GOGL -Petter Haugen tror på 100 000 dollar i Cape 2021
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
01.10.2021 kl 16:08
Spår mangedobling i capesizeratene
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Shippinganalytiker Petter Haugen mener at det er gode muligheter for at capesizeratene vil stige til over 100.000 dollar dagen i 2021. I dag ligger ratene på 12.000 dollar dagen
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/03/04/7637135/spar-mangedobling-i-capesizeratene
Det tror ikke jeg vi ser, 50k holder langt å lenge til å få Gøggen opp i 100 kr
Redigert 04.03.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
Torine
22.04.2021 kl 15:35
4561
Kurs Gogl styres nok i et samspill mellom større aktører på OSE og US.
KJEPET
22.04.2021 kl 15:40
4525
Andre dag på rad at GOGL leverer dårligst av alle shippingaksjer i US. Blir nå priset til "søppel"-status.
bankersen
22.04.2021 kl 15:42
4579
Da må en vel bare vente på utbyttene da, ikke mye håpe for en fornuftig prising av papiret ser det ut til....
hogan
22.04.2021 kl 15:49
4519
Denne blir holdt igjen, de store vil ha mer aksjer før den blåser av gårde.
Når regjeringene annonserer pakkene sine, da kan ingen holde igjen denne lenger.
Fristende å trade denne litt men gjør jeg det da stikkern, det har jeg prøvd på før og det går alltid galt
Fro er opp med minus rater
Når regjeringene annonserer pakkene sine, da kan ingen holde igjen denne lenger.
Fristende å trade denne litt men gjør jeg det da stikkern, det har jeg prøvd på før og det går alltid galt
Fro er opp med minus rater
Redigert 22.04.2021 kl 15:50
Du må logge inn for å svare
jess23
22.04.2021 kl 16:12
4402
I forhold til 2018 toppen så lagger vel Gogl nå ca 40% i forhold til Star. Merkelig dette. Og med en bunke nesten nye baljer som går rett ut i supre rater. Dog er det bare å akkumulere mere på sånne dipper. Vi skal nok hente inn mye av forspranget til Star etterhvert, men virker som vi må vente til markedet får det svart på hvitt....
Mai rater igjen nå på 34 tallet vil nok løfte GOGL i USA.
Redigert 22.04.2021 kl 16:23
Du må logge inn for å svare
qmanager
22.04.2021 kl 17:06
4198
Stålproduksjonen øker kraftig
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/81535
Verdens råstålproduksjon for de 64 landene som rapporterer til World Steel Association var på 169,2 millioner tonn i mars 2021, opp 15,2 prosent fra samme måned året før.
Det opplyser World Steel Association i sin seneste markedsrapport.
Kinas stålproduksjon var i måneden på 94 millioner tonn, opp 19,1 prosent sammenlignet med samme periode året før. Japan produserte 8,3 millioner tonn, opp 4,6 prosent på årsbasis, mens Sør-Korea på sin side produserte 6,1 millioner tonn, opp 4,7 prosent på årsbasis.
TDN Direkt
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/81535
Verdens råstålproduksjon for de 64 landene som rapporterer til World Steel Association var på 169,2 millioner tonn i mars 2021, opp 15,2 prosent fra samme måned året før.
Det opplyser World Steel Association i sin seneste markedsrapport.
Kinas stålproduksjon var i måneden på 94 millioner tonn, opp 19,1 prosent sammenlignet med samme periode året før. Japan produserte 8,3 millioner tonn, opp 4,6 prosent på årsbasis, mens Sør-Korea på sin side produserte 6,1 millioner tonn, opp 4,7 prosent på årsbasis.
TDN Direkt
Redigert 22.04.2021 kl 17:09
Du må logge inn for å svare
Dette går til helvete, tjener nesten ingen ting
Hvis Cape faller 1% i morgen og Star går rød kan nok Gogl falle til 58kr:-))
Hvis Cape faller 1% i morgen og Star går rød kan nok Gogl falle til 58kr:-))
Redigert 22.04.2021 kl 17:19
Du må logge inn for å svare
Platinum365
22.04.2021 kl 17:31
4102
:D
Ja, for å ikke snakke om 53kr som er emisjonskursen vi fikk trykket 18 skip rett i kjeften fra storaksjonæren.
