Litt artig å se Gogl under 3 år høy, selv etter kraftig flåte økelse, skrubber installasjoner på store deler av flåte, mindre gjeld og lavere break.
Det er noe spik spenna gærent med Gogl aksjen, eller la oss eller si Oslo børs, men heldigvis finns det klokere investorer en Nordmenn, cowboyene sender den videre opp i kjent stil og slik blir nok trenden i hele denne syklusen.
Innen ukes slutt er vi nok langt over 70.
Redigert 19.04.2021 kl 22:02 Du må logge inn for å svare
Sector
19.04.2021 kl 22:02 4164

Bare å glede seg til morgendagen, slutt USA 8,24, opp ca 6,2%😀
KJEPET
19.04.2021 kl 23:00 3860

Ja, 171.- står fortsatt ved lag. #1 nærmer seg målet mitt, men ligger fortsatt litt bak. Hadde i utgangspunktet som mål å gå ut enten ved kursmålet eller sommeren i år. Men dammen som brast og pandemien har satt shipping tilbake minst ett år. Så har forlenget sluttidspunktet til senest sommeren 2023. Men følger nøye med på nybyggingen (som jeg ser har begynt igjen med flere nye bestillinger av newcastlemaxer med levering i 2023). Men skulle 171.- inntreffe før den tid så selger jeg.
hogan
19.04.2021 kl 23:05 3837

I 2003 når den forrige supersyklusen startet sto Kina for alt.
Nu snakker vi hele verden. Ingen vil bli hengende etter med 5g, alle må ha 5g oppe å stå hvis ikke går man glipp av mye business.
Settes opp en trillion antenner 5g og 40000 satelitter
Vi snakker det fourth industriell revolusjon. Agenda 2030, så syklusen kommer sannsynligvis til å vare en stund.
Biden sa we are behind the curve nr 38 in infrastructure in the world. He said we have to do everything to be competitive in the 21 st century. De ligger langt bak kina nu
Snakker om at det blir største byggingen i Usa siden Roosevelt rett etter ww2.
Europe vil bruke 417 billioner ekstra hvert år fram til 2030.
Lest at verden går muligens tom får enkelte råvarer i denne supersyklusen, så det sier litt om omfanget og samtidig tynneste ordrebok på bulk på 31 år
All in i Gogl
Redigert 19.04.2021 kl 23:15 Du må logge inn for å svare

Realiteten er at USA, verdens største økonomi, er i ferd med å få en ny bølge med investeringer og offentlig forbruk. Biden sin infrastrukturpakke blir kritisert for å være for gavmild til ulike organisasjoner og initiativ som ikke har med veier å gjøre, men hvis man isolerer “infrastrukturen” ser den slik ut:
• $600 milliarder til veier og motorveier.
• $100 milliarder til vann, rør og pumper
• $100 bredbånd og fiber
• $275 milliarder til elektrisitet, herunder nett men også vindkraft på østkysten og solpaneler over hele resten av landet.

Går nordover i dag og fra starten av

https://www.braemarscreen.com/
KJEPET
20.04.2021 kl 09:03 3195

Ser at Vale opprettholder guidingen sin. Da skal de stå på noe jæ..... for å nå målene sine etter et skuffende Q1. Må vel produsere 89 MT i snitt for hvert av de tre gjenstående kvartalene for å havne på 335 MT. Da skal det MANGE skip til.

Nå er det også slutt på leveringer av ny VLOC'er fra neste år. Dette her lover meget bra fremover :-)

The orderbook for very large ore carriers (VLOCs) is rapidly running out.

👍

According to Alphabulk, 14 VLOCs are scheduled for handover this year, marking the first time annual deliveries have fallen below 25 ships in four years. Meanwhile, just one 325,000 dwt vessel is scheduled for delivery in 2022. Thereafter the orderbook is empty of VLOCs.