Sånn: «Her gutter! Kos dere med disse! Bare bruk 2/3 av syklusen til å betale ned de der, og er dere ekstra heldige så får dere litt utbytte på slutten. For jeg gidder ikke ha de skipene, de er altfor bra, og jeg kommer til å tjene altfor mye penger på de hvis jeg beholder dem, så siden jeg er såpass raus, så skal dere «få» dem»
Ja, for å ikke snakke om 53kr som er emisjonskursen vi fikk trykket 18 skip rett i kjeften fra storaksjonæren.
Sånn: «Her gutter! Kos dere med disse! Bare bruk 2/3 av syklusen til å betale ned de der, og er dere ekstra heldige så får dere litt utbytte på slutten. For jeg gidder ikke ha de skipene, de er altfor bra, og jeg kommer til å tjene altfor mye penger på de hvis jeg beholder dem, så siden jeg er såpass raus, så skal dere «få» dem»
ZinoDK
22.04.2021 kl 17:48
4036
Nogen som kan forklare???:
Jeg har fået aktierne i mit Depot i Saxobank inklusiv ekstra som jeg spurgte på - men Nordnet sker det først på mandag.
Jeg har fået aktierne i mit Depot i Saxobank inklusiv ekstra som jeg spurgte på - men Nordnet sker det først på mandag.
ZinoDK
22.04.2021 kl 17:48
4049
Nogen som kan forklare???:
Jeg har fået aktierne i mit Depot i Saxobank inklusiv ekstra som jeg spurgte på - men Nordnet sker det først på mandag.
Jeg har fået aktierne i mit Depot i Saxobank inklusiv ekstra som jeg spurgte på - men Nordnet sker det først på mandag.
Golden Goat
22.04.2021 kl 18:17
3940
Det må du nesten spørre dem om hvorfor dette viser. Bankene har kanskje fått beskjed om å klargjøre transaksjon tilsvarende de aksjene du har tegnet deg til, slik at handelen skal foregå uten problemer. Aksjene er neppe aktive.
fattigstakkar
22.04.2021 kl 18:29
3899
Site fem dager:
GOGL: +5,7%
DSX: +14,4%
SBLK: +15,2%
GNK: +21,7%
EGLE: +24,0%
GOGL: +5,7%
DSX: +14,4%
SBLK: +15,2%
GNK: +21,7%
EGLE: +24,0%
Redigert 22.04.2021 kl 18:30
Du må logge inn for å svare
Gogl faller 5% i usa- 66,5 kr nå
Panamax ned 3000 dollar mai
Panamax ned 3000 dollar mai
Redigert 22.04.2021 kl 19:22
Du må logge inn for å svare
Cape mai fortsatt på 34, utrolig nervøst marked, er nok store tradere som prøver å presse ut mindre aktører.
Du kan fortsatt få rett Long vedr at vi avslutter uken over 70 i morgen :-)
........
Cape
Apr
28625 - 375
May
34000 -1000
Du kan fortsatt få rett Long vedr at vi avslutter uken over 70 i morgen :-)
........
Cape
Apr
28625 - 375
May
34000 -1000
Mollen
22.04.2021 kl 19:30
5583
Her er noen gode betraktninger rundt caset
https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/4/16/well-well-well-30k-capesizes-again-but-is-this-time-different#
https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2021/4/16/well-well-well-30k-capesizes-again-but-is-this-time-different#
Vi har allerede vært over 70, nå ser det mest ut som investorene vil sikre gevinst, bare så synd det ble lommerusk på investorene i Gogl kontra investorene i Amerikanske bulk aksjer, og får vi nå noen røde dager i Usa bulk, kan en banne på at Støggen faller mest av bulk aksjene.
Redigert 22.04.2021 kl 19:33
Du må logge inn for å svare
bankersen
22.04.2021 kl 19:31
5673
Ingen som bryr seg om at CAPE er 3 ganger viktigere enn PMAX for GOGL.
Gøggen stuper pga at Biden vil øke skatt til Amerikanere som tjener mer en $1 million, rene komedien dette her:-))
Mollen - takk for den👍👍
Rater og kurs vil svinge, men the trend is your friend, og nå er den opp😉🚀
....,
We think the reality lies somewhere in the middle. We believe there is a serious restocking cycle underway, mainly coming from ex-China consumers and producers. The logistical chain is a mess, not only in dry bulk but across shipping (see containers) and that is pushing the price of freight higher. New routes, longer waiting times and trip durations and a more diverse cargo base due to significant price differences (a great example is lumber prices across the world) are generating a very positive sentiment in the shipping cycles that is driving prices higher.
SHIP18.jpg
At the same time, a longer, slower trend is emerging that exacerbates the situation, albeit not to the extent that prices are pointing to. The fleet growth is slowing and will slow further in the next few years. This is a trend that will have a meaningful impact on the market balance, but understandably is not the reason for any movement in rates in the short term. Yet, with a gradually tightening market come higher lows and higher highs, and that should support the market for the years to come.
......
Capesizes managed to climb above 30,000 without any significant effort. A positional tightness can propel rates much higher, and even if this is temporary, owner’s confidence will further increase, maintaining the never ending cycle of the current uptrend.
Rater og kurs vil svinge, men the trend is your friend, og nå er den opp😉🚀
....,
We think the reality lies somewhere in the middle. We believe there is a serious restocking cycle underway, mainly coming from ex-China consumers and producers. The logistical chain is a mess, not only in dry bulk but across shipping (see containers) and that is pushing the price of freight higher. New routes, longer waiting times and trip durations and a more diverse cargo base due to significant price differences (a great example is lumber prices across the world) are generating a very positive sentiment in the shipping cycles that is driving prices higher.
SHIP18.jpg
At the same time, a longer, slower trend is emerging that exacerbates the situation, albeit not to the extent that prices are pointing to. The fleet growth is slowing and will slow further in the next few years. This is a trend that will have a meaningful impact on the market balance, but understandably is not the reason for any movement in rates in the short term. Yet, with a gradually tightening market come higher lows and higher highs, and that should support the market for the years to come.
......
Capesizes managed to climb above 30,000 without any significant effort. A positional tightness can propel rates much higher, and even if this is temporary, owner’s confidence will further increase, maintaining the never ending cycle of the current uptrend.
Redigert 22.04.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
bankersen
22.04.2021 kl 19:56
5552
Det er jo katastrofe for Gøggen, skal sikkert bruke de ekstra skattepengene til fyll og fanteri. Ingenting til infrastruktur...
Golden Goat
22.04.2021 kl 20:14
5485
Panikksalg over pytten.: https://twitter.com/realGoldenGoat/status/1385293721655185409?s=20
Hvordan tror du Oslo børs reagerer i morgen? De er vel ikke akkurat kjent får å løpe etter Gogl? Og på en fredag vet en gjerne hva som skjer med FFA etter en sprek uke
Golden Goat
22.04.2021 kl 20:35
5428
Ettersom FFA fikk en liten oppgang i sluttimene i dag, tenker jeg at FFA vil vandre horisontalt fra starten i morgen. Om så blir tilfelle, så er det nok til å skremme vannet av Ola & Kari som vil se seg nødt til å selge seg ut. Blir kjøpsanledning for folk som kjenner de fundamentale tilstandene i markedet og vet at Gøggen tjener så det griner.