Thin Film tjener mye penger nå , slik ser det ut på Oslo børs nå

Uruguay shipper tømmerstokker i capesize 😄

Tar en godt knippe med skip 👍
KJEPET
20.04.2021 kl 09:19 3135

Og cape kan glemme split-cargo med Panamax fremover med FFA pmax på over $24.000 i mai. Lite motstand får capen står i $50.000. Tror ikke helt folk skjønner selv når det står hvitt på svart :-)

2021 Dry Bulk Shipping Outlook - My Most Bullish Forecast Ever


The pandemic induced a supply side correction in 2020 causing the dry bulk segment to accelerate its path to market equilibrium.
Government stimuli and a recovering global economy will lead to improving demand.
These fundamental market shifts place dry bulk among the top picks in 2021
phantom1
20.04.2021 kl 09:25 3084

tror du ikke helt forstår split fra cape til pmx ikke skjer fra brazil noe mer. er en myte. Den tømmer dealen kjenner jeg duden godt, husk at cape var i bunn og smx var veldig høy. er ikke representativet for markedet. Jernmalm går det reimene tåler. De trenger ikke cape i logs trade, var en one off.
Dado83
20.04.2021 kl 09:25 3105

Har kjøpt på fredag, i går og i dag. Hva er det som gjør at denne aksjen ligger så mye bak USA? Til og med nå så er den veldig billig å kjøpe?
Mollen
20.04.2021 kl 09:32 3017

Hvor høyt kan Cape komme i år Phantom ? Er det mulig at vi ser 100k slik noen synsere fabler om ?

Den var billigerer på 37, hvorfor tok det så lang tid før du fikk ut finger"n?

Ikke rart den ligger under i Oslo da, slik vil hele denne syklusen utarte seg, skal vi opp vil det skje i Amerika
Tynn Film er nok greia Oslo serru
Redigert 20.04.2021 kl 09:41 Du må logge inn for å svare
phantom1
20.04.2021 kl 09:41 2941

ja - vi kan fint se det - høyeste jeg har vært involvert i er 275k front haul - vi er i en spesiell period - personlig frykter jeg Kina har lastet opp med så mye malm og ferdig produsert stål så de kan forstette infrastruktur utbyggingen ....så slår de av lyste, dumper overskuddstål på markedet så alt faller mens de fint forstetter men får klarert lufta slik at verden ser de kan klare klima tiltakene og "clear the air" - Kina slår av lyste + se på cape 4 spikes på 12 mnd + som en sinus kurve. vi er på vei inn i en super syklus på commodities og ordre boken er utrolig lav - men det blir volatilt + der pengen ligger long-short om hverandre.
KJEPET
20.04.2021 kl 09:41 2946

Takk for info Phantom1. Men det foregår vel andre steder i verden? India f.eks? Det vil vel påvirke det totale markedet?
Dado83
20.04.2021 kl 09:44 2909

Kjøpte de første på 46, men nå fylte jeg bare på mer. I dag så solgte jeg 50% av MPCC og kjøpte mer her i GOGL. Ja Long kan ikke være investert tungt overalt dessverre.

Blir nok bra dette utover sommeren

Bra momentum i aksjen i dag. Gogl med nest høyest omsetning på OSE i så langt. Ser ut som aksjen er i price discovery og skal finne seg et nytt (og underpriset nivå) å stabilisere seg på. Blir nok mye opp og ned.
phantom1
20.04.2021 kl 10:21 2698

skal forkalre det - jeg sluttet 4 capes for supra og pmx laster ex india or r.bay for noen uker siden cape skrapet bunnen og vi tok det isteden. gode dealer. det motsatte med det legendarsike cape split til pmx fra brazil skjer ikke pga av jernmalmspris 180 dollar - kost av transport fra gruve til havna usd 20 - frakt brazil kina usd 25 - så netto fortjeneste salg er usd 135 per tonn ganger 180.000 er usd 24.3 mill - vale skiper ut 300 mill tonn per år - ved å splitte en last til 2 x 80.000 så vil 2 skip ha en turn time på 24 timer som de stjeler fra å laste en cape full med en gang som er ferdig på 2 dager pluss litt til - hvorfor miste så mange dager med eksport for å spare litt på frakt? en dag er 8 mill tonn lasting - med råvarepris som nå kaster de ikke bort tid på litt fraktbesparelse.
KJEPET
20.04.2021 kl 10:27 2651