Golden Goat
22.04.2021 kl 21:06
5333
Se her ja! Da fikk Geita korrigert Hegnarblekka: Baltic Dry hever seg – høyeste på 10 år
"Onsdag nådde Baltic Dry-indeksen sitt høyeste på 10 år, da den passerte 2.700 poeng. Torsdag hever tørrbulkindeksen seg ytterligere. Indeksen er på sitt høyeste nivå siden oktober 2010."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/22/7660520/baltic-dry-hever-seg-hoyeste-pa-10-ar
"Onsdag nådde Baltic Dry-indeksen sitt høyeste på 10 år, da den passerte 2.700 poeng. Torsdag hever tørrbulkindeksen seg ytterligere. Indeksen er på sitt høyeste nivå siden oktober 2010."
https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2021/04/22/7660520/baltic-dry-hever-seg-hoyeste-pa-10-ar
Mollen
22.04.2021 kl 22:04
5123
I dag falt GOGL mest av alle... sørgelige greier.. Dette kunne jeg virkelig tenke meg å få forklart av en ekspert. Hvorfor i alle dager gjør GOGL det så mye dårligere enn andre bulkaksjer enten det er den ene eller den andre veien ???
Redigert 22.04.2021 kl 22:42
Du må logge inn for å svare
Mollen - mange som trader, og så snart rater vender kraftig opp/ned får vi slike utslag. Så store utslag har det forøvrig også alltid vært i GOGL, hvorfor har jeg ikke noe godt svar på, traderfavoritt? Mange nervøse tradere/aksjonærer?
Men, ref the trend is your friend og den er stigende, så nå må vi bare vende blikket fremover og huske på hva #1 meldte for noen dager siden: (og denne syklusen har jo såvidt startet, men det vil svinge oppover)
......
Størst oppside ser Hannisdahl i John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group, der han mener aksjen kan stige drøye 100 prosent til 16 dollar, tilsvarende 132,80 kroner.
....
😀 Og god natt!
Men, ref the trend is your friend og den er stigende, så nå må vi bare vende blikket fremover og huske på hva #1 meldte for noen dager siden: (og denne syklusen har jo såvidt startet, men det vil svinge oppover)
......
Størst oppside ser Hannisdahl i John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean Group, der han mener aksjen kan stige drøye 100 prosent til 16 dollar, tilsvarende 132,80 kroner.
....
😀 Og god natt!
Redigert 22.04.2021 kl 22:56
Du må logge inn for å svare
Platinum365
22.04.2021 kl 23:12
5045
Er ikke enig i argumentasjonen og kilden..Hannisdal; helt sikkert OSE han sikter til.
Det jeg ikke skjønner er at hvis en bilforhandler selger la oss si Mercedes her i Norge. Alle forhandlere er i Norge, alle får like mange kunder uavhengig av lokasjon, så skal den ene detaljhandelen innenfor bilsegmentet være verdt opptil 40% av verdien til de andre?
Tradere? Det må isåfall være tradere som oppstår i farvannet ledelse? Moral Hazard?
Det finnes ingen logikk i aksjen, hence moral hazard. Det er tradere som skal blø når ratene gjør et byks?
Tradere sol da vil bli utelatt å stå igjen på perrongen. Nei, det er ikke logikk lenger i aksjen, det ligger noe bak. Jeg vil tro at hovedaksjonæren er tyngende for aksjen sin del.
Kanskje «nr 1» kan utdype nærmere, jeg har stilt meg spørsmålet en rekke ganger. Og blir aldri klok på mine egne svar.
Det finnes ikke en eneste logisk forklaring på at den skal henge etter resten av konkurrentene. Den skal snarere tvert i mot gå høyere dager med rateoppgang, og lavere på dager med ratenedgang.
Ja, det er «gratis» penger ref; supersyklus, men den skal jo prisen til det samme, så fremt moral Hazard er den samme. Der er vel svaret. Moral Hazard!
Det jeg ikke skjønner er at hvis en bilforhandler selger la oss si Mercedes her i Norge. Alle forhandlere er i Norge, alle får like mange kunder uavhengig av lokasjon, så skal den ene detaljhandelen innenfor bilsegmentet være verdt opptil 40% av verdien til de andre?
Tradere? Det må isåfall være tradere som oppstår i farvannet ledelse? Moral Hazard?
Det finnes ingen logikk i aksjen, hence moral hazard. Det er tradere som skal blø når ratene gjør et byks?
Tradere sol da vil bli utelatt å stå igjen på perrongen. Nei, det er ikke logikk lenger i aksjen, det ligger noe bak. Jeg vil tro at hovedaksjonæren er tyngende for aksjen sin del.
Kanskje «nr 1» kan utdype nærmere, jeg har stilt meg spørsmålet en rekke ganger. Og blir aldri klok på mine egne svar.
Det finnes ikke en eneste logisk forklaring på at den skal henge etter resten av konkurrentene. Den skal snarere tvert i mot gå høyere dager med rateoppgang, og lavere på dager med ratenedgang.
Ja, det er «gratis» penger ref; supersyklus, men den skal jo prisen til det samme, så fremt moral Hazard er den samme. Der er vel svaret. Moral Hazard!
Platinum365
22.04.2021 kl 23:29
5002
Moralsk risiko (eng. moral hazard) er innen økonomi, politikk og rettsvitenskap et problem som kan oppstå idet to eller flere parter inngår en avtale. Det er et fenomen i form av opportunisme etter avtaleinngåelse. Problemet oppstår fordi en av avtalepartene i egen vinnings hensikt og for å imøtekomme egne mål kan opptre i strid med den inngåtte avtalen, mot den andres interesse og til den andres kostnad.
Jeg tenker: De 18 skipene.... storaksjonæren
Jeg tenker: De 18 skipene.... storaksjonæren
Mollen
23.04.2021 kl 00:01
4975
Denne snutten var veldig interessant. Tar for seg shipping generelt, men toucher også spesifikt de forskjellige segmentene.
https://youtu.be/In71DRC7HxU
https://youtu.be/In71DRC7HxU
Redigert 23.04.2021 kl 08:47
Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.04.2021 kl 06:06
4797
«Best rate ever». Fantastiske TC kontrakter nå..
https://splash247.com/diana-shipping-newcastlemax-fixed-at-its-best-ever-rate/
https://twitter.com/2contango/status/1385300628138827781
https://www.drybulkmagazine.com/dry-bulk/22042021/optimism-in-the-dry-bulk-sphere/amp/
Ser vi 50-tallet hos shippingselskapenes stygge andunge i dag?
https://splash247.com/diana-shipping-newcastlemax-fixed-at-its-best-ever-rate/
https://twitter.com/2contango/status/1385300628138827781
https://www.drybulkmagazine.com/dry-bulk/22042021/optimism-in-the-dry-bulk-sphere/amp/
Ser vi 50-tallet hos shippingselskapenes stygge andunge i dag?
Redigert 23.04.2021 kl 07:46
Du må logge inn for å svare
KJEPET
23.04.2021 kl 08:39
4446
24% bak Star Bulk hittil bare i år, og nå hele 14% bak Genco. Øker kraftig for hver dag som går. Blir spennende å høre om Ulrik kan forklare litt under Q1 hvorfor hans selskap overhode ikke har tillitt i markedet.
Takk for linken Mollen. Skal høre på den i løpet av helgen.
https://twitter.com/BIMCO_PS/status/1385486897972133888
Takk for linken Mollen. Skal høre på den i løpet av helgen.
https://twitter.com/BIMCO_PS/status/1385486897972133888
Redigert 23.04.2021 kl 09:09
Du må logge inn for å svare
nman
23.04.2021 kl 08:41
4442
Drøyt 2.4 mill GOGL aksjer shortet på NASDAQ ved utgangen av mars.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Shorten økte med 2 mill aksjer i første halvdel av mars da GOGL kursen gikk fra omtrent 55 til 61.
Så spørs det hva som har skjedd i april. Kommer vel snart en midt-måned oppdatering.
Ingen store shortposisjoner i Oslo:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Shorten økte med 2 mill aksjer i første halvdel av mars da GOGL kursen gikk fra omtrent 55 til 61.