Glimrende Phantom1. Tusen takk for info. Mye å lære i shippingfaget. Godt å ha slike som deg som sitter tett på markedet :-)
KJEPET
20.04.2021 kl 10:48 2596

Og siden Golden går dårligst i dag igjen, så må vi vente på at US åpner, som alltid. Nesten litt komisk, men JF har dessverre ikke den høye stjernen han hadde før i tiden.
phantom1
20.04.2021 kl 10:52 2592

FFA i Januar toppet på 22k og fysisk gikk til 34k- alle bommet totalt ved å selge helt nede på 7k - nå tradet FFA 32750 og fysisk var 28.800 - så de som tok feil lå nå hele tiden over markedet - fysisk cape har falt ned til 11.20 på c5 idag og FFA selges ned - om ikke fysysik snur og går videre vil det nok selges off sterkt. vi er nå i topp skiktet av alle 4 topper de siste 12 månedene på cape - så veldig spennede i dagen fremover....
phantom1
20.04.2021 kl 10:55 2578

om ikke noe drastisk skjer på bullsiden vil nok index cape slutte ned idag.
KJEPET
20.04.2021 kl 11:05 2524

Ja, ikke umulig at den går litt ned i dag (selv om den gikk litt opp i China i dag). Mer interessant er at Vale opprettholder guidingen sin med den dårlige starten på i Q1. Tror du Vale kommer helt opp til 335 MT i år? Da må de overgå seg selv, eller er det nok et altfor optimistisk anslag fra Vale tror du?
phantom1
20.04.2021 kl 11:37 2422

Australia er rock solid med preformance + aldri noe annet en sykloner + Brazil er manjana manjana + alltid noe som skjer, flom, brann, alt går på halv tolv + pluss de hadde en kar i befraktning som nå har blitt flyttet på. hvis du ser over ett så vil cape alltid pumpe og average er nok høyere med Vale uten problemer + men jeg lever av volatilitet og bruker AI itillegg for ta avgjørelser på timing. Så jo mer svinger jo bedre.

det var vel ikke helt en one off, har vel blitt gjort noen av de dealene i etterkant? jobber du i det selskapet som gjorde de dealene?
ikke at det spiller så stor rolle, men tar jo litt lengre tid å laste/losse en cape med logs enn malm
phantom1
20.04.2021 kl 12:07 2278

C2 Tubarao to Rotterdam (long tons) 160,000lt 12.433 $/ton 0.016
C3 Tubarao to Qingdao 160,000mt or 170,000mt 25.650 $/ton -0.01
C5 West Australia to Qingdao 160,000mt or 170,000mt 11.218 $/ton -0.205
C7 Bolivar to Rotterdam 150,000mt or 160,000mt 12.200 $/ton 0.075
C8_14 Gibraltar/Hamburg transatlantic round voyage 180,000mt 25250 $/day 225
C9_14 Continent/Mediterranean trip China-Japan 180,000mt 49150 $/day -225
C10_14 China-Japan transpacific round voyage 180,000mt 30625 $/day -708
C14 China-Brazil round voyage 180,000mt 26909 $/day -14
C16 Revised backhaul 180,000mt 14500 $/day -200
C17 Saldanha Bay to Qingdao 170,000mt 19.180 $/ton 0.075
BCI 5TC 28652 -178
Sector
20.04.2021 kl 12:20 2226

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -0,6% TIL USD 28.652/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 0,6 prosent til 28.652 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.