Så spørs det hva som har skjedd i april. Kommer vel snart en midt-måned oppdatering.
Ingen store shortposisjoner i Oslo:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Redigert 23.04.2021 kl 08:42
Du må logge inn for å svare
bankersen
23.04.2021 kl 09:18
4271
Noen som har regnet på verdi av skipene til GOGL etter sist tids økning? Kan en forvente en oppskriving av verdiene neste kvartal ?
fattigstakkar
23.04.2021 kl 09:19
4321
fattigstakkar
23.04.2021 kl 09:28
4285
Jeg vet ikke helt om jeg skjønte kommentaren din. Mente du at GOGL er priset til en 60% rabatt sammenlignet med de andre bulkaksjene? Når jeg ser på de ulike parameterene som Cleaves presenterere mener jeg rabatten ikke er så enorm, men at forskjellen i kursutvikling den siste måneden er uforklarlig, og at særlig SBLK har priset inn mye mer enn GOGL. Men ikke misforstå meg, jeg er stålbull på GOGL og økte til ny "personlig rekord" på nedgangen i USA i går.
hogan
23.04.2021 kl 09:34
4242
Dette sa Frode Mørkedal 12 mars
Dry bulk not look ak Nav, vessel values are significantly lagging time charter rates which are at 10 years high.
Based on vessel values seen in prior periods when freight rates were at the same level, dry bulk Nav could roughly double.
Dette ble sagt for over en mnd siden og som vi vet ratene har steget mer siden det. Kun all in som gjelder i Gogl med den rabatten og de framtidsutsiktene her
Dry bulk not look ak Nav, vessel values are significantly lagging time charter rates which are at 10 years high.
Based on vessel values seen in prior periods when freight rates were at the same level, dry bulk Nav could roughly double.
Dette ble sagt for over en mnd siden og som vi vet ratene har steget mer siden det. Kun all in som gjelder i Gogl med den rabatten og de framtidsutsiktene her
vulkan
23.04.2021 kl 09:35
4286
Innspill til sutringen over kursutviklingen. Er det ikke noe som heter at kursen skal ned og tette gapet til forrige topp (på lavt volum) for å få en sunn kursutvikling på vei oppover...
KJEPET
23.04.2021 kl 09:43
4305
Kursutviklingen isolert sett er det nok ingen som klager på. Den er jo formidabel hittil i år. Det som derimot er urovekkende er at GOGL prises stadig lavere i forhold til sine konkurrenter.
https://www.hellenicshippingnews.com/capesize-strength-propels-baltic-index-to-10-1-2-yr-high/
https://www.hellenicshippingnews.com/capesize-strength-propels-baltic-index-to-10-1-2-yr-high/
Redigert 23.04.2021 kl 09:53
Du må logge inn for å svare
vulkan
23.04.2021 kl 09:54
4280
Det ble vel ikke sånn umiddelbart kjempegodt mottatt at Storeulv solgte skip fra et eget selskap til et annet selskap hvor de måtte ta opp gjeld, ksnakje noe av forklaringen ligger der. Nå må det bevises enda tydeligere at dette var en deal hans nye deleiere kommer godt ut av også....
Og det kanskje mange tenker på er hva er det neste han kan finne på som kan berike seg selv på bekostning av andre.
Og det kanskje mange tenker på er hva er det neste han kan finne på som kan berike seg selv på bekostning av andre.
Golden Goat
23.04.2021 kl 09:59
4312
Slik jeg ser det, er det kvartalstall som er korrigerende faktor for å minimere gapet mellom peers. Og det har ikke vært noen kvartaler på lang tid som har kunnet vise "god inntjening" (det er først da det er lett å skille klinten fra hveten, ikke når vi slurer rundt 0,8-1,2xBE), dermed prises tørrbulk segmentet spekulativt frem til tydelig fasit kommer i form av Q1, Q2 og Q3. At aksjemarkedet er effisient, er en myte som bør legges død heller før enn siden.